X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Babylon 5


Svar
Michael_Michael_Skrevet 28/12-05 21:49 
Nogen der har købt Babylon 5 Complete Universe boxen?

B5 er, efter min mening, en af de bedste sci-fi serier nogensinde, og her i boxen skulle det hele være samlet.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/12-05 01:57 
Det er ikke så meget de ca. 2000 kroner... det er mere de titusindvis af minutter, det vil tage at æde sig igennem serien (igen). Jeg har set sæson 1-4 plus (vist nok) alle de tilhørende film. Men om jeg nogensinde får det set igen er meget, meget tvivlsomt.

(Og bare lige for at være på det rene: ja, trods en lidt tung start bliver serien ganske underholdende.)
HeroldHeroldSkrevet 29/12-05 10:57 
Du mangler sæson 5! Kom i gang! :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/12-05 11:07 
Sæson 5, ja? Som jeg har fået at vide af pålidelige kilder ikke er så god som alt det foregående? Og når serien har en episk afslutning i sæson 4? Jeg er ikke sikker på at jeg har "behov" for mere. Men jeg er godt nok kommet i serie-frenzy i løbet af 2005 (sådan for alvor!) så det er da en mulighed. Der er bare så mange andre serier jeg nok vil prioritere højere.
HeroldHeroldSkrevet 29/12-05 11:32 
Historien med The Shadows stopper der, det er rigtigt. Men det sidste afsnit i sæson 4 vises efter sigende i sæson 5 istedet. De troede at serien skulle slutte der, men fik tilsyneladende lov til at fortsætte med en 5. sæson, som det hele tiden havde været planlagt. Der sker meget med figurerne i sæson 5, så jeg synes det er synd at feje den væk som dårligere, bare fordi at krigen mod The Shadows er slut. Der er stadig meget at komme efter.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Michael_Michael_Skrevet 29/12-05 14:17 
Herold>
Der sker meget med figurerne i sæson 5, så jeg synes det er synd at feje den væk som dårligere, bare fordi at krigen mod The Shadows er slut. Der er stadig meget at komme efter.

Sådan har jeg det også lidt med sæson 1.
Selve den bærende "story-arc" kører fra sæson 2 til og med 4 (tilmed den bedste af slagsen i nogen serie), men sæson 1 har alligevel sine lyspunkter, og sår endda kimen til plot-udviklinger som først bliver afklaret meget senere.
Det var svært at toppe Shadow-krigene, så sæson 5 havde det svært fra starten af, og det hjalp dæleme ikke at tilføje Tracy Scoggins til rollelisten.
Det sagt, har sæson 5 sine lyspunkter også og, som du siger, en pæn del personudvikling.
JmogJmogSkrevet 29/12-05 14:31 
Og så bør man for alt i verden heller ikke snyde sig selv for slutningen på hele serien. Den er fantastastisk.
King ChaosKing ChaosSkrevet 29/12-05 14:33 
Jeg har flere gange prøvet at "gennemføre" 5.sæson uden held. Men det kommer jo nok en dag. Det jeg har set af serien (1-4) er ganske fremragende science fiction og forfatterne viser tydeligt at de har den rigtige baggrund.
GakuGakuSkrevet 29/12-05 14:53 
Jeg vil ikke give Tracy Scoggins skylden for 5. sæsons elendighed. Derimod vil jeg vil give Byron skylden. Han er så dum, at hans dumhed smitter de karakter, som kommer i nærheden af ham.
Michael_Michael_Skrevet 29/12-05 15:06 
Jeg er delvist enig. Første halvdel af sæson 5 er næsten ulidelig at gennemse pga det ekstreme fokus på telepaterne.
Derimod synes jeg faktisk at anden halvdel af sæsonen er B5 i god form.
StarmanStarmanSkrevet 29/12-05 19:47, rettet 29/12-05 20:10 
Er der nogen af jer der har set Babylon 5: Crusade
Spin off der forsætter der hvor B5 slutter. Der 13 ret fede afsnit,men desværre KUN 13 afsnit. Stikket blev trukket ud midt i første sæson, der var ellers god potentiale.
DarkenDarkenSkrevet 22/04-09 15:30, rettet 30/04-09 00:41 
Ja jeg er så faldet i og har købt serien.. i løs stk for at spare i hvertfald en tusse.

Jeg har kigget lidt omkring ang. den rækkefølge den bør ses og folk er ikke helt enige... så ville lige høre om der er nogen af jer B5 fans der lige ville give en hånd:

The Gathering
Season 1
Season 2
Season 3
Season 4 stop efter "Into the Fire" *
Thirdspace
Season 4 Resten
In the Beginning *
Season 5 stop efter "Objects at Rest"
River of Souls
Legend of the Rangers
Season 5 "Sleeping in Light"
A Call to Arms *
Crusade

Alternative anbefalinger:
* Season 4 stop efter "Into the Fire"
- Efter "The Illusion of Truth"

* In the Beginning
- Efter River of Souls

* A call to Arms
- Efter In the Beginning som er efter River of Souls

Jeg var ikke lige klar over serien var så kringlet så hvis der var nogen der kunne hjælpe mig med at undgå spoilers/få det bedste ud af serien, så ville jeg blive glad.

Og "Lost Tales" kommer vel til sidst?
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 29/03-10 03:50, rettet 29/03-10 04:25 
Hele serien fås nu til "ingen penge" hos Amazon.co.uk:

Babylon 5: The Complete Collection + The Lost Tales
http://www.amazon.co.uk/Babylon-Complete-Collection-Exclusive-Amazon-co-uk/dp/B000WDSRG4/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1269822351&sr=8-1 (61,57 GBP ~ 508,50 DKK)

Modtaget tre dage efter bestillingen med Deutsche Post. Er færdig med første dvd i sæson 2 og må siges at være overvældet, da jeg aldrig - hvilket ikke er til at fatte - har fået set Babylon 5. Jeg troede ikke, serien kunne formå at nærme sig Farscape i kvalitet, men B5 er vel helt usammenlignelig (B5's seriekoncept er mere som Star Trek: Deep Space 9, vistnok især første sæson, da folkene bag DS9-serien havde kendskab til B5-konceptet, inden B5 startede...). Jeg må også lige bifalde billedkvaliteten, da alle afsnit (?) er optimeret med ny digital overførsel i bredformat.

Jeg har med sæson 2 droppet at se kommentarspor fra seriens skaber. Har pt. kun set det andet kommentarspor til et afsnit i sæson 1 (fordi det var så fristende!), for selvom 'zynski bevidst prøver at undgå spoilere, så synes jeg der var enkelte smuttere - ligesom i denne tråd - der afslørede noget af seriens senere udvikling (måske meget subtile spoilers, men de var dér).

@Darken:

Den anbefalede rækkefølge, jeg først bed mærke i, var fra en bruger på Amazon.co.uk - den rækkefølge er lidt anderledes end din, men jeg lagde så lige mærke til dine alternativer, der er 100% identiske med denne rækkefølge...

--
Fra Amazon-brugeren:

"Another reviewer had recommended the following order of watching...I am on the way to try it:"

- B5-filmen "The Gathering" (piloten, der blev udsendt i 1993, et helt år før serien gik rigtigt i gang)
- Sæson 1
- Sæson 2
- Sæson 3
- Sæson 4 til og med afsnit 8: "The illusion of truth" (ligesom Darkens alternativ, mens Darkens primære rækkefølge er til og med afsnit 6 - jeg ved pt. ikke hvad der er bedst, men har sammenlignet flere lister og jeg endte med den her fra Amazon-brugeren...)
- B5-filmen "Thirdspace"
- Sæson 4: fortsæt med afsnit 9-22 (eller afsnit 7-22 ud fra Darkens rækkefølge)
- Sæson 5 til og med afsnit 21: "Objects at Rest" (ligesom Darkens rækkefølge)
- B5-filmen "River of Souls" (ligesom Darkens rækkefølge)
- B5-filmen "In the Beginning" (ligesom Darkens alternativ, ellers lige efter sæson 4)
Citeret fra Amazon-bruger: "This is a prelude set 10 years before Babylon 5. Against the logic of the title, I would strongly recommend seeing it at this stage. Should one see it before Season 1, much of the suspense in the main series would be ruined."
- B5-filmen "A Call to Arms"
Citeret fra Amazon-bruger: "This movie lays the groundwork for the spin-off TV series "Crusade"."
- Sæson 5: "Sleeping in light" (sidste afsnit)
- Crusade-serien
- "Legend of the Rangers" og endelig "The Lost Tales"

Amazon-brugerens liste ovenfor er som sagt 100% identisk med Darkens alternative anbefalinger.

Noget mere ligegyldigt - der ikke rigtig spoiler noget eller passer rigtigt ind nogle steder (?) - skulle være "Legend of the Rangers", ifølge det jeg har læst rundt omkring. Jeg har set, at flere derfor bare placerer den lige efter Crusade-serien.

"Lost Tales" bør ses absolut sidst. Det er der vist ingen tvivl om. Jeg har i hvert fald ikke oplevet nogen være uenige om dens placering.

MEGET VIGTIGT! De fleste virker enige om, at det er vigtigt - for at undgå spoilers - at placere filmen "In the Beginning" lige efter sæson 4 (som Darkens rækkefølge) eller efter afsnit 21 i sæson 5 (som Amazon-brugeren, der læste dette i en anmeldelse af serien). Så jeg vælger indtil videre at se "A Call to Arms" lige efter afsnit 21 i sæson 5 og derefter "The Beginning". Men jeg har lang vej endnu.... :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 30/03-10 14:40, rettet 30/03-10 14:41 
Lige hurtig kommentar til afsnit 10 i sæson 2, GROPOS:

Det fik mig til at tænke "cheesy blanding af Starship Troopers (uden kæmpeinsekter) og BSG (uden cylons) - WTF?!". Ikke nødvendigvis en skidt ting. Den her sci-fi-politiske "dramaserie" kommer konstant bag på mig... :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 01/04-10 20:24, rettet 01/04-10 20:26 
Og mere ros til B5 for ikke at overbruge f*cking i form af "fragging" ift Farscape (frell/-ing) og BSG (frack/-ing). Synes dog, at det lød lidt spøjst, da Bruce Bokselighter brugte udtrykket første gang i serien (abso-fragging-lutely!). :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig