X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Anbefal en C64-emulator


Reply
jaesjaesSkrevet 01/11-05 20:13 
Jeg er åbenbart ikke teknisk nok til at få WinVICE og CCS64 til at virke uden videre, så findes der en C64-emulator for dummies I kan anbefale?

(Ja, der findes en del spil til C64, hvor udviklerne eller udgiverne har droppet licensen).
Michael_Michael_Skrevet 01/11-05 20:31 
CCS64 er altså ekstremt nem at få til at virke. Også efter min mening den bedste.
Download og du er oppe at køre.
Hvad er problemet med den?
KillercowKillercowSkrevet 01/11-05 20:56, rettet 01/11-05 20:57 
VICE er uden konkurrence den mest kompatible C64 emulator på markedet.

Men at starte den er da bare at starte den?

Derefter kan man bruge autostart featuren, hvis man ikke ved, hvordan man bruger en C64 (selv om man i sidste ende hellere må lære det, hvis man vil have frit valg på alle hylder).
jaesjaesSkrevet 01/11-05 21:38, rettet 01/11-05 21:53 
CCS64 (3.0):
Der findes en FAQ, men så vidt jeg kan se, står ikke noget så grundlæggende som at starte et spil/program. Jeg fandt en Load-kommando på nettet, men der stod ikke hvordan den bruges. Og nu gider jeg ikke spilde mere tid med at Google efter C64- ting og info :)

VICE (Beta 1.17):
Jeg kan starte spil via 'Autostart', men jeg kan ikke få hverken keyboard eller mit USB-joyspad til at virke. Jeg har prøvet at 'mappe' og aktivere begge dele fra Settings > Joystick, men der sker ikke rigtig noget. Eneste knap, jeg kan få til at vågne op er "O" i et af spillene, og den åbner kun en Option-menu.
Michael_Michael_Skrevet 01/11-05 21:47 
CCS64 (3.0) er helt ny og stadig ikke optimal. Har bl.a. lidt lydproblemer. Forgængeren CCS64_32 er perfekt i enhver henseende. Tag den og du har på magisk vis en C64 i din stue inden 5 minutter.

Fra det blå startbillede trykker du F9 og kommer ind i hovedmenuen. Stå på 1541 device 8 og tryk pil til højre.
Det er egentlig fuldstændig ligegyldigt hvor du lægger spillene for menuen virker lidt på samme måde som en PC stifinder.
Stå ud for det spil du vil loade og tryk pil til højre. Enten kommer du så ind på disketten og kan gå ned og gøre det samme ud for spillet eller også loader den spillet med det samme.
Du definerer selv keyboard og calibrerer joysticks fra hovedmenuen under options.
Michael_Michael_Skrevet 01/11-05 22:02 
Det ultimative er selvfølgelig at anskaffe sig en Gamepark og downloade C64 emulatoren Frodo.
Pludselig er bl.a. alle Jeff Minters klassikere håndholdte og mobile:)
KillercowKillercowSkrevet 01/11-05 22:18 
Jah, Frodo er ok på mindre maskiner, men den er desværre ikke blandt de mest kompatible. På den anden side... Har man virkelig brug for andet end Bruce Lee og Giana Sisters?
jaesjaesSkrevet 01/11-05 22:58, rettet 01/11-05 23:34 
Mange tak skal I have... Og nu bliver det flovt. Alle emulatorerne virker fint (eller nogenlunde, afhængigt af spillene naturligvis), jeg havde bare ikke skænket det en tanke, at input-enhederne opfattes som device 2 i de fleste situationer. Godt jeg ikke tog den intelligenstest, der blev postet for nylig, eller også er jeg for træt eller gammel til at lege med tech (i dag) ;)

Jeg kan dog ikke få Revenge of the Mutant Camels til at virke - og det var egentlig årsagen til, at jeg i det hele taget fik lyst til at give mig i kast med C64-emulation. I CCS64 vises filen ikke nogle steder (har også kigget under Tape osv.), og i VICE sættes spillet på pause uanset hvilken knap jeg piller ved.

EDIT:
Lidt off-topic: Hvor præcis vil I vurdere emulationen til at være. Nu tænker jeg ikke kun på C64-emulatorer, men fx også i forbindelse med Amiga og NES?

Havde jeg plads, havde jeg naturligvis købt alle de konsoller, jeg er interesseret i, men jeg har svært nok ved at få plads til mine spil...

EDIT-SMEDIT: Det var rommen af Revenge of the Mutant Camels, der var syg, jeg fandt en brugbar.
KillercowKillercowSkrevet 02/11-05 19:07 
C64-emulering er ret godt dækket ind med VICE (og CCS64 er fint nok til spil).

Men skal man have den helt rigtige følelse, så er det jo ikke en stor investering rent pladsmæssigt med en C=64, som får et MMC64 cartridge bagi - så kan du bare smide C64-spil over på et MMC-kort på PCen og bruge dem dirkete på 64eren.

Hvad angår NES-emulering, så var emulatorerne allerede ret langt, da jeg rodede rundt med dem sidst i 90erne. De må vel efterhånden være ret feature complete.

Amigaemulering er også generelt relativt god, men UAE brækker stadig halsen, når man smider noget tungt efter den. Jeg synes også det er barsk nok, at en 2000+ AMD XP ikke kan trække State of the Art uden at hakke (udover diverse små visuelle glitches). Til gengæld er UAE ret god til at emulere en desktopmaskine efterhånden - altså IRC-programmer, mail, tekstbehandling, musik osv. Forstå mig ret - UAE er fantastisk, men der er langt endnu.
Michael_Michael_Skrevet 04/11-05 08:46 
jaes>
jeg havde bare ikke skænket det en tanke, at input-enhederne opfattes som device 2 i de fleste situationer.

Såvidt jeg husker brugte ca. 90% af alle C64 spil joystick i port 2 som primær port.

Alle Llamasoft C64-spil, uden undtagelse, virker i CCS64.
Som du selv har oplevet, finder man undertiden en syg rom.
ElgenElgenSkrevet 04/11-05 10:32, rettet 04/11-05 10:33 
Killercow>
... en C=64, som får et MMC64 cartridge bagi - så kan du bare smide C64-spil over på et MMC-kort på PCen og bruge dem dirkete på 64eren.

Der findes også billigere løsninger end MMC64. Jeg bruger selv et X1541 kabel og et DOS-fileserver (det gamle VC1541) program der kører på en gammel bærbar jeg fandt på storskrald engang. Et X1541 kabel kan laves for 100- kr. med dele fra Brinck. }:-)

EDIT: I øvrigt kan emulatore slet ikke anbefales, det er KUN 'The Real Thing' der rykker }:-)


X1541 specs
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 04/11-05 10:38 
Killercow>
Hvad angår NES-emulering, så var emulatorerne allerede ret langt, da jeg rodede rundt med dem sidst i 90erne. De må vel efterhånden være ret feature complete.

De fleste har ret god understøttelse i dag, men det er stadig Nesticle, der har det bedste udbud af debug-funktioner og andet "legetøj". Men den har en del emuleringsfejl, og desværre bliver den aldrig viderudviklet, da programmøren blev hyret af EA, hvor han skrev under på ikke at arbejde med emulatorer igen.
(Snakkede i sin tid en del med "lederen" af Bloodlust software, temmelig sær snegl)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/11-05 10:54 
Sumez>
programmøren blev hyret af EA, hvor han skrev under på ikke at arbejde med emulatorer igen

What! Hvad var EA´s begrundelse for det?
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 04/11-05 11:00 
Det ved jeg ikke, måske ville de ikke relateres til den slags.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 04/11-05 11:13 
Elgen>
EDIT: I øvrigt kan emulatore slet ikke anbefales, det er KUN 'The Real Thing' der rykker }:-)

Ikke mht C64 og ZX Spectrum. Det er faktisk the real thing. Helt det samme. Har både C64, ZX og emulatorer og man kan faktisk ikke føle en forskel fra det ene til det andet (bortset fra den manglende load-tid).
SumezSumezSkrevet 04/11-05 11:35 
Sådan er det jo tit, men i princippet er det vel altid kun the real thing, der rykker!

Iøvrigt nogen der ved hvordan man får C64-software fra en LP over på en emulator?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 04/11-05 11:36 
Er der ikke også en emulator som hedder Power64 eller er det kun til Mac?
Bashful Neophyte
Michael_Michael_Skrevet 04/11-05 11:41, rettet 04/11-05 11:44 
Sumez>
Sådan er det jo tit, men i princippet er det vel altid kun the real thing, der rykker!

Grundlæggende enig, men jeg tror at grunden til C64 og Spectrum bl.a. adskiller sig, er fordi de ikke er konsoller. Følelsen af af sætte sig foran en PC er identisk med at sætte sig foran en C64 med tastatur og skærm.
Kombineret med, hvad jeg vil benævne, en emulation der er 99,99% korrekt har man "The real thing".
dRxLdRxLSkrevet 04/11-05 11:48 
Sumez>
Sådan er det jo tit, men i princippet er det vel altid kun the real thing, der rykker!

Jeg har det lige omvendt. Jeg synes det er fint nok at der er nogen der gidder have det gamle lort liggende, men for mig er det softwaren det handler om.

Når jeg så tilmed opnår en langt mere fordelagtig tilgang til indholdet (savestates, VGA opløsning og lignende).

En mand på min alder har jo ikke tid til at lære Musha udenad for at gennemføre det. Men jeg er da glad for at jeg med savestates har mulighed for lige at bruge 15 minutter på at komme videre i det når jeg har tiden.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 04/11-05 11:57 
Jeg er helt enig med dRxL. For mig drejer det sig om at prøve spillene. Det ydre bekymrer mig mindre.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillercowKillercowSkrevet 04/11-05 11:58 
@Palmer
Det er slet ikke det samme. Ja, emulatorerne er gode, men der er langt fra den oplevelse og så til at have det rigtige keyboard foran sig (det nostalgiske aspekt) og at have den rigtige lyd - som du aldrig vil kunne efterligne perfekt på en PC - ganske enkelt fordi den varierer fra maskine til maskine. Derudover er en 64er lydløs, hvilket de færreste PCer er, og den er let at sætte til et tv.

For lige at hoppe lidt længere tilbage i diskussionen
Hvad angår X1541 kontra MMC så ja, det er da billigere. Men det er til gengæld ufatteligt praktisk, at man kan hælde software over på 64eren uanset hvilken maskine, man har ved hånden. Ofte har jeg ikke maskiner med legacy-porte og USB-adaptere er lidt fjollede.

Som bonus får man jo også en clockport på 64eren med MMC, så man kan bruge RR-net, Contiki osv... (før nogen spørger: fordi man kan).
Michael_Michael_Skrevet 04/11-05 12:05 
Det må så være "øjet der ser".
Jeg har, som sagt, en C64 stående fremme (altid fremme fra oktober til efter jul, muligvis regressive minder fra Zzap-tiden midt firserne), og selvfølgelig en PC.
For mig, er det nøjagtig det samme.
Login for at besvare
Username
Password
Remember me