X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

V for Vendetta


Svar
dRxLdRxLSkrevet 01/04-06 00:16, rettet 01/04-06 00:18 
Takket være min ekskærestes eminente sans for film, virker det som om jeg skal være den første herinde, hvor jeg ellers synes at folk plejer at være rimeligt oppe på film-beatet, til at kommentere på denne helt igennem fantastiske, mange-faceterede og måske også lidt kontroversielle film.

Politisk set er jeg ikke sikker på om jeg er enig i analysen eller løsningen (stammer de fra tegneserieforlæget eller Wachowski brødrene?) men jeg er helt sikkert enig i at problemet filmen skildrer er ved at tage fat.

Uden at hentyde alt for meget til verserende lovgivning, der hvis den vedtages som den er nu vil undergrave retstatsprincipperne og derved demokratiet i det her land yderligere, vil jeg blot sige at enhver film der kan få mig til at gå hjem og skrive en personlig kærlighedserklæring til Birthe Rønn Hornbæk må indeholde mere end tomt effektjageri.

Efter de i mine øjne lidt skuffende opfølgere på The Matrix, synes jeg det her er et fantastisk comeback for Wachowski brødrene.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 01/04-06 02:20, rettet 02/04-06 19:58 
Vil blot sige, at jeg for et par dage siden hurtigt fik planer om at ville se filmen i weekenden, når jeg alligevel skal til KBH og cruise lidt rundt til Natfilm. Når desværre ikke at se den i Imperiet, da de fredag skiftede til The Inside Man :(

Men hvem ved, måske ender det med at jeg ser Bambi 2, hvis planerne skrider...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
WehnerWehnerSkrevet 01/04-06 10:19, rettet 01/04-06 11:38 
Bare rolig Daniel heroppe i Aalborg er vi naturligvis langt længere fremme på beatet end en eksil-jyde som dig, så Gaku, Hya, min kæreste og jeg har skam forlængst set den :)

God film, men den der nære fremtidssetting, hvor man har ladet en stærk mand få magten med tydelige paralleller til nazitidens Tyskland begynder at forekomme mig en anelse slidt. Jeg vil dog stadig klart anbefale filmen, for den er meget veludført og flot - samt ikke mindst velspillet.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 01/04-06 10:25 
Slidt men sørgeligt aktuel. Det som jeg synes den gør lidt anderledes er at den kæder den forfærdelige udvikling til begivenheder der allerede er i gang. At beskrive en aktuel udvikling som en direkte glidebane mod diktaturet er lidt mere håndfast end de lignende visioner jeg ellers har set.

Rent filmisk synes jeg også den er dejligt uforudsigelig lige indtil 20 minutter før slutningen. Det er dejligt at den når at fortælle så mange fine forskellige små historier under vejs.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 01/04-06 10:32 
Helt enig. Klart seværdig.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/04-06 11:24, rettet 01/04-06 22:57 
Bestemt en anbefalelsesværdig film. På trods af, at fremtidsbilledet med et fascistisk totalitært styre er brugt utallige gange før, formår denne film alligevel at gøre temaet interessesant endnu engang.
Jeg synes specielt at stemningen af primitiv ondskab og småborgerlig frygt er ramt rigtig godt :)
AV Intelligent Terminal
MadsMadsSkrevet 01/04-06 19:33, rettet 01/04-06 19:34 
Spoilers kan, i lettere omfang, være inkluderet.

Der er ingen tvivl om hvor denne historie har sin oprindelse fra, og det er bestemt heller ikke første gang vi ser et sådan eksempel. Jeg snakker selvfølgelig om George Orwells 57 år gamle fremtidsroman 1984. Selvom der er mange ligheder, kommer den aldrig op på noget der ligner 1984, vi har at gøre med en utrolig tynd omgang suppe af en film, det eneste der gør den aktuel må være ord som "muslim", "terror" og "USA". Ellers er det en naiv, ja nærmest hyklerisk historie. Vi får et højst unuanceret billede af denne fremtid, de eneste personer der fremstår som onde er kansleren (som sjovt nok bliver spillet af John Hurt der spiller Winston i filmatiseringen af 1984 fra..1984) og Creedy. Der er ingen "hjernevaskelse", ingen der angiver hinanden, meget overfladisk og derfor meget urealistisk.

F.eks. da hun får det brød med æg, og hun siger hun ikke har fået smør siden barndommen, får man med det samme at vide, at det er noget V har stjålet fra "lederne". Men når man ser på mennneskerne, på hendes arbejdsplads (og andre steder), ser de fuldstændig sunde og raske ud, som vi gør i dag - hvorfor skulle de ikka have fået smør? Uforståeligt. Igen, det bliver behandlet meget overfladisk, og det er der mange ting der gør. I starten er vores heltinde bange for at gå uden for en dør, men herefter synes jeg filmens fremstilling af "hverdagslivet", ligger op ad noget der ligner den jeg ser, når jeg går uden for en dør.
Hvis man har læst 1984, som der åbenlyst er nogen der ikke har, kan man kun falde kedsommeligt tilbage i biografsædet.

Filmisk er den dårligt fortalt, og byder ikke rigtig på noget nyt. Den er filmet præcist som Hollywood-film nu bliver det. Mht. forudsigelighed; man skal ikke have set mange film for at vide hvad karakterenes opgave hver især er, og hvordan de vil udvikle sig. Det kan godt være at selve historien forsøger at lave et par krumspring, men det gør det ikke mindre forudsigeligt, når dem der bærer historien gør præcist hvad de skal.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/04-06 20:15 
Mads>
Hvis man har læst 1984, som der åbenlyst er nogen der ikke har, kan man kun falde kedsommeligt tilbage i biografsædet.

Ja undskyld, hvis man ikke er så ufatteligt klog og belæst som du er... host host

Nej okay, mudderkastning til side... Der er ingen tvivl om at der er et hav af "1984-film" som leverer varen langt bedre og som lægger langt mere vægt på budskabet frem for hvor mange penge filmen skal indtjene. Men som ren og skær underholdning er V For Vendetta ganske udemærket.
AV Intelligent Terminal
la0sla0sSkrevet 01/04-06 20:18, rettet 01/04-06 20:21 
Man kan jo også altid se en film direkte mod hårene so to speak... ;)
Hvad sker der?
dRxLdRxLSkrevet 01/04-06 20:36 
Bare rolig hvis "Mads" var så belæst som han gerne vil give udtryk for, så havde han læst "Greven af Monte Cristo" og så ville hans kommentar givet se anderledes ud ;-)

Eller det er i hvert fald hvad jeg lod mig fortælle af hende jeg var inde og se filmen med, og som har læst nævnte bog. Hun havde mange spændende ting at sige om hævn tematikken som "Mads" slet ikke kommer ind på.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
MadsMadsSkrevet 01/04-06 22:35 
Jeg synes ikke jeg giver udtryk for at være belæst, 1984 er da almen læsning hvis man har den mindste interesse for sci-fi.

Har ikke læst Greven af Monte Cristo, men kunne godt regne ud den havde en rolle. At der er en hævn-tematik hvirvlet ind i historien, evt. for at distancere den en smule fra 1984, vil jeg ikke tro kunne ændre min opfattelse af filmen.

Måske havde pågældende person, dRxL så filmen med, interessante ting at sige omkring den, men dRxL har åbenlyst ikke selv så meget at tilføje. Der er ingen grund til at blive nedladende, jeg har bare givet min mening om filmen. Hvis dRxL synes den er så god, på grundlag af de ting han er blevet fortalt om hævn-tematikken, for det er åbenlyst ikke fordi han selv har læst Greven af.., så lad gå. Jeg troede dog, der i det mindste ville komme en modargumentation på mine synspunkter, men det er måske for meget at forlange.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
dRxLdRxLSkrevet 01/04-06 23:09, rettet 01/04-06 23:15 
Jeg kunne da godt prøve at gå ind i dine argumenter og pille dem fra hinanden, men hvad ville nogen af os få ud af det?

Så kunne jeg vise at jeg har læst Orwells "Homage to Catalonia" og med udgangspunkt i den prøve at forklare dig forskellen på en antikommunistisk koldkrigsfrygt (1984) og det scenario "V for Vendetta" operer som udspringer af en helt anden slags spøgelse.
I det hele taget er 1984 henvisningen så lige for at det nærmest blive banalt at komme ind på den. Set fra mit synspunkt optræder 1984 bare som en del af bukket af kulturelle referencer, der tilsyneladende stikker i alle mulige retninger (selv Benny Hill er med, spøjst).

Men jeg får jo hverken penge eller en større tissemand af at prøve at overbevise dig om at jeg har ret og du tager fejl. Så det vil jeg afholde mig fra at bruge tid på.

Filmen er ikke uden fejl (jeg bryder mig f.eks. ikke om slutningen), men din afvisning er i mine øjne så kategorisk og unuanceret at jeg ikke kan tage den alvorligt.

Jeg vil dog lige komme ind på din kommentar om at den er skruet sammen på standard hollywood manér. Det synes jeg bestemt ikke den er (igen på nær slutningen), og sidst jeg havde følelsen af at se noget med så uvant en rytme i historiefortællingen var "Crouching Tiger Hidden Dragon". Noget jeg i begge tilfælde fandt dejligt forfriskende.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/04-06 00:16, rettet 02/04-06 13:44 
Mads > Jeg tror bare der er ét eller andet ved din måde at formulere dig på, som trigger noget uforklareligt primitivt og særdeles ukonstuktivt i mig og samtidig gør det umuligt for mig at bruge den smule forstand, jeg til daglig er udtyret med... kort sagt: Du sætter mit pis i kog!
Men det er jo også sundt nok... man skal sgu ha´ sit pis i kog engang imellem, ellers går det først helt galt.

Derfor vil jeg for en kort stund forsøge at fratvinge min reptilhjerne styringen og blot komme med et modargument til et af dine synspunkter ;)

Mads>
I starten er vores heltinde bange for at gå uden for en dør, men herefter synes jeg filmens fremstilling af "hverdagslivet", ligger op ad noget der ligner den jeg ser, når jeg går uden for en dør.

Det er lige præcis DET, som jeg synes virker godt i filmen. Vi VED, at der er noget galt. Vi kan næsten smage det i luften, men alligevel så virker omgivelserne helt normale. Ikke blot for hovedpersonerne, men også for tilskuerne i biografen. Og det er lige netop derfor, det virker ekstra ubehageligt...

Der bliver lagt mere vægt på at give tilskueren den rigtige følelse af håbløs undertrykkelse, frem for skildringen af et fascistisk regimes brutalitet og dets primitive natur.
AV Intelligent Terminal
HyakotakeHyakotakeSkrevet 02/04-06 01:29 
Jeg regner med at få fat i tegneserien snarest. Gaku fortæller, at den har en hel del, som ikke er med i filmen, og jeg vil meget gerne læse kildematerialet. I øvrigt synes jeg det er vildt sødt, at Alan Moore distancerer sig SÅ kraftigt fra Hollywoods behandling af hans værker.
RitesRitesSkrevet 02/04-06 07:56 
Så den i sidste uge.

Ganske udemærket film, selvom den har samme fejl som de to sidste Matrix. Wachowski brødrene vil for meget, så det ender med at deres lommefilosofi bliver udstrækt, slidt og let glemt. Men hvis man lader være med at kigge så dybt, som de håbede man ville, så er det en ret god film.

Jeg havde dog fået at vide, at "det bare var den fedeste film nogensinde", så mine forventninger var lidt for høje :)
» a winner is you «
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 02/04-06 20:47, rettet 05/04-06 00:50 
Fik også set den, men uden at have nogen egentlige forventninger til den i forhold til kildematerialet. Læser normalt dette først, men så mig nødsaget til at gøre en undtagelse her, ellers ville jeg have endt med at se filmen i en mindre habil biograf i en lokal soveflække.

Kan jo så ikke komme udenom, at jeg havde mere filmiske forventninger i retning af The Crow, Dark City, Darkman, Equilibrium (og deslige). Var lettere tilfreds i begyndelsen, men herefter overkom mig en dominoeffekt af forudsigelighed. Ved den relativt "overgearede" Hollywood-slutning stod jeg egentlig lidt af. Men underholdende, absolut synes jeg. Nå, Boomtown-tiden er udløbet...må videre til Natfilm :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
dRxLdRxLSkrevet 02/04-06 20:56 
Kan du ikke li' min film? >:(

Jeg skal komme efter dig skal jeg! ;-) :-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KTCKTCSkrevet 05/04-06 00:32, rettet 05/04-06 00:45 
*SPOILER WARNING*

Nu fik jeg så også set filmen, og den kombinerer mange elementer fra både film og bøger. Mange af disse er naturligvis inspireret af virkelige hændelser og problematikker.

Jeg tænkte "1984" mange gange igennem filmen, men også Guy Fawkes historie er central, dog stadig slet ikke diskuteret i tråden. Torturen af Evey drager tydeligvis også paralleller til hans skæbne.
De gentagne citater af Shakespeares Macbeth, har jo også forbindelse til Guy Fawkes, da mange mener at netop Macbeth blev skrevet som en slags tillidserklæring til Kong James.

Brazil, Zorro, Phantom Of The Opera, Equilibrium og Greven Af Monte Cristo er også nogle af de værker jeg får associationer til, og som nævnt er mange af temaerne tydeligvis udsprunget af nazityskland, den kolde krig og mere nutidige problemer som terror.

"1812" ouverturen er også brugt ganske bevidst som Tchaikovsky fejrede russernes sejr over Napoleon med dette stykke musik. Der skal nok blive analyseret en del på denne film, og selv om den lider af genkendelige "Wachowski" elementer, som jeg ikke er udpræget fan af (overdrevet brug af fremmedord i en lind strøm i noget som ligner et forsøg på poesi og en form for overfladiskhed), så synes jeg den var ganske interessant og forfriskende provokerende.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 05/04-06 01:08, rettet 05/04-06 01:10 
Hold da ferie med spoilere :))

*MERE SPOILER*

Not. Kunne ikke dy mig ;)

dRxL>
Kan du ikke li' min film? >:(

Jeg skal komme efter dig skal jeg! ;-) :-p

Nu fik jeg jo ikke mulighed for at uddybe, for så havde Boomtown malket mig for en 20'er mere... :)

Jeg vil heller ikke uddybe nu, for så bliver det vel overkill, da her er rigeligt med spoilere allerede. Og kommer jeg til at uddybe, frygter jeg at blive slagtet af tilhængere af kildematerialet :) Så lad mig mig vente med at uddybe (eventuelt) til jeg har læst mindst tegneserien. Var så smart at være i Fantask, og stå med http://www.fantask.dk/detail.asp?cboChoice=qryResultArticle_qryResultBook_qryResultFigure_qryResultFilm_qryResultPreview_qryResultGame_qryResultComic&mode=comics&id=68844]hardcover-udgaven[/LINK]" target="">hardcover-udgaven i hænderne, men synes en netbestilling med 30 dages kredit lyder langt mere tiltrækkende ;) Fik da i det mindste taget mig sammen til at købe Neo Contra (100kr i spilafdelingen) der indtil videre - sikkert fordi det ikke er lige så svært som Shattered Soldier - har givet mig langt større tilfredsstillelse end V For Vendetta.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
ValkyrieValkyrieSkrevet 07/04-06 00:42 
Rites>
Så den i sidste uge.

Ganske udemærket film, selvom den har samme fejl som de to sidste Matrix. Wachowski brødrene vil for meget, så det ender med at deres lommefilosofi bliver udstrækt, slidt og let glemt. Men hvis man lader være med at kigge så dybt, som de håbede man ville, så er det en ret god film.

Jeg havde dog fået at vide, at "det bare var den fedeste film nogensinde", så mine forventninger var lidt for høje :)

Jeg synes at det ledt og smagsløst at sammenligne den med de to sidste Matrix film. Specielt Revolutions der var helt til hundene. Den film ødelagde alt for mig:(

V er en rigtig fed film, men jeg var enormt provokeret af Portman. Jeg elskede hende i Lion(ikke på den måde - Hun var bare så cool da hun var barn. En af de bedste børneskuespillere ever) - Men med det her og hendes fiasko i Starwars filmene, har jeg lyst til at gøre ting ved hende, der ville passe ind i manuskriptet til Saw 3.

Nu er hun jo meget køn at se på.. eller var... Indtil hun klippede håret af:(

Jeg ved ikke om i har set ens free style diss rap på SNL(som er skide morsom - hvor hun også er næsten ligeså korthåret, og en del mere fræk end i filmen) - Men det er satme noget der giver en maridt. Skinhead kvinder er ikke cool. Det er det satme bare ikke mates.
Well crucify the insincere tonight...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 07/04-06 01:15 
Nej, hvor dejligt at se et indlæg jeg kan være så enig i.

Matrix 3: ødelægger trilogien!
V: fed film!
Saw 3: man, jeg glæder mig efter succesen med de to første!
Hårløse piger: Sinead O'Connor fik sig lige en lille revival i Portman... jeg synes det er fint at eksperimentere lidt med den slags, men nu ved vi (og forhåbentlig også hun) at hun er pænest med mindst 20 cm hår.
SNL-rap: Portman er sindssygt sej i den.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 07/04-06 01:25 
Valkyrie>
V er en rigtig fed film, men jeg var enormt provokeret af Portman. Jeg elskede hende i Lion(ikke på den måde - Hun var bare så cool da hun var barn. En af de bedste børneskuespillere ever) - Men med det her og hendes fiasko i Starwars filmene, har jeg lyst til at gøre ting ved hende, der ville passe ind i manuskriptet til Saw 3.

Konstruktiv kritik, please. Du følte dig provokeret, hvorfor?
Home is where the hardware is..
KammaKammaSkrevet 09/04-06 12:45 
Mads>
F.eks. da hun får det brød med æg, og hun siger hun ikke har fået smør siden barndommen, får man med det samme at vide, at det er noget V har stjålet fra "lederne". Men når man ser på mennneskerne, på hendes arbejdsplads (og andre steder), ser de fuldstændig sunde og raske ud, som vi gør i dag - hvorfor skulle de ikka have fået smør? Uforståeligt.

Hvorfor er det lige, du drager en sammenhæng mellem at se sund og rask ud og spise smør, der jo som bekendt er meget usundt? Der er jo intet, der tyder på, at de generelt set ikke får nok mad.

Det er også lidt iøjnefaldene, at du på en gang klager over ligheder med 1984 og samtidig bruger forskellene (som manglende angivelse og hjernevaskelse), som argument for at filmen skulle være dårlig.
Spiller nu: Halo 3
HeroldHeroldSkrevet 09/04-06 13:02 
Jeg så den i går. Jeg havde nok forventet mere af den, men jeg synes den var udmærket. Især den måde de havde portrætteret kansleren på var god.

Og mht. smørdebatten, så har hun ikke fået rigtigt smør siden barndommen. Der findes jo sikkert noget "smørerstatning" der smager lidt af gær.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Michael_Michael_Skrevet 09/04-06 13:45, rettet 09/04-06 13:45 
For første gang er jeg helt enig med Mads. Udover det har jeg, som læser af tegneserien, ikke meget tilovers for filmen, hverken som film eller som en troværdig filmatisering.

Og Natalie Portman var fantastisk i Star Wars.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig