X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Monitor let uskarp - hvorfor?


Svar
WehnerWehnerSkrevet 22/11-05 12:21 
Min 19" CRT-monitor forekommer altid en smule uskarp, når det kommer til de små detaljer i et jpeg, uret nede til højre osv.

Det hænger sandsynligvis sammen med at det er en billig sag fra El-Giganten.

Men hvad skyldes det mere specifikt? Hvad er det, der gør, at på nogle monitors står hver eneste pixel knivskarpt, mens på andre monitors, så glider de lidt sammen, hvilket giver gnidrede detaljer.

Jeg har læst lidt om skærme, og jeg synes mest det lyder som om problemet kan skyldes for høj dot pitch (tror den er o,26) - kan det passe?

For opløsning, hz osv. spiller vel ikke ind i den sammenhæng? Eller hvad?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 22/11-05 12:51, rettet 22/11-05 12:52 
Jeg er ikke ekspert, men mit umiddelbare bud ville være at uskarpheden skyldes at elektronkanonen ikke rammer præcist det samme sted hver gang.

mht. hz og opløsning så skal elektronkanonen ikke køre så hurtigt hvor lavere disse er. Med en kanon af tvivlsom kvalitet kunne man derfor forestille sig at den kunne ramme mere præcist ved lavere hastigheder.

Det er i hvert fald typisk min oplevelse med CRT skærme. Sæt den til den højeste opløsning den kan klare og så nedjuster refreshrate til billedet står ordentligt.

Der kommer sikkert en tv-elektronikmekaniker med den rigtige forklaring om lidt ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 22/11-05 13:47 
dRxL>
mht. hz og opløsning så skal elektronkanonen ikke køre så hurtigt hvor lavere disse er.

Tak Yoda. Jeg vil prøve at sætte antal hz ned, når jeg kommer hjem. Desværre allergisk overfor lave frekvenser jeg er, så det er ikke en permanent løsning, men det ville jo være fint at finde kilden til problemet.

Forvent et snarligt emne om bedste 19" TFT-skærm til under 2500 :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/11-05 23:24 
dRxL>
Der kommer sikkert en tv-elektronikmekaniker med den rigtige forklaring om lidt ;-)

Hehe, tjo.... Jeg er ret sikker på at du faktisk har fat i den lange ende med den forklaring :-)
Det er uhyre svært at styre afbøjningen så strålen præcist jo længere ud i hjørnerne man kommer. Og når det så handler om en skærm af ikke-højeste kvalitet, kan man hurtigt gætte sig til at afbøjningsspolen måske ikke er 100% præcis. :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
WehnerWehnerSkrevet 22/11-05 23:32 
Det hjalp i øvrigt ikke at sætte opdateringshastigheden ned til 60hz.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
fumfumSkrevet 23/11-05 08:33 
Så prøv at sætte den på det hurtigste. Jo flere gange strålen kommer forbi, desto større chance er der vel for at den rammer rigtigt en gang eller to.

Eller også er det helt ude i hampen.
:-)
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
PalleJensenPalleJensenSkrevet 23/11-05 08:52 
Det lyder som en monitor der er ved at dø. Min sidste CRT monitor blev også langtsomt mere og mere uskarp, for til sidst at dø. Der var ikke noget jeg kunne gøre ved det...
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
WehnerWehnerSkrevet 23/11-05 09:41 
For det tilfælde at Palle har ret, og det er slet ikke utænkeligt, så tror jeg at jeg lige vil finde vilkårene for min plussikring frem. Den skulle gælde endnu.

Fum: Kører altid med så mange hz som muligt.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 23/11-05 18:34 
Nå, men inden jeg kørte til El-Giganten for at blive latterliggjort, så satte jeg mig lige til at lege med skærmens brightness og contrast. Det er faktisk kontrasten, der gør det. Hvis den ryger meget over 60, så bliver billedet gnidret. Problemet er bare, at det giver et meget pænere billede rent farvemæssigt - eller nok snarere rent lysstyrkemæssigt. Godt nok kan jeg efterjustere med mit grafikkort (hvilket jeg normalt ikke har gjort det i), men der bliver brightness hurtigt grim at se på.

Så nu ser jeg på en skarp skærm med et let dunkelt skær. Og forstår pludselig hvorfor johan ikke kunne se Millenniums billede i gæt en film-tråden. Så skærmen fejler sikkert ikke andet end billig-crap-skærm-syndrom.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 09/12-05 00:01 
Jeg har besluttet mig til at afprøve Elgigantens plussikring i dette tilfælde, selvom jeg risikerer at betale 500,- i gebyr, hvis de ikke er enige i at skærmens billedrør er svækket. Er der nogle, der har prøvet at klage over den slags halv-subjektive ting, der kan give tips? Jeg kører i hvert fald ud med den i morgen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/12-05 00:26 
Hvor gammel er den? Hvis det er under 2 år siden, du købte den, og det virkelig passer, at den bare så småt begynder at "dø af sig selv", så har du ret til at få den byttet, uanset hvilke mystiske forsikringer du har eller ikke har tegnet.

2 års reklamationsret værs´go! Lige i synet på dem :)
Så er det fuldstændig ligegyldigt, hvordan de vrider og snor sig nede i butikken.
AV Intelligent Terminal
HeroldHeroldSkrevet 09/12-05 00:36 
Altså bortset fra at hvis der er gået mere end et halvt år, så skal han vist kunne bevise at fejlen var der fra starten af.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JmogJmogSkrevet 09/12-05 00:42 
Nemlig. Det Killer beskriver er garanti, hvilket ikke er det samme som reklamationsret. Reklamationsret kan bedst beskrives som "garanti, hvis forretningen giver dig ret".
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/12-05 00:44, rettet 09/12-05 00:48 
Du har nok desværre ret :(

"Formodningsregelen" LOL. Hvem finder på de navne? De har godt nok haft den store tænkehat på...

Garanti og reklamationsret
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 09/12-05 09:56 
Det er fire år siden, men jeg købte deres 5-års plussikring i et svagt øjeblik. Det er den, jeg håber, kan komme mig til gode nu.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 09/12-05 15:20 
Nåja, men så burde der ikke være nogen problemer. Det lyder som ægte garanti det du har.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig