X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store Apple-tråd


Svar
MajorPMajorPSkrevet 01/11-05 12:37 
Nu bestilte jeg min iMac G5 i går, og fik lige idéen til at Mac-brugere herinde kunne anbefale programmer og lignende i denne tråd.

Det var det eneste, så skyd løs... :-)
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
2'159 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Svar
nerosnerosSkrevet 18/07-08 10:15 
OK takker! Men jeg fandt det her videoklip som forklare det rigtig godt :-)

Så nu er mit downloadings projekt gået igang!

Youtube er din ven!
Bashful Neophyte
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 18/07-08 16:45, rettet 18/07-08 16:47 
Program anbefaling!

Jeg er stødt på et program som jeg lige synes I skal høre om :-)
For nylig kom jeg forbi AppDelete og tænkte "skide smart!". Selvom fjernelse af programmer er absurd nemt, så kan der sagtens ligge filer tilbage i preferences/library, og dem søger AppDelete at tage med. Men.... AppDelete er ikke freeware selvom det er oplyst flere steder. Derfor gik jeg på jagt, og fandt ....
AppTrap ( http://konstochvanligasaker.se/apptrap/ )
Programmet sørger simpelthen for at tage relaterede filer med når du hiver et program i papirkurven. Af-installering er blevet endnu nemmere, og så er det netop freeware, og så er vi glade igen :-)

AppTrap
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 18/07-08 22:33 
Cenobite DK>
Program anbefaling!

Jeg er stødt på et program som jeg lige synes I skal høre om :-)
For nylig kom jeg forbi AppDelete og tænkte "skide smart!". Selvom fjernelse af programmer er absurd nemt, så kan der sagtens ligge filer tilbage i preferences/library, og dem søger AppDelete at tage med. Men.... AppDelete er ikke freeware selvom det er oplyst flere steder. Derfor gik jeg på jagt, og fandt ....
AppTrap ( http://konstochvanligasaker.se/apptrap/ )
Programmet sørger simpelthen for at tage relaterede filer med når du hiver et program i papirkurven. Af-installering er blevet endnu nemmere, og så er det netop freeware, og så er vi glade igen :-)


Minder foruroligende meget om AppZapper, hvem der har plagieret hvem skal jeg dog ikke kunne sige... :)

AppZapper
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 19/07-08 14:45 
dynamitedavo>
Minder foruroligende meget om AppZapper ...

AppZapper minder utrolig meget om AppDelete, men ingen af dem er freeware ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
millenniummillenniumSkrevet 08/08-08 15:31 
...men kan de også finde gamle preference filer m.m. fra programmer som man allerede har fjernet for lang tid siden...? Det ser ud som om man skal bruge program-filen i demovideoen.
The medium is the message.
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 11/08-08 09:52 
millennium>
...men kan de også finde gamle preference filer m.m. fra programmer

AppZapper gør i hvert fald
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
PlaykidPlaykidSkrevet 11/08-08 15:07, rettet 11/08-08 15:08 
Nogen der kender et program/applikation, der gør det lidt hurtigere at previewe store videoclip, og noget så man kan f.eks. hvilke billeder, eller blot nogle få af dem man har i en mappe, uden rent faktisk at gå ind i den? :-)
Spiller nu: Halo 3
la0sla0sSkrevet 11/08-08 18:23 
Hvis du har Leopard kan du enten via quicklook (space) se filen i et hurtigt preview. Du kan også vælge den fjerde visning metode i finderen, altså se din mappe som coverflow, så har du fint overblik over billeder og kan nemt previewe en film eller lignende.
Hvad sker der?
PlaykidPlaykidSkrevet 11/08-08 20:01 
Quickspace er en fin feature. Coverflow må så være det bedste bud på preview indtil videre, videofiler er dog stadigt noget tunge at loade.
Det jeg tænkte på var dog mere noget i stil med den måde laver en lille oversigt over billederne i en mappe, som her:
http://www.pcworld.dk/modules/davinci/getfile.php?id=8507&width=500
Jeg synes desuden thumbnailsne i mapperne er enten for små, eller for store, er der ikke mulighed for at indstille dette?
Spiller nu: Halo 3
la0sla0sSkrevet 11/08-08 20:06 
Du kan højreklikke i en mappe, trykke på "Vis oversigtsvalg" (hvis du kører på dansk), og så køre slideren op.

Jeg synes nu ellers at quicklook er hurtig nok, men men :)
Hvad sker der?
PlaykidPlaykidSkrevet 11/08-08 23:20, rettet 11/08-08 23:21 
"Vis oversigtsvalg" den mulighed har jeg slet ikke, men det er dansk sproget :)

Edit: Jeg ævler, så ikke du skrev "i" mappe, jeg højre klikkede på mappen :P
Det hjalp meget, tak :-)
Spiller nu: Halo 3
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 23/09-08 17:06, rettet 23/09-08 17:15 
Hejsa, jeg var til en fest i lørdags hvor der stod en Mac-Book, og er blevet ret forelsket i sådan en laptop.

nu har jeg haft PC i ca. 10 år, og ikke sådan videre prøvet mac før, hvordan er de som sådan, og er den Mac Book jeg jeg har kigget på god?. havde tænkt mig og bruge den i stuen, på hyllen til at spille alt mit musik, surfe lidt og sådan ting i dagligdagen, ikke spil som sådan.

håber på lidt guide / hjælp

EDIT: hvis der er noget billigere er jeg meget åben for at høre omkring dettte.. har lige hørt om noget der hedder Mac-Mini?

Denne MAC
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
nerosnerosSkrevet 23/09-08 17:41, rettet 23/09-08 17:44 
Hvis du ikke skal bruge den til andet end musik og surfe lidt så er den du linker til ganske fin tror jeg, men jeg har dog hørt at nogle af de "billige" Macs har haft lidt problemer med et for dårligt tastatur hvor knapperne sidder løse og falder af osv. Men det er måske blevet fikset nu? Men hvis du har pengene til det ville jeg vælge sådan en her istedet, men der er selvfølgelig meget stor pris forskel:

Mac Book Pro
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 23/09-08 17:42 
Eller måske en slim ;-)

Jeg må dog sige det må være underligt uden cd drev.

Air
Bashful Neophyte
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 23/09-08 17:56 
jeg vil helst ikke over de 7000,- hvis jeg kunne undgå det.?.

hm? falder tasterne af?!.. det burde da ik ku ske, det jo ikke fordi de ligefrem er billige deres notebooks.?.

er sådan en Mac Mini ikke også fin?
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
la0sla0sSkrevet 23/09-08 17:57, rettet 23/09-08 18:09 
Jeg har selv en pro men ville til de fleste, langt de fleste, anbefale en standard macbook. Og der er intet galt med tastaturet på den eller dem som flere af mine venner har. Men vent evt. lidt hvis du kan, der går stærke rygter om en nylig og meget interessant update!

Men den maskine er god til alt du skal bruge den til, musik, se film, surfing, mail.. og ja er helt fin til ret så meget billedbehandling og normal videoklipning blandt andet.. og det er en maskine der har en lang levetid, sådan ikke bliver slow i løbet af kort tid, da osx generelt kører fint på gamle/ældre maskiner.

edit: en Mac Mini er fin, men du får ikke nok for pengene i forhold til en macbook vil jeg mene.

edit2: hvis du er studerende har apple enten 6-8 % rabat på deres produkter. Studierabatten er ikke andet end at du skal skrive at du studerer på et uni, du skal ikke rode rundt med studiekort. Rygtet vil at mange uden studierabat også kører det stunt. ;)
Hvad sker der?
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 23/09-08 18:53 
Skal sådan en mac formateres ofte?, oplever ofte min pc ( xp ) blir langsom med tiden efter defragmentering / diskoprydning, dog blir det stadig langsomt. efter 4-6 mdr.

- syntes også på en måde det er lidt dyrt 7000.. da den jo ikke er til spil / redigering, men bar surf, afspilning af meget musik.

er der os muligheder for at smide større harddiske i?.

- en mac mini virker for mig som et okai bud, til og ha ståen i stuen med en 15" skærm.

hvordan har Mac det med at køre 24/7? os.v?.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
nerosnerosSkrevet 23/09-08 19:13, rettet 23/09-08 19:13 
Ok det med tasterne er så bare et rygte jeg har ihvertfald heller aldrig set det. 7000 er en ganske rimelig pris for en fin mac. Apple levere jo altid gode kvali varer ;-)

Jeg har selv en gammel Powerbook G4 og den er satme gammel men kører fuldstændig perfekt. Jeg har aldrig formateret den blåt indstalleret nyt styresystem og den slags.

Med hensyn til den mini der så kan det jo hurtigt gå hen at blive dyrere end den notebook hvis du skal have tastatur og skærm eller har jeg misforstået noget?

Køb en notebook det vil du ikke fortryde. Det er en meget lækker sag. Jeg ved dog ikke om man kan få større harddiske i, men ellers kan du jo altid bare købe en ekstern.
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 23/09-08 19:34, rettet 23/09-08 19:35 
Jeg overvejer at købe en Mac Mini som media center til stuen (Xbox Media Center kan installeres på den :D ). Men der skulle blive annonceret nye Mac Book produkter i oktober, så jeg venter lidt for at se om der ikke også skulle komme en Mac Mini "refresh" :)

Nogen herinde der bruger en Mac Mini som media center?
QQSkrevet 23/09-08 20:35 
Beano>
...så jeg venter lidt for at se om der ikke også skulle komme en Mac Mini "refresh" :)

Lige nu går rygterne på at Mini helt fjernes fra sortimentet. Men sker det, kan du jo måske være heldig at finde den billigt i humac eller lignende i stedet for...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
RJKRJKSkrevet 23/09-08 20:42, rettet 23/09-08 20:47 
Jeg bruger kun en Mini, nu gennem 2-3 år, og er meget tilfreds med den og savner ikke noget*. Jeg spiller selvfølgelig heller ikke (på computer) og laver ikke intenstivt grafisk/video-arbejde, hvor den kommer til kort. Jeg har den nok tændt 16 timer i døgnet, og har aldrig haft problemer hardwaremæssigt. Og selvfølgelig aldrig formateret.

Det absolutte plus ved den er, at man kan have flere setups rundt omkring med skærm og tastatur, og så bare flytte den lille maskine rundt. Det bruger jeg meget.

* Det er så løgn... Harddiskplads... 80 GB er temmelig stramt og giver noget bøvl, selvom man har eksterne diske osv.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 23/09-08 22:28 
Det lyder nu meget fixt.
Bashful Neophyte
la0sla0sSkrevet 23/09-08 23:33 
Skal det KUN være mediacenter og intet andet, så er en appleTV jo ikke af vejen sådan koblet til en skærm... altså film, musik, youtube og podcasts. Helt fjollet er det ikke, og den er jo meganem at hacke til eksempelvis safari og meget andet :D
Hvad sker der?
BeanoBeanoSkrevet 24/09-08 08:02 
Apple TV er dog ret lukket som standard og har ikke den store performance hardwaremæssigt til HD. Gider ikke bruge Apple's eget skod medie center software.
Så jeg håber der kommer en nye Mac Mini - ellers må jeg bare købe den nuværende model som jeg har set køre med XBMC.
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 24/09-08 17:01, rettet 24/09-08 17:29 
lige et vigtig spørgsmål, jeg har nu solgt mit pc udstyr men vil gerne beholde min canon Pixma 4500,. ? nogle der ved om den virker med Macbook.?

edit Torsdag, regner jeg med at bestille macbook'en. nogle der ved hvor man kan bestil den til rimelig pris, og få den inden lørdag. bestiller selvfølgelig torsdag morgen.

- ved ikke, hvis man bestiller hos apple om de sender hurtigt. os.v.

har tænkt mig og købe hos ProShop, men er bærbaren med dansk tastatur?. billederne de har af den viser ikke ÆØÅ

Denne her
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
nerosnerosSkrevet 24/09-08 17:33, rettet 24/09-08 17:34 
Jeg vil bare lige indskyde at hvis du bestiller den online skal du ikke regne med at du kan få hjælp i butikkerne hvis den går istykker. Min kærste har haft mange problemer hos Hu-mac da hun ville have hjælp! Lorte butik :-(

Jeg ved ikke det var ihvertfald en bøvlet omgang med Apple osv. da den skulle laves igen.

Jeg vil råde dig til at købe den i en butik her hjemme lavet af kød og blod så kan de ikke trække i land hvis den skulle være defekt eller evt blive det.
Bashful Neophyte
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 24/09-08 17:58 
hva så med fona? de har samme pris som proshop?

FONA - samme pris
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 24/09-08 18:01 
Jeg har en Mac Mini, købt for et halvt års tid siden, og jeg er meget tilfreds med den. Den er støjsvag, kører upåklageligt og fylder næsten ingenting.
Det er klart at 80GB harddisk måske ikke er alverden, men med en ekstern harddisk er der ingen problemer.
Jeg købte det nye aluminium tastatur med (det med kabel og numerisk tastatur), det er super lækkert :-) Og så virker det fint med pc også, så behøver du kun et setup i overgangsfasen ;-)

Hvis du bruger Photoshop, skal du køre CS3. Versionerne under kører ikke helt lige så flydende på en Intel processor. Jeg har et eksternt lydkort på firewire porten samt en ekstern hdd i daisy-chain. Desværre kører det ikke helt top notch i Pro Tools, så det eneste jeg kan påpege er kun 1 firewire port.

Jeg har en bærbar med Vista og den gamle pc med XP, og Mac'en er uden tvivl den hurtigste til at starte op og være klar til at arbejde. Jeg tror jeg er 2/3 konverteret til Mac, det er bare mere behageligt at arbejde med og på :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
nerosnerosSkrevet 24/09-08 18:56, rettet 24/09-08 18:58 
NuckingBigFuts>
hva så med fona? de har samme pris som proshop?

Ja det kan vel godt gå an. Jeg vil bare fra nu af tænke mig rigtig godt om når jeg køber en computer ved en netshop. Det sjove var at min kærstes var fandme købt igennem Apple store..! Nå men lad nu det ligge Fona er jo dansk og dem kan man altid snakke med :-)
Bashful Neophyte
dRxLdRxLSkrevet 24/09-08 19:00 
Denne side er rigtig fornuftig at konsultere med før man kaster sig ud i købet af et nyt apple produkt.

Apple buyers guide
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 24/09-08 22:22 
så det er "dumt" og gå ned og købe en i morgen?.

- når de nye kommer, er prisen så den samme som nu, har ik en øre mere at gi ud nemli, 7799 er max.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
la0sla0sSkrevet 24/09-08 22:24 
Prisen plejer aldrig at stige på deres produkter selvom de refresher.
Hvad sker der?
msxtrdmsxtrdSkrevet 25/09-08 00:00 
Jeg har kørt med MAC intel i 2 år nu og den erstatter fuldstændigt behovet for at eje en PC. Jeg har ikke været udsat for problemer i modsætning til winblows. Dog skete i dag det utænkelige, min kone klarede at dræbe dyret så det kun viser blå skærm og pil. Det var ellers usædvanligt. Noget i fil systemet er vist crappet helt af. Heldigvis er der backup via time-machine så om 2 timer skulle hd' en være gendannet til "i går tilstand" :). Kryds fingre :))
nerosnerosSkrevet 25/09-08 08:08 
Timemachine er fantastisk :-)
Bashful Neophyte
ComradeComradeSkrevet 25/09-08 10:46 
Jeg overvejer kraftigt at købe en iMac - 20 tommer, men er i tvivl om jeg skal købe den med den lille eller store hardware pakke?

Umiddelbart regner jeg ikke med at jeg skal bruge den vanvittigt meget til spil, da udbudet generelt er ret begrænset? - Men selvfølgelig vil jeg gerne have bedst mulige yde evne, så derfor overvejer jeg kraftigt at købe den med 2GB ram i stedet for 1GB.

Men vil jeg få fuld valuta for pengene ved at købe den lidt dyrere model med lidt hurtigere processor, flere ram og bedre grafikkort ? Altså bare til mere generelt brug?
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
dRxLdRxLSkrevet 25/09-08 11:03 
Køb ikke RAM fra Apple, de flår dig for det. Køb med mindst mulig RAM, og køb så supplerende ram fra edbpriser.dk. Apple har altid været rigtig gode til at skrive i manualen hvordan man let selv kan opgradere RAM'en.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
nerosnerosSkrevet 25/09-08 11:10 
Ja do it yourself.
Bashful Neophyte
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/09-08 12:38 
Proshop har en glimrende RAM guide - også til mac :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
la0sla0sSkrevet 25/09-08 13:00 
2 ting:
1. Du kan jo også køre spil fra Windows på den, så tag det med i dine betragtninger.

2. Køb 4gb ram, det er så billigt at andet kan ikke betale sig, og du vil ikke fortryde det. Ikke mindst fordi Apples nyeste styresystemsopdateringer oftest kun kræver mere RAM for at køre upåklageligt på en ældre mac.
Hvad sker der?
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 25/09-08 20:12 
nu jer jeg på nettet med min mac book, :D og bruger safari, hvordan får jeg vinduet fuld skærm??

sorry for OT
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
nerosnerosSkrevet 25/09-08 20:39, rettet 25/09-08 20:39 
Tillykke :-)

Jeg gad godt vide hvordan og hvor hurtigt det går når man kører windows på den?
Bashful Neophyte
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 25/09-08 20:46 
jeg kører med det der fuldte med.. ved ik hvor jeg kan se hvad jeg har, ved bare det er OS X
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
nerosnerosSkrevet 25/09-08 21:19 
Nåh ja ok. Man får sikkert ikke parallels med når man køber en ny mac det er nok noget man skal invistere i ved siden af.

Windows på en Mac.
Bashful Neophyte
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 25/09-08 21:33 
nogle der ved hvad jeg skal gøre, hvis jeg vil ha messenger på den.?
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
IqonIqonSkrevet 25/09-08 21:38 
Jeg vil anbefale Adium. Det er en ganske god IM-klient, som kan customizes godt og grundigt. Den understøtter alt hvad hjertet begærer af IM-services, heriblandt MSN Messenger, ICQ, AIM, Facebook og hvad-ved-jeg.

Adium
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 25/09-08 21:38 
MS Messenger -> www.microsoft.com/mac


Alternativer:
http://www.adiumx.com/
er til at anbefale...
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/09-08 22:33 
neros>
Nåh ja ok. Man får sikkert ikke parallels med når man køber en ny mac det er nok noget man skal invistere i ved siden af.

Kan det ikke klares med Vmware der vidst findes i en gratis version? Men parallels er måske bedre?
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 25/09-08 22:40 
Jeg ved ikke om VMware kan, men Parallels understøtter Bootcamp partitioner. Så du kan installere windows under bootcamp, og have en helt frisk partition til ren windows, som du via Parallels også kan køre under OSX.
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/09-08 22:54, rettet 25/09-08 23:02 
Jeg mener at når man bruger vmware under linux så afsætter man een stor tom fil til det der skal være windows "partitionen" som så egentlig bare bliver fyldt mere og mere op jo mere man ligger i den når man bruger windows. Så mon ikke også det vil være muligt at lave en alm partition og bruge den til windows under vmware.
Jeg vil tro at den som standard (i hvert fald for linux) IKKE blander windows rundt i samme partition som man har linux systemet. Det er vel muligt at få virus med emuleret windows fuldstændig som det er ved alm brug? Iså fald kan man godt forestille sig at det kunne lave en masse FU for hele systemet, selvfølgelig kun mens windows kører.

EDIT: Men jeg gætter bare :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 25/09-08 23:24 
Jeg kører selv en hel del virtualisering på min mac. Min erfaring er at Vmware Fusion ( http://www.vmware.com/products/fusion/ ) er bedre og mere stabilt end Parallels.

Det undrer mig at ikke har set nogen nævne boot-camp ( http://www.apple.com/dk/macosx/features/bootcamp.html ) her i tråden endnu. Hvor de to førnævnte windows-på-mac løsninger er virtuelle systemer der kører med nedsat hastighed inde i OS X, går boot-camp ud på mac'en kører 100% windows (eller linux eller hvad man nu har lyst til at køre på den) uden virtualisering. Hvis jeg skulle spille windows spil på min mac, ville jeg vælge boot-camp til at gøre det i.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
2'159 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig