X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Musik-apps?


Svar
DommergaardDommergaardSkrevet 30/11-05 16:13 
Har tænk på at lave lidt musik selv, men hvilke(t) program skal jeg inverstere i? eJay?

Så tænkte jeg også på om der fandtes et program, som kan rippe vokalen fra beatet? Hvis ja, hvad hedder det? :)
jaesjaesSkrevet 30/11-05 16:57, rettet 30/11-05 16:59 
Fortæl hvad programmet skal kunne, og på hvilken måde du gerne vil lave musik, så er det en hel del lettere at hjælpe, da det er lidt en jungle.

Sonic.dk>
Så tænkte jeg også på om der fandtes et program, som kan rippe vokalen fra beatet? Hvis ja, hvad hedder det? :)

Det findes, men mig bekendt er resultatet ikke overvældende godt. Årsagen er, at et cd-track består af ét spor, så du kan ikke fjerne selve vokalsporet. Programmerne prøver i stedet at analysere på frekvenserne, og skrue op og ned for disse.

Det findes både som funktioner i programmer, som plug-ins, og selvstændige småprogrammer. Prøv at søge på 'vocal remover' på google, så finder du med garanti noget. Første link fx.

EDIT: Argh, du sagde rippe, jeg troede du tænkte på, at vokalen skulle fjernes, da det normalt er det, folk gerne vil gøre. Men mon ikke det er muligt alligevel?
DommergaardDommergaardSkrevet 30/11-05 20:35 
Jeg kunne godt tænke mig et program, hvor man kunne lave noget musik og så lægge sin egen stemme ovenpå bagefter. Det er mest til min far, for han spiller og synger en del og han ville høre hvordan han kunne komponere en sang og så lægge sin egen stemme på sangen! Hvilket program kan man det i?
KillercowKillercowSkrevet 30/11-05 22:15 
Jeg ved ikke lige med gratis programmer, men så vidt jeg ved er GarageBand (link) delvist bygget på Logic og GarageBand slår benene væk under alt hvad jeg har set i prisklassen. Finten ligger så i, at GarageBand kun findes til Mac, men det kan til gengæld være, at Logic er noget - det findes i hvert fald til Windows i lidt ældre udgaver.

GarageBand
yokanabsteryokanabsterSkrevet 01/12-05 00:02 
Man kan da ikke lave sin "egen" musik i garageband/ejay eller lignende... Det er andres loops man tager... Næ, skal man selv komponere skal man have fat i noget som Reason eller Cubase med et Midi keyboard.
soon the world will be one big computer
jaesjaesSkrevet 01/12-05 00:05 
Sonic.dk>
Jeg kunne godt tænke mig et program, hvor man kunne lave noget musik og så lægge sin egen stemme ovenpå bagefter. Det er mest til min far, for han spiller og synger en del og han ville høre hvordan han kunne komponere en sang og så lægge sin egen stemme på sangen! Hvilket program kan man det i?

Umiddelbart vil jeg sige FL Studio, hvis det skal være til pc. Det er meget alsidigt og ikke så dyrt (fx 1000 kr. for næstbedste version). Så kan han senere købe noget bedre/andet, hvis det ikke er noget for ham. Marcus F.M herinde fra har arbejdet med det, så han må kunne fortælle mere om det, hvis der er brug for det. Jeg har kun snuset til demoen, som din far jo evt. selv kan teste:
http://www.flstudio.com/

For mere præcis hjælp, skal der mere info på bordet :)

Hvordan musikken skal komponeres: Samples, loops, indspilles/plottes manuelt med midi-keyboard (eller mus, hvis man er tålmodig), indspilles med "eksterne" instrumenter som guitar, trommer, klaver osv. Desuden er det rart at vide, hvilke musikgenrer, der er tale om, og hvad programmet må koste.

Det bør indskydes, at der ofte følger light-udgaver af de mere kendte musikprogrammer med midi-keyboards, i tilfælde af, at han skal købe sådan en fætter.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig