X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bedste RPG-serie


Svar
Michael_Michael_Skrevet 11/01-06 21:05 
Hvilke serier har konsekvent været de bedste, de mest sammenhængende, de mest interessante og med de bedste historier hvor man faktisk på den ene eller anden måde "følte" med hovedpersonerne?

Action RPG er ikke med (ingen Zelda, sorry), men for at dække alle fronter, taler vi altså ikke udelukkende Japanske rollespil.

Her er et par stykker til at starte med:Se hele indlægget
86 emne(r).
« < 1 2

Svar
ValkyrieValkyrieSkrevet 14/01-06 15:07 
Herold>
Jeg foretrækker mine rollespil uden nudler.



Er på en måde enig, men et eller andet sted føler jeg at vi i vesten er ligeså slemme hvad angår stereotypes.

Jeg har ikke nogen yndlingsserie. Jeg har kun bider fra forskellige RPGs jeg kan vælge som favorit. Jeg tror helt klart at RPG er en af de genre der har allermest potentiale og mest at byde på hvis gjort rigtigt. Mulighed for god historie, character customization, open ended gameplay, etc er altsammen noget som andre genre bare ikke kan gøre så godt.
Efter min mening havde Fable noget af det som jeg syntes at alle RPGs burde have. Jeg mener og tror at LvLs og XP er blevet overvuderet i en ekstrem grad. For mig er det bare et nummer. Jeg kan godt lide Fables design om at jo mere du svinger dit sværd jo større bliver dine muskler. Altså, at lære skills og ændre udseende sker dynamisk og i real time.

Jeg kunne også godt lide Jade Empires system. Jeg føler ikke at kampsystemet fungerede optimalt i sidste ende. Jo det gjorde det, men det var ekstremt repetitive. Ideen er dog rigtig god. At lave en slags cross over mellem real time og strategi. Stadig have stat based våben, så stadig også give spilleren lov til at kunne fokusere på twich skill - Ninja Gaiden møder Fianl Fantasys dybde. At en spiller kunne vælge hvilken vej at fokusere på, også stadig have alt det normale lir med potions, enchanted equipment osv.
Jeg mener at fra et historiepunkt, så gjorde KOTOR det på den rigtige "måde". At kunne vælge og skabe historiens udfoldelse på den måde syntes jeg var rigtig fedt. I det første spil var jeg vild med dialogen. Nok også mest fordi jeg er en biased Starwars fan.
Men hvis vi bare snakker figurdesign, så kunne jeg virkelig godt lide Squall(FF8), og hvis vi bare snakker premise til en historie, og presentation, så Morrowind. Jeg syntes det var en genial måde at præsentere historien på. At bare komme til Morrowind, via en båd. Jeg kunne også rigtig godt lide FF10, som jeg mener var lidt mere frisk. Mange synes måske at Titus er en provokerende "Happy" retard, men jeg kunne sku godt lide det. Jeg synes det var nogen lidt anderledes elementer der, som gjorde det sjovt. Spehere Grid var en underholdende måde at fordele ens skill points. Det må have taget lang tid at komme op med sådan et solidt skill system.

Desværre er det begrænset hvor mange RPGs jeg har spillet. Jeg har ikke tilmodighed til lange cut scenes og dialoger, så jeg har bare undgået spil som Star Ocean med vilje. Og jeg føler at bare hack'n slash bliver ret trivelt, som i Diablo. Det undre mig dog selv lidt, fordi jeg har helt sikkert den perfekte mentalitet til at være en vaske ægte B.net Diablo 2 kiddie.
Jeg forventer mig dog rigtig meget af PS2 og PC RPGerne i år. Jeg er sikker på at The Witcher, Rogue Galaxy, DQ8, Titan Quest, Oblivion og FF12 vil overraske mig positivt.:) Det bliver et godt år for RPGs. Det kan i quote mig på:-D
Well crucify the insincere tonight...
Bede-xBede-xSkrevet 16/01-06 14:22, rettet 16/01-06 14:29 
Jeg tror også, at jeg vil sige, at FF serien er den bedste. Det er selvfølgelig med det forbehold, at jeg ikke har spillet de nyeste Dragon Quest og kun har prøvet nogle af de ældste kort. Det samme gælder Ultima serien.

Men alene det, at FF serien har holdt så mange år og stadig anses for værende blandt de bedste, synes jeg gør den til en oplagt kandidat. Jeg har mere respekt for de design filosofier der ligger bag en serie som Elder Scroll, men da jeg kun har spillet Morrowind, kan jeg ikke udtale mig om spillene set som serie.

FF serien, ja, egentlig flere Square Enix spil har dog brug for fornyelse. Eller nok egentlig bare streamlining, da flere af elementerne godt kan fungere.

Tag fx Chrono Cross som jeg spiller i øjeblikket. Ca fire timer inde er der et mini game, hvor man skal fodre nogle drager. Det forgår på den måde, at man som spiller kan stå på et vist antal punkter på skærmen. Et foran hver drage og et hvor man samler mad op til dem. Man har forinden besluttet sig til, hvor mange drager man vil fodre og vil blive belønnet ud fra hvor mange man valgte. Så er det ellers bare at gå igang.

Problemet er, at for det første er det svært - særlig i starten - at se hvilke drager er sultne. Animationerne og lydeffekter er utilstrækkelige. For det andet er det som om, der er delay på ens figur. Som om han først reagerer efter man har trykket. Det gør det ganske frustrerende at forsøge at fodre de 100 drager, som udløser den største belønning.

Resultatet bliver som at spille en dårligt programmeret version af Tapper.

Jeg kan ikke forstå, hvorfor man som spiller skal spilde tiden på det. Men man vil jo gerne have den højeste belønning og mini spillet skal under alle omstændigheder spilles, hvis man vil videre.

Kampanimationer er et andet typisk problem med flere rollespil. Nogle er blevet gode til at skære ned på dem, men hvad med at give en muligheden for at slå dem fra. Hvis jeg spiller Iron Storm eller Fire Emblem giver de mig muligheden for at fjerne dem. Hvorfor skulle det samme ikke være muligt i rollespillene?

Her må jeg selvfølgelig indskyde, at det måske ikke i alle tilfælde vil være hensigtsmæssigt at kunne slå fjendernes animationer fra...

Særligt med skiftet til CD mediet er det som om, at Square - og andre - føler sig tvunget til at putte masser af indhold ind i spillet, således det opnår en vis størrelse og omfattethed. Men det bliver ikke gjort med omtanke.

Det jeg gerne ville se fra især Square Enix, var et spil der var maks 20 timer langt, med alle de samme resourser dedikeret til projektet, som til deres typiske spil. Således at man fik alt det gode, men ikke skulle trættes af alt det tidsspilde og b-agtige minispil, der kun er der, så de kan sige, at spillet er 80+ timer langt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Alf81Alf81Skrevet 16/01-06 14:28 
Så burde du vel bare spille Action-RPG's?
Ting om dét og pis.
Bede-xBede-xSkrevet 16/01-06 14:34, rettet 16/01-06 14:35 
Det gør jeg også i stor stil. Havde Palmer tilladt Zelda serien - selv om den ikke er et RPG - som kandidat, var der ingen tvivl om, hvor min stemme ville ligge.

Men jeg holder stadig meget af rollespil. De skal bare laves ordenligt :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JAAJAASkrevet 16/01-06 14:34, rettet 16/01-06 14:35 
Bede-x>Kampanimationer er et andet typisk problem med flere rollespil. Nogle er blevet gode til at skære ned på dem, men hvad med at give en muligheden for at slå dem fra. Hvis jeg spiller Iron Storm eller Fire Emblem giver de mig muligheden for at fjerne dem. Hvorfor skulle det samme ikke være muligt i rollespillene?

100% enig. Unødvendigt lange kampanimationer er en af de største årsager til, at jeg kan vælge et eller andet RPG fra. Der synes jeg så, at Square er et af de allerbedste firmaer til at designe kampsystemer, der afvikles hurtigt. Der var lige FFVIII, hvor man enten skulle gennem de ulidelige draws eller summons alt efter, hvordan man spillede det, men som serie er FF min favorit ikke mindst på grund af de hurtigt afviklede kampe. Jeg er ved at færddiggøre Xenosaga for tiden, og det er altså rigtigt tungt at vente på animationerne. Helt unødvendigt at udsætte spilleren for disse hele vejen igennem.
Alf81Alf81Skrevet 16/01-06 14:37 
Til gengæld gør Square det så "godt" igen, ved at tillægge afsindigt mange random-battles >_<
Ting om dét og pis.
JAAJAASkrevet 16/01-06 14:41, rettet 16/01-06 14:43 
Der synes jeg slet ikke, at de er værre end andre (FF I og II undtaget). De fleste RPG'er, jeg har spillet, har har haft lige så mange random encounters som FF serien, og det gennemsnitlige flow i et FF vil jeg typisk klart foretrække.
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 14:49 
Alf81>
Til gengæld gør Square det så "godt" igen, ved at tillægge afsindigt mange random-battles >_<

Som man jo kan undgå helt i Grandia spillene. Endnu en grund til hvorfor etteren og toeren er noget af det allerbedste genren kan byde på.
JAAJAASkrevet 16/01-06 14:51 
Palmer Eldritch>
Som man jo kan undgå helt i Grandia spillene.

Held og lykke med bosserne ;)
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 14:57, rettet 16/01-06 15:01 
Ikke helt forstået ;)

Grandia har efter min mening det klart mest fleksible kampsystem, hvilket gør at man helt naturligt tilpasser sine ressourcer til enhver given situation.
JAAJAASkrevet 16/01-06 14:59, rettet 16/01-06 15:02 
Jeg mener, at hvis du helt undgår kampe undervejs i spillet, så bliver det svært (umuligt) at klare bosserne, fordi du har et party, der stadig er level 1. Det gælder vel egentlig generelt for de RPG'er, hvor man kan se de 'random' encounters, og derfor er det vel bare en måde at snyde spilleren til at føle, at der ikke er random encounters, uden at der reelt er den helt store forskel. Det er i hvert fald min oplevelse.
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 15:03 
Man skal bare vælge sine kampe med omhu.
Bare det at muligheden for at vælge hvorvidt man går ind i en kamp eller ej foreligger, vidner om en intelligens mange spil mangler.
RJKRJKSkrevet 16/01-06 15:45 
Bede-x>
Det jeg gerne ville se fra især Square Enix, var et spil der var maks 20 timer langt

Jeg tror ikke det ville fungere i praksis. Nu har jeg ikke prøvet at tage tid, men groft sagt bruger man i et typisk japansk RPG vel noget i retning af 50% af tiden med kampe, 25% med historie/dialog og 25% på at løbe rundt/udforske. Et kort RPG (som max 20 timer er), vil betyde for lidt tid til historie og dialog. I hvert fald med mindre vi snakker om meget simple historier med få karakterer. Lidt sørgeligt, men ret sandt, så opnåes meget af effekten i et RPG ved, at de netop er lange. Det betyder ganske enkelt, at man bekymrer sig mere om figurerne, dermed historien og slutteligt spillet. Det er en elementær udvikling af, at man kommer til at "kende" karaktererne. Hvis du fjerner det, fjerner du meget af spillet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 16/01-06 15:47 
Jeg så gerne at de snart kom med et, der var mere end 30-40 timer langt igen. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaidNaidSkrevet 16/01-06 15:55, rettet 16/01-06 15:55 
JAA: Nu bliver man jo helt automatisk tvunget ind i 40% af kampene, da fjenderne står i vejen for ens destination ;). Så det er vel op til en selv, om man så vil bekymre sig om de fjender i den anden ende af skalaen.
Bede-xBede-xSkrevet 16/01-06 16:07, rettet 16/01-06 16:09 
RJK>
Det er en elementær udvikling af, at man kommer til at "kende" karaktererne.

Jeg mener ikke, at man kommer til at kende karakterene bedre, fordi man bruger halvdelen af spillet i kamp. Eller ser diverse kampanimationer. Eller spiller dårlige minispil. Eller...

Jeg snakker om at streamline de elementer, som mange vil kalde skidt design.

Prøv at gennemføre Vagrant Story og så gå igennem det igen med samme karakter. Det bliver lidt for let, selvfølgelig, men længden gør at historien/karakterene faktisk bliver bedre anden gang. Efter min mening også bedre end mange - måske alle, men jeg må hellere lade være med og være for dramatisk - rollespil, som tager 2-3 gange så lang tid.

Panzer Dragoon Saga er kun 20 timer langt. Omend spillet har en del fejl, så fandt jeg det en passende længde. Synes ikke at historien eller måske nærmere oplevelsen led under længden.

Suikoden leverede en udemærket oplevelse på kort tid. Man ville gerne have mere da det sluttede. Det samme galt 2'eren, også selv om den var længere. Måske fordi det på flere punkter føltes streamlinet. Det overflødige var skåret væk.

Det der er vigtigt er ikke at gøre oplevelsen længere, end spillet kan holde til. Det kan for så vidt godt være langt, men jeg så gerne, at de bare forsøgte sig med et par korte, for at se, hvordan det ville blive modtaget.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 16:17 
RJK>
Det er en elementær udvikling af, at man kommer til at "kende" karaktererne. Hvis du fjerner det, fjerner du meget af spillet.

Det kommer vel alligevel lidt an på hvad spillet ellers har at tilbyde. Jeg er grundlæggende enig i din konklusion, men et spil som Ys fremstår immervæk som et fantastisk RPG, selvom der praktisk talt ikke er nogen form for udvikling i det kendskab man har til personerne som historien skrider frem.
RJKRJKSkrevet 16/01-06 16:19, rettet 16/01-06 16:21 
Bede:

Hvis man skærer i de interaktive dele, så får man jo bare en masse der flipper ud over "interaktiv film" (Xenogears).

Et 40-60 timers spil ryger jo ikke ned på 20, fordi man optimerer kampanimationer eller fjerner minispil. De fylder jo ikke ret meget i den samlede spiltid, men føles bare lange, fordi de er gentagende. Personligt hadede jeg hiv-kisten-op-af-vandet-animationen i Wind Waker, men helt ærligt så tager det jo ikke SÅ lang tid.

Jeg er helt enig med dig i at barbere det værste tidsudtræk væk, men jeg tror nu det er en lektie, som man allerede lærte i sidste generation. Jeg er uenig med dig i, at korte RPG'er kan fungere på niveau med lange RPG'er. Og, jo, som jeg argumenterede for tidligere, så er det faktisk bidragende, at det er langt i sig selv. Men nu kan man jo lave tingene "lange" på mange måder.

(jeg synes de fleste af jer brokker jer helt vildt, hvis et actionspil er kortere end 15 timer - vil I også brokker jer, når et RPG er over 20 timer? det hænger jo ikke sammen...)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 16/01-06 16:23 
Palmer Eldritch>
Det kommer vel alligevel lidt an på hvad spillet ellers har at tilbyde.

Det tror jeg ikke, men jeg har heller ikke spillet Ys. Jeg skrev i øvrigt ikke noget om udvikling i figurerne. Det mener jeg vist dybest set er noget overvurderet. Jeg tror sådan set bare det handler om tid.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 16:38 
OK. Så misforstod jeg dig.
Det med at kende personerne tror jeg kommer ligeligt fra såvel det lange (kampene/cut-scenes) som fra den udvikling de enkelte personer gennemgår via dialog og storytelling.

Det første er vel drevet af en subjektiv bearbejdning af det man som spiller oplever, mens det andet er resultatet af den måde man, som spiller, forholder sig til noget der egentlig er forudbestemt.
Bede-xBede-xSkrevet 16/01-06 16:42, rettet 16/01-06 16:43 
RJK>
Hvis man skærer i de interaktive dele, så får man jo bare en masse der flipper ud over "interaktiv film" (Xenogears).

Det er ikke de interaktive elementer, jeg snakker om - undtaget selvfølgelig dårlige minispil som helt skal fjernes - men unødvendig tidstrækkeri.

Fx kamp animationer. Spil et godt S-rpg og se hvor behageligt det bliver, når man 10 timer inde i spillet fjerner animationerne.

Dårlige puzzles skal også væk. Som et eksempel kan bruges FFX's tempelpuzzles. De var helt til rotterne og et tydeligt eksempel på noget, som skal barberes væk.

Et 40-60 timers spil ryger jo ikke ned på 20, fordi man optimerer kampanimationer eller fjerner minispil.

Er det optimeret ordenligt kan spillet som nævnt godt trække mere end 20 timer.

De 20 timer var bare, hvad jeg godt kunne tænke mig og se nogle få udspil af.

De fylder jo ikke ret meget i den samlede spiltid, men føles bare lange, fordi de er gentagende.

Nu afhænger det jo af hvilket spil vi kigger på, men som udgangspunkt er jeg uenig. Kampanimationerne fylder lang tid igennem det samlede spil.

Jeg skal hjem og spille Chrono Cross nu. Jeg har et stoppeur, så jeg skal nok prøve og tage tid... :)

Jeg er uenig med dig i, at korte RPG'er kan fungere på niveau med lange RPG'er.

Hvis du med niveau mener kvalitetsmæssigt, så bliver vi ikke enige. Kvaliteten bliver ikke dårligere af at spillet er kortere.

Og, jo, som jeg argumenterede for tidligere, så er det faktisk bidragende, at det er langt i sig selv.

Igen må jeg pointere, at det ikke er længden, jeg har noget problem med. Tidsspilde er en anden sag...

(jeg synes de fleste af jer brokker jer helt vildt, hvis et actionspil er kortere end 15 timer - vil I også brokker jer, når et RPG er over 20 timer? det hænger jo ikke sammen...)

Ved ikke om det er henvist til mig, men min holdning til spils længde er, at de skal være så lange som de er gode. Om det er en time eller hundrede er sådan set ligegyldigt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
ChronoChronoSkrevet 16/01-06 16:47 
Jeg tror meget tid kunne spares hvis spillene blev dygtigere til at fortælle samtidig med de mere interaktive dele, f.eks. under kamp eller mens man går og udforsker.

Personerne kan da sagtens gå og tale sammen mens de vandrer omkring i landskabet. Det samme under kamp, selvom intensiteten her nok forhindrer de helt dybe samtaler. Men f.eks. er alle personerne ofte helt kølige under en kamp. Man ville da få et bedre kendskab til dem hvis de reagerede lidt på at de kæmpede ved at gå i panik eller lignende. Synes faktisk Tales of Symphonia havde lidt af dette, og det hjalp da til at man fik sympati for personerne.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
JAAJAASkrevet 16/01-06 17:02, rettet 16/01-06 17:06 
kobsie>
JAA: Nu bliver man jo helt automatisk tvunget ind i 40% af kampene, da fjenderne står i vejen for ens destination ;). Så det er vel op til en selv, om man så vil bekymre sig om de fjender i den anden ende af skalaen.

Det er jo lige det. Man bliver for det meste alligevel tvunget ind det absolut nødvendige antal kampe der skal til, for at man kan klare sig igennem. Ofte skal man også selv tage initiativ til lidt ekstra level up for at klare visse steder, hvis man har undgået alt for meget i løbet af spillet. Min oplevelse er så, at helhedsfornemmelsen af, hvor mange 'ligegyldige' kampe, man kommer ud i denne type RPG'er, bliver stort set den samme som i f.eks. Final Fantasy. Det er for mig at se meget mere vigtigt for oplevelsen, at selve kampene overstås hurtigt og uden spildtid, end systemet for, hvordan kampene opstår. Fordelen ved FF systemet er, at man bliver fri for at overveje, om man burde tage et par kampe mere hist og pist. Det er noget, der generer mig en smule ved ikke-random RPG'erne.
RJKRJKSkrevet 16/01-06 17:16 
Chrono>
Jeg tror meget tid kunne spares hvis spillene blev dygtigere til at fortælle samtidig med de mere interaktive dele,

Historiefortælling/dialog i spil er jo ofte utroligt langsomt og stillestående, hvis man sammenligner med fx film. Det kunne man måske arbejde med. Omvendt er det vel også en del af charmen, at alt ikke skal fyres af på to timer, hvor der ikke er plads til noget som helst udover det allervigtigste.

Der er allerede en hel del RPG'er som bruger kampene til at fortælle dele af historierne. Det bliver nok svært at komme meget længere med. Rent teoretisk kunne de her fyld-cutscenes i Tales Of Symphonia vel godt have været afspillet, mens man udforskede på kortet. Hvis altså ikke stemmerne var blevet fjernet fra den engelsksprogede udgave... Men det er jo svært at bevare kontrol og flow med den slags, ligeså snart spilleren kan gå ind og "ødelægge" det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaidNaidSkrevet 16/01-06 17:21 
JAA: Jada. Det eneste jeg ville hen til, er bare at man ikke stadig er på level 1 når spillet er slut. Realistisk set, så er spillet udøvet sådan at selv om man styrter igennem hvor gæret er lavest, så opnår man stadig de skills som er nødvendig for at overleve. At man så tit og ofte ender i halvumulige situationer er man jo så selv skyld i.
jaesjaesSkrevet 16/01-06 18:35 
Chrono>
Jeg tror meget tid kunne spares hvis spillene blev dygtigere til at fortælle samtidig med de mere interaktive dele, f.eks. under kamp eller mens man går og udforsker.

En lille smule kan der nok spares på denne måde. En anden måde at gøre spillene lidt kortere på, er ved at gøre historierne lidt mere fokuserede og mindre snørklede, samt strømligne dialogen.

Historiefortællingen: Færre plot-twists og sidespring, mere historiefortælling i form af bøger og dokumenter fremfor næsten udelukkende dialog og filmklip.

Dialogen: Der er fx meget overflødigt snak i FF-serien, efter min mening. Man behøver altså ikke vide ALT om figurerne, deres hunde og deres tanter, for at de føles dybe :)

Ovenstående er kun eksempler, for jeg kan som helhed godt lide opbygningen i disse spil. Kommer vi over 30-40 timer, begynder jeg dog at gerne ville se enden på det hele - jeg gider ikke spille det samme RPG i månedsvis.
Michael_Michael_Skrevet 16/01-06 20:19 
Kan man egentlig kategorisere Shenmue-serien som et RPG?
Hvad med D2. Er det Adventure?
Alf81Alf81Skrevet 17/01-06 00:10 
Palmer Eldritch>
Kan man egentlig kategorisere Shenmue-serien som et RPG?

Hvis man tager R-P-G bogstaveligt, så er det vel?
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 17/01-06 01:10 
Hvis man gør det, så er næsten alle spil et RPG. Jeg gider slet ikke tage den diskussion igen. Bare lad være med at tage genrenavne bogstaveligt. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 17/01-06 09:28 
Men min pointe er netop også, at det da er en lidt underlig genrekategorisering hvis Shenmue ses som RPG mens D2 kategoriseres som adventure.
Shenmue er et helt ufatteligt godt spil, men et RPG i den traditionelle forstand er det næppe.
Bede-xBede-xSkrevet 18/01-06 11:22 
Bede-x>
Jeg skal hjem og spille Chrono Cross nu. Jeg har et stoppeur, så jeg skal nok prøve og tage tid... :)

Ca 50% af tiden i de fem kampe jeg kiggede på er kampanimationer. Det er et lidt svært spil at tage tid på. Særligt fordi man skal trykke mange gange imellem animationer, da man har flere angreb af gangen. Samtidigt er det meget afhængigt af, hvor mange spells(elements) man vælger at bruge. I og med at man får fyldt op efter hver kamp, ligges der op til at de skal bruges så meget som muligt, hvilket også var hvad jeg gjorde.

Så vist man accepterer at kampene er 50% af spillet, som RJK forslog ovenfor - og muligvis er for højt sat i forhold til CC - så er det ca 20% spildtid. Fratrukket er nogle få procent, som skal svare til de første gange man ser animationerne, før de bliver trættende.

Det er en femtedel af spillet.

Dertil kommer de andre tidsspilde elementer...

RJK>Personligt hadede jeg hiv-kisten-op-af-vandet-animationen i Wind Waker

Det er vel også efterhånden ret veldokumenteret, at spillet har en del spildtid.

Chrono har forresten et tilsvarende element. Nogengange så finder man en kiste, som når man åbner, faktisk er to kister, hvor man så skal vælge imellem dem. Man sendes i en kampsekvens, så snart man forsøger at åbne en kiste af den type og pludselig er der to kister foran en, med både arme og ben - ikke at man skal prøve og finde mening i det. Den man angriber bliver åbnet og den anden forsvinder.

Trist at jeg skal vente på at den loader kampen, samt se animationerne - både fra spiller og kiste - i sådanne tilfælde.

Irriterende og ulogisk tidsspilde.

Andre ting der irriterer mig - og det er ikke kun i CC - er det med og trykke "X" på alt. I Chronos tilfælde er der nogengange, hvor man kan se, hvad man kan interagere med. Fx en kiste eller et skilt. Underligt er det selvfølgelig, når man kan læse et skilt, men ikke det ved siden af, men det står sikkert på et andet sprog(selv om de ligner hinanden)...

At løbe en omgang rundt på hver skærm, for at være sikker på, at man nu ikke går glip af noget, virker ikke bare tåbeligt, det er som om udvikleren gør grin med en.

Særligt FF9 irriterede mig på det punkt, for der havde designeren identificeret, at der var et problem. Spilleren spildte for meget tid, på at løbe rundt på skærmene og trykke "X".

Løsningen - og det er noget af en lappeløsning - var at lade et udråbstegn komme frem over spilleren, når han løb forbi interessante punkter.

Så man slap for at trykke "X", men ikke for løbeturen. Hurra hurra...

Palmer Eldritch>
Kan man egentlig kategorisere Shenmue-serien som et RPG?

Nej. Genre betegnelserne er dog ved at blive så flydende, at den sikkert går nogen steder.

jaes>
Dialogen: Der er fx meget overflødigt snak i FF-serien, efter min mening.

Måske, men det er vel kun fordi, den ikke er velskrevet.

Chrono>
Synes faktisk Tales of Symphonia havde lidt af dette, og det hjalp da til at man fik sympati for personerne.

Det bliver nok det næste, jeg går igang med. Jeg har hørt en del godt om det. Det skulle vist have en ualmindelig god forståelse for RPG genren.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
NaieraNaieraSkrevet 18/01-06 11:31 
Hvad er det du vil have, i stedet for at trykke X på ting der virker interessante? Skal spillet bare selv høste et rum for items når man først kigger derind? Ville du så ikke klage over, at man bliver ført igennem spillet uden udfordring overhovedet?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Alf81Alf81Skrevet 18/01-06 11:49 
For at være helt ærlig, så har jeg aldrig ladet mig gå på af den elementere styring RPG'er. Det er da den mindst frustrerende af ALLE genre? Det lyder lidt som om, at man sætter standard efter ET RPG. Og alt hvad der ikke er skåret efter samme mønster, er dermed endten dårligt, frustrerende eller tidspilde...? Hvor mange gange kan man gå galt i byen, inden man finder vej :)
Ting om dét og pis.
Michael_Michael_Skrevet 20/01-06 21:21 
Konklusion til dette må være at Final Fantasy-serien helt ubetinget er den bedste RPG serie gennem tiden, med meget fjerne "honorable mentions" til Chrono-serien og Grandia.
Fallout ser ud til at være den eneste nævneværdige vestlige "serie".
JAAJAASkrevet 20/01-06 23:17 
Vi kan i hvert fald blive enige om Final Fantasy-delen af din konklusion :)
CronossCronossSkrevet 21/01-06 00:52 
Arh, der er mange meget gode vestlige RPG'er.

Fallout 1 og 2, Arcanum, Morrowind, Vampire - Bloodlines, Ultima V-IX er klart bedre end alle de japanske rollespil i min bog. Og jeg er endda klart mest til japanske rollespil.

Final Fantasy, Chrono Trigger/Cross, Shadow Hearts, Xenosaga/gears, Dragon Quest, Skies of Arcadia, og Tales-serien er nok de japanske rollespil jeg har hygget mig mest med.
86 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig