X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bærbar i over middel klassen


Svar
quadquadSkrevet 14/11-05 00:28 
Upåaget af antallet af tråde oprettet angående bærbar-køb, higer jeg nu efter en omgang fornuftige fornuftige råd.
Min søgen har ikke umiddelbart bragt mig nærmere en afgørelse af hverken mærke eller styrke.
Umiddelbart er min viden på punktet decideret ikke-eksisterende - så enhver selvfølge forstår jeg naturligvis ikke.

Den skal bruges til:
Studierne (Lang batterilevetid, "lydløs")
Spil (Nyeste)
Film, musik og billeder (Fornuftigt antal ind- og udgange)

Det er egentlig de beskedne krav. Harddiskstørrelsen skal helst være 120+ - men med eksterne muligheder bliver tallet jo relativt.

http://shop3.kerfi.dk/shopList.asp?gid=30&cid=0&mCode=110&g=301102633

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=168938

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=150030

Er de umiddelbare emner jeg selv har opsnappet. Umiddelbart forstår jeg at 1.73 Gz M svarer til ca. 3.0 Gz som jeg kender dem. Derudover forstår jeg absolut intet af de forskellige grafikkort i forhold til hinanden, og andre specifikationer som kan sammenlignes på andet end naturlige tal.

Råd til specifikke computere modtages meget gerne, da jeg forsvinder i junglen af forskellige modeller fra de forskellige producenter.

Hvis der eventuelt skulle være tradition for lavere priser på bærbare til januar, hvilket jeg tvivler på, er det muligt at holde ud indtil da.

Prisklassen I gerne må kigge efter, hedder sig omkring 10.000-12.500kr - men findes vidunderkøbet til lidt mere, skal pengene let også findes til det.
HeroldHeroldSkrevet 14/11-05 00:53 
Pentium M's arkitektur giver den højere ydeevne, men den er stadig ikke helt lige så god i spil, efter hvad jeg har hørt. Grafikkort og RAM skal du ihvertfald have i lidt store størrelse, hvis du skal spille og være fremtidssikret.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 14/11-05 01:07, rettet 14/11-05 01:07 
Det med de nyeste spil gør jo straks tingene en hel del mere komplicerede. Hvis jeg var dig ville jeg vente til nogle af de nyere modeller med nvidias nye 7800GTX go grafikchip dukker op, da den eftersigende skulle give de krævende spil tørt på. På ram-siden taler vi om minumum 1GB.

Der er desværre det store dilemma at højere ydelse giver en kortere batterilevetid - det var blandt andet derfor jeg foreslå 7800GTX go, da den benytter Nvidias batterisparer program. Men du skal være forberedt på at jo mere du presser din bærbarer jo kortere vil batterilevetiden også være.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
quadquadSkrevet 14/11-05 01:22 
Ja, batterilevetid kontra ydelse er selvfølgelig en problemstilling jeg har overvejet.

Hvis jeg nu nedtoner mine krav fra nyeste spil, til eksisterende spil og fremtidige spil i netop og akkurat flydende stand.

Hvornår dukker de nye grafikchips så op på markedet?

Så M-teknologien kan anbefales til alt andet end spil?
HeroldHeroldSkrevet 14/11-05 01:53 
Jeg har en ven, der spiller nuværende spil på en M-processor, og han er tilfreds med det, så det kan du sagtens. Bare sørg for 1Gb RAM, og et grafikkort, der kan følge med.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
quadquadSkrevet 14/11-05 02:19 
1Gb ram burde jeg selv kunne spotte. Et godt grafikkort er så den overnævnte G-force serie? I eksemplerne på bærbare jeg selv havde fundet, er det så ATI's eller Nvidia's der er at foretrække?
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 14/11-05 11:03 
Om du vælger ATI eller Nvidia er lidt så som så - begge chips er gode, og ikke sådan lige at skille ad.

ATI's X700 chip der sidder i de to sidste maskiner ser fine ud, og kan med sikkerhed kører de nuværende spil mere eller mindre flydende. Du skal huske at man aldrig kan få for meget hukommelse. Grafikkort "låner" jo som regel hukommelse fra systemrammen, hvilket også er tilfældet her. Jeg ville stadigvæk vente lidt og købe en bærbar med 7800GTX go chippen, da den femtidssikre dig en hel del mere, med sine ekstra features.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
jaesjaesSkrevet 14/11-05 12:38 
Echelon VI>
Grafikkort "låner" jo som regel hukommelse fra systemrammen, hvilket også er tilfældet her.

Sikker? Det er min opfattelse, at det typisk er tilfældet i de mere grafiksvage systemer, og på det sidste link står, at der er tale om 128 video-RAM.
ReinholdJJReinholdJJSkrevet 14/11-05 12:47, rettet 14/11-05 12:48 
Det er jo meget forskelligt hvilke grafikkort der "låner" ram fra computeren eller har deres egne...
Tjek hjemmesiden for dem der har lavet grafikkortet, der står det som regel...

Men inden i forsvinder i alt det der ram snak, ;) så betyder flere ram jo ikke bedre grafik når vi snakker grafikkort...
"If Microsoft is the solution, I want my problem back." ;-)
quadquadSkrevet 14/11-05 15:15 
Nogle der kunne give mig et eksempel på en computer som ville være et fornuftigt køb?
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 14/11-05 15:15 
Så vidt jeg kunne læse på ATI side gælder der for X700 chippen at den låner fra system rammen - hvilket efter min opfattelse er det normale når det kommer til bærbarer enheder med begrænset plads.

Ram betyder rigtigt nok ikke bedre grafik, men bedre afvikling :p
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
flottenheimerflottenheimerSkrevet 14/11-05 18:56, rettet 14/11-05 19:04 
Du skal helt klart have dig en Pentium M (Centrino) baseret maskine. Det giver god ydelse (jo flere gHz desto bedre, naturligvis), lang batterilevetid, lille strømforsyning og vigtigst af alt - lavt støjniveau.

ATIs serie af mobile grafikkort, Mobile Radeon og X-serien, findes både med integreret hukommelse (at foretrække) og ekstern hukommelse (deler med system RAMen).
Dvs. du kan få maskiner med f.eks., X300 der deler RAM med systemet og maskiner med X300+128MB dedikeret RAM og X300+256MB dedikeret RAM.

Nogle gode bud:

http://www.computercity.dk/index.aspx?identifier=DK35867&sName=Computer+-+Laptop

http://www.computercity.dk/index.aspx?identifier=DK35966&sName=Computer+-+Laptop

Men jeg ville nok vælge denne her. Ikke helt så high-spec som de ovenstående, men til en fin pris og ikke mindst et rimelig lækkert Fujitsu-Siemens design:

http://www.merlin.dk/default.asp?state=product_detail&pageid=14&productid=23536
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
quadquadSkrevet 14/11-05 19:46 
Mange tak Flottenheimer - dejligt med nogle konkrete computere.

Indtil videre kan jeg drage følgende konklusioner angående købet:

Centrino
1Gb RAM
Integreret grafik-hukommelse
Trådløst LAN

Den foreslåede fra Merlin virker som et godt køb, men specsene er lige lave nok.

Hvis jeg venter indtil slutningen af foråret med at købe, vil det så rent ydelse<>pris være en meget fornuftig idé?
flottenheimerflottenheimerSkrevet 14/11-05 21:14, rettet 14/11-05 22:03 
Vælger du Centrino er trådløst netværk automatisk en del af systemet. Centrino er nemlig ikke, som mange tror, en betegnelse for en bestemt type processor, men for en system standard.

En Centrino computer indeholder altid følgende 3 komponenter:
Intel Pentium M processor
Intel 915 Express eller 855 chipset
Intel Pro trådløst netværk

Læs evt. mere om Centrino systemer her:
http://www.intel.com/products/centrino/

- - -

Wagner>
Hvis jeg venter indtil slutningen af foråret med at købe, vil det så rent ydelse<>pris være en meget fornuftig idé?

Man skal altid købe en ny computer, når man har brug for den. Forholdet mellem pris/ydelse er en relativ størrelse til software-kravene på købstidspunktet, og er som udgangspunkt ikke forbedret, hvis du venter indtil foråret. Lad mig prøve at forklare:

Køber du en hurtig computer nu, kan den køre de programmer der kræver en hurtig computer nu.
Køber du en hurtig computer om et halvt år, kan den køre de programmer, der til den tid kræver en hurtig computer.
Programmerne (operativsystemer, spil, osv.) bliver nemlig også mere og mere krævende med tiden.

Man skal altid, som nævnt, købe en ny (hurtig) computer, når man har brug for den. Ellers kan man bare blive ved og ved og ved, med at vente et halvt år.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
quadquadSkrevet 14/11-05 21:17 
Naturligvis. Min formulering burde have været anderledes;
står vi overfor nogle større revolutioner som er værd at vente på?
flottenheimerflottenheimerSkrevet 14/11-05 21:33, rettet 14/11-05 21:41 
Intel M bliver til Intel M64, Windows XP bliver til Windows Longhorn, PCI Express bliver til PCI Express II, USB2 bliver til Wireless USB3, 1024MB RAM bliver til 2048MB RAM, ATI X700 bliver til ATI X2000 Ultra osv. osv. (*alle eksempler og navne er opdigtede).

Jeg tror ikke, at vi står over for større revolutioner end den der altid er gældene: Enhver computer vil, til enhver tid, være kraftigt forældet på ca. 2-3år.

Derfor er det også dumt, at betale alt for mange penge for at få en super-top-spec computer, der måske er 15% hurtigere/bedre, end en god gængs model til en rimelig pris. I løbet af bare 1 år, vil selv gængse computerne have overhalet den super-top-spec'ede model, med flere hestehoveder.

Køber du en computer, der bare ligger i den gode ende af ydelsesskalaen, gør du, imho, det klogeste køb.

- - -

Wagner: Har du selv fundet på din tagline "Tagline slettet af moderatorstaben", eller er den virkelig blevet modereret? ... under alle omstændigheder synes jeg, at den er utrolig morsom. :-)
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
quadquadSkrevet 14/11-05 21:40 
Så hvis behovet for en bærbar egentlig ikke er et decideret problem inden et lille års tid - kunne jeg opdatere min stationære på de vigtigste områder, og derefter lave en investering i en bærbar der ville holde de efterfølgende 2-3 år.

Angående min tagline; Ja, den er moderet. Plagierede et dumt citat, og har simpelthen været for doven til at ændre den nye tekst - alligevel svært at finde på noget med en højere underholdningsværdi :)
flottenheimerflottenheimerSkrevet 14/11-05 21:47, rettet 14/11-05 21:49 
At bruge penge på hardware opdateringer, er som regel også en forholdsmæssig, alt for dyr (og grundlæggende utilfredsstillende) fornøjelse. Lad være.

Vent indtil du ikke kan holde det ud længere 3mdr., 6mdr., 9mdr. eller 12mdr... og slå så til. Hvis du ikke kan holde din computer ud, som den er nu, så skal du ikke vente - så er du klar til en ny maskine nu.

Wagner>
...alligevel svært at finde på noget med en højere underholdningsværdi :)

Umuligt.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
quadquadSkrevet 14/11-05 22:08 
Jeg giver min computer en sidste chance, reelt er det afviklingen af spil og utallige harddisk/windows fejl som har bragt mig til det stadie hvor jeg er villig til at investere de mange penge.
jaesjaesSkrevet 14/11-05 23:09 
Ang. at vente eller ej, så vil jeg mene, at en undtagelse fra reglen er, hvis man planlægger et køb, og finder ud af, at en ny generation af grafikkort til bærbare er på vej til at blive implementeret i computerne (ved køb af stationære grafikkort er samme mønster vel kun delvis gældende).

På den måde, kan man let få eksempelvis 50% mere grafisk power til de samme penge ved at vente et par måneder. Derudover er jeg helt enig med Flottenheimer. Man kan vente og vente, og ventetiden spilder man med at vente :)
WehnerWehnerSkrevet 14/11-05 23:11 
Hvis det er harddisk/windows-fejl, så kunne du jo prøve med en hurtig lille formatering - kunne være, at det kan strække dens levetid til januarudsalget :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
quadquadSkrevet 14/11-05 23:22 
Kører på 3. formatering inden for 2 måneder. Fejlene er velkendte når jeg søger på Google samt på Microsofts egen hjemmeside. Problemet kan løses på en dags tid, denne gang kostede det mig dog alle mine filer. At gå over til Linux ville være en løsning, på bekostning af spillene. At købe Apple bærbar ville løse problemet, på bekostning af spillene.

Hvis computeren holder sig stabil indtil de nye grafikchips kommer på markedet, er jeg i stand til at vente.
WehnerWehnerSkrevet 14/11-05 23:28 
Ja hvis du skal formatere så tit, må der da være noget galt med den gamle...eller dig :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
quadquadSkrevet 14/11-05 23:40 
Jeg vil ikke gøre mig klog på hvor problemet er lokaliseret, blot at computeren bliver brugt til Fora-leg, 2-3 forskellige spil og derudover intet. Desuden er den beskyttet af firewall, antivirus og spyware-remover - upåagtet falsk tryghedsfornemmelse, mener jeg intet af min af adfærd ved computeren kan begrunde de konstante og utallige fejl.

De fleste gange har løsningen været at finde i genoprettelseskonsollen eller geninstallering af windows, men denne gang blev indholdet af tre harddiske slettet - og partionerne ligeså. Har immerværk brugt Windows nogle år nu, og problemer af denne karakter er ikke hændt før.
Som en fin del af en brug og smid væk forbruger-mentalitet, klarer jeg flere problemer ved blot at købe en helt ny computer.
ReinholdJJReinholdJJSkrevet 16/11-05 16:16, rettet 16/11-05 16:17 
Du skriver "Film, musik og billeder (Fornuftigt antal ind- og udgange)"

Hvilket jeg kom til at tænke på Toshiba's Qosmio...
Tjek den lige ud... :)
www.Qosmio.dk
og på edbpriser...
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=48&Sort=Wanted&Soegeord=qosmio

Håber du kan bruge det til noget...
Jeg har desværre ikke selv haft fornøjelsen at teste en Qosmio men går ud fra at den følger toshiba's std. og så har den også en vis blærefaktor :)
har 2 trådløse antenner som ligger over skærmen hvilket er et super godt tiltag ;)
Men nok om mit snakken... tjek www.Qosmio.dk ;)
"If Microsoft is the solution, I want my problem back." ;-)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig