X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

ICO's genudgivelse?


Svar
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 19/01-06 14:39 
Nogen der kender datoen, samt prisen på spillet? Jeg bliver jo nødt til at gennemføre dette inden SotC kommer ;)
121 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Svar
RJKRJKSkrevet 10/09-11 02:07 
Det er dig der begynder med en tone, ved ud af det blå at fastslå, at vi/andre ikke ser nøgternt på spillet, fordi man ikke hænger sig i de tekniske begrænsninger, men ser på det reelle indhold. Den slags er efter min opfattelse en forkert indstilling til spilmediet, som i øvrigt er helt generel, og derfor noget der konsekvent bør påtales.

Uanset at du påstår det modsatte, så lyder det for mig stadig ikke som om, du forstår det helt grundlæggende i pointen. Når man siger at SOTC er et tidløst spil, så har det da absolutet intet at gøre med, hvor meget det presser sin hardware eller ej - vi snakker jo på hver vores planet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 10/09-11 10:23 
Jeg synes, det er misbrug af ordet tidløs, og det mener jeg bør påtales. Men jeg er enig i, at vi taler på hver vores planet.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 10/09-11 10:51, rettet 10/09-11 11:12 
Nu har du godt nok nævnt Tetris som et eksempel på et tidløst spil, men er du ikke flink at komme med et par eksempler til og eventuelt knytte et par ord til hvad der i dine øjne gør disse spil tidløse? Tak :)

Men jeg er helt enig i dig i, at ordet tidløs nok er misbrugt i denne sammenhæng. Mit gæt er, at SoTC og Ico på længere sigt vil blive opfattet som tidløse, men det er kun et gæt. Vi har ikke det fornødne tids/udviklings/historiemæssige perspektiv på nuværende tidspunkt til at fortage en objektiv vurdering af dette.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
RJKRJKSkrevet 10/09-11 12:31, rettet 10/09-11 12:32 
Wehner>
Jeg synes, det er misbrug af ordet tidløs

Nu reagerede jeg primært på dine påstande om, at andre ikke skulle se nøgternt på spillet.

Jeg ville måske også være varsom med uden videre at bruge udtrykket om SOTC, fordi folk er så teknologifikserede, og spillet er mere ambitiøst end platformen tillader, og derfor på den konto med tiden vil se mere forældet ud, end spil der ikke skubber grænserne. Sådan er det jo bare.

Når det er sagt, var der jo ingen tvivl om hvad der blev ment med tidløst, det blev endda uddybet, og i den henseende er jeg selvføgelig fuldstændig enig. For alle SOTC's dybere kvaliteter er jo netop ikke afhængige af teknik og er unikke ift. mediet, så derfor er det mere end et kvalificeret gæt at sige, at de kvaliteter er eviggyldige.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 10/09-11 12:35 
@Wehner: Husker du at tage med i din vurdering af det tekniske, at der tydeligvis er tale om en prioritering fra udviklernes side? Det er jo ikke et spil der er stilet imod at køre 60fps og så en gang imellem dykker lidt, frameraten er nærmest konstant 15fps (ud fra min begrænsede omgang med det). Altså ikke et udtryk for manglende kunnen, men en prioritering og så er det da også værd at nævne at de går efter at lave effekter (bloom o.a) som (stort set) ingen andre tør kaste sig ud i på ps2.

@RJK: Som en ekstern lektor tørt konstaterede i en forelæsning en gang på litteraturvidenskab: "Der er jo ikke nogen der læser bøger for handlingen". Underforstået at hvad det end vækker af subjektive følelser i dig er irrelevant for en seriøs vurdering af et givet værk.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 10/09-11 13:03 
Jeg køber ikke, at de prioriterede med vilje at lavede verden så flimret - spillets andre æstetiske kvaliteter uagtet. Det har været en begrænsning, hardwaren satte.

Jeg undrer mig igen over, hvad du vil skændes over Rune, når du selv skriver min pointe:

" mere ambitiøst end platformen tillader, og derfor på den konto med tiden vil se mere forældet ud"

Kristensen: Lad os snakke tidløse spil i en anden tråd engang :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 10/09-11 13:14 
dRxL>
Det er ikke et spørgsmål om "subjektive følelser i mig". Som skrevet, jeg har ikke nogen særlige forudsætninger for, at de virkemidler SOTC bruger, virker anderledes på mig, end det gør på andre. Jeg bryder mig fx ikke om heste, så det er nærmere modsat.

Det er spillets koncept, at få spilleren til at føle for de skabninger man ofrer, for at redde den man elsker, med det formål at få spilleren til at reflektere over, hvor selvisk man kan tillade sig at agere. Så i en seriøs vurdering af sådan et spil, er det allermest relevante, om spillet med sine virkemidler formår at frembringe denne sympati og tankegang - ellers har det jo fejlet. Og det vurderer jeg nøgternt og hævet over mine personlige præferencer, at det formår.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 10/09-11 13:21, rettet 10/09-11 13:21 
Wehner>
Jeg undrer mig igen over, hvad du vil skændes over Rune, når du selv skriver min pointe:

Jamen som det første ville jeg da sætte pris på, at du så trak din påstand om, at vi ikke kan se de problemer du ser, fordi vi ikke ser nøgternt på spillet, tilbage. Som jeg har be/vist ovefor dig, så ser jeg udmærket de problemer. Ingen har vel nogensinde sagt andet. Blot at når man ikke nøjes med at se på overfladen og hænge sig i tekniske detaljer der er ligegyldige i den samlede spiloplevelse, så er det irrelevant.

Det jeg skændes om er, hvorvidt spil skal vurderes som mekanik eller oplevelse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 10/09-11 14:21 
Digital Foundry har kigget nærmere på teknikken:

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-ico-shadow-of-the-colossus-hd-collection
WehnerWehnerSkrevet 10/09-11 14:53 
Spil skal naturligvis betragtes som oplevelse. Og jeg er klar over, at SotC giver en god oplevelse. Men et begreb som tidløs udvandes, hvis man bruger det forkert, hvilket jeg mener, man gør, hvis man bruger det om SotC.

Du må finde en anden at diskutere mekanik vs oplevelse med, for jeg har ikke de holdninger, du forsøger at skyde mig i skoene.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 10/09-11 14:58, rettet 10/09-11 14:58 
Men er dit eneste argument for, at SOTC efter din mening ikke kan være tidløs, måske ikke af ren teknisk karakter? At PS2'en ikke kan følge med hardwaremæssigt og falder til 15-20 fps i stedet for de 30 fps, det burde køre. Hvordan er det ikke at fokusere på teknik og mekanik?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 10/09-11 15:20 
En så gennemgribende ting, som at hele spillets verden flimrer og ser ud til at være ved at falde fra hinanden, kan man naturligvis ikke se bort fra, når man skal gætte på, om gamers i år 2025 kan spille det med samme nydelse, som man kunne, da det udkom. Det tror jeg simpelthen ikke på er tilfældet. Netop fordi maskinen presses lige en tand for hårdt. Jeg snakker kun om det tidløse aspekt, ikke om hvorvidt det er et godt spil. Der er masser af spil, der er gode, men som ikke er tidløse.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 10/09-11 16:46 
Du siger det modsatte, men bekræfter jo alt dét, jeg skriver. Det er en blind fokusering på overfladisk teknik. Det afgørende er spillet og dets indhold. Og nu er der jo så også en HD-opdatering, forhåbentligt med stabil billedopdatering, som man kan vælge at køre, både nu og i 2025.

I øvrigt har jeg lige stået den sidste lille time og spillet PS2-udgaven, for at se om jeg kunne genkende noget af dét, du beskriver. Men, nej, der er stadig fantastisk imponerende, også teknisk, hvor det er langt foran langt de fleste spil fra samme generation. At teksturerne flimrer fordi de ikke er smørret ud og at hastigheden jævnligt falder, føles kun som skønhedspletter.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 10/09-11 17:13 
Blind fokusering på overfladisk teknik... Vi får se om nogle år. Jeg er stadig ikke med på, hvorfor du er så stridslysten, blot fordi vi har en forskellig opfattelse af hvorvidt SotC i PS2-versionen falder inden for nogle tidløs-rammer, vi lader til at være enige i.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 10/09-11 17:45 
Det fremgår jo tydeligt af det jeg skriver, igen og igen.

Som jeg forstår det du skriver, så kan PS3-versionen af SOTC godt være tidløs, fordi det nu er i højere opløsning (dermed mindre tekstur-flimmer) og der er flere kræfter i maskinen (dermed mindre hastighedsfald).

Men... Det er jo det samme spil!

Ville Blade Runner ikke have været en tidløs film, hvis den kun var udkommet på VHS? Det er den samme film på Blu-ray - nu blot tættere på hvordan den skulle have været, de mange detaljer er tydeligere og dermed en tand mere imponerende. Men indholdet er det samme. Og når man kunne abstrahere fra de tekniske begrænsninger for 15 år siden, så kan man da også i dag, og om 15 år.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 10/09-11 18:20 
Det vil så vise sig i tilfældet SotC. Jeg tror det næppe.

Jeg oplevede ikke Blade Runner som havende åbenlyse tekniske begrænsninger på VHS, så det kan jeg ikke rigtigt forholde mig til skulle være et brugbart eksempel i denne diskussion.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 10/09-11 18:59 
Hvilket så ikke er et udtryk for forskellen på eksemplerne, men at du vurderer spil som mekanik i stedet for oplevelse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 10/09-11 19:07 
Du må simpelthen holde op med at skrive, hvad jeg gør og fokusere på dig selv. Det er både trættende og ukorrekt at få at vide, hvad jeg tænker af dig. Og det giver ingen frugtbar diskussion.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 10/09-11 19:52, rettet 10/09-11 19:54 
Wehner>
Spil skal naturligvis betragtes som oplevelse. Og jeg er klar over, at SotC giver en god oplevelse. Men et begreb som tidløs udvandes, hvis man bruger det forkert, hvilket jeg mener, man gør, hvis man bruger det om SotC.

Spillet opnår jo præcis det det prøver, og på trods af en til tider choppy framerate, synes jeg ikke teknologien på nogen måder står i vejen for hvad spillet formår (og iøvrigt er ikke eksisterende i denne udgave så vidt jeg ved :)). Det er lidt som at sige at Tetris eller Super Mario Bros. heller ikke er tidløse fordi de ikke have teknologien til at blive tegnet i en højere opløsning. Hvis du er så stærkt en modstander imod at SotC skulle være et tidløst spil må du forklare dig bedre.

Kristensen>
Men jeg er helt enig i dig i, at ordet tidløs nok er misbrugt i denne sammenhæng. Mit gæt er, at SoTC og Ico på længere sigt vil blive opfattet som tidløse, men det er kun et gæt. Vi har ikke det fornødne tids/udviklings/historiemæssige perspektiv på nuværende tidspunkt til at fortage en objektiv vurdering af dette.

Hvis man skal se objektivt på et spil og vurdere det seriøst, er det jo en forudsætning at kunne "forudse" hvor tidløst spillet er, eller modsat, hvor afhængigt det er af at man ser på de i forhold til sin samtid for at kunne nyde det optimalt.
Det betyder jo ikke at det ikke er muligt at tage fejl, men jeg tør godt vædde ret meget på at jeg aldrig vil tage det i mig at kalde Ico og SotC for tidløse spil. For hvis der er nogen spil der er det, synes jeg bestemt de to er nogle af de bedste eksempler der er kommet i nyere tid.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 10/09-11 20:12 
Jeg har forklaret mig rigeligt, vi er bare uenige.

Jeg ville i øvrigt selv give SMB som eksempel på et tidløst spil.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KTCKTCSkrevet 10/09-11 20:56 
Super Meat Boy, Super Mario Bros., eller noget helt andet?

I øvrigt kunne jeg virkelig godt lide både Ico og Shadow of the Colossus, men vil indrømme at den ustabile framerate hæmmede en del af oplevelsen fra sidstnævnte, og det er virkelig synd, for spillets andre kvaliteter efterlod sig et ganske godt indtryk.
Med hensyn til PS3-udgaverne, så synes jeg ikke det ser ud til at gøre det helt vilde for Ico, og det er synd at de ikke presser det op i 60fps. Det må da kunne lade sig gøre på PS3...
SotC, derimod, har fjernet den irriterende begrænsning, som holdte spillet tilbage fra at være en komplet fantastisk oplevelse, men til gengæld er jeg ikke så vild med den dæmpede bloom-effekt og ved heller ikke om den nye beskæring holder. At de har lavet ged i pixel-størrelsen i 1080p er direkte utilgiveligt, for det er da surt at skulle indstille sin PS3 til 720p, bare for at spillet ser rigtigt ud.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
nerosnerosSkrevet 10/09-11 21:15 
Shadow of the Colossus er et helt fantastisk spil, no matter what..!
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 10/09-11 21:17 
Trods alle svaghederne - alle dem som helt sikkert køber denne genudgivelser, råber "hep!"

HEP!
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 10/09-11 23:16 
høp!

Til under 270,- inkl forsendelse på shopto, går det nok ikke galt.
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 11/09-11 00:13 
Sumez>
Hvis man skal se objektivt på et spil og vurdere det seriøst, er det jo en forudsætning at kunne "forudse" hvor tidløst spillet er

Ovenstående giver ikke den store mening for mit vedkommende, ellers er jeg rørende enig i resten.
Lige netop SoTC gætter jeg på også vil få stor historisk betydning for spilmediet på en meget lang bane.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
JonassoeJonassoeSkrevet 11/09-11 01:03 
Hvilken historisk betydning? Det var da et godt spil, men for at være helt ærlig, gætter jeg på, at det vil være mere eller mindre glemt af det meste af markedet om nogle år. Det er jo ikke fordi, en særlig stor del af markedet lagde mærke til det til at starte med.

Når jeg tænker spil med stor historisk betydning, så tænker jeg på spil som Super Mario Bros., der i 80'erne skabte et enormt underholdningsfænomen, der stadig kan mærkes den dag i dag. Jeg tvivler på, at SotC har samme indvirkning for spilmediet.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
RJKRJKSkrevet 11/09-11 12:13, rettet 11/09-11 12:14 
For det første synes jeg det er at bevidst kuldsejle diskussionen, når man partout vil reservere udtryk som "tidløs" og "betydningsfuld for spilmediet" til spil som Super Mario Bros. Hvis vi skal op i den kaliber, så kan man jo dårligt nævne ti spil, der gør sig fortjent hertil. I hvert fald ikke ligefrem fremmende for diskussionen...

Og hvorfor skulle et spils betydning for mediet gøres op i, hvad markedet synes om det? Betydning og salgstal har næsten lige så lidt med hinanden at gøre som kvalitet og salgstal. Top Spin 3 har solgt 1.000 gange så mange eksemplarer som Pong - er det så 1.000 gange så betydningsfuldt for spilmediet efter din opfattelse? ;)

SOTC gjorde en masse ting anderledes end datidens spil og havde stor (kunstnerisk/kritisk) succes med det. Det er åbenlyst et af de mest ambitiøse spil nogensinde, og efter min opfattelse et stort referencepunkt, som andre spilskabere i høj grad har set på og fortsat vil se på, og lade sig inspirere af. Og den slags er der faktisk ikke voldsomt mange af, så selvom man kun måtte nævne ganske få med den betydning, ville SOTC være ét af dem, der presser sig på.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 11/09-11 12:39 
Kristensen>
Sumez>
Hvis man skal se objektivt på et spil og vurdere det seriøst, er det jo en forudsætning at kunne "forudse" hvor tidløst spillet er

Ovenstående giver ikke den store mening for mit vedkommende, ellers er jeg rørende enig i resten.

Jeg synes, det giver god mening. Om et værk er tidløst handler mindre om tilbageblik end om at vurdere det ud fra hvor "komplet", det føles. Dermed ikke sagt, at tidløse værker skal være perfekte, eller tæt på, dog skal de naturligvis være gode.

Efter at have skrevet ovenstående kiggede jeg lige på sproget.dk, og det giver vel også fin mening i forhold til denne definition fra Den Danske Ordbog:

"ikke præget af en bestemt tidsalder el. modens omskiftelighed"

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=tidl%C3%B8s&select=tidl%C3%B8s,2
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 11/09-11 13:25 
tidløse spil: er alt til vectrex :D

Come on, halo the vectrex collection!! :P
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
JonassoeJonassoeSkrevet 11/09-11 14:43 
RJK>
Og hvorfor skulle et spils betydning for mediet gøres op i, hvad markedet synes om det? Betydning og salgstal har næsten lige så lidt med hinanden at gøre som kvalitet og salgstal. Top Spin 3 har solgt 1.000 gange så mange eksemplarer som Pong - er det så 1.000 gange så betydningsfuldt for spilmediet efter din opfattelse? ;)

Nej, for Top Spin 3 udkom i en tid, hvor spillekonsoller havde fundet vej til rigtig mange millioner hjem, hvorfor der også var et større potentielt marked for spillet. Desuden er det ikke kun markedet, men også verdens befolkning, der siden dengang er blevet større.
Pong er en af pionererne, der var med til at rette alles øjne mod videospillene.

RJK>
Det er åbenlyst et af de mest ambitiøse spil nogensinde, og efter min opfattelse et stort referencepunkt, som andre spilskabere i høj grad har set på og fortsat vil se på, og lade sig inspirere af.

Hvor får du det her fra? Hvem har ladet sig inspirere af SotC? Hvis du vil tillade mig at sammenligne med SMB endnu engang, så lod stort set ALLE inspirere sig af det, og i de efterfølgende mange år blev der ved med at komme platform-spil, der byggede på samme fundament.
Til sammenligning bliver SotC stadig set som et "unikt spil." Hvorfor skulle man også lade sig inspirere af et spil, der ikke klarer sig så godt kommercielt?
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
AzzkikrAzzkikrSkrevet 11/09-11 15:09, rettet 11/09-11 15:28 
Nu gider jeg ikke deltage i diskussionen om SotC, men det er da fuldstændigt hovedrystende at blande markedstal og "hvad markedet kan huske om 5 år"(hvad ved du egenligt om det?) ind i en diskussion vedrørende et spils betydning for spilmediet og endnu værre at rent faktisk bruge det som en afgørende faktor for at et spil ikke skulle være betydningsfuldt.

I følge den katastrofale logik (eller mangel på samme), ville de utallige FPS spil der bliver spyttet ud og sælger 10+ millioner kopier have større betydning for spilmediet end de mange små produktioner som rent faktisk tilfører lidt nyskabelse til spilmediet.

Markedet er totalt irrelevant i denne sammenhæng, ISÆR nu om dage hvor der bliver spyttet klon efter klon på gaden der sælger millioner af kopier uden rent faktisk at have noget nyt at byde på eller have nogen som helst betydning for mediet. Om noget sagde markedet måske lidt om det for 15-20 år siden, men i dag absolut intet.
RJKRJKSkrevet 11/09-11 15:22 
Jonassoe>
også verdens befolkning, der siden dengang er blevet større.

Er dét seriøst dit argument? Så behøves jeg måske ikke skrive mere :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JonassoeJonassoeSkrevet 11/09-11 15:29, rettet 11/09-11 15:33 
Ok, så kan du belejligvis ignorere alt det andet, jeg har skrevet, selvom det der ikke var det, jeg lagde mest vægt på.

Azzkikr,
Problemet er, at ingen her har gidet at definere, hvad der menes med "historisk betydning." Har SotC betydning for gaming communities så som det her på PR? Ja, uden tvivl. I det store billede? Nej. Jeg har meget svært ved at se SotC's inflydelse på spilmediet som helhed.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
dRxLdRxLSkrevet 11/09-11 15:55, rettet 11/09-11 15:56 
jonassoe: Prøv at ignorere "gaming community'et" eller "den jævne forbruger" i almindelighed, de laver ikke spil.

Spilskaberne laver spil og de bedste af dem er selvfølgelig meget optagede af hvad andre gode spilskabere frembringer.

Hvis man skulle vurdere kvalitet udfra hvor mange fluer der strømmer til, så ville genindspilningerne af "Far til fire" filmene stå som noget af det ypperligset der er skabt af dansk film i Danmark.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JonassoeJonassoeSkrevet 11/09-11 16:05 
Men samtidig er det jo lidt svært at ignorere Far til fire-filmenes historiske betydning for dansk filmindustri (med hensyn til genindspilningerne, så ved jeg det ikke, da jeg ikke har fulgt så meget med).

I øvrigt meget interessant at helt almindelige og antageligvis gennemsnitligt intelligente mennesker sammenlignes med tankeløse fluer. På den måde melder man sig ind i det "finere selskab" af ægte spilkendere, der forstår at værdsætte SotC's kunstneriske og historiske værdi.
Det er ret belejligt, at man sådan kan se bort fra alt det, som "pøbelen" godt kan lide, når man diskuterer historisk betydning, ikke sandt?
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
dRxLdRxLSkrevet 11/09-11 16:27 
Hvis pøblen lavede flere bemærkelsesværdigt gode spil så ville det måske være interessant hvad der storsælger.

Forstå mig ret, jeg siger ikke at den typiske WoW, Halo eller CoD spiller er umoden, ukultiveret, åndsindskrænket, kultur-fattig, ukritisk, urafineret, gennemsnitligt begavet eller som individ betragtet ubetydelig for kulturens videre udvikling, jeg skriver det :-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JonassoeJonassoeSkrevet 11/09-11 16:35, rettet 11/09-11 16:38 
Man kan godt sidde og grine lidt af den kommentar. Hvis spilindustrien betragtede sit publikum som "ubetydelige for kulturens udvikling" (eller, med andre ord, dumme) og kun lavede spil til sig selv, så ville den gå nedenom og hjem i løbet af ganske kort tid.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
RJKRJKSkrevet 11/09-11 16:44, rettet 11/09-11 16:45 
Og det ville den også hvis alle spilskabere kun tænkte på at sælge en masse, ved at kopiere det sidste storsælgende spil...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JonassoeJonassoeSkrevet 11/09-11 16:46 
Hvis den derimod vidste lidt om, hvad folk egentlig har lyst til at spille, ville den klare sig fint.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 11/09-11 17:17, rettet 11/09-11 17:17 
jaes>
Jeg synes, det giver god mening. Om et værk er tidløst handler mindre om tilbageblik end om at vurdere det ud fra hvor "komplet", det føles. Dermed ikke sagt, at tidløse værker skal være perfekte, eller tæt på, dog skal de naturligvis være gode.

Jeg synes det er en statisk tilgang til opfattelse af vurderinger.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
SumezSumezSkrevet 11/09-11 21:33 
Jonassoe>
I øvrigt meget interessant at helt almindelige og antageligvis gennemsnitligt intelligente mennesker sammenlignes med tankeløse fluer. På den måde melder man sig ind i det "finere selskab" af ægte spilkendere, der forstår at værdsætte SotC's kunstneriske og historiske værdi.

Nu er SOTC jo heller ikke særlig finkulturelt. Spillets kvaliteter er meget åbenlyse og lettilgængelige, og selvom det ikke kan sammenlignes med Call of Duty's forretningsmæssige success, har det stadig en utroligt bred fanskare.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 11/09-11 22:03, rettet 11/09-11 22:04 
Kristensen>
Jeg synes det er en statisk tilgang til opfattelse af vurderinger.

Pointen var ikke, at man ikke nogle gange kan se anderledes på et værk i retrospekt, men derimod at når et værk er tidløst, kan man som regel se det med det samme, da kriterierne for om noget er tidløst netop ikke handler om forandring af hverken mediet eller af elementer der omgiver mediet (kultur, samfund osv.).
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 11/09-11 22:21 
Jeg forstår sagtens hvad du skriver, men jeg køber den ikke.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
JonassoeJonassoeSkrevet 11/09-11 22:58 
Sumez>
Nu er SOTC jo heller ikke særlig finkulturelt. Spillets kvaliteter er meget åbenlyse og lettilgængelige, og selvom det ikke kan sammenlignes med Call of Duty's forretningsmæssige success, har det stadig en utroligt bred fanskare.

Bare tag mig som eksempel. Jeg er jo så dum og kulturfattig, at jeg ikke fatter hvor vigtig det følelsesmæssige bånd mellem hesten og drengen er for den samlede oplevelse af spillet ;)
(Jeg synes personligt det var sjovere at kæmpe mod kæmpestore stenmonstre).

Desuden betyder en bred fanskare (hvor bred er den egentlig?) ikke nødvendigvis, at det har nogen særlig historisk betydning.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
jaesjaesSkrevet 11/09-11 23:39 
Kristensen>
Jeg forstår sagtens hvad du skriver, men jeg køber den ikke.

Når du kalder det en statisk tilgang til vurderinger, røg pointen højst delvist igennem :)

Anyway, muligvis grunder det hele i lidt forskellige opfattelser af, hvad begrebet tidløst kan dække over...
dRxLdRxLSkrevet 12/09-11 00:00 
@Jonassoe: det var kun det første af mine indlæg til dig der var alvorligt, og faktisk også venligt, ment. Dit svar på det fortjente en god omgang trolling. Beklager at du bed på...

Alle andre diskuterer værdier i abstrakt form, altså kvaliteter, mens du som den eneste synes at insistere på at vurdere ud fra konkret kvantitative størrelser.

Jeg får indtryk af at du er kommet til at forveksle "tidløs" med "historisk betydning".

Dette indlæg er også alvorlig ment. Jeg forventer at der er en rimelelig chance for at du finder anledning til yderligere anstød, men det er ikke hensigten. Hvis du svarer i samme stil som sidst, vil jeg ikke ulejlige mig med dig yderligere.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JonassoeJonassoeSkrevet 12/09-11 01:06, rettet 12/09-11 01:09 
dRxL>
@Jonassoe: det var kun det første af mine indlæg til dig der var alvorligt, og faktisk også venligt, ment. Dit svar på det fortjente en god omgang trolling. Beklager at du bed på...

Helt i orden, jeg var vel lidt selv ude om det :P

dRxL>
Jeg får indtryk af at du er kommet til at forveksle "tidløs" med "historisk betydning".

Slet ikke, Kristensen nævnte såmænd noget om historisk betydning på side 4. Jeg gider ikke at diskutere, om spillet er tidsløst, for det vil nogle naturligvis mene, at det er, mens andre vil mene noget andet.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
DarkbeatDarkbeatSkrevet 12/09-11 04:37 
Med hele den hér snak er jeg spændt på at se hvad der vil blive anset for at være "klassikere" fra denne generation, om 10-15 års tid.

Vil man kigge tilbage og sige "L.A. Noire var et virkeligt specielt spil der var forud for sin tid og ville have været fantastisk hvis det ikke var på grund af den hvide slavehandel der foregik under udviklingen af det"?

Man kan sjældent vide hvad vil få historisk betydning før det går over i historien...
nerosnerosSkrevet 12/09-11 07:41, rettet 12/09-11 07:47 
Tror også vi har været inde på den her snak ret mange gange nu ;-)

Jeg betragter selv Sotc som værende kunst på spil. Intet andet spil ligner det her! Det var stemningen og musikken der slog mig totalt i gulvet der jeg spillede det, og selvfølgelig kampene mod de store væsner. Det sorte vand og det døde landskab!

Lige en sidste ting også så har salgstal INTET at gøre med om et spil bliver til en tidsløs klassiker. Ved ikke om det er det der virkelig bliver skrevet, men det er hovedrystende hvis nogen mener det, men måske jeg har misforstået hvad i skriver?
Bashful Neophyte
JonassoeJonassoeSkrevet 12/09-11 08:52 
Darkbeat>
Vil man kigge tilbage og sige "L.A. Noire var et virkeligt specielt spil der var forud for sin tid og ville have været fantastisk hvis det ikke var på grund af den hvide slavehandel der foregik under udviklingen af det"?

Mener du, at man kan mærke arbejdernes dårlige forhold i kvaliteten af spillet, eller at viden om det har sænket vurderingen af spillet?

neros>
Lige en sidste ting også så har salgstal INTET at gøre med om et spil bliver til en tidsløs klassiker. Ved ikke om det er det der virkelig bliver skrevet, men det er hovedrystende hvis nogen mener det, men måske jeg har misforstået hvad i skriver?

Det har JEG i hvert fald på intet tidspunkt skrevet, og jeg har heller ikke læst det andre steder i tråden.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
121 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig