X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Catch-up


Svar
DeluxScanDeluxScanSkrevet 30/01-06 22:25, rettet 30/01-06 22:25 
Hvad er folks syn på, at AI'en i visse bilspil gør brug af såkaldt catch-up, hvis spilleren kommer for langt i forvejen? Dvs. at modstanderne får ekstra power for at blive lige bag spilleren, så løbet - i teorien - bliver mere spændende. Det omvendte gælder naturligvis også - igen i teorien - så spilleren kan indhente AI'en, hvis denne har fået et stort forspring.

Personligt kan jeg ikke fordrage denne nemme løsning, som specielt EA gør flittigt brug af. For mig at se er det en billig løsning, hvis man ikke gider lave en ordentlig AI. Så er det nemmere at snyde. Tit er det også direkte unfair, så meget boost AI'en får, når den er bagud, i forhold til hvad man får, hvis man som spiller er bagud.
Det er da også vildt frustrerende at få sig et godt forspring, som blot bliver ædt op på en totalt urealistisk tid, fordi AI'en synes der skal være lidt mere 'spænding'.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/01-06 22:47 
Jeg er fuldstændig enig. Jeg mener dog at dette kan være ganske underholdende i et multiplayer race, hvor man måske spiller mod en knap så god modstander. Der er da intet kedeligere end en bilspil hvor man hele tiden ligger flere hundrede meter foran sin ven.

Omvendt skal man så også kunne slå dette fra hvis ens modstander er på niveau med sig selv.
Jeg mener at Sega Rally Championship er et meget godt eksempel på dette.
Spiller nu: Phantasy Star IV
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 30/01-06 22:48 
Mario Kart kan også nævnes, hvor det er utrolig let at nå op på en AI-styret, der er langt foran, hvorimod man sagtens kan holde sit forspring hvis man selv fører.

Jeg er ikke så meget inde i bilspil, men lige i MK kan det irriterer mig.
tastasSkrevet 30/01-06 22:49 
Jeg bryder mig ikke om det.

Sidder lige i øjeblikket og er i gang med Burnout 2 hvor der også er catch-up.
Det føles lidt lamt at man kan lire 4 perfekt boosts af i træk, og så ikke rigtig have mere afstand end hvis man bare havde kørt almindeligt. Det motivere i hvert fald ikke spilleren til at køre råddent og aggressivt, hvilket vel i Burnout 2 netop er formålet. :)

Jeg vil hellere have "mindre spænding" og istedet kunne få mere ud af at man kører godt. Når man laver sine perfekt laps, vil man jo også gerne kunne se at man slog AI'en med 20 sekunder, istedet for at de ALTID kommer tøffende 3 sekunder efter.

I F-Zero GX syntes jeg sku' det er meget fedt, at man lige kan se på mappet når det rigtigt flyver at man har sat AI'en med et halvt lap.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
HankyHankySkrevet 30/01-06 23:06 
Synes det er helt fint, så længe det gøres til en valgmulighed i spillet.

Jeg slår det selv fra, når jeg spiller NFS Most Wanted, da jeg ikke selv bryder mig om det.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
silverstarsilverstarSkrevet 30/01-06 23:31 
Personligt bryder jeg mig ikke om det. Dog må jeg indrømme, at det har gjort nogle multi-player spil sjovere, da det er med til at give de mindre øvede spillere en chance og gøre løbet tættere. I single-player synes jeg det er en "billig" løsning istedet for at programmere AI'en til at give bedre modstand.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
DeluxScanDeluxScanSkrevet 30/01-06 23:36 
Hanky>
Jeg slår det selv fra, når jeg spiller NFS Most Wanted, da jeg ikke selv bryder mig om det.

Hvordan gør man det?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
HankyHankySkrevet 31/01-06 02:34 
DeluxScan>
Hvordan gør man det?

Når du har valgt et race, og menuen kommer frem, hvor man kan vælge: Traffic Level, Opponents, Difficulty, er den sidste valgmulighed "Catch Up" - som jeg vælger at lade stå til "Off" ;-)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 31/01-06 09:27 
Nåh, men det er i single play, ikke? Jeg har ikke muligheden i career.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
HankyHankySkrevet 31/01-06 12:07 
Jo :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig