X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad blev der af fraktaler?


Svar
Michael_Michael_Skrevet 28/01-06 22:46 
Tilbage i midten af firserne lancerede Lucasfilm Games tre spil, som alle benyttede sig af den seneste nye teknologi indenfor computervidenskab, Fraktaler.
Spillene var Rescue on Fractalus, Koronis Rift og The Eidolon.
Der var masser af pop-up, men udførelsen af de tre benævnte spil lovede godt.
Samtidig kunne man i videnskabelige magasiner m.m. læse om Mandelbrot-sættet, som også var baseret på fraktaler.

Hvad skete der egentlig? Gik fraktaler helt i sig selv eller var det en tidlig forløber for en teknologi som bruges i nutidens spil?
JAAJAASkrevet 28/01-06 22:54, rettet 28/01-06 22:55 
Svare på dit spørgsmål jeg ikke kan, men Rescue on Fractalus var fedt. Der var også et PC FPS engang i 90'erne, der vist benyttede sig af fraktaler, eller var det nurbs?
Michael_Michael_Skrevet 28/01-06 23:04 
:)
Sidder faktisk og spiller Rescue on Fractalus (Atari 5200), hvilket fik mig til at tænke på fraktaler i det hele taget.
Men ja, fantastisk spil. Utroligt let at fordybe sig i over længere perioder.
HeroldHeroldSkrevet 28/01-06 23:10 
Kan I ikke komme med nogle konkrete eksempler på fraktaler?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Michael_Michael_Skrevet 28/01-06 23:14 
Spil el. tekniske data?
HeroldHeroldSkrevet 28/01-06 23:20 
Lidt af hvert - Jeg er lidt i tvivl om hvad det overhovedet indebærer, så en kort forklaring + et billede ville være super :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 28/01-06 23:25, rettet 28/01-06 23:27 
Computerskabt, matematisk frembragt billede. Her en af de mest kendte type fraktaler, Mandelbrot.

Hvad blev der af fraktaler?

Hvordan det bruges i spil har jeg ingen viden om, men jeg har også siddet og programmeret fraktal-generatorere i min barndom.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Michael_Michael_Skrevet 28/01-06 23:26 
Wikipedia har en ganske fornuftig gennemgang. Link viser vejen.

Jeg kan huske at jeg kort tid efter at have læst om Mandelbrots opdagelse (for ca. 20 år siden), selv begyndte at generere mine egne fraktalmodeller på papir.

Beskrivelse m.m.
Zzap!Zzap!Skrevet 29/01-06 00:08, rettet 29/01-06 00:10 
Fraktaler er et meget vidt begreb og i mange tilfælde et temmelig misbrugt ord.
Fraktaler kan både være selv-indeholdene (i mangel af bedre ord) matematiske funktioner, hvor en simpel regel gentaget i det uendelige, skaber langt mere komplekse mønstre end man skulle tro muligt ud fra udgangspunktet.
Klassiske eksempler på dét, er Mandelbrot og Koch fraktalerne.

Man kan også blande tilfældighed sammen med en regel.
Et simpelt eksempel kunne være, hvis man har et stykke ternet papir og udfylder tilfældige felter i den nederste linie, så kan man opsætte en regel for den næste linie i relation til den forrige.
F.eks. kunne det være hvis der er to udfyldte felter under et givent felt skal det ikke udfyldes. Hvis man fortsætter et bar linier op begynder der er at tegne sig et mønster.

Det er i meget grove træk den samme måde fraktale bjergkæder og teksturer bliver genereret på; med nogle stokastiske seedpoints og så et program der pakker teksturen eller modellen ud.
Så det kan faktisk ses som en form for specialiseret kompression.

Jeg ved at det org. Unreal brugte procedurelt genererede textures og at der er også en del spil der begynder at bruge "fraktale" modeller. Speedtree teknikken er et eksempel på det.
Men grundet at alt ikke eksplicit defineret, stjæler computerkræfter, er der åbentbart mange der ikke synes at det er ofret værd endnu.

Hvad angår de gamle Lucasfilm spil, så er det vist tvivlsomt om den teknik de brugte, kan kaldes for fraktal. Det var vist nærmere en slags dithering omkring en prædefinerede outline.
Men det gjorde da at spillene ikke var for monotone at se på, og 3D effekten er jo også meget imponerende i betragtning at hardwaren.
Min personlige favorit af de tre spil er Eidolon, virkeligt sjovt og meget Lucask stemning.
Born to kill space
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig