X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PS2 på HDTV


Svar
BatemanBatemanSkrevet 03/01-06 10:43 
Jeg prøvede at sætte almindeligt rgb-kabel til mit nye HDTV og resultatet var skræmmende ringe, har noget prøvet at købe component kabler til PS2 og hvordan er resultatet?
Bateman - PesCup Champion 2002 - 2005
HeroldHeroldSkrevet 03/01-06 12:20 
RGB er svjv. component. Mener du ikke du har prøvet med et composite-kabel?

Jeg har kun prøvet det med composite - Godfather-spillet var ikke så kønt, men Shadow of Colossus så udmærket ud.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
QQSkrevet 03/01-06 13:25 
RGB er IKKE Component!!!
Component er et digitalt billedesignal i progressive scan/non-interlacing, hvorimod RGB er interlaced og analogt!
Få fingre i et digitalt kabel (f.eks. component) så får du et meget skarpere billede.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
RJKRJKSkrevet 03/01-06 13:44 
RGB er selvfølgelig ikke component, men det andet er vist lige så ukorrekt :) Component er også analog og det er mere sammensat end RGB og dermed teoretisk dårligere (bruger lidt samme teknologi som S). Component _understøtter_ progressive, hvilket på ingen måde er det samme, som at det på magisk vis gør alle billedsignaler til progressive. Det gør det selvfølgelig ikke. Kun de signaler der er i progressive, og hvad angår PS2-spil, er det et begrænset antal.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HNHNSkrevet 03/01-06 13:45 
Hølmkjær>
RGB er IKKE Component!!!
Component er et digitalt billedesignal i progressive scan/non-interlacing, hvorimod RGB er interlaced og analogt!
Få fingre i et digitalt kabel (f.eks. component) så får du et meget skarpere billede.

Nogen der har et link hvor man kan købe et godt kabel??
HeroldHeroldSkrevet 03/01-06 14:23 
Rune, har I evt. en konsol-FAQ med de mest simple ting, som fx. dette? Jeg roder altid rundt i det alligevel, og det ville være rart med en lille bibel man kan referere til :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 03/01-06 14:38, rettet 03/01-06 14:38 
Ja.

Link...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
QQSkrevet 03/01-06 15:27 
Lyt til Guden, jeg troede jeg vidste noget om dette... ;P
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
JmogJmogSkrevet 04/01-06 00:25 
Bateman>
Jeg prøvede at sætte almindeligt rgb-kabel til mit nye HDTV og resultatet var skræmmende ringe, har noget prøvet at købe component kabler til PS2 og hvordan er resultatet?

Grunden til at det ser ringe ud kan skyldes to ting (sikkert begge):
-Dit TV er så "godt" at de begrænsninger der lå i et 480i/576i-billede fra en PS2 bliver meget tydelige. Dit gamle TV havde mangler, der simpelthen maskerede kildens mangler.
-Dit TVs scaler er ikke særligt god til at opskalere interlaced materiale til sin egen opløsning.

Løsninger?

-Dit TV vil sandsynligvis have meget nemmere ved at opskalere et 480p/576p-signal (progressive). En linedoubler, der laver 480i/576i om til 480p/576p ville sikkert gøre en forskel. En der kan det (Iscan Pro) ligger på omkring 1000 kroner brugt på Ebay. Hvis budgettet er større vil jeg anbefale en, der både linedoubler og opskalerer til HD samtidigt såsom Iscan HD eller IScan Ultra. De er dog ikke billige.

-Semiløsningen: Få fat i et sæt componentkabler. Med det kabel vil du kunne køre alle spil der understøtter det i progressive. Når det gælder PAL-udgivelser er det antal ret lavt, under 30 vil jeg tro, hvilket også er grunden til, at jeg kalder det "semiløsningen". Alle dem, der ikke understøtter progressive, vil se nogenlunde ud som det, du ser med dit RGB-kabel. Det componentkabel, som Gamebits har til 119 kroner, er udmærket.
TLTLSkrevet 04/01-06 02:28 
Jeg ved det ikke, men det burde da være muligt at få et godt billede ud af det bedste signal (RGB). Nu har vi rost det til skyerne her på forummet, men nu er det pludselig for ringe selvom det burde være bedre end component.

Findes der ikke en instilling på de nye HD-tv'er der gør det muligt at få et fornuftigt signal fra RGB, eller bliver vores TV-skærme bare konverteret til PC-monitorer fremover?
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
JmogJmogSkrevet 04/01-06 02:45, rettet 04/01-06 02:48 
TL>
Jeg ved det ikke, men det burde da være muligt at få et godt billede ud af det bedste signal (RGB).

Det er netop det der er humlen i det. RGB er ikke det bedste signal her. På et almindeligt TV er 576i-RGB det bedste, fordi det er det, der kommer tættest på at svare til den måde TV'et arbejder på internt. På et HDTV arbejder TV'et i HD internt, og derfor ser HD selvfølgelig bedst ud.

Problemet er egentlig at TV-teknologi er håbløst gammeldags. Vi bruger apparater baseret på 50 år gammel teknologi der ikke var beregnet til noget større end ca. 21". Når man så hælder det over på et knivskarpt 32" HDTV, så kan man pludselig se hvor grimt signalet rent faktisk er.

Det kan dog i visse tilfælde være muligt at forbedre billedkvaliteten en smule i de inferiøre formater. Diverse skarphedsfiltre og billedforbedringshurlumhej kan man eksperimentere med at slå fra. Den slags sørger bare for at cementere kildens mangler.
dRxLdRxLSkrevet 04/01-06 02:55, rettet 04/01-06 03:16 
Uden at gå alt for meget i dybden med det, så er der lidt begrebsforvirring omkring RGB.

RGB står egentlig bare for de 3 grundfarver (rød, grøn og blå) som hver har sin egen leder i et ægte RGB signal. Ved at føre de 3 farver som fjernsynet bruger i hver sin leder, opnår man en mere præcis farvegengivelse end f.eks. NTSC farvekodning: http://en.wikipedia.org/wiki/NTSC#Color_encoding

Et eksempel på et godt RGB signal er VGA hvor min xbox 360 f.eks. kører det ud i 1280*1024 progressive ved 60hz til min computermonitor. Et mindre godt RGB signal fås via et scartstik til fjernsynet hvor det kører noget der ligner 720 x 576 interlaced ved 50hz.

RGB er den bedst mulige måde at overføre et farvesignal analogt, men det kan bruges i forskellige sammenhænge.

Components styrke i fhld. RGB er at der findes en højopløsnings fjensynsstandard der bruger netop disse kabler. Hvilket vil sige at der findes mange tv-apperater der har component stik og mange high-def apperater der kan levere HDTV igennem component kabler.
VGA er som tidligere beskrevet RGB og kan også bruges til at overføre i høj-opløsning. Der findes også en del fjernsynsapperater der har VGA indgang, selvom det så vidt jeg har forstået er mindre udbredt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 04/01-06 11:23, rettet 04/01-06 11:24 
dRxL>
Ved at føre de 3 farver som fjernsynet bruger i hver sin leder, opnår man en mere præcis farvegengivelse end f.eks. NTSC farvekodning

Nemlig. Og component er farvekodet, ligesom S og composite. Så derfor vil man teoretisk, som jeg skrev tidligere, opnå det mest rene signal med RGB. Jeg tvivler dog på at forskellen er stor.

Det I ellers snakker om er opløsning, og det har ingenting med "farverenheden" at gøre. Det er et tilfælde (eller mere korrekt: forældede amerikanske standarder) at det er component der understøtter progressive. Det er ikke fordi signalsystemet er bedre. Som fint demonstreret med VGA.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig