X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hjælp ang. køb af digital kamera


Svar
ViolatorViolatorSkrevet 09/01-06 13:17 
Min kæreste fylder snart år, og har i den forbindelse ønsket sig et digital kamera i fødselsdagsgave. Det vil jeg selvfølgelig gerne give hende, men da jeg ikke har så meget viden på området, tænkte jeg, at der måske var en venlig sjæl herinde som kunne fortælle hvilket jeg skal købe :)

Det skal til slut lige siges, at jeg vil betale mellem 2000-3000 kr. for kameraet...
HeroldHeroldSkrevet 09/01-06 13:27 
Så har jeg et forslag for til et rigtigt tøsekamera, som mænd også kan være stolte af :)

Jeg har selv et Canon Ixus 700, som jeg gav lige omkring 3200 for, for omkring et halvt år siden. Kameraet har 7 megapixel, og tager nogle dejlige billeder. Jeg brugte ca. en måned på at researche emnet inden, og det var pt. et af de bedste valgmuligheder inden for kameraer i den størrelse. Kameraet selv er kompakt, og har mulighed for at tage billeder med både automatisk og manuelle indstillinger.

Jeg har vedlagt et link til Ixus 400 kameraet - det er reelt det samme kamera, men med 4 megapixel, hvilket reelt også burde være nok, da 7 er lige lidt rigeligt til privat brug. :)

Ixus 400
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
ChronoChronoSkrevet 09/01-06 13:54, rettet 09/01-06 14:12 
Vi har lige købt et Canon A610, og det kan godt anbefales. Designet er måske ikke så flot som det Herold anbefaler, og det er også en del større, men tilgengæld er det billigere og har mulighed for at tage bedre billeder, da der er flere manuelle indstillinger. Det har også mere optisk zoom (4x mod Ixus 3x).

Men jeg synes helt sikkert du skal vælge et Canon, og helst
et af de nye med DIGIC II processor. Af hvad jeg ved, så er
der DIGIC II i Ixus 700 (og 400?) + A610 og A620.

Jeg har set at Canon A520 er på tilbud mange steder, men lad være med at købe det - det er langsomt og der skulle være nogle små problemer med billedet.

Lige et par af de første billeder vi tog med kameraet:
http://www.cs.aau.dk/~chrono/pr/billede_139_december.jpg
http://www.cs.aau.dk/~chrono/pr/billede_195_december.jpg
http://www.cs.aau.dk/~chrono/pr/billede_006_januarjpg

Det kan sikkert gøres meget bedre hvis man ved lidt om de manuelle indstillinger :)

EDIT: Links rettet.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
WehnerWehnerSkrevet 09/01-06 13:55, rettet 10/01-06 10:06 
Hvordan er batterilevetiden på Ixus-modellerne? Jeg kigger også på dem.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 09/01-06 13:59, rettet 09/01-06 14:02 
Skal det være et simpelt og lille point-and-shoot kamera uden nogen fancy features, så er Canon IXUS serien yderst fornuftig og de tager nogle pæne billeder - og så fylder de intet og kan nemt være i lommen.

Hvis det må være lidt større og have flere avancerede features og en tilt-skærm, så kan jeg varmt anbefale en Canon Powershot A620 som jeg selv har og er mega glad for :)
Det kan selvfølgeligt bruges som et alm. point-and-shoot kamera men har også en del manuelle modes og features som man ellers kun finder på større kameraer. Kameraet er hurtigt og tager nogle rigtigt flotte billeder :)

Det kan købes for ca. 2500,-

Detaljeret anmeldelse her :
http://www.dpreview.com/reviews/canona620/
ViolatorViolatorSkrevet 10/01-06 09:23 
Mange tak for de indtil videre gode råd :)

Jeg hælder mest til Ixus 700 pt., men når jeg kigger på de forskellige kamera-shops på nettet figurerer der nogle gange en 750 i stedet for 700. Er det samme kamera eller hvad?
BeanoBeanoSkrevet 10/01-06 10:51 
Jeg mener IXUS 750 er en revideret udgave af 700 og den du skal gå efter :)
ViolatorViolatorSkrevet 10/01-06 11:40 
Tak Beano :)
jaesjaesSkrevet 10/01-06 11:44 
Beano>
så kan jeg varmt anbefale en Canon Powershot A620 som jeg selv har og er mega glad for

Det ser interessant ud, men så vidt jeg kan se, indstilles zoomen ikke flydende men i syv trin. Er det virkelig rigtigt? Måske er det kun den digitale zoom?

Ved du desuden, hvad de største forskelle fra G-serien er (rent betjenings-/indstillingsmæssigt, ikke så meget billedkvaliteten)?
BeanoBeanoSkrevet 10/01-06 11:54 
jaes>
Det ser interessant ud, men så vidt jeg kan se, indstilles zoomen ikke flydende men i syv trin. Er det virkelig rigtigt? Måske er det kun den digitale zoom?

Det er nok rigtigt - den optiske zoom har "niveauer" som den kan standse i (ikke hakvis). Har dog aldrig generet mig eller forhindret brugen af kameraet. Man bruger aldrig digital zoom :)


jaes>
Ved du desuden, hvad de største forskelle fra G-serien er (rent betjenings-/indstillingsmæssigt, ikke så meget billedkvaliteten)?

Nope sorry - har aldrig prøvet G-serien.
jaesjaesSkrevet 10/01-06 12:14 
Ok, tak. Nej, man bruger aldrig digital zoom, kun Photoshop, som jo er... digital zoom ;)

(Ved godt, hvad du mener) ;)
WehnerWehnerSkrevet 10/01-06 13:34 
Er der nogen, der både har håndteret et normalt Ixus og de lidt mere funky Ixus Zoom? Jeg kan se, at de kun har 2,4x optisk zoom i stedet for de sædvanlige 3x samt at skærmen grundet kameraets endnu mindre størrelse er 1,8 tommer i stedet for 2,5.

Men tager de ellers nogenlunde lige gode billeder, og har de begge de vigtigste funktioner?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
PalsgaardPalsgaardSkrevet 10/01-06 16:53 
jeg vil da bare lige anbefale Sony Cybershot T7 har haft i et par måneder nu og er fuldt tilfreds!

Med et Pro Duo kort deri optager den fantaski film og størrelsen på kameraet er også alt for lækkert!
Quomodo ValesSpiller nu: Grand Theft Auto IV, Diablo II: Lord Of Dest..., Metal Gear Solid 4: Gun...
JAAJAASkrevet 10/01-06 17:01 
Så længe, du køber Canon, er alt godt.
ComradeComradeSkrevet 10/01-06 17:13 
Sony kameraer er generelt, efter min mening, ret ringe.. De flade T modeller er næsten for tynde til, at man kan få en ordentlig optik presset ind, og har også fået en del høvl i anmeldelserne. Men helt klart det fedeste design!

Selv har jeg lige købt et prisbilligt Casio kamera, hvor jeg synes man får meget for pengene.
Jeg købte modellen Casio EXILIM ZOOM EX-Z120 med 7 megapixel for lige knap 2000,- kr.

Casio på EDB priser ...
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 10/01-06 23:48 
Købte selv et Fujiffilm FinePix F10 (6,3MP) for omtrent fire måneder siden, og det har jeg været overordentlig tilfreds med.

Researchede en del før jeg købte, og jeg er klar over, at billedkvaliteten ikke er den bedste på markedet, men fordelen ved denne model er, at den kan tage billeder ved højere ISO-værdier end tilsvarende kameraer uden billedet bliver grumset, og dermed tage billeder uden blitz i lysforhold, hvor det ikke ville være muligt for de fleste andre kameraer i klassen.
元気ですか。
PalsgaardPalsgaardSkrevet 11/01-06 00:03 
Comrade>
Sony kameraer er generelt, efter min mening, ret ringe.. De flade T modeller er næsten for tynde til, at man kan få en ordentlig optik presset ind, og har også fået en del høvl i anmeldelserne. Men helt klart det fedeste design!

Jeg skal på ingen måde gøre mig til ekspert... men da jeg hverken er freelance fotograf, eller er udstyret med mere end normalt syn, opfylder sony T7 alle de forventninger jeg havde!

Derudover var det for mig et væsentligt element at jeg allerede havde et Memorystick Pro Duo 1Gb til at ligge til min PSP... Pro Duo gør med T7 at du kan optage film i ekstra god kvalitet i forhold til et almindeligt kort...

Og JA! designet er alt for lækkert, og da jeg stod og skulle vælge virkede det lang bedre at smide i inderlommen på jakkesættet end de canon modeller jeg så på :)
Quomodo ValesSpiller nu: Grand Theft Auto IV, Diablo II: Lord Of Dest..., Metal Gear Solid 4: Gun...
WehnerWehnerSkrevet 29/01-06 15:18 
Jeg spørger lige igen, for jeg er stærkt fristet til at købe enten et Canon Ixus 50:

http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital/Digital_IXUS_50/

eller et Canon i Zoom

http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital/Digital_IXUS_i_zoom/index.asp?ComponentID=306220&SourcePageID=26181#1

i næste måned, da de er helt nede omkring 2200 på edbpriser.dk.

Er dog lidt i syv sind om jeg skal bestille Zoom-modellen eller den normale. Forskellen i optisk Zoom springer jo i øjnene, men er der ellers noget, jeg skal være opmærksom på?

Hvordan er billedkvaliteten (altså ikke antal megapixel, men alle de andre ting) sammenlignet med Powershot-modellerne. Jeg har et Powershot A40 2mp, som jeg har været meget glad for bortset fra størrelsen. Det kommer simpelthen ikke med rundt. Derfor jeg vil have et mindre.

Hvordan er batterilevetiden for de medfølgende opladelige batterier?

Ellers nogle erfaringer med Ixus?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 30/01-06 00:56 
Forskellen på optisk zoom er næsten ingenting.

Ixus 50: Optical 3x, digital approx. 4.0x, combined approx. 12x
iZoom: Optical 2.4x, digital approx. 4.0x ¹, combined approx. 10x

Så faktisk er zoom-modellen dårligere til at zoome end Ixus 50.

Hvad der er mere interessant:
Ixus 50: Built-in Flash Range 50cm - 3.5m (W) / 2.0m (T)
iZoom: Built-in Flash Range 30cm - 2.0m (W) / 1.3m (T)

Der vinder Ixus 50 igen klart med længere blitz-afstand.

Hvis man vil lege med film:

Ixus 50: Movies (L)640 x 480, 30/15fps (M)320 x 240, 60/30/15fps (S)160 x 120, 15fps
iZoom: Movies (L)640 x 480, 10fps (M)320 x 240, 20fps (S)160 x 120, 15fps

Ixus 50 igen vinder (TRES frames i mellemkvalitet??? Wow!)

Generelt kan jeg anbefale Canon - det er kram! Men jeg har haft problemer med batteri-levetiden (jeg har et som bruger NB-2L special-batterier). Både Ixus 50 og iZoom bruger NB-4L, som jeg går ud fra er en videreudvikling, og dermed med bedre levetid.

Ixus 50: Battery Life Approx. 150 shots
iZoom: Battery Life Approx. 160 shots

Så cirka samme strømforbrug.

Damn, nu får jeg også lyst til at købe et nyt :-)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig