X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Interessant artikel på GR


Svar
ComradeComradeSkrevet 09/11-05 22:08 
Ja, GR har bragt et ganske interessant emne op til debat!

Læs artiklen og lad mig høre nogle af de anmeldere, som fumler rundt her på sitet hvad de mener :-)

Kunsten at give et 8-tal
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 09/11-05 22:41 
Efter min mening er Thomas galt på den. Pris Vs. Kvalitet har som regel ingenting at sige i en anmeldelse, ikke fordi anmelderen ikke har købt spillet, men fordi alle launch-titler er pris sat ens. 500 kr. for et spil er meget, og på ingen måde en pris jeg som anmelder eller privatperson er villig til at betale (eller nogensinde har betalt), lige meget hvor godt spillet er. Det meste af min spilsamling er betalt af egen lomme, købt efter et grundigt studium i diverse danske anmeldelser. Dog har det jo altid været sådan at mainstream sælger bedre end innovativitet - det er der ikke nogen der kan lave om på, selv ikke de magtfulde danske spilmedier ;)

At reducere et spil til en karakter er en nødvendighed. Der SKAL jo sættes punktum et eller andet sted, og det punktum kommer i form af en karakter. Desuden følges en karakter jo altid af en anmeldelse, så helt galt står det ikke til. Karakteren er essensen af spillet værdi. Denne har syntes for usigende for nogen, og er derfor blevet opdelt i flere underkategorier.

Som spilanmelder er det umuligt at tage højde for både den målgruppe man skriver til, dennes pengepung osv. - for ikke at sige at det gør anmelderen uhyre behage-orienteret og subjektiv. Nøgleordet som anmelder er objektivitet, og intet andet. Denne objektivitet opnås bedst ved at bedømme det rene produkt, uden hensyntagen til pris, målgruppe (medmindre denne har en voldsom variation i forhold til de andre produkter i samme kategori) eller at udvikleren havde influenca i 14 dage op til deadline.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
RJKRJKSkrevet 09/11-05 23:14 
Jeg synes også det lyder lidt fjollet.

De anmeldere jeg kender, køber da fx masser af spil. Nej, vi betaler måske ikke 500,- for dem, men det handler da ikke ret meget om at vi ikke også er forbrugere, men mere om at vi ved bedre end at købe nye spil i Fona... At nogen skulle begynde at bedømme et spil som FIFA bedre (i forhold til PES eller hvad?) hvis vi skulle betale for det, virker ekstremt usandsynligt på mig. Vi ville sikkert vurdere FIFA højere, hvis vi kun havde prøvet 10 spil og FIFA var det eneste fodboldspil - men det handler da så bare om total mangel på baggrundsviden og erfaring. Skulle det da være ønskværdigt...?

Hvorvidt man vurderer noget ud fra om et mainstream-publikum skal bruge 500 kroner på det, eller om det er et spil af høj kunstnerisk kvalitet, handler vel ene og alene om målgruppen. Det ene er vel ikke mere umuligt eller rigtigt end det andet. Det er bare et valg. At der skulle være eller ønskes en sammenhæng mellem salgstal og anmeldelser kan jeg ikke nødvendigvis se. Det gør da ikke Enter The Matrix bedre at en masse købte det, eller Disgaea dårligere, at ingen købte det.

Jeg har ingen problemer med at tildele karakterer eller benytte dem. Ligesom det ikke er et problem at lade være. Vi er på http://www.eiga.dk]Eiga[/LINK]" target="">Eiga netop gået over til at fjerne karakterer på anmeldelserne, ikke ulig Informations filmanmeldelser. Det fungerer sådan set udmærket for os, og der har så vidt vides endnu ikke været klager over manglende karakterer. Men det er nok heller ikke lige definitionen på mainstream i nogen af enderne...

Jeg har - åbenbart ligesom Vigild - omvendt et personligt problem med alt for detaljerede karakterskalaer og omfattende scoresystemer. Det er umuligt at benytte så præcist, som tal og matematik lægger op til. Og det fører til det andet nævnte problem, som er udvanding af skalaer - fx det herhjemme groft misbrugte "5/10 er vores officielle middelkarakter, men alle middelmådige spil får 7/10". Det er bare fjollet, og det er ærgerligt, at man ikke forsøger at ændre dette.

(omend når man så forsøger at ændre det til noget bedre, mere rimeligt og mere logisk, så kommer man til at høre på en massiv omgang kritik fra folk, der ikke evner at se, at ovenstående er en problematisk og uholdbar situation, og at man derfor i stedet er en idiot fordi man bedømmer Soul Calibur til 8/10 (læs: omkring 10/10 på "dansk-spilsite-skala TM") eller Bangai-O til 6/10 (læs: omkring 8/10 på ditto)... tak...)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 09/11-05 23:49, rettet 09/11-05 23:51 
Enig med Rune her. Jeg holder mest på, at hvis en anmelder ikke er i stand til at gennemskue ægte kvalitet, så skyldes det at der er tale om en dårlig anmelder. Det er lige meget hvad han betaler for spillet... En anmelder skal kunne være kritisk, og jeg er enig så langt som at der er for få spilanmeldere, danske og internationale, der virkelig er i stand til at være kritiske, men jeg tror ikke at det skyldes gratis anmelderkopier.
Jeg er også enig i at karakterskalaen bliver brugt forkert, men det har vi jo diskuteret til uendelighed før.

Og jeg synes sagtens man kan give spil karakterer. Spil er alligevel ens nok til at man så godt som altid vil være i stand til at måle dets evne til at underholde sammenlignet med hvilke forventninger man måtte have, evt. i henhold til genren. Det mener jeg også at man kan med film, men til gengæld ikke med musik. Musik er et besværligt emne med for stor kunstnerisk mangfoldighed, og der kan være vidt forskellige grunde til at lytte til forskellige albums.
Rez og Vib Ribbon er de få undtagelser i spilverdenen, jeg kan komme i tanker om, hvor en ærlig karakter vil være misvisende overfor spillets kvaliteter. Men jeg mener stadig godt at man kan tillade sig at give Vib Ribbon en elendig karakter, og alligevel skrive i anmeldelsen at det er et spil, man bør gøre sig ulejligheden at prøve.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SeventhSunSeventhSunSkrevet 10/11-05 10:37 
Jeg synes da så absolut at prisen på et spil er relevant.
I mine øjne er anmeldelser brugsjournalistik og ikke en eller anden form for kunst.

Groft sagt er en anmeldelse en beskrivelse af hvorvidt spillet er værd at bruge penge på.
Læseren står jo netop i dén situation at de kan vælge at bruge ca. 500 kr. på dét spil man omtaler.

Netop af den grund synes jeg eks. at det er relevant at Ghost Recon: Island Thunder til Xbox kostede 250 kr ved udgivelsen.

Omvendt tror jeg ikke det har så stor betydning som Thomas lægger op til.
Jeg synes da netop FIFA er spild af penge fordi de er det samme igen og igen til 500 kr.


Og ja så synes jeg som sædvanlig, at det er noget sludder at snakke om objektive anmeldelser :-)
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 10/11-05 10:39 
Der skal selvfølgelig tages højde for om spillet er sin pris værd, det er ikke det jeg siger. Det jeg siger, er at jeg tror ikke at anmelderen mister sin evne til at vurdere om det er det i kraft af at han ikke selv skal betale prisen. I så fald er det i hvert fald ikke nogen særlig god anmelder.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
quadquadSkrevet 10/11-05 10:54 
Hvor man som køber kan ryste på hovedet over de spildte penge, er en anmelder tvunget til arbejdet med at anmelde spillet - uanset hvor ringe det end måtte være.

Tiden det tager at gennemføre et (ringe) spil og efterfølgende at anmelde det, bør for en anmelder være grund nok til at opretholde et kritisk syn på mediet man anmelder.
RJKRJKSkrevet 10/11-05 13:35, rettet 10/11-05 13:37 
Hvad Vigild måske mener, men i så fald dårligt udtrykker, er at folk der spiller mange spil, og har adgang til mange spil, nødvendigvis har en anden opfattelse af visse kvaliteter end folk der har og spiller meget få spil. For sidstnævnte gruppe bider jo ikke på samme måde mærke i genbrug, kopi-koncepter og ensformige spil. Hvis man sætter to personer, der aldrig har rørt eller set et computerspil før, til at spille henholdsvis et godt og et dårligt spil i fem timer, så vil de formentligt få omtrent det samme ud af det. Og på den måde kan man da godt sige, at der er et mishørsforhold mellem anmeldere og (visse) forbrugere. Det ændrer jo bare ikke på, at det dårlige spil er dårligt i forhold til resten af mediet. At man omvendt skulle sænke alle anmeldelser ned til et niveau og en målgruppe, der aldrig har set et spil før, er da en langt værre situation, og en meget dårligere service for folk.

I øvrigt er jeg som sædvanligt uenig med Janus når han påstår, at en anmeldelse udelukkende er en anbefaling af om et produkt er værd at bruge penge på. En anmeldelses formål bestemmes af den pågældende redaktion og den målgruppe, man skriver til. Som jeg skrev tidligere kan man mindst ligeså godt have et formål om fx at vurdere et produkts spilmæssige kvalitet, som at give en købsanbefaling. Det vil jeg da tro at langt de fleste reelt gør. Det vil jeg i øvrigt mene er lettere, da en reel købsanbefaling er langt mere afgjort af målgruppen, hvilket endvidere er et begreb de færreste lader til at have styr på.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MadsMadsSkrevet 10/11-05 13:53 
SeventhSun>
Groft sagt er en anmeldelse en beskrivelse af hvorvidt spillet er værd at bruge penge på.
Læseren står jo netop i dén situation at de kan vælge at bruge ca. 500 kr. på dét spil man omtaler.

En anmeldelse skal da ikke tage udgangspunkt i hvorvidt det er værd at spilde sine penge på, men nærmere om det er værd at spilde sin tid på. Den har til formål at bedømme produktet og ikke dets pris.

Ja, objektive anmeldelser er noget sludder. Det er en subjektiv mening formuleret objektivt, ved bl.a. at sammenligne med andre produkter, der dog også her bunder i en subjektiv mening.

At tilpasse sin anmeldelse en målgruppe, og dermed undertrykke anmeldelsens subjektivitet, er efter min mening skabelonen for en dårlig anmeldelse. Med mindre selvfølgelig, hvis man henvender sig til små børn.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
jaesjaesSkrevet 10/11-05 14:26, rettet 10/11-05 14:28 
Mads>
At tilpasse sin anmeldelse en målgruppe, og dermed undertrykke anmeldelsens subjektivitet, er efter min mening skabelonen for en dårlig anmeldelse. Med mindre selvfølgelig, hvis man henvender sig til små børn.

Jeg synes, du modsiger dig selv. Hvis man skal tilpasse en anmeldelse til børn, skal man vel også tilpasse den gamle, unge, punkere eller forældre. Iøvrigt er jeg meget uening i den grundlæggende holdning. Målgruppen er vel netop fundamentet i enhver tekst, hvad enten vi taler om en universitetsrapport, en spilanmeldelse, en filmanmeldelse, eller noget fjerde.

Det er klart, at visse elementer skal belyses uanset målgruppen. Men hvis du anmeldte en punk-cd, ville jeg for det første gå ud fra, at du kan lide punkmusik. For det andet, ville jeg gå ud fra, at du skrev til musikinteresserede. Og for det tredje, ville jeg gå ud fra, at du _hovedsagelig_ skrev specifikt til folk, der kan lide punkmusik, fremfor kun til musikinteresserede i bred forstand.
RJKRJKSkrevet 10/11-05 14:28, rettet 10/11-05 14:30 
Mads>
At tilpasse sin anmeldelse en målgruppe, og dermed undertrykke anmeldelsens subjektivitet, er efter min mening skabelonen for en dårlig anmeldelse.

Dermed siger du reelt at alle medier er dårlige, og det er noget pjat. Bortset fra de meget smalle medier, hvor modtageren er så godt den samme som afsenderen, så vil der altid være en så stor forskel på de to grupper, at en tilpasning er nødvendig, før nogen kan og vil læse/se/høre noget som helst.

Jeg er sådan set enig med dig i, at det var optimalt hvis modtagergruppen og afsendergruppen var på samme niveau, men det er en komplet urealistisk situation. Og som normalt menneske vil jeg da godt have informationer om udenrigspolitik, økonomi, musik og alle mulige andre ting, som jeg ikke selv er ekspert i. Og den information vil jeg da have fra eksperterne - selvfølgelig ikke fra dem, der ved det samme om det som jeg selv. Det giver jo ingen mening overhovedet.

Alle medier tilpasser, i højere eller mindre grad, til deres målgruppe. Det er den eneste måde brugbar information kan kommunikeres til andre.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 10/11-05 14:35, rettet 10/11-05 14:37 
EDIT: Grr, RJK. Din qoute kom liiidt sent :P
RJKRJKSkrevet 10/11-05 14:47, rettet 10/11-05 14:47 
Du mener: du var for hurtig/sløset til at svare Mads, så mit svar kom til at tage længere tid at skrive end dit, og dermed manglede quoten ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 10/11-05 15:00 
Se, det må blæse i vinden forevigt :)
MadsMadsSkrevet 10/11-05 15:06 
RJK>
Dermed siger du reelt at alle medier er dårlige...

Jeg læser stort set ikke anmeldelser af netop denne årsag. Jeg kan personligt ikke bruge en vurdering til noget, af f.eks. en film, hvor kritikken er tilpasset en bredere målgruppe.

Mht. politik osv., så er nyhedsudsendelserne jo ment til hele folket, og er derfor selvfølgelig tilpasset dertil. Jeg siger altså ikke at disse medier ikke skal eksistere, blot at deres vurderinger ikke er 100% brugbare. Ved den tilpasning sker altså en forringelse af vurderingen, for at "normale" mennesker kan forstå det og få noget ud af det. Film, musik osv. bliver jo heller ikke bedre af at tilpasse det til et bredt publikum.

Tilpassede medier må altså være en forringelse af, hvad de kunne have været, uden at sige at der ikke er brug for dem.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
RJKRJKSkrevet 10/11-05 15:21, rettet 10/11-05 15:23 
Som forklaret ovenfor er tilpassede medier en nødvendighed, hvormed det ikke giver mening at stemple dem alle som dårlige på det grundlag. Det er bare ligegyldigt brok, for man kan jo sige det samme om alt andet. Fx "Jeg ser ikke film, alle film er dårlige, fordi de lever alligevel aldrig op til filmskabernes vision, fordi virkeligheden kommer med alle mulige tekniske og praktiske problemer, som umuliggører en perfekt realisering". Intet er perfekt, intet er så godt, som "det kunne have været", intet er 100$. Det gør det jo ikke til det modsatte. Lad være med at se så firkantet og sort/hvidt på alting. Det tjener ikke til andet formål end ligegyldige diskussioner...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MadsMadsSkrevet 10/11-05 15:26 
Enig. Jeg prøver bare at ændre folks opfattelse af anmeldelser, der bliver for det meste lagt alt for meget vægt på hvad de siger.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
RJKRJKSkrevet 10/11-05 15:27 
Så udtrykker du dig godt nok på en alt for firkantet og ikke-målgruppe-tilpasset måde . . .
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SøgAArdSøgAArdSkrevet 10/11-05 16:09, rettet 10/11-05 16:11 
Mads>
Jeg prøver bare at ændre folks opfattelse af anmeldelser

Hvis du bevidst prøver at ændre folks opfattelse, er du vel ikke bedre end en anmelder, der prøver at overbevise dig om, at spillet er en "must have" titel.

Hvis det ikke var for anmeldelser, hvordan vil du så finde frem til de produkter du bryder dig om? Køber du bare en håndfuld film, spil eller lign. og, om jeg så må sige, prøver lykken?
Home is where the hardware is..
MadsMadsSkrevet 10/11-05 16:49 
RJK>

Hvis jeg har udtrykt mig firkantet i denne sag, så er det måske fordi det har været den eneste måde at nå min ikke-tilpassede-målgruppe. Jeg har givet udtryk for at medierne er en nødvendighed, det ændrer dog ikke min opfattelse af at det forringer budskabet overfor ligesindede. Hvilket leder tilbage til min udtalelse om, at jeg, personligt, ikke kan bruge en anmeldelse af en film til noget, hvis kritikken er tilpasset et bredt publikum.

Søgaard>

Jeg nævner svjh ikke noget om at en anmelder ikke skal have ret til at overbevise sine læsere, jeg kan desuden slet ikke se hvordan du kan sammenligne mine udtalelser med en anmeldelse. For at finde frem til produkter jeg bryder mig om, har jeg enten allerede et forhold til folkene bag, emnet interesserer mig, en ven anbefaler det eller jeg læser anmeldelser af folk som ikke tilpasser sin vurdering til et bredt publikum (f.eks. Uncut.dk, Cahiers du cinéma..).
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
SøgAArdSøgAArdSkrevet 10/11-05 19:53 
Hvilke medier mener DU skriver anmeldelser, med den bagtanke at disse SKAL appellere til en bestemt målgruppe?

I mine øjne er en vens anbefalinger, også en form for anmeldelse.

Og sidst men ikke mindst, hvordan tilpasser man en anmeldelse til et bredt publikum?
Home is where the hardware is..
SøgAArdSøgAArdSkrevet 10/11-05 21:18, rettet 10/11-05 21:19 
Hvis genbrug var udelukket, eksisterede hele spilmarkedet ikke.

Så ville vi i bund og grund kun have titlerne Soccer, Wolfenstein 3D, Pole Position og Mario Bros.

Vil give dig ret i, at der ofte mangler nyskabelse, men i mine øjne er genbrug nødvendigt.
Home is where the hardware is..
WehnerWehnerSkrevet 10/11-05 21:45, rettet 10/11-05 21:46 
Det er fordi Wolfenstein var revolution, og derefter kommer evolution. Der ses skiftene ikke så tydeligt. Men du kan jo prøve at spille fem timers Wolfenstein og så derefter spille fem timers Halo2/Far Cry/Whatever nye gode fps. Så tror jeg, du kan se forskel. Jeg håber det i hvert fald.

Det er vel det samme med så mange andre genrer. Hvad er der sket siden Mario64. Det er ni år siden. Sammenlignet med platformgenren har fps-genren da udviklet sig mere. Synes jeg i hvert fald. Det er igen fordi Mario64 var revolution, mens Jak & Daxter var evolution.

Osv.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 10/11-05 21:55, rettet 10/11-05 21:56 
kobsie>
Hvis vi fx tager 2D spilmarkedet. Hvis der kommer et nyt spil på markedet af denne kaliber, jamen så står karekteren jo skraks til 5/10 udelukkende fordi at anmelderen anser 2D som værende forældet og umoderne

I så fald tager Vigild da fejl, for dermed er anmelderen da netop i samme gruppe som modtageren. I virkeligheden handler det nok mere, igen, om målgruppe. Faktum er at mainstream-publikummet vil have præcis den negative holdning til et sådant spil, og dermed har anmelderen med mainstream-publikummet og købs-guide-konceptet jo netop gjort sit arbejde rigtigt og professionelt. Afsenderen er på niveau med modtageren, og leverer det resultat, som målgruppen ønsker.

Det eneste der sådan set er galt er dermed, at du falder udenfor pågældende mediers målgruppe. Derfor bør du, som Mads nævner, i stedet for læse smalle medier som har specialiserede typer som dig selv i målgruppen.

Det er vel temmelig elementært.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 10/11-05 22:03 
Meh. Nu er shooters generelt også den genre der har set færrest dybe tallerkener de sidste mange år :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JinkJinkSkrevet 10/11-05 22:57 
Man må virkelig ikke kunne lide fps, hvis man ikke kan se nogle nyskabelse siden wolfenstein. Og hvordan vil du have man så skal lave noget nyt og spændende inde for den genre?
JinkJinkSkrevet 11/11-05 00:26, rettet 11/11-05 00:33 
Fx at der kom multiplayer.
Wolfenstein havde det ikke, men selv hvis det havde ville det ikke være godt, hvis det fungerede ligesom singleplayer.
Der er kommet fart i nogle spil. Ja ikke den vilde ide, men ændre da meget på gameplayet og har ikke noget at gøre med grafik.

Du snakker også også om at der mangler nyskabelse, og at andre kun tænker på grafik. For mig lyder det som om du kun tænker på nyskabelse i form af gimmicks? Hvorfor er det sjældendt man hører om folk snakke om, at lave perfekte spil uden der behøver nyskabelse?
SøgAArdSøgAArdSkrevet 11/11-05 00:37, rettet 11/11-05 00:38 
kobsie>
Grafisk er det da flot, men ser man bort fra det, gemmer der sig et kedeligt gameplay og "genbrugen" ses tydeligt.

Du får genbrug til at lyde som noget negativt, jeg synes det er fremragende, at man kan genbruge et koncept og gøre det endnu bedre.

RJK>
du falder udenfor pågældende mediers målgruppe.

Tanken væmmer mig virkelig. Som anmelder kunne jeg aldrig drømme om at skrive noget, der skulle tilpasses. Så har jeg svært ved at se både objekt- og subjektiviteten i det skrevne.

EDIT: Jeg kan forstå, at et spil kan have en målgruppe, men ikke en anmeldelse.
Home is where the hardware is..
SøgAArdSøgAArdSkrevet 11/11-05 00:42 
kobsie>
Jeg ser det overhoved ikke sådan. Jeg bliver underholdt mere af wolfenstain 3D, en af halo.

Måske ligger dit problem ikke i, at spilkoncepter bliver genbrugt, men at udviklingsmulighederne er begrænsede. Nu handler det mere om balancen, samt historien i f.eks. FPS.
Home is where the hardware is..
jaesjaesSkrevet 11/11-05 00:57 
kobsie>
Jeg ser det overhoved ikke sådan. Jeg bliver underholdt mere af wolfenstain 3D, en af halo. For mig at se er det bare det samme om igen. Halo er en viderebyggelse, og ikke andet. Jeg har selv spillet en del timers far cry, og jeg må ærlig talt sige at jeg kedede mig. Grafisk er det da flot, men ser man bort fra det, gemmer der sig et kedeligt gameplay og "genbrugen" ses tydeligt.

At du bliver underholdt mere af Wolfenstein 3D er fint, men at Halo og andre nyere FPS'er kun skulle være en viderebyggelse er altså direkte forkert. Grundkonceptet er det samme, men det kan man jo sige om de fleste genrer.

Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg synes genren er stagneret i slem grad siden "mellemgenerationen" (GoldenEye, Delta Force, Half-Life osv.), men springet fra Wolfenstein til mellemgenerationen er altså enormt: Ægte 3D-styring, og ikke den tidlige type, hvor du kun skal sigte horisontalt, og så styrer spillet selv resten. Dertil kommer væsentlig mere komplekse missionsopgaver, mulighed for meget større spilarealer, forbedret AI, forbedret fysik og brug af fartøjer og medhjælpere. Der er altså en verden til forskel :)

Den udvikling jeg personligt gerne så genren tage, er flere adventure- og rollespilselementer. Eller bare giv mig Deus Ex 3, så holder jeg kæft :)
RJKRJKSkrevet 11/11-05 01:04 
SøgAArd>
EDIT: Jeg kan forstå, at et spil kan have en målgruppe, men ikke en anmeldelse.

Er begrebet "målgruppe" ikke noget man lærer forholdsvis tidligt i folkeskolen, når der kommer til at udtrykke sig på skrift?

Selvfølgelig har anmeldelser da målgrupper. Det starter lige fra måden man udtrykker sig på. Da jeg var på MSN måtte vi fx ikke bruge fremmedord, for det vurderede ledelsen ikke at målgruppen kunne forstå. Ligeledes passer jeg da på med at bruge alt for indforståede spiltekniske fagudtryk, når jeg udtaler mig omtrent alle andre steder end herinde. Når/hvis man skriver anmeldelser ud fra devicen "værd at købe", så tilpasser man naturligvis også sin konklusion til målgruppen. Ellers skriver man jo bare om man selv ville købe det, og det kan et mainstream-publikum da ikke bruge til noget. Hvorfor skulle jeg læse en anmeldelse om at Svend Bent aldrig personligt ville købe FFXII - måske ville han aldrig købe et japansk RPG overhovedet.

Et site som RPGFan henvender sig til RPG-fans, og derfor er deres anmeldelser naturligvis skrevet til den målgruppe. Ligesom det officielle Xbox-blad er skrevet til Xbox-ejere, og kun henvender sig til den målgruppe. Eiga henvender sig til folk der interesserer sig for asiatiske film, Play:Right henvender sig til folk der interesserer sig mere end overfladisk for spil. Det er magasinernes målgrupper, og det gennemsyrer da alt, der indeholdes i de respektive medier.

Det er da fuldstænig elementært, og det er der da ikke noget skræmmende eller mærkeligt i overhovedet. Så længe den enkelte skribent eller journalist kan stå inde for det vedkommende laver, og redaktionen mener det passer i magasinets samlede profil, så er der da intet galt i det. Det ville naturligvis være galt, hvis man skulle udtrykke noget andet, end man mener, og i så fald burde et samarbejde ophøre. Men jeg kan da intet urimeligt se i, at jeg fx i dette forum anbefalede et eller andet spil ud fra den betragtning, at jeg mente det ville falde i denne målgruppes smag, og i anden sammenhæng frarådede det samme spil, fordi jeg mente det modsatte var gældende for dén målgruppe. Det gør jeg reelt ganske ofte. Når jeg på arcademuseet bliver bedt om at anbefale et spil, så spørger jeg da til hvilken type spil vedkommende foretrækker. Og ham der er vild med Double Dragon får selvfølgelig et andet svar, end ham der er vild med 1943. Er det da en skræmmende tankegang for nogen? ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SøgAArdSøgAArdSkrevet 11/11-05 01:16 
Med ordet "målgruppe" tænkte jeg ikke umiddelbart på sprogbrug eller genre. Jeg forestillede mig anmeldere, der slavisk fik at vide, hvad de skulle skrive om hvilke spil.
Home is where the hardware is..
SeventhSunSeventhSunSkrevet 11/11-05 10:27 
RJK>
I øvrigt er jeg som sædvanligt uenig med Janus når han påstår, at en anmeldelse udelukkende er en anbefaling af om et produkt er værd at bruge penge på.

Jeg vil godt lige understrege, at jeg så absolut har udtalt mig meget firkantet her.

Jeg ser et parameter for mig, hvor en anmeldelse kan gå fra at være en ren købsanbefaling, til at også omhandle de kunstneriske elementer.
Mængden af kunstvinkler i anmeldelsen er lige frem proportional med antallet af ord.

Så kort sagt:
Hvis man forestiller sig en anmeldelse, der kun er en titel og en karakter, mener jeg at det bør være en ren købsanbefaling.

Omvendt er det jo klart at anmeldelser på eks. Geek Culture er meget bredere end det.

Jeg vil på den baggrund mene, at underholdningsværdi må veje tungere end kunstværdi i en anmeldelse.
Nu har jeg ikke prøvet Rez, men lad os antage at et lignende spil, er en kunstnerisk landvinding, men er dødkedeligt.
Det ville aldrig kunne give en topkarakter.

GTA serien er fyldt med tekniske fejl og mangler.
Til gengæld er der enormt høj underholdningsværdi, og det afspejles jo også i spillenes karakterer.

- og så skal det lige bemærkes at jeg mener GTA spillene er overvurderede, hvis man ser på deres karakterer verden over.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
WehnerWehnerSkrevet 11/11-05 12:18 
Jeg synes grafik er vigtigt, fordi jeg bedre kan leve mig ind i en æstetisk tiltalende verden end en tilsvarende grim. Så for mig er det ikke 'bare' sprites/skins.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SøgAArdSøgAArdSkrevet 11/11-05 12:31, rettet 11/11-05 12:32 
Det tror jeg også de fleste vil give dig ret i. Mulighederne for at forbedre det grafiske har "på det sidste" bare været begrænsede, hvilket selvfølgelig får en ende når next-gen. konsollerne kommer.

kobsie>
når alt kommer til alt...

Et spil som f.eks. Halo er ikke bare "en gang death-match, som alt i alt er quake om igen, bare med andre sprites/skins". Gameplayet (historien), balancen, samt mulighederne er langt fra de samme.

Nu er jeg generelt ikke fan af FPS-genren, men de såkaldte deathmatches er langt mere skill-baserede, end de var førhen, hvilket er positivt.
Home is where the hardware is..
RJKRJKSkrevet 11/11-05 13:10, rettet 11/11-05 13:10 
SeventhSun>
Jeg vil på den baggrund mene, at underholdningsværdi må veje tungere end kunstværdi i en anmeldelse.

Du har slet ikke forstået, hvad jeg skrev.

Det jeg pointerede var, at kvaliteten af et spil, i bredeste forstand, ikke behøves at have noget med købsanbefalingen af samme at gøre. Med andre ord er det ikke det samme at vurdere et spil til at være godt, som at anbefale sine læsere at købe det. Der findes masser af eksempler på gode spil, film, musik og andet, som ikke egner sig til visse personer, samt middelmådige ditto der gør. Og så er vi igen ovre i målgrupper.

Jeg konstaterede at det er min opfattelse, at de fleste anmeldere både tager hensyn til, om et produkt er godt, og om det er anbefalelsesværdigt for deres målgruppe. Ligesom de fleste anmeldere tager hensyn til hvad der lige er deres egen smalle smag og personlige preferencer, og hvad andre vil synes. De "tilnærmelser" er man da i hvert fald nødt til at gøre, hvis man anbefaler udfra et "værd at købe"-koncept, for det indebærer jo at man sætter sig i sine læseres sted, og "gætter" på om de vil være tilfredse med et køb.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 11/11-05 14:33 
En anmeldelse skal vel grundlæggende have samme målgruppe som spillet (men selvfølgelig med moderat hensyn til mediets typiske læser). Hvis du anmelder Gradius V i Politiken, vil jeg mene at det er helt hen i vejret at give det en lav karakter, fordi de fleste ordinære forbrugere, Politikens læsere, måske ikke kan se sig grebet af en 2D shooter. Man må tage højde for hvordan spillet vil modtages af dets respektive målgruppe, hvormed Gradius V vil stå til en rigtig god karakter, selvom den typiske læser af Politiken måske hellere vil have GTA 8.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 11/11-05 15:07 
Nu kan man jo tage hensyn til målgrupper på mange andre måder end at påvirke karakterer. Fx i selve teksten...

Derfra må det vel komem an på den enkelte redaktionelle linie, hvorvidt det er underforstået i en anmeldelse, at den afsluttende købsanbefaling udelukkende gælder produktets direkte målgruppe. Personligt tror jeg de færreste kører tingene på den måde. I modsat fald burde flere nicheprodukter blive vurderet bedre.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillercowKillercowSkrevet 11/11-05 16:11 
Jeg har det sådan med karakterer, at jeg på den ene side er træt af dem, men på den anden side er de også et nyttigt værktøj på flere måder.

Nogle gange kan man savne fleksibilitet i karaktererne. Eksempelvis når jeg skriver på Geek Culture. Når man sidder med det her spil, som man rigtigt godt kan lide, men som måske ikke er helt oppe at ringe. Man ville gerne tildele den halve stjerne ekstra (hvis nogen ikke skulle kende GC, så bruger vi seks stjerner), men man må i stedet gøre det klart i teksten, og håbe på at læseren ikke skøjter hen over lige præcis den sætning.

Det gode aspekt ved karakteren er, at jeg løbende forsøger at finde den endelige karakter inde i hovedet, mens jeg arbejder på en anmeldelse. Dermed er jeg nogenlunde afklaret med hvilken karakter, jeg vil tildele spillet, før jeg går i gang med den endelige skrivefase. Når jeg så til sidst klistrer karakteren på, så kan jeg kigge ned over anmeldelsen med "reflekterer ordbruget, balancen m.v. i denne anmeldelse, at der er tale om et spil til n stjerner?". På den måde bliver den et værktøj for mig som skribent.

På den anden side kan læserne også benytte karakteren til at se spillet i relation til andre spil, som anmelderen har bedømt uden at skulle til at gennemlæse alle relevante anmeldelser igen.

Anmeldelser er altid subjektive, men man kan som regel med tiden finde ud af, hvordan ens egen smag stemmer overens med forskellige anmelderes (det kræver naturligvis, at man besøger de samme sider i et stykke tid).

Men karakteren er altid kun et supplement til en anmeldelse - et værktøj for læseren men mindst lige så meget for anmelderen. Jeg har i princippet ikke noget imod at fjerne karakteren, men jeg ville alligevel afgive den karakter i hovedet, før jeg går i gang, så hvis det hjælper nogen, at jeg sætter den på anmeldelsen, så kan jeg jo lige så godt gøre det.

Bøger, film, musik, oplevelser... man kan sætte karakter på alt. Man kan også lade være. Jeg foretrækker, at man har så mange aspekter med som muligt, når man læser andres skriverier.

Jeg er forøvrigt enig med Rune hvad angår pengeforbrug på spil. Det er ikke noget, der har en indvirkning på karakteren. Som anmelder ved man ikke nødvendigvis hvad en titel koster, hvis man har fået den tilsendt, medmindre man vælger at undersøge det. Men køberen står i sidste ende med trumfen, når han/hun står i forretningen med titlen i hånden og kan sige "OK, det fik godt nok kun n stjerner, men det koster kun x kroner". Hvis man tager prisen med i betragtningen, bør man naturligvis gøre det klart i anmeldelsen (det er især Hr. Wittus flink til at gøre).

Jeg vil nødvendigvis heller ikke se på et Nintendo DS-spil som en titel, der koster 400 kroner. Jeg vil se på den som en titel til lidt over 200 kroner (som de koster ved import) og allerede der ryger argumenterne med spil, der koster et højt beløb herhjemme. Man kan ikke bruge det som et parameter i spilbedømmelserne som sådan.

Jeg kan godt forstå Vigild, men problemet er ikke så simpelt, som han gør det til. Det har ikke noget med penge at gøre. Det har ikke noget med den endelige karakter, der bliver klistret på at gøre. Det drejer sig, efter min ydmyge mening, om, at ikke alle spilanmeldere er lige kritiske. Det kan man heller ikke altid forvente, da anmeldelser er subjektive. Men som læser må man forholde sig kritisk til de anmeldelser man læser. Så kan de til gengæld også være nyttige.
HeroldHeroldSkrevet 11/11-05 16:20 
RJK>
Nu kan man jo tage hensyn til målgrupper på mange andre måder end at påvirke karakterer. Fx i selve teksten...

Det vil jeg godt tilslutte mig. Karakteren er stort set kun overordnet og vejledende. For overhovedet at finde ud af om spillet er noget for dig, så er det vigtigt at du læser teksten - det er der at elementerne i spillet trækkes ud og redegøres for, og virker de interessante, så vil du sandsynligvis også kunne nikke genkendende til karakteren.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KillercowKillercowSkrevet 11/11-05 16:55 
Netop. En god anmeldelse vil altid give et indtryk af, om læseren vil kunne lide produktet eller ej, uanset hvilken karakter anmelderen klistrer på, eller uanset hvad anmelderen mener om produktet.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig