X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Din spilkanon


Svar Sortering
ChronoChronoSkrevet 24/01-06 11:20, rettet 24/01-06 18:45 
Når nu Brian Mikkelsen kan fremlægge en kulturkanon (helt uden spil forøvrigt), så kan vi vel også fremlægge en spilkanon - en liste over 10 spil som alle bør spille pga. deres kvalitet, historiske betydning og evne til at illustrere mediets potentiale.

Min liste ser således ud:

Pac-Man (Arcade, Namco, ... Se hele indlægget
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
62 emne(r).
« < 1 2

Svar Sortering
SumezSumezSkrevet 26/01-06 02:08 
Jeg ville nok vælge FF6 over FF7. Ikke kun fordi jeg mener, det er bedre, men fordi det var seriens store gennembrud. Ikke i mainstream-forstand, for serien blev jo slet ikke udgivet i Europa før 7'eren, hvormed den ikke havde fået nogen anerkendelse i Danmark udover hos spilnørder, men FF6 banker for alvor serien fast i det format, vi kender i dag, og blev allerede ved udgivelsen rost til skyerne af anmelderne. Den eneste grund til at vælge et FF-spil over CT, vil jeg så mene er fordi, FF er en etableret serie med en lang historie, hvilket gør den mere relevant.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 26/01-06 02:24 
Uden at have kigget jeres andres ordenligt igennem vil jeg komme med mit eget imiddelbare forslag:

Pac-Man
Xevious
Tetris
Super Mario Bros. (+evt. 3'eren)
Metroid
Gradius
Bomberman
Leisure Suit Larry
Wolfenstein 3D
The Secret of Monkey Island
The Legend of Zelda: A Link to the Past
Doom
Sonic the Hedgehog 2 eller 3
Street Fighter II
Final Fantasy 6
Quake
Metal Slug
Virtua Fighter
Halo

appendix: (dvs. ikke kendte, grundlæggende titler, men spil, jeg synes man bør kende til, selvom de er en smule "nørdede")
Dragon Quest (3? kender ikke engang serien så godt)
King of Fighters '98
Radiant Silvergun
ICO

Har helt sikkert glemt en masse, bliver opdateret når jeg kommer på dem...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 26/01-06 08:03 
23 titler er lige lidt flere end de tilladte 12 ;)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 26/01-06 23:13 
Oh, det havde jeg ikke lige bemærket. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 27/01-06 09:02 
Nå ja, hvis det er tolv titler må jeg tilføje:

Alone in the Dark (PC): For det første definerede det survival-horror genren. For det andet demonstrerede det potentialet for cinematiske æstetiske virkemidler: kameravinkler, klipperytme, chokeffekter (hvem husker ikke hunden der springer gennem vinduet?).

Zelda, LTTP: Efterlevede spillerens eksplorative adfærd helt perfekt. Et sandbox spil hvor man virkelig har lyst til at vende hvér en sten, undersøge hvért et græsstrå, skubbe hvért et træ, hoppe i hvért et hul osv osv osv....


En kanon er vel et spil der understøtter den perfekte opskrift på et spil, så det er vel ikke helt fair at et spil betragtes som kanon fordi der er én eller anden kulturel hype omkring det. (Kulturen omkring, eksempelvis, Doom er vel nok størrere end spillet nogensinde har været).
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 27/01-06 15:02 
Det var vel teknisk set Resident Evil, der definerede survival horror-genren. Ja, det hugger meget fra Alone In The Dark, men det var Capcom der opfandt navnet, definerede hvad det skulle indebære, og slog igennem med spillet der gjorde, at mange tog udtrykket og genren til sig.

Af den grund overvejede jeg at tage Resident Evil, men selvom genren har ført til nogle fantastiske spil, så er det trods alt et ret snævert koncept, som næppe har det store udviklingspotentiale.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BaggyBaggySkrevet 27/01-06 15:28 
Resident Evil har jo også udviklet sig til hvad jeg har vil kalde en action shooter. Har netop gennemført Res 4, og selvom jeg er blevet noget ældre, så er det ikke med samme følelse som at rende rundt i mansion i Res1.
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
Zzap!Zzap!Skrevet 27/01-06 17:21, rettet 27/01-06 20:57 
Chrono>
Jeg synes det er forkert at have alle de her "begyndelsen på en genre"-spil med, ligesom jeg synes det er forkert at have alle de 60'er og 70'er spil med. Så bliver det mere en liste over de mest betydningsfulde spil nogensinde, i stedet for en kanon.

Nu tillader jeg mig at gå ud fra at du bla. taler til mig.
Som allerede antydet så var det ikke ment som en definitiv liste, men jeg står helt fast på spillenes kvaliteter. De er ikke bare interessante fordi de var de første eller vigtigste i en given genre, de er virkelig gode oplevelser, hvis man kan finde ud at se ud over deres simple præsentation.

Du kan jo selv prøve en af de online udgaver der er af Colossal Cave eller lidt sværere, kan du finde en udgave af Maze War og spille det i multiplayer.
Dnd bliver nok mere eller mindre umuligt, da den Java app. jeg spillede det på engang, ikke er online mere. Så du må tage mit, eller Wikipedias ord (http://en.wikipedia.org/wiki/Dnd_%28computer_game%29) for at det i høj grad er spilbart og sjovt den dag idag.

Eneste mulige undtagelse er Spacewar, som nok må være det man kalder en "acquired taste". Men det satte gang i så mange ting, at det er uomgængeligt.

Dét sagt, så tror jeg det var Arthur C. Clarke, der sagde noget i retning af; "Første gang noget bliver gjort, vil altid have en helt speciel stemning om sig, det gælder uanset om det er gjort godt eller skidt.".

Jeg synes godt, at man til en hvis grad kan sige at de sidste 20 års spiludvikling har været luftguitar, forbandet velspillet luftguitar, men alligevel.
Perioden fra ~85 - 95 blev brugt på at få hjemmemaskiner på højde med arkade og mainframes og til raffinering af 2d platformgenren, grafiske adventures og RPGer. Perioden fra ~95-2005 blev brugt på at udforske mulighederne i 3D.

Jeg siger ikke at der ikke er sket nogen udvikling overhovedet, for selvfølgelig er der sket raffinering og nogle mindre revolutioner, men ikke hvad man skulle have troet hvis man ser på udviklingskurven af den første del af videospillenes historie.
Hvis man satte en erfaren spiller fra 1985 til at spille et vilkårligt spil fra i dag, tror jeg ikke det ville tage ham mere end fem minutter, før han var helt med.
Born to kill space
SumezSumezSkrevet 29/01-06 16:39 
RJK>
Det var vel teknisk set Resident Evil, der definerede survival horror-genren. Ja, det hugger meget fra Alone In The Dark, men det var Capcom der opfandt navnet, definerede hvad det skulle indebære, og slog igennem med spillet der gjorde, at mange tog udtrykket og genren til sig.

Hvis genren skal med, må det da være AitD, jeg forstår ikke hvad du mener, RE gjorde, som AitD ikke gjorde. AitD definerede genren fuldstændig, RE var bare bygget over samme koncept. AitD var jo også rimelig stort i sin tid, måske har du bare overset det, fordi du ikke havde nogen PC? :)
Jeg ville også hellere tage Silent Hill end RE, da det var det første spil i genren, der rent faktisk var uhyggeligt. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 29/01-06 18:29, rettet 29/01-06 18:29 
Jeg mener ikke det behøver være de spil der startede en genre/tendens man medtager i en kanon.

Det skal være de spil der definerede og nu mere end noget andet kendetegner en genres styrke.
dRxLdRxLSkrevet 29/01-06 18:40 
Nå men bare for at prøve at sabotere jeres diskussion igen. Hvorfor har I adopteret begrænsningen på 12 stk.?

Det giver måske mening i en dansk sammenhæng, hvor der ikke er så meget godt at vælge imellem, men når I tydeligvis beskæftiger jer med hele verdens spilproduktion (er der overhovedet nogen der har nævnt ét eneste dansk udviklet spil?) så burde I da udvide listen lidt :-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
quadquadSkrevet 29/01-06 22:10 
Som dansker bør Super Oswald vel være i blandt den spilkanon alle bør kende.
62 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig