X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Kameo anmeldt!


Svar
DommergaardDommergaardSkrevet 15/11-05 09:25 
Så kom den første anmeldelse af et Xbox 360-spil, nemlig Kameo. Som GameSpot selv udtrykker det: "Xbox 360 starts strong".

Gameplay: 9
Graphics: 9
Sound: 9
Value: 7
Tilt: 9

Total: 8,7

Det er da en flot karakter, synes jeg! - Hvad siger I til det? :)
72 emne(r).
« < 1 2

Svar
HeroldHeroldSkrevet 16/11-05 21:04, rettet 16/11-05 21:09 
Nørd! :P

Jeg skal ikke kunne sige om du har ret, men ville de så ikke bruge en anden betegnelse en upscaling? Det kan da ikke være _så_ nemt at tage et spil, der er designet til 480p, og så smide det ud i 720p? Det er selvfølgelig vigtigst, hvis man sidder på et HDTV.

Edit: Det var til dRxL :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
WehnerWehnerSkrevet 16/11-05 21:21 
Zzap!>
Ikke småting, hvis udvikleren i forvejen forsøger at presse hardwaren til det yderste.

Men et Xbox-spil forsøger vel heller ikke at presse Xbox360-hardwaren til det yderste (hvis det gør, er MS nok ilde stedt :))? Eller har jeg misforstået noget - de her tekniske ting er ikke just mit feldt.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 16/11-05 21:22 
Herold>
Det kan da ikke være _så_ nemt at tage et spil, der er designet til 480p, og så smide det ud i 720p?

Jow, hvis de bruger matrix transformationer (som alle gør).

Se evt. her: http://gpwiki.org/index.php/3D:Matrix_Math (søg evt. videre på termerne for bedre forklaringer andre steder).

Koordinaterne for de enkelte linier beregnes ud fra "simpel" matematik som bare kan ganges med en faktor.

Du skal tænke på at bagudkompatibliteten i xbox'en, så vidt jeg har forstået, er af en højere orden hvor de fortolker funktionskald til DirectX i (stedet for at fortolke på maskinkode-instruktioner som man gør i visse emulatorer af ældre konsoller). Så når man alligevel fortolker koden en ekstra gang, kan man jo lige så godt gange med den rigtige faktor på det rigtige sted ;-)

Herold>
Edit: Det var til dRxL :)

Det burde have været til zzzap ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 16/11-05 21:31, rettet 16/11-05 21:32 
Herold... som Rune og dRxL også skriver, så er det næppe et 640x480 (NTSC) billede der upscales til 720p opløsning (major mud-o-vision). Men snarere emulatoren der sørger for at 3D rendering sker til 720p og 1080i opløsningerne - ellers er det jo sygt!

Textures og modeller ændrer emulatoren næppe ved :)
JmogJmogSkrevet 16/11-05 21:42 
Beano>Men snarere emulatoren der sørger for at 3D rendering sker til 720p og 1080i opløsningerne - ellers er det jo sygt!

Men det ville emulatoren vel næppe kunne gøre, medmindre spillet er designet til at kunne rendere i 720p.
Zzap!Zzap!Skrevet 16/11-05 21:43 
dRxL>
Du skal tænke på at bagudkompatibliteten i xbox'en, så vidt jeg har forstået, er af en højere orden hvor de fortolker funktionskald til DirectX i (stedet for at fortolke på maskinkode-instruktioner som man gør i visse emulatorer af ældre konsoller). Så når man alligevel fortolker koden en ekstra gang, kan man jo lige så godt gange med den rigtige faktor på det rigtige sted ;-)

Efter hvad jeg har hørt skulle "emulationen" "simpelthen" bestå i en rekompilering af koden så den virker på en PP processor.
D.v.s. der er i virkeligheden tale om en slags portering af alle de spil der skal virke!(!!!!!11)
Grunden til denne drastiske "brute force" indgang til problemet skulle være at, microsoft har være dumme/kloge nok til at tillade udviklerne direkte adgang til hardwaren uden om direct-x.

Herold>
Edit: Det var til dRxL :)

Det burde have været til zzzap ;-)

I så fald ville jeg foretrække hvis du ville bruge "geek" i stedet, nørd er virkelig ikke nogen sød ting at kalde folk. ;)
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 16/11-05 22:03 
Zzap!>
Efter hvad jeg har hørt skulle "emulationen" "simpelthen" bestå i en rekompilering af koden så den virker på en PP processor.
D.v.s. der er i virkeligheden tale om en slags portering af alle de spil der skal virke!(!!!!!11)
Grunden til denne drastiske "brute force" indgang til problemet skulle være at, microsoft har være dumme/kloge nok til at tillade udviklerne direkte adgang til hardwaren uden om direct-x.

Jeg har ikke undersøgt det nærmere, men det var bare mit umiddelbare indtryk af hvordan det foregik.
Det var også mit bud på hvorfor vi ikke kommer til at se Sega spil som Outrun 2 og Panzer Dragoon Orta, fordi denne udvikler havde skrevet for hardware specifikt.

Jeg må dog indrømme at jeg har svært ved at se hvordan en rekompilering af maskinnær kode (assembler) fra x86 til PowerPC skulle kunne lade sig gøre. Det giver vel også kun mening så længe vi befinder os på funktionskald niveau, eller tager jeg fejl? Hvis ikke ville "rekompileringen" bestå i at sørge for at alle funktionskald var oversat til at give det forventede resultat på den nye arkitektur.

Medmindre nogen herinde kan give mig svaret, tror jeg at jeg vil bruge et par timer på at lede efter det =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 16/11-05 22:06 
Jmog>
Men det ville emulatoren vel næppe kunne gøre, medmindre spillet er designet til at kunne rendere i 720p.

Du skal ikke tænke så meget på hvad spillet er lavet til. At der skal ligge kode på harddisken viser jo netop at materialet fra det oprindelige spil bliver genfortolket på en eller anden måde.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 16/11-05 22:21 
Jeg tror ikke der er noget spilkode der er skrevet i assembler mere (bortset fra VU kode til PS2).
Det er simpelthen alt for tidskrævenede med al den kode der skal skrives til moderne spil og udgivere der står og hamrer på døren og skriger om deadlines og kontrakter.
Dele af NV2Aens microarkitektur (muligvis også detaljer om nogle af Celeronens SIMD funktioner), har microsoft måttet købe sig til viden om, i dyre domme fra nVidia. Så har de måttet emulere sig frem så godt de kunne, på en af kernerne eller med Xenon VPUen.

Alt det besvær, selvom når Allard egentlig ikke synes at BC er så vigtigt? :D
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 16/11-05 22:50 
Jeg er ikke sikker på at du har ret. Om ikke andet minder pixel og vertex shaders vel egentlig ret meget om maskinkode ;-)

Men jeg ville hellere have nogle links til nyttige artikler om hvordan xbox1 emulering fungerer i praksis.

Jeg er begyndt at lede beyond3D forumet igennem, men det eneste jeg har fundet indtil videre er tråde der er mere 1 år gamle, som beskæftiger sig med rygtet om at 360'eren måske kommer til at emulere, hvor de fleste synes at mene at det ikke vil kunne lade sig gøre.
Har du link til noget mere konstruktivt?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 16/11-05 23:28 
Det her er det bedste jeg har kunnet finde om 360 bagudkompatiblitet indtil videre:
http://www.bit-tech.net/bits/2005/06/10/richard_huddy_ati/2.html

Hvilket vil sige at jeg tog fejl mht. højere ordens emulering. I hvert fald hvad CPU'en angår. Mht. GPU'en passer det sådan ca. ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 16/11-05 23:49, rettet 16/11-05 23:52 
Zzap!>
Efter hvad jeg har hørt skulle "emulationen" "simpelthen" bestå i en rekompilering af koden så den virker på en PP processor.

Nej - det var der spekulationer om i starten, men fungerer ikke på den måde. Istedet sker dette igennem en "profil" for hvert spil som fortæller emulatoren hvordan netop denne title skal "fortolkes". Der har ihvertfald været MS's forklaring.

Vil desuden være helt urealistisk hvis alle 200+ titler (indtil videre) skulle genkompileres og brugerene skal hente nye programfiler til alle spil - brugeren vælger jo ikke hvilke spil emulatoren skal kunne køre men blot at hente den nyeste version.

Edit : Står også i artiklen som dXrL linkede til, så jeg lige :)
Zzap!Zzap!Skrevet 17/11-05 12:24 
Beano>Vil desuden være helt urealistisk hvis alle 200+ titler (indtil videre) skulle genkompileres og brugerene skal hente nye programfiler til alle spil - brugeren vælger jo ikke hvilke spil emulatoren skal kunne køre men blot at hente den nyeste version.

Edit : Står også i artiklen som dXrL linkede til, så jeg lige :)

Den artikel er over seks måneder gammel og konkluderer intet, eller giver nogen information vi ikke vidste i forvejen.

Program filer fylder ikke næsten intet sammenlignet med datasættene. Så det er ikke urealistisk set fra et pladssynspunkt.
Jeg er meget skeptisk over for, om det kan lade sig gøre at emulere en 733Mhz OOOe Intel CPU på en enkelt af 360 CPUens IOe kerner (jeg har meget svært ved at forestille mig at man kan parrallelisere opgaven og bruge de to andre kerner).
Derfor holder jeg på, at de har fundet en generaliseret metode til at porte alle de bagud kompatible spil, som ikke er alt for tidskrævende.
Men de emulerer selvfølglig, som jeg før skrev, T'nL delen af GPUen, lyd mm.
Born to kill space
BeanoBeanoSkrevet 17/11-05 13:16, rettet 17/11-05 13:17 
Zzap!>
Den artikel er over seks måneder gammel og konkluderer intet, eller giver nogen information vi ikke vidste i forvejen.

Hvorfor læser du så ikke lige MS's FAQ hvor det samme står - der bruges profiler og ikke gen- eller om-kompilerede spil!


Zzap!>
Program filer fylder ikke næsten intet sammenlignet med datasættene. Så det er ikke urealistisk set fra et pladssynspunkt.

Ikke urealistisk rent teknisk, men helt upraktisk!

Lad os sige at program filerne (XBE'er) konservativt ligger imellem 5-10 MB pr. spil (hvilket de faktisk gør) og de genkompilerede filer ca. har samme størrelse... dvs. 200+ spil x 5-10MB = ca. 1-2GB som brugeren skal downloade som en del af emulatoren.

Og nej... man vælger ikke hvilke spil som man ønsker at emulatoren skal virke til.

Igen... læs FAQ'en.
dRxLdRxLSkrevet 17/11-05 13:28 
@Zzap! Du skal huske på at det er PowerPC processorer vi taler om. De er oprindeligt udviklede til at være kodekompatible med intel processorer. Desuden har de den fordel i forhold til intel CISC processorerne at de er RISK, hvilket bl.a. betyder at de har overskud af registre i forhold til den intel CPU de skal emulere.

Derfor synes jeg ikke det lyder så urealistisk endda.
Min PowerPC CPU i Mac'en emulerer også en intel CPU ganske fint synes jeg =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
lkzlkzSkrevet 17/11-05 13:36 
Beano>
Hvis det er en emulator, er der tale om et program som læser de originale XBE filer og rekompilere dem statisk eller dynamisk i hukommelsen eller skriver dem ned på harddiske og efter bliver de slette når de ikke længere bruges. Det er ingen grund til at gemme rekompilerede XBE filer. Selve emulatoren vil IKKE fylder 1-2 GB, det er helt absurd at hvert spil skal have sin egen emulator.

Det ville være væsentligt nemmere og smartere at lave en generisk emulator med en tilhørende liste af de spil som er understøttet og evt. specielle patches som skal bruges til de enkelte spil (eller profiler som du kalder det).

Der står også direkte i FAQ'en som du har så travlt med at fortælle andre at de skal læse og blive klogere af at de emulere de gamle XBOX spil vha. af software (eg. rekompilere) og harddisken skal bruges til at gemme data som skal konverteres.
McLovin
Zzap!Zzap!Skrevet 17/11-05 13:36 
Spørgsmålet er, hvad er en "profil"?
Hvis det ikke er hvad jeg foreslår det må være, hvad så?
Efter hvad jeg har hørt, skal man downloade "et eller andet" for at spille et bestemt spil, hvis "profilen" ikke allerede ligger på ens HDD.
Og hvad angår pladshensynet, så er det jo efter sigende netop sat nogle gigabyte af til eet eller andet.
Born to kill space
BeanoBeanoSkrevet 17/11-05 13:37 
Til dem som stadig tror at 720p ikke kan laves "rigtigt" igennem emulering, så se nedenstående screenshots (dem i 1024x768) fra UltraHLE (Nintendo 64 emulator) der tydeligvis render 3D omgivelser og modeller i en helt anden opløsning end N64 spillene var kodet til oprindeligt :)

Screens
JmogJmogSkrevet 17/11-05 13:41 
Zzap!>
Efter hvad jeg har hørt, skal man downloade "et eller andet" for at spille et bestemt spil, hvis "profilen" ikke allerede ligger på ens HDD.

Ifølge hvad de selv har sagt downloader man én emulator. Efterhånden som flere spil bliver understøttet downloader man bare den nyeste udgave af emulatoren (som vel indeholder flere profiler).
la0sla0sSkrevet 17/11-05 13:41 
Bliver det ikke en emulering på linie med det Rosetta stone system, som Apple anvender til at køre PowerPC programmer på deres nye x86 baserede computere?

Her taler vi jo om en oversætter, der formår at afvikle PowerPC kode i et forholdsvist smertefrit tempo.
Hvad sker der?
BeanoBeanoSkrevet 17/11-05 13:54, rettet 17/11-05 17:35 
lkz>
Der står også direkte i FAQ'en som du har så travlt med at fortælle andre at de skal læse og blive klogere af at de emulere de gamle XBOX spil vha. af software (eg. rekompilere) og harddisken skal bruges til at gemme data som skal konverteres.

Ok, hvor står det lige?

Tænker du på følgende?

"Xbox.com: Why do I need the hard drive for backward compatibility?

Todd: It's basically due to differences in the architecture. For backward compatibility, we have to recreate the procedures and functions of Xbox using stored data on the hard drive."

Der tales jo bare om at der er forskel på Xbox og Xbox 360 arkitekturen og dette skal emuleres via softwaren og data på hardisken.
Zzap!Zzap!Skrevet 17/11-05 13:59 
dRxL>
@Zzap! Du skal huske på at det er PowerPC processorer vi taler om. De er oprindeligt udviklede til at være kodekompatible med intel processorer.

Ja oprindeligt, jeg er ikke sikker på hvor meget de har gjort ud af den feature de sidste ti år.

Derudover så er de tre x360CPU kerner, ligesom den beslægtede større kerne i Cell, meget usædvanlige PP processorer.
Alt det "fedt" der har akkumuleret sig de sidste mange generationer på PC CPUer, hvis berettigelse i dét miljø, er at hjælpe på sjusket, uoptimeret, gammel eller porteret kode, er skåret væk.

Alle xbox spil er skrevet til en CPU med OOOe (out of order execution), som x360 CPUen ikke har.
Desuden har de den fordel i forhold til intel CISC processorerne at de er RISK, hvilket bl.a. betyder at de har overskud af registre i forhold til den intel CPU de skal emulere.

Intel CPUernes CISChed er kun overflade dyb, igen for at hjælpe BC. Deres arkitektur er ligeså RISCet som de fleste andre desktop CPUer.

Derfor synes jeg ikke det lyder så urealistisk endda.
Min PowerPC CPU i Mac'en emulerer også en intel CPU ganske fint synes jeg =)

Men den har OOOe, og det er formentlig ikke krævende PC spil du kører på den (realtime app.)?
Born to kill space
72 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig