X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store Apple-tråd


Svar
MajorPMajorPSkrevet 01/11-05 12:37 
Nu bestilte jeg min iMac G5 i går, og fik lige idéen til at Mac-brugere herinde kunne anbefale programmer og lignende i denne tråd.

Det var det eneste, så skyd løs... :-)
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
2'159 emne(r).

Svar
millenniummillenniumSkrevet 31/10-16 09:25, rettet 31/10-16 09:25 
Er det mig eller - bliver en Apple dims (iPhone, iPad, MacBook, whatever) ikke en lille smule langsommere hver gang der kommer et nyt OS til dimsen...?

Synes min MacBook Pro spindede som en mis før Sierra, men bagefter er dens performance måske faldet en lille smule (eller også er det indbildning). Og min gamle iPad Mini? Don't go there...

Har aldrig haft den omvendte følelse - at et nyt OS øgede hastigheden betragteligt på en lidt ældre model.

Det virker måske logisk nok, at det nye OS er bedst til at bruge frameworket i nyere modeller, og derfor graaadvist presser os til at købe nye Apple dimser, hvis vi er lidt for mange generationer bagud.
The medium is the message.
enfenenfenSkrevet 31/10-16 10:24, rettet 31/10-16 10:29 
Jo, det gør det altid - lidt i hvert fald.

Når vi taler om iPhone, så synes jeg ikke, der er den store forskel ved første opdatering til en major update (eks. iOS 8 til 9), hvis vi antager, at man har sidste nye telefon. Mens det er mere mærkbart ved skiftet fra 8 til 10. Og så går det ellers ned ad bakke. Der er selvfølgelig lir, man kan slå fra, men det synes jeg også, er lidt ærgerligt (medmindre man selvfølgelig ikke kan lide det alligevel).

Jeg har lige nu en Macbook Pro (mid 2012, non retina), der kom med OSX Lion. Den har klaret skiftet op til El Capitan uden de store problemer. Jeg mærker en smule slowdown, hvis jeg aktiverer transparency - men det er minimalt. Det skal så selvfølgelig nævnes, at min Macbook er opgraderet med 4 GB ekstra RAM (8 GB i alt), og så har jeg smidt en SSD disk i. Men jeg er lidt tilbageholden med at skifte til Sierra. Nogen den har erfaring med sidstnævnte?

Min iPad Mini 2 kører med iOS 10, som ikke kører så meget dårligere end iOS 9. Men alt i alt kører den for langsomt efter min mening. Havde faktisk håbet på nye iPads i sidste uge.

Jeg har også en iPad Mini (der ikke længere kan opgraderes), men den er også snart klar til genbrug :)

Jeg regner i øvrigt med at skifte min Macbook ud med en af de nye, der lige er blevet introduceret.

Edit:
Det burde dog ikke være tvunget at skulle opgradere iOS. Apple er jo direkte medvirkende til, at devices bliver bricked over tid. Det burde være muligt at blive på en ønsket version. Dog med fare for at miste opdateringer til en given app.
What is the Matrix?
millenniummillenniumSkrevet 31/10-16 10:47 
Jeg har så opdateret min MacBook Pro til Sierra. (Kan ikke helt huske specifikationerne for den, men den har ikke været opgraderet på noget tidspunkt). Nok nogenlunde samme købsdato som din, enfen. Jeg gjorde det mest fordi jeg ville køre nogle applikationer som kun ville åbne i Sierra.

Og jeg oplever netop at OS bliver en aaaanelse mere sløv til småting. Simple ting som at åbne Safari, åbne menuer eller smide en fil i papirkurven. Den "hænger" lidt et halv/helt sekund ekstra i alle disse handlinger, uden ligefrem at gøre maskinen ubrugelig.

Om det er en anbefaling eller advarsel, er sgu' ikke helt til at vide :-D
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 31/10-16 10:51 
Jeg har en Macbook Pro (Early 2015, Retina), som jeg opgraderede til Sierra (nu på 10.12.1) for nogle uger siden, hvor jeg ikke mærker nogle forringelser på. Tværtimod.

Mht iOS, så købte jeg en iPhone 7 32 GB, i forrige uge, og den kommer selvfølgelig med iOS 10 installeret. Kom fra iPhone SE med nyeste iOS 10 på, og den var lynhurtig. iPhone 7'eren er ligeså lynhurtig - ville være mærkeligt andet - men virker ikke specielt meget hurtigere til tingene, end min iPhone SE. Vi kommer nok først til at mærke hvad den fusion core tingest kan, med tiden. Men igen, nu er telefonerne efterhånden så maxet ud alle sammen, at ting og app's vel dårligt kan starte og afvikles hurtigere. Det var nemmere at se forskelle, når man gik fra lidt ældre modeller, og op til helt nye af slagsen.

Total bonus ting: Jeg er selv personligt rigtig glad for, at Apple endelig(!!) har lavet læder covers med ordentlige knapper på, som har lækker taktil feedback, når man trykker på dem. Tidligere, var knapperne altid hårde og unresponsive, når man trykkede på dem, og noglegange blev de bedre over tid, men helt perfekte blev de aldrig. Det gør de øjeblikkeligt på de nye iPhone 7 leather covers, hvor knapperne inde i coverne, har fået en seriøs makeover. Jeg kan ikke længere mærke forskel på knapper uden cover, og med cover. Det er lækkert.

Anmeldelse her:

https://www.youtube.com/watch?v=nazSFP7VQ_o

2:25 for snak om knapperne.
enfenenfenSkrevet 31/10-16 10:57, rettet 31/10-16 11:01 
Opdaterede en iPhone 5s fra iOS 9 til 10, og det virker faktisk også til at spille godt. Mærkede umiddelbart ikke noget slowdown. Men de test, jeg har set, viser faktisk også, at skiftet fra iOS 9 til 10 ikke går så meget ud over ydelsen, som man måske kunne tro. Det ødelægger lidt min egen forklaring længere oppe ;)

millennium>
Jeg har så opdateret min MacBook Pro til Sierra. (Kan ikke helt huske specifikationerne for den, men den har ikke været opgraderet på noget tidspunkt). Nok nogenlunde samme købsdato som din, enfen. Jeg gjorde det mest fordi jeg ville køre nogle applikationer som kun ville åbne i Sierra.

Har du benyttet de mellemliggende macOS udgivelser?

Jeg oplevede eksempelvis, at Mountain Lion var langt bedre end Lion. Yosemite og El Capitan virker til at køre ens.
What is the Matrix?
QQSkrevet 31/10-16 15:10, rettet 31/10-16 15:22 
Jeg har en Late 2011 15" Macbook Pro med 2,2 Ghz Quadcore i7.
Jeg har opgraderet den med 8 GB RAM og SSD, hvilket formentlig er medvirkende til, at jeg har haft rigtig fine erfaringer med at opdatere, hver gang der er kommet nyt OS. Også med Sierra, som jeg opgraderede til for et par uger siden.

Det skal nok tilføjes, at jeg altid laver en clean install. Det overrasker mig ikke, hvis man oplever slowdown, når man bygger et nyt OS "ovenpå".

Med hensyn til iOS, så klarer min 2013 iPhone 5 sig også udemærket på iOS10. Den har nu længe været lidt halvsløv, men ikke så meget, at jeg overvejer, at skifte den ud. Min 1. generations iPad fra 2010 derimod, er stadig stuck med iOS5 og jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg skal bruge den til. Måske som smadrePad til sønnike, når han bliver gammel nok. Eller som filmafspiller i bilen. Alt andet er den bare for sløv til, hvilket sgu er synd for sådan et fint stykke hardware.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-16 19:49 
Hvordan laver du en clean install af en ny OSX-version? Kan du smide det over på en USB og køre derfra? :)

Jeg har ikke brugt Mac længe, men i hvert fald var El Capitan en helt enorm forbedring (som lovet) hvad GPU performance angik. Jeg har en skraldemac, altså en Mac jeg har bygget ud af kasserede iMac-dele og bygget ind i et G5 kabinet. Det er super i teorien, for uden skærmen monteret er CPU og GPU ret voldsomt underclocked, og før og efter El Capitan var der virkelig enorm forskel :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
QQSkrevet 31/10-16 21:22, rettet 31/10-16 21:28 
Ja, der er nogen simple værktøjer til at lave en bootable USB ud af den installationspakke du henter på Apple Store. Helt legitimt.

EDIT: Faktisk er det bare en command i Terminal.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-16 21:32 
Super. Det kunne være jeg skulle prøve det engang.

Ved du om jeg vil kunne lave en clean install og derefter importere alle installerede programmer fra en Time Capsule backup?
Spiller nu: Phantasy Star IV
QQSkrevet 31/10-16 21:47 
Ja din backup er intakt (hvis du kan huske koden) og hvis du henter dem manuelt over, burde det virke. Personligt ville jeg dog foretrække at installere alt på ny, for at gøre det så clean som muligt.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-16 21:52 
Det bliver bare så besværligt hvis alt skal installeres på ny.

Spørgsmålet er så om alle programmers indstillinger, registreringsnøgler og andet følger med, hvis jeg kopierer /Applications og min home folder over, eller om der skal mere til?
Spiller nu: Phantasy Star IV
QQSkrevet 31/10-16 22:58 
Det kan jeg ikke svare på, men meget af det vil umiddelbart virke, noget vil ikke. Men hvis det er du vil, så ser jeg ikke nogen grund til at lave en clean install, da den jo så alligevel ikke er særlig "clean", med alt det unødvendige hejs du i givet fald vil få med over. Så kan du lige så godt opgradere oven på. Det kan også være det bare er min OCD, men jeg elsker virkelig, at min maskine er helt "fresh" og føles helt ny, når den er vasket helt ren. Man bliver overrasket over, hvor meget lort man får installeret, som man aldrig bruger.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
enfenenfenSkrevet 31/10-16 23:00, rettet 31/10-16 23:00 
Konsolkongen>
Det bliver bare så besværligt hvis alt skal installeres på ny.

Spørgsmålet er så om alle programmers indstillinger, registreringsnøgler og andet følger med, hvis jeg kopierer /Applications og min home folder over, eller om der skal mere til?

Så kan du lige så godt bare opgradere. Dine home folder indeholder jo alt det, du helst gerne vil undgå ved en reinstall; Alt cache, indstillinger, leftovers osv.
What is the Matrix?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-16 23:03 
Jeg har nu heller aldrig oplevet forringelser ved at opgradere. Det var bare rart at vide hvis jeg en dag skulle opleve det :)

At downloade og geninstallere alle programmer og sætte dem op igen vil være en enorm pain, det vil jeg gerne undgå hvis muligt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 10/01-17 23:35 
Apple bøjer sig.

http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/mobil/nu-boejer-apple-sig-tjek-om-du-har-krav-paa-ny-iphone/6485770
millenniummillenniumSkrevet 11/01-17 09:14 
Jeg synes ikke de har forklaret motiverne for at bruge brugte dele når de bytter iphones. Apple har jo også en ret stor CSR strategi, og hvis motiverne har været at genbruge komponenter som alligevel ikke har betydning for kvalitet eller levetid, så er det måske reelt nok. Hvis det derimod er deres Business Controllers som har udregnet hvordan de kan spare 20 millioner om dagen, og i øvrigt er pisse ligeglad med komponenternes livscyklus, så er det på egen regning.
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 03/02-17 00:17 
Nogen der har erfaring med at få skiftet batteri på iPhones?

Jeg har en 5S, der stadig ser ny ud og kører (relativt) godt, så den må godt lige holde et år til. Batterilevetiden er dog dalet, og nu er den begyndt på det med, at den kan finde på at gå fra 22 % direkte til 57 % så snart, man sætter den til opladning.

Er der noget, jeg bør være opmærksom på ved skifte? Får man et lige så godt batteri i, som den havde ved fødslen?

Overvejer disse
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 03/02-17 01:59, rettet 03/02-17 01:59 
Bemærk at iRep ikke er autoriseret Apple værksted. Har en ret vigtig betydning, hvis du regner med at have telefonen i længere tid efter batteriskift. Apple har registreret præcist hvilket hardware der sidder i telefonen. Helt ned til homeknap og frontglas etc. Et par systemopdateringer senere vil den en dag slet og ret ikke give dig billede længere. Den vil opføre sig som om den er gået istykker, men i virkeligheden er det et direktiv på OS-niveau: "Disable telefon pga uoriginal del x". Først når den uoriginale del er skiftet vil den virke igen.

Så hvis du får skiftet en del til en uoriginal, så sørg for aldrig at sige ja til systemopdateringer derefter.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/02-17 10:57 
Har du eksempler på dette? Min mor har uoriginalt batteri i hendes femmer og den virker stadig perfekt. Det er et par år siden jeg skiftede det.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 03/02-17 12:27 
Det lyder i hvert fald vildt i forhold til, hvor mange uofficielle værksteder, der er - og flere af dem har da eksisteret i årevis. Man skulle tro, at det ville have rygtedes selv blandt ikke-nørder.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 03/02-17 12:45 
Jmog>
Så hvis du får skiftet en del til en uoriginal, så sørg for aldrig at sige ja til systemopdateringer derefter.

Som man vil blive mindet om 2 gange om dagen :!
JmogJmogSkrevet 03/02-17 19:23 
Jeg fik det fra en af mine kolleger, der havde været på nogle tech-kurser hos Apple.

Grunden til det ikke er mere kendt end det er, er at folk bare tror det et almindeligt nedbrud når den holder op med at virke. Muligvis er det først fra og med en specifik model de er begyndt at gøre det. Det må jeg lige høre ham ad om.

KK, har hun holdt den uptodate?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/02-17 03:50 
Ja. Det lyder lidt som en and :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
enfenenfenSkrevet 04/02-17 12:12 
Lyder som en fiks lille historie...
What is the Matrix?
DunwichDunwichSkrevet 04/02-17 12:34 
Jmog>
Jeg fik det fra en af mine kolleger, der havde været på nogle tech-kurser hos Apple.

Grunden til det ikke er mere kendt end det er, er at folk bare tror det et almindeligt nedbrud når den holder op med at virke. Muligvis er det først fra og med en specifik model de er begyndt at gøre det. Det må jeg lige høre ham ad om.


Er din kollega tilfældigvis Android fanboy?
enfenenfenSkrevet 04/02-17 12:41 
:D
What is the Matrix?
JmogJmogSkrevet 04/02-17 14:00 
Dunwich>
Jmog>
Jeg fik det fra en af mine kolleger, der havde været på nogle tech-kurser hos Apple.

Grunden til det ikke er mere kendt end det er, er at folk bare tror det et almindeligt nedbrud når den holder op med at virke. Muligvis er det først fra og med en specifik model de er begyndt at gøre det. Det må jeg lige høre ham ad om.


Er din kollega tilfældigvis Android fanboy?

Nej, han er Apple fanboy.
millenniummillenniumSkrevet 04/02-17 14:01 
Android-fanboys har svært ved at acceptere det faktum, at 75% af mobiltrafikken kommer fra Apple devices. :D Og så finder de på alle mulige historier om Apple.
The medium is the message.
3of193of19Skrevet 04/02-17 14:43, rettet 04/02-17 14:46 
Bare fordi Apple har nærmest et kvælertag på markedet betyder det ikke at deres produkter er gode eller deres forretningsmetoder er ok.

Deres Lightning monopol er til at brække sig over når det betyder at alle kabler koster 50-100kr mere end de behøver, og byggekvaliteten på deres egne kabler og dongles er under al kritik.

Og er der ikke stadig kun en USB 2 kontroller der sidder i deres enheder i Lightning porten, som gør at det tager en krig at lave backups/synkronisering.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/02-17 14:47 
Jeg synkroniserer via wifi. Det går pænt meget hurtigere end USB 2 som var på min tidligere Sony-telefon.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 04/02-17 15:35 
millennium>
Android-fanboys har svært ved at acceptere det faktum, at 75% af mobiltrafikken kommer fra Apple devices. :D Og så finder de på alle mulige historier om Apple.

Helt enig, men det er ikke ligefrem et modargument her.
JmogJmogSkrevet 04/02-17 15:48 
Ah, de har åbenbart fjernet det igen pga for meget kritik fra værkstederne. Det var fra 5s og frem.
WehnerWehnerSkrevet 04/02-17 15:54 
Jeg er også nødt til at gøre forsøget uanset. Batteriet holder meget kort tid. Og jeg nægter at bruge Humac.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
GreaseballGreaseballSkrevet 04/02-17 16:19 
Jmog>
Bemærk at iRep ikke er autoriseret Apple værksted. Har en ret vigtig betydning, hvis du regner med at have telefonen i længere tid efter batteriskift. Apple har registreret præcist hvilket hardware der sidder i telefonen. Helt ned til homeknap og frontglas etc. Et par systemopdateringer senere vil den en dag slet og ret ikke give dig billede længere. Den vil opføre sig som om den er gået istykker, men i virkeligheden er det et direktiv på OS-niveau: "Disable telefon pga uoriginal del x". Først når den uoriginale del er skiftet vil den virke igen.

Så hvis du får skiftet en del til en uoriginal, så sørg for aldrig at sige ja til systemopdateringer derefter.

Den med mobilen låser pga uoriginale dele holder ikke. Rigtig at det skete engang hvis fingeraftryk læser blev skiftet. Men det har Apple rettet og sagt var en fejl. Fingeraftryk vil så ikke virker mere men mobilen kan nu updateres igen og virker som normal.
Jeg har intet hørt om det som du nævner. Vil også virke underligt at f.eks et skærm skift skulle gøre det. De har nok tænkt på det. Men så ville folk brokke sig igen. Ja din garanti ryger hvis du bruger ikke autoriseret værksted. Men de gode giver noget garanti på det som de har lavet.
Hvis du har nogen link til hvor der står noget om det du siger vil jeg meget gerne se det.
Da vi på mit arbejde laver rigtigt meget Apple hardware.
JmogJmogSkrevet 04/02-17 16:27 
Det er ikke noget officielt, så har ingen links. Blot noget min ven fik at vide under en samtale med Apple folk.
JmogJmogSkrevet 04/02-17 16:28 
Wehner>
Jeg er også nødt til at gøre forsøget uanset. Batteriet holder meget kort tid. Og jeg nægter at bruge Humac.

Prøv at tjekke om modellen er dækket under et af de battery recall programmer der har været. Måske kan du få skiftet det gratis.
3of193of19Skrevet 04/02-17 16:46 
Konsolkongen>
Jeg synkroniserer via wifi. Det går pænt meget hurtigere end USB 2 som var på min tidligere Sony-telefon.

Har konstant bøvl med at synkronisere over wifi fra min Surface, så det har jeg opgivet og bruger kabel fra desktoppen istedet for.
Og At jeg STADIG ikke bare kan drag-and-droppe musik over istedet for at bøvle med iTunes er også totalt uacceptabelt, specielt når der ikke er MicroSD.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/02-17 16:50 
Jeg bruger Mac så sikkert derfor det virker bedre. Når computeren er tændt synkroniserer den helt automatisk engang imellem, men man kan også sætte det igang når man vil, både fra telefon og computer.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 04/02-17 18:46 
Jmog>
Prøv at tjekke om modellen er dækket under et af de battery recall programmer der har været. Måske kan du få skiftet det gratis.

Har lige tjekket. Desværre ikke - det havde ellers været fint.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
GreaseballGreaseballSkrevet 06/02-17 16:07 
Jmog>
Det er ikke noget officielt, så har ingen links. Blot noget min ven fik at vide under en samtale med Apple folk.

Ah ja. Så forstår jeg det bedre. Der fra har vi også hørt nogen gode historier.
Men kan sige at jeg aldrig har set en iphone eller lign. låse pga skiftede dele. Har gamle iphone 4S som har fået skiftet dele fra år tilbage der stadig kører.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/03-17 20:30 
Hvis man skal købe brugt Mac, er der så andre ting man er nødt til at være opmærksom på, end om maskinen er låst med firmware password så man ikke kan komme ind i BIOS?

Jeg tænker om sådan noget som Find my Mac kan give problemer hvis tidligere bruger har haft det slået til, selvom man formaterer og logger ind med sit eget Apple ID.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 26/03-17 21:10 
Det kan det. Du vil helt konkret ikke være i stand til at logge ind med dit eget.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/03-17 21:17 
Så hvad skal jeg bede sælger om at gøre? Jeg ved at vedkommende allerede har formateret maskinen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 26/03-17 22:29 
Bed ham gå ind på icloud.com og gøre det derfra. Inden du får mulighed for at logge på med Apple ID, vil den være online. Der tjekker den på Apples servere om det stadig er slået til.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/03-17 22:31 
Okay tak :)

Jeg kan vel forsøge at sætte den igang med at formattere når jeg er hos sælger. Hvis den fint logger ind med mit Apple ID fra BIOS og starter download af OS'et er der vel ingen problemer?

Under alle omstændigheder ser jeg ingen grund til at evt. problemer af denne slags ikke kan ordnes i dialog med sælgeren. De virkede flinke nok da jeg talte med dem i telefonen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 27/03-17 02:00 
Jojo, det er den perfekte test af om noget er låst.
enfenenfenSkrevet 27/03-17 11:18 
Er det ikke først ved afslutning på installation, at man skal benytte Appleid? Jeg er lidt usikker på, hvordan processen er, når man starter installation fra boot.

Men hvis man er inde i macOS, så er det bedste bare at få dem til at slå "Find my Mac" fra.
What is the Matrix?
JmogJmogSkrevet 27/03-17 18:05 
Jo, ved afslutningen normalt. Tror det er i starten hvis der er lås på. Dog ikke 100% sikker.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/03-17 18:32 
Jeg tænker at det nok skal gå glat. Tak for hjælpen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/03-17 23:21 
Night Shift er kommet i ny opdatering til macOS. Så behøver man ikke længere køre flux :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
2'159 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig