X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Trådløs printer


Svar
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 14/04-06 11:51 
Blækpatronen i min nuværende printer er ved at løbe tør og eftersom jeg har fået den gratis og den ikke er all that, overvejer jeg at skifte selve printeren ud nu der alligevel skal bruges penge.

Når der skal printes ud er det i stadig stigende grad fra min iBook, hvor skolearbejdet ligger på, så jeg overvejer om jeg med fordel kunne anskaffe en trådløs printer. Mit spørgsmål går så på, om jeg uden at have trådløst netværk i lejligheden vil kunne "koble" printeren til iBook'en, eller om en trådløs router er nødvendig.

Jeg har søgt lidt på Google, men det lader til at det åbenbart skal være almen viden ;) Vil opsætningen iøvrigt være besværlig, er der nogen der har noget erfaring på det punkt?

Her er en printer jeg har overvejet lidt
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 15/04-06 15:51 
Kom kom drenge, hold jer ikke tilbage :)
JloweJloweSkrevet 15/04-06 18:18, rettet 15/04-06 18:19 
Hej. Det bedste er at købe en Airport express og sætte den i en stikkontakt og derefter plugger du printer USB kablet ind i Airporten. Du kan få dem til 995.- på Applestore. Du kan også sætte fx. en forstærker til og høre iTunes over din hjemmeforstærker. Ovenstående er måske ikke helt det svar du søger - men det er utvivlsomt den letteste og mest stabile løsning. Jeg bruger selv min express til iTunes, printer og så har den konventeret mit kabelmodem til trådløst.
Jeg har selv en iBook 12" og bruger meget at min printer står i kontoret fast, mens jeg kan sidde i hele huset og printe.
Du vil gerne være med i hulen, ikk' Mulle?
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 15/04-06 19:26 
Først og fremmest tak for svaret. Det var rigtigt nok ikke helt det jeg ledte efter, men efter at have sat mig lidt bedre ind i tingene kan jeg godt se din pointe. Jeg har leget lidt med tanken om at skille mig af med min stationære PC, og i stedet alene bruge iBook'en, da den kan erstatte min PC på stort set alle de punkter jeg har brug for... Hvis jeg ender med at gøre dette er spørgsmålet, om man så ikke lige så godt kunne investere lidt ekstra og få fjernet et læs kabler nu man var i gang.

Jeg kan se på Apples side, at man kan tilslutte den sit anlæg via et analogt eller optisk kabel, som er inkluderet i pakken med Airport Express basen. Kan du tilfældigvis sige, hvor langt dette kabel er? Synes ikke umiddelbart jeg kan se det oplyst på deres side.
JloweJloweSkrevet 15/04-06 21:34 
Velbekomme :) Så vidt jeg husker, så er det optiske kabel kun 1 meter langt, men du må ikke holde mig op på det. Men hvis man alligevel have lidt bedre lyd, er det værd at bruge 3-400 på et godt 3 meters kabel fra fx. Tape Connection eller HiFi klubben..
Du vil gerne være med i hulen, ikk' Mulle?
la0sla0sSkrevet 16/04-06 00:05 
Jeg har også en airport express og er ganske tilfreds med den, ikke mindst til at streame musik med. Den er godt nok temmelig dyr i forhold til lignende produkter, men er jo stadig en fin måde at gøre det på. Og den virker perfekt og super nemt.

Det skal dog siges at der har været rapporteret problemer med den, og min blev også defekt. Efter et år har visse airport express'er en tendens til at deres strømforsyning brænder af. Heldigvis har vi jo så 2 år garanti og de byttede min let nok.
Hvad sker der?
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 16/04-06 12:12 
Ja, den er ikke just gratis. På den anden side synes jeg man får meget for de lidt over 900 kr den kan købes for med studierabat.

Som det er nu, benytter jeg min iBook både til mit anlæg, printer og internet. Jeg bliver bare nødt til at skifte/trække kabler hver gang, eller flytte dokumenter over på min stationære PC. Det ville spare meget besvær, og give lidt ekstra lir-point, at skaffe en Airport Express ;)
la0sla0sSkrevet 16/04-06 12:17 
Ja så er der intet at gøre udover at bestille. Den virker uanstrengende med både pc og mac... det har jeg prøvet. It's a nice little thing... køb køb. :D
Hvad sker der?
JloweJloweSkrevet 16/04-06 15:20 
Ja, så må du ud og købe :) Det er også fantastisk lækkert at kunne styre alt musikken trådløst og evt. købe på iTunes og spille med det samme. Folk måber hver gang - og så er lydkvaliteten faktisk helt i orden! Det trådløse internet var også genialt let at sætte op, jeg er ingen hardware haj, men det her kan selv min bedstemor sætte til. Ind med RJ45 kablet i expressen og tænd for iBook - voila. Det kunne Windows godt lære noget af.
Du vil gerne være med i hulen, ikk' Mulle?
RJKRJKSkrevet 16/04-06 15:30 
Ikke helt det samme, men jeg har konstateret at Macs har nogle problemer med at printe trådløst. Jeg har trådløst netværk i min MacMini og kan fint surfe, SSH'e, FTP'e og alt muligt andet til mit access point (Apples Airport Express kunne jeg ikke få til at virke, men et billigt noname virker fint ;)). Men jeg kan ikke printe - Mac'en kan ikke engang finde en printer trådløst. Sætter jeg derimod netkabel i min Mac, så kan den det hele. Årsagen har jeg opgivet at finde, så nu flytter jeg mit netkabel mellem Xbox 360 og Mac'en når jeg skal printe...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 16/04-06 15:43 
RJK: det lyder godt nok spøjst, også at den ikke ville tale med din mac mono, var det ikke dig ville jeg spørge om det ene og det andet. Jeg kender selv et par gutter der har anskaffet sig en airport express og det gik også for dem problemfrit og løst.
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 16/04-06 15:47 
Nu jeg tænker over det, så var det vist min PSP, som Airport'en ikke ville snakke med ;) Det ændrer ikke på det andet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 16/04-06 16:03, rettet 16/04-06 16:06 
Nej det gør det ikke... sjovt nok virker min (EDIT: PSP) også fint med den, problemfrit. :)
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 16/04-06 23:31 
Jeg ved godt det ikke har så meget med emnet at gøre men....

Jeg har også AirportXpress og bruger den (indtil nu) kun til trådløst internet. Og det virker upåklagetligt, men alligevel blinker Airport'en orange. Jeg kunne selvfølgelig høre Apple hvorfor, men har ikke lige været forbi forretningen.

Nogen Airport-folk der har konstant orange-blink?
The medium is the message.
la0sla0sSkrevet 17/04-06 00:04 
Der er nogle muligheder. Det kan være at din router, jeg går udfra du har sådan en, måske er sat lidt spøjst op, eller på en eller anden måde begrænser noget. Det lyder umiddelbart til at være en eller anden form for ip indstillingsfejl. tjek evt:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=108045

Muligvis kan du også have konfigureret den til at skulle streame musik? Jeg har læst at problemer med itunes og airporten kan give blinkende orange lys.

Du kan selvfølgelig også prøve at update firmwaren, eller lave den hårde reset på den (hold knappen inde i ca. 7 sek. og mens du holder den inde, så hive den ud af stikket/slukke kontakten), men så mister du jo dine indstillinger.

Jeg har iøvrigt lige læst, at visse routeren åbenbart kan huske MAC id'en på et ethernet kort, hvorfor den så brokker sig overfor din airport express, prøv evt. at slukke din router og tænd den igen (han bruger ordet modem, går udfra at det også kan applies på en router): "There is another possibility, I have heard that the modem might be "remembering" your Mac ethernet card's MAC address. The modem might need to be left off (and unplugged) for between 30 minutes or 12 hours to allow it to "forget" it. Then power it up connected to the AE. "

Fandt også den her: "The trick 1) Throttle down as above to 1-2 MBPS, both control and data!
2) Broadcast SSID must be on. Why, I don't understand. But I turn it off, blinking yellow light. Turn it on, Voila"
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 17/04-06 07:26 
Ja, jeg overvejede også om det var noget med routeren, som kører webspeed med ComX. På et tidspunkt lyste den grønt i en periode, rent tilfældigt, men så begyndte den at blinke igen.

Men det virker jo alligevel.
The medium is the message.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 04/05-06 11:51 
Så kom den :)

Sidder lige nu i min lænestol med computeren, og lytter til podcasts på mit stereoanlæg. Så kan det ikke blive meget bedre :) Jeg er i øvrigt overrasket over, at musikken ikke bliver det mindste (som man kan høre uden grundigere analyse, i hvert fald) forringet ved trådløst at blive overført..

Jeg har lige et sidste spørgsmål. Når jeg tænder for Mac'en herhjemme, kan jeg se en liste over trådløse netværk i mine nabolejligheder. Nogen af dem kan jeg faktisk også logge på sådan uden videre, bortset fra at forbindelsen er elendig. Hvad skal jeg gøre, for at andre ikke bare uden videre skal kunne logge på mit netværk, nu hvor det er trådløst?
la0sla0sSkrevet 04/05-06 12:32, rettet 04/05-06 12:33 
Du skal gå ud på dit desktop på din Mac, og trykke shift+æble+U, eller i finder gå op i "Gå" (jeg bruger engelsk, der hedder det Go->Utilities), og vælger Hjælpeværktøjer eller noget i den stil, men tastegenveje er nemmeste :)

Her vælger du Airport Admin utility, hvor du kan ændre password og meget andet. WPA er helt sikkert at foretrække, du kan ydermere indtaste din Mac's MAC adresse (et id for dit netkort, kort sagt), så kan du kun komme på. Jeg har bare sat password på, det er nok.

edit: ydermere kan du også svække signal styrken og lignende ting, men det er burde også være unødvendigt.

Og god fornøjelse!
Hvad sker der?
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 04/05-06 17:42 
Så siger jeg endnu en gang tak :) Jeg har ikke selv skulle indtaste passwordet for at logge på efter at have slået det til, men det er måske fordi computeren ikke har været ordentligt slukket, højest standby, siden jeg satte det op?

Jeg har også lige fået sat en printer til, så nu har den bærbare officielt erstattet min stationære. Fremover er det 100% mac ;)
JloweJloweSkrevet 04/05-06 18:08 
Jeg blev også meget imponeret over lydkvaliteten, jeg overvejer faktisk at købe en airport mere og sætte den i et stik i udestuen. Så kan man også skifte højtalere til når man (under tvang) skal arbejde i haven....
Du vil gerne være med i hulen, ikk' Mulle?
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 04/05-06 18:24 
Jeg er "velsignet" med at bo i en etværelses, og jeg synes indtil videre at det er lige i overkanten at få en på toilettet ;)

Men jeg kunne da godt forestille mig, at jeg skulle have flere når jeg engang får flere rum i hjemmet.
dRxLdRxLSkrevet 04/05-06 18:29 
KidCaffeine>
Så siger jeg endnu en gang tak :) Jeg har ikke selv skulle indtaste passwordet for at logge på efter at have slået det til, men det er måske fordi computeren ikke har været ordentligt slukket, højest standby, siden jeg satte det op?

Nope den slags husker OS X for dig. Det gør mange af de tilsvarende software løsninger til windows xp nu også.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 04/05-06 18:43 
Ah, ok. Jamen så er det jo glimrende. Jeg har kørt old school campbell-soup-x2-with-a-string-in-between løsningen indtil nu, det her er første gang jeg installerer trådløst ;)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig