X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Din spilkanon


Svar
ChronoChronoSkrevet 24/01-06 11:20, rettet 24/01-06 18:45 
Når nu Brian Mikkelsen kan fremlægge en kulturkanon (helt uden spil forøvrigt), så kan vi vel også fremlægge en spilkanon - en liste over 10 spil som alle bør spille pga. deres kvalitet, historiske betydning og evne til at illustrere mediets potentiale.

Min liste ser således ud:

Pac-Man (Arcade, Namco, ... Se hele indlægget
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
62 emne(r).
1 2 > »

Svar
ChronoChronoSkrevet 24/01-06 11:20, rettet 24/01-06 18:45 
Når nu Brian Mikkelsen kan fremlægge en kulturkanon (helt uden spil forøvrigt), så kan vi vel også fremlægge en spilkanon - en liste over 10 spil som alle bør spille pga. deres kvalitet, historiske betydning og evne til at illustrere mediets potentiale.

Min liste ser således ud:

Pac-Man (Arcade, Namco, 1980)
Super Mario Bros (NES, Nintendo, 1985)
Tetris (Game Boy, Nintendo, 1989)
Secret Of Monkey Island (PC, Lucasarts, 1990)
Civilization (PC, Microprose, 1991)
Super Mario 64 (Nintendo 64, Nintendo, 1996)
Final Fantasy VII (Playstation, Square, 1997)
Half-Life (PC, Valve, 1998)
Zelda, Ocarina Of Time (Nintendo 64, Nintendo, 1998)
Beyond Good & Evil (Multiplatform, Ubi Soft, 2003)

Med kun 10 pladser er det umuligt at stille alle tilfredse, og jeg savner da også selv utallige titler. Men der skal skæres ned til 10, og det var altså dem jeg mener alle bør spille.

Hvordan ser jeres bud på en spilkanon ud?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RitesRitesSkrevet 24/01-06 13:48 
Final Fantasy VII - PS1
Resident Evil 4 - GC
Metal Gear Solid - PS1
Wipeout - PS1
Donkey Kong - GB
Super Mario Bros - NES
Super Mario 64 - N64
Zelda - Ocarina of Time - N64
Prince of Persia Sands of Time - Multi
Zelda - A Link to the Past - SNES

Noget i den stil, og undskyld for at ødelægge den pæne opsætning, men alt det der med links.. eh
» a winner is you «
RJKRJKSkrevet 24/01-06 13:48, rettet 24/01-06 13:49 
Jeg er meget enig med Chrono. Jeg tror dog jeg ville lave et par omrokeringer:

Half-Life -> Doom
Ocarina Of Time -> A Link To The Past
Beyond Good & Evil -> Grand Theft Auto III

Derudover mener jeg at Space Invaders og Street Fighter II burde være med, men er godt nok ikke lige helt sikker på, hvad jeg ville ofre. Monkey Island står vel først for, desværre.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
happyEDhappyEDSkrevet 24/01-06 13:53 
HEr er så min :D

Tetris
Wario Land 3
The Legend of Zelda: The Minish Cap
Dune II
Metal Gear solid
Metroid fusion
Legend of Zelda Link to the past
Cannon fodder
Advance wars
Bubbel bobble
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
Michael_Michael_Skrevet 24/01-06 14:53, rettet 24/01-06 15:04 
Kronologisk rækkefølge:

Space Invaders (ARC)
Pac-Man (ARC)
Defender (ARC)
The Legend of Zelda (NES)
Super Mario Bros (NES)
Tetris (GB)
Street Fighter II (ARC)
MYST (PC)
Super Mario 64 (N64)
World of Warcraft (PC)

Egentlig mener jeg også Quake (PC) bør være en del af en sådan kanon, da den vel tog konceptet fra DOOM og udviklede det til et massivt multiplayer/online fænomen.
fumfumSkrevet 24/01-06 15:05, rettet 24/01-06 15:06 
Jeg er mest enig med Chrono, i Runes fortolkning.
Dog mener jeg:
Beyond Good & Evil -> Elite
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
JuggernautJuggernautSkrevet 24/01-06 15:13 
Elite (C64)
Bard's Tale II (AMI)
Delta (C64)
Major Havoc (ARC)
Moon Patrol (ARC)
Civilization II (PC)
Wizball (C64)
Super Mario Bros (NES)
Morrowind (XBOX)
Elevator Action (ARC)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
la0sla0sSkrevet 24/01-06 15:17 
Nu forstår jeg ikke, er det kvalitet, eller er det hvor udbredt spillet er, som man skal gå efter? :) For den slags ting går altså ikke altid hånd i hånd.
Hvad sker der?
Michael_Michael_Skrevet 24/01-06 15:24, rettet 24/01-06 15:30 
Jeg vil umiddelbart mene at en kanon bør indeholde de elementer der, i tidens løb, har præget og udviklet branchen mest.

EDIT: Og synliggjort netop denne form for kultur overfor det størst mulige publikum selvfølgelig.
la0sla0sSkrevet 24/01-06 15:45 
Okay, ja sådan forstår jeg det også, men så er der godt nok mange titler, jeg ville vælge at fjerne fra ovenstående. :) Men nu er jeg også kanon-modstander, såååh det spiller jo også en rolle.

Army men serien bør dog være på enhver liste :D
Hvad sker der?
jaesjaesSkrevet 24/01-06 15:49 
Tænkte over nogenlunde det samme som la0s: Hvor meget man skal tillægge henholdsvis kvalitet og klassikerstatus i denne her sammenhæng, og ifølge KUM går de fleste i en lidt anden retning end begrebets grundfortolkning, vil jeg mene. Jeg venter i hvert fald med en evt. liste, til vi er enige om spillereglerne :)

I en kanon samler man det, der er anerkendt, og som nogen har udpeget som det bedste eller rigtigste. F.eks. er teksterne i Nye og Gamle Testamente den kristne kirkes kanon – teksterne her er udvalgt som de bedste blandt mange, mange andre hellige tekster. En kanon er noget, der kan bruges som rettesnor eller forbillede, hvis man f.eks. vil vurdere kvaliteten af noget. Og så kan en kanon også vejlede og give nogle pejlemærker, hvis man vil lære noget nyt at kende.

I en kanon finder man med andre ord det vigtigste og fineste, der findes inden for det område, kanonen dækker.

http://www.kum.dk/sw34002.asp
Michael_Michael_Skrevet 24/01-06 15:55 
Omvendt kan man jo sige at Chrono lægger op til hvordan den enkeltes, personlige spilkanon vil se ud, og så er det jo uhyre individuelt og næppe noget der opnåes enighed omnkring.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 24/01-06 16:28 
Umiddelbart holder jeg også på Runes version.

Dog vil jeg sige:

Civilisation -> StarCraft

Og så synes jeg også EverQuest bør være med et sted.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/01-06 16:31, rettet 24/01-06 20:09 
Min spilkanon i assorteret rækkefølge:

Sonic the Hedgehog 2
Alex Kidd in Miracle World
The Secret of Monkey Island
Doom 1+2
Duke Nukem 3D
Metal Slug 3
GTA Vice City
Max Payne
Resident Evil 2
Super Mario Bros. 3

Desværre er den temmelig meget præget af min personlige smag, men ville det overhovedet være muligt at lave en 100% objektiv spilkanon?

EDIT: Det vist egentlig bare en favoritliste, jeg har lavet :/
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 24/01-06 17:17 
Palmer Eldritch>
Omvendt kan man jo sige at Chrono lægger op til hvordan den enkeltes, personlige spilkanon vil se ud, og så er det jo uhyre individuelt og næppe noget der opnåes enighed omnkring.

Klart, men hvis nogle hovedsagelig lister kvalitet, andre hovedsagelig ikoner/klassikere bliver det noget rodet IMO. Og enige bliver vi jo ikke 100% uanset metoden ;)

Anyway, folk kan jo også bare skrive tanken bag deres liste, og tada, så er problemet væk.
la0sla0sSkrevet 24/01-06 17:24, rettet 24/01-06 17:25 
Altså jeg kan ikke rigtig forstå idéen med en privat kanon. Det bliver jo bare "mine favorit-spil". :)

Idéen med en kanon er vel, at lave en liste, der tæller ens egne idiosynkrasier fra, og derimod laver en "opdragende" liste, der fortæller hvad man _bør_ spille af spil gennem spilhistorien. De spil der har haft den store effekt, og været toneangivende, samt er interessante i dag.

I forhold til litteratur-kanonen er der jo sket det (nu er den jo også længere historisk set), at værker der i sin samtid havde enormt stor omtale, men som i eftertiden er blevet glemt eller ligegyldiggjort af tiden, ikke er på listen. Spørgsmålet er om vi kan gøre det?

Nå ja det var nok snak :)
Hvad sker der?
WehnerWehnerSkrevet 24/01-06 17:25 
Man kunne jo starte med at diskutere, hvilke ti genrer/spiltyper, der bør være repræsenteret, hvis debatten skal op på et højere niveau.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 24/01-06 17:50 
Jeg tror også ti genrer vil være en god start.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
la0sla0sSkrevet 24/01-06 17:59 
Wehner>
hvis debatten skal op på et højere niveau.

What? :)

10 genrer? Hvorfor? Nu tolker jeg det sådan, at du mener at der skal være 10 spil i denne kanon. Det giver jo ingen mening for eksempel inden for fps genren at skulle vælge mellem Doom eller Halflife? Eller om det skal være et Sonic eller et Mario spil der skal på. Hvad med Chrono Trigger vs. Final Fantasy 7? Selvfølgelig skal der begrænses, men jeg kan ikke se at dette er den rigtige retning. Warcraft vs. Starcraft vs. C&C? Her kan én måske vælges ud, men ikke to. Efter min mening.
Hvad sker der?
RuneSPRuneSPSkrevet 24/01-06 18:15 
Goldeneye 64 frem for Half-Life IMO... ihvert fald på nogle punkter :)
DeluxScanDeluxScanSkrevet 24/01-06 18:31 
la0s>
What? :)

10 genrer? Hvorfor? Nu tolker jeg det sådan, at du mener at der skal være 10 spil i denne kanon. Det giver jo ingen mening for eksempel inden for fps genren at skulle vælge mellem Doom eller Halflife?

Så de vigtigste genrer da, men max. 10.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
ChronoChronoSkrevet 24/01-06 18:36 
Helt objektivt kan det aldrig blive, men det var ikke meningen at det skulle være folks private favoritspil. Måske burde jeg have skrevet "Dit bud på en spilkanon" i stedet for "Din spilkanon".

Som jeg forstår kanon-begrebet, så skal værkerne vælges udfra en afvejning af deres historiske betydning, deres kvalitet og hvor godt de demonstrerer mediets potentiale.

Half-Life er f.eks. ikke en af mine personlige favoritter, men det lever bestemt flot op til førnævnte krav. Jeg synes ikke Doom kan erstatte det, da kvaliteten i dag er ret tvivlsom. Men selvfølgelig afhænger valget af hvor højt man vægter kvalitet og historisk betydning.

Pokkers, nu hørte jeg lige i TV-Avisen at der skal være 12 værker på listerne :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 24/01-06 18:56 
Min liste ligner Chronos en del, men Civilization, Half-Life og Beyond Good & Evil har måttet lade pladsen for Pong, Doom og Metal Gear Solid. Jeg valgte at tage Monkey Island med, selvom jeg ikke har spillet nogle af dem, da de er så omtalte/mytiske spil, at jeg skammer mig over ikke at have spillet dem ;)

Pong tog jeg med, fordi det i høj grad var det spil der (med god grund) startede det hele. Metal Gear Solid på grund af dets filmiske kvaliteter.

Pong (Arcade, Atari, 1972)
Pac-Man (Arcade, Namco, 1980)
Super Mario Bros (NES, Nintendo, 1985)
Tetris (Game Boy, Nintendo, 1989)
Secret Of Monkey Island (PC, Lucasarts, 1990)
Doom (PC, id Software, 1993)
Super Mario 64 (Nintendo 64, Nintendo, 1996)
Final Fantasy VII (Playstation, Square, 1997)
Zelda: Ocarina Of Time (Nintendo 64, Nintendo, 1998)
Metal Gear Solid (PlayStation, Konami, 1998)
元気ですか。
dchangdchangSkrevet 24/01-06 19:12 
Nu har jeg ikke lige en kanon i baglommen, men jeg kan ikke forstå hvorfor der er ikke er nogen som har Quake eller Unreal på listen?

Halflife banede vejen for multiplayer-spil på pc'en, men efter min mening ville det aldrig være sket uden Quake og Unreal.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
Michael_Michael_Skrevet 24/01-06 19:30 
dchang>
Nu har jeg ikke lige en kanon i baglommen, men jeg kan ikke forstå hvorfor der er ikke er nogen som har Quake eller Unreal på listen?

Ahem!

Palmer Eldritch>
Egentlig mener jeg også Quake (PC) bør være en del af en sådan kanon, da den vel tog konceptet fra DOOM og udviklede det til et massivt multiplayer/online fænomen.
Michael_Michael_Skrevet 24/01-06 19:35, rettet 24/01-06 19:35 
OuroborosSlayer>
Jeg valgte at tage Monkey Island med, selvom jeg ikke har spillet nogle af dem, da de er så omtalte/mytiske spil, at jeg skammer mig over ikke at have spillet dem ;)

Jeg forstår faktisk ikke helt hvorfor så mange tager netop Secret of Monkey Island med. Hvilken større betydning har den haft for mediet som sådan?
dchangdchangSkrevet 24/01-06 19:35 
Palmer Eldritch>
dchang>
Nu har jeg ikke lige en kanon i baglommen, men jeg kan ikke forstå hvorfor der er ikke er nogen som har Quake eller Unreal på listen?

Ahem!

Palmer Eldritch>
Egentlig mener jeg også Quake (PC) bør være en del af en sådan kanon, da den vel tog konceptet fra DOOM og udviklede det til et massivt multiplayer/online fænomen.



My bad, havde ellers set tråden igennem et par gange. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 24/01-06 19:36 
Jeg er nogenlunde enig med Chrono, fordi vi diskuterede det sammen. Men jeg savner Simcity (eller måske Sims) på listen.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
la0sla0sSkrevet 24/01-06 19:36 
Spørgsmålet er jo med de spil: Doom -> Quake -> Halflife, om ikke at Quake i dag er ligegyldigt, og at de to andre står bedre for eftertiden. Dermed ikke sagt at Quake indiskutabelt skal væk fra overvejelserne, jeg synes dog at den i forhold til de to andre blegner, og at to fps'er fra id's hånd måske er for meget. Og skulle det være min personlige liste, ville hverken Quake eller Half-life komme på, men derimod System Shock eller Thief. :D Men nu ævler jeg jo bare. :)

Jeg vil dog sige at O-slayer og Chronos/RJKs lister tegner ret godt. Jeg kan dog ikke se hvordan RTS genren kan udelades?
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 24/01-06 19:43 
Jeg har kopieret ind og ud osv. generelt stjålet, og her er mine 12 (ligesom den officielle kanon):


Pac-Man
Super Mario Bros
Tetris
Zelda A Link To The Past
Civilization
Super Mario 64
Command & Conquer
Final Fantasy VII
Half-Life
Metal Gear Solid
Grand Theft Auto III
Ico (the dark horse og et mere personligt bud, men et spil der allerede nu har sat sit aftryk)

ellers bør en MMORPG nok ind, men dem kender jeg intet til, ligesom Doom burde have an honorable mention, og jeg ville nok også gerne smide en Sonic ind. Jeg har nakket Monkey Island, selvom det er står højt for mig personligt, og egentlig burde et Falloutspil måske også ind. Men her er mit udkast altså. Jeg græmmes selv ved det :D
Hvad sker der?
ChronoChronoSkrevet 24/01-06 20:12, rettet 24/01-06 20:13 
Det bliver lidt lettere når der er 12. Synes egentlig den liste ser ok ud.

Metal Gear Solid har jeg ikke spillet (ja...) så om det fortjener at være med ved jeg ikke helt, men Ico ville jeg nok skifte ud med Monkey Island eller World of Warcraft. Command & Conquer ville jeg skifte ud med dens efterfølger Red Alert, da den er bedre på alle punkter. Eller måske endda Starcraft.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
la0sla0sSkrevet 24/01-06 21:28 
Angående C&C vælger jeg også at tage dens virkningshistorie i betragtning, der er Red Alert ikke relevant, og ja Starcraft er en klassiker... så jeg kan forstå det, men ville nok stadig foretrække C&C.

Angående Ico, vil jeg nemt indrømme at den er shaky, men skulle man smide et spil ind der kan repræsentere spilmediet, som noget mere end underholdning kunne det evt. være det? :)

men men... :)
Hvad sker der?
jaesjaesSkrevet 24/01-06 21:50, rettet 24/01-06 21:58 
Jeg prøver med et miks af kvalitet, ikonstatus og spilhistorie. Hver titel indeholder i min bog alle tre elementer. Jeg har desuden forsøgt at runde de vigtigste overordnede genrer.

Super Mario Bros. (NES, Nintendo, 1985)
Out Run (Arcade, Sega, 1986)
Maniac Mansion (Pc, LucasArts, 1987)
Tetris (Game Boy, Nintendo, 1989)
Street Fighter II (Arcade, Capcom, 1991)
Zelda: A Link To The Past (SNES, Nintendo 1991)
Civilization (Pc, Microprose, 1991)
Tomb Raider (PlayStation, Core, 1996)
Final Fantasy VII (PlayStation, Square, 1997)
Half-Life (Pc, Valve, 1998)
EverQuest (Pc, Verant, 1999)
Grand Theft Auto III (PS2, Rockstar, 2001)

EDIT: Ja, jeg har så ikke spillet EverQuest, men med så meget positiv omtale gennem årene, tør jeg godt foreslå det.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 24/01-06 21:53, rettet 24/01-06 21:56 
Forlsag til en kanon på 12 spil:

Pac-Man
Super Mario Bros.
Tetris
Unreal
Alone in the Dark
Super Mario 64
Command & Conquer
Need for Speed
Worms/Lemmings
Metal Gear Solid
Grand Theft Auto III
Diablo
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
RJKRJKSkrevet 24/01-06 23:19, rettet 24/01-06 23:25 
dchang>
Halflife banede vejen for multiplayer-spil på pc'en

Huh? Nu er jeg ikke pc-fps-ekspert, men den ære giver jeg da klart Doom (teknisk set mere 2'eren, men...). Og en væsentlig del af min grund til at tage det med fremfor Half-Life, som vel mere har kvalitet end betydning. Hvilket så igen handler om hvordan man definerer en sådan kanon.

EDIT:

Mht. Monkey Islands/2s betydning for mediet, så tror jeg ikke så meget det handler om dét, men mere at det var højdepunktet i en genre, som dengang var meget betydningsfuld, og nu er afsluttet. Ikke at tage det med, ville næsten være som at skrive adventuregenren ud af spilhistorien, og det ville jeg i hvert fald have det meget svært med. Så hellere RTS-genren.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 24/01-06 23:23 
Gah jeg fik ikke Street Fighter 2 ind. Well slet Ico og put det ind så er jeg vist tilfreds...
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 24/01-06 23:25 
- Elite
- Paradroid
- Tetris
- Another World
- Myst
- Mario64
- Marathon
- Ico
- Rez
- GTA3
The medium is the message.
TweelTweelSkrevet 24/01-06 23:43 
Half-life og Doom skal helst begge med på listen. Uanset hvilke 3d shooters der måtte være bedre er disse to vigtigere - Doom for den revolution den startede, netværksspil, den stærkt forbedrede PC grafik, mods en masse som fik flere BBS'er til at have separate sektioner til Doom alene, og Half-life både på dens egne meritter samt det at counter-strike har været så dominerende som online spil. Et spil kanon som indeholder PC spil skal simpelthen have mindst et af disse spil med.
Personligt vil jeg enormt gerne have Elite med på listen, men det er vist ikke voldsomt kendt uden for Europa. Hvis man skal have et eksempel på europæiske spil er det væsentligt.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
dRxLdRxLSkrevet 25/01-06 00:50 
I har jo fuldstændig misforstået det ;-)

Det drejer sig jo kun om dansk kultur, hvilket vil sige dansk-udviklede spil, og så er det jo lige før det endnu ufærdige dRxLaX er godt nok til at komme med på den korte liste ;-)

I øvrigt mener jeg at hele kanon diskussionen er én stor vittighed.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 25/01-06 00:58 
dRxL>
Det drejer sig jo kun om dansk kultur

Hvornår er Carl Barks forresten blevet dansker? :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 25/01-06 01:23 
Ikke at jeg ikke kan li' Carl Barks, men det ligner da lidt en hjerneblødning når alt andet så konsekvent er dansk.

Men at den er kommet med er i øvrigt det bedste ved "den danske kulturkanon" projektet overhovedet.

For mig viser det bare at det provinsielt og landsbytosseagtigt at tale om egentlig dansk kultur. At se isoleret på dansk kultur eller, endnu værre, at søge at definere en særlig dansk identitet ud fra hedengangne kulturprodukter viser bare hvor blank Brian Mikkelsen egentlig er.

Danmark er en underlegen udvækst på nordtyskland, sådan har det været lige siden det vi dag kender som dansk identitet blev defineret (1864) og sådan vil det være til den dag hvor vi endelig bliver opslugt af EU, så al denne idioti og provinsialisme kan ophøre.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 25/01-06 01:42 
Følgende er kun efter få minutters overvejelse og i vilkårlig rækkefølge.
Kriterierne har været en ligelig af-vægtning af kvalitet og indflydelse/vigtighed, hvor den ene af de to, hvis tilstrækkelig stærk, kan overvælde den anden, derfor er bla. Monkey Island ikke med.
Jeg synes lidt de andre lister mangler en kort redegørelse for hvorfor en given titel er valgt. Bare et par ord?

Spacewar (1962)
Selvom der var videospil før dét, var det det første succesfulde, som lagde grundstenen til alle senere shootere og actionspil.

Tank (1974)
Måske et lidt mærkeligt valg, men det startede mange trends, som deathmatch, labyrintspil (Pacman, Rally X etc.), og figurer der lignede noget.

Colossal Cave Adventure (1976)
Det første Adventurespil.

Maniac Mansion (1987)
Første succesfulde fuldt grafiske adventure.
Lucasfilms/Art første mesterværk inden for genren.

Dnd (1974)
Influerede senere grafisk orienterede fantasy spil som Ataris Adventure, Rogue, Ultima og Zelda. Første spil der havde bosser/end of level monstre.

Mario 64 (1997)
Det første spil der virkelig bruger 3d frit og uhindret og en designmæssig perle på alle punkter.

Super Mario Bros. 3 (1988)
Ikke noget egentligt revolutionerende, men alt er bare så gennemført og veldesignet. Eneste store minus er en mangel på save feature.

Defender (1979)
En af de mest hektiske og dybe shooters nogensinde.

Rez (2002)
Giver en antydning af hvilke storslåede muligheder der ligger, i en større synergi mellem gameplay og musik.

I, Robot (1984)
En helt utrolig bedrift for sin tid. Gameplayet minder en lille smule om Pacman med en knivspids Berzerk, men der er tilføjet altafgørende faktorer som kamera vinkel og analog kontrol.

Robotron 2084 (1982)
Hvis der er det ultimative adrenalinfiks og "in the Zone gaming" man er ude efter, så er det aldrig lavet bedre.
Er baseret på Berzerk men både forenkler og udvider konceptet til perfektion.

Maze War (1976)
Forløberen til alle 3d skydespil.


Der er måske nogen der vil mene at jeg har for stor vægt på gamle spil. Det er ikke fordi jeg hader nye spil eller avanceret grafik. Jeg mener bare, at det er svært for os at bedømme kulturprodukters værdi, hvis de yngre end 10-20år. Enten vil de falde i "dårlig fordi det er gammelt" kategorien, eller "godt fordi det er nyt". Det er først når tingene er kommet tilstrækkeligt på afstand, at man kan bedømme deres sande værdi.
Born to kill space
McBrainMcBrainSkrevet 25/01-06 09:32 
Jeg er meget enig i de fleste betragtninger herinde.

JEg savner dog Counter-Strike på listen. Som et selvstændigt spil. Det er jo ikke længere et mod til half-life.

Counter-Strike har da, om noget, lagt fundatsen for online-spil og konkurrence. Spillet har været (er?) det mest spillede on-line spil, og der afholdes konkurrencer med mange hundrede tusinde kroner i præmiepulje. Også på dansk jord. Endvidere er det et spil det har formået at samle gamle som unge i et community. Det er ikke tit man ser det :)
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
millenniummillenniumSkrevet 25/01-06 10:16, rettet 25/01-06 10:21 
Jeg burde måske også komme med nogle argumenter for mine valg...

- Elite (C64): Grundlage vel hele potentialet for 'uendeligheds-spil' og definerede sandbox-genren.

- Paradroid (C64): En triumf indenfor tanken om bruger-interface. Hele spillet består kun af et interface med tegn, så den reelle spiller må bruge sin forestillings evne til at visualisere spillets rum. (Næsten som litteraturen).

- Tetris (multi): Behøver vel ingen forklaring.

- Another World (AMI): En milespring indenfor brugen af dramaturgi i spil. Flot udnyttelse af simple fortællemæssige strategier i et action/adventurespil.

- Myst (MAC/PC): Principperne om logik, narratologi og æstetik blev perfekt integreret i hinanden. Et spil der både appelerede til spillerens sanser, intelligens og fascination.

- Mario64 (N64): Perfekt udarbejdning af level-design, og bragte talen om gameplay ind på langt højere niveauer.

- Marathon (Mac): Lettere kontrovertielt bud, eftersom det er en Mac-only titel. Spillet ydnyttede hele den kognitive oplevelse af 3D rum, langt bedere end noget andet spil havde gjort. (før Half-Life og Halo)

- Ico: Også en kontrovertiel titel, da ikke alle er enige. Jeg syntes det bedste argument er at Ico demonstrerede hele less-is-more princippet bedre end noget andet spil i nyere tid.

- Rez (PS2): Sikkert også uenighed om dette spil. Rez har perfekt integretion af lyd og billede, og spillet demonstrerer væsentligheden af den sanslige og kognitive oplevelse.

- GTA3 (PS2): Et kvantespring i udnyttelsen af 3D miljøer, og er den væsentligste inspiration til hele tanken om sand-box spil i nyere tid. Spillet har dannet grundlag for en stor del af Jesper Juul's teorier om immergens- og progressions spil.

(Andre follow-ups er Ultima 4 (C64), Mercenary (C64), Alone in the Dark (PC), Zelda: LTTP (SNES).
The medium is the message.
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 25/01-06 12:42 
Zzap!>
Jeg synes lidt de andre lister mangler en kort redegørelse for hvorfor en given titel er valgt. Bare et par ord?

Pong (Arcade, Atari, 1972)
Fordi det var det første kommercielt succesfulde computerspil, og i dag har 'første spil'-konnotationer.

Pac-Man (Arcade, Namco, 1980)
Den gule overspiser er i dag et ikon, og spillet er nok det mest kendte arcadespil nogensinde.

Super Mario Bros (NES, Nintendo, 1985)
Definerede i høj grad 2d scroll'eren, og er selv i dag et virkelig godt spil.

Tetris (Game Boy, Nintendo, 1989)
Endnu et ikon, efter hvilket puzzle-genren aldrig blev sig selv igen.

Secret Of Monkey Island (PC, Lucasarts, 1990)
Hvad Rune sagde :)

Doom (PC, id Software, 1993)
Hvad der er blevet sagt.

Super Mario 64 (Nintendo 64, Nintendo, 1996)
Som det var tilfældet for SMB og 2d-scrolleren var det ligeså for Super Mario 64 og 3d-platformeren.

Final Fantasy VII (Playstation, Square, 1997)
Gjorde RPG mainstream i vesten.

Zelda: Ocarina Of Time (Nintendo 64, Nintendo, 1998)
Fremragende - er vel stand-in for action-rpg-genren; ikke så åbenlyst som nogle af de andre (kan nemt udskiftes med A Link to the Past - havde svært ved at vælge mellem de to)

Metal Gear Solid (PlayStation, Konami, 1998)
For sit filmiske udtryk.
元気ですか。
SeventhSunSeventhSunSkrevet 25/01-06 14:42 
Jeg mener StarCraft bør repræsentant for RTS genren af flere grunde.

Medmindre man opfatter det første spil i en given genre, som det vigtigste, mener jeg at StarCraft er det RTS, der gav den største spring i udvikling.

Her tænker jeg især på, at det var med SC at RTS blev til mere end kamp i mellem to mere eller mindre éns "hære".
Både når man skal styre de tre racer, og når man skal slås imod dem, fungerer de vidt forskelligt.

Missionerne varierede også ret meget, hvilket måske ikke var 100% unikt, men til gengæld var der en fantastisk historie.


Angående EverQuest, så mener jeg at dét var spillet som for alvor satte gang i MMORPG genren.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
ChronoChronoSkrevet 25/01-06 14:51 
Jeg synes det er forkert at have alle de her "begyndelsen på en genre"-spil med, ligesom jeg synes det er forkert at have alle de 60'er og 70'er spil med. Så bliver det mere en liste over de mest betydningsfulde spil nogensinde, i stedet for en kanon.

Det skal da være noget som folk i dag vil få meget ud af at spille, og som giver dem gode oplevelser. Ikke spil folk bør spille for at lære spilhistorien at kende, men spil folk bør spille for deres egen skyld - for at få en god oplevelse og en indsigt i mediets muligheder.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
WehnerWehnerSkrevet 25/01-06 14:57 
Heri må jeg melde mig enig. Spillene skal være nogenlunde bredt spilbare i dag for at være relevante.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 25/01-06 15:35, rettet 25/01-06 15:35 
Chrono>
Ikke spil folk bør spille for at lære spilhistorien at kende

Historien er da en vigtig del af det. Når vi vælger FF7 over Chrono Trigger, selvom de fleste mener sidstnævnte er et bedre spil, så er det da af de historiske grunde. Når vi vælger Pac-Man er det af historiske årsager, ikke fordi det er et af verdens bedste spil. Så man ikke på historien, så var det jo bare en top 10-liste over favoritspil.

Så det vi tydeligvis begge har valgt efter er da en kombination af kvalitet og historie. Et udvalg af spil som tilsammen giver et godt indblik i spilmediets forskellige retninger og dets historie - og som stadig er spilbare i dag. Jeg betragter listen som de titler, alle burde spille, for at have et grundliggende indblik i mediet.

(jeg er utvivlsomt enig med dig - bare ikke i, hvordan du formulerer det ;))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 25/01-06 18:28 
Selvfølgelig - det fik jeg nok lige formuleret firkantet nok. Det var mere fordi jeg mener nogle af de titler der er blevet nævnt i tråden udelukkende er finde på listerne pga. deres historiske betydning. Eller også er det bare mig der ikke kan se deres store kvaliteter :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
62 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig