X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hjælp: Lær mig OSI modellen


Svar
JimPPJimPPSkrevet 15/03-06 21:11 
Hey, jeg søger en side, gerne dansk, der forklarer hvilke protokoller der ligger hvor på ISO modellen, og gerne lidt om hvilke lag der har ansvaret for hvad. feks, TCP er på lag 4, som vist nok er transport, og gør blah.

Er der ikke en her der har et link som kan kastes i nakken på mig :)
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
ChronoChronoSkrevet 15/03-06 21:15 
Mener du ikke OSI-modellen?

Hos wikipedia står der lidt om den
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
JimPPJimPPSkrevet 15/03-06 21:23 
Haha, jo det gør jeg... Har roddet med ISO standarder hele dagen, men jo det er OSI-modellen jeg har brug for... suk for meget læsning er heller ikke godt.

Tak for link!
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
dRxLdRxLSkrevet 15/03-06 22:21, rettet 15/03-06 23:43 
Hvis du skal til en eksamen er det altid godt når du lige skal have de sidste par minutter til at gå, og i øvrigt hive de sidste par point hjem, at kunne sammenligne med DoD modellen som er mere "realistisk" så at sige.

Chrono's side linker til en kort beskrivelse af DoD modellen her:
http://en.wikipedia.org/wiki/DoD_model

Men der hvor det bliver interessant og vedkommende er i beskrivelsen af TCP/IP prototokollen:
http://en.wikipedia.org/wiki/TCP/IP

Hvis du stiller dig op og med udgangspunkt i TCP/IP viser hvordan den vigtigste netværks-protokol nogensinde kan beskrives både ud fra OSI modellen og DoD modellen, så vinder du stort.
Også selvom du ikke skal til en eksamen synes jeg det er utroligt gavnligt for forståelsen at se noget "kendt" beskrevet ud fra to forskellige slags protokoller.

Du skal tænke på at TCP/IP stort set svarer én til én til DoD protokollen og så læse "OSI model comparison" lidt længere nede på siden:
http://en.wikipedia.org/wiki/TCP/IP#OSI_model_comparison

Undskyld jeg begynder at nørde, men netværk er en af yndlings-nørde-områderne (hvilket bla. P:R serveren nyder godt af ;-)).
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JimPPJimPPSkrevet 15/03-06 22:35 
Heh, mange tak for links igen, DoD bliver helt klart lirret af.

Mit problem er af min udd. ligger 50% på netværk særligt CISCO, og jeg har indtil nu været fløjtende. da programmeringen har været det der interesserede mig (ris til egen numse mm.

Nørderi er fantastisk brugbart for mig lige pt. :)
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
RitesRitesSkrevet 16/03-06 05:16 
Hey, det kunne jeg også bruge :)

Sejt.

'Datakommunikation' er nok den mest analfikseret lærebog nogensinde, så bare drop at kigge i den, Jim.
» a winner is you «
ElgenElgenSkrevet 16/03-06 08:32 
Da jeg i sin tid havde Dat1F på DIKU (damn, det må være tilbage i 1997, eller deromkring, time flies }:-) ) netop om datakommunikation, brugte vi:

Andrew S. Tanenbaum: "Computer Networks", 3rd Edition, Prentice-Hall 1996

Som jeg husker det, var den udemærket; og da OSI-stakken jo er en gammel sag, tror jeg ikke at de kapitler er synderligt forældede.

Det var bare det jeg ville sige, hej }:-)

Link til bogens hjemmeside (ikke Link }:-) )
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig