X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Jyllands-Postens Muhammed-artikel


Svar
flottenheimerflottenheimerSkrevet 31/01-06 22:27 
Er der ikke en af jer der har JPs artikel liggende i digital form, eller som har avisen liggende - og kan lave en indscanning?

Oven på al den debat om artiklen, kunne jeg virkelig godt tænke mig at læse den - det er jo altid rart at vide, præcis hvad man taler om. :-)

Bliv dagens helt, og mail mig artiklen på flottenheimer@gmail.com
- På forhånd tusinde tak for hjæ... Se hele indlægget
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
229 emne(r).
1 2 3 4 5 > »

Svar
flottenheimerflottenheimerSkrevet 31/01-06 22:27 
Er der ikke en af jer der har JPs artikel liggende i digital form, eller som har avisen liggende - og kan lave en indscanning?

Oven på al den debat om artiklen, kunne jeg virkelig godt tænke mig at læse den - det er jo altid rart at vide, præcis hvad man taler om. :-)

Bliv dagens helt, og mail mig artiklen på flottenheimer@gmail.com
- På forhånd tusinde tak for hjælpen.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
dRxLdRxLSkrevet 31/01-06 22:36, rettet 31/01-06 22:40 
Med artikel, mener du så de 12 satiriske tegninger af profeten Muhammed, eller en eller anden form for det skrevne ord?

Igennem universitetet har jeg adgang til infomedia, så hvis det er en skreven artikkel og du har lidt flere oplysninger som jeg kan søge vha. kan jeg måske finde en evt. tekst til dig (men ingen billeder).

edit:
Her er artiklen hos JP. Man kan kun se det hele ved at logge ind.

Morgenfascisten Jyllandskomposten
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 31/01-06 22:49 
Det er altså Morgenfascisten Jyllandspesten!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HeroldHeroldSkrevet 31/01-06 23:24 
Der kan man bare se hvad der sker, når bønderne i nordtyskland får deres egen avis!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RaGeRaGeSkrevet 01/02-06 00:27 
JP er Danmarks bedste og mest objektive avis, så omtal den med respekt :)
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
dRxLdRxLSkrevet 01/02-06 00:56, rettet 01/02-06 00:56 
Jeg bruger bare min ytringsfrihed ;-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
silverstarsilverstarSkrevet 01/02-06 02:37, rettet 01/02-06 02:49 
Prøv at søge på google på:
"jyllands posten muhammed cartoons"

Øverste link, brug Cached, jeg tror ikke siden holder ret længe.


Bedøm selv, jeg har svært ved at fatte at disse tegninger har været startskuddet til den situation der er opstået nu...
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
HyakotakeHyakotakeSkrevet 01/02-06 02:52 
Som Steffen Jensen siger i nogle af sine indslag, er det mange muslimers eneste måde at få afløb for vreden på, når al kritik af deres egne regeringer er forbudt. De må kede sig helt enormt i de varme lande og så er det eneste sjov at rende rundt på gaden og råbe død over danskerne. :-)

Er der nogen, der tør gætte på, om 2006 bliver året, hvor Danmark decideret bliver ramt af selvmordsbombning? Jeg ville ikke blive specielt forbavset, hvis det skete indenfor få måneder... med alt den palaver er risikoen blevet mindst hundrededoblet.
MadsMadsSkrevet 01/02-06 03:20, rettet 01/02-06 03:22 
Manglen på empati, er helt sikkert hvorfor man ikke kommer videre i dette emne (dermed ikke sagt, at den ikke skulle være hos begge parter). En dansker, eller hvilken som helst vesterlænding, vil aldrig kunne sætte sig ind i arabiske tanker - pga. vidt forskellige kulture og historiske baggrunde, der bl.a. indeholder vestlige besættelsesmagter i mellemøsten - hvis man ikke er villig til at dæmre op for sin korttids-hukommelse, eller i det hele taget tage personlig interesse i, hvad der sker andre steder end på det europæiske- og nordamerikanske kontinent. Oplysning kommer til den der søger selvstændigt, og ikke den der, uden filter, sluger de omkringværende medier.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
Mr. LifeMr. LifeSkrevet 01/02-06 07:58, rettet 01/02-06 12:58 
Hej stop lige med al det SHIT!
Jeg trode ikke at det også vil dukke op her!
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 01/02-06 08:45 
Du kan se det hos wikipedia, dog ikke så god kvalitet.

Wiki
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
SeventhSunSeventhSunSkrevet 01/02-06 09:21 
Hussein Life>
Hej stop lige med al det SHIT !!!

Nogle af os mener så, at det er en ekstremt vigtig og essentiel diskussion, som er noget vigtigere end computerspil.

Jeg mener heller ikke, at P:R er stedet at diskutere tegningerne og sagen - men derfor er det vel ok, at spørge til hvor de kan ses.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
PalsgaardPalsgaardSkrevet 01/02-06 09:43 
Hva for noget "SHIT"?

At en dansk avis har bragt en række tegninger der ikke strider mod dansk lovgivning, og desværre har krænket folk i et omfang ingen ønskede eller kunne forestille sig?

Eller en diskution hvor folk måske kunne komme med deres mening, om dagligt at skulle høre om nye trusler om død og ødelæggelse af det danske land og dets befolkning? pga af en række satiriske tegninger?

Eller en diskution om hvordan vi måske selv føler os stødt af at se vores flag blive brændt og trampet på og om hvordan det måske vækker nogle af de tilsvarende følelser som tegninger desværre gjorde i de muslimske lande?

"SHIT" eller diskution som jeg kalder... det kan udvikle i mange retninger, fordi vi heldigvis i Danmark kan sige vores mening frit :)
Quomodo ValesSpiller nu: Grand Theft Auto IV, Diablo II: Lord Of Dest..., Metal Gear Solid 4: Gun...
fumfumSkrevet 01/02-06 09:44 
Hvorfor skulle p:r ikke være stedet at diskutere tegningerne også?
Det er vel en ting der optager alle medier i tiden, og på p:r er der jo chancen for at få nogen indspark fra personer, hvis meninger man ikke normalt hører i andre medier.

Og min mening er, at havde Jyllandsposten lavet jødeprøven på tegningerne, så havde de aldrig bragt dem.

Med jødeprøven mener jeg, hvad hvis havde forestillet sig en tegning af en rabbiner med slangekrøller og det hele, igang med at spise en pose kim's flæskesvær? Kunne man forestille sig Jyllandsposten bringe en sådan tegning? Nej vel.
Men nu har man det største mindretal i danmark, muslimerne, og de sidste mange år er man blevet vant til at håne dem. Så det gør man bare uden blussel.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
flottenheimerflottenheimerSkrevet 01/02-06 10:04 
Tak for hjælpen.

Nu da Søster Salsa har kunnet levere et link, så man kan se layoutet og tegningerne, så mangler "vi" bare teksten.
dRxl: Kunne du evt. finde den på infomedia? (Avis: Jyllands Posten, Overskrift: Muhammeds ansigt, Side: 3, Dato: 30. September 2005) - så er du en guttermand. (jeg har ikke adgang til JP.dk).
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 01/02-06 10:11 
Flottenheimer> se besked
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
HankyHankySkrevet 01/02-06 10:29, rettet 01/02-06 10:30 
Billederne kan ses på nedstående link, så der også kan læses, hvad der står på tegningerne.

tryk her
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
WehnerWehnerSkrevet 01/02-06 10:32 
Det er svært ikke at tænke på Life of Brian, når man ser dem. Den afstedkom vist ikke helt så megen polemik. Eller er jeg bare for ung til at huske det?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ChimeraChimeraSkrevet 01/02-06 11:28 
Når vi forhåbentligt får et efterspil herhjemme, er I så lige venlige at huske på, at grunden til opstandelsen i Mellemøsten skyldes de tegninger som JP ikke havde trykt, men som Laban og hans venner havde pyntet på, og vist frem dernede?

Jeg synes det er utroligt at han kan lyve Danmark til en handelsembargo, og stadig gå frit omkring.

JP gider jeg ikke forsvare, for det er de ikke værd. De gjorde ikke noget i ytringsfrihedens navn, men i deres eget reaktionære navn.
JAAJAASkrevet 01/02-06 11:44, rettet 01/02-06 11:48 
Ytringsfriheden behøver jeg vist slet ikke kommentere. Den skal selvfølgelig være urørlig, men Jyllandspostens ringe dømmekraft mener jeg til gengæld er påfaldende.

Det sjove er, at de udsteder en undskyldning, hvor de gør os opmærksomme på, at de ikke undskylder selve tegningerne, men at de aldrig havde tænkt sig at fornærme muslimer.

Hvis de virkelig mener det, tyder det jo på en direkte mangel på intelligens og kulturel indsigt. De kunne lige så godt have sagt at Jyllandspostens redaktion er for dumme til at kunne have forudset, hvad der ellers burde have været klokkeklart for enhver med bare gennemsnitlig intelligens og dømmekraft, nemlig at disse billeder ville fornærme muslimer. En gruppe, der i forvejen i mange henseender føler sig sat uden for store dele af samfundet.

Ytringsfrihed, ja tak. Idioti, nej tak. Jeg synes, at Jyllandsposten skulle komme med en uforbeholden undskyldning for at have jokket i spinaten.

At hele sagen så får Jyllandsposten til at fremstå som lettere retarderede, er endnu større grund til, at muslimer verden over bare burde ryste på hovedet af dem og lade det være ved det. Sådan fungerer det desværre ikke.
HankyHankySkrevet 01/02-06 12:04 
JAA>
Jeg synes, at Jyllandsposten skulle komme med en uforbeholden undskyldning for at have jokket i spinaten.

Jeg tror ikke, at det vil ændre på særlig mange muslimers tilgang til tingene, som de ligger nu - selvsagt, at undskyldningen selvfølgelig alligevel skal falde.

Så sent som igår, krævede en gruppe, en undskyldning fra vores dronning? Hvorfor skal monarkiet nu også indblandes?

Jeg har ikke ondt af "dem" dernede.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
DarkenDarkenSkrevet 01/02-06 12:28 
Der er ikke andre der skal indblandes end JP, hverken Droningen eller den danske befolkning skal undskylde for andres handlinger, nøjagtig lige så at lande ikke beder den muslimske verden om at undskylde hvergang en eller anden ekstremistisk (hvordan det nu end staves) gruppe begår en terrorhandling.

Er enig i det med ytringfrihed og dårlig smag, og det gælder også de "svar" der er kommet, trusler og brænding af flag (som de har for vane hvergang der er et land de er sure på). Der må jeg nok sige at så kan de rende og hoppe, for det bliver JEG harm over, de eneste jeg har ondt af er de folk der har mistet deres job pga denne sag.!
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
PalsgaardPalsgaardSkrevet 01/02-06 12:51 
Forlanger vi måske en undskyldning for alle de gange al-jazeera, viser klip af teorister der lover død og ødelæggelse i den vestlige verden og det demokrati vi tror på?

Jeg mener bestemt ikke at nogen som helst form for en undskyldning er påkrævet!

Til gengæld finder jeg det forkastelig at bare en meget lille del af de danske befolkning, falder ned på deres niveau og opfordrer til koran-afbrændning og boykot af diverse muslimsk ejede butikker!

Essencen er at vi ikke skal konkurrere med den muslimske verden med de metoder, vi i et demokratisk samfund, med et lovsystem der i bund og grund fungerer, fordømmer som værende primitive!

Jyllandsposten tegninger er bragt i et samfund og en kultur, hvor humor og satire virker som en sikkerhedsventil for tabuer som f.eks. religion kan være, der bliver brugt til netop at få den åbne debat igang uden folk skal føle sig ubehageligt tilpads. Denne samfundsopbygning er ikke gældende i resten af verden og medfører reaktioner, der set i lyste af vores samfund, er forkastelige. Det retfærdiggører bare langt fra at vi falder ned på deres niveau!

Derfor mener jeg heller ikke at jyllandsposten skal undskylde sine handlinger i vores samfund, overfor en verden der på alle måder er så langt fra den de ytrer sig i!
Quomodo ValesSpiller nu: Grand Theft Auto IV, Diablo II: Lord Of Dest..., Metal Gear Solid 4: Gun...
SeventhSunSeventhSunSkrevet 01/02-06 12:55 
Hørt! :-)
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
KilroyKilroySkrevet 01/02-06 13:07 
Der er, efter min mening absolut ingen der skal undskylde. Det skulle da lige være de imamer der fes til Mellemøsten for at vise tegningerne (og lidt ekstra) frem. "Her er listen - plus moms". Ja, goddag Abu Laban.
Den nuværende håndtering af sagen (Med undtagelse af Jyllandspostens uforbeholdne undskyldning) har været lige i øjet, og man kan kun håbe at en eventuel Socialdemokratisk regering havde håndteret sagen på samme måde.
Kilroy Was Here
RonaldoRonaldoSkrevet 01/02-06 14:08 
Det er selvfølgelig åndsvagt at tingene har taget den vending som det nu har.

Jeg syntes at Jyllands Posten skulle undskylde. De har valgt at gemme sig bag emner som selvcensur og love som ytringsfrihed, men i sidste ende går det ud over mennesker som intet har med denne sag at gøre. Jeg er meget overbevist om at hvis det var Jyllands Posten folk boykottede, så ville der ikke gå mange dage før undskyldningerne ville vælte frem.

Hvis det handler om ytringsfrihed så handler det i lige så høj grad om ansvar. Der er mange emner som kan skabe tunge reaktioner og religion er et af disse. Sjovt nok valgte Jyllands Posten et emne som ikke berørte danskere, men en af de mest udskældte samfundsgrupper i landet. De ville nødigt have berørt et emne der muligvist kunne få deres læsere til at lade være med at købe avisen.

Hvis du fornærmer eller sårer folk, så må du tage konsekvensen af deres reaktion. Det er også en ret vi har i vores land. Selv på dette forum accepteres ikke alle former for ytringsfrihed, så hvorfor skulle det være anderledes andre steder?
HyakotakeHyakotakeSkrevet 01/02-06 14:18 
Er der nogen, der har en vurdering af/mening om, om de mange andre avisers trykning af billederne rundt omkring (Norge, Island, Frankrig, Tyskland osv.) er en god ting i forhold til sagens videre forløb? Jeg er selv splittet i spørgsmålet.

På den ene side er det jo fint at andre lande med en fri presse viser deres støtte til Danmark, så de muslimske lande kan se, at vi ikke er enegængere i vores "forkvaklethed".

På den anden side blæser det måske bare konflikten endnu mere op end den allerede er... hvor det som sådan ikke bidrager positivt til nogen løsning, men blot forstærker spændingerne.
HeroldHeroldSkrevet 01/02-06 14:19 
http://www.spreadshirt.net/shop.php?sid=120266

http://www.bt.dk/statsministeren:year=2005:month=10:day=22
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 01/02-06 14:32 
En af de få t-shirts, jeg har set, jeg ikke ville turde gå med :D

(Det ville, efter min mening, også være lidt unødvendigt provokerende).
dRxLdRxLSkrevet 01/02-06 15:01 
En tur ned af Nørrebrogade i den dér :-p
Ikke noget med at gemme sig bag floskler om ytringsfrihed og demokrati, kun den direkte konsekvens af at pisse på folks religiøse overbevisning.

Tror i de har tegnerens tilladelse til at bruge hans tegning?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KilroyKilroySkrevet 01/02-06 15:04 
Noget jeg har undret mig lidt over, er manglen af respons når der i mellemøstlige aviser er tegninger af jøder (Selvfølgelig stærkt overdrevet med slangekrøller og høgenæse) hvor nazismen og jøderne kombineres. Hvor helt præcis ligger forskellen?
Kilroy Was Here
dRxLdRxLSkrevet 01/02-06 15:07, rettet 01/02-06 15:14 
Profeten er guddommelig, jøder er selvmordsbombemål?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
jaesjaesSkrevet 01/02-06 15:10 
Den ligger i, at Muhammed ifølge islam ikke må portrætteres visuelt i form af tegninger, malerier og lignende.
KilroyKilroySkrevet 01/02-06 16:24 
Ifølge Moseloven må vi praktisk talt heller ikke lave billeder af Gud eller lignende. Vi gør det alligevel.

I øvrigt er jeg glad for at se af en fransk avis (Og vist nok også en tysk) har trykt billederne for at bakke op om Jyllandsposten. Synd at sidstnævnte så bukkede under og undskyldte...
Kilroy Was Here
BlossomBlossomSkrevet 01/02-06 18:57, rettet 01/02-06 19:09 
Et ukrititsk forhold til Humanisme fører til Auswitz..
(kilde: Oplysningens dialektik, 1947)

Forstået på den måde at humanisme går ud på hvad vi mener gør os til bedre mennesker.
Dermed kan man hurtigt umenneskeliggøre folk der ikke følger kriterierne, og mene at de ikke bør leve da de ikke er mennesker (Tyskere vs. jøder).

Det er ligenetop ovenstående problemstilling der får folk til at sænke sig ned på Muslimernes niveau.

Min holdning til hele problemet er:
Danmark har ytringsfrihed og i det hele taget en vestlig frihed som mange lande misunder os.
Jeg kan ikke se at Jyllands-Posten har gjort så meget forkert. De har trykt nogle satiriske tegninger af Muhammed. Fint nok.. Jeg har set utallige satiriske tegninger af "figurer/personer" fra andre religioner. Paven, Jesus osv..
Hvis der er nogen der er hurtige til at rende og kritisere den danske religion og levestil og danskere i det hele taget, så er det så sandelig muslimer... Jeg har bevæget mig mange gange i vores lokale gågade under højlydte krænkende tilråb som luder, danskerso og masser af andre ting..
Jeg har dog aldrig truet med at terrorisere deres land, eller bedt om en undskyldning af deres regering.
Jeg ved godt at det er en lidt tynd sammenligning, men hele denne debat indbyder jo også til at tænke lidt på de modsatte forhold, om hvordan de egentlig krænker os og vores religion og livsstil.
Jeg er ikke racist overhovedet, men jeg synes de gør det svært ikke at blive det.
De kommer til Danmark og får muligheden for et bedre liv, men takken er, at vi skal leve med situationer som denne.
De burde ærlig talt tage at indordne sig lidt bedre i det land og den kultur de lever i nu, istedet for at slæbe alle krigs- og terror problemerne med herop.

Jeg kunne jo bare prøve på at se hvor længe jeg ville kunne tillade mig at gå i gaderne i deres hjemland iført en top og en lårkort nederdel..
De opfører sig ærlig talt som om de skal bestemme alt, og som om de er bedre end os.. Selv i vores hjemland.

Jeg har stor respekt for mange udlændinge, men jeg har så sandelig også det modsatte for mindst lige så mange.

De gemmer sig bag deres religion, for at kunne sidde og kommandere rundt med resten af verden, og samtidig have ondt af sig selv..

Der er flere her i tråden der skriver at man fra Jyllands-postens side burde have tænkt sig mere om.. Måske..
Men i mine øjne ikke på baggrund af de begrundelser der bliver givet.. Nogen synes muslimer er et jaget og udskældt folk.. Hvorfor er det nu lige de er det?

De har en anden religion og en anden kultur.. ja.. men som jeg ser hver dag i fjernsynet, så synes jeg ikke de behandler andre mennesker særlig godt.. se bare hvordan det går i deres egne lande.. Der er måske en grund til at de er udskældte.. Jeg er ærlig talt lidt træt af at gå rundt og være "bange" for min 3-årige søns fremtid i forbindelse med alle de problemer der er med terror osv.. lige nu.. Hvis denne tendens fortsætter, er han langt fra sikker i sit eget land.. Han kunne blive et nyt offer for deres had og deres latterlige tankegang om hvad vi andre mennesker er værd.

Slutteligt skal det lige siges, at ovenstående udtalelser for meningens forståelse er generaliserende, og selvfølgelig ikke gælder alle muslimer eller indvandrere.
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
TweelTweelSkrevet 01/02-06 19:01 
Der er forskel på hvad man må og og hvad man bør sige. Ytringsfrihed betyder at man gerne må fornærme folk på det groveste, men det er stadig utroligt dumt og upassende - hvilket er grunden til at JP bør undskylde, præcis som de burde hvis de "uden at vide det" var "kommet til" at kalde Anders Fogh for en dum grim nar med terroristiske tendenser.
Og det at regeringen ikke ville tage afstand fra artiklen, eller på nogen måde involvere sig i øvrigt, fordi det "krænker ytringsfriheden" er temmelig dobbelmoralsk. Der har været utallige tilfælde hvor størstedelen af folketingspartierne, inklusiv forskellige ministre, har taget afstand til, eller fordømt, forskellige udtalelser som ellers enten var beskyttet af ytringsfriheden eller i hvert fald endnu ikke var blevet dømt afgjort ulovlige i en retssal. Så selvfølgelig kunne de også have taget afstand til dette åndssvage forsøg på at provokere så mange muslimer som muligt.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
DeluxScanDeluxScanSkrevet 01/02-06 19:05, rettet 01/02-06 19:18 
Der skal absolut ingen indrømmelser gives fra hverken Danmark eller JP.
Så længe de samme 'sårede' folk mener, det er ok at afbrænde billeder af rigtige, levende mennesker, så finder jeg det absurd!
Kan kun se positivt på, at en stor international og toneangivende avis som Die Welt står bag JP og ytringsfriheden.

Rocky mener...
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
TweelTweelSkrevet 01/02-06 19:15 
DeluxScan: Skal jeg forstå det sådan at man kan opføre sig så tosset man vil, svine folk til til højre og venstre, fordi der sikkert også er andre der kunne finde på det samme? Den holder ikke. Anstændig opførsel skal ikke være afhængig af hvad andre kunne tænkes at finde på. Hvis så JP havde lavet artiklen som et "svar" på disse afbrændinger kunne man i det midste have forståelse for de følelser der ligger bag, selv om det stadig ville være forkert (lige som man kan have forståelse for dem der brænder dannebrog mm.), men her er det jo totalt uprovokerede tilsvinelser JP stod bag.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
DeluxScanDeluxScanSkrevet 01/02-06 19:18 
Sagen er jo, at det ikke er en større synd at gengive f.eks. Gud i Europa. Desuden er der jo tale om en relativt harmløs gerning - set med Europæiske øjne. At ændre på dette er at indskrænke ytringsfriheden. Hverken mere eller mindre.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
TweelTweelSkrevet 01/02-06 19:25, rettet 01/02-06 19:27 
Det er en væsentlig større synd for en muslim at have billeder af Muhammed end det er at have billeder af Gud i kristendommen, og det vidste JP selvfølgelig - hvilket er grunden til at de gjorde det. Grunden er at muslimer skal tilbede Allah, ikke Muhammed, og at der derfor ikke skal opfordres til dyrkelse af Muhammed. På samme måde er det en fornærmelse at kalde en muslim for "muhammeddaner" - og en del folk har brugt den betegnelse af netop den grund. Det er ikke kun satiriske tegninger som muslimer finder krænkende, men det at tegnerne samtidig protræterer muslimer som ildelugtende folk på jagt efter jomfruer med en bombe i turbanen understreger så bare at det var ren og skær provokation, intet andet.

Og jeg taler ikke om at skære i ytringsfriheden. Som sagt har politikere før taget afstand til udtalelser der er beskyttet af ytringsfriheden uden at den har taget skade af den grund. Om JP vil undskylde er deres egen sag, men de burde absolut gøre det hvis de på nogen måde vil betragtes som en seriøs avis.
EDIT: Hvilket jeg i øvrigt i mange år har haft stor mistanke om at de ikke vil.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
flottenheimerflottenheimerSkrevet 01/02-06 19:29 
Mission Complete. Tusinde tak til Søster Salsa!
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
BlossomBlossomSkrevet 01/02-06 19:34, rettet 01/02-06 19:47 
Nu skal det lige siges at jeg hverken har set eller læst JP's billeder/artikel 100%.. jeg har kun set et par enkelte billeder..

Mit spørgsmål er som følgende: (bl. a. henvendt til Tweel)

Kan det tænkes at JP synes at tegningerne rent faktisk var morsomme? ligesom så mange andre satiriske tegninger af Uffe Elleman, Poul Nyrup, Dronningen osv.. er ...!?
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 01/02-06 19:40 
Tweel>
Det er en væsentlig større synd for en muslim at have billeder af Muhammed end det er at have billeder af Gud i kristendommen, og det vidste JP selvfølgelig - hvilket er grunden til at de gjorde det.

Anden Mosebog (Kap. 20, vers 4) Gud til Moses: "Du må ikke gøre dig noget udskåret billede eller noget udskåret billede eller noget afbillede af det, som er oppe i himlen eller nede på jorden; du må ikke tilbede det eller dyrke det, thi jeg Herren din Gud er en nidkær Gud, der indtil tredje og fjerde led straffer fædres brøde på børn af dem, som hader mig, men i tusind led viser miskundhed mod dem, som elsker mig holder mine bud!".

Det Nye Testamente:
Apostlenes Gerninger (Kap. 17, vers 29) kræver, at mennesker med deres "kunst og snilde" ikke må forme guddomme i guld, sølv eller sten.

For mig at se, er det lige så fy-fy som kristen, men f.eks. katolikkerne farer jo ikke op og brænder flag af, hvis man som protestant - eller katolik for den sags skyld - karikerer paven eller Gud.
Vi kan takke de tidlige reformatorer og i sidste ende Luther for, at dette ikke er så tabubelagt mere - men dybest set er det forbudt.

Det er ikke kun satiriske tegninger som muslimer finder krænkende, men det at tegnerne samtidig protræterer muslimer som ildelugtende folk på jagt efter jomfruer med en bombe i turbanen understreger så bare at det var ren og skær provokation, intet andet.

Og jøder som griske pengepugere, amerikanere som fede, krigsliderlige dovendyr, australiere som Crocodile Dundees, danskere som tykke mænd med klaphat og bajer...
Min pointe er, at voksne mennesker bør kunne rumme selvironi.

Og jeg taler ikke om at skære i ytringsfriheden. Som sagt har politikere før taget afstand til udtalelser der er beskyttet af ytringsfriheden uden at den har taget skade af den grund.

Hvad politikere vælger at gøre kan ikke tørres af på ytringsfriheden.

Om JP vil undskylde er deres egen sag, men de burde absolut gøre det hvis de på nogen måde vil betragtes som en seriøs avis.
EDIT: Hvilket jeg i øvrigt i mange år har haft stor mistanke om at de ikke vil.

Jeg mene rså lige det modsatte. Det bedste de kan gøre er at stå fuldt og fast ved deres ret.
At avisen så er tvivlsom på andre punkter, det vil jeg give dig ret i :)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
TweelTweelSkrevet 01/02-06 19:41 
Blossom: Det ville være stærkt tvivlsomt hvis de stod alene (et par af dem ville dog ikke levne megen tvivl om hensigten), men sammenhængen gør det ret åbenlyst hvad der er tale om.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
TweelTweelSkrevet 01/02-06 19:50 
Ja, jeg kender godt bibelen. Bibelen indeholder en masse ting som kan fortolkes på mange forskellige måder, og kristendommen er netop karakteriseret af hvordan disse fortolkninger ender. I det nævnte eksempel er fortolkningen i de fleste større kristne traditioner at man ikke må dyrke billeder af andre guder, hvilket er den tradition der derfor karakteriserer kristendommen. De muslimske traditioner er anderledes, og det vidste JP godt (og du burde også vide det). JP gjorde som de gjorde netop fordi de vidste at mange muslimer ville finde det stærkt provokerende.
De fleste af de satiriske karikaturer du nævner er lavet med et smil på læben, men det er sjovt du nævner tegningerne af jøder som et eksempel. Disse blev jo også, specielt i en periode i starten af det 20. århundrede, udstillet ondskabsfuldt i "satiriske" tegninger, ikke med det formål at få dem til at smile af sig selv, men for at starte splid og had. Endnu engang må man her sige at ytringsfriheden giver den ret, men at alle fornuftige personer må tage afstand til det.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
RaGeRaGeSkrevet 01/02-06 21:24, rettet 01/02-06 21:31 
Og jeg må igen fastslå, at Islam (en paralel verden og lovreligion) ikke kan forenes med den demokratiske tankegang.

Jeg synes ikke vi burde give en undskyldning, da vi er i vores fulde ret til at udgive disse tegninger, og at det bare endnu en gang demonstrere at intet er så helligt, at det ikke kan gøres grin med.
Den muslimske boykot og massedemostrationerne viser jo bare, hvor stor kulturforskellen er. Jeg skal selvfølgelig ikke generalisere, men en stor del af det muslimske samfund går ind for censur selvom mange af dem er flygtet fra censur og en manglende ytringsfrihed - ret dobbeltmoralsk?

Blev tegningerne desuden ikke udgivet i JP, da en kvindelig tegner ikke turde lave et afbillede af profeten Muhammed, og derfor greb til selvcensur af frygt for hendes liv?

Jeg mener at JP var i deres fulde ret til gøre det, selvom nogle af de satiriske tegninger var lettere provokerende.

Længe leve ytringsfriheden!
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
KilroyKilroySkrevet 01/02-06 21:33 
Tweel>
Det er en væsentlig større synd for en muslim at have billeder af Muhammed end det er at have billeder af Gud i kristendommen

Apropos det, så finder jeg det faktisk yderst morsomt at der på en ny palestinensisk TV-station er et børneprogram hvor en Onkel Hazin lærer børn at holde sig fra jøder, og hvor der bliver vist tegnefilm med... Muhammed.

Kan jeg få dobbelmoral til 100, tak?
Kilroy Was Here
CoreCoreSkrevet 01/02-06 22:14, rettet 01/02-06 22:15 
Tweel>
I det nævnte eksempel er fortolkningen i de fleste større kristne traditioner at man ikke må dyrke billeder af andre guder, hvilket er den tradition der derfor karakteriserer kristendommen.


En lille smule off topic:

Jeg er passiv deltager i debatten her, primært fordi at jeg har svært ved at komme med nogen kommentar, hvori jeg taler særlig pænt om folk, men det der er altså noget pladder.

Det er et af de ti bud du nævner der, hvorimod det førnævnte eksempel er et citat, som jeg er ret sikker på har større relation til den famøse guldkalv. Det er ikke en fortolkning der misviser, men to helt forskellige "punkter" i biblen.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
BeanoBeanoSkrevet 01/02-06 22:26, rettet 01/02-06 23:20 
Kilroy>
Apropos det, så finder jeg det faktisk yderst morsomt at der på en ny palestinensisk TV-station er et børneprogram hvor en Onkel Hazin lærer børn at holde sig fra jøder, og hvor der bliver vist tegnefilm med... Muhammed.

Og du er sikker på det er Profeten Muhammed og ikke bare en figur der hedder Muhammed?

I så fald er det ihvertfald ret spøjst :)
TweelTweelSkrevet 01/02-06 22:27, rettet 01/02-06 22:41 
RaGe>
Og jeg må igen fastslå, at Islam (en paralel verden og lovreligion) ikke kan forenes med den demokratiske tankegang.

Det er der ellers en del muslimer der modbeviser. EDIT: Bl.a. Kamal Quereshi og Naser Khader, som jo faktisk sidder i folketinget.
RaGe>
Jeg synes ikke vi burde give en undskyldning, da vi er i vores fulde ret til at udgive disse tegninger

Endnu en gang, jeg har også ret til at kalde folk jeg møder på gaden for idioter, men jeg gør det ikke (og ikke kun fordi jeg formentlig ville få tæsk hvis jeg gjorde).
RaGe>
selvom mange af dem er flygtet fra censur og en manglende ytringsfrihed - ret dobbeltmoralsk?

De der flygter fra censur er ikke de samme som opretholder censuren. Det er kun dobbelmoralsk hvis du slår alle muslimer over en kam.
RaGe>
Blev tegningerne desuden ikke udgivet i JP, da en kvindelig tegner ikke turde lave et afbillede af profeten Muhammed, og derfor greb til selvcensur af frygt for hendes liv?

Nej, det var en (mandlig) forfatter som havde lavet en stærkt kritisk børnebog om Muhammed for at provokere muslimer, og som gik til JP fordi han ville provokere lidt mere med nogle illustrationer med Muhammed. Angiveligt skulle han have haft problemer med at få en tegner til dette, selv om JP ikke havde de store kvaler.
RaGe>
Jeg mener at JP var i deres fulde ret til gøre det, selvom nogle af de satiriske tegninger var lettere provokerende.

Første del er jeg enig i. JP har den ret, jeg har ret til at tage afstand til det (og det samme har statsministeren). At tegningerne var "lettere provokerende" er dog en underdrivelse af rang.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
229 emne(r).
1 2 3 4 5 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig