X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

VGA - Komponent kvalitetsforskel?


Svar
RaGeRaGeSkrevet 13/02-06 00:00, rettet 13/02-06 00:04 
Jeg ville egentlig gerne gøre brug af min komponent indgang med mit lcd tv pga. bedre farvegengivelse (bruger pt. vga kabel, men savner mere farve). Desværre er mit tv desginet på den måde, at jeg kun kan få komponent signalet via vga indgangen. Jeg har så læst, at jeg skulle købe et HD15(15pin D TYPE) til VGA, men mister jeg noget af billedkvaliteten og er det ikke noget med, at det digitale signal forsvinder?

Mit tv er et Toshiba 32WL56.

kan den her bruges?
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
RaGeRaGeSkrevet 13/02-06 00:23, rettet 13/02-06 00:23 
Har heller ikke nogen forstand på det område, men jeg har nu læst lidt på nettet og måske er det sådan en her de mener?

EDIT:

Hvor blev dit indlæg af 3of19??

hmm
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
3of193of19Skrevet 13/02-06 00:38, rettet 13/02-06 00:39 
slettede det fordi jeg senere lagde mærke til at du havde spurgt om noget andet :)

Hverken component eller vga er digitale signaler.

Den site aner jo ikke hvad de skriver om. RGB er jo netop IKKE det samme som component...

Nå men jeg går ud fra du mener "RGB 3 Phono to 15 Pin HD VGA" kablet? Du får yderligere brug for en genderswitcher til component kablet, og muligvis en til vga kablet. Ret rodet imo.
Jeg tror jeg ville bare råde dig til at blive ved VGA selvom farverne er en smule blegere. Billedet er lidt skarpere (i hvert fald på min projektor) med VGA og du slipper for at dit TV skal foretage skalering hvis du sætter 360 til at udgive 1360*768.
RJKRJKSkrevet 13/02-06 00:39, rettet 13/02-06 00:39 
Component er ikke digital. HDMI og DVI er digital.

EDIT: Argh, Hauke...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
3of193of19Skrevet 13/02-06 00:40 
:p
JmogJmogSkrevet 13/02-06 00:40 
Hverken component eller VGA er digitalt - det er analogt hele vejen igennem. At konvertere component til VGA vil ganske rigtigt give et lille tab, men hvis konverteringen udføres ordentligt, kan det være stort set usynligt.

Farvegengivelsen via Xbox 360 VGA-kabelet (vi snakker om X360, ikke?) er ganske rigtigt en del svagere end via component. Det burde dog være muligt at kalibrere sig ud af det med lidt tålmodighed. Smæk en DVD med THX-optimizer i maskinen og kør de forskellige testmønstre.

Stort set alle THX-certificerede film udgivet de sidste tre år har optimizeren i en af discens setup menuer. Star Wars, Indiana Jones, Pixar-filmene, Disney-Filmene og mange andre.
RaGeRaGeSkrevet 13/02-06 01:23 
jeg takker mange gange for de hurtige svar :) Jeg tror bare jeg bliver ved VGA kablet. Er faktisk også meget tilfreds, men synes at billedet kunne bruge en anelse mere farve engang imellem, men det kan jeg vel leve med..

Det er bare mærkeligt, at nogle producenter vælge at gøre komponent tilgængelig via VGA indgangen.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
RaGeRaGeSkrevet 13/02-06 02:22, rettet 13/02-06 02:25 
Har fundet en løsning på det hele.

Men hvor kan man købe sådan en henne?

Her er den billedet nr.2
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
JmogJmogSkrevet 13/02-06 10:44 
Avconnection.dk har sikkert en.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 13/02-06 18:17 
3of19>
Den site aner jo ikke hvad de skriver om. RGB er jo netop IKKE det samme som component...

Faktisk er RGB et component signal, men i daglig tale kender vi component som noget andet.
Forskellen ligger i om det er et RGB eller et YUV component signal. Et RGB component signal kunne teoretisk sagtens være i HD (ligesom et VGA siganl), men man har så valgt at bruge YUV til HD i stedet for.
Mange tv bearbejder billed-signalet som et YUV signal inden det konverteres til RGB og sendes til billedrøret.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RaGeRaGeSkrevet 20/02-06 19:39, rettet 20/02-06 19:40 
Har modtaget kablet og må godt nok indrømme, at der er en verden til forskel. Nok er det ikke helt så skarpt som med VGA, men farverne er utrolig flotte og billedet står alligevel knivskarpt i 720p.

Har ikke fortrudt det :)
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
dRxLdRxLSkrevet 20/02-06 20:09 
Ud fra mine korte erfaringer med YUV så foretrækker jeg helt sikkert RGB. Og jeg synes ikke YUV har nogen fordel overhovedet.

Jeg synes f.eks. det er ret tydeligt i Geometry Wars hvor de blå prikker, der står knivskarpt i RGB, går langt mere i ét med den sorte baggrund.

Ærgerligt at YUV er HDTV formatet (indtil HDMI =))
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig