X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Jyllands-Postens Muhammed-artikel


Svar
flottenheimerflottenheimerSkrevet 31/01-06 22:27 
Er der ikke en af jer der har JPs artikel liggende i digital form, eller som har avisen liggende - og kan lave en indscanning?

Oven på al den debat om artiklen, kunne jeg virkelig godt tænke mig at læse den - det er jo altid rart at vide, præcis hvad man taler om. :-)

Bliv dagens helt, og mail mig artiklen på flottenheimer@gmail.com
- På forhånd tusinde tak for hjæ... Se hele indlægget
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
229 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 > »

Svar
Michael_Michael_Skrevet 06/02-06 19:23, rettet 06/02-06 19:23 
Jmog>
De har jo heller ikke set tegningerne. De har imidlertid fået at vide hvordan tegningerne ser ud (og desværre også hvordan de ikke ser ud), og det er det, som de farer i flint over.

Det ved jeg. Jeg synes måske bare det er en anelse ukorrekt at fare i flint over noget man umuligt selv kan have beskuet, da afbildning af samme person vel er ulovligt.
De ved jo reelt ikke det er Mohammed og det er næppe særligt seriøst næsten at gå i krig, baseret udelukkende på andenhåndsoplysninger. Siger lidt om tilstanden.
JmogJmogSkrevet 06/02-06 20:03 
Nu er seriøsitet jo aldrig noget, der har været en integreret del af ekstremisme :-)

Én ting er at blive sur/rasende/true ophavsfolkene til hvad de anser som blasfemi (selvom jeg også er imod det). Jeg står dog helt af med min forståelse, når de lader deres vrede gå ud over folk/organisationer hvis eneste "skyld" består i at være danskere. Så er det altså svært ikke at hive prædikater som "primitive", "middelalder-agtigt" og andre nedsættende udtryk frem.

Den menige saudi araber på gaden bærer ingen skyld for hvad Osama Bin Laden har gjort, men når én dansk avis laver rav i den, så er det straks alle danskeres skyld. Ansvarsplaceringen er jo helt hen i vejret her.
gammagammaSkrevet 06/02-06 20:04 
Jeg tror det værste som kan ske inden i DK, er en at en der bliver sprunget en bombe i KBH eller en anden by.
Krig er måske lige i overkanten, når man tænker på at DK har mange allierede og de arabiske lande kan ikke enes om noget som helst.
Michael_Michael_Skrevet 06/02-06 20:17 
Jmog>
Den menige saudi araber på gaden bærer ingen skyld for hvad Osama Bin Laden har gjort, men når én dansk avis laver rav i den, så er det straks alle danskeres skyld. Ansvarsplaceringen er jo helt hen i vejret her.

Det jeg ikke forstår det er, at vores "voksne" holdning skal være, at det er ekstremister der udøver volden og lige nu fordømmer Danmark og brænder vores ambassader, og at muslimer som helhed er fredselskende etc.
Hvor pokker er de så? Hvornår begynder de såkaldt fornuftige, fredselskende libanesere, palæstinensere, syrere mm at stoppe op og sige "Hov, er det ikke lidt vildt det vi har gang i hér"?
JmogJmogSkrevet 06/02-06 20:22 
Problemet er vel at de i den situation vil blive stemplet som "ikke-troende". Dernede kan det jo være en alvorlig sag, mens man i Danmark nærmest bliver overrasket, hvis nogen ligefrem siger at de er stærkt kristne.

Flertallet af arabere er velsagtens mere religiøse end flertallet af danskere. Reigionen er problemet, da den er en alt for god undskyldning for at gå amok. I Danmark er det småt med religiøs ekstremisme. Primært fordi den slags anses for at være til grin her i landet.
gammagammaSkrevet 07/02-06 01:00 
Problemet er at i de muslimske lande (kommer selv fra et) tænker man mere på hvad naboen synes, end hvad man selv synes. Så de mennesker som gerne vil sige stop kan ikke rigtig gøre det, fordi de ikke vil risikere at andre synes de er tåber.
WehnerWehnerSkrevet 07/02-06 10:22 
Chrono>
Min onkel har en fabrik der laver flag. Jeg kan da lige høre om krisen har været god for hans eksport :)


Det kunne noget faktisk tyde på.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BlossomBlossomSkrevet 08/02-06 17:01 
Jeg synes at diskussionerne i medierne har taget en rigtig god drejning på nuværende tidspunkt.

Det er rigtig lækkert at se flere og flere fornuftige og dansk-tænkende muslimer komme på banen, så vi ikke kun ser de fanatiske som har holdninger som vi danskere slet ikke kan sætte os ind i.

Et menneske jeg altid har været helt "vild" med, er Naser Khader. Jeg ved godt at mange stærkt troende muslimer hader ham, men jeg synes virkelig han er et eksempel på hvordan man kan modificere sin religion til at passe ind i den tid og det samfund man lever i.

Havde jeg ikke haft en anden politisk holdning end ham, så havde han fået min stemme bare for at være som han er.

Et kæmpe aktiv for både danskere og muslimer og for integrationen som symbol.
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
King ChaosKing ChaosSkrevet 08/02-06 17:45 
Blossom>

Et menneske jeg altid har været helt "vild" med, er Naser Khader.

Som så mange andre kvinder jeg kender. Men er han ikke blevet lidt kvabset på det sidste? :D

Nej, seriøst er jeg enig med dig i at det er forfriskende at se. I øvrigt sad Søren Espersen (DF) for åben skærm i går og udtalte at det initiativ som Naser Khader havde været med til at tage, havde været med til at åbne øjnene i hans parti (DF) for at der var andre muslimer end de ekstremistiske. Måske temmelig populistisk, men overraskende alligevel.
NaieraNaieraSkrevet 08/02-06 18:00, rettet 08/02-06 21:28 
Skulle der virkelig så meget til? Ja, så har jeg da givet DFere for meget "credit" indtil nu...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JAAJAASkrevet 08/02-06 18:16 
Skræmmende, hvis DF virkelig indtil nu ikke har vidst, at der findes muslimer, som godt kan finde ud af det med demokrati.
jaesjaesSkrevet 08/02-06 19:07 
Hvilket minder mig om, at Pia Kjærsgårds seneste ugebrev skulle være ret harskt. De nyere ugebreve ser desværre ud til at være nede på hendes site, så hvis nogle har et link eller vil genfortælle, hvad der stod, vil jeg sætte pris på det. Det er det ugebrev med titlen "Frø af ugræs...".
King ChaosKing ChaosSkrevet 08/02-06 19:11 
jaes>
"Frø af ugræs...".

hahahahaa... har I i øvrigt lagt mærke til hvor prominent hun bærer sit kors (om halsen) i disse dage. Forleden da hun var med i debatten på Thorvaldsens Museum, pillede hun flere gange ved det, for at være sikker på at kameraet fik fat i at hun altså bar det.
ChimeraChimeraSkrevet 08/02-06 19:20, rettet 08/02-06 19:49 
Var der nogen som så Reimer Bo's interview med Ahmed Akkari, i TV Avisen kl. 18.30?

Se indslaget når det ligger på DR's Net TV.

Min kæbe var ved at ramme gulvet et par gange.

http://www.dr.dk/pubs/nyheder/html/nyheder/tv-avisen/
JmogJmogSkrevet 08/02-06 19:56 
Fortæl endelig hvad der var specielt ved det.
BlossomBlossomSkrevet 08/02-06 20:09, rettet 08/02-06 20:12 
LOL.. Ved ikke rigtig om jeg skal grine eller græde..

Det er tragisk at mennesker (Akkari) der flygter til Danmark og får et godt og demokratisk land at bosætte sig i, i den grad ønsker at ødelægge det for sine trosfæller i samme land samt at skade Danmark i den grad for omverdenen.

Han er altså til grin.. Men det synes jeg nu han har været hele vejen igennem denne sag.
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
ChimeraChimeraSkrevet 08/02-06 20:15, rettet 08/02-06 20:16 
Det var sørme et godt forsøg på én lang bortforklaring, for åben TV skærm.

Jeg tager hatten af for Reimer Bo, for at han ikke mistede besindelsen.
King ChaosKing ChaosSkrevet 08/02-06 20:39 
Ha! Han støder og fornærmer grise og grise-elskere i mange lande, ikke kun i Danmark og i Frankrig, med sine løgnagtige udtalelser. Det skal blive sagt!
JmogJmogSkrevet 08/02-06 21:36 
Nu har jeg set interviewet og det er jo rablende vanvittigt som han udtaler sig.

Reimer: Her er bevis på at du har gjort X.
Idioten: Det er løgn.
Reimer: jamen, her er beviset?
Idioten: Sådan kan alle jo sige, men blablbalblba.

Seks stjerner til Reimer for ikke at kalde ham nar for åben skærm.
WehnerWehnerSkrevet 08/02-06 22:57 
Jeg kan kun finde et lille forholdsvis uskyldigt klip på 1:59 min, hvor Bo ikke går særlig hårdt til ham. Er der mere?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
GreaseballGreaseballSkrevet 08/02-06 23:46 
Vælg TV-avisen kl 1830, se under indslaget "Grisetryne-foto"
WehnerWehnerSkrevet 08/02-06 23:57 
Ja ok, der er lidt mere. En skam at hele interviewet ikke ligger der.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JAAJAASkrevet 09/02-06 00:37, rettet 09/02-06 00:45 
kobsie>
Det sjoveste er faktisk at han er ved at fælde en tårer til sidst :P .

Det så godt nok sådan ud. Men hans 'karriere' var vel også så godt som færdig lige netop på det tidspunkt.

I øvrigt har jeg svært ved at forstå kritikken af Uffe Ellebælleman's udtalelser. Det ville da være helt korrekt og naturligt, som han siger, at en leder, der indrømmer at have begået en kæmpe fejl, tager ansvaret for sine handlinger og træder tilbage.
BlossomBlossomSkrevet 09/02-06 08:20 
Mange ledere må hver dag indrømme at de kunne have undgået nogle problemer, uden dog at gå af.

hvis alle direktører osv. , skulle gå af hver gang de tog en beslutning som senere viser sig, har skabt nogle problemer for virksomheden, så ville der da være et konstant skift af ledere.

Det ville da også være at "tabe" mod de fanatiske muslimer hvis Juste gik af.
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
mikkelpmikkelpSkrevet 09/02-06 15:20 
Jeg vil da også gerne smide min mening ind i forummet ;)

Jeg mener at JP gjorde ret i at starte en debat om hvordan det er at leve i et land hvor kunstnere er bange for deres liv og lemmer hvis de rører visse tabuer. Tegningerne er ikke ment som en provokation men som en manifestation af at JP hylder princippet om at intet må være tabu, med mindre intentionen bag handlingen drejer sig om at støde en specifik gruppe mennesker (der har vi så lovgivningen).

Hvis man, som i USA, ikke mener at man må støde muslimer specifikt med en tegning eller joke, så mener jeg at der eksisterer en dobbeltstandard som er ødelæggende for demokratiet (kig på linket hvor Alan Dershowitz i mine øjne korrekt omtaler USA’s og andres dobbeltmoral). I Indien ser man f.eks. forskelsbehandling på om man er Hindu eller Muslim og loven tager derved højde for din religion. Dette fører til utrolig store spændinger og usikkerhed om, om "den anden gruppe" får mere end "os". Pludselig kan man heller ikke stole på regeringen hvis den har flere eller færre af den ene end den anden religion. Jeg ser det som en forfærdelig miks som kun fører til at folk tager sagen i egne hænder da regeringen jo alligevel er på de andres side.

Flemming Rose har nok sagt det klarest og mest hårdt. Det at de har karikeret noget indenfor den muslimske verden er jo faktisk et udtryk for at behandle muslimer i Danmark på lige fod med alle andre i Danmark og derfor kan man jo argumentere at det rent faktisk er integrationsfremmende. Hårdt, men jeg kan da sagtens forholde mig til det han siger. Handikappede har utrolig hårde jokes internt, lige såvel som jøder og kristne etc... Hvorfor må Danskere så ikke fornærme andre Danskere? Hvis ikke, så forbliver det gap der er mellem ”dem” og ”os” jo...

En ting som er utrolig positiv i mine øjne er at foreningen "moderate muslimer" er kommet op at stå. Regeringen kan så bruge denne forening som "sparringspartner" i stedet for de religiøse, og ofte opildnende imamer, som indtil nu, i denne sag, kun har gjort ondt værre. Problemet med gruppen af muslimer i hele invandredebbaten i Danmark de sidste 20-30 år har netop været at de helt normale og almindelige muslimer (som udgør langt størstedelen af gruppen) har været meget tavse når det kom til at være opposition/modspil til ekstreme muslimer som pressen selvfølgelig har dækket. Nu håber jeg foreningen kommer mere på banen, det vil være den største positive ændring for integrationen i Danmark nogensinde.

Og så lidt indspark til debatten:

- Religion er en privat sag. Det burde alle religiøse have for øje!

- Skal en person som ikke er troende underlægges andre troendes religiøse "love"? Det mener jeg ikke!

- Man kan ikke lave en joke uden at fornærme nogen eller noget. Alle bør have den besindighed ikke at overtræde loven hvis de fornærmes. Reaktionen bør være lovlig.

- Skal kunstnere, musikere, forskere eller aviser underlægge sig anden censur end deres egen selvcensur? Det mener jeg ikke, så længe loven tager sig af handlinger der undertrykker en gruppe. Vi ville jo rende rundt og tro at jorden var flad endnu hvis det var tilfældet!

- Det er måske stødende for nogen at se Mohammed karikeret med en bombe som turban, men hvem kan sige sig fri for at have tænkt tanken om at terror og Islam går hånd i hånd (hvad enten det er en flygtig tanke eller en klippe fast overbevisning)? At det så er Mohammed i denne situation er jo kun fordi det er det sagen handler om (børnebogen om Mohammed)! Tegningen kan være et personligt udtryk eller et udtryk af hvordan pressen dækker Islam… Der er mange fortolkninger af billederne men det er ikke intentionen at såre nogens følelser, som JP har undskyldt for, det er bare et udtryk som bør være en hvers ret i Danmark at gøre opmærksom på.

Forskelsbehandling indenfor et demokrati vil føre til spændinger indenfor demokratiet, er det det vi som land ønsker?

-my2cents-

Alan Dershowitz taler om dobbeltmoral...
"Color, size or brand - Who cares?"
JAAJAASkrevet 09/02-06 16:25, rettet 09/02-06 16:28 
mikkelp>Handikappede har utrolig hårde jokes internt, lige såvel som jøder og kristne etc... Hvorfor må Danskere så ikke fornærme andre Danskere?

For nu lige at tage det eksempel, så ser man jo heller ikke avisforsider med groft fornærmende karikaturer af folk i kørestol. Netop fordi man vælger at tage hensyn. At eksemplet så heller ikke er så godt, fordi handicappede ikke har selv har valgt at være handicappede, er en anden sag.

Bortset fra det er jeg enig i, at intentionen med at sætte spot på, at danske kunstnere har været bange for at tage Islam op som emne er valid, men samtidig mener jeg også, at JP burde have indset, at billederne kunne blive set udenfor Danmark, og at intentionen og konteksten kun ville blive fanget af de færreste.

Blossom: Men her er tale om en fejl, som, metaforisk, har fået den halve verden til at stå i flammer. De fleste ledere, der laver fejl af disse proportioner, og indrømmer dem, ville også vælge at tage en konsekvens af dem. Der er jo ikke tale om at tabe 50.000 på en forkert ordre.
mikkelpmikkelpSkrevet 09/02-06 19:36 
Njaej... Du faldt jo lige i fælden. Min pointe er jo lige netop at danskere imellem må kunne klare lidt jokes. Kristne danskere såvel som muslimske danskere... Danskere om danskere, handikappede om handikappede, jøder om jøder, endda Skandinaver om skandinaver, etc... Så længe det er indenfor samme fællesmængde må folk jo finde sig i det.
Og det med at man ikke har valgt at være handikappet, kunne jo gælde kristne, muslimer, homoseksuelle eller retarderede...
"Color, size or brand - Who cares?"
gammagammaSkrevet 09/02-06 19:42 
Man vælger selv sin religion så jo man har et valg.
BlossomBlossomSkrevet 09/02-06 19:51 
JAA>

Blossom: Men her er tale om en fejl, som, metaforisk, har fået den halve verden til at stå i flammer. De fleste ledere, der laver fejl af disse proportioner, og indrømmer dem, ville også vælge at tage en konsekvens af dem. Der er jo ikke tale om at tabe 50.000 på en forkert ordre.

Jeg vil selvf. giv dig ret i, at der er stor forskel, men en anden side at sagen om at gå af/ikke gå af, så må jeg indrømme at jeg ikke har set eller hørt chefredaktøren give en klar indrømmelse af sin fejl.
Jeg ved han har beklaget at han har krænket muslimerne, og at han måske skulle have tænkt sig bedre om, men det ser jeg ikke som en klar indrømmelse af at det var en fejl.
Men det kan jo også være at jeg ikke har set det hele..
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
mikkelpmikkelpSkrevet 09/02-06 21:27 
gamma>
Man vælger selv sin religion så jo man har et valg.

Der er mange forskelige religioner hvor du er født direkte ind i en religion, så jo, det er altså ikke altid et valg.
"Color, size or brand - Who cares?"
MarcusMarcusSkrevet 09/02-06 21:32, rettet 09/02-06 21:37 
Ikke som udgangspunkt nej, men det får man så snart man bliver noget nær 15 hvor man kan tænke for sig selv.

Men det er da klart at det gør det sværere ja. Folk i Danmark var jo også kristne i langt højere grad engang. Så var det at folk begyndte at tænke "Hey....måske er det ikke tilfældet..." og udbrede idéen.
BlossomBlossomSkrevet 09/02-06 21:58 
Den der med 15 vil jeg ikke give dig helt ret i. Selvf. kan man tænke selv på det tidspunkt, men derfor har man jo stadig været tvunget ind i en religion siden fødslen.

Og selv om man er 15 kan man da godt ønske noget andet, men stadig være bange for hvad far,mor, familie og venner vil sige/ gøre ved én.

En muslimsk pige går skam ikke bare lige hen og konverterer til en anden tro.. Det er jo en dødssynd..

derudover så tror jeg, at det med danskernes tro har meget at gøre med det samfund vi lever i.
Vores "moderne" tro, er som der også tidligere er blevet sagt i tråden, nok blevet mere og mere til en tro på frihed, demokrati, valgmuligheder osv.
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
HeroldHeroldSkrevet 09/02-06 21:58 
Det der med at tænke selv holder altså ikke. Uanset hvor fri en tænker du er - lever du i midt i religionen, er det den du lever med. Hvis du ikke kender til andet fra barnsben, er det næsten 100% sikkert at du tror det er det eneste rigtige. En situation vi har svært ved at sætte os ind i, da de færreste herinde oplever det sådan.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JmogJmogSkrevet 10/02-06 23:28 
Så vidt jeg husker, så har han bare sagt, at hvis han havde vist, at det ville medføre tab af menneskeliv, så ville han aldrig have trykt dem. Det synes jeg bestemt ikke er det samme som at sige "jeg lavede en fejl".

Nu er det jo også ret vigtigt, at der ikke var nogen tab af menenskeliv eller voldelige demonstrationer før efter fupfotoet cirkulerede i mellemøsten. Ja, Jyllandsposten "startede" det hele, men det betyder slet ikke at de har noget som helst ansvar for hvad der sker, når en gruppe mennesker lyver om det de har gjort.

Jyllandsposten har jo ikke ført nogen bag lyset og har hele tiden været åbne om, hvad de har gjort.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 11/02-06 16:48 
Det undrer mig virkelig meget, at Abu Laban udfordrer Hirsi Ali til TV-duel! Jeg forstår ikke hans strategi bag. Det virker som om han kun kan tabe. Hvis han fremstår moderat, vil han tabe ansigt i egne kredse (hans menighed og de dybttroende, som han ikke har været sen til at piske en stemning op overfor), mens han ved at udtale sine sædvanlige halvrabiate holdninger vil få hele resten af Danmark på nakken. Lose-lose situation!

Men han gør det måske for at afprøve ytringsfriheden? Eller også PRØVER han rent faktisk at finde en løsning? (HA, ja! Som om!) Nogen, der har større indblik end jeg, som kan forklare?
King ChaosKing ChaosSkrevet 11/02-06 17:20 
Ja, de danske imamer er så medie-liderlige, så det halve kan være nok. De opfører sig faktisk som Popstar/Big Brother-wannabees. Ynkeligt og sørgeligt.
CoreCoreSkrevet 11/02-06 17:51, rettet 11/02-06 18:42 
JAA>
For nu lige at tage det eksempel, så ser man jo heller ikke avisforsider med groft fornærmende karikaturer af folk i kørestol.

-"Hvis vi udvider lidt herovre så har vi plads til handicap-toiletter", -"Ja, men gider vi virkelig at have handicappede til at rende og skide?".

Så tæt på som min hukommelse tillader det, et ordret citat fra en reklame for Ekstra Bladet, som aldrig skabte nogen røre nogen steder...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
ChimeraChimeraSkrevet 11/02-06 18:09 
Hyakotake>
Det undrer mig virkelig meget, at Abu Laban udfordrer Hirsi Ali til TV-duel!

Når tid og sted for den TV duel bliver offentliggjort, så giver det Laban's croonies en mulighed for forsøg på at skade hende. Eller det der er værre.
NaieraNaieraSkrevet 11/02-06 18:45 
Croonies? Du mener forhåbentlig "cronies". Prøv at stave ordentligt hvis du skal bruge smarte synonymer for Labanens gamle kammerater...

Crooner på Wikipedia
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ChimeraChimeraSkrevet 11/02-06 19:03 
Croonies, cronies, schmoonies.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 11/02-06 19:54 
Okay, er der så nogen der har et realistisk bud på Labans strategi?
NaieraNaieraSkrevet 11/02-06 20:04 
Den er vel ikke meget bedre end Akkaris var i TV Avisen forleden. Jeg tror han mener strategien er god, men mange af de "typer" har jo gang på gang vist, at de ikke har forfærdelig megen forbindelse med virkeligheden.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JAAJAASkrevet 11/02-06 20:08 
Blossom>så må jeg indrømme at jeg ikke har set eller hørt chefredaktøren give en klar indrømmelse af sin fejl.

Han sagde, at han, set i bakspejlet, ikke ville have trykt billederne grundet de virkninger, det har haft.

mikkelp>
Njaej... Du faldt jo lige i fælden.

Jeg synes ikke, at jeg gik i nogen fælde. Der er i hvert fald ikke noget, jeg ønsker at sige anderledes nu.
MarcusMarcusSkrevet 11/02-06 21:03, rettet 11/02-06 21:07 
Blossom/Herold:

Jeg tror ikke at vi er uenige. Ja, der er selvfølgelig et langt større pres på mht. at skifte religion eller droppe religionen derovre som jeg sagde. Jeg synes det er mystisk at snakke om, at vi ikke kan forestille os det bare nogenlunde. Tilstrækkeligt til at kunne diskutere det.

Jeg kommenterede blot, at det at sige at man ikke har noget valg er forkert. Det har man med garanti som 15-årig. Så længe man som menneske er bevidst, har man et valg. Det har man også lang tid tidligere, men grænsen for hvornår folk typisk ville begynde på at stille spørgsmål og skille sig ud fra mængden, kunne typisk ligge deromkring. Uanset hvad de vælger er den enkelte også selv ansvarlig for konsekvenserne. (Og at blive ved med at tro er også et valg.)

Og så antager jeg at det har været på samme måde her(eller måske nærmere i Italien, hvor religionen ikke blev prakket ned over borgerne) før. Dette som bevis for at det (logisk nok) kan ændre sig og at det ændrer sig med enkelte borgere der træffer valg med meget modstand og skepsis til at begynde med.

Alternativt kunne jeg tage fejl og det kunne være vores demokrati og frihedsinteresse der har fældet religionen. Men det har nok været lidt begge dele.
MarcusMarcusSkrevet 11/02-06 23:21, rettet 11/02-06 23:21 
Hvis i er i tvivl om noget ang. sagen, så tjek bare wikipedia:

http://da.wikipedia.org/wiki/Muhammed-tegningerne
ChimeraChimeraSkrevet 13/02-06 00:03 
Nødvendig læsning.

http://www.jp.dk/arkiv:aid=3551100

Den seneste udvikling i Mellemøsten fik bægeret til at flyde over for Ebbe Dag Christensen. Han har sendt sin medalje for deltagelsen i "Operation Ørkenstorm" i 1991 med de britiske koalitionsstyrker retur med et følgebrev til Saudi-Arabiens ambassadør.

TIL SAUDI-ARABIENS ambassadør i Danmark.
EMNE: Returnering af dekoration The Kuweit Liberation Star.

Undertegnede returnerer hermed nævnte medalje, idet jeg nu ikke under nogen omstændigheder vil eje en dekoration fra Deres land. Jeg fik dekorationen for min deltagelse i "Desert Storm" i 1991 som frivillig i de britiske koalitionsstyrker.

En dekoration for krigsdeltagelse er aldrig lettjent, det ved enhver, der har prøvet noget sådant. Specielt da man forud for Golfkrigen i 1991 frygtede for over 20.000 døde og sårede koalitionssoldater.

Egentlig var jeg tidligere stolt af at eje et symbol på, at jeg frivilligt havde bidraget aktivt til at standse en ny Hitler-type i Mellemøsten.

Jeg er imidlertid kommet på bedre tanker. Den umodne, fanatiske, primitive og religiøst fundamentalistiske reaktion på Jyllands-Postens ret uskyldige Muhammed-tegninger, som jeg har set udspille sig i de arabiske lande i den seneste uge, har været lærerig.

At afstanden mellem kulturerne er så stor, og at islam er gennemsyret af en så rabiat religionsfascisme, som vi har set de seneste dage, viser, hvad vi sekulariserede samfund i Vesteuropa i vores naivitet har ladet slå rod i vore lande.


Pseudoargumenter
Med pseudoargumenter om, at tegningerne krænker alle rettroende muslimer, viser manglende respekt for islam osv. osv. vil de arabiske lande nu forsøge at knægte ytringsfriheden i Danmark, et lille land som alene har få muligheder for at gøre gengæld.
Kan truslerne vende stemningen i Danmark? Rigtigt nok findes der det sædvanlige "appeasement"-slæng. Tidligere marxister, som nu endelig finder en ny -isme at stive sig af ved, enkelte forfattere, politikere og ambassadører - de fleste med fremtiden bag sig - og værst: kræmmersjæle inden for industri og handel, der er villige til at slikke spyt for pengenes skyld. Alle sælger de gerne ud af vort demokratiske hjerteblod.

Selv om de er højtråbende, repræsenterer de mindre end 15 pct. af befolkningen, viser de seneste meningsmålinger.


Knægter friheden
Danskerne som sådan ved godt, at De, hr. ambassadør, repræsenterer et land uden demokrati, uden politisk frihed, uden ytringsfrihed, uden stemmeret for kvinder og uden religionsfrihed, men med religiøst politi, wahabbisme og sharialovgivning med afhugning af hænder, straf ved piskning (op til 300 piskeslag fordelt i passende doser), stening og - som toppen af kransekagen - halshugning.
Havde Deres land ikke haft olie, ville det have været en tilbagestående pariastat.

Som det er nu, kan Deres betale sig til alt fra udlandet; og dermed menes alt fra bygninger, petrokemiske anlæg, vandrensningsanlæg, hospitaler, læger, sygeplejersker, ingeniører, teknikere, vejarbejdere, skraldemænd, tyende osv. osv.

Deres egen befolkning foretager sig hjerteligt lidt. Det har jeg ved selvsyn erfaret.

Fra Deres såkaldte kultur er der ikke meget, vi i Vesten kan bruge, om overhovedet noget.

Nu vil De og Deres land sammen med et sammenrend af mange andre arabiske og muslimske lande, der næsten alle er ægte eller de facto-diktaturer bestemme, hvordan det danske demokrati skal forvalte sin frihed.

Danmark, et land med en dyrekøbt tradition for personlig, politisk, økonomisk og religiøs frihed med en flittig, dygtig og hårdtarbejdende befolkning, skal ikke underlægges wahabbismens formørkelser eller andre mærkværdige religiøse regler, som kommer fra Deres del af verden.

Det vil heller ikke ske, trods trusler på livet, boykot af danske varer osv., kan jeg forsikre Dem.

Det var en fejl af undertegnede og titusinder af andre fra Vesten, at vi stillede op for at forsvare Deres land og hjælpe med til at befri Kuwait fra Saddam Hussein og hans bande. Det indser jeg i dag.

Jeg sender Dem hermed et stk. metalskrot tilbage med tak for lån.

Måske kan metallet omsmeltes til en lille figur af profeten, som De kan have stående på skrivebordet i ambassaden.

Ebbe Dag Christensen
JAAJAASkrevet 13/02-06 02:13 
Han er nok sur, hva'?
DarkenDarkenSkrevet 13/02-06 04:19 
har han vel også i sin gode ret til at være, når han lige frem fysisk har sat liv og lemmer på spil for landet.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
DeluxScanDeluxScanSkrevet 13/02-06 11:34 
Jeg ville da føle mig mere fjollet, hvis det var Israel, jeg havde kæmpet for.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
RitesRitesSkrevet 13/02-06 13:24 
Godt initiativ.

Ærgeligt at det nok ikke vil trænge ind :(
» a winner is you «
229 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig