X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Surround Sound


Svar
SnoopySnoopySkrevet 02/02-06 17:38 
Er der nogen der ved hvordan man får surround sound på sin gamecube? På min ps2 har jeg et kabel fra den port hvor der står 'digital av out' hen til mit ss-anlæg. Den port er der også på min gamecube, men der er ikke noget kabel til. Jeg spurgte gamebits.dk om de solgte sådan nogle kabler, og de sagde at de aldrig havde hørt om et kabel til den port. De vidste altså ikke hvordan man kunne høre ss på sin gamecube.
Er der nogle der kan hjælpe mig? Det må da være muligt, når der nu er så mange spil der understøtter det.
RJKRJKSkrevet 02/02-06 18:04, rettet 02/02-06 18:04 
Der er ikke digital surround på GameCube. Kun analog surround. Analog surround udtrækker du via normal stereo, og så skal du have en decoder der kan køre Dolby Pro Logic eller helst Dolby Pro Logic II.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 02/02-06 18:32 
Snoopy>
'digital av out' de sagde at de aldrig havde hørt om et kabel til den port.

Porten er beregnet til component-kablet. I NTSC-spil som understøtter 480p (progressive scan), er det den eneste måde at få det ud af Gamecuben. Man kan også køre almindelig PAL og NTSC gennem componentkablet.

Grunden til at porten hedder "digital AV" (component er nemlig analogt) er, at der oprindeligt var planlagt et DVI-kabel til Gamecuben. Det blev dog aldrig til noget. Component-kablet indeholder en lille digital->analog converter.
NaieraNaieraSkrevet 02/02-06 18:34, rettet 02/02-06 18:35 
Men de udgav da et rigtigt digitalt kabel i Japan?

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 02/02-06 19:08 
Det er rigtigt, men det er ikke regulær DVI. Det burde dog være muligt at bruge en D-terminal->DVI converter.

Hvis man altså kan få fat i kablet overhovedet. Det er _ret_ sjældent.
SnoopySnoopySkrevet 02/02-06 19:57 
Tak for svarene!
QQSkrevet 02/02-06 20:34, rettet 02/02-06 20:34 
Jmog>
Hvis man altså kan få fat i kablet overhovedet. Det er _ret_ sjældent.

Man kan også købe det japanske D-Terminal kabel hos Play-Asia til samme pris som component kablet.

Jmog>
Det er rigtigt, men det er ikke regulær DVI. Det burde dog være muligt at bruge en D-terminal->DVI converter.

Vil det sige at man kan sætte sin GC til DVI ved brug af det japanske kabel og en converter?
Hvad koster sådan en converter og hvor fås de?
Er det ikke et bedre signal end component?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
JmogJmogSkrevet 02/02-06 21:51 
Hølmkjær>
Vil det sige at man kan sætte sin GC til DVI ved brug af det japanske kabel og en converter?

Det burde teoretisk set være muligt. Jeg mener i hvert fald at jeg engang så et D-terminal->DVI converterplug.

Hvad koster sådan en converter og hvor fås de?

Kan desværre ikke lige huske det. Prøv at google det. Jeg er selv på vej ud af døren.

Er det ikke et bedre signal end component?

En smule, jo. Hvor stor forskel du vil se afhænger af dit displays størrelse. Hvis du har mindre end 30-40" tvivler jeg på, det kan betale sig. I modsætning til component, så kan du dog ikke køre interlaced gennem det kabel. Alle spil der ikke understøtter 480p, vil altså intet billede have gennem det kabel.
QQSkrevet 02/02-06 22:39 
Jeg har googlet lidt og D-Terminal (eller DFP) til DVI converters er nemme at finde og ikke så dyre igen. Fandt en Sandberg DFP-DVI til 97 kr på refillshoppen.dk.

Til gengæld er der et andet problem. Købere af kablet hos Lik-Sang (se Naiera's tidligere link, nederst på siden) siger at det er et 14-pins og ikke et 20-pins DFP kabel, hvilket gør, så vidt jeg kan læse mig frem til, at det ikke skulle have andre egenskaber end componentkablets. Dog fremgår det ikke helt tydeligt om det virkelig ER et 14 eller 20 pins...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
JmogJmogSkrevet 03/02-06 00:13 
Ah, hvis det virkelig kun bruger component-forbindelserne, så dækker "digital"-betegnelsen blot over, at den skal bruges med "digital"-porten. I Japan har de forskellige D-terminalkabler for flere af de kabler der bruges i vesten - f.eks. component og DVI.

Det er altså blot et componentkabel. Nå, men selv hvis det havde været kompatibelt med DVI, så ville det stadig ikke løse problemet med intet billede i PAL-spil (alle) og NTSC-spil uden 480p support.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig