X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bedste shooter-serie


Svar
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 12:33, rettet 16/01-06 13:07 
Spinoff fra "Bedste RPG-serie" tråden.

Hvilke serier har gennemgående været de bedste når man kigger på gameplay, struktur, evolution (måske endda gode til trods for manglende evolution) og decideret "fun-factor"?
Horisontale såvel som vertikale shootere er selvfølgelig velkomne.
Krav til at kvalificere som serie, må være et minimum på 3 forskellige titler på tværs af alle platforme.


Et par bud fra min side:

Donpachi
Tiger Heli
Cotton
Raiden
Raiden Fighters
1941
Esp Ra.De
ChronoChronoSkrevet 16/01-06 12:38 
Er alle shootere ikke i samme serie? :p
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
NaieraNaieraSkrevet 16/01-06 12:50, rettet 16/01-06 12:51 
ESP RA.DE. er helt sikkert mit valg. Klart den serie jeg har haft mest shooter-sjov sammen med, og jeg har ikke engang spillet ESPGaluda 2 endnu. Cave kan bare det der skidt. Udover Radiant Silvergun og Mars Matrix udgøres min top-10 over shooters nok af spil fra Cave. Woo.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 13:16 
Cave er ubetinget nummer 1 på shooterfronten hos mig også, men jeg er lidt delt mellem ESP-serien og Donpachi-serien. Tror bedst jeg kan lide den sidste, men det er meget tæt.
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 13:17, rettet 16/01-06 14:41 
Chrono>
Er alle shootere ikke i samme serie? :p

Just answer the question, smartass ;)
Alf81Alf81Skrevet 16/01-06 13:35, rettet 16/01-06 13:37 
Hvis man kan kalde alle Aleste titler fra Compile en serie? -_^ Ligefra PowerStrikeII SMS (bedre 8-bit shooter findes ikke!) til RoboAleste. Kan godt lide måden Compile bygger sværhedsgraden op på.

Cave har produceret DoDonPachi og det takker jeg Cave for! Kunne tidligere komme til "slut-bossen" uden det store besvær. Det er nu ovre, efter at have stiftet bekendtskab med point-systemet deri. Tak Naiera! For at have set din hiscore til konsoltræf :(

Af horisontale shooters, må jeg sige Gradius. Har fundet alt hvad denne serie indebære, yderst vanedannende. Selvom "skibet" er grimt og de første par titler, fra min side, er blevet spillet på en NES, er det vanedannende element stadig faktum. Og så må man ABSOLUT ikke glemme GradiusV!
Ting om dét og pis.
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 14:44 
Alf81>
Hvis man kan kalde alle Aleste titler fra Compile en serie? -_^ Ligefra PowerStrikeII SMS (bedre 8-bit shooter findes ikke!) til RoboAleste. Kan godt lide måden Compile bygger sværhedsgraden op på.

Aleste-serien startede jo egentlig helt tilbage på MSX konsollerne med Aleste, Aleste II og Aleste Gaiden.
Super Aleste (SNES) er klart min favorit i serien.

Har egentlig ofte tænkt på hvorvidt "Soldier" serien til PCE ikke er det samme som Aleste serien, blot med små modifikationer.
JAAJAASkrevet 16/01-06 14:49, rettet 16/01-06 14:50 
Om det er de bedste serier, vil jeg ikke udtale mig om, men mine favoritserier er vel R-Type eller 1900 serien. Begge i sær på grund af pacingen, men R-Type vinder også mange point på det rent grafiske design.
Alf81Alf81Skrevet 16/01-06 14:55 
Kender godt min Compile -_^ Men tænkte nu mere på de titler jeg selv har spillet meget.

Palmer Eldritch>
Har egentlig ofte tænkt på hvorvidt "Soldier" serien til PCE ikke er det samme som Aleste serien, blot med små modifikationer.

Ja, eller Soldier og Zanac?
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 16/01-06 15:48 
Gradius! ISÆR hvis man tæller spinoff-serierne med.
Jeg synes ikke, personligt, der hersker den store tvivl. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BaggyBaggySkrevet 16/01-06 15:56 
Jeg også til Gradius.
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 17:02 
Alf81>
Cave har produceret DoDonPachi og det takker jeg Cave for! Kunne tidligere komme til "slut-bossen" uden det store besvær. Det er nu ovre, efter at have stiftet bekendtskab med point-systemet deri. Tak Naiera! For at have set din hiscore til konsoltræf :(

Så er du vel så småt også klar til at blive ydmyget på det groveste af DoDonpachi Dai-Ou-Jou;)
JAAJAASkrevet 16/01-06 17:07 
Sumez>
Gradius! ISÆR hvis man tæller spinoff-serierne med.

Og Salamander? :)
SumezSumezSkrevet 16/01-06 17:09 
Salamander må vel regnes som en spinoff-serie?
Jeg mente Salamander og Parodius. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 17:11 
Alf81>
Ja, eller Soldier og Zanac?

Du har ret. Den første Zanac (NES) havde en fantastisk AI som tilpassede sig efter spillerens valg.
Jeg er uhyre fascineret af "videnskaben" bag spil, det der ikke umiddelbart er synligt. Derfor vil Zanac altid have en høj stjerne hos mig, og derfor er Kyukyoku Tiger (SMD) min all-time favoritshooter.
JAAJAASkrevet 16/01-06 17:16 
Sumez>
Salamander må vel regnes som en spinoff-serie?
Jeg mente Salamander og Parodius. :)

Ah :) Jeg troede faktisk kun, at der var ét Salamander spil.
Alf81Alf81Skrevet 16/01-06 17:24 
Palmer Eldritch>
Så er du vel så småt også klar til at blive ydmyget på det groveste af DoDonpachi Dai-Ou-Jou;)

Hvad mener du?
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 16/01-06 19:09 
JAA>
Ah :) Jeg troede faktisk kun, at der var ét Salamander spil.

Så kan jeg jo glæde dig med nyheden om, at der er hele tre, såfremt man tæller NES-udgaven af Life Force med. (arcade-udgaven er en remake af Salamander, men NES-udgaven er et nyt spil, sådan da). Allesammen gode spil. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 20:07 
Alf81>
Palmer Eldritch>
Så er du vel så småt også klar til at blive ydmyget på det groveste af DoDonpachi Dai-Ou-Jou;)

Hvad mener du?

DOJ er et af de klart mest udfordrende Cave-spil overhovedet. Skiller fårene fra bukkene. Mændene fra musene. De svage fra de stærke etc.
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 20:13 
Naiera>
Udover Radiant Silvergun og Mars Matrix udgøres min top-10 over shooters nok af spil fra Cave. Woo.

Jeg har aldrig fattet din begejstring for Mars Matrix. Hvad er det der fænger?
Spillet er godt, men det virker bare ikke som noget ud over det sædvanlige.
Alf81Alf81Skrevet 16/01-06 20:22 
Åååh... Nu er jeg med ^_^ Kommer nok ikke til at spille Dai-OuJou, før jeg har det på PCB. Og der går nok liiige et stykke tid endnu -_^
Ting om dét og pis.
JAAJAASkrevet 16/01-06 20:25 
Sumez>Så kan jeg jo glæde dig med nyheden om, at der er hele tre, såfremt man tæller NES-udgaven af Life Force med.

Aha! Dem må jeg opstøve. Jeg kender kun det, hvor man på første bane skal gennem sådan nogle hajtandslignende gevækster, der bevæger sig op og ned.
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 20:39 
Alf81>
Åååh... Nu er jeg med ^_^ Kommer nok ikke til at spille Dai-OuJou, før jeg har det på PCB. Og der går nok liiige et stykke tid endnu -_^

Excellentcom havde et par DDP: DOJ PCB på lager sidste uge til en helt fin og overkommelig pris. Ser heller ikke ud til den falder foreløbig.
Alf81Alf81Skrevet 16/01-06 20:48 
Kan selv skaffe det til ca. 1600,- Selvom det ikke så meget for et PCB, er det stadig min pengepung for tungt.
Ting om dét og pis.
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 20:59 
Så er der jo altid PS2 udgaven, som efter sigende er tæt på identisk med arcadeversionen, men jeg forstår godt hvad du mener.
NaieraNaieraSkrevet 16/01-06 21:12 
Og PS2-udgaven har flere spilmodes. Specielt med ESPGaluda er spillet nok bedre til PS2, simpelthen fordi man kan mere, som f.eks. at spille Arrange, som jo er intet mindre end genialt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 16/01-06 21:16, rettet 16/01-06 21:19 
Palmer Eldritch>
Jeg har aldrig fattet din begejstring for Mars Matrix. Hvad er det der fænger?
Spillet er godt, men det virker bare ikke som noget ud over det sædvanlige.

Jeg har aldrig fattet folks begejstring for R-Type og Gradius. Kedelige, men samtidig utroligt frustrerende. Wee.

Med Mars Matrix virker det som om, at nogen "forstår det", mens andre ikke gør. For de flestes vedkommende gælder det nok bare om, at åbenbaringen bare skal ramme dem en dag, de tilfældigvis sætter spillet i maskinen ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
flottenheimerflottenheimerSkrevet 16/01-06 21:18, rettet 16/01-06 21:19 
Parodius er helt klart min yndlingsshooterserie (og Sexy Parodius er #1). Men R-Type serien er nok den serie jeg har brugt længst tid på.
Cave, Raizing og Compile har også lavet mange virkelig fede shooters som jeg har brugt lang tid i selskab med.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
Alf81Alf81Skrevet 17/01-06 00:03 
Naiera>
Jeg har aldrig fattet folks begejstring for R-Type og Gradius. Kedelige, men samtidig utroligt frustrerende. Wee.

Gennem tiden, har der været et par joypads faretruende nær deres endligt (for mit eget vedkommende), pga. De to nævnte titler. Så den frustrerende del, vil jeg godt give dig ret i. Men kedelige, det vil jeg nu ikke mene at de er? Horisontale og vertikale, vil jeg betragte som to vidt forskellige genre. Og måske du bare ikke er tiltrukket af den ene?
Ting om dét og pis.
NaieraNaieraSkrevet 17/01-06 00:11, rettet 17/01-06 00:12 
Jeg betragter dem også som vidt forskellige typer spil, men det er der mange jeg før har diskuteret med der absolut ikke ville acceptere. De fleste af dem har dog nok haft intelligenskvotienter under middel...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Alf81Alf81Skrevet 17/01-06 00:34, rettet 17/01-06 00:39 
Har taget notits af, at du ikke var nær så begejstret for ThunderForceIV, som jeg selv. -_^ Men det ville klart ligge på MIN serie-førsteplads, hvis jeg havde spillet det første i serien, ikke havde hadet II'eren og var i besiddelse af V'eren, så jeg kunne have en holdning til det. Meeen...

Forresten, nogen herinde der kan rekommandere ThunderForceV?
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 17/01-06 01:09 
JAA>
Aha! Dem må jeg opstøve. Jeg kender kun det, hvor man på første bane skal gennem sådan nogle hajtandslignende gevækster, der bevæger sig op og ned.

Der findes en udmærket udgivelse med 1'eren og 2'eren til Saturn. Kan anbefales. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 17/01-06 09:31 
Alf81>
Forresten, nogen herinde der kan rekommandere ThunderForceV?

Helt klart. Vær opmærksom på, at Saturn-udgaven efter sigende er en del bedre end PS1-udgaven.
Alf81Alf81Skrevet 17/01-06 13:05 
Sagen VAR så enkelt, at jeg faktisk overhovedet ikke kendte til PSX udgaven ^^
Ting om dét og pis.
Michael_Michael_Skrevet 20/01-06 21:28 
Konklusion: ingen.
Gradius-serien og R-type rangerer højt som de eneste horisontale shootere.
På den vertikale front er det en lidt mere broget blanding af et par Cave serier samt Aleste-serien og 1941-serien (hvilket er lidt mærkeligt, eftersom vi jo alle ved, at vertikale shootere er de horisontale klart overlegne, men det er en diskussion vi ikke behøver åbne igen;))
la0sla0sSkrevet 21/01-06 05:48 
Jeg blæser lige ind her på et ukristeligt tidspunkt, og nævner i flæng:

Zanac. Det er absolut en af de bedste serier, der nogensinde har eksisteret i den genre. Det er selvfølgelig letkøbt, men jeg mener at psx udgaven muligvis er det bedste spil i zanac-serien.

Star Soldier. En shooter af samme type som zanac (kan skrives med omvendt fortegn), som virkelig er fed at spille. Det er selvfølgelig nemt at sige, men sådan er den serie... fed!

D-pachi. En personlig favorit. Der på alle leder og kanter er noget af det bedste jeg har spillet... selv dai ou jou, må jeg sige at jeg blev ret proficient i. Det er nok favoritten, rent underholdningsmæssigt.

Udover det, er ESP-serien - altså det jeg har spillet - en fed ting, og selvfølgelig R-Type og lignende spil som Pulstar og Blazing Star osv. (er klar over de åbenlyse forskelle). Ligesom Layer Section, Psyvariar (ikke genial), Gunbird, Gigawing og andre sager som Cotton og min personlige charme favorit Twinbee er dejlige spil jeg ynder at spille.

Jeg kunne nok også smide 194x på, men jeg har nok ikke spillet nok af det, til at komme med min dom, men jeg mener dog, at jeg ved nok til at kunne placere det der (ellers kunne jeg jo fake, og smide den ind, thi det er jo så kendt, at den nemt ville glide ned)..

Gradius har jeg ikke nævnt, og det er fordi at jeg skammeligt nok, ikke har spillet særlig meget af det... aner ikke hvorfor, men sådan er det.

Iøvrigt og "u-serie-agtigt" er Squares Einhänder altså også jævnt dejlig.

Nåja og på falderebet... Raiden... mmm... den smager godt!

Lars/mr. namedropping takker af, glæder mig til at høre reaktioner. Såsom:

Alf81: Pulstar sucks. :)
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 21/01-06 06:07, rettet 21/01-06 06:08 
Palmer Eldritch>
eftersom vi jo alle ved, at vertikale shootere er de horisontale klart overlegne, men det er en diskussion vi ikke behøver åbne igen;))

Jaja smilies... :) og det hele... Klart overlegne? Hvordan det. Du bliver nødt til at begrebsliggøre for mig, hvor i det klare består. Jeg kan ikke forstå den slags distinktioner... det forekommer tendentiøst :D Jeg kan ikke være med... Palmer, du må jo forstå... jeg har brug for det skåret ud, i tydelig tekst. :)

Jeg foretrækker selv det vertikale, men det er jo sikkert forbundet med noget fallisk, tøhø, men hori'en, hvorfor er den underlegen. Som du nævner selvfølgelig klart mængdemæssigt, meeen, kvalitetsmæssigt er der pr spil lavet måske mere godt i det format end vert. Men det er jo også bare mængde-tænkning, og ikke begrebsliggjort... men det må gøres senere. Amarone er en alvorlig sag, EDIT: som jeg skal sove på.
Hvad sker der?
Alf81Alf81Skrevet 21/01-06 12:51 
Måske kan "konklusionen" også have noget at gøre med, at tråden hedder 'bedste shooter SERIE'?
Ting om dét og pis.
3of193of19Skrevet 21/01-06 14:24 
Gradius (i hvert fald hvis man inkluderer Parodius, som jo bygger på den samme makanik).
Og Gradius V skubber Radiant Silvergun væk fra min personlige førsteplads blandt shootere generelt.
Michael_Michael_Skrevet 21/01-06 18:53 
la0s>
Jaja smilies... :) og det hele... Klart overlegne? Hvordan det. Du bliver nødt til at begrebsliggøre for mig, hvor i det klare består.

Blot en spøg og en diskussion vi har haft før.
Defender, som jo er horisontal, er den bedste shooter, men de vertikale shootere har udviklet sig bedst.
Amarone ER en alvorlig sag, og absolut ikke for nybegyndere;)
la0sla0sSkrevet 21/01-06 19:31 
Hehe, ja det er ikke for børn ;)

En herlig omgang. Men ja du har nok ret i din pointe :)
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 26/01-06 01:20 
Ja, Gradius V er måske den bedste shooter nogensinde i min bog.
R-Type serien er fed, men medmindre man kan tillade sig at tælle Pulstar med, kommer den ikke op i nærheden af Gradius i min bog.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig