X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

eBay pakke fra USA taget i tolden, øv!


Svar
ElgenElgenSkrevet 20/02-06 10:26, rettet 20/02-06 14:58 
Har lige fundet ud af at en af mine eBay pakker fra USA er blevet taget i tolden; havde glemt at bede sælger om at mærke den som 'Gift'.
De sagde, da jeg ringede til dem, at der er et brev på vej, hvor de vil udbede sig kvittering for købet, så de kan se meget jeg har givet.

Er der nogen der har prøvet noget lign. og evt. ved hvad (moms, told, punktafgift?) og hvor meget jeg skal forvente at skulle betale?

Pakken indeholder et brugt arcade-pcb som jeg har givet $81 for (+ $23 i forsendelse, men det regner jeg ikke med at skulle betale noget told/moms af).
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Mr. LifeMr. LifeSkrevet 20/02-06 11:09, rettet 20/02-06 13:56 
Sket for min mor da hun skulle købe nåde til sin amazone (En Papegøje). når man køber noget fra US skal det være nede under 200 $, hvis det er over skal man betale til tolden, jeg tror at du bare var uheldig, eller hvor meget tror du pakken vejer.


Edit: Det var fra Post Danmark der sagde det med de 200 $.
JAAJAASkrevet 20/02-06 11:26 
Nærmere under 200 kroner. Jeg kan ikke huske det præcise beløb, men det er et sted mellem 80 og 120 dkr.

Anyway, jo, du skal også betale told af portoen. Fedt land vi lever i, ikke? Fuldstændig sindssygt.
RitesRitesSkrevet 20/02-06 11:33 
Eftersom de beder dig om at fortælle hvor meget det er værd, må det være fordi der ikke er en kvittering med.

Så lyv røven ud af bukserne.
» a winner is you «
ElgenElgenSkrevet 20/02-06 11:41 
Hvordan? de vil gerne se en kvittering.

Hmmmm, venter lige til jeg har modtaget brevet og ser hvad jeg kan gøre.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
RJKRJKSkrevet 20/02-06 12:13 
Du skal betale told og moms af det komplette beløb inklusive moms plus et dejligt gebyr oveni.

Jeg tror ofte de udbeder sig beløbet fra afsenderen også, så hvis du lyver og de to tal således ikke matcher sammen, så går det sikkert helt galt for dig...

Brevet, du modtager, er i øvrigt sikkert fuldstændig uforståeligt, fyldt med stavefejl og forskellige afsnit, som slet ikke hører sammen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ElgenElgenSkrevet 20/02-06 12:21 
Lyder som om du har været der.
Hvor meget er tolden på et arcade-pcb i %?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Michael_Michael_Skrevet 20/02-06 12:26 
Hvad Rune sagde. Det kan ikke betale sig at fortælle andet end sandheden.

Jeg fik selv en pakke "fortoldet" af Post Danmark fornylig på det værst tænkelige tidspunkt (læs= et af de dyreste spil jeg har investeret i længe).

Jeg ramte så ind i verdens absolut mest irriterende kvinde på Det Internationale Postkontor i Kastrup som "sad" på min pakke i 12 dage indtil jeg makkede ret. Jeg havde heller ikke kvittering.

Oplys det fulde beløb du har givet for den og kom videre.
Du kan jo printe en kvittering og lægge ved, hvis det bliver nødvendigt.
BlossomBlossomSkrevet 20/02-06 12:26, rettet 20/02-06 12:28 
Jeg kan kun svare for hvad jeg har gjort i de tilfælde hvor jeg er kommet ud for det samme.
Grunden til at du får tilsendt et brev, er, at sælger ikke har angivet nogen værdi (nævnværdig) på pakkelabelen.
jeg plejer bare at sende en mail til den mailadresse der står på toldvæsnets brev.
I mailen skriver jeg oplysningerne om pakken (alle toldvæsnets numre osv. ) og hvad spillenes værdi har.
Jeg har endnu ikke oplevet at de ikke har taget det for gode varer hvad jeg har skrevet.
Tror ikke de kontakter afsender.
Det ville da være for bøvlet og tage meget længere tid.
Jeg modtager som regel min pakke fra postDK ca. 3 dage efter at jeg har afsendt mailen.
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
Michael_Michael_Skrevet 20/02-06 12:28 
Elgen>
Hvor meget er tolden på et arcade-pcb i %?

25% af det fulde beløb du har betalt alt incl. (i dit tilfælde ca. kr. 170.-)
RJKRJKSkrevet 20/02-06 12:40, rettet 20/02-06 12:44 
Palmer Eldritch>
Jeg ramte så ind i verdens absolut mest irriterende kvinde på Det Internationale Postkontor i Kastrup som "sad" på min pakke i 12 dage indtil jeg makkede ret.

Nu er jeg altså næsten nødt til at bede om navnet på hende, bare for at tjekke om det er den samme ;)

EDIT: Vi fik en pakke som så var adresseret til Sporup Arcade Museum. Når det således ikke var til en privatperson, men til et firma (det afgører INC ud fra navnet), så skulle der naturligvis en importtilladelse til! Og således måtte INC så indhente oplysninger for at kunne vurdere om X microswitche var for mange eller for lidt til privat eller erhvervsmæssig brug. Lesson learned: Få altid privat navn som modtager på pakker der er afsendt udenfor EU.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Michael_Michael_Skrevet 20/02-06 12:47 
Det er Birgit. Slå op i et hvilket som helst leksikon under bureaukrat, og der vil være et billede af Birgit.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 20/02-06 13:09 
Men undskyld mig - siden hvornår skal man betale moms af brugte ting, der bliver solgt imellem private?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
RitesRitesSkrevet 20/02-06 13:13 
Siden Posten fandt ud af, at de kunne tjene penge på det.

Og jeg har sgu løjet ang. værdien på de pakker de har nakket fra mig.

Eneste resultat er at de ikke får tilsjusket lige så mange af dine penge.
» a winner is you «
jaesjaesSkrevet 20/02-06 14:12 
Palmer Eldritch>
25% af det fulde beløb du har betalt alt incl.

Tænker du ikke på momsen, som rigtig nok er 25% som sædvanlig? Tolden er vist kun omkring 12%?
Michael_Michael_Skrevet 20/02-06 14:34 
Jeg er ikke sikker. Efter ufatteligt mange, lange samtaler og skriverier med Post-Birgit er jeg kommet frem til, at det beløb man har betalt, den værdi forsendelsen har incl. forsendelsesomkostninger, tager Postdanmark 25% af og lægger det oveni. Derudover kommer et fortoldningsgebyr på kr. 50-60.-
Jeg mener de 12% ofte har været oppe og vende som eksempel på tillægstold på udvalgte varegrupper.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 20/02-06 14:42 
I brevet du modtager er der oplyst et varenr, samt en email adresse. Jeg mailede dem mit varenr, samt prisen og modtog to dage senere pakken. Man behøver altså ikke indsende en gyldig kvittering.
Home is where the hardware is..
NaieraNaieraSkrevet 20/02-06 14:57 
RJK>
Jeg tror ofte de udbeder sig beløbet fra afsenderen også, så hvis du lyver og de to tal således ikke matcher sammen, så går det sikkert helt galt for dig...

Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Skulle de e-maile en eBay-sælger eller en anden amerikansk butik for at bede om en pris?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 20/02-06 15:11 
Det tror jeg. Jeg mener i hvert fald at have oplevet det to gange nu. Dog kun med køb fra firmaer, selvfølgelig.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 20/02-06 15:17, rettet 20/02-06 15:20 
Det tror jeg ikke de gør. Kun med udvalgte firmaer eller erhverv af en eller anden art. De har næsten helt sikkert aldrig gjort det med noget af mit. Hvis jeg ikke sender fyldestgørende oplysninger, får jeg lov til at prøve igen, som for nylig, hvor afsendelses- og bestillingsbekræftelse ikke var nok. Så jeg tror ikke, at de gad skrive sammen med den amerikanske afsender. Det hjalp selvfølgelig heller ikke, at jeg ikke vidste hvad for en pakke de egentlig havde snuppet, da jeg havde tre på vej fra samme firma. Man får jo ikke noget hint om hvad pakken indeholder. Det må man selv gætte sig til.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HankyHankySkrevet 20/02-06 15:37 
En kammerat af mine købte 2 stks. sprit nye Nintendo DS inkl. spil i sin tid, da den udkom, over eBay.

Den blev snuppet i tolden, og han blev bedt om at opgive pakkens værdi. Han var så smart (snu om man vil), at han opgav pakkens indhold, til at være 2 stks. brugte GBA, til en samlet værdi af 20$

Dermed betalte hans moms af de 20$ plus de 25%, og slap for meget mindre.

Summa summarum, så tjekkede de ikke med sælger, om hvad pakken indeholdte, og hvad dens værdi var. Om det var et engangstilfælde skal jeg ikke kunne sige :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
RJKRJKSkrevet 20/02-06 15:44 
Hvis de ingen form for stikprøvekontrol lavede, så ville alle vel bare angive værdien til $1? ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HankyHankySkrevet 20/02-06 16:25, rettet 20/02-06 16:27 
$1-pakker er nok alligevel en smule for mistænksomt =P

- på den anden side, ville de få alt for meget at lave, til at tjekke dem, hvis alle opgav deres pakker til 1$.

Hmm...
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
JmogJmogSkrevet 20/02-06 17:29 
Elgen>havde glemt at bede sælger om at mærke den som 'Gift'.{

Det skal du ikke være ked af. Det hjælper intet. For fem år siden gjorde det, men så fandt toldvæsenet ud af, at der var overordentligt mange menensker, der fik "gaver".

Pakken indeholder et brugt arcade-pcb som jeg har givet $81 for (+ $23 i forsendelse, men det regner jeg ikke med at skulle betale noget told/moms af).

Snakker vi om det der stykke elektronik, som din amerikanske ven Joe fandt på et loppemarked til 10 USD? Og som han derefter sendte til dig, fordi han ved, hvor pjattet du er med den slags?

Jeg ville gå til bekendelse og fortælle alt om loppemarkedet :-)
dRxLdRxLSkrevet 20/02-06 17:33, rettet 20/02-06 18:11 
Findes der loppemarkeder med brugte arcade-pcb'er?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 20/02-06 17:34 
Nu har Birgit jo nummeret hertil, så det kan være hun ringer og spørger ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ElgenElgenSkrevet 20/02-06 18:17 
Jeg tror sgu jeg prøver den med loppemakedet, den hopper de da helt sikkert på }:-), DOH!

Nej, ved nærmere eftertanke må jeg sige, at jeg er stærk tilhænger af 'ærlighed varer længst', så det bli'r nok til at jeg bare bøjer hovedet og oplyser den rigtige pris.
På mange andre punkter er jeg jo glad for at bo i Danmark.
(Vi har jo fx. vores dejlige ytringsfrihed? -og vores fantastiske regering }:-) )
-Og så må man jo bare ta' det sure med det søde }:-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
JmogJmogSkrevet 20/02-06 19:06 
Jo mere obskur den ting man får tilsendt er, jo større er chancen for, at man kan bilde dem hvad som helst ind. Et 10-DVD box set kan man næppe bilde dem ind, at man har købt for en hundredelas, men et arcade PCb aner de næppe hvad er.
quadquadSkrevet 22/02-06 13:38 
Jeg modtag en pakke fra USA i dag, til afhentning på det lokale posthus. Før jeg kan få min pakke udleveret, skal jeg diske op med 252,- told. Det bliver på alle leder og kanter en udgift der nærmer sig 55% af varens værdi.
Michael_Michael_Skrevet 22/02-06 14:16 
Bizart. Medmindre fragtomkostningerne har været enorme burde det ikke snige sig op på mere end 28-30% af varens værdi.
quadquadSkrevet 22/02-06 15:01 
Fragt-omkostningerne har ikke været små, men af det i alt skulle tilløbe sig til 252 kroner havde jeg ikke regnet med.
LessCDTLessCDTSkrevet 22/02-06 16:37, rettet 22/02-06 16:39 
Jamen det kan da ikke passe. Så må du vel klage til en form for forbrugerråd eller andet? Der må være et sted, hvor man kan bede om hjælp i sådanne sager?
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
quadquadSkrevet 22/02-06 17:06 
Jeg kan hente pakken i morgen først. Det virker ikke sansynligt at en klagesag vil hjælpe betydeligt, desuden er min kendskab til de danske told-regler ikke så vidtgående at jeg vil kunne bestride beløbet som egentlig værende korrekt nok.

De fortolder jo både varens værdi + porto + dansk moms(?) - ihvertfald indtil et helt uhyrligt beløb.
silverstarsilverstarSkrevet 22/02-06 18:55, rettet 22/02-06 19:02 
Her er et par links til told & skats hjemmeside:

om fortolding:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=221095&vID=0&i=52#i221095

og

om gaver:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=92025&vID=0&i=53#i92025

Det Evita-system de benytter når de fortolder en vare:
http://vita.toldskat.dk/vita.htm

Systemet er mildt sagt indviklet, der er utrolig mange kategorier. Jeg fandt noget med videospil, men der stod at tolden var 0%, hvilket ihvertfald ikke er korrekt (det kan være det blot betyder at info'en mangler). Jeg husker at have købt nogle SNES spil i USA via ebay, og jeg mener at tolden var ca. 25% af varen + porto, og der skulle også betales moms oveni hatten. Det er en stor pengemaskine :(

Tilføjet:
Evita-linket fungerer ikke i min Mozilla-browser (som er ældre), men er ok i explorer.
Omkring gaver er det korrekt, at told & skat kan finde på at fortolde en pakke, der er markeret som gave, selvom beløbet er under grænsen. De kan finde på at kræve dokumentation for at der reelt er tale om en gave. Jeg tror oftest det sker, hvis pakken tydeligvis kommer fra et firma, jeg har ikke prøvet det selv, men kender flere der har oplevet det.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
JmogJmogSkrevet 22/02-06 20:35 
De gange jeg har fået fortoldet spil har tolden ikke ligget på meget mere end 4%. HVis de ikke kan regne ud det er spilkategorien, det forsendte ligger under, så er de dog ikke blege for at kalde det elektronik og så er det vist 12%. Oveni det skal så lægges toldgebyret og de 25% moms (af vareværdi, fortoldning, forsendelse og toldgebyr).
quadquadSkrevet 22/02-06 20:46 
---Til gengivelse af instruktioner, data, lyd og billeder lagret i maskinlæsbar, binær form, og som kan manipuleres - eventuelt interaktivt - af brugeren ved hjælp af en automatisk databehandlingsmaskine.

Til varekoden er knyttet følgende tarifmæssige toldsatser, henvisninger m.v.
Toldsats 1; 0,00 %

Tillægskode
Suppl. mængde Antal stk;
Varen kan være omfattet af varebestemmelser:
Indførsel
Udførsel S
Transit
Henvisning til Toldtariffens bilag:
Bilag 4

Dvs. slet ingen brugbar information, hvis det overhovedet er det korrekte emne jeg har fået.
quadquadSkrevet 24/02-06 01:44 
Importmoms af 25%

Toldgebyr

Moms af gebyr

= 252,-
BlossomBlossomSkrevet 15/03-06 10:47 
tjah.. som regel er jeg heldig at mine pakker fra USA ikke bliver taget i tolden.

En venlig postdanmark medarbejder har dog fået mig til at føle mig endnu mere heldig.

Modtog i mandags en pakke med 19 DS spil.
Den var åbnet og lukket igen med postdanmarks toldtape.. masser af det endda.

Og der var selvf. told på... 148 kr..
Åbenbart gad de ikke lige undersøge hvad tolden og værdien normalt er på DS spil, for de havde bare beregnet tolden ud fra sælgers udsagn om value på pakkelabelen: 50 $

Man har jo lov at være heldig engang imellem ;-)
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
JmogJmogSkrevet 15/03-06 11:36 
Ah, jamen hvis der _er_ angivet en værdi, så går de stort set altid ud fra den. Det er meget sjældent, at de siger "det kan vist ikke passe".

Det værste der kan ske er at få tilsendt en pakke, hvor der slet ikker angivet nogen værdi. Det er en invitation til forsinkelser og gæt fra toldvæsenets side mht. værdien.
ElgenElgenSkrevet 15/03-06 12:41 
Forsikelse jo, men ikke altid gæt mht. pris.
De sendte mig et brev hvor de udbad sig dokumentation for købspris.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
NaieraNaieraSkrevet 15/03-06 12:47 
Ja, de gider ikke gætte. De spørger først flere gange om mere information, hvis de ikke skulle være tilfredse med det man sender i første omgang.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 15/03-06 13:17 
Jeg har oplevet, at når jeg har løjet om værdien (ja, jeg har ingen moral), så har de nogen gange bare gættet på, hvad det var værd. Jeg har aldrig oplevet, at de har udbedt sig mere information, efter jeg har angivet en værdi.

Hvad der er rigtigt irriterende er, at jeg flere gange er blevet bedt om at angive værdi, selvom den stod angivet på pakken. Fuldstændigt unødvendig forsinkelse.
NaieraNaieraSkrevet 15/03-06 13:20, rettet 15/03-06 13:22 
Ofte stoler de ikke på hvad der står på pakkerne. De vil gerne have en faktura indeni pakken som de kan gå efter. Der er altid værdi udenpå pakkerne med de DVDer jeg får fra USA, men det har ikke (i de tilfælde de ville have nogle af mine penge) holdt dem fra at bede om yderligere information.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BlossomBlossomSkrevet 15/03-06 14:25 
Jeg må indrømme at jeg heller ikke kan genkende ovenstående teori om at de går ud fra den anførte værdi på pakken.
Tidligere har jeg fået tilsendt pakker med 9-10 DS/GBA spil i, hvor værdien også var angivet i det prisleje (30-40 $), men hvor de havde åbnet og vurderet at spillene var en del dyrere.
Det var også bare derfor jeg undrede mig sådan over at de så accepterer en pakke med 19 spil til en værdi af 50 $

Men jeg klager skam ikke ;-)
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig