X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Opråb til RJK vedr. elforbrug


Svar
JAAJAASkrevet 06/04-06 15:55, rettet 06/04-06 15:55 
Jeg kunne godt have spurgt i en besked, men jeg tænkte, at et eventuelt svar også kunne bruges af andre.

Du lavede sidste år en sammenligning af strømforbrug på konsoller som var yderst informativ. Jeg har p.t. et kæmpe monstrum af en PC med tilhørende 19 tommer CRT skærm. Jeg overvejer af forskellige årsager at udskifte med en bærbar, men det er også afhængigt af, om strømbesparelsen er så stor, som jeg håber den ville være. Har du i lighed med konsoltallene et ca. overblik over, hvor meget mindre en gennemsnitsbærbar koster i strøm, i forhold til et setup a la mit? Jeg har kigget på diverse sider, men synes det er meget svært at sætte det i ca. kroner og ører.
BaggyBaggySkrevet 06/04-06 17:20 
Ville aldrig bytte min 19 tommer fladskærm ud med nogen som helst bærbar :D
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
dRxLdRxLSkrevet 06/04-06 17:42 
Min fladskærm virker bedst med min bærbare.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/04-06 23:14, rettet 06/04-06 23:15 
Er det ikke bare et spørgsmål om at udskifte til et faldskærm og så spare den vej? Jeg har for øvrigt en 17" CRT-skærm (+ forholdsvis ny printer) til salg, men det sparer du jo ikke noget videre på :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 06/04-06 23:58 
Jeg har hverken en bærbar eller strømmåleren mere, så jeg kan ikke rigtigt hjælpe. Jeg har et eller andet sted et tal for hvor meget strøm den 17" CRT bruger, som sidder til P:R-serveren. Lad os bare sige at den i hvert fald altid er slukket; den bruger væsentligt mere end serveren. Jeg har (heldigvis ;)) ikke noget tal for min 21" CRT, som jeg bruger nu :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 07/04-06 07:11 
Nå, det var ærgeligt, at jeg ikke kan få sat lidt kroner og øre på, men det lyder som om en 19" CRT er en voldsom strømsluger.
jaesjaesSkrevet 07/04-06 15:56, rettet 07/04-06 16:01 
Man skulle spare ca. 50% af el-forbruget ved at gå fra en stationær med CRT-skærm til en bærbar.

Du kan sikkert finde brugbar info på linket. Hvis din pc/skærm ikke er på listen, så prøv at kigge på noget af det, der minder om dit udstyr mht. specifikationerne:
http://www.it.sparel.dk/

EDIT: Jeg kan se, der også er en generel udregningstabel, men den skal man nok tage med et gran salt eller ti, med mindre du selv kan smide lidt specs ind. Klik på Privat i venstre side > Så meget kan du spare i højre side.
JAAJAASkrevet 07/04-06 20:46 
Mange tak for infoen :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig