Jeg har lige læst det linkede interview med Vic fra Working Designs, der jo desværre lukkede og slukkede butikken her for nogle dage siden.
Jeg er ikke ekspert i firmaet, men kort sagt var de en lille, uafhængig amerikansk udgiver, som sørgede for at hente, oversætte og udgive nogle af gode japanske titler, som ingen andre vestlige firmaer ville røre. Blandt dem titler som Lunar-serien, Dragon Force, Magic Knight Rayearth, Alundra og senest Growlanser. De opnåede en ret stor fanbase primært fordi de tog deres udgivelser langt mere seriøst end normen var, og gjorde et stort nummer ud af ordentlige oversættelser, gode manualer og den slags. Og så fordi de netop forblev ret nære med fanbasen og spillerne.
Der er utvivlsomt flere årsager til det, men det der ikke ligefrem bliver skjult er, at den primære årsag til lukningen er administrative ting, og især "kvalitetssikringen" i Sonys amerikanske spilafdeling. Altså det skridt som alle PlayStation-spil skal igennem, før de kan udgives. Senest slagtede Sony åbenbart den færdigoversatte udgave af det Goemon-spil, som nu aldrig udkommer i USA. Med Working Designs fortid in mente er det meget svært at tro, at spillet vitterligt skulle være dårligere end meget af det skrammel der slipper igennem.
Problemet er utvivlsomt Sonys amerikanske afdelings opfattelse af "kvalitet". Det er langt fra første gang, at man hører om lignende. Segas 3D AGES-serie måtte ikke udgives i vesten, før alle spillene blev samlet i én pakke. Mon ikke det samme var gældende for Metal Slug 4+5 (der var en del ballade om den løse 3'er) og Working Designs' eget Growlanser (også en opsamlingspakke af to spil).
Sjovt nok er der ingen problemer med at udgive den slags i Japan og åbenbart heller ikke i Europa. Ja, vi får nok noget skod, som amerikanerne ikke får, men vi får fx også en del japanske shootere (Strikers 1945, Psyvariar, XII Stag) og andre retroagtige ting. Vic siger det ret ligeud i linkede interview:
"Think of it, we could have done six games in the three years I wasted! But there's no guarantee any of those would have been approved either, since they would have been games that emphasized story and gameplay over graphics."
Hvad går der galt for Sonys amerikanske afdeling? Er de bange for at rasende forældre skal kime dem ned, fordi de er kommet til at købe et spil, som ser gammeldags ud, og derfor føler sig snydt? Er det ikke længere folks eget ansvar, hvad de køber? Er amerikanere ikke i stand til at læse anmeldelser, og derfra vurdere hvad de bør købe? Skal alting fokuseres så meget på mainstream-publikummet, at nicheudgiverne ikke kan få lov at udgive nicheprodukterne, selvom der er et klart marked til dem?
I sidste ende handler det jo nok om penge på en eller anden måde *, men jeg er åbenbart ikke indsigtsfuld nok til at forstå, hvordan det rigtigt giver mening.
* og i så fald tvivler jeg på at manden får ret i, at det ville blive bedre hvis Microsoft kunne levere ordentlig konkurrence til Sony.
Link... |