X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store Apple-tråd


Svar
MajorPMajorPSkrevet 01/11-05 12:37 
Nu bestilte jeg min iMac G5 i går, og fik lige idéen til at Mac-brugere herinde kunne anbefale programmer og lignende i denne tråd.

Det var det eneste, så skyd løs... :-)
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
2'159 emne(r).

Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/04-15 21:12, rettet 21/04-15 21:55 
Er her nogen herinde der har god forstand på farveprofiler på mac?

Jeg har fået fat på en 30" Samsung 305T Plus, som desværre var halvdefekt. Mainboardet skulle heldigvis bare have en tur i ovnen og så virker den perfekt igen. Mere om det herunder:
http://gentlemangaming.dk/index.php/forum/off-topic/62-vis-dit-mod-traden?start=25

Der er desværre ikke nogen andre indstillingsmuligheder foruden brightness. Så al kalibrering skal foregå igennem software, og det giver mig nu store problemer.
Jeg har kalibreret vha en i1display Pro og dets medfølgende software. Det hjalp rigtig meget, for default var ret uudholdeligt at kigge på i for lang tid ad gangen. Farverne, især de rødlige, var voldsomt oversaturated.

Jeg har dog de sidste par dage stadig været lidt utilfreds, da jeg synes problemet blev ved med at vise sig nogen steder. Og i dag fik jeg endelig indsnævret problemet til at ligge hos Firefox.

Selvom man skifter farveprofil på sin monitor så bliver det delvist ignoreret, så billeder stadig vises voldsomt oversaturatet. Mens hvidbalancen forbliver rigtig nok.

"Luk vindue"-knappen på Firefox-vinduet er underligt nok også mere skrigende end på alle andre vinduer. Så dette gør det meget svært for mig at bedømme om problemet ligger ved Firefox, eller om det er OSX der laver et eller andet retarderet i forhold til FF.
Sjovt nok er knappen på Firefox preferences-vinduet helt normal. Det samme gælder i øvrigt for Thunderbird (som også er Mozilla).

Starter jeg Safari op (som jeg ikke bryder mig om) så er alle farverne fuldstændig som jeg vil have dem.

Jeg har selvfølgelig googlet en masse, og har fundet frem til at Firefox har en indbygget Color Manager, som muligvis overrider hvad Mac'en ellers er sat til. Jeg har dog min tvivl om at det kan påvirke "luk vindue"-knappen, men hvad ved jeg...
Jeg har prøvet at ændre values i about:config efter flere guides, og har endda prøvet med et plugin der gør det samme vha. en overskuelig GUI. Men intet gør nogen forskel, overhovedet. Jeg har selvfølgelig genstartet Firefox hver gang jeg lavede en ændring.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe, for problemet er ret stort for mig. Og kunne i værste fald ende med at jeg må gå af med monitoren igen :(

Her er et billede der viser problemet tydeligt (kan dog afhænge af jeres skærme (og øjnene der ser)). Det øverste vindue er Firefox (bemærk den skrigende orange) og det nederste er Safari, som ser helt perfekt ud:
Den store Apple-tråd

EDIT: Det præcis samme sker i Chrome, men her slår det til og fra når man bevæger vinduet hurtigt :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/04-15 23:35 
Jeg fandt selv en lidt bøvlet og upraktisk workaround på denne bug. Det viste sig at alle Firefox gerne ville arbejde sammen med en .icm-profil i stedet for .icc som ellers er Mac-standard.

Det er ikke en perfekt løsning, for vindues-knapperne er stadig lidt for hidsige, men så må jeg installere et andet FF-skin for at kompensere :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 20/05-15 22:34 
Et spørgsmål til de apple kyndige af jer her inde.
Hvis en iphone ikke vil gendannes via itunes. Bliver ved med at sige fejl -1 når man forsøger. Nogen der har en ide om hvad der er galt? Har prøvet med forskellige kabler og på forskellige computere. Både mac og PC.
JmogJmogSkrevet 21/05-15 22:42 
Har den dock-stik (bredt) eller lightning connector (5mm bredt) i bunden?
GreaseballGreaseballSkrevet 22/05-15 00:12 
Lighting, som regl 5c som laver problemer. Har også haft fejlen på 4'ere. Der var det vist nok kode 9 eller noget.
JmogJmogSkrevet 22/05-15 00:17 
Hmm, så har jeg ingen ideer. Havde det været 4S og nedefter kunne det være nullermænd i stikket. Nemt at få ud med en papirklips. Har dog ikke været ude for det med lightning.
OdinOdinSkrevet 22/05-15 00:31 
Jeg har engang selv haft "nullermænd i stikket". Jeg vil på det skarpeste anbefale, at du taler med en urolog inden du selv går igang med papirclips. Det kan gå grueligt galt.
WehnerWehnerSkrevet 22/05-15 01:01 
Heheh :D
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
PlaykidPlaykidSkrevet 22/05-15 06:23 
Jmog>
Hmm, så har jeg ingen ideer. Havde det været 4S og nedefter kunne det være nullermænd i stikket. Nemt at få ud med en papirklips. Har dog ikke været ude for det med lightning.

Jeg har set eksepler på iPhone 5 med så mange nullermænd i stikket at conectoren ikke kunne komme ind, så jeg ville ikke udelukke det ;-)
Spiller nu: Halo 3
GreaseballGreaseballSkrevet 22/05-15 18:45 
Det er ikke Nullermænd. Det har vi undersøgt. Har haft en inde med så mega meget nuller i lightning porten at stikket slet ikke kunne komme ind. Har også værktøjet til at forsigtig at få det ud. Men det lige den software bug der, de fleste gange kan den omgås ved at skifte kabler eller bruge en anden computer. Men denne her -1 fejlkode. Den er styg.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 31/05-15 12:43 
Nogle der måske har sådan en liggende?

Link...
Hoid to colony C05 where the computer is...
DunwichDunwichSkrevet 01/08-15 21:27 
Findes der en god MP3 afspiller til MacBook, og i så fald hvilken bør jeg vælge?
JmogJmogSkrevet 01/08-15 23:32 
...iTunes?
DunwichDunwichSkrevet 02/08-15 01:28 
Osse den jeg bruger nu og den er glimrende, men troede der fandtes andre forskellige, som på PC.
JmogJmogSkrevet 02/08-15 08:54 
Det gør der da bestemt også. Winamp findes f.eks. også til OSX.
dRxLdRxLSkrevet 02/08-15 13:20 
Vlc er den medie afspiller jeg foretrækker, også i OS X.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 02/08-15 13:23 
iTunes til lyd og VLC til video. Easy.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DunwichDunwichSkrevet 03/08-15 07:56 
VLC fatter jeg intet af som musik afspiller og Winamp i OSX versionen virkede osse mystisk - selve player vinduet så ud til at mangle, jeg ku ihvertfald ikke trylle det frem. Tilgengæld er iTunes fremragende til musik afspilning, så det fortsætter jeg bare med. Havde været nervøs for om lyden stadig var for lav, når man afspillede musik i iTunes, men det har de heldigvis fixet, så nu kører det bare.

Iøvrigt - den nye MacBook 12" er fuldstændig fantastisk. Jeg går aldrig tilbage til en PC og blæserstøj.
millenniummillenniumSkrevet 15/08-15 09:26 
Har netop startet et 3mdr gratis abonnement på Apple Music, og - er det mig eller er lydkvaliteten lige et hak bedre end Spotify..? Har ikke andet end ørene som måleudstyr.
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 15/08-15 09:50 
Hvilken kvalitet havde du sat Spotify på? Standard er vist kun 128kbs så vidt jeg husker. Apple defaulter højere.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/08-15 22:53, rettet 18/08-15 22:53 
Findes der et program til Mac der kan konvertere .mov til .avi? Jeg er nogenlunde med på at .avi vidst bare er en container og det ikke siger så meget om filens specifikationer.

Lang historie kort, så har jeg lavet videoer i After Effects på Windows, som gemmes som standard, som en .avi-fil. Produktet hvorpå disse skal vises, afspiller disse .avi-filer perfekt. Men hvis jeg laver tilsvarende videoer i After Effects på Mac, så gemmes de som standard, som .mov og de virker ikke.

At konvertere dem til .mp4 virkede som et bud, da det format normalt understøttes overalt. Men det gjorde det heller ikke her :(

Jeg har bedt om nogle specifikationer på afspilleren, så jeg kan se om jeg kan konvertere til et andet format som den vil bruge.

Men hvis det ikke lykkedes, findes der så et alternativ der kan konvertere en .mov til samme type .avi som After Effects spytter ud i Windows? Adobe Media Encoder virkede som et sikkert valg, men det kan heller ikke gemme som .avi.

Det er meget vigtigt at den korrekte opløsning beholdes (1024x320) og frameraten skal kunne sættes til præcis 30 eller 60.
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 19/08-15 00:18 
Jeg har haft svingende held med FFMPEG og dets -X front end, når det gælder .avi.

Derudover er der Sorenson Squeeze, men det koster altså.

Alternativt kan du prøve at rode med Adobes egen Media encoder, den kan en masse som man ikke har umiddelbar adgang til.

Faktisk tror jeg dit bedste bud er at smide din .mov fil fra AE, ind i Media Encoder/Premiere/After Effects på Windows og eksportere den vej igennem.
Hvad sker der?
enfenenfenSkrevet 19/08-15 00:33 
Konsolkongen>
Findes der et program til Mac der kan konvertere .mov til .avi? Jeg er nogenlunde med på at .avi vidst bare er en container og det ikke siger så meget om filens specifikationer.

Hvad med Handbrake?
What is the Matrix?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/08-15 00:55, rettet 19/08-15 00:56 
la0s>

Det er desværre ikke den bedste mulighed. For så skal jeg runde mit tidligere arbejde hver gang, og det ligger et godt stykke væk :)

Det er sgu lidt ærgerligt hvis jeg er nødt til at installere Windows på en anden partition, og så skifte over til det, bare for at kunne gemme som .avi :D

Noget helt andet Mac-relateret. Jeg står og skal bruge ny bearbar. Primært til skolebrug, men jeg vil egentlig også gerne have at den kan yde lidt, og holde mange år fremover. Jeg gider ikke Windows, og jeg kan desværre ikke køre de nødvendige programmer under Linux (i hvert fald ikke på nogen nem, overskuelig måde).

Jeg tænker at jeg rigtig gerne vil have en Macbook Pro. 13,3" er en fin størrelse for mig. Retina-skærmen og dens nogenlunde korrekte hvidbalance, sætter alt andet til skamme. Derudover synes jeg bare generelt godt om styresystemet og chassiset i aluminium er også et plus hvis den skal transporteres hver dag.

Jeg kunne såmænd nok klare mig med 128GB SSD, men siden det pt. ikke er til at udskifte overvejer jeg i stedet om det ikke ville være smartere med 256GB

Elgiganten har denne til 11889:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/MACBPMF840DKA/macbook-pro-13-3-retina-mf840
- Som er en del billigere end den fås til hos Apple selv.

Men jeg tænker på om der vil være nogen mærkbar fordel ved i stedet at købe denne, som har lidt kraftigere (2.9ghz) CPU (og 50mhz højere clocket GPU), samt yderligere dobbelt harddisk kapacitet:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/MACBPMF841DKA/macbook-pro-13-3-retina-mf841

Eller vil man være bedre fremtidssikret ved at købe en 2.7ghz, 256SSD og opgradere til 16GB RAM hos Apple selv? Prisen er her en noget andet. Faktisk ret sindssyg hvis man spørger mig, for de vil have over 1700kr for at opgradere fra 8GB til 16GB. Her ender prisen så på 14719Kr.

Jeg har som udgangspunkt ikke tænkt mig at spille meget på den, men jeg vil gerne have muligheden for at spille et-eller-andet alligevel. Omvendt frygter jeg at 8GB RAM er for lidt.
Min stationære computer bruger lige nu lidt over 8GB RAM ud af de 16 den har. Det er primært Firefox og kernel_task der bruger mest (1GB hver). Jeg kører ikke noget tungt på den, men har to 1080p-skærme sat til. Det er også en ældre maskine med Sandy-bridge i5 processor og 1600mhz RAM. Jeg frygter lidt at jeg vil ramme en flaskehals lige med det samme, hvis jeg benytter den bearbare på samme måde som jeg gør min stationære. Det ville være træls.

De tungeste programmer jeg bruger må være After Effects, Photoshop, Illustrator, Gimp (kører generelt ad H-til på Mac) og Firefox åbenbart? Men jeg tænker at jeg primært vil køre hovedparten af disse på min stationære, som hidtil.
I realiteten drejer det sig nok om at jeg skal have Word, Firefox, Chrome (fordi nogle af skolens programmer kræver plugins til Chrome), Skype og måske sådan noget som iTunes kørende samtidig, uden at knække psyken på computeren. Kan det lade sig gøre med 8GB RAM?

enfen>
Hvad med Handbrake?

Det kan jeg godt huske andre har nævnt herinde. Tak for tippet, det kigger jeg på i morgen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
enfenenfenSkrevet 19/08-15 01:53, rettet 19/08-15 01:54 
Jeg ville vente til efter frigivelsen af El Capitan. Der kommer helt sikkert nye macs på det tidspunkt.

Jeg prøvede selv den mindste af de nyeste Macbook 13" Retina, og den kørte ikke Yosemite helt smooth med alt eye candy - og det var skuffende.

Så mit bedste bud. Tag den hurtigste i5, hvis du simpelthen ikke kan vente. Ellers vent til omkring oktober. i7 ville jeg undgå, da blæseren angiveligt sætter ind hurtigere, da CPU'en afgiver mere varme.
What is the Matrix?
3of193of19Skrevet 19/08-15 01:55 
Hvorfor ikke en Surface istedet? Pro4 kommer om snart og så vil Pro 3 maskinerne falde i pris igen. Og hvis det skal være lidt lettere er der jo også Surface (uden Pro) 3.
Medmindre der er noget Apple software du absolut har brug for forstår jeg ikke at folk græmmes ved Windows længere.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/08-15 08:03 
enfen>
Jeg ville vente til efter frigivelsen af El Capitan. Der kommer helt sikkert nye macs på det tidspunkt.

Jeg prøvede selv den mindste af de nyeste Macbook 13" Retina, og den kørte ikke Yosemite helt smooth med alt eye candy - og det var skuffende.

Så mit bedste bud. Tag den hurtigste i5, hvis du simpelthen ikke kan vente. Ellers vent til omkring oktober. i7 ville jeg undgå, da blæseren angiveligt sætter ind hurtigere, da CPU'en afgiver mere varme.

Desværre er det noget jeg står og skal bruge hurtigst muligt. Bestemt ikke noget jeg havde planlagt at skulle bruge penge på lige nu :/

Mener du Macbook eller Macbook Pro? Førstnævnte er jo en del svagere :)

Jeg havde en 15 2011 model som jeg byggede ud af defekte maskiner, den brugte også intels GPU når den bare var i OSX, men alt kørte fint på den. Det var ganske vidst en lavere skærmopløsning, men omvendt er intels GPU'er blevet en del bedre siden.
Set i bakspejlet skulle jeg aldrig ha' solgt den maskine :D

En Surface er ikke lige det jeg leder efter. Jeg har aldrig haft behovet for en tablet og jeg bryder mig virkelig ikke om tanken om at jeg skal sætte min lid til Windows :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 19/08-15 09:52 
Tja til skole og produktivitet på farten er der ikke meget der overgår en Surface, den er simpelthen så fleksibel.
Men specielt hvis økonomien er lidt knap er Apple da det absolut sidste mærke man burde kigge på. Man får simpelthen ikke så meget for pengene.
la0sla0sSkrevet 19/08-15 10:15 
I forhold til hvad du skal bruge den til, er 16Gb næsten et must. Større CPU er lidt ligegyldigt vil jeg mene.
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 19/08-15 10:20 
Konsolkongen, dit videoproblem, prøv lige at fortæl lidt mere.
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/08-15 10:45 
3of19>
Tja til skole og produktivitet på farten er der ikke meget der overgår en Surface, den er simpelthen så fleksibel.
Men specielt hvis økonomien er lidt knap er Apple da det absolut sidste mærke man burde kigge på. Man får simpelthen ikke så meget for pengene.

Men kvaliteten af de enkelte dele er så også ret meget bedre. Tastaturet, touchpad og skærmen er altså ikke uvæsentlige ting hvis man skal arbejde længe ad gangen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/08-15 10:46, rettet 19/08-15 10:49 
la0s>
I forhold til hvad du skal bruge den til, er 16Gb næsten et must. Større CPU er lidt ligegyldigt vil jeg mene.

Ja det tænkte jeg nok :/ Hvor er det bare træls at der ikke(?) er andre end Apple selv der sælger maskiner med flere RAM. Fona og Elgiganten er begge ret meget billigere ellers.

Edit: forskellen mellem de to processorer 2,7 og 2,9ghz er måske bare clock speed? Ellers er de måske fuldstændig identiske ellers?
Spiller nu: Phantasy Star IV
ProzelProzelSkrevet 19/08-15 10:53 
Jeg begynder på studie snart, og i den anledning er jeg begyndt at kigge på ny bærbar dvs. en MacBook (Pro til at starte med). Den model som hedder MD101 popper tit op som tilbud, men som jeg kan læse mig frem er indmaden adskillige år gammel.

Derfor kigger jeg lidt på DBA, og det her lyder meget overfladisk, men hvilken årgang skal jeg som minimum kigge efter?
nerosnerosSkrevet 19/08-15 12:01, rettet 19/08-15 12:01 
Min kæreste skal bruge et program som ikke understøttes på hendes gamle iMac.

Hendes iMac er modelen 11.2 og køre med OS 10.6. Programmet som hun skal bruge skal mindst have OS 10.9 installeret for at kunne køre.

Mit spørgsmål er så kan hendes iMac overhovedet køre de nyere styresystemer som OS 10.9 og op?
Bashful Neophyte
la0sla0sSkrevet 19/08-15 15:03 
Konsolkongen>
Ja det tænkte jeg nok :/ Hvor er det bare træls at der ikke(?) er andre end Apple selv der sælger maskiner med flere RAM. Fona og Elgiganten er begge ret meget billigere ellers.

Edit: forskellen mellem de to processorer 2,7 og 2,9ghz er måske bare clock speed? Ellers er de måske fuldstændig identiske ellers?

Hvad med Humac, de sælger ofte flere konfigurationer og ofte også sidste generation med stor rabat. Der er ikke sket super meget hos Intel og dermed hos Apple på det sidste, så det kan være du kan gøre et ok køb der. Forestiller mig faktisk, at de andres besparelser måske også er derfor.

I forhold til CPU så er det bare clock speed. Man skal op i deres build to order, for at få i7 i deres 13" pro.
Hvad sker der?
enfenenfenSkrevet 19/08-15 15:34 
Konsolkongen>
Mener du Macbook eller Macbook Pro?

MacBook Pro 13" Retina
Der er ingen problemer, hvis man slår gennemsigtighed fra. Men aktiveret kører den langsomt, når mange vinduer er åbne samtidigt.
What is the Matrix?
JmogJmogSkrevet 19/08-15 18:46 
Prozel>
Jeg begynder på studie snart, og i den anledning er jeg begyndt at kigge på ny bærbar dvs. en MacBook (Pro til at starte med). Den model som hedder MD101 popper tit op som tilbud, men som jeg kan læse mig frem er indmaden adskillige år gammel.

Derfor kigger jeg lidt på DBA, og det her lyder meget overfladisk, men hvilken årgang skal jeg som minimum kigge efter?

Kommer an på hvad du skal bruge den til. Er det blot surf og skrivning? Så tag hvad som helst fra 2012 og frem med SSD i.
JmogJmogSkrevet 19/08-15 18:50, rettet 19/08-15 18:51 
neros>
Min kæreste skal bruge et program som ikke understøttes på hendes gamle iMac.

Hendes iMac er modelen 11.2 og køre med OS 10.6. Programmet som hun skal bruge skal mindst have OS 10.9 installeret for at kunne køre.

Mit spørgsmål er så kan hendes iMac overhovedet køre de nyere styresystemer som OS 10.9 og op?

11.2 findes i tre basiskonfigurationer:
http://www.everymac.com/ultimate-mac-lookup/?search_keywords=iMac11,2

Hvis det er den med 3,6ghz i5 processor burde det være ok. Måske en anelse trægt på nogle punkter, hvis den ikke er blevet udvidet fra de oprindelige 4gb RAM, men det kan man jo gøre noget ved.

Er det en af de to andre med i3 processorer ville jeg ikke regne med det ville køre godt.

Er det et grafisk tungt program? Så vil grafikkortet potentielt være et problem.
ProzelProzelSkrevet 19/08-15 19:01 
Jmog>
Prozel>
Jeg begynder på studie snart, og i den anledning er jeg begyndt at kigge på ny bærbar dvs. en MacBook (Pro til at starte med). Den model som hedder MD101 popper tit op som tilbud, men som jeg kan læse mig frem er indmaden adskillige år gammel.

Derfor kigger jeg lidt på DBA, og det her lyder meget overfladisk, men hvilken årgang skal jeg som minimum kigge efter?

Kommer an på hvad du skal bruge den til. Er det blot surf og skrivning? Så tag hvad som helst fra 2012 og frem med SSD i.

Grundlæggende ja. Jeg har startionær, PS4 osv. så videre. 2012 og fremefter it is.
nerosnerosSkrevet 19/08-15 20:38 
Jmog>
Hvis det er den med 3,6ghz i5 processor burde det være ok. Måske en anelse trægt på nogle punkter, hvis den ikke er blevet udvidet fra de oprindelige 4gb RAM, men det kan man jo gøre noget ved.

Er det en af de to andre med i3 processorer ville jeg ikke regne med det ville køre godt.

Er det et grafisk tungt program? Så vil grafikkortet potentielt være et problem.

Nu kører den med Yosemite og alting ser ud til at kunne køre fint bortset fra programmet som hedder Capture One der nu ikke vil kendes ved kameraet som hun skal bruge sammen med programmet!

Det hele er lidt surt tror at vi er lidt uheldige og har opgraderet programmet Capture One Pro og selve computeren med Yosemite, men nu er det vores Canon EOS 5D som måske er blevet forældet og vi kan ikke finde nogle drivers hvis det er det som er galt? :-(
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/08-15 20:50, rettet 19/08-15 20:52 
la0s>
Konsolkongen, dit videoproblem, prøv lige at fortæl lidt mere.

Jeg laver LED-bande reklamer til GOG Arena (håndbold-halløj). Men de har desværre ikke noget information på de kina-displays reklamerne kører på. Det virker med de .avi-filer som AE spytter ud på Windows. Det er faktisk alt jeg ved :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 19/08-15 21:16 
Hvis du har eksporteret ud med Animationpreset i Windows, så tror jeg, at jeg har en løsning.

Åben det gamle Quicktime 7. Det skal dog være Pro versionen. Det er stadig en lifesaver mht. video. Vedhæfter link.

Gå op i eksporter, vælg AVI under "eksporter" rullemenuen, og under "brug" rullemenuen vælger du Animation.

Så burde den konvertere til noget Windows kan sluge, omend det nok fylder en del.

QT 7
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/08-15 21:35 
Tusind tak for hjælpen. Det virker faktisk meget lovende :)

Den konverterede fil fylder 884.8MB som ligger meget tæt op ad dem jeg har lavet på arbejde. Opløsningen er stadig korrekt, og frameraten er stadig 30fps. Jeg prøver at sende til GOG og ser om det virker :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 19/08-15 22:46 
neros>
Jmog>
Hvis det er den med 3,6ghz i5 processor burde det være ok. Måske en anelse trægt på nogle punkter, hvis den ikke er blevet udvidet fra de oprindelige 4gb RAM, men det kan man jo gøre noget ved.

Er det en af de to andre med i3 processorer ville jeg ikke regne med det ville køre godt.

Er det et grafisk tungt program? Så vil grafikkortet potentielt være et problem.

Nu kører den med Yosemite og alting ser ud til at kunne køre fint bortset fra programmet som hedder Capture One der nu ikke vil kendes ved kameraet som hun skal bruge sammen med programmet!

Det hele er lidt surt tror at vi er lidt uheldige og har opgraderet programmet Capture One Pro og selve computeren med Yosemite, men nu er det vores Canon EOS 5D som måske er blevet forældet og vi kan ikke finde nogle drivers hvis det er det som er galt? :-(

Kan Canon EOS Utility se kameraet?
PlaykidPlaykidSkrevet 20/08-15 06:35 
neros>
Jmog>
Hvis det er den med 3,6ghz i5 processor burde det være ok. Måske en anelse trægt på nogle punkter, hvis den ikke er blevet udvidet fra de oprindelige 4gb RAM, men det kan man jo gøre noget ved.

Er det en af de to andre med i3 processorer ville jeg ikke regne med det ville køre godt.

Er det et grafisk tungt program? Så vil grafikkortet potentielt være et problem.

Nu kører den med Yosemite og alting ser ud til at kunne køre fint bortset fra programmet som hedder Capture One der nu ikke vil kendes ved kameraet som hun skal bruge sammen med programmet!

Det hele er lidt surt tror at vi er lidt uheldige og har opgraderet programmet Capture One Pro og selve computeren med Yosemite, men nu er det vores Canon EOS 5D som måske er blevet forældet og vi kan ikke finde nogle drivers hvis det er det som er galt? :-(

Ellers prøv med en USB kortlæser. Foretrækker selv den løsning fremfor direkte kamera tilslutning :)
Spiller nu: Halo 3
la0sla0sSkrevet 20/08-15 08:41, rettet 20/08-15 08:42 
Canons kameraer er alligevel sindssygt sløve over USB. Deres overførselshastighed er så slow at det virkelig kan betale sig at købe en kvalitetskortlæser. Jeg har mere end halvering af overførselstid med en god kortlæser.

Edit Neros: kan du ikke installere det gamle program igen?
Hvad sker der?
nerosnerosSkrevet 21/08-15 09:54 
Nope desværre :-(

Hun har en kortlæser men det går langsommere når man skal se billedet med det samme ved at bruge en kortlæser. Den bedste måde at arbejde på når man er ude i felten er direkte billedtagning på skærmen også kaldt "tethered shooting" :-) Så man kan følge med i sekundet. Især når man skal tage 500 billeder på en dag ;-) Min kæreste er professionel fotograf btw, men når mekanikken driller på den her måde er det syndssygt svært at finde ud af tingene.

Der lykkedes os ikke at få forbindelse til programmet Capture One med USB også selv med et andet program kaldet Lightroom kunne det ikke lade sig gøre, så vores konklusion må være at kameraet har en løs forbindelse eller sådan noget. Vi fik også installeret ny firmware men det hjalp heller ikke.

Nu skyder hun så opgaven med kortlæseren i stedet men det er lidt en langsommelig proces, men det kan lade sig gøre.
Bashful Neophyte
PlaykidPlaykidSkrevet 21/08-15 12:48 
Kan i få fat kameraet via. det indbyggede "Billedeoverførsel" i mac'en, eller evt. en anden PC? Det ville være en måde at blive lidt klogere på om det er en fysisk fejl.
Spiller nu: Halo 3
nerosnerosSkrevet 21/08-15 22:21, rettet 21/08-15 22:27 
Jamen det er faktisk slet ikke nogen dårlig ide Playkid det må lige afprøves imorgen. Mange tak for tippet :-)

Jeg er ret sikker på det kan være en software fejl i kameraet eller en program fejl. Vores computer fejler ikke noget. Så anden PC/Mac ville ikke kunne hjælpe.
Bashful Neophyte
DunwichDunwichSkrevet 29/08-15 08:25, rettet 29/08-15 08:39 
Jeg har en 100mb forbindelse, som jeg på min Macbook, oplever lavere download hastighed på, når jeg bruger wifi. Download hastigheden ligger lige omkring 30mb, når jeg bruger wifi. Det underlige er, at på min gamle Acer bærbare fra 2011, der ligger download hastigheden uden problemer, på omkring 70mb. Jeg er klar over, at man må forvente et lille tab, når man kører wifi - smider jeg kablet i, kører både Macbook'en og Acer'en 100mb uden problemer - men at Macbook'en er det langsommere, forstår jeg ikke. Har kontaktet min udbyder Yousee telefonisk, og de ved ikke hvorfor, og bad mig kontakte Apple. Snakkede med en medarbejder i min lokale Humac butik i går, og han kunne ikke hjælpe, andet end fortælle, at Macbook'en har et af verdens bedste netkort. Det hjalp ikke så meget.

En google søgning fortæller, at der har været problemer med andre Apple modeller, hvor folk fik langsomme download hastigheder, efter opgradering til nye versioner af styresystemer, men at dette senere blev fixet med nyere opdateringer.

Nogle som kan hjælpe med mit nuværende problem? Det er ikke verdens ende eller noget, for kan bare smide netkablet i, men vil alligevel gerne se om jeg ikke kan få højere hastighed på wifi også.

EDIT: Nå, det tog ca 30 sekunder at finde løsningen på problemet: WMM skal være aktiveret på routeren!

https://support.apple.com/da-dk/HT202068

Nu får jeg download hastighed på min Macbook, på lige omkring 80mb på wifi. Det var rart.
2'159 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig