X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store Apple-tråd


Svar
MajorPMajorPSkrevet 01/11-05 12:37 
Nu bestilte jeg min iMac G5 i går, og fik lige idéen til at Mac-brugere herinde kunne anbefale programmer og lignende i denne tråd.

Det var det eneste, så skyd løs... :-)
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
2'159 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Svar
BeanoBeanoSkrevet 25/04-11 10:06, rettet 25/04-11 10:15 
Hvordan bruger man Windows tastatur layout i OSX når man har tilsluttet et Windows tastatur?

F.eks. hvis jeg skal bruge @ og \ (backslash) kan jeg ikke bruge tasterne som vist på Windows tastaturet men skal i stedet bruge Mac-måden.

Jeg ønsker ikke at bruge et Apple/Mac tastatur da mit primære arbejde foregår i Windows miljø via Parallels hvor tastaturet fungerer som det skal :)
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 29/04-11 23:34 
Du burde kunne bruge et alm. tastatur, men anyway, @ = alt+' (til højre for ø), \ = alt + shift + 7
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 29/04-11 23:51 
Ukelele: http://scripts.sil.org/ukelele

Apple gør mange ting godt, men keyboards og keyboard layout er ikke én af dem... Med ovenstående kan du bruge et ordentligt keyboard og så flytte tasterne rundt som du vil. Fra 10.5 (svjh) behøves man heller ikke nogen hacks for at få OSX til at fatte at man godt vil bruge sit cutsom keyboard layout hele tiden...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 01/05-11 02:59 
RJK>
Apple gør mange ting godt, men keyboards og keyboard layout er ikke én af dem...

Det er vist en ret subjektiv holdning. Jeg vil til hver en tid hellere sidde med mit Apple aluminium keyboard end så meget andet.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
NaieraNaieraSkrevet 01/05-11 04:43 
Jeg er også vild med mit Apple keyboard. Det erstattede et, som jeg havde brugt i et årti, og som jeg ellers troede jeg aldrig ville kunne undvære.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 01/05-11 07:49 
Ja deres keyboards er nice, men kan ikke finde mig tilrette med layoutet - speciel når jeg primært arbejder i Windows miljø.

@Rune: Takker for tippet. Kigger på det og håber man stadig kan bruge restaturet uden remapping med Parallels.
nerosnerosSkrevet 01/05-11 08:28, rettet 01/05-11 08:29 
Er det ikke bare en vanesag med de keyboards. Jeg har aldrig haft problemer med layoutet på mine Apple keyboards igennem tiderne. Derimod har jeg altid været lidt træt af PC'ernes keyboards fordi jeg er mere vandt til at bruge Apples produkter.
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 01/05-11 08:39 
Problemet er som sagt at jeg konstant skifter imellem OSX og Windows miljø hvor knapperne sidder forskelligt.
nerosnerosSkrevet 01/05-11 09:35 
Ah! Ok ja så kan jeg bedre forstå det ;-)
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 01/05-11 09:59, rettet 01/05-11 10:00 
Nogen der kan anbafale en god - og ikke alt for dyr - textedit app til iPad? Jeg bruger meget dropbox men har ofte brug for lige at lave et par rettelser i et word doc med min iPad.
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 01/05-11 10:33 
CenobiteDK>
Det er vist en ret subjektiv holdning. Jeg vil til hver en tid hellere sidde med mit Apple aluminium keyboard end så meget andet.

Jeg siger ikke at der ikke findes værre produkter, men hvis man skal sammenligne med hvad man ellers forstår ved Apples kvalitet, så er deres keyboards og mus typisk langt fra dette niveau. Efter min mening fordi de lider af en grundtanke om at det er vigtigere at de ser pæne ud, end at de er gode at bruge. Hvilket måske er fint for dem der bruger deres computer begrænset, men når man arbejder med det hele tiden, er det ikke værd at spilde sin tid på.

Som bevis nævner jeg bare lige hockey puck-musen fra iMac. Det er den ringeste mus jeg nogensinde har prøvet - og jeg har været igennem alverdens elendige mus i 80'erne :). Pga. sin designform er den nærmest ubrugelig; det er Apple når de er værst.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 01/05-11 10:46, rettet 01/05-11 11:00 
Det er altså over 10 år, og adskillige computer generationer siden, at den mus var aktuel.

Hvad med lige at holde os til hvad der rent faktisk bliver snakket om; tastaturet.
Kig på på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Keyboard
Der kan det tydeligt ses at samtlige keyboards er minimalt afvigende fra et typisk PC keyboard, stort set kun layout der er mest anderledes.
Fra 2007 har de gjort det tyndere, hvilket jeg ser som en klar fordel. På de fleste PC keyboard er tasterne 0,5cm-1cm, og har en vandring på >0,4-0,5cm. Med aluminium keyboardet er vandringen 2mm, hvilket, i mine øjne, gør skriveoplevelsen væsentlig mere behagelig. Det er f.eks. ret træls at skrive på en gammeldags skrivemaskine hvor vandringen er op til 2cm og kræver ret hårdt tryk.
Og sjovt nok, er adskillige PC producenter begyndt indenfor de sidste par år, at kopiere Apples keyboard layout til både bærbare og stationære pc.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 01/05-11 11:02, rettet 01/05-11 11:06 
EDIT: Før du rettede:

Derfor er den stadig et perfekt eksempel på filosofien bag. Bare fordi Apple ikke har lavet lige så katastrofale produkter siden (det var vel nærmest også umuligt), så er det bestemt heller ikke fordi man er røget i den modsatte grav.

EDIT: Efter:

Jeg sammenligner ikke med et gammelt generisk PS/2 tastatur eller mus. Jeg sammenligner med Apples øvrige kvalitetsstandard.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 01/05-11 11:57 
RJK>
...hvis man skal sammenligne med hvad man ellers forstår ved Apples kvalitet, så er deres keyboards og mus typisk langt fra dette niveau.

Jeg er rimelig uenig her. Ja, den mus var noget lort, men jeg har også oplevet mange andre muse som heller ikke var gode. Jeg synes bare slet ikke at alle Apple's keyboards og mus helt generelt, er dårligere end andre mærker.

RJK>
...de lider af en grundtanke om at det er vigtigere at de ser pæne ud, end at de er gode at bruge.

At deres filosofi nogle gange har resulteret i et mindre heldigt produkt, behøver ikke betyde at alle deres keys og mus er direkte ubrugelige. At "..det ikke værd at spilde sin tid på." er jo noget fis.
Hvis der ikke var noget der satte design i højsædet, ville vi kraftedeme stadig sidde med computere som de så ud for 10 år siden.
...

Faktisk, så har jeg sgu aldrig oplevet en mus med fedt design som samtidig er rigtig godt at bruge. Hvis du synes en RazorMouse er pæn, så fair nok, jeg synes de ligner lort.
De mus jeg har brugt (bruger) mest, er en Sandberg batteri-fri trådløs mus og så en Apple Mighty Mouse. Den nye Magic mouse er jeg ikke særlig tilfreds med, men det skyldes udelukkende at den er overfølsom for touch.

Men altså, folk har jo forskellige hænder, så der er stor forskel på hvad man synes er godt.

Og for god ordens skyld kan jeg linke til et par gallerier:

Her er verdens mærkeligste tastaturer
http://www.pcworld.dk/galleri/tastaturer2009

10 kiksede spilcontrollere
http://www.pcworld.dk/galleri/spilcontrollere
(læg mærke til hvor mange produkter Microsoft eksperimenterede med.)

Her er Apples største fiaskoer
http://www.pcworld.dk/galleri/apples_store_flop_gennem_tiderne_
- dette er _ikke_ specifikt produkter som er dårligt designede, men produkter som bare ikke solgte nok.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 01/05-11 13:26, rettet 01/05-11 13:29 
CenobiteDK>
Jeg synes bare slet ikke at alle Apple's keyboards og mus helt generelt, er dårligere end andre mærker.

Mener du da at Apples generelle kvalitetsstandard er som alle andre mærker og at dette er den generelle opfattelse? Nej, vel?

Apple er efter min, og vel de flestes, opfattelse generelt langt foran konkurrenterne når man ser på at lave godt, flot og brugervenligt hardware og software - generelt godt design, med alt hvad det indebærer. De sætter som oftest standarden og andre kan kun håbe at nå dem.

I den referencesammenhæng er deres tastaturer og mus både nu og historisk ikke af samme kvalitet. Det er dét jeg siger. Jeg vil tro at de fleste er enige, hvis de sætter sig ind i det.

Og det andet vi så diskuterer mellem linierne, som jeg opfatter det, er den inkarnerede Apple-brugers dedikation til alt der er Apple. Det forstår jeg simpelthen ikke. De laver mange gode ting, og de laver mindre gode ting. Sådan er det jo bare. Selvom de er førende på mange områder, er de jo ikke perfekte - hvordan kan det provokere nogen at konstatere dét? Jeg har selv været Mac-bruger i mange år, men kan stadig ikke forstå denne tendens.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 01/05-11 13:31, rettet 01/05-11 13:38 
RJK>
Hvilket måske er fint for dem der bruger deres computer begrænset, men når man arbejder med det hele tiden, er det ikke værd at spilde sin tid på.

Jeg er helt uenig. Nu sidder jeg jo ikke og decideret arbejder ved min hjemmecomputer (det gør jeg på arbejdet, ved mit bærbare tastatur), men derudover bruger jeg jo hjemmecomputeren (som jo er min bærbare med skærm og tastatur sluttet til) ret meget. Jeg har også skrevet mit speciale på det her setup.

De har helt sikkert sigtet efter at det skal se pænt ud, som med alt andet fra Apple, men tastaturet er altså også bare så behageligt at bruge. Layoutet generer mig overhovedet ikke, og knapperne er bare så rare at trykke på. Før havde jeg et Compaq-brandet tastatur fra Logitech, som jeg var helt vild med. Jeg prøvede andre tastaturer som jeg skiftede computere gennem årene, men ikke før det her Apple-tastatur fandt jeg noget, som jeg gad blive ved med at bruge.

Men jo, den der hockey puck-tingest var nok noget af en brøler :) Jeg har heller ikke hørt for meget godt om deres nye, magiske mus.

Mit keyboard
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 01/05-11 14:11 
Du er helt uenig i min generelle kommentar om, at det ikke - for dem der bruger deres computer hele tiden - er værd at spilde sin tid på tastaturer og mus der er designet til at se godt ud, fremfor til at være gode at bruge?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 01/05-11 14:15 
Jeg er helt uenig i, at f.eks. mit tastatur udelukkende ser godt ud, og ikke er godt at bruge.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 01/05-11 14:33, rettet 01/05-11 14:35 
Jeg har ikke udtalt mig eksakt om dit tastatur, og det område du har citeret handlede da bestemt ikke om dette. Jeg har derudover udtalt mig om den generelle tendens set over en længere periode.

Når vi snakker keyboard-layout så mener jeg jo ift. programmering, hvor man hele tiden bruger specialtegn, som ofte er placeret mærkeligt og uhensigtsmæssigt i Apples standard DK layout. I sådan en grad at man efter min mening er nødt til at ændre det, hvis man ikke lige er opvokset med det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 01/05-11 17:50 
RJK>
... så mener jeg jo ift. programmering, hvor man hele tiden bruger specialtegn, ...

Og hvordan skulle vi vide det? For det er da helt normalt at alle tænker på programmering ift. tastatur layout. Nej vel.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 01/05-11 18:29 
RJK>
I den referencesammenhæng er deres tastaturer og mus både nu og historisk ikke af samme kvalitet. Det er dét jeg siger.

Jeg ved godt hvad du siger, og jeg er ikke enig.

RJK>
Og det andet vi så diskuterer mellem linierne, som jeg opfatter det, er den inkarnerede Apple-brugers dedikation til alt der er Apple. Det forstår jeg simpelthen ikke. De laver mange gode ting, og de laver mindre gode ting. Sådan er det jo bare. Selvom de er førende på mange områder, er de jo ikke perfekte - hvordan kan det provokere nogen at konstatere dét? Jeg har selv været Mac-bruger i mange år, men kan stadig ikke forstå denne tendens.

Jeg er ikke inkarneret mac bruger. Har "kun" kørt mac siden 2008. Jeg skiftede fordi jeg havde en langt bedre oplevelse ved generel dagligdagsbrug.
Hvorvidt andre bliver provokeret skal jeg ikke udtale mig om, men dit første indlæg kan næsten kun forstås helt generelt for deres keyboards og mus. At det bunder i hvorvidt layoutet er programmerings-venligst, er lidt svært at gætte. På det punkt er jeg for så vidt enig.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 01/05-11 18:50, rettet 01/05-11 18:51 
CenobiteDK>
Og hvordan skulle vi vide det? For det er da helt normalt at alle tænker på programmering ift. tastatur layout. Nej vel.

Men hvad skulle det ellers være? Det er jo stadig QWERTY, så der er jo ikke rigtigt andet end specialtegnene der er til forskel. Hvis man kun bruger bogstaver, skal man vel ikke diskutere keyboard-layout?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 01/05-11 19:05 
@ og \ er jo ikke forbeholdt programmører.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
HeroldHeroldSkrevet 01/05-11 19:44 
Der vil jeg nu give RJK ret. Hvis Apple smider deres tegn på steder, der ikke er standard, så er det en belastning - mest for programmører, men ikke kun.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 01/05-11 20:02 
CenobiteDK>
Jeg ved godt hvad du siger, og jeg er ikke enig.

Lad mig sige det sådan her:

Hvor mange kender du, der arbejder med deres tastatur hele tiden (vel primært programmører og andre computertekniske samt skribenter og forfattere) der har valgt at købe et specifikt Apple-tastatur, fordi de har konstateret dét er det bedste - og som vel og mærke IKKE har en Mac? Ingen?

Hvis Apple-tastaturer var så fremragende, ville alle andre også bruge dem. Og jeg kender i hvert fald ingen - til gengæld mange Mac-brugere der ikke bruger Apple-tastaturer. Jeg har det sådan, at når en Mac-bruger siger Apple-tastaturer er de bedste, så er det som dengang Nintendo 64-ejere sagde, at der var fremragende spil i alle genrer til den konsol.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
King ChaosKing ChaosSkrevet 01/05-11 22:06 
RJK>
så er det som dengang Nintendo 64-ejere sagde, at der var fremragende spil i alle genrer til den konsol.

Det var der jo...
BeanoBeanoSkrevet 02/05-11 08:30, rettet 02/05-11 08:31 
Nogen der har oplevet at FaceTime og AppStore ikonerne insisterer på at være i Dock'en efter opstart af OSX (v10.6.7)?

Jeg har fjernet fluebenet i "Start i dock" og "Åben ved log ind" men alligevel placeres de to ikoner ALTID i dock ved opstart men programmerne er ikke startet.
BeanoBeanoSkrevet 19/05-11 09:33 
Jeg "bumper" lige ovenstående spørgsmål... anyone?
DarkbeatDarkbeatSkrevet 19/05-11 10:04 
Er de der stadig ved genstart, selvom du har trukket dem ud af docken?
BeanoBeanoSkrevet 19/05-11 10:09, rettet 19/05-11 10:09 
Ja - hver gang. Har fjernet dem mange gange men de bliver ved med at dukke op i docken som om det er et script under opstart der opretter dem igen.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 19/05-11 10:29 
Googler lidt: (Første hit)
"my problem was that I had parental controls on. if you think that might be the reason, go to:
System Preferences>Parental Controls>(and if Parental Controls are enabled)Open Parental Controls..>unclick 'Allow User to Modify the Dock'"
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
BeanoBeanoSkrevet 19/05-11 10:33, rettet 19/05-11 10:42 
Jeg kan selvfølgeligt godt fjerne/tilføje/flytte andre programmer i docken - kun de to programmer der dukker op igen efter hver genstart. Børnesikring er helt slået fra.

EDIT: Jeg kører med nyeste OSX version (10.6.7) som er helt opdateret.

EDIT 2: Jeg er også administrator på maskinen så det er heller ikke noget med sikkerhed.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 19/05-11 10:41 
Kan tjekke når jeg kommer hjem, men jeg har slet ikke FaceTime.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
BeanoBeanoSkrevet 19/05-11 10:42 
Den kom ifm. med en update af OSX.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 19/05-11 10:47 
Det ser ud som om man skal bruge cowboy-tricks for at slette det.

http://www.neowin.net/forum/topic/988516-facetime-icon-reappearing-on-dock/
BeanoBeanoSkrevet 19/05-11 10:58 
TAK!!!

Fjernede FaceTime og AppStore fra com.apple.dockfixup.plist filen og nu er de væk fra docken efter genstart :D

Det vilde er at selv om man helt afinstallerede FaceTime, så blev den ved med at dukke op i Dock'en men bare med et ?-ikon.
millenniummillenniumSkrevet 20/05-11 09:03 
Jeg har gravet lidt i skabene og fundet en omgang ældre macspil (fra før intel kom på banen).

Ved i om der typisk er udgivet patches til spil, så de kan køre på intel macs?

Jeg har bl.a. lidt nyere spil som Sims2, Tiger Woods 2005 og Myst IV. - Kunne ærligt talt godt tænke mig at spille dem igen.
The medium is the message.
Zzap!Zzap!Skrevet 20/05-11 10:33, rettet 20/05-11 10:38 
RJK>
Når vi snakker keyboard-layout så mener jeg jo ift. programmering, hvor man hele tiden bruger specialtegn, som ofte er placeret mærkeligt og uhensigtsmæssigt i Apples standard DK layout. I sådan en grad at man efter min mening er nødt til at ændre det, hvis man ikke lige er opvokset med det.

Jeg tror dit problem med Mac tastaturet kan summeres meget godt af ovenstående. Du er ikke vant til det, og derfor er det "mærkeligt og uhensigtsmæssigt".
Der er ikke noget specielt godt eller gennemtænkt, eller standard for den sags skyld, ved den måde PC tastatur layoutet er lavet på. Det er bare noget IBM fandt på engang i starten af 80erne.
News at eleven: Folk kan ikke lide ting de ikke er vandt til!
Sådan har det altid været.
Det har intet at gøre med om det de er vant til, faktisk ikke er særligt godt, eller måske bare er lige så godt som alternativet.
Et godt eksempel er dét at mange folk fortrækker at sidde med hænderne bukket 45 grader bagover når de skriver, "for tastaturet skal jo op i ordentlig skrivehøjde".
Der er intet ergonomisk der taler for at det er bedre at have tastaturet vinklet. Tværtom ville det muligvis være bedre at have det vinklet en smule den modsatte vej.
Det er udelukkende en konvention som hænger i fra skrivemaskinens tid, hvor man af tekniske årsager var nødt til at have tastaturet hævet. Dér var det nødvendigt at vinkle det, for at de sekretærerne der jo sad i normal skrivebordshøjde til andet papirarbejde, ikke skulle ramme flere taster på een gang.
Jeg har en teori om at seneskedehinde betændelse ikke kommer fra musebrug, men fra tastaturer der er vinklet.
På samme måde kan jeg forstille mig at Mac tastaturet, som er meget blødt vil virke "forkert" på folk som er vant til hårdere tastaturer. Personligt har jeg oplevet, at min skrivehastighed er gået betydeligt i vejret efter at jeg begyndte at skrive på det.
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 20/05-11 10:49 
Hvis du insisterer...

Zzap!>
Jeg tror dit problem med Mac tastaturet kan summeres meget godt af ovenstående. Du er ikke vant til det, og derfor er det "mærkeligt og uhensigtsmæssigt".

I forhold til layout: ja. Selvfølgelig er det kun en vanesag - det var jo netop det jeg skrev. Men det er en meget dybt siddende vane for folk der bruger deres tastatur meget, så derfor er det stadig relevant for alle der ikke er opvokset med Apple layout, som jeg skrev. Og jeg tillader mig at mene, at det er langt, langt de fleste. For det er jo ikke bare Windows-tastaturer og IBM siden 80'erne - det er praktisk talt alt andet end Apple.

Hvis det ikke var vanesager, ville ingen vel bruge QWERTY-tastaturer i dag, da det jo ikke er det mest hensigtsmæssigt layout - men med din indstilling ville du vel syntes det var genialt hvis Apple droppede QWERTY, og så bare mene det var mit problem, at jeg ikke kunne vænne mig til noget andet? :)

Derudover har alt det andet jeg kritiserer ikke noget med vane at gøre. Det er bare hardware der ikke lever op til Apples egen standard.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Zzap!Zzap!Skrevet 20/05-11 11:18, rettet 20/05-11 11:19 
Jeg insisterer skam ikke, du er velkommen til ikke at svare, hvis du ikke føler for det. ;-)
Det er ikke mere dybtsiddende end så meget andet man har lært sig igennem sit voksenlivet. Usædvanlige tegn er jo langt fra det man bruger mest i almindelige skriveopgaver.
Det minder mig om når Windows brugere kritiserer OSX for at være mindre "intuitivt". Windows er ikke intuitivt, du kender det bare. Alt taler for at mennesker i vores generation og efterfølgende blive nødt til, af og til at lære sig et nyt sæt regler, og være åbne for at lege lidt engang imellem og ikke bare regne med at når man lukker øjnene og trykker på knappen så sker dette eller hint.

Tingen med QWERTY er, at det er lige så godt som så mange andre layouts. Tests har vist at en tilfældig blanding af taster faktisk ikke er væsentligt ringere. ABC tastaturer er noget af det værste til tifinger skrivning. Velgennemtænkte alternativer som Dvorak layout, giver så små forbedringer at det ikke er værd at bryde standarden for at skifte.
Her er der tale om en standard der er rent faktisk er værd at holde fast på.
Mens specielle isoteriske tegn vel egentlig er bedre at designere til specielle taster eller kombinationer, for de få der bruger dem, så de kan lære dem eller simpelthen bruge et virtuelt eller separat programmør tastatur.

Hvad er alt det andet du kritiserer ved Apple? Puck musen fra 98? Den er jo et for længst overstået kapitel, og SÅ slem var den altså heller ikke.
Magic Mouse er en fantastisk god mus. Ikke perfekt (hvad er det BTW?), men scroll og bladre funktionen alene, er simpelthen en af de største interface forbedringer jeg nogensinde har oplevet. Det er så for dumt at man skal ind i terminalen for at få udvekslingshastigheden op på over 2:1, men når det gjort er jeg aldrig støt på en mus der kommer tæt på.
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 20/05-11 12:32, rettet 20/05-11 12:33 
Du insisterer ved at genoplive en måned gammel diskussion, der var fint lukket.

Det du skriver er generelt noget ævl og præget af at opfylde alle mine fordomme om Apple-fans. Fordi jeg kritiserer Apples keyboards og mus, så konkluderer du automatisk at jeg er Windows-bruger eller kommer fra Windows. Det er dén tankegang der gør at jeg aldrig vil kunne tilhøre den gruppe, på trods af at jeg har brugt Mac i meget længere tid end flere af jer der udtaler jer, og tæt på intet godt har at sige om Windows og deraf aldrig har brugt det mere end jeg ikke kunne undgå: de gør alting til enten-eller. Enten skal man elske alt der kommer fra Apple, eller også må man være Microsoft-fanboy.

Den tankegang er absurd, fjollet og ærligt talt pinlig, og selvom alle sikkert vil benægte den, så gennemsyrer den også mange af udtalelserne her. Mange vil jo nærmest gå igennem ild og vand for at forsvare noget der er himmelråbende idiotisk (hører jeg noget der ligner et forsvar af puck-musen...? ;)), i stedet for at se rationelt på det. Personligt forstår jeg ikke at nogen bruger Windows hvis de ikke er tvunget til det, men i det mindste er de sjældent fanatiske omkring deres valg.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 20/05-11 13:43 
Zzap!>
Jeg har en teori om at seneskedehindebetændelse ikke kommer fra musebrug, men fra tastaturer der er vinklet.

Den tror jeg godt du kan pakke sammen. Jeg bruger de mindst vinklede tastaturer der findes (førnævnte stationære keyboard og det på min MacBook Pro), og jeg har kæmpet med en omgang senehedeskindebetændelse her på det sidste, et par måneder efter jeg begyndte at arbejde på kontor, hvor jeg, ret intensivt, bruger mus til at lave kvalitetskontrol på en hjemmeside.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Zzap!Zzap!Skrevet 20/05-11 14:40, rettet 20/05-11 15:14 
Jeg troede det var een af fordelene ved online fora, at man kunne se hvad andre havde skrevet, selv et godt stykke tid efter og svare på det, hvis man mener man har noget at tilføje.
Men der er måske noget grundlæggende jeg har misforstået?

Jeg er ikke "Apple fan(atisk". Det kan jeg slet ikke se hvor du får fra?
Grundlæggende hænger alt hvad der hedder kommercielle GUIs jo frygteligt fast i den 35 år gamle PARC model, uden nævneværdige forbedringer, men med masser af udvanding og kludges. Det gælder selvfølgelig også Apple, som jo var dem der gjorde de til defakto standarden til at begynde med.
Det skal de ikke have ros for overhovedet.

De laver dog siden Jobs kom tilbage, bedre produkter end så mange andre, og er på mange punkter dem der sætter kvalitetstandarden. Men så langt er du så vidt jeg kan se selv med?

Der vil altid være en stor gruppe der har brug for at være med på et hold, fordi det får dem til at føle sig godt tilpas og sikre. Men der er også dem der har et mere nuanceret forhold, uden at de af den grund synes at alt er lige godt.
Pas på med at bygge stråmænd.

Hvad er det der er himmelråbende idiotisk?
Og nej, jeg forsvarer ikke puck musen. Jeg husker den bare ikke som så dårlig, som du får det til at lyde. Det grundlæggende problem med den var jo bare, at man ikke umiddelbart kunne føle hvad de absolutte retninger var ud fra de runde sider.

Naiera>
Den tror jeg godt du kan pakke sammen.

Nu er du jo kun eet eksempel, men som sagt, det er bare en personlig teori. Måske er det en medvirkende faktor?
Jeg har altid sat følsomheden på min mus så højt, at jeg kun bevæger dem med fingrene. Det føler jeg giver langt den bedste præcision. Men jeg har da godt lagt mærke til at mange bruger håndledet eller sågar hele armen.
Born to kill space
NaieraNaieraSkrevet 20/05-11 15:54 
Jeg bruger USB Overdrive for at få følsomhed nok på min mus. Der var ikke nok med standardindsillingerne.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 20/05-11 16:57 
Kan man også slå acceleration fra med det?

Syntes acceleration er frygteligt og at man som standard ikke kan slå det fra, eller justere det, er helt go'nat :P
Zzap!Zzap!Skrevet 20/05-11 17:56 
Alle mus bruger acceleration og har altid gjort det. Det er måske bare ikke noget du lægger mærke til fordi du, igen, er vandt til een måde at accelere på.
Jeg tror at du meget hurtigt ville finde ud af, hvorfor acceleration er standard hvis du slog det helt fra.
Born to kill space
HeroldHeroldSkrevet 20/05-11 18:09 
Kan det være fordi at en 1-1 translation af ens musebevægelser ville være superskidt på høje opløsninger? :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 20/05-11 18:09 
Der er ikke acceleration på min mus på Windows - eller så er det så ekstremt lavt at jeg ikke bemærker det.

På OSX er der meget acceleration og man kan ikke slå det fra som standard hvilket er frustrerende for mange. Fandt et command line utility til at slå det fra (eller minimere det) men det nulstilles når hastigheden ændres.
BeanoBeanoSkrevet 20/05-11 18:13 
Herold>
Kan det være fordi at en 1-1 translation af ens musebevægelser ville være superskidt på høje opløsninger? :D

Jeg taler ikke om hastighed men acceleration.

Uden acceleration vil cursoren flytte samme distance (på skærmen) uanset hastigheden af bevægelsen af musen på bordet. Mens acceleration vil få cursoren til at bevæge sig afhængig af hastigheden). For mig virker acceleration upræcist men det er selvfølgeligt en smagssag.
Zzap!Zzap!Skrevet 20/05-11 18:27 
Prøv at glide din mus mellem to nøjagtige punkter i en lige linie, først hurtigt og så langsomt i Windows, og se hvad der sker på skærmen. Det er ikke en lille smule acceleration.
Born to kill space
2'159 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig