X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Adventure-spil


Reply
jaesjaesSkrevet 23/02-06 08:58, rettet 04/11-11 13:11 
Der var ikke noget emne, som for alvor var brugbart, så jeg opretter dette emne, der kan bruges til at reklamere for spil og almen diskussion.

Martin Mystère, bygget over tegneserien, er på vej til pc. Det er i 3D, men stilen minder lidt om de to første Broken Sword-spil.

EDIT: Tråden hed tidligere 'Point and click adventures'.


Det offcielle site.
290 topic(s).
« < 1 2 3 4 5 6 > »

Reply
jaesjaesSkrevet 09/08-10 13:42, rettet 09/08-10 13:49 
Underskriv den her petition, som flinke folk har oprettet, så vi kan få en Toonstruck directors cut, med dobbelt så meget indhold :)
http://www.petitionspot.com/petitions/toonstrucktwo/

Keith Arem - der havde ansvaret for musik og lydeffekter i det originale spil, og ejer rettighederne til spillet - har givet udtryk for at ville genudgive Toonstruck med den halvdel af spillet, der aldrig udkom - Toonstruck var oprindeligt dobbelt så langt, men Virgin mente, spillet burde deles i to. Men 2'eren udkom aldrig.
http://www.adventuregamers.com/forums/showthread.php?t=27388

Hurtigt opsummeret er Toonstruck et adventurespil med samme blanding af live action og tegnefilm som Who Framed Roger Rabbit. Christopher Lloyd spiller hovedrollen (bl.a. kendt som Dr. Emmett Brown i Back to the Future).
http://www.mobygames.com/game/toonstruck
Adventure-spil

EDIT: Hmm, Who Framed Roger Rabbit foregår da i vores verden - anyway, det var sådan jeg læste spillet beskrevet :)
Bede-xBede-xSkrevet 24/01-11 09:58, rettet 24/01-11 10:01 
Holder Monkey Island egentlig for gamers i dag?

Jeg har gået og spekuleret lidt på det efter at to af mine kammerater har opgivet en gennemspilning med henvisning til, at spillets puzzles simpelthen ikke er logiske. I det ene tilfælde var den løse planke ved fuglen blevet overset og i det andet var det, at kyllingen ikke var blevet taget hos spåkonen, fordi Threepwood ikke ville røre ved voodoo-tingene(hvilket jo ikke er tilfældet med kyllingen). Når dét bliver opfattet som uoverkommelige forhindringer, nænner man næsten ikke at fortælle, hvad kyllingen skal bruges til :)

Men spørgsmålet er, om spillets puzzles giver mening, hvis man nu ikke er trænet og inde i tankegangen, fordi man ikke har spillet Maniac Mansion, Zak McKracken osv forinden? Ikke fordi de var mere logiske, men fordi de tilvænnede en til genrens krav.

Løb selv igennem Special Edition i går, mens jeg lå syg og fandt det lige så fremragende og helstøbt, som da det kom. Men samtidigt havde jeg en nagende følelse af, at jeg ville blive frustreret over spillets signposting, hvis det ikke var fordi, jeg kendte gåderne i forvejen.

Man tør jo næsten ikke tænke på, hvor dårligt nogle af de gamle Sierra spil vil fremstå på det punkt i dag ;)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 24/01-11 10:23, rettet 24/01-11 10:29 
Tja, jeg synes i hvert fald først det er galt, hvis man, som udvikler, begynder at rette sig efter spillere med den indstilling og fjerner alt, der ikke tager dig i hånden hele vejen gennem spilforløbet.
Men så igen, det er måske allerede sket dengang de fleste adventure-designere kastede håndklædet i ringen efter det ellers fænomenalt gode Grim Fandango.

Vi lever allerede i en tid hvor spil betegnes som "afsindigt svære" hvis død i spillet betyder værre konsekvenser end at blive ført 20 sekunder tilbage, eller man ikke kan forvente at overvinde hver boss i første forsøg (case in point: Demon's Souls), og jeg håber snart der kommer noget modspil til den tendens (igen Demon's Souls' uventede succes kunne blive en god start), og det kan blive populært med indviklede og udfordrende spil igen, som kræver at man sætter sig ned og bruger mere end de 5-30 timer det tager at løbe direkte fra punkt A til punkt B.

Jeg tror faktisk et af "problemerne" er at der udgives alt for mange spil i dag, og man kan ikke forvente at folk sætter sig ligeså meget ind i hvert eneste af dem, hvilket især er gået ud over en genre som adventure-spil, der i dag bedst kan begå sig som "interactive movies" a la Heavy Rain...
Havde dine kammerater spillet Monkey Island for 15-20 år siden, havde de taget et par dages pause og vendt tilbage til spillet, for at gennemsøge alle områderne igen og fundet kyllingen eller det løse bræt - iøvrigt begge ret indlysende ting - kyllingen kan slet ikke overses, og det er oplagt at man skal have fat i fisken når man ser den hvis man har spillet mindst ét adventurespil før MI. Jeg tror de fleste andre spil i den genre fra samme tid havde givet dem væsentlig flere problemer.
Sjovt nok overså jeg til gengæld selv voodoo-damen de første par gange jeg spillede MI1 ("back in the days"), da jeg ikke havde indset at man kunne gå ud til højre på det skærmbillede, og man kan sagtens klare Act 1 uden at tale med hende. Så det undrede mig meget da man snakkede med hende i 2'eren og hun påstod at hun havde hjulpet Guybrush i 1'eren. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 25/01-11 01:59, rettet 25/01-11 02:06 
Sumez>Vi lever allerede i en tid hvor spil betegnes som "afsindigt svære" hvis død i spillet betyder værre konsekvenser end at blive ført 20 sekunder tilbage

Det er jeg sådan set ikke uenig i, men det behøver ikke være et problem i sig selv. Betyder bare at spillet appelerer til en anden målgruppe.

Iøvrigt er det kun noget som generer mig i blockbuster produktionerne, hvor sværhedsgraden ofte er sat så lavt, at formålet mere virker som om, det handler om at "opleve" spillet, end at blive sat over for en udfordring. Det er sådan set fint nok, hvis man gerne vil have fremdrift i sine spil hele tiden, men personligt finder jeg det lidt kedeligt, hvis der ikke er nogen konsekvenser. Der er selvfølgelig undtagelser, men generelt...

Sumez>
Jeg tror de fleste andre spil i den genre fra samme tid havde givet dem væsentlig flere problemer.

Helt sikkert. Men det siger så bare noget om, at de er endnu mere ulogisk opbygget end Monkey Island. Men det er nok en af genrens typiske fejl: Enten mangel på intern logik eller at forlade sig på for megen genremæssig indforståethed. Min fornemmelse siger mig at Monkey Island lander i den sidste kategori.

Jeg prøvede forresten lige starten på The Dream Machine som Jaes nævner tidligere og det virker interessant, med en fin umiddelbar logik. Om det så holder hele vejen er svært at sige, men de er da på rette vej. Og så kan man ikke lade være med at smile over en Ilomilo reference i en af flyttekasserne i parrets lejlighed :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 25/01-11 08:26, rettet 25/01-11 08:27 
Umiddelbart synes jeg netop Monkey Island adskilte sig meget fra datidens adventurespil (inkl. Maniac Mansion og Zak McCracken!) ved netop at være logisk opbygget. Jeg kan ikke komme i tanker om ét eneste puzzle i de to spil, der ikke giver mening.
At man formoder at man ikke kan samle den store kylling i forgrunden op, fordi Guybrush ikke gider tage en række små næsten-usynlige syltetøjsglas fra baggrunden, synes jeg i større grad trækker på at folk er påvirket af andre spil, end at dem, spillet er designet til burde være det. Der er rigtig mange der begyndte på adventure-genren med Monkey Island netop fordi det er så tilgængeligt som det er. Jeg kan da huske at jeg selv endte med den gummikylling i mit inventory helt tilbage i 91 hvor jeg ikke engang forstod mere end et par ord på engelsk.

Bede-x>
Det er jeg sådan set ikke uenig i, men det behøver ikke være et problem i sig selv. Betyder bare at spillet appelerer til en anden målgruppe.

Men det er vel netop også målgrupper, vi snakker om? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 26/01-11 15:38 
Vi kan sagtens blive enige om, at Monkey Island er meget tilgængeligt for sin tid, men spørgsmålet er, om det er det i dag?

Der er faktisk en hel del på min friendliste, som har købt det og mit umiddelbare indtryk - uden at have nærstuderet achievements(gør jeg lige i aften :)) og udspurgt folk - er at dem som er gamle nok til at være vokset op med det, lige er rendt igennem det igen. Andre yngre folk har købt det, spillet det og er gået i stå. Spørgsmålet er hvorfor og om det er et generelt mønster?

Mit gæt ville være ja til det sidste og mht det første er det fordi spillet, set med moderne gamers briller, lider af dårlig signposting.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 26/01-11 15:44 
Det er måske tidligt nok at vurdere, jeg tror da først jeg gennemførte Monkey Island 1 fire år efter det udkom. :)
At man så i nutidens samfund nok i langt mindre grad vender tilbage til spil man tidligere er gået i stå med, for at færdiggøre dem, kan til gengæld nok have en væsentlig betydning her. Hvilket vist også er en af de pointer jeg berører overfor. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 26/01-11 18:20, rettet 26/01-11 19:02 
Bede-x>
Men spørgsmålet er, om spillets puzzles giver mening, hvis man nu ikke er trænet og inde i tankegangen, fordi man ikke har spillet Maniac Mansion, Zak McKracken osv forinden? Ikke fordi de var mere logiske, men fordi de tilvænnede en til genrens krav.

Monkey Island ligger vel i den bedre ende fra den periode, og muligvis genren genrelt. Dermed ikke sagt, at der ikke er puzzles i spillet, der kræver held eller træning fra lignende spil.

Havde fx også selv problemer med planke-puzzlen, og mener da også, at den har en lidt anden type logik end resten af spillet. Løste den vist ved et tilfælde. En anden puzzle, jeg havde problemer med var, når Guybrush skal slippe fri under vandet. Også denne puzzle kræver vel enten held eller erfaring fra andre adventurespil.

Jeg prøvede forresten lige starten på The Dream Machine som Jaes nævner tidligere og det virker interessant, med en fin umiddelbar logik.

Kan lige supplere med, at første episode skulle være gratis - har ikke tjekket, om det er rigtigt.
SumezSumezSkrevet 26/01-11 21:58 
jaes>
En anden puzzle, jeg havde problemer med var, når Guybrush skal slippe fri under vandet. Også denne puzzle kræver vel enten held eller erfaring fra andre adventurespil.

Okay, vi ser vist ret forskelligt på spillet. :) Jeg har altid set det "puzzle" som en joke, og ikke en udfordring i spillet. Der ligger jo alle mulige skarpe genstande lige ude for rækkevidde, og løsningen er i virkeligheden supersimpel (og iøvrigt det eneste man KAN gøre)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 27/01-11 00:30, rettet 27/01-11 00:30 
En enkelt puzzle betyder vel ikke at vi nødvendigvis ser meget forskelligt på spillet :) Men anyway, jeg synes ikke en joke er en undskyldning for småsløset spildesign. Som jeg husker det, kan puzzlen også kun opfattes som en joke, hvis man

SPOILER

ikke gør noget i 10 minutter og dermed dør.

SPOILER SLUT

Men der findes da betydeligt værre puzzle-eksempler i andre spil. Løsningen er vel bare simpel på en uhensigtsmæssig måde :)
SumezSumezSkrevet 27/01-11 08:45 
Hvis det er småsløset spildesign at lave et puzzle hvor man

SPOILER

skal løfte den ting, man er bundet fast til for at kunne undslippe

SPOILER SLUT

så er resten af spillet da endnu værre spildesign? Jeg forstår slet ikke hvordan det "puzzle" kunne laves mere pædagogisk, i og med at det er den eneste mulighed man overhovedet har på det sted i spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 27/01-11 12:21 
SPOILERS

Sumez>
Hvis det er småsløset spildesign at lave et puzzle hvor man

SPOILER

skal løfte den ting, man er bundet fast til for at kunne undslippe

Vi kan godt blive enige i, at er man meget opmærksom tidligere, er puzlen sikkert ikke det store problem. Men LucasArts går mod deres egne "regler" i den puzzle, så det er let at blive "snydt".

Sagen er jo, at først kan Guybrush snildt bære rundt på skulpturen, og bagefter bruger fjenden den som tung genstand til at holde Guybrush under vandet. Det forstærkes meget af, at når man klikker på tingene omkring ham under vandet, så kan han ikke gå derhen - ergo har statuen lige pludselig fået status som noget, der er for tungt at flytte, og ikke alle tænker på at man bare kan samle den op og gå op af vandet. Den kunne jo evt. også have boret sig fast i havbunden, i hvert fald virker det underligt, at Guybrush pludselig er hæmmet af den - "reglerne" er brudt.

Jeg forstår slet ikke hvordan det "puzzle" kunne laves mere pædagogisk, i og med at det er den eneste mulighed man overhovedet har på det sted i spillet.

Udover det nævnte, så kan man jo interagere med tingene rundt om Guybrush på samme måde som i de fleste andre adventurespil. Og at der så kun er én løsning/ting man kan gøre, er jo også helt normalt.

SPOILERS SLUT
SumezSumezSkrevet 27/01-11 12:32, rettet 27/01-11 12:33 
Det kan man netop ikke :) Alle tingene omkring Guybrush er jo komplet ubrugelige, hvilket er hele joken (da de alle er skarpe ting, man forventer kan skære rebet over, derfor tager de pis på enhver adventure-spillers første indskydelse, hvilket naturligvis aldrig er den rigtige løsning i et spil som MI).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 27/01-11 20:49 
SPOILERS

Klart, det var dét, jeg mente med én løsning. Men genstandene er stadig interaktive (der kommer tekstbeskrivelse og man kan bruge verberne på dem). Dermed ved man ikke, om de er en del af løsningen eller ej, før man har brugt verberne "pick up" og "use" på dem (primært pick up, naturligvis). Så fint nok, at det er en joke, men puzzlen kan stadig blive lidt bøvlet for spilleren. Sådan oplever jeg det i hvert fald :)

IKKE FLERE SPÅJLÅRS
jaesjaesSkrevet 19/02-11 00:15 
Telltale-emperiet har annonceret, hvad de går og piller i for tiden:

King's Quest-serien genoplives, da Telltale har lavet en aftale med Activision om at lave et nyt spil i serien.

Og der kommer spil baseret på tegneserierne The Walking Dead og Fables.

Det var nok de største nyheder, men der er flere annonceringer på linket:
http://adventuregamers.com/newsitem.php?id=2213
jaesjaesSkrevet 25/02-11 14:56, rettet 06/03-11 20:46 
Gemini Rue ligner et spil, man ikke må snyde sig selv for, hvis man er til "sci-fi noir". Har stort set kun fået gode anmeldelser indtil videre. Der er også lidt side-scrolling action i spillet.

Prøvede lige noget af demoen, og stemningen er ret overbevisende. Stemmeskuespillet... mindre godt, men til at overleve :)

Officielt site med trailer og demo:
http://wadjeteyegames.com/geminirue.htm
SumezSumezSkrevet 25/02-11 15:03 
Damn det er flot!!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 25/02-11 18:01 
Det ser så spændende ud. Desværre lader det ikke til at ville snakke med Mac
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 25/02-11 23:19 
Jo det gør gennem CrossOver
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 26/02-11 11:17 
Og købt! Det er old school beautiful.

Stemmerne er lidt overgjorte er mit indtryk (de var vist også et publisherkrav og ikke inkluderede i det udvikleren mente var det færdige spil), men påtrods af det stemningen er virkelig fed og der er nogle interessante gameplaymæssige detaljer.

Faktisk vil jeg påstå at spillets low-res look gør meget til at fremmane stemningen, og gøre universet troværdigt. Underbevidst giver det selvfølgelig også en nostalgisk følelse som ikke gør noget.

Jeg er meget spændt på at finde ud af hvad plottet er, om karaktererne udvikler sig og hvordan det hele udvikler sig.

Jeg kan dog sige at spillet i tone og stil får mig til at tænke på The Dig. Det er godt.
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 26/02-11 14:26 
The Dig var også det første jeg tænkte på da jeg så traileren. Figurerne og animationerne er tydeligvis nærmest taget direkte derfra. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 26/02-11 18:22 
Interessant nok har udvikleren sagt at han ikke har spillet The Dig (eller Blade Runner). :)
Hvad sker der?
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 26/02-11 18:32 
Det kunne være fedt med en iPad-version.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
la0sla0sSkrevet 26/02-11 22:05 
Ja for pokker, det ville være helt oplagt.
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 27/02-11 11:30 
la0s>
Interessant nok har udvikleren sagt at han ikke har spillet The Dig (eller Blade Runner). :)


Hvad med animatoren? :P
Jeg har virkelig meget svært ved at forestille mig andet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 27/02-11 14:57 
Såvidt jeg ved er det én og samme person. Jeg vil sige animationsmæssigt er der ligeså meget der ligner Beneath a Steel Sky-inspiration.

Jeg ser personligt ikke noget skidt i det, vil jeg påpege.
Hvad sker der?
jaesjaesSkrevet 05/03-11 18:23 
Den 10. marts skulle Full Motion Video-adventurespillet Conspiracies II: Lethal Networks udkomme.

Med castets sci-fi-pose ved man bare, at det bliver godt:

Adventure-spil


Spillets site.
la0sla0sSkrevet 06/03-11 07:43 
Og nu har vi jo allerede Darkstar The Interactive Movie, som flere af os sent glemmer? (Husker?).


YouTube skønhedsbonanza
Hvad sker der?
enfenenfenSkrevet 06/03-11 08:16 
Nogen der ved, om Tex Murphy spillene ((Under a Killing Moon osv.) er blevet freeware, eller om de kan fås meget billigt et sted?
What is the Matrix?
JmogJmogSkrevet 06/03-11 10:39 
De kan købes ret billigt på gog.com. Så får du også soundtrack og wallpapers med.
KilroyKilroySkrevet 06/03-11 12:13 
Jeg ville, personligt, gå uden om de to første spil. Jeg købte dem alle på GOG og jeg kan slet ikke komme i gang med de to. Men så snart at Under a Killing Moon dukker op, begynder glæderne at starte!
Kilroy Was Here
enfenenfenSkrevet 06/03-11 14:49, rettet 06/03-11 14:51 
Jeg tænker også kun på Under a Killing Moon og frem. Ikke de to første. Men tak :)

Nogen der ved, om man kan få en mac udgave nogen steder? I sin tid udkom de også til Mac. Det kunne være rart at slippe for at starte op i Windows hver gang, man vil spille.
What is the Matrix?
jaesjaesSkrevet 06/03-11 17:14 
Vær opmærksom på, at GoG kun har cd-versionen af Overseer. Det udkom også på dvd med video i bedre kvalitet. Men prisen er så nok også en pæn slat højere på ebay osv. Har ikke tjekket om, det er blevet genoptrykt :)
enfenenfenSkrevet 06/03-11 17:35 
Er der nogen, der har prøvet nogle af spillene fra GOG.com på en Mac (Intel CPU) på Bootcamp eller via eks. Parallels Desktop?
What is the Matrix?
SumezSumezSkrevet 06/03-11 17:47 
Jeg har faktisk helt glemt at jeg købte Tex Murphy-spillene på GOG da de havde tilbud på dem - så vidt jeg kan forstå på Jer, bør man starte med Under a Killing Moon og springe de to første over?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
enfenenfenSkrevet 06/03-11 20:22 
Altså, nu har jeg aldrig været i nærheden af 1'eren og 2'eren. Så på den måde kan jeg som sådan ikke sige noget positivt/negativt om det. Men i sin tid var det Under a Killing Moon, der vakte min interesse. Kan faktisk ikke huske, om jeg fik gennemtført Overseer - jeg mener det dog.
What is the Matrix?
jaesjaesSkrevet 20/04-11 14:05, rettet 20/04-11 14:27 
I dag skulle Red Johnson's Chronicles udkomme på PS Store for Plus-kunder (med 50%, €5), og om to uger for os andre.

Rart med adventurespil udviklet specifikt til konsoller :)

Gameplay og opbygning er efter sigende et mix af Professor Layton, Phoenix Wright og CSI. Det hele er svøbt ind i et 70'er-krimi-tema.

Gamersyde har en anmeldelse, screens og film:
http://gamersyde.com/news_gamersyde_review_br_red_johnson_s_chronicles-10924_en.html

Generelt er de positive omkring spillet (ingen karakter).

http://blog.eu.playstation.com/2011/04/19/red-johnsons-chronicles-investigates-playstation-network-tomorrow/

Adventure-spil

EDIT: 5 Euro, ikke Dollars.
EDIT 2: Det gik lidt hurtigt, andet afsnit rettet ;)
jaesjaesSkrevet 11/10-11 15:18, rettet 11/10-11 19:05 
Ikke den genre der sker mest i for tiden (ser nok bedre ud med spil til iPhone/iPad), men er da faldet over lidt interessant den seneste tid. Andre som er stødt på noget?

Stasis:
"Isometrisk" adventurespil, hvor det meste af spillet foregår på et tilsyneladende forladt rumskib, der samtidig er laboratorie. Ser ud til at have en god stemning. Gameplay-film/site: http://www.stasisgame.com/the-first-5-minutes/

Little Big Adventure på Good Old Games:
GoG er begyndt eksklusivt at sælge klassikeren Little Big Adventure som download-spil. Ok, det er så et action-adventure, men der skulle være mest fokus på adventure-delen.
http://www.gog.com/en/news/new_release_little_big_adventure

Leisure Suit Larry får et HD-remake:
En tidligere Sierra-producer har købt licensen til franchisen, og vil lave remakes og evt. nye spil. Det første i serien er bekræftet. De arbejder sammen med seriens skaber, Al Lowe. Ikke den serie jeg personligt helst så et remake af, men bliver det første vellykket kan det være det skal købes :)
http://www.egmnow.com/articles/exclusive-leisure-suit-larry-returns-in-hd/

I øvrigt, hvad med at omdøbe tråden til 'Adventurespil'?
jaesjaesSkrevet 29/12-11 00:08, rettet 29/12-11 00:09 
Adventure Gamers er i gang med en top 100 over de bedste adventurespil. Det foregår som nedtælling med ti spil om dagen. 20-11 kommer i dag.

Ikke så tit et etableret site laver den slags lister, så ganske interessant at se, og en fin måde at få inspiration på. Dog lidt fjollet, at de har grupperet alle Infocoms text adventures.

http://www.adventuregamers.com/article/id,1401
SumezSumezSkrevet 29/12-11 09:44 
jaes>
Ikke så tit et etableret site laver den slags lister

Hvad? :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 29/12-11 13:04 
Selv hvad ;) - hvad henviser du til?
SumezSumezSkrevet 29/12-11 21:05 
Synes bare netop det er et meget stereotypisk tema for netop sådan et site, især her op til nytår (selvom det er en all-time liste) :)
Men det plejer jo også at fungere godt, så intet ondt i det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 29/12-11 22:30, rettet 31/12-11 11:14 
AG har ikke lavet en top-liste siden 2004, og de andre mere kendte adventurespil-sites gør det mig bekendt også kun en gang imellem :)

EDIT: Ok, de har årlige lister, men det er IMO noget helt, helt andet. Så holder fast på, det er en sjælden begivenhed :)
jaesjaesSkrevet 31/12-11 11:25, rettet 31/12-11 11:38 
Så blev listen komplet. Men vil sådan set bare poste en interessant graf, en bruger postede på Adventure Gamers' forum. Den beskriver genrens udvikling ret godt - både det man tydeligt vidste, og det der har været indikationer på, men som grafen understreger ret godt. Indsætter også brugerens kommentarer, da de forklarer "epokerne" ganske fint.

---------
When looking at the years at which the games were released, it's useful to have both the raw number of games (top) and the results weighted by rank (bottom):

Adventure-spil

- 1987–1993, the Sierra-LucasArts era: The classical era. The graph shows the companies perfecting their craft, releasing more and more great games. 1990 to 92 have the same number of games on the list, but the quality is steadily increasing, climaxing in . . .
- 1993, the golden year, the turning point: 1993 is the year when the Sierra/LEC classical style reached its peak, with games such as GK1 and Sam & Max. But it's also the year when Myst and The 7th Guest shook everything up. Sierra and LEC had failed to see the potential of the CD-ROM, but these two games showed that the new technology could be used to create a completely new experience. 1994 was a slow year, when everyone was trying to build the infrastructure to catch up with Myst, but the best was to come . . .
- 1995–1998, multimedia madness: The glorious era. After the success of Myst, people over-evaluated the potential of the genre for commercial success. And nobody really knew what might work. So for a few years, you had games that combined the inventiveness and risk-taking of independent productions with the budget of Hollywood movies. Those were crazy, nonsensical years. Those games that we got from this glorious period are to be treasured, because it will never happen again: those games were commercially disappointing (or outright failures) and the bubble burst, leading to . . .
- 1999–2003, the death of a genre: After the end of the multimedia madness, the new hot technology was real-time 3D. And this time, the genre was utterly unable to embrace the new tech to renew itself. Those were the lean years, with just a few 2.5D gems to tide us over.
- 2004– , recovery: Looking at the list and at the graphs, things have been going better and better. 2010-2011 were around the levels of 1990-1991. We'll never see another 1996, but maybe a new 1993 is around the corner, just in time to celebrate the 20th anniversary of the Golden Year of Adventure Gaming.

EDIT: Det er nok mere eller mindre tydeligt, men kan lige understrege, at grafen (ja, der er to, men tænkte mest på den sidste) er lavet ud fra den Top 100, der er nævnt nogle få indlæg højere oppe.
SumezSumezSkrevet 31/12-11 14:12 
Ikke nogen overraskelse at '93 ligger helt i top :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
The DaneThe DaneSkrevet 01/01-12 00:19, rettet 01/01-12 00:28 
jaes>

Leisure Suit Larry får et HD-remake:
En tidligere Sierra-producer har købt licensen til franchisen, og vil lave remakes og evt. nye spil. Det første i serien er bekræftet. De arbejder sammen med seriens skaber, Al Lowe. Ikke den serie jeg personligt helst så et remake af, men bliver det første vellykket kan det være det skal købes :)
http://www.egmnow.com/articles/exclusive-leisure-suit-larry-returns-in-hd/

I øvrigt, hvad med at omdøbe tråden til 'Adventurespil'?

Vil stadig have større chancer for at blive et egentligt LsL spil end nogen af de andre "nye", som ikke havde noget med Larry at gøre overhovedet (eller var adventurespil for den sags skyld).

Men udover det, så ville det være godt hvis de kom ud til ipad o.lign.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/02-12 14:12 
Hvorfor blev navnet på den her tråd ændret?
Det gjorde det ikke helt nemt at lede efter den :(

Nå men, jeg har lige gennemført Machinarium. Kort, men virkelig godt. Det er lavet af de samme folk, der har lavet Samorost 1+2, så det har også den samme håndtegnede stil. Fedt, at man skal gennemføre en lille shoot 'em up for at få adgang til den indbyggede walkthrough :)
AV Intelligent Terminal
Alf81Alf81Skrevet 01/02-12 14:15 
Har kigget på det et par gange, efterhånden. Hvor kort? :)
Ting om dét og pis.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/02-12 14:22 
Det tog en eftermiddag og en aften sådan lidt on 'n off.

Jeg kan godt komme forbi med det, hvis du er frisk på en point 'n click -aften en eller anden dag :)
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 01/02-12 16:58 
KillerBeanTooUSA>
Hvorfor blev navnet på den her tråd ændret?
Det gjorde det ikke helt nemt at lede efter den :(

Nårh, lille pus. Tråden handlede efterhånden om alle former for adventurespil, så det er IMO bedre at den skiftede navn. Men ja, en lort-lort-situation :)
290 topic(s).
« < 1 2 3 4 5 6 > »

Login for at besvare
Username
Password
Remember me