X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

HDTV-tråden


Svar
PalsgaardPalsgaardSkrevet 05/04-06 01:03, rettet 05/04-06 10:14 
Jeg står og vil investere et faldskærm HDTV... har kigget frem og tilbage og har fundet interesse i blandt andet denne fra samsung...

derudover er jeg blevet varmt anbefalet denne fra Mirai

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=1604... Se hele indlægget


Samsung LE32M51
Quomodo ValesSpiller nu: Grand Theft Auto IV, Diablo II: Lord Of Dest..., Metal Gear Solid 4: Gun...
778 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > »

Svar
HeroldHeroldSkrevet 25/07-06 15:48 
Du skal tage besværet i betragtning. Jeg overvejede at købe mit TV i Tyskland for at spare 2-3000 kroner, men jeg er glad for at jeg ikke gjorde det. Jeg har ikke bil, og kender ikke nogen i nærområdet der har, så da mit TV gik i stykker inden for de første par måneder af garantien, var jeg glad for at de kunne komme fra Fona for at hente det. Du har sådan allerede set TV i funktion, og er du sikker på at det er det du vil have, og at det kan det det egentlig skal, så er det eneste grund til at købe det over nettet den egentlige besparelse.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
NaieraNaieraSkrevet 25/07-06 17:51 
Nu er der jo også forskel på at købe i Tyskland og at købe hos Zitech. Jeg talte udelukkende for at købe på nettet i Danmark, ikke noget med Tyskland...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 26/07-06 12:08 
Ja, SÅ langt tror jeg aldrig jeg kommer: at købe stort i udlandet. Hvis jeg beslutter mig for et netkøb bliver det 100% sikkert i Danmark. F.eks. er der en netshop, der holder til i Viborg - det er jo overkommeligt, hvis noget går galt.
HeroldHeroldSkrevet 26/07-06 12:47 
Naiera>
Nu er der jo også forskel på at købe i Tyskland og at købe hos Zitech. Jeg talte udelukkende for at købe på nettet i Danmark, ikke noget med Tyskland...

Hvilket er underordnet jvf. mit indlæg. Online er online, hvad angår mine betragtelser mht. transport til og fra posthus, fremfor et sted, hvor de selv kommer og henter det. :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JmogJmogSkrevet 26/07-06 12:52, rettet 26/07-06 13:45 
Men nogen forretninger forlanger jo at man selv betaler fragtomkostninger. Og at sende et Tv til Tyskland koster næppe det samme som at sende det til Smørum :-)
HeroldHeroldSkrevet 26/07-06 12:55 
Selvfølgelig :) Men bekymringen var ikke så meget prisen, men mere det at få det ud, ned og hen til enten posthuset eller forretningen. Jeg havde ikke mulighed for selv at hente og bringe noget som helst - og jeg fik brug for det :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
NaieraNaieraSkrevet 27/07-06 02:03 
De her Mirai TV ser mere og mere interessante ud. De har RGB på begge SCART-porte, så det er rent faktisk noget jeg kan bruge ;) 5500,- er jo heller ikke vanvittigt meget, så man har noget HD-halløj at lege med, indtil ordentlig 1080p kommer ned i mere forbrugervenlige priser ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 27/07-06 10:54 
Jeg ville også lyve, hvis jeg ikke indrømmmede, at jeg er en smule fristet til at skifte vores crappy 28" 4:3 Lumatron ud.

Et muligt problem kunne være, at vores stue er gennemgangsrum og dermed lidt specielt indrettet, så fjernsynet står i et hjørne i stedet for midt på en væg. Der er jo det med synsvinklerne.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 27/07-06 11:51 
Naiera>
De her Mirai TV ser mere og mere interessante ud. De har RGB på begge SCART-porte,

Og VGA og HDMI. Der mangler ikke noget.

Og nu har jeg et par gange set dem i forskellige forretninger. Jeg plejer at more mig ved at gå igennem Fona og Elgiganten og spotte billedfejl og mangler på modeller til 20-30.000. Jeg kan altid finde noget at kritisere - altid.

Men når det gælder Mirai.... meget, meget lidt. Intet er perfekt, men Mirai har et billede der ikke kun er fremragende til prisen - det er fremragende i det hele taget.

Mit gamle 28" 4:3 Akai er efterhånden sølle som sekundært display (billede buer) og Mirai trækker gevaldigt i mig. Projektoren bruger jeg når det er mørkt, men hvis jeg skulle have et HDTV i morgen, så ville det helt klart blive en 32" fra Mirai. HDMI-modellen vel at mærke.

Mmmm, det er fristende. Måske indenfor de næste par måneder.
NaieraNaieraSkrevet 27/07-06 11:53, rettet 27/07-06 11:56 
Jmog>
Og VGA og HDMI. Der mangler ikke noget.

Selvfølgelig. Det er underforstået ;) VGA til 360eren (så der er plads til et eller andet i componenten) og HDMI til Oppo DVD-afspilleren. Indtil PS3 kommer. Så bliver der krig. Eller noget.

*savle*
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
la0sla0sSkrevet 27/07-06 13:12 
Et fjernsyn her i hjemmet er lige gået kaput! Og jeg overvejer stærkt at købe det der Mirai. Eller at låne et crappy crt 26". I kan nok se hvad der tænder mest ;)

Spørgsmålet er jo så bare, hvor rimeligt ser et normalt tv-signal ud på sådan en sag? Skal jeg have fat i en ekstern scaler, eller hvad?

HDtv vil jeg nok kigge nærmere på, når tv'et kommer, men det vil ikke ske samme dag eller samme uge.
Hvad sker der?
jaesjaesSkrevet 27/07-06 13:28, rettet 27/07-06 13:36 
Jeg er også fristet, så hold op med at bumpe tråden folkens, goddammit ;)

Ang. tv-delen, så plejer det er være det svageste led på de billige LCD-tv, men, ja, har nogen førstehåndsindtryk [EDIT: under mere private forhold] så host op. Det er udmærket supplement til at se det i butikken, da man næppe 100% kan sammenligne signalet i butikken med det derhjemme. Ellers mødes alle interesserede i Zitech på lørdag kl 11.00, med kaffe og kiks, og sammen tømmer vi muligvis senere deres Mirai-lager :)
la0sla0sSkrevet 27/07-06 13:34 
det lyder som en fremragende ide
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 27/07-06 13:36 
Har en kammerat som selv har oplevet Mirai med et TV-signal. Han syntes det så fint ud. Jeg har dog ikke selv set andet end DVD og desktop billeder på dem.
SonicSonicSkrevet 27/07-06 14:09 
Ja Mirai er så sandeligt et ganske udemærket "lowbudget" LCD fjernsyn. Hvis man er bange for dårlig tv signal på sit LCD, bør man købe en digital tuner til (DVB-T).

Iøvrigt kører Nova i Sønderborg med nogle tilbud på netop Mirai.

Se her (PDF)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
amigaforeveramigaforeverSkrevet 27/07-06 18:37 
Inspireret af dette topic, har jeg bestilt følgende: Mirai DTL-532W100 (se evt. link). Tester i løbet af weekenden, om det er pengene værd.

Mirai 32'' ved computerne.com
la0sla0sSkrevet 27/07-06 18:46 
Jeg har også lige bestilt et. :) Det kommer imorgen.
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 27/07-06 22:10 
Det er et fremragende tilbud, men de sjusker altså lidt med specs. Der står både DVI og HDMI, når man får den udvidede liste frem. Det er der ikke. Enten det ene eller det andet. Det er sikkert DVI-D, da det også er det der står i den korte beskrivelse (dog stavet forkert). Det passer også med at Mirai har to stort set identiske 32" modeller, hvor den ene har HDMI og den lidt billigere har DVI.
NaieraNaieraSkrevet 27/07-06 22:16, rettet 27/07-06 22:16 
Det er kun butikkerne der sjusker med at fortælle om DVI/HDMI. Det er faktisk den dyre model der har DVI, ifølge produktbladene på Mirais hjemmeside.

T32114:
http://www.nl-mirai.com/Download/documents/productdb_product_documents/36/T32114.pdf
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=179583

DTL-532W100:
http://www.nl-mirai.com/Download/documents/productdb_product_documents/37/DTL-532W100.pdf
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=211218

Så det der ser en del pænere ud og er lidt dyrere har DVI med HDCP. Jeg ved godt hvilket design jeg helst vil have, og i og for sig er det jo lidt ligemeget om det er DVI (med HDCP) eller HDMI.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 27/07-06 22:18 
Hovsa, der var jeg lidt hurtig. Har lige tjekket hos andre sælgere og 532W100-modellen, som Computerne sælger, er rent faktisk HDMI-modellen. Imponerende.

De har også DVI-modellen (som er hDCP-kompatibel), men den er af uforståelige grunde dyrere. Meeeeeeget spøjst. Den nyeste model er altså billigere end den de burde prøve at skaffe sig af med hurtigst muligt.
NaieraNaieraSkrevet 27/07-06 22:21 
Jeg ville helst have den gamle, egentlig. Den er temmelig meget pænere. Det der "højtalere på siden"-fis har jeg fået nok af :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 27/07-06 22:23, rettet 27/07-06 22:24 
Holy fucking shit, jeg havde slet ikke set på billederne af modellerne. Ja, den med "fuldskægget" er godt nok ikke pæn at havde stående. Hvis så bare højtalermodulet var aftageligt, så ville det være til at leve med.
NaieraNaieraSkrevet 27/07-06 22:26 
Jeg tror vist vi er uenige om det her ;) Jeg kan godt lide designet af T32114 og ikke så meget det af DTL-532W100. Jeg kunne nok godt leve med sidstnævnte, men siden prisforskellen er så lille, og den afspiller jeg har tænkt mig at købe alligevel spytter DVI ud, så er der nok ikke så meget at rafle om...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 27/07-06 22:27 
Jeg kunne såmænd klare mig fint helt uden højtalere men jeg foretrækker dem nu på siden fremfor nedenunder. Det virker mindre forstyrrende der, og så har jeg brug for at tv'et ikke bliver for højt ellers dækker det for projektorens billede.

Jeg har altid opfattede underhængende højtalere som ekstremt grimt, men her må vi jo så sige "hver sin smag" :-)
JmogJmogSkrevet 27/07-06 22:29 
Naiera>og den afspiller jeg har tænkt mig at købe alligevel spytter DVI ud, så er der nok ikke så meget at rafle om...

Og så er det heller ikke specielt svært at få fat i HDMI->DVI omformere, så det betyder ikke meget, hvilket stik man har bare det er HDCP-kompatibelt.
la0sla0sSkrevet 28/07-06 13:50 
Det kom i dag, kl 10 cirka.

Det er pakket ud, jeg har været på en regnvåd tur ned i byen og købe mini-dvi -> vga converter til min macbook og et vga kabel.

Jeg kan lige sige, at normalt tv-signal står rigtig fint på den... hvis altså tv-signalet er ok. Problemet er dog at Stofa i Århus, via Århus Antenne forening, leverer nogle halv til fuldcrappy signaler, men det er ikke tv'ets skyld. Til gengæld er de kanaler der kommer godt igennem, virkelig ok at kigge på.

Yderligere står billedet rigtig rigtig fint i højopløsning, og jeg har endnu ikke oplevet nogen form for spøgelses, trace, skygge effekt (hvad kalder man det)?

Rent design mæssigt, ja før jeg købte var det en pille jeg måtte sluge, jeg ville hellere have haft den med Jay Leno underkæben, men eftersom der er lidt babu babu over det her køb, havde jeg ikke lige råd til at gå 1000kr. Jeg må dog sige, at jeg er ret positivt overrasket. Vi taler selvfølgelig ikke Samsung osv. men faktisk står designet ret ok. Jeg er glad.

Ydermere er det jo fint med alle forbindelsesmulighederne.

Eneste minus er sorteringen af kanalerne, det forekommer mig en anelse arkaisk, men det er en mindre ting. Fjernbetjeningen kunne måske godt være en anelse mere responsiv, men måske er jeg dårlig dér. ;)

For 5.289kr inkl. porto er jeg meget! tilfreds.
Hvad sker der?
NaieraNaieraSkrevet 28/07-06 13:55 
Hæhæ, godt at jeg har en Logitech Harmony universalfjernbetjening, så jeg kan være fuldstændig ligeglad med kvaliteten af den medfølgende ;)

Men det lyder godt, at det skulle være så godt :p Jeg skal ind til byen på mandag med nogle DVDer og kigge på det.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 28/07-06 14:06, rettet 28/07-06 14:13 
Cool med info, la0s.

Hvis du på et tidspunkt har tid/lyst/mulighed må du meget gerne skrive lidt indtryk fra henholdsvis spil i HD og SD 4:3.
la0sla0sSkrevet 28/07-06 15:47 
Jeg har lige haft min Macbook tilsluttet, og legede lidt med clamshell-mode, det er til gengæld crazy at hamre sit skrivebord op i den størrelse, men til filmredigering, hvilket jeg vil bruge det til, er det lækkert. Generelt står billedet skarpt og fint i VGA.

HD gaming (component): Nu har jeg generelt kun set demo standere med HD-gameplay, så det er hvad jeg kan holde dette op mod. En kammerat og jeg har lige leget med noget 360. Umiddelbart var den sat op til SD widescreen, hvilket uvidende-Lars først var blæst over (ja jeg troede det var HD) fordi det stod skarpt. Så satte vi den over til HD, og jeg må sige at det står meget klart. Jeg skal nok senere prøve at have min Saturn i den, ligesom jeg skal prøve DVD imorgen.

Vi har prøvet Madden 06 og GRAW. Madden giver ikke det store indtryk, alt er selvfølgelig skarpere og mere clean, men højopløsning gør ikke supermeget for det spil, i forhold til når jeg har oplevet det før i pal60. Der imod står GRAW meget godt, for ikke at sige pisse lækkert, og omgivelserne virkede efter min mening, meget mere levende og "vibrant". Jeg har ikke oplevet ghosting på den, hverken i Madden eller GRAW.

Yderligere har jeg ikke lige haft tid til at finjustere billedet, jeg ved ikke helt hvad jeg skal justere for jeg synes det virker fint, men muligvis senere vil jeg begynde at føle, at noget er for lyst og andet for mørkt. Jeg kan dog sige, at jeg synes at kontrast-forholdene i HD er meget fine. GRAW virker på mig, som et spil der bruger kontraster meget, mellem skygger og mexicansk sol, hvilket på fjernsynet videregives perfekt.

Det er nok det jeg vil sige er styrken, altså kontrastforholdet og skærmens "vibrancy" (hvad kalder man det på danishk?). Jeg har tidligere set på Samsungs 32" varianter og nogle Philips, LG og Loewe (plus et enkelt Sharp). Overfor disse, sådan som jeg husker det, kan skærmen absolut stå distancen. Den slår måske ikke topmodellerne, men kan i hvert fald med visse Philips, Sharpen og LG'en stå på linien og slå et par stykkker af dem. Jeg vil også mene at den tidligste af Samsungs 32", som de flere steder kæmper for at komme af med, får klø. Pånær designmæssigt.

Skal jeg lige igen runde designet, vil jeg sige at det har et billigere look, men dog ikke som visse Medion fjernsyn, stiiinker af plastik-aldi (ikke for at dadle aldi, de har til tider ok tilbud i hardware). Eneste problem her i lejligheden er mangel på plads. Den vil utvivlsomt være bedre at se på, med mere plads omkring sig. Det får denne nok også, når den ryger op på væggen, og reolen skubbes til side (så ryger den grimme lænestol også).

Yes yes, bare spørg løs.
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 28/07-06 15:50, rettet 28/07-06 16:08 
Naiera>
Hæhæ, godt at jeg har en Logitech Harmony universalfjernbetjening, så jeg kan være fuldstændig ligeglad med kvaliteten af den medfølgende ;)

Gris! :)

Sådan en universal frækkert, er den til at betale sig fra? Og er den virkelig universel? Og er der tale om en af de der rumfærge agtige fjernbetjeninger, der fylder en del, eller er den mere håndret ;)?
Hvad sker der?
NaieraNaieraSkrevet 28/07-06 16:01, rettet 28/07-06 16:04 
Det er den billigste model jeg har, og ja, den er universel, eftersom man programmerer den med computeren (via USB) alt efter hvilket udstyr man har. Den billigste model stod mig i 450,- fra Midt Data, og har afløst TV, midi-anlæg og DVD-optager fjernbetjeningerne, så jeg nu har to parabol-betjeninger og Harmony-fjernbetjeningen, i stedet for fem forskellige. Jeg kunne sagtens erstatte parabol-betjeningerne, men af forskellige årsager lod jeg være. Den fylder ikke væsentligt meget mere, end fjernbetjeningen til mit Sony WEGA.

Der er forskellige måder at bruge disse fjernbetjeninger på, så det ville nok være nemmere, hvis du hoppede ind på Logitechs hjemmeside og læste om dem. De er helt sikkert anbefalet herfra, men det er IKKE blot plug'n play, man skal virkelig rode med det, hvis man vil have fuld kontrol over de funktioner man bruger.

Mht. til DVD på HDTVet, så husk at normale afspillere der er progressive kun spytter 576p ud. Fjernsynet vil selvfølgelig opskalere til dets native opløsning, men en ordentlig opskalerende afspiller, som f.eks. en Oppo (http://oppodigital.com/opdv971h.html) eller den Denon der før er nævnt i tråden, vil kunne gøre det bedre :)

Logitech i harmoni med dit setup ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 28/07-06 16:39 
la0s>
Det er nok det jeg vil sige er styrken, altså kontrastforholdet og skærmens "vibrancy" (hvad kalder man det på danishk?).

Hvad med "farvemætning"? "Vibrant colors" er i hvert fald "stærke/klare farver" såeh...

Lidt spørgsmål:
- Kanal-kaos: kan man ikke selv vælge rækkefølge?
- Kanal-respons: Er der lang forsinkelse på kanalskift?
- Lyd: Hvordan er selve tv'ets lyd (de 2*8 watts). (Tillad mig at forestille mig, at du ikke bruger dem, men har en kæmpe eksternt 18.4 lydsystem :-) )
- Text-tv: Fungerer det normalt? Også i 4:3? (Har hørt skrøner om, at nogle text-tv kun kan køre i 16:9 og dermed bliver strukket helt af led)
- Hvor købte du fra? Link?
- Har du fået skriftlig garanti på diverse fejl (eller går det hele bare under ét)? F.eks. separat grundig beskrivelse af døde-pixel-reklamation?

På forhånd tak for svar!
WehnerWehnerSkrevet 28/07-06 16:44 
la0s, hvordan er lyden, hvis du ikke slutter det til eksternt anlæg? Kan den give noget bas overhovedet?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 28/07-06 20:29 
Jeg vil også være med til at stille spørgsmål :-)

Hvor stor/tung/håndterlig er kassen den kommer i? Jeg overvejer at få den sendt til arbejdet og så bare rende ned og finde en taxa, der kan køre mig og min nye ven hjem. Er det noget, man kan slæbe ned ad et par trapper? Ville den kunne være i et velvoksent bagagerum?
HyakotakeHyakotakeSkrevet 28/07-06 21:07 
fra hifipriser:
Bredde ved forsendelse: 104 Cm
Dybde ved forsendelse: 28 Cm
Højde ved forsendelse: 66 Cm
Vægt ved forsendelse: 15.5 Kg

Det er da en let bette sag. Taxa ser ud til at være en mulighed.
JmogJmogSkrevet 28/07-06 21:53, rettet 28/07-06 21:58 
Det må man sige. Uhhh, det er fristende.

Damn, den er ikke engang højere end mit nuværende TV, så den vil slet ikke skygge for lærredet. Tror lige jeg skal have kigget lidt på mine konti. Jeg tør dårligt vente til jeg får penge ind om halvanden uge - der kan tilbuddet jo være stoppet.
JmogJmogSkrevet 28/07-06 22:13 
Ups, jeg kom til at bestille. Akkeja, det er jo hvad der kan ske. Jeg tror jeg overlever ;-)

Det skal nok blive sjovt at se min chefs fjæs, når en pakke på den størrelse ankommer.
la0sla0sSkrevet 29/07-06 12:54, rettet 29/07-06 12:55 
Kanal kaos: Man kan sagtens vælge rækkefølgen af kanalerne, men det er redigerings processen der "træææls". Der er en lang række af kanaler, som man skal rykke op og ned i.

Omkring respons, er den lidt langsommere end vores normale CRT tv, der er en lille ventetid, som afhængigt at temperament kan være "trææls". Men vi taler absolut ikke længe.

Nu har jeg ikke lige fået købt nogle kabler, så jeg må med semi-skam tilføje, at jeg kun har oplevet den med sine egne højtalere. I forhold til hvordan de ser ud, er jeg generelt overrasket. De har faktisk en rimelig lyd, og en overraskende bas. Nu skal man selvfølgelig ikke regne med det magiske, men i forhold til størrelse osv. går de arbejdet bedre end forventet. De kan også indstilles via fjernsynets menu. :)

Tekst tv fungerer normalt, man kan selv vælge, via aspect knappen, i hvilken størrelse det skal stå, men som jeg husker det virker det fint i 4:3.

Jeg købte det fra express delivery, de er 5 kr under den billigste, med porto inkluderet, Hvis man bestiller en lagervare inden kl 18:30 lover de, at den kommer dagen efter.

Angående pixelfejl snakkede jeg med dem (oh gru) :) deres pixelgaranti følger desværre kun lovgivningen. Jeg snakkede med dem efter jeg havde bestilt (den to ugers returret er rar her tænkte jeg), og de sagde at de ikke har haft oplevelser med at der har været døde pixels fra dag et, og har haft retursager. Jeg har ingen problemer med døden der, og tror ikke de fyrede usandheder af.

Selve kassen er overraskende let. Jeg er vandt til fjernsyn der kræver sved at løfte. Den her er ret let. Jeg tror ikke at det er tegn på dårlig kvalitet. Så man kan sagtens slæbe, og den kan nok også puttes i et bagagerum :)
Hvad sker der?
IqonIqonSkrevet 30/07-06 22:12, rettet 30/07-06 22:15 
Jeg kan da også lige deltage i denne tråd. Jeg købte Mirai-tv'et (det med højttaleren nederst) i slutningen af maj til 7500 kr. i Zitech, og er ganske tilfreds med det. Jeg har ikke de store fingre at sætte på almindeligt tv-kiggeri, generelt ser det ret pænt ud, såfremt ens antennesignal er ordentligt. Xbox 360 i HD ser fremragende ud, har ikke oplevet nogen former for ghosting eller lignende.

Men jeg har også et par kritikpunkter:
- Fjernsynet skifter ikke selv til det "korrekte" format ved tv-kiggeri. Sender DR1 f.eks. noget i 16:9-format zoomes der ikke automatisk ind, og slår man over på en af de svenske eller tyske kanaler, der sender i widescreen, skifter den heller ikke af sig selv... det skal man åbenbart selv kunne se :/

- Som allerede nævnt er responsen en smule sløv - men ikke noget, der skaber de store frustrationer ved normalt zapperi. Til gengæld er det en anelse irriterende at man - med denne halvsløve respons in mente - skal igennem både scart-, component- og DVI-kanalerne før man f.eks. kan komme til VGA-kanalen. Især hvis man kommer til at trykke en gang for meget; så skal man pludselig igennem alle kanalerne igen.

- Af en eller anden grund er Xbox 360-spil med component utroligt mørkt på mit fjernsyn. Jeg har snakket med andre med samme fjernsyn (bl.a. Cronoss), der ikke havde samme problem, men selv med de indstillinger han benyttede var det hele utroligt mørkt. Købet af et VGA-kabel hjalp straks på det, men det irriterer mig stadig, især fordi farverne via VGA ikke virker så "farverige" som med component.

Bortset fra ovenstående problemer (som jeg personligt betragter som småting) er jeg yderst tilfreds med mit køb. Designet er faktisk ganske ok - prisen taget i betragtning.

Edit: Nåå ja, og kassen er altså ikke det store problem at bære (igen: her er tale om versionen med højttaleren forneden). Min søster og jeg kunne uden de store problemer bakse det op på fjerde sal.
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
WehnerWehnerSkrevet 30/07-06 22:22, rettet 30/07-06 22:24 
Uha, det lyder ikke godt, det med lyset. Man skal kunne se sine fjender, når man spiller fps - også på de mørke baner. Er der ikke noget brightness, man bare kan fyre op for?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 30/07-06 22:24 
Sender DR1 f.eks. noget i 16:9-format zoomes der ikke automatisk ind,

Jeg var faktisk ikke klar over, at der fandtes 16:9 displays, der kunne genkende et ikke-anamorpht letterbox-signal og automatisk zoome det. Er den slags standard nutildags?

og slår man over på en af de svenske eller tyske kanaler, der sender i widescreen, skifter den heller ikke af sig selv... det skal man åbenbart selv kunne se :/

Igen, er den slags standard? Jeg ved, at mange TV kun kan den slags på RGB og component-signaler. Hvordan det forholder sig med antennesignal, skal jeg ikke kunne sige.
IqonIqonSkrevet 30/07-06 22:27, rettet 30/07-06 22:30 
Som sagt: Jeg har snakket med andre, der slet ikke har samme problem, så måske er det blot mit fjernsyn, der er mærkeligt. Det kan undgås ved at sætte den over på sports-mode, men så bliver farverne til gengæld mærkelige. Jeg skal ikke udelukke at man kan kalibrere sig ud af det - jeg har bare ikke været i stand til at gøre det, selv med brightness og contrast sat helt op.

Edit: Mht. automatisk skift ved antennesignal gik jeg ud fra det efterhånden var standard. Mit gamle 28" Philips-fjernsyn kunne det i hvert fald, og det havde da en del år på bagen, da jeg skrottede det.
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
NaieraNaieraSkrevet 30/07-06 22:28 
At antenne-signaler overhovedet kan sende noget som helst anamorft, har jeg aldrig hørt om.

Der findes ikke TV der kan genkende ikke et letterboxed signal og selv zoome ind. TVet får et 4:3 signal, og det er så hvad det ved.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
IqonIqonSkrevet 30/07-06 22:34, rettet 30/07-06 22:36 
Naiera>
At antenne-signaler overhovedet kan sende noget som helst anamorft, har jeg aldrig hørt om.

Der findes ikke TV der kan genkende ikke et letterboxed signal og selv zoome ind. TVet får et 4:3 signal, og det er så hvad det ved.

Det forstår jeg slet ikke... du har garanteret ret, men så fatter jeg ikke, hvordan i al verden mit gamle Philips-fjernsyn gjorde :/ Hver gang DR sendte noget i 16:9 blev der automatisk zoomet, ligesom jeg er ganske overbevist om at én tysk og én svensk kanal (kan ikke lige huske hvilke lige nu - ser dem aldrig, men skal nok lige kigge på det, når jeg kommer hjem til mit fjernsyn i morgen eller overmorgen) sendte i anamorft - tv'et slog i hvert fald automatisk over i widescreen, hvilket tydeligvis også var det helt rigtige format - slog man tilbage i 4:3 var billedet tydeligvis sammenpresset. Men jeg har ingen forstand på den slags, så jeg skal ikke komme med en forklaring på hvordan og hvorledes det gjorde det... syntes bare det var en lækker feature :)
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
RJKRJKSkrevet 30/07-06 22:43, rettet 30/07-06 22:44 
Jeg har overhovedet ikke fulgt med i tråden, men...

Naiera>
At antenne-signaler overhovedet kan sende noget som helst anamorft, har jeg aldrig hørt om.

Selvfølgelig kan de det. Det har intet med signaloverførslen at gøre, bare hvordan billedet er skaleret i højden. Med DVB-T (=antennesignal) sendes de fleste film i anamorphic. Helt tilbage til jeg havde FilmNet (før de blev Canal+) sendte de nogle gange film i anamophic. Måske en fejl, men de gjorde det...

Der findes ikke TV der kan genkende ikke et letterboxed signal og selv zoome ind. TVet får et 4:3 signal, og det er så hvad det ved.

Mange 16:9 fjernsyn kan da stå i auto-zoom mode, og så skifter de selv opløsning afhængigt af hvordan billedet er, eg. widescreen letterbox, widescreen anamorphic eller 4:3 full screen. Så vidt jeg ved gøres det ved at "scanne" billedet og se om der er bevægelse i de forskellige områder. Du er velkommen til at se det på mit 16:9 fjernsyn, der virker det for det meste fint :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 30/07-06 22:55, rettet 30/07-06 22:58 
RJK>
Med DVB-T (=antennesignal) sendes de fleste film i anamorphic.

Ja, men her snakker vi jo selvfølgelig analoge antennesignaler...

Det er fint at jeg tog fejl mht. til resten, men det her diskuterede er ikke rigtig noget man kan klage over mht. til Mirai fjernsynet, hvis ingen nogensinde har påstået, at fjernsynet skulle have den efterspurgte feature. Selv ville jeg aldrig zoome ind på noget som helst, da jeg, mildest talt, synes det ser ud af bæ når man gør det.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 30/07-06 23:01 
Der findes skam almindelige analoge kanaler, som sender i anamorph på visse udsendelser. Jeg mindes da at SVTV4 sender deres film i anamorph. Da jeg havde den kanal skulle mit 4:3 sættes til at presse billedet sammen vertikalt for at få de rette widescreen proportioner.

Jeg var imidlertid ikke klar over at der var TV, der selv kunne genkende et letterbox-signal. Smart.

Jeg vil dog til hver en tid foretrække at gøre tingene manuelt. Så er jeg altid sikker på at det rigtige format bliver valgt.
JmogJmogSkrevet 30/07-06 23:05 
Iqon>
Jeg skal ikke udelukke at man kan kalibrere sig ud af det - jeg har bare ikke været i stand til at gøre det, selv med brightness og contrast sat helt op.

Det kan tænkes at du også skal lege lidt med farver, farvetemperatur og den slags. Jeg ville prøve at smide en THX-certificeret film i DVD-afspilleren og bruge THX Optimizer-værktøjet til at komme frem til et fornuftugt billede. Hvis resultatet der ser fint ud, og du stadig synes COD2 er for mørkt, så er det meningen spillet skal se sådan ud.
RJKRJKSkrevet 30/07-06 23:06 
Naiera>
Ja, men her snakker vi jo selvfølgelig analoge antennesignaler...

Efter at have været igennem en dekoderboks er signalet jo fuldstændig analogt, og kan videresendes som normalt antennesignal. Pointen værende at der intet uforeneligt er mellem anamorphic og antennesignal.

Den eneste grund til at man ikke allerede sender alle widescreen programmer i anamorphic via antennesignal er hensyntagen til dem, der ikke har et 16:9 fjernsyn eller et 4:3 fjernsyn med 16:9 funktion. For når der således ikke er noget led til at nedskalere billedet (hvad DVD-afspilleren eller DVB-T/S-dekoderen ellers ville gøre), så ville de jo se det strukket.

Og du må selvfølgelig gøre som du vil, men jeg ville ikke se 16:9 programmer på et 16:9 fjernsyn med borders på alle kanter, for at undgå zoom :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
IqonIqonSkrevet 30/07-06 23:28 
Jmog>
Iqon>
Jeg skal ikke udelukke at man kan kalibrere sig ud af det - jeg har bare ikke været i stand til at gøre det, selv med brightness og contrast sat helt op.

Det kan tænkes at du også skal lege lidt med farver, farvetemperatur og den slags. Jeg ville prøve at smide en THX-certificeret film i DVD-afspilleren og bruge THX Optimizer-værktøjet til at komme frem til et fornuftugt billede. Hvis resultatet der ser fint ud, og du stadig synes COD2 er for mørkt, så er det meningen spillet skal se sådan ud.

Det har jeg prøvet men synes stadig ikke resultatet er helt tilfredsstillende - det virker som om det er enten farverne eller lyset, der kan være korrekt - ikke begge på én gang. Og jeg ved godt at et spil som Oblivion f.eks. skal være mørkt, men ikke SÅ mørkt - VGA-kablet giver et betydeligt bedre resultat. Jeg vil prøve at lege med det igen, når min Xbox 360 og mit fjernsyn igen er at finde sammen om en uges tid.
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
778 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig