X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Aaarrrgh-tråden


Svar
HeroldHeroldSkrevet 29/03-06 00:03 
Jeg ved ikke om vi har det, men nu syntes jeg at der er brug for en tråd til at lukke galde ud i.

Her kommer mit mavesure indlæg:

Jeg er forkølet. Det er i og for sig i orden, det er en del af livet, og det giver mig en undskyldning for at fordybe mig i Oblivion... Altså lige indtil i dag.

I dag valgte mit 4 mnd gamle 32" Samsung-LCD-TV at gå i stykker.... Se hele indlægget
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
3'660 emne(r).

Svar
FancyPantsFancyPantsSkrevet 04/10-13 14:07 
Når man ikke har et tracking nummer, og virksomheden først kan anmelde "lost parcel" til Royal Mail efter 20 dage.

Med et tracking nummer kunne man i det mindste se om det er Royal Mail eller Post Makværk der har spist pakken.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
silverstarsilverstarSkrevet 04/10-13 15:08 
slk486>
Folk der betaler i en anden valuta end man beder om...

Jeg skal have 100 DKK for den her. Ok, her er 14 EUR. WTF.

Det kunne have været ok, hvis du skulle have 100 kr og de så sendte 100 euro :-)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
slk486slk486Skrevet 04/10-13 15:33 
Ganske vist :)
j/k
ElgenElgenSkrevet 06/10-13 14:50 
Aaaargh! Custom CPUer der bruger krypteret kode, og som man hverken kan finde ordentlige specs eller pinouts for; for slet ikke at tale om erstatning for hvis de himler. De ER sgu da kun skabt for at gøre livet surt for ærlige arcadereppere };-S
(Ja, ja, og uærlige bootleggers, naturligvis. Det ved jeg jo godt...)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
slk486slk486Skrevet 06/10-13 15:36 
Men ærlige og licenserede reppere ville jo naturligvis have haft dele og specs til rådighed ;)
j/k
ElgenElgenSkrevet 06/10-13 17:16 
Hehe, er nu ikke licenseret. Men jeg har schematics på spillet, og det hjælper da en smule };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 06/10-13 17:40 
Øvrigt er man vel ikke nødvendigvis uærlig fordi man ikke er licenseret Konami-repper? Og mon man overhovedet kan finde sådan een der er i stand til at fixe et spil fra 80'erne i vore dage?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
slk486slk486Skrevet 06/10-13 17:55 
Nej bestemt ikke, jeg talte om dengang det var aktuelt for Konami at et board blev reppet ;)
j/k
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/10-13 16:52, rettet 08/10-13 16:53 
Aaarrrrrrrrgh! Har lige brugt en helvedes tid på klippe-klistre en større salgsannonce med noget Master System sammen her på siden og så kommer jeg til at slette lortet. Fåååååååårrrrrk!!!! :(
AV Intelligent Terminal
WonderboyWonderboySkrevet 08/10-13 16:56 
På den igen :-)
I love monster land
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/10-13 17:00, rettet 08/10-13 17:00 
Jeg skal gi' dig noget igen et hvis sted....

Der går mindst et par dage, før jeg orker at udsætte mig selv for handelssystemet yderligere.
AV Intelligent Terminal
scavengerscavengerSkrevet 08/10-13 20:09 
Send en PM med hvad det er du skal af med, så kan vi måske lave en deal :-)
Nemo me impune lacessit
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/10-13 14:33 
Aaarrrgh! Købte et eksemplar af FarCry 3: Blood Dragon til min PC, fordi jeg tænkte, at det lige var den type spil, jeg kunne holde til. Men så er det først efter, jeg har installeret lortet, at jeg opdager, at der er blevet smidt et Uplay-ikon på min desktop. Det er da ufatteligt, at man er tvundet til at læse det, der står med småt på æsken. Det er li'som at indgå en aftale med djævlen. 100,- direkte ud af vinduet. Piiiiiiiiis!
AV Intelligent Terminal
slk486slk486Skrevet 09/10-13 14:35, rettet 09/10-13 14:35 
Uplay er ikke så slemt længere. Minor annoyance i modsætning til Origin, men ja.
j/k
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/10-13 14:43 
Jeg gider bare guddødme ikke at skulle oprette endnu en tåbelig on-line konto hos en eller anden latterligt spiludgiver. Det er så sørgeligt, at man ikke kan undgå det lort :(
AV Intelligent Terminal
HankyHankySkrevet 09/10-13 14:57 
Det lyder ikke til at PC er den rette platform for dig, Benny :P
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 09/10-13 14:59 
Jeg købte en Blood Dragon Steam key hos en third party e-shop.
Når jeg launcher spillet via Steam, launcher det Uplay så jeg kan launche spillet...
Hvis jeg bare launcher Uplay kan jeg kun spille det HAWX jeg købte hos Ubisoft til 7-8 kroner for et lille års tid siden.

Min hjerne afspillede en ganske særlig Asterix scene imens det stod på.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/10-13 15:15, rettet 09/10-13 15:16 
Hanky>
Det lyder ikke til at PC er den rette platform for dig, Benny :P

Jeg er ret glad for at spille på min PC. Spillene skal åbenbart bare være udgivet før 2004 eller komme fra CD Project, eller nogen af de andre sjældne firmaer med en smule hjerne :D
AV Intelligent Terminal
slk486slk486Skrevet 09/10-13 15:27, rettet 09/10-13 15:27 
Det er vel heller ikke noget under, at mange meget hellere bare vil smide en disk i en konsol, for at starte spillet :)
j/k
CamousCamousSkrevet 09/10-13 23:35 
Ja det var så elegnt på konsoller lige indtil denne generation. Så begyndte tingene at ligne PC'er alt, alt for meget.

Nu smider du din disk i og 10 til 1 at den lige skal bruge et par timer med at hente en patch, installere sig selv til HDD eller opdatere din firmware. Og hvis du så er meget heldig er der ikke for mange cold crashes når du så på et tidspunkt får lov til at spille. Fy for pokker.

Heldigvis hang det hele sammen at alt det der hed game design også shit the bed på selv samme generation. Så det var meget nemt for mig at opgive the woes of modern gaming.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/10-13 23:42 
Jeg vil give dig fuldstændig ret i at spil generelt var meget bedre i gamle dage. Men meget af det du siger passer altså ikke :) Jeg har f.eks. aldrig oplevet at mine maskiner er crashet når de har hentet updates og det har heller aldrig været en process der tog timer.
Jeg er dog enig i at det er pisse træls og jeg ville også ønske at det ikke var sådan på konsollerne.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 10/10-13 00:12 
Konsolkongen>Jeg vil give dig fuldstændig ret i at spil generelt var meget bedre i gamle dage

Jeg hører nu og da folk sige det, men må indrømme at jeg ikke forstår hvorfor? Er det bare drevet af ren nostalgi eller mener i faktisk markedet var bedre/mere omfattende tidligere?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/10-13 00:53, rettet 10/10-13 01:04 
Med undtagelse af Fighters så mangler spil nu om dage i høj grad rå og ufortyndet gameplay. Jeg savner dagene med arcade-ports hvor man faktisk skulle øve sig og gøre sig god nok til at gennemføre et spil. Spil som Assassins Creed, som har været diskuteret mange gange før, kan være gode oplevelser, men der er så lidt udfordring at hente og så meget autopilot, at vi næsten ikke kommer længere fra det jeg tænker når jeg tænker videospil.

Jeg har haft rigtig mange gode oplevelser i denne generation jeg ikke ville være foruden, men det er kun et fåtal af disse der har formået at udfordre og underholde mig i så lang tid som spil gjorde i min barndom. Enhver idiot kan gennemføre Last of Us, Call of Duty eller Halo uden at anstrenge sig det mindste. Ja, man dør måske nogle gange undervejs, men man starter altid 2 min tilbage og før eller siden kommer man igennem passagen. Kigger man udelukkende på gameplayet så mener jeg ikke den slags er så heldigt.
Jeg finder det friskt og modigt når der pludselig dukker spil op med reel udfordring. Endnu engang må jeg tage hatten af for sådan noget som Resonance of Fate og Vanquish, der begge havde en virkelig sund sværhedsgrad, men også spiller virkelig tight.

EDIT: Og Demon's/Dark Souls selvfølgelig :)

EDIT2: Jeg vil dog ikke udelade at nostalgi spiller en stor rolle for mig ;) Jeg er stadig glad for min PS3, Wii U og til dels 360'er.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 10/10-13 01:30 
^ Super Hexagon >:)
j/k
SumezSumezSkrevet 10/10-13 05:44 
Konsolkongen>
og det har heller aldrig været en process der tog timer.

Du har nok aldrig spillet Gran Turismo 5 så :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 10/10-13 13:04, rettet 10/10-13 13:11 
Konsolkongen>
Med undtagelse af Fighters så mangler spil nu om dage i høj grad rå og ufortyndet gameplay.

Jeg mener der udkommer så mange spil hver måned at den slags generaliseringer ikke giver mening. Er det fordi du/i vælger at afskære jer fra digitale spil og dermed misser at hovedparten af spiludgivelser i dag kommer som download?

Jeg savner dagene med arcade-ports hvor man faktisk skulle øve sig og gøre sig god nok til at gennemføre et spil. Spil som Assassins Creed, som har været diskuteret mange gange før, kan være gode oplevelser, men der er så lidt udfordring at hente og så meget autopilot, at vi næsten ikke kommer længere fra det jeg tænker når jeg tænker videospil.

Det er selvfølgelig en anden form for spil, men jeg kan ikke se hvorfor der ikke skulle være plads til det. Om noget beriger det mediet og der er alligevel en overflod af produktioner, så hvis man ikke falder for det ene, er der masser af plads til at falde for noget andet. Diversiteten har, objektivt, aldrig været større i mediets historie.

Enhver idiot kan gennemføre Last of Us, Call of Duty eller Halo uden at anstrenge sig det mindste. Ja, man dør måske nogle gange undervejs, men man starter altid 2 min tilbage og før eller siden kommer man igennem passagen. Kigger man udelukkende på gameplayet så mener jeg ikke den slags er så heldigt.

Et dynamisk checkpointsystem som Halos - og som jeg har ladet mig fortælle også The Last of Us har lånt - leder naturligvis til en bestemt form for oplevelse, hvor man som udvikler sigter efter at lade save points opstå i rolige perioder uden spilleren skal bekymre sig om den slags. Det skaber en frihed til at koncentrere sig om oplevelsen, som ikke er mulig hvis man hele tiden ser en save skærm/ikon eller skal huske at trykke på quick save. For den form for oplevelse er det en styrke, men dermed ikke sagt at det skal overføres til alle spil og er man mere interesseret i retro udfordringer, hvorfor så ikke spille den slags?

Pt. spiller jeg Full Bore* og Volgarr the Viking ved siden af lidt GTAV og jeg nyder den næsten motivationsløse udforskning Full Bore ligger op til, hvor man ikke hele tiden trækkes rundt ved næsen. Tilsvarende er Volgarr konceptuelt så gammeldags i tankegang som man kunne håbe på ift. hvad der tilstræbes og kan på alle andre områder end det æstetiske snildt måle sig med Rastan Saga'en, The Astyanax, Legendary Axe spillene og hvad man ellers ville finde frem af tilsvarende ældre spil i genren. Før dem var det Spelunky. Mutant Mudds. VVVVVV. Den slags nyfortolkninger af ældre koncepter eksisterer i overflod i dag, selv om det er begrænset hvor mange af dem er at finde blandt moderne blockbusters.

Jeg finder det friskt og modigt når der pludselig dukker spil op med reel udfordring. Endnu engang må jeg tage hatten af for sådan noget som Resonance of Fate og Vanquish, der begge havde en virkelig sund sværhedsgrad, men også spiller virkelig tight.

EDIT: Og Demon's/Dark Souls selvfølgelig :)

Jeg er også meget begejstret for den understrømning af spil der er dukket op, hvor det er ok at man kan blive straffet eller miste noget, når man ikke spiller godt nok. Spil man ikke bare kan grinde eller checkpointe sig fra. Men mediet ville unægtelig være fattigere hvis det var den eneste form for oplevelser der var.

EDIT2: Jeg vil dog ikke udelade at nostalgi spiller en stor rolle for mig ;)

Dét er stadig min teori :)

*Fremragende klassisk struktureret indgangssvinkel til spilopbygning og indlæringsmønstre, sammenkoblet med et forsøg på at få Metroidvania genrens traditionelle opgraderingsmønster til at foregå i hovedet af spilleren. Støt det.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/10-13 18:12 
Jeg mener der udkommer så mange spil hver måned at den slags generaliseringer ikke giver mening. Er det fordi du/i vælger at afskære jer fra digitale spil og dermed misser at hovedparten af spiludgivelser i dag kommer som download?

Jeg har vidst aldrig lagt skjul på at jeg afskyr digitalt distribuerede spil. Jeg gider ikke støtte det, så alt hvad der lugter af retro på XBLA og PSN får nok desværre aldrig en chance hos mig. Jeg troede du var klar over mine holdninger omkring dette, jeg har i hvert fald luftet dem adskillige gange herinde :)

Håber på at der kommer flere compilations med download-spil på disc. Fez, Braid og Super Meat Boy (de tre spil fra Indie Game the Movie) ville jeg rigtig gerne eje på fysisk medie til en af konsollerne. Filmen er kommet på DVD hvor nogle af spillene vidst medfølger til PC. Har overvejet den, men det er bare sådan en pain in the ass at spille på en computer.
Spiller nu: Phantasy Star IV
AzzkikrAzzkikrSkrevet 10/10-13 21:23, rettet 10/10-13 21:27 
Konsolkongen>
Med undtagelse af Fighters så mangler spil nu om dage i høj grad rå og ufortyndet gameplay. Jeg savner dagene med arcade-ports hvor man faktisk skulle øve sig og gøre sig god nok til at gennemføre et spil. Spil som Assassins Creed, som har været diskuteret mange gange før, kan være gode oplevelser, men der er så lidt udfordring at hente og så meget autopilot, at vi næsten ikke kommer længere fra det jeg tænker når jeg tænker videospil.

Siden hvornår har gameplay og sværhedsgrad været relative til hinanden?

Underlig konklusion.

At idiotisk button-mashing some i mange fighters skulle være "gameplay" er også morsomt.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/10-13 21:48 
Gode Fighters er netop ikke button-mashing. Hvis du ikke fatter det så er vi længere fra hinanden end jeg troede.

Jeg siger ikke at høj sværhedsgrad er lig godt gameplay. F.eks. synes jeg at Kirby's Epic Yarn var fremragende, men det var næsten fornærmende let.
En højere sværhedsgrad tvinger spilleren til at sætte sig bedre ind i gameplayet og det synes jeg er fantastisk når det lykkedes.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 10/10-13 22:12, rettet 10/10-13 22:31 
Bede-x>
Konsolkongen>Jeg vil give dig fuldstændig ret i at spil generelt var meget bedre i gamle dage

Jeg hører nu og da folk sige det, men må indrømme at jeg ikke forstår hvorfor? Er det bare drevet af ren nostalgi eller mener i faktisk markedet var bedre/mere omfattende tidligere?

gameplay var bedre da Japanerne var mestre af konsollen. Og det er ikke nostalgi når jeg helt oppe til 2005-2006 stadigvæk havde kun positive tanker for fremtiden af konsol spil.

Det hjalp også at lige i det tidsperiode udkom nogle af de bedste spil i den årti som Shadow of the Colossus og Biohazard 4. Så, 2 korte år senere, gik det op for mig at det hele var slut. Først var jeg chokeret, men så accepterede jeg det og begyndte at kigge tilbage af i release kalenderen istedet for frem. Jeg er ikke rigtig ked af det mere, fordi jeg havde gået glip af rigtig meget viste det sig.

Den sidste moderne konsol spil jeg købte som fik hjertet til at banke frem for at prøve på at kede mig ihjel var Dark Souls, og den næste nye spil jeg planlægger at købe er Dark Souls 2. Og det er selvom jeg er bange for at alle de penge Namco Bandai har pumpet i den "franchise" måske har kostet den dens "old school" sjæl som fik mange til at forelskede sig i de to spil.

Det hjælper ikke at det første ting de idioter foretog sig da de lugtede success var at fjerne genien bag Dark/Demon's Souls, Hidetaka Miyazaki, fra instruktørestolen. Jeg er ret sikker på de tog den skridt i led med den samme hjernebetændelse som har smittet hele industrien der får alle til at gå efter "the COD crowd" om det så giver mening eller ej.

Hvis det viser sig at være sandt så er det det, den sidste rest af konsolindustriens sjæl er død, det er nu bare en zombie som trænger til en kugle mellem øjnene. Og jeg kan føle at den kugle nok kommer snart.

Og med hensyn til DD og indie spil, nej tak, jeg vil sgu meget heller spille de originale Japanske mesterværker end billige imitationer lavet af nostalgiske vesterlændinge.

Og alt det jeg sagde gælder kun for konsoller, 3DS er en fantastisk system, og hos Nintendo er den Japanske mojo stadigvæk potent og i god form.

Konsolkongen>
Jeg vil give dig fuldstændig ret i at spil generelt var meget bedre i gamle dage. Men meget af det du siger passer altså ikke :) Jeg har f.eks. aldrig oplevet at mine maskiner er crashet når de har hentet updates og det har heller aldrig været en process der tog timer.
Jeg er dog enig i at det er pisse træls og jeg ville også ønske at det ikke var sådan på konsollerne.

Jeg trækker skam ikke ting ud af røven. Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg skulle vente over en time efter at jeg sat en disk ind i mit PS3 før jeg fik lov til at at spille spillet. SONY har ikke andet end uelegante idioter som deres OS software udvikler. Det kan jeg sige med 100% sikkerhed fordi Vita har ikke forbedret hvor ham-fisted SONY's system OS er. Og der havde de chancen for at starte forfra og fixe idiotiske ting som spil der skal installeres efter at man downloader dem. Og med cold crashes mener jeg når din konsol crasher mens du spiller et spil så du er nød til at genstarte din konsol.

Jeg har ikke tal på hvor mage gange det er sket for mig, kun at det var alt, alt for mange gange. På de tidligere generationer skete det kun en eneste gang, og det var da jeg for engangskyld spillede en ikke Japansk udviklet spil på PS2. Jeg husker det tydeligt fordi jeg var så chokeret. Jeg havde aldrig set en konsol spil crashe før. Nu tager man det bare for givet.
3of193of19Skrevet 10/10-13 22:38 
Konsolkongen>
Gode Fighters er netop ikke button-mashing. Hvis du ikke fatter det så er vi længere fra hinanden end jeg troede.

Jeg siger ikke at høj sværhedsgrad er lig godt gameplay. F.eks. synes jeg at Kirby's Epic Yarn var fremragende, men det var næsten fornærmende let.
En højere sværhedsgrad tvinger spilleren til at sætte sig bedre ind i gameplayet og det synes jeg er fantastisk når det lykkedes.

Med Epic Yarn netop kommer det da vel også an på hvor man selv sætter ambitionsniveauet. bare at gennemføre banerne er meget nemt, men 100% skulle være en ok udfordring.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 10/10-13 23:36, rettet 10/10-13 23:37 
Konsolkongen>
Gode Fighters er netop ikke button-mashing. Hvis du ikke fatter det så er vi længere fra hinanden end jeg troede.

Jeg siger ikke at høj sværhedsgrad er lig godt gameplay. F.eks. synes jeg at Kirby's Epic Yarn var fremragende, men det var næsten fornærmende let.
En højere sværhedsgrad tvinger spilleren til at sætte sig bedre ind i gameplayet og det synes jeg er fantastisk når det lykkedes.

Gode fighters? Stop nu, det er jo en fuldstændig subjektiv vurdering alligevel. Det kunne vel i princippet ligeså godt være at lave headshot på alle fjender i gears of war....

Og stop dog med det sværhedsgrads vrøvl, hvis gameplayet er noget bæ er det da ligemeget hvor svært det er, det gør det da hverken bedre end ringere.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/10-13 23:59 
Seriøst, du quoter jo et indlæg hvor jeg netop skriver at høj sværhedsgrad ikke nødvendigvis er lig godt gameplay. Hvad er det du ikke fatter?

Jeg nævner gode fighters, da der sikkert er et utal af B-fighters der netop kun er button-mashers så du netop ikke kunne hive dét kort op ad hatten. Jeg håber du har indsigt nok i genren til at vide at du aldrig kunne vinde over en god spiller i Street Fighter, Guilty Gear og lign. ved bare at button-mashe. Dét var pointen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
AzzkikrAzzkikrSkrevet 11/10-13 00:06, rettet 11/10-13 00:06 
Du skriver da intet om at det er "gode fighters" i det pågældende indlæg (igen subjektivt).

Desuden synes jeg ikke om din nedladende tone, hvis det var mig havde forum cheriffen slettet mit indlæg, men der er selvfølgelig forskel på folk herinde som altid,
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/10-13 00:11 
Jeg gider dig ikke.
Spiller nu: Phantasy Star IV
AzzkikrAzzkikrSkrevet 11/10-13 00:25 
KO
HeroldHeroldSkrevet 11/10-13 01:03 
Jeg kan bare godt lide sjove spil.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
FancyPantsFancyPantsSkrevet 11/10-13 01:44 
@Herold
Hvad mener du dog med at spille for underholdningens skyld?
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
millenniummillenniumSkrevet 11/10-13 09:03 
Jeg spiller aldrig for underholdningens skyld.
Det er min indre sadist som tvinger mig til at arbejde hårdt i fritiden. :-D
The medium is the message.
Bede-xBede-xSkrevet 11/10-13 17:30 
Konsolkongen>
Jeg troede du var klar over mine holdninger omkring dette, jeg har i hvert fald luftet dem adskillige gange herinde :)

Det er jeg også og vælger at prikke lidt til dem, fordi jeg tror at der er mange spil du virkelig ville holde af, hvis ikke de på forhånd var afskrevet af principielle årsager.

Camous: Jeg synes du udtaler dig for generaliserende, for dømmende og for subjektivt til at det er til at svare på. Du har tydeligvis nogle holdninger om at alting var bedre i gamle dag, men bortset fra lidt kritik af PS3'ens OS - som jeg ikke er uenig i, det er bare i mine øjne en bagatel i den større sammenhæng - er det for luftigt til at jeg forstår dem. Jeg fornemmer dog på din kategorisering af digitale- og indiespil som værende billige imitationer af japanske mesterværker, at du ikke har et tilstrækkeligt overblik over hvad der udkommer til at komme med sådan en udtalelse, fordi et sådan overblik ville umuliggøre påstanden.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/10-13 18:04, rettet 11/10-13 18:14 
Det er jeg også og vælger at prikke lidt til dem, fordi jeg tror at der er mange spil du virkelig ville holde af, hvis ikke de på forhånd var afskrevet af principielle årsager.

Det er jeg ikke så sikker på. Foruden de nævnte titler synes jeg ikke der er ret meget at komme efter på XBLA og PSN. Der er rigtig meget der ligner lidt det jeg søger, men i mange tilfælde er det halvhjertede forsøg der ender i noget middelmådigt virvar. Sådan noget som Shadow Complex har mange herinde hyldet som et rigtig godt Metroidvania-spil. Så meget at jeg faktisk købte spillet, men blev slemt skuffet over hvor halvringe det faktisk var.

Bede-x>
Jeg fornemmer dog på din kategorisering af digitale- og indiespil som værende billige imitationer af japanske mesterværker, at du ikke har et tilstrækkeligt overblik over hvad der udkommer til at komme med sådan en udtalelse, fordi et sådan overblik ville umuliggøre påstanden.

Jeg er ikke klar over hvordan situationen er på PC da jeg næsten aldrig spiller på den, men du får det til at lyde som om at det ligefrem vrimler med kvalitetstitler på XBLA og PSN der fuldt ud kan måle sig med de klassiske toptitler til retrokonsollerne?
Måske du primært mener PC, for jeg kan simpelthen ikke få øje på dem når jeg har kigget på shoppen på Xboxen og PS3'en.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 11/10-13 20:15, rettet 11/10-13 20:54 
Bede-x>Camous: Jeg synes du udtaler dig for generaliserende, for dømmende og for subjektivt til at det er til at svare på. Du har tydeligvis nogle holdninger om at alting var bedre i gamle dag, men bortset fra lidt kritik af PS3'ens OS - som jeg ikke er uenig i, det er bare i mine øjne en bagatel i den større sammenhæng - er det for luftigt til at jeg forstår dem. Jeg fornemmer dog på din kategorisering af digitale- og indiespil som værende billige imitationer af japanske mesterværker, at du ikke har et tilstrækkeligt overblik over hvad der udkommer til at komme med sådan en udtalelse, fordi et sådan overblik ville umuliggøre påstanden.

PS3's OS og patching policy er noget uelegant lort, det kan jeg sige med sikkerhed både som bruger og som software udvikler. SONY's fremgangmåde er til grin, der er ikke nogen diskussion der. Hvis jeg var chefudvikler der ville jeg fyre hele holdet bag den katastrofe.

Og du bliver ved med at snakke om de gode gamle dage, som om det er nostalgi det drejer sig om, men jeg mener nu 2006 kun var 7 år siden. Og i 2008 var det kun 2 år siden.

Og til sidst, lad mig gøre min holdning så simpelt som muligt. Jeg elsker Japansk udviklede spil, og kun Japansk udviklede spil. Spil udviklet i vesten intressere mig ikke, sådan har det altid været og de fleste indie og DD er der fra så de siger mig ikke meget, og det er ikke fordi jeg ikke har givet dem en chance.

Cave Story er nok en af de få af slagsen som jeg kunne lide, men den er nu også en mesterværk og lavet af en japaner. Castlevania Rebirth til Wiiware var også fantastisk og er nok den sidste gode der kom ud af den serie nu hvor Konami har givet serien over til vestlige udvikler.

Japanske konsol udvikler mistede meget af deres mojo denne generation, og i modsætning til sidste generation er de fleste store spil til konsoller disse dage lavet udefor japan. Konsolplatformen har mistet sin identitet.
Bede-xBede-xSkrevet 11/10-13 21:08, rettet 11/10-13 21:13 
Konsolkongen>
Sådan noget som Shadow Complex har mange herinde hyldet som et rigtig godt Metroidvania-spil. Så meget at jeg faktisk købte spillet, men blev slemt skuffet over hvor halvringe det faktisk var.

Du har sikkert også oplevet spil der kommer i æsker blive hyldet, hvorefter du blev skuffet over kvaliteten da du prøvede dem*.

Konsolkongen>
Jeg er ikke klar over hvordan situationen er på PC

Så for at opsummere: Du vil kun spille et afgrænset antal af de udgivelser der kommer på de maskiner du har og en af tidens største platforme - hvis ikke den største - kender du ikke noget til. Det skal så sammenholdes med påstanden om at bortset fra fighters så mangler spil nu om stunder rå ufortyndet gameplay og generelt var de også bedre i gamle dage.

Kan du ikke se at dit problem potentielt kunne være selvforskyldt? At der måske kunne eksistere en bred vifte af produktioner der er i besiddelse af præcis de kvaliteter du søger? At påstanden om at spil var bedre i gamle dage kunne udbygges og blive mere solid, hvis der blev lukket for de store huller de selvskabte skyklapper skaber?

Og hvad er der i virkeligheden at tabe? Der kommer i forvejen mange gange flere digitale spil i dag end der kommer fysiske og det tal kommer kun til at stige i fremtiden. Endvidere udnytter mange af de digitale spil de fordele den leveringsmekanisme har fx i form af iterativ produktion, fokus på smalle målgrupper eller andet som ikke ville gøre dem mulige/rentable i en fysisk udgave. Demokratisering af spiludviklingen, distributionsmetoden og variable prismodeller er en kæmpe gevinst for mange spiltyper. At se det som noget entydigt negativt der bør undgås står selvfølgelig en frit for, men man mister efter min mening alt for meget ift. hvad der opnås af marginal bremsning af en uundgåelig udvikling.

Konsolkongen>
Jeg er ikke klar over hvordan situationen er på PC da jeg næsten aldrig spiller på den, men du får det til at lyde som om at det ligefrem vrimler med kvalitetstitler på XBLA og PSN der fuldt ud kan måle sig med de klassiske toptitler til retrokonsollerne?

Nej. Spektret af digitale spil fordeler sig over hele karakterskalaen ligesom andre spil. Nogle spil er værdige oplevelser, andre mindre så og en kæmpe gruppe er rendyrket middelmådighed. Sådan var det jo også med de ældre maskiner og ligesom på dem vil gruppen af toptitler naturligvis være begrænset.

Distributionsformen muliggør at alle med evnerne deltager i udviklingen, hvilket har den konsekvens at dykker man langt nok ned ender man på amatør/garage/hjemmebryg niveau, som mest er spændende på det konceptuelle plan, mere end som afgrænsede enheder.

Camous>
Spil udviklet i vesten intressere mig ikke, sådan har det altid været og de fleste indie og DD er der fra så de siger mig ikke meget

Jamen, så er mit svar til Kongen ligeså meget til dig ;)

*På mobilplatforme sker den slags i ekstrem grad :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/10-13 03:37, rettet 12/10-13 03:59 
Så for at opsummere: Du vil kun spille et afgrænset antal af de udgivelser der kommer på de maskiner du har og en af tidens største platforme - hvis ikke den største - kender du ikke noget til.

At jeg ikke gider PC er der så uendeligt mange grunde til at jeg ikke gider remse dem alle op. Lad os bare sige at Windows fylder rigtig meget :) Et mere fucked up og belastende styresystem skal man fandeme lede længe efter. Virus, antivirus-programmer og div. drivere gider jeg virkelig ikke skulle rode med når jeg bare vil spille et eller andet. Her er konsollerne meget mere ligetil, det tror jeg også du er enig i.
Steam OS virker rigtig interessant og jeg har allerede steam installeret i mit Linux OS. Det fungerer, men der er ikke rigtig noget der virker spændende nok til at jeg gider spille det (endnu), og så har vi stadig problemet at det er download distribuerede spil. Et problem du tydeligvis ikke kan sætte dig ind i og fred med det. Jeg gider ikke tanken om at man har reel mulighed for at miste alle sine køb hvis servicen lukker, eller ens konto bliver invalid, hacket eller man mister sit password og harddisken i ens maskine dør.
Ja, ved helt at skære digitalt distribuerede spil fra så risikerer man at gå glip af nogle virkelige perler. Problemet er bare at jeg ikke kan se hvad jeg skulle være gået glip af, foruden allerede nævnte spil +muligvis Binding of Isaac.

Det skal så sammenholdes med påstanden om at bortset fra fighters så mangler spil nu om stunder rå ufortyndet gameplay og generelt var de også bedre i gamle dage.

Jeg nævnte Fighters netop fordi det var den genre jeg tænke vi kunne blive enige om ikke havde ændret sig ret meget siden starten. Vi kan vel blive enige om at en genre som First Person Shooters har ændret sig meget, og er generelt meget nemmere nu til dags da ens characters healer automatisk bare man er i cover en 5-10 sekunder (Halo bærer vel en stor del af skylden her...). Ligeledes må man heller ikke sidde fast i spil længere uden at figuren kommer med idiotsikre hints til hvordan man kommer videre. F.eks. survival instincts i det nye Tomb Raider som gør spillets "gåder" legende lette. Det er stadig et rigtig godt spil, men seriens første spil vil altid stå som en stærkere oplevelse pga. udfordringerne.

Jeg vil endnu engang understrege at jeg er rigtig glad for mange af de spil der kommet i denne generation. Men den generelle mangel på udfordring gør, at lignende spil i tidligere generationer ofte vil stå meget stærkere i min erindring fremover.
Historie-fortælling i spil er dog i de fleste tilfælde gået fremad i de senere generationer :)

Nej. Spektret af digitale spil fordeler sig over hele karakterskalaen ligesom andre spil. Nogle spil er værdige oplevelser, andre mindre så og en kæmpe gruppe er rendyrket middelmådighed. Sådan var det jo også med de ældre maskiner og ligesom på dem vil gruppen af toptitler naturligvis være begrænset.

Distributionsformen muliggør at alle med evnerne deltager i udviklingen, hvilket har den konsekvens at dykker man langt nok ned ender man på amatør/garage/hjemmebryg niveau, som mest er spændende på det konceptuelle plan, mere end som afgrænsede enheder.

Måske du har lyst til at nævne nogle af de bedre indie-spil du har spillet, så jeg kan se hvad jeg er gået glip af? Jeg ser en masse indie-spil i quicklooks på Giant Bomb hvor der ikke rigtig er noget filter på spilkvalitet. Det er tit rigtig underholdene at se andre spille, men indtil videre har der ikke været noget der vakte en interesse hos mig.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 12/10-13 11:14, rettet 12/10-13 11:21 
Bede-x>
Camous>
Spil udviklet i vesten intressere mig ikke, sådan har det altid været og de fleste indie og DD er der fra så de siger mig ikke meget

Jamen, så er mit svar til Kongen ligeså meget til dig ;)

Det kan det ikke være siden grunden til at jeg ikke bryder mig om spil fra vesten er deres tilgang til spiludvikling. Lad mig sige det på den måde, jeg er gamer først og fremmest. Hvis en spil ser god ud spiller jeg den uanset platform eller oprindelse. Det med at jeg jeg ikke bryder mig om spil fra vesten er en observation, ikke en regel.

Er din argument at jeg bare skal gøre mig selv mere umage og prøve på at lide spil fra vesten?

Hvis det er så kan du lige så godt argumentere for at hvis jeg ikke bryder min om en hundelort sandwich, så skal jeg bare spise noget mere af det indtil det går op for mig at hundelort faktisk er meget lækkert gourmet mad. Det sker altså ikke.
scavengerscavengerSkrevet 12/10-13 14:51 
Er vi ikke ved at køre formålet med denne tråd af sporet?
Nemo me impune lacessit
vyssenvyssenSkrevet 12/10-13 17:37 
Synes nu den er ret Aaaargh...
slk486slk486Skrevet 12/10-13 17:57 
Indeed
j/k
Bede-xBede-xSkrevet 13/10-13 15:23, rettet 13/10-13 17:16 
Konsolkongen>
At jeg ikke gider PC er der så uendeligt mange grunde til at jeg ikke gider remse dem alle op.


Det må man jo gøre op med sig selv om man kan holde til, men der knytter sig bare så mange spil til PC'en
at den ikke er til at komme uden om. Og da slet ikke hvis man vil have et stærkt nok vidensgrundlag til at kunne lave brede generaliseringer ;P

Konsolkongen>
Jeg gider ikke tanken om at man har reel mulighed for at miste alle sine køb hvis servicen lukker, eller ens konto bliver invalid, hacket eller man mister sit password og harddisken i ens maskine dør.

Hmm. Du kunne evt gå DRM frit, hvis det er dér problemet er. Så er det ikke alle spil der er tilgængelige, men en stor del af dem og du kunne smide dem på disc efter behov. Humble Bundle tråden herinde kunne være et fint sted at starte, hvor nogle af de titler du har nævnt som interessante har været i. Fx var Amnesia, Braid, Limbo, Lone Survivor, Psychonauts, Super Meat Boy og Super Brothers S&S EP i en DRM fri bundle og jeg mener, jeg gav 6 øre for den. Det er win-win fra hvor jeg står :)

Konsolkongen>
Måske du har lyst til at nævne nogle af de bedre indie-spil du har spillet, så jeg kan se hvad jeg er gået glip af?

Det synes jeg sådan set jeg gør hele tiden i tråde eller vurderinger. I mit første svar til dig i tråden her nævnte jeg fem titler jeg holdt af og jeg kunne følge det op med fx Crimson Shroud, Shadowrun Returns, Blocks that Matter, Terraria, SteamWorld Dig, Sentinel 3, Braid, Soulcaster II, Maldita Castilla, Minecraft, FTL, Shardlands, Escape Goat, Score Rush, La Mulana, To the Moon, Guacamelee!, Lyle in Cube Sector, Dear Esther, Lasercat, Journey, Fez... Og vi skimmer bare overfladen for der er rigtig mange digitale titler jeg holder af og i særdeleshed mange med "retroværdier".

Bemærker du ikke når fx Sumez i Rogue Legacy tråden skriver "KÆMPE anbefaling herfra" eller Chrono siger "Uden tvivl det bedste Castlevania-spil jeg har spillet i mange år :-)"? Hvad med Herolds kommentarer omkring Spelunky, Wizkos om Thirty Flights of Loving eller Nuclear Detergents omkring Papers, Please?

Så hvad er du gået glip af, spørger du? Dem og mange mange flere*.

Jeg påstår ikke, at der ikke har været ofre i den moderne spilindustri, ej heller at alle genrer er i ligeså fin tilstand som de altid har været, men kan man ikke finde spil opbygget efter gammeldags opskrift eller tror man digitale spil bare er billige imitationer af japanske originaler(Camous), så er det fordi man vælger at lukke øjnene.

Camous>
Er din argument at jeg bare skal gøre mig selv mere umage og prøve på at lide spil fra vesten?

Nej, mit argument er at du kommer med en række blanket statements - moderne spildesign shit the bed, digitale spil er billige imitiationer o.lign. - som følges op med en afskrivelse af så store grupper af spil, at man bliver i tvivl om hvilket grundlag påstanden står på, men det må du selv om. Jeg fornemmer ikke at der er nogen mulighed for at få dig til at ændre synspunkt.

Og så lige for at holde tråden på sporet: ARRRGH for folk der tror diversiteten er forsvundet, at platformsspil er sjældne eller moderne spildesign stinker. AAARRRGH.

EDIT: * Bør retfærdigvis nævnes at nogen af dem kan findes i fysiske udgaver også.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/10-13 17:36 
Det må man jo gøre op med sig selv om man kan holde til, men der knytter sig bare så mange spil til PC'en
at den ikke er til at komme uden om. Og da slet ikke hvis man vil have et stærkt nok vidensgrundlag til at kunne lave brede generaliseringer ;P

Jeg synes det er ret utroligt at du bliver ved at med at overse, at jeg startede med at snakke konsollerne. Det er ret irriterende at du ikke kan forstå det, på trods af at jeg har nævnt det flere gange nu.
Derudover undrer det mig at du ikke har forståelse for, at det ikke er alle der gider spille på PC når det er så meget mere ligetil på konsollerne. PlayRight har altid været et forum der primært bestod af konsolspillere og det formoder jeg det stadig er.

Hmm. Du kunne evt gå DRM frit, hvis det er dér problemet er. Så er det ikke alle spil der er tilgængelige, men en stor del af dem og du kunne smide dem på disc efter behov. Humble Bundle tråden herinde kunne være et fint sted at starte, hvor nogle af de titler du har nævnt som interessante har været i. Fx var Amnesia, Braid, Limbo, Lone Survivor, Psychonauts, Super Meat Boy og Super Brothers S&S EP i en DRM fri bundle og jeg mener, jeg gav 6 øre for den. Det er win-win fra hvor jeg står :)

Jo det kunne man selvfølgelig godt gøre. Jeg vil stadig foretrække originale fysiske udgivelser, og ville endda glædeligt betale overpris for dem sammenlignet med download alternativet, såfremt spillet interesser mig altså :)


Det synes jeg sådan set jeg gør hele tiden i tråde eller vurderinger. I mit første svar til dig i tråden her nævnte jeg fem titler jeg holdt af og jeg kunne følge det op med fx Crimson Shroud, Shadowrun Returns, Blocks that Matter, Terraria, SteamWorld Dig, Sentinel 3, Braid, Soulcaster II, Maldita Castilla, Minecraft, FTL, Shardlands, Escape Goat, Score Rush, La Mulana, To the Moon, Guacamelee!, Lyle in Cube Sector, Dear Esther, Lasercat, Journey, Fez... Og vi skimmer bare overfladen for der er rigtig mange digitale titler jeg holder af og i særdeleshed mange med "retroværdier".

Tak det vil jeg kigge nærmere på. Jeg kan dog allerede pille et par stykker af listen. F.eks. Crimson Shround til 3DS, som ser fint ud, men der findes allerede en del alternativer på den platform som er udgivet fysisk, så dem vil jeg naturligvis prioritere først jvf. hvordan jeg har det med download-spil. Hvis jeg en dag virkelig savner mere af den slags, så vil jeg måske overveje det.
Minecraft og og andre spil i "tidsspilde-genren" (Terraria?) er heller ikke mig.

Bemærker du ikke når fx Sumez i Rogue Legacy tråden skriver "KÆMPE anbefaling herfra" eller Chrono siger "Uden tvivl det bedste Castlevania-spil jeg har spillet i mange år :-)"? Hvad med Herolds kommentarer omkring Spelunky, Wizkos om Thirty Flights of Loving eller Nuclear Detergents omkring Papers, Please?

Jeg håber ikke at jeg kommer til at lyde som verdens største idiot nu, for det er ikke meningen. Men nej, det gør jeg ikke. Jeg deler ikke spilsmag med nogen af dem*, så deres anbefalinger tager jeg sjældent til mig. Jeg vil tro at de har det på samme måde med min mig og min spilsmag :)
Det er vel naturligt at man lytter mere til anbefalinger fra folk man har mere til fælles med? Noget man hurtigt danner et overblik over herinde hvis man læser vurderinger ofte.
Din tone (Bede-x) synes jeg i øvrigt er rigtig irriterende her...

*Måske undtaget Wizko, han er gået lidt under min radar, så jeg kender ikke så meget til hans spilsmag. Sorry :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
3'660 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig