X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store Apple-tråd


Svar
MajorPMajorPSkrevet 01/11-05 12:37 
Nu bestilte jeg min iMac G5 i går, og fik lige idéen til at Mac-brugere herinde kunne anbefale programmer og lignende i denne tråd.

Det var det eneste, så skyd løs... :-)
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
2'159 emne(r).

Svar
JmogJmogSkrevet 18/09-14 08:51 
millennium>
Jeg orker simpelthen ikke at købe en ny AppleTV, bare for at få den nyeste opdatering.

Det er der bestemt heller ikke grund til. Eneste ændring af betydning er at man nu kan lave airplay direkte fra f.eks. iPhone til ATV uden at bruge wifi-netværket som mellemmand.

En langt mere konkret fordel ved ATV3 i forhold til ATV2 er, at den kan outputte 1080p. ATV1-2 er kun 720p.
DunwichDunwichSkrevet 18/09-14 12:12 
Efter lidt mere tid med iOS 8, er det i hvertfald helt sikkert, at min iPad Mini Retina leverer hurtigere performance; Alt hvad jeg smider efter den af app's starter uomtvisteligt hurtigere op. Det er lækkert. På iPhone 5'eren, er der et par ting der starter lidt hurtigere op, men ellers er det business as usual der; Det er ikke en dårlig ting, for den performede godt på iOS 7, synes jeg. Men det ekstra kick som iPad'en har fået, synes jeg er godt.
enfenenfenSkrevet 18/09-14 13:44 
Hvordan kører iMessage på din mini, når du skifter mellem portrait og landscape mode (med tastatur fremme)?

Efter 7.1.2 begyndte mit at hakke en del, når jeg gjorde ovenstående.
What is the Matrix?
NaieraNaieraSkrevet 18/09-14 16:55 
Jeg kan kun sige NEJ til den nye browser.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DunwichDunwichSkrevet 18/09-14 17:28 
enfen>
Hvordan kører iMessage på din mini, når du skifter mellem portrait og landscape mode (med tastatur fremme)?

Efter 7.1.2 begyndte mit at hakke en del, når jeg gjorde ovenstående.

Det kører fint; Det er en animation på et sekund, så forstår ikke hvordan du mener det kan nå at hakke, når synsvinklen skifter.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/09-14 17:31, rettet 18/09-14 17:31 
Det hakkede også ad H-til for mig da jeg havde iPhone 4S og opdaterede til iOS7. Løsningen var at slå noget contrast-et-eller andet til eller fra i options. Har ikke iPhone længere så kan desværre ikke undersøge. Men jeg mener jeg skrev løsningen et sted tidligere i tråden :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 18/09-14 17:38 
Naiera>
Jeg kan kun sige NEJ til den nye browser.

Hvorfor egentlig? Bortset fra at man kan ændre rækkefølgen på tabs, så er den da funktionelt som den plejer.
enfenenfenSkrevet 18/09-14 17:39 
Men det hakkede ikke før opdatering til 7.1.2 som jeg husker det. Derfor min undren. Og det havde jeg heller ikke gennemsigtighed slået fra. Burde heller ikke være nødvendigt på den hurtigste iPad mini (Retina).
What is the Matrix?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/09-14 17:42 
Ja det er lidt underligt. Men kort efter iOS7 udkom købte min mor iPhone 5, som jo var ret ny, og det hakkede også på den.
Spiller nu: Phantasy Star IV
enfenenfenSkrevet 18/09-14 19:34, rettet 18/09-14 19:38 
iOS 7 har altid kørt flydende på min 5'er. Eller for det meste. Har da set et hak eller to.
What is the Matrix?
NaieraNaieraSkrevet 18/09-14 19:49 
Jmog>
Hvorfor egentlig? Bortset fra at man kan ændre rækkefølgen på tabs, så er den da funktionelt som den plejer.

Jeg får spat af at toppen forsvinder og kommer tilbage hele tiden, og hvis man åbner bogmærkerne skubber den hele hjemmesiden sammen, mens man også bliver nødt til at lukke menuen igen, når man har valgt sit link. Alle de bogmærker jeg har brug for, kan ikke være på favorit-linjen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 18/09-14 20:52 
Ahh, det er en iPad du snakker om. På iPhone ser alt ud som det plejer. Har ikke fået opdateret min iPad endnu.
NaieraNaieraSkrevet 18/09-14 22:41 
Remote virker som det skal igen! Woo! Tak iOS8!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 18/09-14 23:57 
Hmm, i Safari på min iPhone 5, når jeg lavede "open in background" på et link i iOS7 og tidligere, så loadede den rent faktisk siderne, så de var der uanset om jeg var offline eller ej. Nu loader den først siderne når jeg vælger dem efterfølgende. Irriterende.

Kan folk med 5s bekræfte, at det er det samme for dem?
BeanoBeanoSkrevet 19/09-14 00:20 
Er Safari forbedet så tabs ofte ikke genlæses efter de genaktiveres?

F.eks. et issue hvis man her på P:R er ved at skrive et svar og går til anden tab, og når man venter tilbage er svaret nulstillet. Nok noget der først fixes når Apple propper nok RAM i deres enheder, måske?
enfenenfenSkrevet 19/09-14 08:10 
Det er uden tvivl et RAM problem. Men har ikke prøvet iOS 8 endnu.
What is the Matrix?
BeanoBeanoSkrevet 19/09-14 08:35, rettet 19/09-14 09:10 
Tror jeg desværre også :(

Begyndte i går at få et underligt problem på min Mac Mini som jeg har fast tilsluttet TV'et i stuen - den er dedikeret til XBMC, bruges ikke til andet og opdateres derfor aldrig. OSX updates og andet Apple lir er slået helt fra, og har ikke opdateret hverken OSX eller XBMC i lang tid - ca. 1 1/2 år - og kører ikke andet brugersoftware på den, så jeg ved den altid fungerer. Men alligevel begyndte jeg at få korte 1/2 sekunders lydudfald mens video filer blev afspillet. Konsekvent (både lokale filer og fra NAS) og ca. hvert 2-3 min. Meget mystisk og frustrerende! Prøvede at genstarte alt - Mac Mini, router, NAS, TV, osv. Slettede alle plug-ins og slog næsten alle services fra, men lige meget hjalp det. Opdagede så at hvis jeg pillede Mac'en af nettet og afspillede video filer fra intern HDD'en - var der ingen issues. Så snart jeg tilsluttede den til nettet igen, begyndte problemet igen med det samme filer fra HDD'en.
Kom så i tanke om at jeg jo havde opdateret min Apple TV enhed (3.gen, uden jailbreaks som jeg kun bruger til Netflix og AirPlay) nogle timer før for at slippe for at få den generende update-advarsel. Pillede den fra nettet (dvs. hev strømmen), og så kørte det igen perfekt på Mac Mini'en med det samme. Det viser sig så at så snart Apple TV er i sleep-mode/dvale står den åbenbart og scanner netværket som kan give problemer (ældre OSX versioner måske?). Men kun i sleep-mode - så snart Apple TV enheden er aktiv (tændt diode) er der ingen problemer. Det er 100% konsekvent at den giver problemet i sleep-mode. Har forsøgt at slå alt med family sharing, iTunes og AirPlay over iCloud - men har ingen effekt.

Håber der snart kommer et fix fra Apple - helt sikkert jeg ikke tør installere iOS8 på andre enheder lige foreløbigt hvis de kan fucke det op på noget så simpelt og lukket system som Apple TV.

Spader!

EDIT: Kan se det åbenbart er muligt at downgrade Apple TV firmwaren via iTunes, så det vil jeg prøve i aften.
ElgenElgenSkrevet 19/09-14 10:16 
Er det kun fra 4S og frem at iOS8 kommer til? Har nemlig kan nemlig ikke se besked om ny system-update på min iPhone (4)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ProzelProzelSkrevet 19/09-14 10:30 
Jep. iPhone 4 får ikke iOS8.

Er der nogle andre udover undertegnede som overvejer en iPhone 6+?
3of193of19Skrevet 19/09-14 12:08 
Jeg burde få en 6'er fra arbejde til november, håber de gir os mulighed at lægge en tusse eller hvad forskellen nu er og få en 6plus istedet.
JmogJmogSkrevet 19/09-14 16:24 
Får en 6 Plus'er fra arbejdet. Hvornår afhænger helt af hvor mange teleselskaberne (vi køber dem via 3 og TDC) får leveret af dem til os/hvor mange de har fået. Bestilte min lige efter jeg så præsentationen :-)
BeanoBeanoSkrevet 19/09-14 16:33 
Får vist en normal 6'er fra mit arbejde, tror den store bliver for trals at slæbe rundt med.
dRxLdRxLSkrevet 19/09-14 20:25 
Beano: Du burde kunne beskytte din Mac Mini imod dit Apple TV's hærgen-i-søvne ved at blokere sidstnævntes MAC adresse i førstnævntes firewall.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 19/09-14 20:34 
Super forslag, tak. Vidste jeg ikke man kunne i OSX ;)

Har dog i dag downgraded ATV's firmware og ser ud til at løse problemet her og nu. Men før eller siden skal den opgraderes igen...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/09-14 20:07 
Ude i værkstedet på arbejde har vi en iMac stående (nyere model, ved ikke hvilken), som har været tabt på gulvet og fået smadret chassis og skærm. Kunden har købt en ny og nu snakker de om at den bare skal smides ud.

Kan man konfigurere sådan en til KUN at benytte en ekstern skærm? I så fald er det jo besværet værd at hive motherboardet ud og bygge ind i noget andet = stationær PC :)

Det er noget jeg kan tage gratis, så der er ikke rigtig noget at miste ved at prøve. Men Mac OS aner jeg ikke en skid om :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 22/09-14 21:02 
Kan altid smide et andet OS på. Som Windows eller Linux.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/09-14 21:06 
Det ved jeg godt. Der ryger nok Linux på uanset :) Men jeg tænker om hardwaren er så vanskelig at den primære skærm ikke kan disables. Hvis jeg kender Apple ret, så er der ikke ligefrem tale om standard Display Port eller DVI skærmen er forbundet med internt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 22/09-14 23:57 
Det er ikke utænkeligt at du kan købe en thunderbolt til dvi adapter og så få det hele til at fungere som du vil.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/09-14 17:38, rettet 24/09-14 17:40 
I går havde jeg nogle problemer med at maskinen ikke ville lave andet end sort skærm efter opstart, men efter jeg geninstallerede Maverick anden gang så ser det ud til at virke perfekt nu :)

Jeg har lånt en Thunderbolt til HDMI adapter fra arbejde og det virker umiddelbart meget fint. Min anden skærm er 1680x1050, og jeg har formået at sætte den til primær og herefter til screen mirroring. Noget jeg rigtig godt kan lide er at den husker at den sekundære skærm skal være den primære, hvis jeg disabler mirroring igen. Også efter reboot og shutdown, så det virker som om det vil være rimeligt problemfrit.
Jeg har dog ikke prøvet at sætte mit TV til som anden skærm og se om det vil forsage problemer da det er 1080p, altså om den vil defaulte alle mine skærm-indstillinger. Jeg ved heller ikke hvad der vil ske hvis jeg vælger at sætte endnu en skærm til (den har to Thunderbolt udgange), men så længe den ikke nulstiller mine settings burde det kunne lykkedes.

Ellers er det vidst muligt (dog kun med originalt Mac-keyboard...) at fremtvinge screen mirroring ved at trykke Command + F1 eller Command + Option + F1. Så det kan være jeg må anskaffe mig sådan et. Det er heller ikke det værste keyboard i verden.

Noget der kan være et problem er den indbyggede recovery manager, som jeg mener man tilgår med Command + Option + P + R når man tænder maskinen. Den vil kun vise på den primære skærm.
Jeg ved ikke om dette løser sig selv når jeg piller skærmen ud, men jeg har min tvivl. Og jeg forudser at skærmen nærmest flækker i to når jeg fjerner den :p

Er der nogen herinde der har en Mac og to skærme, som vil være flinke og prøve om i kan lave screen mirroring i recovery-menu'en ved at trykke Command + F1, eller Command + Option + F1? Som sagt virker det ikke med et 3rd party keyboard :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 24/09-14 18:52 
Jeg kan godt prøve, men så bliver det med en macbook pro og en ekstern skærm.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/09-14 18:54 
Det må du meget gerne :) Mon ikke det fungerer ens?
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 24/09-14 19:10 
Det gør det muligvis hvis det er et USB keyboard. Med et Bluetooth tør jeg ikke rigtig komme med et bud.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/09-14 19:14 
Det skal være den model med numpad hvis jeg skal købe. Det er USB ikke sandt?
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 24/09-14 20:05 
Jo.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/09-14 20:13, rettet 24/09-14 20:14 
For nu at besvare mit eget spørgsmål; Jo det er med USB :)
http://store.apple.com/us/product/MB110LL/B/apple-keyboard-with-numeric-keypad-english-usa?fnode=56

Jeg prøvede at slukke computeren og pille den anden skærm fra. Så starter den som forventet helt normalt. Men da jeg satte min PC-skærm til igen, gik den tilbage til mirroring og satte dén som primær. Sådan!
Har lige sat mit TV til i stedet og det satte den også bare som Mirror, dog med iMac'ens skærm som primær. Bliver spændende at se om den husker at jeg gerne vil have min Samsung PC monitor som primær når jeg sætter den til igen.

Fungerer ret godt må man sige :) Det hele står og falder bare lidt med om jeg kan bruge recovery-menu'en på den eksterne skærm. Vil gerne have muligheden for at lægge Linux over på og geninstallere Mavericks hvis jeg en dag skulle få brug for det.

EDIT: Tak Jmog :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/09-14 22:25, rettet 25/09-14 22:26 
Dr. Laks: Ved du ca. hvornår du har tid til at afprøve dette? :)

On Topic: Vi fik en demo model af iPhone 6 i butikken i dag. Den var utrolig let og de runde kanter gjorde den behagelig at holde. Men den føles også mere plastikagtig end nogen af deres tidligere telefoner, og som der var en anden der nævnte, så er de vandrette grå streger på bagsiden (som fremstår _meget_ plastik-agtige og cheap) ikke særlig pænt. I det hele taget virker det som noget der burde være langt billigere end deres tidligere udspil.
Men jeg er sikker på det er en god telefon ellers og skærmen er vanen tro utroligt lækker :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
amnesiaamnesiaSkrevet 26/09-14 11:42 
Har du brug for et Apple keyboard vil det formentlig være noget jeg kan finde frem til dig og droppe af engang ved lejlighed.
Græsset ER grønnere på den anden side!
millenniummillenniumSkrevet 26/09-14 21:05, rettet 26/09-14 21:06 
Erfaringer efter en uge med iOS8 på ipad mini og iphone 4S

Kører stabilt. Ikke den store revolution. Har oplevet to forringelser:

Det er blevet svært at aktivere et udvalgt stykke tekst fra en webside, uden at det fucker helt op. (Når jeg skal kopiere en tekst).

Og jeg har oplevet lidt freeze med keyboardet.

(Og de fucking emoji symboler, som har fået sin egen tast, selvom jeg skriver i et miljø hvor det overhovedet ikke er relevant. Fuck dem)
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/09-14 02:45 
Nu fjernede jeg skærmen på min semi-defekte iMac. Mod al forventning så defaulter maskinen faktisk til at bruge den eksterne skærm. Desværre er det så dumt lavet at en af temperatur-sensorene er forbundet til display-driveren, som sidder på skærmen. Og desværre ingennem IC'er, så det er ikke bare at lodde den på motherboardet :(
Det betyder at blæseren går fuldstændig apeshit kort efter man tænder og alt kører i sneglefart.

Boot logoet kommer dog på den eksterne skærm, hvad det aldrig gjorde før jeg pillede den interne fra. Findes der mon terminal kommandoer der kan disable den føler, eller et program der kan bruges?
Spiller nu: Phantasy Star IV
enfenenfenSkrevet 27/09-14 08:57 
SmcFancontrol? (Til osx)
What is the Matrix?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/09-14 12:18 
Tak det vil jeg prøve :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/09-14 13:46, rettet 27/09-14 14:31 
Det virkede desværre ikke. Prøvede med noget der hedder "Macs Fan Control" i stedet, hvor jeg fint kunne justere blæseren ned. Men det hjalp ikke på hastigheden desværre.

Nu har jeg skåret alle ribbon kabler af LCD Driver-PCB'et og forbundet det igen. Nu tror den selvfølgelig at jeg har den interne skærm sat på, men hastigheden er korrekt igen, som forventet.

Mens skærmen var pillet af sagde Macs Fan Control at der var disse sensorer forbundet:
Ambient
CPU Proximity
GPU Diode
Mem Controller
Apple HDD WDC

Jeg troede egentlig at det var Ambient den var gal med siden den sagde omkring 9-10 grader. Men nu hvor jeg har skærm driveren på igen, dukker der også "LCD proximity" op, som selvfølgelig er den der manglede.

Den store Apple-tråd

Pænt ser det jo ud... :)

Spørgsmålet er om driverboardet vil fungere hvis jeg trimmer det lidt. Og om det kan disables, ved at aflodde den store IC (eller måske nøjes med krystallen ved siden af), og så temp sensoren bliver ved med at virke...?
Det skal i hvert fald ikke cuttes lige ved hjørnerne da jeg har målt gennemgang fra sensoren til nogle modstande lidt længere nede af boardet. Men hvis det kunne cuttes til ~10-20cm vil jeg være tilfreds.

EDIT: Tis! Det virkede desværre ikke :) Cuttede ved de to hvide cirkler og sleb kanterne fine og runde så der ikke var kortslutninger mellem de mange lag i PCB'et. Desværre så virker hverken temp måler eller driveren, så resultatet er det samme. Mega sløv computer og en masse larm.

Intet andet for end at høste delene og gemme dem væk til der dukker en op på DBA hvor bundkortet ikke virker :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/09-14 15:39, rettet 27/09-14 15:40 
Hvad er et realistisk beløb man kan sælge hardwaren for? PSU, MB, RAM, højttalere, kamera, kabler og skruer er med og alt virker perfekt.

Harddisken har jeg tænkt mig at beholde.
Spiller nu: Phantasy Star IV
amnesiaamnesiaSkrevet 27/09-14 20:30 
Det er formentlig ikke så nemt at få afsat til en "Average Joe", men prøv hol.dk eller hwt.dk eventuelt.
Græsset ER grønnere på den anden side!
nerosnerosSkrevet 28/09-14 07:54, rettet 28/09-14 07:55 
Martin du vil få mest ud af at sælge det til ham her:

De skriver:
"Har du en defekt mac kan jeg måske reparer den eller
at jeg køber den til reservedele, så andre kan få glæde af den."

http://www.maccph.dk

Jeg har før været hjemme hos ham da jeg skulle have lavet min egen Mac nogle år siden. Han køber op af brugte Mac's og bruger det til at reparere med.
Bashful Neophyte
dRxLdRxLSkrevet 28/09-14 10:14, rettet 28/09-14 10:17 
Beklager at jeg var for langsom til at lave den test, Hr. Konge.

Men hvorfor går du ikke all-in og afprøver et andet styresystem end OS X på den nu? Kan jo være at f.eks. Linux vil give dig den grad af kontrol du har brug for til at kunne styre temperatur reguleringen og CPU stepping?

Jeg har booted mine macs fra linux installationer fra USB diske. Alt du i virkeligheden behøver er at bruge en af dine eksisterende linux installationer til at lave en USB boot disk ( http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-ubuntu ) og så få det testet.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/09-14 13:31 
Det er helt okay :)

Det skulle faktisk bare være for at bruge den som Mac at den var lidt interessant. Min stationære er en tand kraftigere, og kører allerede Linux så der var ikke rigtig noget at hente ved at bruge Mac'en til det :)

Jeg har pillet delene ud og smidt det ødelagte chassis og skærm ud. Det kan være der dukker en op med defekt bundkort som jeg kan købe til en slik. Om ikke andet så har jeg høstet en 1tb hdd fra den. Og rammen kan måske også bruges i andet?
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 09/10-14 10:17, rettet 09/10-14 10:57 
El Giganten har nogle preowned iphone 4 som jeg overvejer at bruge til sønnen, men hvordan er det nu? Var der antenneproblemer med 4'eren, eller var det enkelt-tilfælde som var kørt op i pressen?

Den vil stort set kun bruges i storkøbenhavn og andre byer, så steder hvor dækningen er solid.
The medium is the message.
SonicSonicSkrevet 09/10-14 10:48 
4eren har antenne problemer, ganske korrekt. Havde det selv på 2 telefoner herhjemme.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
BeanoBeanoSkrevet 09/10-14 10:49 
En bumper kan vel løse det?
2'159 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig