X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store Apple-tråd


Svar
MajorPMajorPSkrevet 01/11-05 12:37 
Nu bestilte jeg min iMac G5 i går, og fik lige idéen til at Mac-brugere herinde kunne anbefale programmer og lignende i denne tråd.

Det var det eneste, så skyd løs... :-)
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
2'159 emne(r).

Svar
enfenenfenSkrevet 12/09-15 09:21 
Giv det nu lige en chance først. Du misser ikke alle knapperne - men selvfølgelig nok de mest benyttede.

Men Apple skriver jo selv under specs til det nye Apple TV:

-------
Ports:
HDMI 1.42
10/100BASE-T Ethernet
IR receiver
USB-C (service only)
-------
What is the Matrix?
3of193of19Skrevet 12/09-15 13:12 
Polygons Mini Map podcast havde lidt om det der spil med 80 action figurerne og de kontrolskema lød totalt hen i vejret.
BeanoBeanoSkrevet 12/09-15 13:49, rettet 12/09-15 13:59 
@enfen: Den nye touch remote kan sagtens anvende IR. Og nej, touch navigation skal dø :)

Edit: Men også for at kunne bruge min multi-remote.
enfenenfenSkrevet 12/09-15 14:05 
Hvis den har IR transmitter, så burde den også understøtte den gamle remote. Men du må jo lade det komme an på en prøve, hvis du ikke kan leve med touch.
What is the Matrix?
BeanoBeanoSkrevet 12/09-15 14:12 
Afhænger jo helt om de har implementeret f.eks. nav-button understøttelse i softwaren, IR eller ej. Kan fint ligne dem kun at understøtte den nye touch remote fordi det (sammen med siri) er et selling point for dem.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/09-15 20:19 
El Capitan kan hentes nu. Man skal dog søge efter den.

Jeg har personligt hungret efter den der vindue-snap funktion lige siden jeg købte min bearbare for under en måned siden. Vildt at de ikke har haft den funktion før, men jeg har så heller aldrig haft brug for det på min desktop computer hvor jeg har to skærme på. På en enkelt skærm er det næsten must have for at have gang i et ordentlig workflow der involverer mere end ét program samtidig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 30/09-15 20:28 
Velkommen til 2009 Apple :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/09-15 23:46, rettet 30/09-15 23:52 
Øv, det var da en pain in the ass at bruge :( Havde regnet med at det var ligsom på Linux og Windows, at man bare trak et vindue til enten højre eller venstre side af skærmen, for at fylde halvdelen.

At skulle klikke og holde den grønne knap på vinduet nede, er alt andet end intuitivt. Måske endda det mindst intuitive jeg endnu har set i OSX :O Når det så ovenikøbet heller ikke er alle programmer det virker med...

EDIT: Det virker vidst alligevel med alle programmer? Tror ikke jeg holdt knappen nede længe nok første gang ved nogen af dem :)

Jeg må prøve at arbejde med det over de næste par dage, måske min opfattelse ændrer sig. Nogen må jo ha' overbevist ledelsen hos Apple at det her var det fedeste :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
badedyrbadedyrSkrevet 01/10-15 14:00 
BetterTouchTool og deres "window snapping" funktion fungerer som du kender det fra Windows.

BetterTouchTool
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/10-15 18:17, rettet 01/10-15 19:03 
Tak det vil jeg kigge på :)

Omend det var besværligt at bruge, så blev funktionen brugt en del i dag. Jeg kan rigtig godt lide at man kan trække grænsen mellem begge vinduer, på én gang, så størrelsen ændres automatisk.
Dog fik jeg det til at lave meget underlige fejl flere gange, hvor hovedparten af skærmen blev sort, og jeg måtte ty til keyboard commands for at skifte over til et normalt desktop igen. Her var tale om ret almindelige programmer som MS Word og Preview, så det tyder ikke just på at funktionen er ret stabil :/

EDIT: Tak for linket badedyr. Jeg tror det er en keeper :) El Capitans er okay hvis man ønsker at bruge hele skærmens areal, men i de fleste tilfælde vil jeg nok foretrække denne her.

Og så løste appen her også problemet med at knap 3 og 4 på min sidewinder-mus nu kan virke som back og forward :)

Der er en hel del indstillinger i programmet, men jeg går ikke ud fra at den ændrer/fjerner standard funktioner eller keyboard commands, med mindre jeg selv ber den om det?

EDIT2: Jeg synes i øvrigt at El Capitan har, som lovet, en positiv effekt på performance på min skraldemac (iMac bygget ind i Mac Pro-tower). Med to skærme og flere vinduer åben, ville startskærmen i Safari (den med alle ens bookmarks og gennemsigtig baggrund) hakke en smule når man bevægede det rundt på skrivebordet. Det problem lader til at være meget mindre nu :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/10-15 00:44 
Jeg har brugt den indbyggede split-screen funktion på min bearbar i en uges tid nu, og må indrømme at den efterhånden falder mig rimeligt naturligt at bruge. Det er stadig nemmere at trække et vindue ud til kanten med en mus, men på en bærbar, er det nok næsten ligeså nemt at holde den grønne knap nede, da man slipper for at trække vinduer rundt i samme grad. Kan også rigtig godt lide at den går full screen og at man som sagt kan justere breden på begge vinduer samtidig.
Jeg har heller ikke oplevet en eneste grafisk fejl siden den første dag jeg prøvede det.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 09/10-15 19:59 
Der skal åbenbart altid være bøvl med Apple's iPhone S modeller, og nu er 6S'eren klar med Chipgate.

http://www.macrumors.com/2015/09/28/iphone-6s-a9-samsung-tsmc/

https://www.youtube.com/watch?v=pXmIQJMDv68

https://www.youtube.com/watch?v=0bAeJ5fJ1M0

Hvorfor de overhovedet putter Samsung skrammel i deres iPhones, forstår jeg heller ikke.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/10-15 22:56, rettet 09/10-15 22:59 
Det er vel ikke synderligt overraskende at der vil være forskelle når vi snakker to forskellige fabrikanter, der producerer CPU'erne på hver deres måde.

Jeg prøver ikke at forsvare Apple eller Samsung, for jeg ville da klart foretrække en TSMC, men det er normal praksis. F.eks. er processorne i Mega Drive 1 (for nu at dreje den over på noget konsolrelateret), de klassiske 68000'ere, lavet af forskellige fabrikanter som Signetics, Hitachi og selvfølgelig Motorola. Umiddelbart ens, men der er ret stor forskel på hvor meget man kan overclocke dem.

Samsung laver nu udmærkede komponenter og produkter, ikke kun billigt lort. Jeg har f.eks. aldrig haft nogen problemer med deres RAM, og deres SSD harddiske skulle bestemt også være til den gode side. Samsung er også en af de største LCD-producenter og leverer til mange andre TV fabrikanter. Heriblandt B&O.
De kan godt når de vil. Eller rettere, når forbrugerne ikke springer over hvor gærdet er lavest og køber så billigt som muligt :)

Jeg er dog 100% enig med dig i at der ikke burde være nogen forskel på to ellers ens produkter. Hvorvidt det øgede strømforbrug vil være synligt i hverdagen vil jeg tillade mig at stille tvivl ved. Men det er da ikke sjovt at bruge 5000Kr på en telefon og så finde ud af at man fik en "mandagsmodel" når der er en bedre på markedet. Jeg ville selv være irriteret over det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
HankyHankySkrevet 09/10-15 23:00 
Den iPhone 6S Plus jeg hentede i dag har Samsung-chip. Jeg tjekkede det kun i ren nysgerrighed, men ellers tror jeg ikke jeg gider at tænke mere over det. Det er stadig en hurtigere telefon, end den jeg havde tidligere, så jeg skal nok blive glad for den :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
enfenenfenSkrevet 09/10-15 23:24 
Nu har jeg ikke fulgt helt op på #chipgate, men er Samsung chips kun brugt i de første iPhone 6s, eller bliver de stadig fabrikeret?
What is the Matrix?
WehnerWehnerSkrevet 16/10-15 21:03, rettet 16/10-15 21:14 
En af mine venner har lige fået en iPhone 5S af Apple fordi de ikke kunne reparere hans gamle. 2 års garanti og plastic på endnu. Performer den stadig godt nok til, at jeg bør købe den til 3500? Min 4S har både elendigt batteri og de fysiske knapper er meget slidte.

Edit: Og min gamle er 16gb, den nye er 32.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
la0sla0sSkrevet 16/10-15 22:19 
Jeg synes det er en ret hardcore vennepris. Tjek DBA.dk, der går de for omkring 2500kr plus/minus. Ved godt den er ny, men alligevel.

Og ja, jeg vil mene at den performer helt ok. Du bør kunne få to funktionelle år ud af den, er mit bud.
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 18/10-15 23:05 
Det er en fantastisk telefon. Savner stadig min 5'er (har 6 Plus). 5 og 5s har efter min mening den bedste form factor blandt alle smart phones. Perfekt størrelse.
millenniummillenniumSkrevet 19/10-15 08:53 
Har 5s og ingen ambitioner om et gå til 6. Den har IMO perfekt mobil-størrelse, er tilpas quick og vejer ikke så meget. Performance og batteri er helt i top.
The medium is the message.
3of193of19Skrevet 19/10-15 09:57 
Har stadig iPhone 5 fra arbejde. Den giver stadig ok performance for det meste men min har siden opdatering til ios9 tendens at hænge sig til tider i 20-40 sekunder.
Enig med jmog at størrelsen er rigtig fin, men den måtte gerne have haft runde kanter som 3'eren.
enfenenfenSkrevet 21/10-15 19:08 
6s er heldigvis blevet lidt mere ru at holde på sammenlignet med 6'eren - som jeg følte, man var lige ved at tabe. Holder dog også stadig fast i min 5s, der har en fin størrelse.
What is the Matrix?
DunwichDunwichSkrevet 22/10-15 09:44 
Home knappen på min 6'er, var blevet lidt skæv og træls, så indleverede den i butikken til ombytning, så pt er jeg tilbage på min gamle 5'er. Det er stadig en dejlig tlf, og størrelsen er jeg osse glad for.
millenniummillenniumSkrevet 22/10-15 10:58, rettet 23/10-15 09:23 
Wuuhuu ... ny iOS opdatering (flere dage siden sidst) med nye emoji tegn.

Det er Apples svar på software innovation: emojis.
The medium is the message.
enfenenfenSkrevet 22/10-15 20:33 
Ja, det virker sølle, at gå fra 9.0.2 til 9.1 med eneste store ændring som værende en masse emojies.
What is the Matrix?
BeanoBeanoSkrevet 22/10-15 21:23 
Det er så moderne.

I den nye PS4 update 3.10 er flere stickers tilsyneladende den største nyhed. Jeg fatter ikke hvem hos Sony der har fået den tåbelige ide at stickers var noget de skulle bruge udviklingsresourcer på :!
DunwichDunwichSkrevet 25/10-15 18:31 
Mens jeg venter på en ny 6'er, er jeg blevet glad for min iPhone 5. Måske kunne jeg tænke mig at få et nyt batteri til den, men det har jeg aldrig prøvet før - ejer som regel aldrig mine telefoner i mere end to år, før jeg køber en ny - så ved ikke hvor det er bedst at få udskiftet sit batteri. Nogle af jer der har nogle erfaringer med det, og priser på et nyt batteri til en iPhone 5 (ikke en S model).
JmogJmogSkrevet 25/10-15 19:20 
Irep er pålidelige/kompetente og de tager 600kr for at skifte batteriet:
http://irep.dk/priser/apple-iphone/iphone-5/
dRxLdRxLSkrevet 25/10-15 19:59 
Apropos reparationer af iPhone 5, så står min kæreste og har brug for at få skiftet display, kamera og batteri i sin 5'er. Jeg havde egentlig tænkt mig at lade mytrendyphone ordne det for ca 1500 kroner og en halv time af min tid, men er der et bedre sted at få den slags lavet?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/10-15 21:12 
Jmog>
Irep er pålidelige/kompetente og de tager 600kr for at skifte batteriet:
http://irep.dk/priser/apple-iphone/iphone-5/

Det var alligevel dyrt synes jeg. Et iphone 5 batteri burde man kunne finde for omkring 200kr.

Jeg har lige skiftet på min mors iphone 5. Det tog ca. en halv time da jeg ikke er typen der bare brækker tingene fra hinanden. Men det var meget nemt og ligetil.

Jeg ved ikke hvor hun fik batteriet fra og jeg har desværre ikke pentalobe-skruetrækkere selv, så jeg kan ikke tilbyde at ordne det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 26/10-15 10:54 
Mytrendyphone skifter iphone 5 batterier for 309,- (inklusive batteriet)
Kunne være at jeg bare skulle holde mig til dem.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/10-15 14:47, rettet 26/10-15 14:48 
Kan man mon lave en "fan translation" af OS X? :)

Jeg har i ca. 10 år kørt med mine styresystemer på engelsk. Dels fordi de danske versioner ofte laver nogle forfærdelige oversættelser af engelske begreber. Men også fordi det gjorde det meget nemmere at søge efter hjælp på nettet, i hvert fald da jeg kørte Linux, som selvfølgelig ikke har så stor en udbredelse i danmark.

Jeg synes egentlig at OS X gør det rimelig godt. Der er ikke ret mange tæerkrummende oversættelser, men oversættelsen af "restart" til "start igen" er virkelig specielt slem :D
Jeg overlever selvfølgelig hvis det ikke er så ligetil, men hvis der findes en måde at ændre dette til "genstart" ville det gøre hverdagen noget lettere for min OCD og jeg ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 26/10-15 15:02, rettet 26/10-15 15:03 
Konsolkongen>
Der er ikke ret mange tæerkrummende oversættelser

Lavede du den der med vilje? I så fald: Well played, young sir. Well played indeed.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/10-15 16:43 
Det må jeg hellere sige ja til ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 27/10-15 21:31 
Polygon har en god artikel om det der blev nævnt tidligere herinde med det nye Apple TV og den måde det lagrer content på:

http://www.polygon.com/features/2015/10/26/9604068/apple-tv-app-size-limit-technology-slicing-tags-200-mb

Det er tåbeligt, særligt når man ved hvor mange spil der tit forsvinder helt fra iOS og brugernes gen-download lister. Og det med at systemet selv sletter ting, minder til dels om Xbox One i begyndelsen, men de var i det mindste smarte nok til at rette det. Apple er vel for stædige i deres tro på de har ret?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
NaieraNaieraSkrevet 03/11-15 01:17 
Æbles nye tv er rigtig fint.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 03/11-15 08:13 
Hvordan er hastigheden på opstart af apps og streams i forhold til den gamle?
BeanoBeanoSkrevet 03/11-15 08:40, rettet 03/11-15 08:44 
Drop den lukkede platform og køb et Shield TV eller lign. i stedet. Har fået nok af Apple's gimmicks og numseri mht. ATV platformen. Alene det de sender en ny boks på gaden uden 4K understøttelse er helt vildt.
EltanEltanSkrevet 03/11-15 08:53, rettet 03/11-15 08:55 
Enig, selv 4K video skudt fra din 6S kan ikke vises på ATV4 - det er jo helt hul i hovedet, så hellere gå anden vej eller vente til næste år hvor Apple smider en opdateret ATV4(s) på gaden med 4K understøttelse,
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/11-15 09:01 
Det er lige så slemt at den ikke understøtte 24Hz :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 03/11-15 09:56 
Jmog>
Hvordan er hastigheden på opstart af apps og streams i forhold til den gamle?

Hurtigere.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 03/11-15 09:57 
Beano>
Drop den lukkede platform og køb et Shield TV eller lign. i stedet.

Tak, men ellers tak.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 03/11-15 10:06 
Konsolkongen>
Det er lige så slemt at den ikke understøtte 24Hz :/

Det burde dog være til at fixe i en firmware update vil jeg tro, det gjorde Nvidia i hvert fald på Shield TV.
SonicSonicSkrevet 03/11-15 10:06 
Beano>
Drop den lukkede platform og køb et Shield TV eller lign. i stedet. Har fået nok af Apple's gimmicks og numseri mht. ATV platformen. Alene det de sender en ny boks på gaden uden 4K understøttelse er helt vildt.

Jungs, smid nogle penge i en Raspberry Pi, og få det lige som i vil have det, ingen hardware eller software restriktioner, eller andet pjat :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
BeanoBeanoSkrevet 03/11-15 10:08 
Jeg har prøvet RPI - kan slet ikke konkurrere, sorry :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/11-15 10:41 
Beano>
Konsolkongen>
Det er lige så slemt at den ikke understøtte 24Hz :/

Det burde dog være til at fixe i en firmware update vil jeg tro, det gjorde Nvidia i hvert fald på Shield TV.

Men de har aldrig understøttet 24Hz på nogen af deres ATV modeller. Så det ville jeg ikke satse på kommer :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/11-15 10:43, rettet 03/11-15 10:43 
Beano>
Drop den lukkede platform og køb et Shield TV eller lign. i stedet. Har fået nok af Apple's gimmicks og numseri mht. ATV platformen. Alene det de sender en ny boks på gaden uden 4K understøttelse er helt vildt.

Shield har så vidt jeg husker virkelig dårlig video decoder (mener jeg det var). Billedkvaliteten var ret ringe på Shield sammenlignet med andre medie-afspillere. Dét kombineret med at den ikke har nogen spil jeg gider at spille + dens høje pris gør Shield ret uinteressant IMO :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/11-15 10:46 
Beano>
Jeg har prøvet RPI - kan slet ikke konkurrere, sorry :)

Jeg ville også anbefale Raspberry Pi. Den understøtter 24Hz, samt betjening via TV'ets egen fjernbetjening hvis det har HDMI-CEC.

Har kun prøvet Raspberry Pi 1 og der var XBMC for langsomt, men RP2 skulle være en ret voldsom forbedring på det punkt. Til prisen er der slet ikke noget der kan sammenlignes :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 03/11-15 10:47, rettet 03/11-15 10:50 
Konsolkongen>
Shield har så vidt jeg husker virkelig dårlig video decoder (mener jeg det var). Billedkvaliteten var ret ringe på Shield sammenlignet med andre medie-afspillere. Dét kombineret med at den ikke har nogen spil jeg gider at spille + dens høje pris gør Shield ret uinteressant IMO :(

Øh, hvor har du det fra? Har kun hørt positivt om det og ser flot ud (Netflix og Kodi). Sikker på det var Shield TV og ikke andre Shield produkter (Portable, Tablet)?


Konsolkongen>
eg ville også anbefale Raspberry Pi. Den understøtter 24Hz, samt betjening via TV'ets egen fjernbetjening hvis det har HDMI-CEC.

Har kun prøvet Raspberry Pi 1 og der var XBMC for langsomt, men RP2 skulle være en ret voldsom forbedring på det punkt. Til prisen er der slet ikke noget der kan sammenlignes :)

Shield TV understøtter selvfølgeligt også HDMI-CEC. Og Kodi er fuld supporteret og performer MEGET bedre. Har dog ikke testet 4K. Nej, RPI kan man ikke konkurrere med på prisen, hvis det er top prioriteten.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/11-15 10:49, rettet 03/11-15 10:50 
Der står noget om det her:
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-nvidia-shield-android-tv-review

Men jeg læste vidst forkert :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 03/11-15 10:57 
Det kan jo smutte ;)
2'159 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig