X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spil i KBH?


Svar
T.L.OT.L.OSkrevet 27/12-05 20:59 
Er på juleferie i hovedstaden og tænkte på om der er nogen der kender til en butik der sælger brugte spil til SMS, MD, SS, DC, GB, GBA.
JAAJAASkrevet 27/12-05 22:09 
Det bliver svært. De er vist faktisk allesammen forsvundne :( Det er en seriøst sørgelig hovedstad, vi har. Brugte GBA spil kan du selvfølgelig finde hos EB og GAME.
T.L.OT.L.OSkrevet 27/12-05 23:33, rettet 27/12-05 23:34 
Er der nogle steder hvor man kan spille på arcade maskiner mere...?
tænkte mest på de ældre kabinetter ._.
RJKRJKSkrevet 28/12-05 00:07 
Kun i Jylland...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JuggernautJuggernautSkrevet 28/12-05 00:16 
Ligger der ikke stadig en arcade hal i kælderen i Palads?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
JAAJAASkrevet 28/12-05 02:27, rettet 28/12-05 02:28 
Jo, og de har faktisk kun ældre maskiner. En halv times besøg værd.
T.L.OT.L.OSkrevet 28/12-05 03:09, rettet 28/12-05 03:10 
Ok tak det vil jeg prøve at ta ud og se på..
Er nogen der ved hvad der er sket med Tokyo Skylight, eller hvad den butik hed hvor man kunne købe japanske nips ting Osv.
RJKRJKSkrevet 28/12-05 07:15 
JAA>
Jo, og de har faktisk kun ældre maskiner.

Vi har nok ikke helt samme definition af "ældre" i den sammenhæng ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 28/12-05 09:07 
I Tivoli har de i hvert fald stadig nogen, der går ret langt tilbage i 90'erne og tror det er lige før de har en eller to fra 80'erne. Men det skyldes nærrighed snarere end retro. :P Og man skal selvfølgelig ikke regne med at finde Pac-Man, Qix og det, der er værre i en "normal" arkadehal.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 28/12-05 09:55, rettet 28/12-05 11:52 
T.L.O>
Er nogen der ved hvad der er sket med Tokyo Skylight, eller hvad den butik hed hvor man kunne købe japanske nips ting Osv.

Tokyo Skywalk lukkede desværre igen, og flyttede til Malmø.
JuggernautJuggernautSkrevet 28/12-05 10:34 
T.L.O>
tænkte mest på de ældre kabinetter ._.


Hvor gamle skal de være om man må spørge?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
JAAJAASkrevet 28/12-05 16:01, rettet 28/12-05 16:02 
RJK>Vi har nok ikke helt samme definition af "ældre" i den sammenhæng ;)

Joo, det tror jeg nok. Vi snakker ikke Galaga, Bubble Bobble og Elevator Action, men det var altså lidt af en tidsmaskine, sidst jeg var der. Ikke midtfirserne, men midthalvfemserne. Ti år gammelt må vel betegnes som ældre i en arkadehal. For de fleste andre end os gamle på Playright er det sikkert direkte antikvarisk :P Up-to-date er de i hvert fald ikke.
RJKRJKSkrevet 28/12-05 18:36, rettet 28/12-05 18:53 
De sidste par gange jeg har været i Palads (hvoraf i hvert fald den ene gang er nogle år siden), der havde de primært maskiner fra sidst i 90'erne. Gunblade NY, House Of The Dead etc. Og nærmest uanset hvordan man vender og drejer det, så er det i dansk arcadesammenhæng bestemt ikke "ældre" maskiner. Og det skal opfattes på den måde, at det er voldsomt begrænset hvad der er herhjemme af arcademaskiner fra dette årtusinde. Jeg vil tro at det kan tælles på to hænder. Med andre ord er den slags maskiner, jeg husker de har i Palads, mellem de 1-2% nyeste af de maskiner der har været i Danmark. Fakta :)

Jeg aner ikke hvad Sumez har oplevet i Tivoli, eller hvilket årtusinde han besøgte dem sidst, men jeg var der inde for et par måneder siden, og blev vist rundt af den øverste automat-ansvarlige - og de har intet gammelt. Bestemt intet fra 80'erne. On top of my head havde de:

18 Wheeler American Pro Trucker (2000)
Out Run 2 (2003)
Sega Rally 2 (1998)
Tekken 4 (2001)
Time Crisis 2 (1998)
Vampire Night (2000)

Samt en håndfuld skumle spanske maskiner fra 2002-agtigt, som utvivlsom ser noget ældre ud...

Måske har nogen mistet tidsbegrebet lidt ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 28/12-05 18:37 
Gaku og jeg spillede Bubble Bobble på en defekt maskine i Tivoli sommeren 1996.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JAAJAASkrevet 28/12-05 20:03, rettet 28/12-05 20:06 
RJK>Gunblade NY, House Of The Dead etc.

Ja, dem husker jeg også, men der var også ældre maskiner. I alle tilfælde er det gammelt. Det interesserer mig ikke rigtigt, at Danmark er et skodland. På verdensplan er det stadig gamle maskiner. Ja, der er meget ældre maskiner, men det gør sgu ikke Gunblade NY til et nyt spil :P Er man 18 år, er det vel også lige præcis den slags man tænker på, når man siger 'gamle maskiner'.
RJKRJKSkrevet 28/12-05 21:45, rettet 28/12-05 21:48 
Selv på verdensplan er det altså ret begrænset, hvad der er af nyere ting, hvis man fraregner syv millioner udgaver af DDR og ting der aldrig kom udenfor Japan ;)

Vil du så også kalde Conker for et "ældre" Nintendo 64-spil? :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 28/12-05 22:17, rettet 28/12-05 22:25 
Sammenligningen er ikke forstået. Conker var et af de allersidste, og altså nyeste, N64 spil. Gunblade NY og HoTD er ikke, på nogen måde, at tælle blandt de nyeste arkademaskiner. Måske skulle du rejse lidt mere? :P

Mht. Palads, så sammenligner jeg f.eks. med, da jeg var i Hong Kong forrige sommer. Eller Vancouver for 4 år siden. Samtlige spillehaller de steder fik Palads til at ligne et regulært museum. Og igen, særligt set udfra en 18-20 årigs synspunkt (ved ikke hvor gammel T.L.O. er, men der er ikke så mange gamle herinde), er HoTD en ældre maskine. Det er det sådan set også for mig, selvom jeg startede med at spille på arkademaskiner i 1978.

Så jo, måske har du ret i, at vores opfattelse af ældre er forskellig. Jeg kan bare ikke rigtigt følge din kategorisering :P
RJKRJKSkrevet 28/12-05 23:04, rettet 28/12-05 23:07 
JAA>
Så jo, måske har du ret i, at vores opfattelse af ældre er forskellig.

Nemlig, case closed.

Sammenligningen er et spørgsmål om hvornår et spil er udkommet i en platforms relative levetid. Eksemplet er overdrevet for at fremhæve pointen. 1997 er efter hvad man godt kan kalde arcade-platformens død, og efter at der er sket nogen relativ teknologisk udvikling i forhold til andre platforme.

Vi er forresten godt 200 profiler over 21 år ud af de cirka godt og vel 400 profiler, som har noteret deres alder - herunder T.L.O., som du kunne se ved at kigge i hans profil, i stedet for at sidde og gætte.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 28/12-05 23:32 
Jeg har været så flink at lave et par grafer for at forklare den åbenbart svære pointe visuelt ;) Følgende viser groft sagt en platforms aktivitet gennem deres levetid. Den lodrette sorte streg viser udgivelsestidspunktet for hhv. House Of The Dead til arcade og Conker til N64.

Spil i KBH?

Spil i KBH?

Jeg håber nogen kan se en relativ sammenhæng - selvom den ene var et bevidst overdrevet eksempel.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PapandPapandSkrevet 28/12-05 23:52 
Haha, når RJK ikke kan få ret, tegner han grafer lige indtil han får sin vilje.. ;P
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
RJKRJKSkrevet 29/12-05 00:57 
Det hedder beviser ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 29/12-05 01:09, rettet 29/12-05 03:26 
Hehe, det kan han gøre, til han bliver blå i hovedet. Det giver ham stadig ikke ret. Men måske sover han bedre! :)

I øvrigt giver graferne meget lidt mening. Arkadeplatformen er altså død? Hvor kommer tallene fra?

Vi er forresten godt 200 profiler over 21 år ud af de cirka godt og vel 400 profiler, som har noteret deres alder - herunder T.L.O., som du kunne se ved at kigge i hans profil, i stedet for at sidde og gætte.

Jamen dog. Det er da lidt meget at blive småvrissen, bare fordi jeg har en anden opfattelse end din og ikke lige bruger det ellers fine system.

Der er vel ikke så meget mere at sige. Jeg synes, at din tidskomprimering af de sidste 7-10 år er forkert, men det er jo din sag. Kigger man uden for landets grænser, holder den bare ikke. Heller ikke, selv om der ikke er blevet lavet nyt hardware i samme tempo, som der blev før i tiden. Spillene er jo ikke de samme som i '98.

1997 er efter hvad man godt kan kalde arcade-platformens død

Altså, nej. Det kan man slet ikke. Set isoleret på Danmark, jo, måske, men døde den virkelig i Danmark i 1997, så vil jeg nærmere kalde alle spil 'ældre', end jeg ville kaste de sidste 10 års maskiner i en samlet bunke og kalde dem nye. Det er selvfølgelig bare et spørgsmål om kategorisering, og ikke noget vi nødvendigvis kan blive enige om. Jeg kan for eksempel ikke om 20 år sidde og omtale Outrun 2 som en af de nyere arkademaskiner, bare fordi Danmark stod af, men det kan du måske, og jeg kan da godt se det fra din vinkel.

I bund og grund er det vel bare en national synsvinkel, der karambolerer med en international synsvinkel.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/12-05 01:35 
Hæhæ, nu er "Ældre Maskiner" jo også en særdeles relativ betegnelse. Måske skulle i ikke forsøge at finde svaret på noget så umuligt som: "Hvad er ældre?" og i stedet bare spørge: "Ældre end hvad?"...

Yoda out...
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 29/12-05 11:39, rettet 29/12-05 11:41 
JAA>
I øvrigt giver graferne meget lidt mening. Arkadeplatformen er altså død? Hvor kommer tallene fra?

Arcade er relativt død, ja, bestemt. Der kommer stadig et spil i ny og næ, men det gør der også til PS1. Visse områder i verden er det stadig en god forretning, men set som verdensbillede og i forhold til historien og udviklingen generelt er det død, ja.

Tallene kommer fra P:R's titeldatabase, hvilket bestemt langt fra er komplet, men immervæk mere dækkende end fx KLOV, og således fint kan bruges som et generelt billede af udviklingen.

Jamen dog. Det er da lidt meget at blive småvrissen, bare fordi jeg har en anden opfattelse end din og ikke lige bruger det ellers fine system.

Hvis jeg bliver småvrissen, så må det vel tilskrives, at du tillægger det faktum, at nogen har andre meninger end dig, at alle andre må være provinsielle landsbytosser, Halo-spillere og børn, som ikke ved bedre. Det bliver lidt trættende at høre på i længden, når det ikke rigtigt har noget med virkeligheden at gøre.

Altså, nej. Det kan man slet ikke.

Det er jo nemt bare at påstå. Hvad med i stedet at argumentere for, hvorfor din opfattelse skulle være korrekt? Jeg skal da med glæde argumentere for min:

- Teknologisk forspring. Præmissen for arcadespils succes har altid været, at de var teknologisk foran de spil, man kunne spille derhjemme. Folk vil ikke betale 10-20 kroner for at spille noget i en arcadehal, som de kan spille lige så godt derhjemme. Jeg går ud fra at vi i det mindste kan enes om, at arcadespil havde et indiskutabelt forspring i 80'erne, og at dette forspring ikke findes mere (eftersom alle "store" arcadespil laves på konsolbaserede systemer, og de fleste ting kommer til væsentligt ældre hardware). Så hvis man skal finde ét tidspunkt i historien, hvor dette forspring blev sat over styr, hvornår var det så? Det er oplagt at se på Sega, da de altid var teknologiske foregangsmænd. Hvornår lavede Sega det sidste top-arcadehardware, som var væsentligt foran deres konsolsystem? 1996, System 3. Hvornår lavede Sega deres første top-arcadehardware, som var magen til deres konsolsystem? 1998, Naomi. 1997 er skilleår :) (vil du diskutere Naomi 2, kan vi godt gøre det, men i sidste ende var det vel bare en parentes i spilhistorien).

- Innovation og hits. Man kan sige omtrent det samme om innovation i arcadespillene. Selvom de to ting måske ikke hænger ret godt sammen, så er det et faktum, at arcadespillene levede meget af, at der engang i mellem kom et nyt spil, som slog benene væk under alle, og førte markedet og mediet i nye retninger. Pac-Man, Space Invaders, Out Run, Street Fighter II, Virtua Racing, Virtua Fighter, Daytona etc. Efter 1997 er der, så vidt jeg lige husker det, ingen arcadespil som havde denne effekt. Alt er stagneret i gentagelser, og der er ingen landevendinger, som har haft væsentlig indflydelse på mediet. Det eneste man kan argumentere for er vel netop tidligere omtalte Dance Dance Revolution (1999), men de efterfølgende dansespil demonstrerer vel at det var en subgenre med meget begrænsede udviklingsmuligheder. Desuden mangler spillet enhver imponerings-effekt. Det er "bare" et godt spil. Og selvom man så accepterer DDR som en af disse vigtige milepæle, så er der stadig kun tale om ét spil på alle disse år, og argumentet forbliver det samme.

- Penge. Desværre handler det hele bare om penge. Det afgørende for ovenstående er hvor mange penge der bliver brugt på udviklingen, hvilket igen afgøres af, hvor mange penge de tjener ind igen. Vi får nok aldrig en graf der viser os den verdensomspændende indtjening på arcadespil igennem årene i forhold til andre spilmedier, men mon ikke vi alle har en ret fælles ide om, hvordan den ser ud? En kurve der topper i 80'erne, med et par gode opsving i starten af 90'erne, og så ellers jævnt nedadgående fra og med PlayStation. PlayStations succes dræbte arcademarkedet. Indtægterne flyttede sig så meget, at alt andet flyttede med det. Jeg kan måske ikke bevise det med tal, men alle der ved noget, ved da at det er rigtigt. Det er da tydeligt for enhver, som har et begreb om hvor gigantisk arcademarkedet var i 80'erne, at de sidste ti år har været et svagt ekko heraf. Pengene, udviklerne, markedsføringen, alt, er rykket over på konsollerne. Og det skete for alvor i takt med, at PlayStation slog igennem. Sådan groft sagt omkring 1997 :)

I bund og grund er det vel bare en national synsvinkel, der karambolerer med en international synsvinkel.

Nej. Den nationale udvikling er bare endnu tydeligere - og iøvrigt helt og aldeles indiskutabel :) - end den internationale. Det skyldes vel primært to ting, altså at der er en rest arcademarked internationalt:

1. Japan har en anderledes (og meget federe) spilkultur end os. Derovre kan man gøre ting, man ikke kan hos os.

2. Der er en række mindre udviklede lande (Østeuropa, andre dele af Asien end Japan), som teknologisk og økonomisk er så langt bagefter, at arcadespil stadig kan være en forretning. Endnu.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 29/12-05 11:41 
T.L.O>
Er på juleferie i hovedstaden og tænkte på om der er nogen der kender til en butik der sælger brugte spil til SMS, MD, SS, DC, GB, GBA.


Ja det er nok lidt svært at finde, men måske "Wurtz" inde på Nørrebrogade har sommetider brugte spil af den slags, ellers er det eneste sted nok Accord men de har højst sandsynligt ingenting.

Den anden dag var jeg inde i en videonetto og der havde de et par spil til Sega Saturn. Sjældent men det sker!
Bashful Neophyte
JAAJAASkrevet 29/12-05 19:40, rettet 29/12-05 20:41 
RJK>Hvis jeg bliver småvrissen, så må det vel tilskrives, at du tillægger det faktum, at nogen har andre meninger end dig, at alle andre må være provinsielle landsbytosser, Halo-spillere og børn, som ikke ved bedre. Det bliver lidt trættende at høre på i længden, når det ikke rigtigt har noget med virkeligheden at gøre.

Jeg spiller selv Halo, og er glad for det. Du er kommet med mindst lige så mange anti-MS hentydninger, som jeg er, i tidens løb. De er ganske vist bedre skjulte end mine, men de er der løbende. Jeg ved egentlig heller ikke, hvilken relation det har til denne diskussion. Jeg har heller aldrig opfattet Playright publikummet som 'børn'. Jeg kan bare observere, at der er rigtigt mange der snakker om deres oplevelser i et nuværende gymnasiestudie og lignende. Mange i den alder vil i endnu større grad end jeg kunne opleve det udvalg, jeg sidst så i Palads, som ældre, da det er maskiner, der udkom da de var 12-14 år gamle (og yngre - de to maskiner, vi har tærsket langhalm på, var ikke de ældste, da jeg sidst var derinde). Jeg forsøgte egentlig bare at hjælpe, da jeg selv følte mig lidt i en tidsmaskine, sidst jeg var der, og mente, at det var et besøg værd for andre.

Landsbytossekommentaren må vel komme fra, at jeg henviser til mine egne erfaringer fra udlandet, og beder dig om at tage stilling til disse. Men det er jo reelle erfaringer, for jeg HAR rejst en hel del. Det gider jeg sgu' ikke undskylde. Er mine erfaringer anekdotale? Ja, men altså ikke bare fra tredjeverdenslande, som du forsøger at få det til at lyde som. Jeg nævnte Hong Kong og Canada. Begge er steder, der på ingen måde kan betegnes som værende tilbagestående i forhold til Danmark og efter at have oplevet arkadekulturen disse steder (og andre), kan jeg med ro i sindet betegne Palads maskiner som 'ældre'. Man skal heller ikke længere væk end England for at finde spillemaskiner, der får Palads udvalg til at se ældre ud. Dermed forsøger jeg ikke at sige, at arkadekulturen har det godt i England, men jeg kan med 100% sikkerhed sige, at Danmark arkademæssigt er det absolut dårligst stillede i-land, jeg har besøgt. Om de maskiner, der er kommet siden 1997 så er innovative eller ej, er jo ligegyldigt. De er stadig nye, og gør dermed en maskine fra 1997 til ældre (end dem). I øvrigt behøver man ikke tage til udlandet, for at se Palads udvalg som ældre. Selv Professor Olsens udvalg, da det stadig var åbent for flere år siden, var nyere end det, jeg sidst så i Palads. Tivoli ligeså.

Jeg går ud fra, at du også henviser til en nylig tråd, hvor jeg luftede min undren over en manglende interesse for Valkyrie Profile, og blandt andet tilskrev det, at der var tale om et dansk forum. Men det er jo rigtigt, at der er en anden tone og helt andre emner, der går igen her på Playright, fordi det ER et dansk forum, og der ER forskel. Hvorfor lange ud efter mig for at påpege det? At jeg, på baggrund af disse udtalelser, og at jeg inddrager mine egne oplevelser fra rejser og besøg på internationale fora, skal fremstilles som en snob, der historisk set har set på jer andre som landsbytosser og Halo-spillende neanderthaler, synes jeg ganske enkelt er både groft og hyklerisk. Det virker lidt som om, du bare er blevet sur over at have fået din status som absolut autoritet på området betvivlet, og nu langer ud efter mig. Unødvendigt. Der er vel plads til mindst to forskellige synspunkter på, hvordan tingene tager sig ud, så længe der ikke er tale om absolutte fakta. Palads tilfældet er, åbenlyst, ikke et spørgsmål om absolutte fakta, selv om du gerne vil se det som sådant.
RJKRJKSkrevet 29/12-05 20:00 
Hør nu her... Jeg starter med at sige, at vi har en forskellige definition af "ældre arcademaskiner", hvis du bruger dette udtryk om nævnte spil fra 97-tiden. Det benægter du så. Jeg forklarer - udover de danske forhold, hvor jeg så forstår at du giver mig ret - at hvis man ser på platformen som helhed, så kan man ikke sige at 1997 hører til den "ældre del". Af de grunde jeg allerede har nævnt. Det mener jeg sådan set er elementært, et spørgsmål om at se på fakta. At du mener noget andet kan jeg jo ikke gøre noget ved, men jeg synes hellere du burde argumentere for, hvorfor 1997 skulle regnes til arcadespillenes ældre periode, end at komme med antydninger om, at jeg intet ved om nyere arcadespil, fordi jeg sikkert ikke har rejst ligeså meget som dig - det finder jeg ærligt talt groft. Selvfølgelig er der plads til forskellige synspunkter - det var sådan set det, jeg startede med at skrive! Men i et diskussionsforum må du da argumentere for din påstand, når der er uenighed. Vi kommer jo ikke videre af, at du stiller dig i et hjørne, og bare siger at du har ret...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 29/12-05 20:32, rettet 29/12-05 20:49 
RJK>
Hør nu her... Jeg starter med at sige, at vi har en forskellige definition af "ældre arcademaskiner", hvis du bruger dette udtryk om nævnte spil fra 97-tiden. Det benægter du så.

Ah, benægter er et stærkt ord at bruge for, at jeg egentlig troede, der bare var tale om forskellige måder at sige tingene på. Det er egentlig stadig lidt tilfældet, efter min mening. Jeg forstår dig jo godt. Jeg stillede i øvrigt også spørgsmålstegn ved vores enighed, allerede i det efterfølgende indlæg.

RJK>jeg synes hellere du burde argumentere for, hvorfor 1997 skulle regnes til arcadespillenes ældre periode

Det har jeg på intet tidspunkt sagt, at de skulle. Jeg har nemlig helt undgået en periodeopdeling. Det er dig, der har holdt dig til en sådan. Jeg har gjort det ganske klart adskillige gange (troede jeg), at jeg snakker om, at mange med held vil kunne gå ind i Palads og prøve nogle maskiner, der tager en tilbage i tiden og vækker lidt nostalgi. Maskinerne opfatter jeg, på baggrund af egne oplevelser fra andre steder, absolut som ældre, selv om de ikke er fra firserne. Min jævnaldrende kammerat var af samme opfattelse. Jeg prøvede egentlig bare at give andre et tip om en nogenlunde interessant halv times oplevelse.

RJK>at komme med antydninger om, at jeg intet ved om nyere arcadespil, fordi jeg sikkert ikke har rejst ligeså meget som dig - det finder jeg ærligt talt groft.

Jeg har da ikke sagt, og slet ikke ment, at du intet ved om dem, men du får det selv til at lyde som om, du nærmest benægter deres eksistens. Det får mig selvfølgelig til at tro, at du ikke har stiftet vanvittigt meget personligt bekendtskab med nyere arkademaskiner. Hvis du ikke har rejst så meget, er det vel egentlig helt logisk, og en helt naturlig årsag til, at jeg opfatter Palads anderledes end dig. Det er der da intet groft i. Hvis det forholder sig sådan, er det jo bare fakta. Har du rejst meget, har du åbenbart været arkademæssigt mindre heldig, end jeg har.

RJK>i et diskussionsforum må du da argumentere for din påstand, når der er uenighed. Vi kommer jo ikke videre af, at du stiller dig i et hjørne, og bare siger at du har ret...

Som du har gjort, eller hvad? Jeg kan da ikke se, at jeg har stillet mig mere i et hjørne, end du har, og jeg mener også at have argumenteret op og ned for mit synspunkt. Jeg kan dårligt gøre det meget mere klart. Selv ikke med grafer :P
RJKRJKSkrevet 30/12-05 00:28, rettet 30/12-05 00:30 
JAA>
RJK>jeg synes hellere du burde argumentere for, hvorfor 1997 skulle regnes til arcadespillenes ældre periode

Det har jeg på intet tidspunkt sagt, at de skulle.

Til gengæld har jeg hele tiden sagt, at det var dét jeg snakkede om, og det er dig der skriver, at jeg tager fejl, så ergo må jeg vel konstatere, at du taler om det samme.

Hvis du har forsøgt at sige, at 1997 er "ældre" end 2005, så er der selvfølgelig ikke så meget at diskutere. Men det har jeg ikke hørt dig sige, og da det er så banalt simpelt, kan jeg ikke forestille mig, at det er dét du sidder og spilder kræfter på at diskutere ;)

Hvis du siger at 1997 hører til "ældre arcademaskiner" - forstået på den måde man normalt vil bruge udtrykket, altså at det falder inden for den "ældre periode" heraf - så er jeg dybt uenig med dig. Det har jeg diskuteret hele tiden, som det burde fremgå klart.

Så vidt jeg opfatter det, så veksler du lidt i mellem at snakke om disse to vidt forskellige ting, hvoraf ingen af dem egentligt står til diskussion.

Det får mig selvfølgelig til at tro, at du ikke har stiftet vanvittigt meget personligt bekendtskab med nyere arkademaskiner.

Jeg kender rent faktisk også en hel del til det dersens Halo 2, selvom jeg ikke har spillet det...

Men jeg vil da sætte pris på, om du lavede en liste over disse mange fantastiske 2000+ arcadespil, du er stødt på, men som ikke er blevet konverteret til andre platforme, og som ikke har fået så meget omtale, at man er stødt på dem, selvom man læser rapportager fra JAMMA og andre arcadeshows. Og det mener jeg fuldstændig alvorligt.

Som du har gjort, eller hvad?

Nej, jeg er kommet med adskillige argumenter for, at jeg har ret i min temmelig elementære konkludering af, at arcadespil efter 1997 hører til en periode der absolut nærmere må siges at være den "senere" end den "ældre", når man ser på platformen som helhed. Ikke så meget for din skyld, for jeg tror såmænd du er enig, hvis du accepterer at det er dét vi taler om, men der kunne jo være andre som læser med, og nu tror (troede) at arcadespil er et kæmpefænomen i dag, alle andre steder end i Danmark. Og det ville jo være voldsomt misvisende...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DarkenDarkenSkrevet 30/12-05 00:49 
hehe tror i burde oprette en seperat tråd til jeres diskution (interessant som den nu er ;)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
JAAJAASkrevet 30/12-05 05:06, rettet 30/12-05 05:13 
Kort, både fordi jeg er ved at løbe tør for vilje til at fortsætte, men også fordi jeg ikke har så meget mere på hjerte, der ikke allerede er sagt.

Hvis du har forsøgt at sige, at 1997 er "ældre" end 2005, så er der selvfølgelig ikke så meget at diskutere. Men det har jeg ikke hørt dig sige, og da det er så banalt simpelt, kan jeg ikke forestille mig, at det er dét du sidder og spilder kræfter på at diskutere ;)

Jo! Det er da grundlæggende for mit budskab! Jeg var faktisk ved at blive bange for, at du benægtede det. Jeg bliver næsten helt lettet.

Men jeg vil da sætte pris på, om du lavede en liste over disse mange fantastiske 2000+ arcadespil, du er stødt på, men som ikke er blevet konverteret til andre platforme, og som ikke har fået så meget omtale, at man er stødt på dem, selvom man læser rapportager fra JAMMA og andre arcadeshows. Og det mener jeg fuldstændig alvorligt.

Jamen ..

A. Jeg har aldrig påstået, at de var fantastiske. Jeg har bare påpeget deres eksistens.

B. Om de er blevet konverteret eller ej, er i mine øjne totalt irrelevant. Jeg har aldrig påstået, at de ikke var (men mange af dem har jeg ikke set konverteringer af, selvom jeg har holdt øjne og ører åbne).

C. En liste gider jeg simpelthen ikke lave. Vi ved begge to, at der er blevet lavet et utal af arkadespil siden år 2000, og det var det, der var min pointe. Jeg har ikke skrevet deres navne ned eller forsøgt at huske dem. Bare spillet dem i 5-30 minutter og haft det sjovt med det. Battle Gear 3, et 12 personers (hver mand har en pult, fylder et helt lokale) fodboldspil fra Sega med brug af spillerkort, man køber ved siden af, et eller andet Namco lyspistolspil (eller var det Konami), hvor man har et enormt gevær og Mazan (kan findes i Tivoli) er dem, der lige stikker ud. Og så selvfølgelig de åbenlyse som Outrun 2, F-Zero AX, Crazy Taxi o.s.v.

Du kan garanteret mange flere navne, end jeg kan, så det ville være lidt formålsløst for mig at remse dem op, selv om jeg kunne huske dem. Godnat, og tak for debatten :)
RJKRJKSkrevet 30/12-05 11:31 
JAA>
Du kan garanteret mange flere navne, end jeg kan

Det er da ganske muligt, hvilket jo også er årsagen til, at jeg har temmeligt svært ved at forstå mange af de ting, du har påstået i denne tråd omkring min manglende indsigt.

Ingen har på noget som helst tidspunkt påstået at der ikke fandtes arcadespil efter 1997. Jeg aner ikke hvor du skulle få dette fra. Det har jo fremgået meget klart af alt jeg har skrevet (blandt andet mine grafer :)) at der gør, og dertil kan jeg ikke forestille mig, at du kan tro mig så uvidende.

Jeg har blot sagt at hovedparten af disse arcadespil er temmelig betydningsløse i den store sammenhæng. Et relativt stort spil som Crazy Taxi (der i øvrigt er fra 1999), havde jo nærmest ingen betydning i arcadesammenhæng, og vil af langt de fleste blive husket som et Dreamcast-spil. Deraf min konstatering af platformens relative døds-tilstand indenfor de sidste mange år.

Hvordan konsolkonverteringer kan være irrelevante for, om ikke-globetrottere som undertegnede kender til nyere arcadespil - det forstår jeg så ikke. Det er et faktum at fx de fleste Naomi-spil findes i perfekte arcadekonverteringer til Dreamcast, så man behøves altså ikke at have været i Hongkong for at kende disse spil.

Mazan står forresten ikke i Tivoli længere, så vidt jeg ved. Den står gemt væk i hjørnet på et lager i Nordjylland, utvivlsomt fordi den ikke kunne tjene penge...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/12-05 11:44 
Hmmm... siden i to nu insisterer på at fortsætte denne formålsløse diskussion (territorieafpisning anyone?), så jeg i stedet gerne, at tråden kom på rette spor igen. Så derfor:

T.L.O>
Er der nogle steder hvor man kan spille på arcade maskiner mere...?
tænkte mest på de ældre kabinetter ._.

Præcist hvor gamle maskiner tænker du i denne forbindelse på?
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 30/12-05 12:14 
Det er da muligt at mange synes, det er irrelevant hvordan vi tidshistorisk opdeler arcadespil, men ham der har et arcademuseum med ældre arcademaskiner, er så lige præcis ikke én af dem...

Så er jeg sådan set lige glad med, om andre finder det irrelevant.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 30/12-05 12:33 
Hahahahaha, hvor er det sjov (men også lidt trist) læsning.
Hold nu op med at være så fjollede!

Måske skulle vi have en afstemning om hvorvidt følgende skulle være RJK's nye tagline:

...alle andre må være provinsielle landsbytosser, Halo-spillere og børn, som ikke ved bedre.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 30/12-05 13:16 
Yadda-yadda, du prøver bare at finde en undskyldning for at undgå at spille Geometry Wars ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
millenniummillenniumSkrevet 30/12-05 13:28 
T.L.O>
Er på juleferie i hovedstaden og tænkte på om der er nogen der kender til en butik der sælger brugte spil til SMS, MD, SS, DC, GB, GBA.

Forum-emnet gik vidst lidt ud på et sidespor....

Men på Frederiksborggade ligger Würtz der sælger brugt elektronik (Navnet er ikke en joke, og deres facade har tydeligvis ikke ændret sig siden 70'erne).
Hvis man graver sig gennem deres bunker af gamle TV'er, så har de også lidt brugt konsol og spil. Det er ofte lidt for dyrt, men prøv muligvis at prutte. Check deres baglokaler... De har helt sikkert noget N64, men muligvis har jeg også set noget SS.
The medium is the message.
JAAJAASkrevet 30/12-05 22:20, rettet 30/12-05 22:23 
RJK>Hvordan konsolkonverteringer kan være irrelevante for, om ikke-globetrottere som undertegnede kender til nyere arcadespil - det forstår jeg så ikke. Det er et faktum at fx de fleste Naomi-spil findes i perfekte arcadekonverteringer til Dreamcast, så man behøves altså ikke at have været i Hongkong for at kende disse spil.

A. Fordi deres relevans i din arkadegraduering ikke er relevant. Kun deres alder er relevant for mine udsagn.

B. Langt de fleste af dem har jeg aldrig set konverteringer af. Jeg forsøgte bare, ved at nævne maskiner vi alle kender, at påvise det, der burde have været åbenlyst fra starten, nemlig at der er kommet masser af arkadespil siden 1997, hvilket gør en maskine fra 1997 til 'ældre end'. Ja, jeg ved godt, at du er bevidst om arkademaskiner efter år 2000's eksistens, men det så i lang tid for mig ud, som om du mente, at man skulle lade som om, de ikke havde eksisteret. Det kan jeg ikke acceptere, da jeg selv har spillet mange af dem, haft det sjovt med det OG .. på den baggrund ser maskiner fra 1997 som ældre, hvilket startede hele fadæsen.

Det står nu ret klart for mig, hvad jeg har mistænkt et stykke tid. Vi snakker forbi hinanden. Det gider jeg ikke bruge mere tid på. Jeg er meget mere interesseret i at vide, hvad sådan en henslængt Mazan maskine kan erhverves for. Ikke at jeg har pengene, men man kan jo drømme. Det var ellers den bedst besøgte maskine, da jeg var dernede sidste sommer. Selv teenagepiger linede up for at spille den.
RJKRJKSkrevet 30/12-05 22:23, rettet 30/12-05 22:24 
Lad os da bare enes om, at vi har snakket om to forskellige ting fra starten af.

Mazan'en stryger sikkert til udlandet. 10-20.000,- vil jeg skyde på.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 30/12-05 22:25, rettet 30/12-05 22:27 
Ja, jeg tænkte det jo nok. Så må jeg sætte min lid til Revolution.

For lige at opsummere for de utilfredse:

Du kan være heldig at finde nogle gamle spil i Würtz. De har sjældent noget godt, men jeg fandt da Christmas NiGHTS og Fire Shark derinde for flere år siden.
T.L.OT.L.OSkrevet 31/12-05 04:33, rettet 31/12-05 04:54 
JO tak ;:D
Er lige landet igen, og har ikke haft mullighed for at være online før nu, der er godt nok sket meget siden sidst :)
Kom desvære aldrig i nærheden af en Coinup eller noget købeligt.
Min opfattelse af ældre maskine må være noget i retningen af noget 2D selvom jeg godt ved at der stadig bliver udgivet nye 2D arcade spil.
Det første spil jeg spillede på en arcade maskine tror jeg var Wonderboy eller Ninja Kid II.
Da jeg sagde ældre udartede det sig vist til et mislykket spørsmål, tænkte på kabinetter som JK eller compu game eller et "træ kabinet" med et neogeo board i, eller med et pcb i med B-Rap Boys som jeg elskede dengang syntes det street.
Pga. min alder og min opvækst er Feks. KOF 03 for mig et nyere spil ind Feks. Frogger som er fra samme år som jeg blev født, så det må efter min mening være ganske individuelt hvad ældre er..
Tak for jeres svar, godt nytår!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig