X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Casual gaming


Svar
Wired NickyWired NickySkrevet 14/02-06 18:35 
Jeg synes at det er tit at man læser at "casual gaming" bliver det næste store hit (bl.a. pga. Xbox Live Arcade), og jeg kan ikke lade være med at synes at det lyder lidt spændende, da det måske kan give folk mulighed for at udvikle noget som kan kom ud til et stort publikum, uden at skulle lægge X antal mange millioner til udvikling af spillene.
Ja, man får næsten nostalgiske tanker tilbage til de historier fra 80’erne om teenagere som lavede spil på soveværelset og fik dem udgivet i _mange_ eksemplarer.

Det kunne evt. være spændende hvis der var nogle PR brugere som havde prøvet at udvikle spil af denne karakter, og havde lyst til dele deres erfaringer omkring de ressourcer der er nødvendig for at producere noget rigtig spilbart? Hvordan skal sådan et spil distribueres?

Hvordan har folk det ellers med disse "kaffepause spil"?
Er der evt. nogen små titler, der er specielt spændende og fortjener mere opmærksomhed?
Lunch is for wimps.
jaesjaesSkrevet 14/02-06 20:00, rettet 14/02-06 20:33 
Jeg håber det samme, at det sætter spark i noget soveværelsesudvikling. Hvis vi taler traditionel casual gaming (kort-, bræt- og puslespil m.m.), er der dog tendes til megen genbrug og klonen. Resten af independent-industrien er til dels gennemsyret af samme dilemma, da der typisk er flere penge i Zuma-klon 45.698 end nye koncepter. Men ingen tvivl om, at denne del af markedet rykker, og med tiden vil spilgenrerne blandes lidt mere, tror jeg. Det vi ser på Live Arcade er en blanding af traditionel casual gaming, remakes og selvstændige koncepter af indieudviklere. Llamasoft er fx på vej med spil bygget over NEON-motoren (visualiseren i X360), og af nuværende titler findes fx Geometry Wars: Retro Evolved. Om der er andre helt nye spil ved jeg ikke. Marble Blast Ultra og Outpost Kaloki X er eksempelvis opgraderede pc-ports, så de er kun _næsten_ nye koncepter.

Mht. udgiver kunne man evt. skrive til Xbox Live Arcade-teamet ;)

Ellers er der efterhånden hundredvis af udgivere på nettet. Fx: Scandinavian Games, Garage Games og Reflexive Entertainment.

Det er lidt forskelligt hvad de tilbyder, nogle udbyder "kun" spil fra de lidt mindre independent udviklere, mens andre har købt rettigheder til at udbyde spil som Civ 3.

EDIT: En imponerende samling småfejl rettet.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig