X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Component/VGA switchbox


Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/11-05 17:54, rettet 28/11-05 17:59 
Således ligger landet. Jeg bruger pt component stik på min xbox, og det vil jeg også gerne kunne på 360eren. MEN, der er kun en VGA ingang på mit tv...

Den nuværende xbox's component kabel er en lille sort boks, med 3 phono stik(hun) i. Og da der ikke er nogen component ingang i mit tv hørte der et VGA-Component kabel med der. Det passer så fint nok i boksen og det hele kører som det skal.

Som jeg kan se det har jeg to alternativer.
1) at købe en Component switchbox, tilslutte VGA kablet og så ellers diverse konsoller.
Eller
2) Købe en VGA switchbox og et 360 VGA kabel, og så tilslutte xboxen via VGA-Component kablet.

Jeg har selv fundet denne: KVM Switch 2 port ATO-2020 (nederst på siden) http://www.tjdata.dk/default.asp?shopukid=1340&shopkid=638&id=56&table=Kat
Men er den overhovedt noget værd? Jeg kan se at der skal strømforsyning til, og det er vel et must?

De Component bokse jeg har fundet har alle været møg dyre, men samtidig så er jeg heller ikke sikker på om et component signal (YPrPb) kan bruges sammen med en VGA boks.

Hvad mener i? Jmog?

EDIT: Nu var jeg så lige inde og se Jmogs Xbox 360 FAQ, og så at med et VGA kabel kunne opløsningen sættes til 800 x 600. Det passer perfekt til mit TV så det jeg skal bruge er VGA boksen. Men vil stadig gerne høre jeres terorier med hensyn til YPrPb gennem denne...
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 29/11-05 02:39 
Konsolkongen>
Jeg har selv fundet denne: KVM Switch 2 port ATO-2020 (nederst på siden) http://www.tjdata.dk/default.asp?shopukid=1340&shopkid=638&id=56&table=Kat
Men er den overhovedt noget værd? Jeg kan se at der skal strømforsyning til, og det er vel et must?

Faktisk er det meget nemmere at finde billige/gode VGA switchboxe end component. Jeg bruger selv den her:
http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?ProductNo=22-054&VersionNo=0

Jeg har haft den i tre-fire måneder og jeg er fuldt tilfreds. Den kræver ikke strøm, har fire indgange og på et 120 tommers billede kan jeg ingen forskel se på, om jeg kører gennem den eller direkte. I dag fik jeg mig en HD projektor, og højere opløsninger såsom 720p ser stadig perfekt ud gennem den.

De Component bokse jeg har fundet har alle været møg dyre, men samtidig så er jeg heller ikke sikker på om et component signal (YPrPb) kan bruges sammen med en VGA boks.

Det er meget usandsynligt. Så skal det være en regulær transcoder eller linedoubler, og så er vi i et helt andet prislag.

EDIT: Nu var jeg så lige inde og se Jmogs Xbox 360 FAQ, og så at med et VGA kabel kunne opløsningen sættes til 800 x 600. Det passer perfekt til mit TV så det jeg skal bruge er VGA boksen.

Det ville jeg også anbefale. På papiret er VGA bedre end component, så du kan potentielt få et bedre billede fra din Xbox 360 med VGA-kablet. Jeg siger "potentielt", fordi det afhænger af det enkelte TV.

Dog vil jeg vove en personlig teori om, at VGA-kablet nok er af bedre kvalitet end component-kablet. Component-kablet er et multikabel (VGA er kun VGA og lyd) og medmindre det er gjort tilsvarende tykkere, så er kvaliteten næppe lige så god.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/11-05 09:50 
Ok den var jo egentlig ikke så dyr igen, om ikke andet så kan jeg jo bruge den til Dreamcast og 360 på samme tid.

Men er du 110% sikker på at man kan få alle de der opløsninger med en VGA kabel? Inde på xbox.com står der kun 480p, 720p og 1080i

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 29/11-05 10:02, rettet 29/11-05 10:05 
Helt sikker. Der er flere steder hvor de kun skriver de opløsninger folk typisk bruger på HDTV'er. Tåbeligt, da det jo er oplagt at slutte kablet til en monitor.

Tjek linket nedenfor, hvor der er billeder af tilgængelige systemindstillinger, når du har VGA tilsluttet.

*edit* Hovsa, jeg kan se at 800x600 ikke er med der. Spøjst, jeg var ellers sikker på, det var med på diverse lister, jeg har læst rundt omkring. Dit TV har 800x600 siger du, er det widescreen? Hvis det accepterer 1024*768, så vil det nok være din bedste mulighed.

VGA-menu
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/11-05 10:05, rettet 29/11-05 10:07 
Men hvor er 800 x 600?

EDIT: Ja det kan godt nedskalere fra 1024 x 768, men så er der jo tab i billedet :/
TVet er ikke widescreen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 29/11-05 10:15, rettet 29/11-05 10:15 
Jeg huskede åbenbart forkert med 800x600. Sjovt den ikke er med, for der burde ikke været noget teknisk i vejen for det. De har nok udeladt det, da det er forholdsvist få displays, der har det som max opløsning.

1024x768 er 4:3, så det vil ikke være et problem.

Tab af billedkvalitet ville ikke være til at undgå. Ingen af spillene ville køre i 800x600 (hvis den var på listen), de ville blot blive opskaleret til det. At køre 1024x768 (opskaleret af 360'eren fra 720p), som dit TV så nedskalerer til 800x600, vil ikke nødvendigvis se synligt dårligere ud, end hvis Xbox 360 selv nedskalerede 720p til 800x600.

Det burde stadig se rigtig godt ud.
JmogJmogSkrevet 29/11-05 10:16 
Hvad er det i øvrigt for et TV, du har?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/11-05 10:21 
Det vil vel under alle omstændigheder se bedre ud end hvis TVet opskalerer fra 480p?

TVet er dette her:

Thomson 20LCDB03B
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/11-05 10:51 
Men hvad med sådan en her? http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37306

Mon ikke YPrPb kan passere igennem der? Det ligner jo bare et kabel med to ender.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 29/11-05 11:05 
Konsolkongen>
Det vil vel under alle omstændigheder se bedre ud end hvis TVet opskalerer fra 480p?

Sandsynligvis. Jeg vil tro, at de fleste apparater har nemmere ved at nedskalere end at opskalere.
JmogJmogSkrevet 29/11-05 11:08 
Konsolkongen>
Men hvad med sådan en her? http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37306

Mon ikke YPrPb kan passere igennem der? Det ligner jo bare et kabel med to ender.

Øh, er det ikke bare en VGA switch?

Men hvorfor var det, at du ville sende YPbPr gennem et VGA-kabel (som du sikkert godt kan). Dit TV skal jo alligevel have VGA i sidste ende, ikke? Det accepterer måske YPbPr gennem VGA-porten?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/11-05 12:48, rettet 29/11-05 15:45 
Ja det gør det, og det er pt det jeg gør med xboxen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/11-05 15:31, rettet 29/11-05 15:42 
Men du mener altså at man burde kunne sende YPrPb gennem sådan en box du ejer?

Og hvad sker der helt precist med teksten i spil når opløsningen hæves? Bliver den latterligt lille som i PC spil eller forblir den samme størrelse. Hvis dette er tilfældet kan det jo være ligemeget om det er TVet eller Xboxen der skalerer ned til 800 x 600.

EDIT: Man kunne jo håbe lidt på at de tilføjer muligheden for SVGA i en fremtidig opdatering af Dashboardet. Det har vel egentlig ikke noget med spillene at gøre?
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 30/11-05 01:59, rettet 30/11-05 01:59 
Konsolkongen>
Men du mener altså at man burde kunne sende YPrPb gennem sådan en box du ejer?

Ja, det skulle jeg mene. Så længe displayet der modtager signalet accepterer YPbPr gennem sit VGA-stik, så burde der ikke være noget i vejen for det.

Og hvad sker der helt precist med teksten i spil når opløsningen hæves? Bliver den latterligt lille som i PC spil eller forblir den samme størrelse.

Snarere omvendt. Start-opløsningen, hvis man kan kalde den det, er jo 1280x720p. Sådan ser bogstaverne (og resten) ud, når det er normalt. Hvis det skal skaleres ned til 640x480, så vil bogstaverne blive større, da den samme mængde grafik pludselig skal passes ind på væsentligt færre pixels.

Medmindre spillene laves med et native 480p mode. Der vil tekststørrelsen nok være justeret så den passer bedre med det mindre skærmareal. Jeg vil tro, at de fleste spil vil have native 480p modes.

EDIT: Man kunne jo håbe lidt på at de tilføjer muligheden for SVGA i en fremtidig opdatering af Dashboardet. Det har vel egentlig ikke noget med spillene at gøre?

Absolut intet. Det er en standard 4:3-opløsning, så det er blot et spørgsmål om et par liniers kode i systemet og et menupunkt.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/11-05 07:30 
Gutti, tak for hjælpen. Boksen er bestilt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/12-05 17:12 
Ah nice den virker jo fint :) Igen, tak for hjælpen!
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 01/12-05 18:40 
Det var så lidt, skulle det være en anden gang :-)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig