X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store Apple-tråd


Svar
MajorPMajorPSkrevet 01/11-05 12:37 
Nu bestilte jeg min iMac G5 i går, og fik lige idéen til at Mac-brugere herinde kunne anbefale programmer og lignende i denne tråd.

Det var det eneste, så skyd løs... :-)
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
2'159 emne(r).

Svar
OdinOdinSkrevet 29/08-15 14:48, rettet 29/08-15 14:48 
Dunwich>
Snakkede med en medarbejder i min lokale Humac butik i går, og han kunne ikke hjælpe, andet end fortælle, at Macbook'en har et af verdens bedste netkort. Det hjalp ikke så meget.

Alle mine Mac/iOS-issues i en nøddeskal lige der.
JmogJmogSkrevet 29/08-15 14:58 
Apple/Humac medarbejdere bag disken aner ikke en brik. De fikser heller ikke de tekniske problemer. Skal en maskine fejlmeldes ryger den videre til deres værksted.
NaieraNaieraSkrevet 29/08-15 17:04 
Ikke på Fredenstorv i Aarhus. Der har de et netværkskabel til diagnosticering, som også kan få liv i de der maskiner der havde grafikkortfejl, fra tidligere i år.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OdinOdinSkrevet 29/08-15 21:24 
Og virker det ikke, så hiver de bjergkrystallerne og jordstrålemåleren frem.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/08-15 19:37 
Lidt ærgerligt at skære alle over én kam på den måde, er det ikke? :)

Selvom der f.eks. er et par i den lokale Fona der ikke fatter fem potter pis af de ting de sælger, så er der også en håndfuld som faktisk kan deres kram og er gode at snakke med.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/08-15 22:41 
I går fik jeg sgu indmaden fra den førnævnte defekte 27" iMac 2012 til at spille tilsyneladende perfekt.

Problemet var at uden skærmen tilsluttet, så underclockede den CPU'en til noget der ligner 2MHz, og det hele kører i sneglefart. Underligt at den så fatter at defaulte til at outputte Recovery menu og login-skærm til den tilsluttede skærm igennem Display-porten. Men heldigt må man sige.

Et andet problem er at flere temperatur-sensorer mangler, så blæseren kører for fuld skrue. Det kan dog heldigvis nemt løses ved at installere et program som smcFanControl og så sætte den til at regulere ud fra CPU-temperaturen.

Det vil dog stadig sige at den larmer som en syg under opstart (vil blive et mindre problem med en SSD, da den ikke engang vil nå fuld hastighed før man har logget ind). Men et større problem hvis man skal lave en formatering, som tager rundt regnet fire timer pga mit sløve internet, og den underclockede CPU. Men når det kører, så kører det tilsyneladende fint

Der var ikke andre der havde prøvet at bygge indmaden fra en iMac ind i en stationær PC, så heller ingen hjælp at hente med CPU-problemet. Jeg læste dog lidt omkring dét at køre full speed på en Macbook Pro uden batteri. Og fandt frem til at AppleIntelCPUmanagement.kext og AppleIntelCPUmanagementClient.kext havde noget med dette at gøre. Og jeg læste også at disse kunne slettes hvis man fuckede dem op, hvor systemet så automatisk vil lave nye.
Så jeg prøvede at slette og genstarte. Og så virkede det hele sgu. Heldigt gæt :D

Sådan ser det ud på mit bord:
Den store Apple-tråd

En kammerat snakker om at han muligvis kan skaffe et Mac Pro tower som jeg kan bygge den ind i :)

Jeg har dog stadig et par problemer:

Ingen analog lyd:
Hovedtelefon-stikket sad fast i chassiet på iMac'en og jeg kunne ikke/gad ikke tage det ud. Der er dog seks test points på motherboardet lige ved siden af connector'en, og to af disse er i hvert fald forbundet til connectoren (L/R audio?). Ved siden af er der to som er GND samt to andre der er forbundet til hinanden og som jeg håber er headphone enable, men de er umiddelbart ikke forbundet til connector'en :/
Kan jeg ikke få det til at virke, så må jeg ty til noget "HDMI analog audio extractor" og få lyd fra display-port udgangene. Ikke så fedt da DAC'en heri helt sikkert vil være dårligt sammenlignet med Apple's. Men til de elendige højttalere i mine LG-skærme gør det næppe nogen vild forskel :)

Flimmer i billedet:
Skyldes sikkert at jeg har brugt en DP-HDMI adapter og et meget billigt 5m HDMI-kabel til min monitor. Har ikke testet andre løsninger endnu. Har kun set støj på denne side:
http://exirion.net/ssdfanctrl/ - hvor den grå baggrund flimrede. Kan også være at skærmningen ved at bygge den ind i et grounded tower som en Mac Pro vil kunne klare det. Jeg ser ingen grund til at der skulle være noget galt med noget her, men det er da helt sikkert en grund til at jeg gerne vil undgå den HDMI audio extractor jeg tidligere nævnte :)

Mangler wifi og BT-antenner:
Skal egentlig bare have fundet sådan nogle som på billedet herunder. De bruges i næsten alt, så burde ikke være et problem:
Den store Apple-tråd

Nogle iMacs har indbygget SSD på et print (går ud fra det er noget PCI-forbundet halløj?). Min har dette slot, men var ikke født med SSD. Hvad hedder denne type, og kan den købes løst? Der er vel ikke noget i vejen for at det bare virker hvis man stikker sådan et i, selvom den ikke er født med?
Alternativet er at bruge sATA-connectoren til SSD og så tilslutte yderligere diske med USB 3.0. Men det er ikke så fedt. Vil kunne klare mig med 128GB SSD og 2TB alm disk ved siden af.
Den store Apple-tråd

---

BTW så virkede tricket med at konvertere .mov til .avi igennem quicktime pro, desværre ikke. Filen virkede hos mig, men ikke ude i sportshallen. Så den hedder konvertering i Windows :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 31/08-15 23:32 
"M.2" hedder det, men der er nogle forskellige standarder, som kan afklares ved at se på de "keys", der er i porten.

Læs mere om M.2 her
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/08-15 23:57 
Tak Kenneth. Ifølge dit link ligner det meget en mSATA forbindelse, men det er desværre noget custom crap :/

Det ser ud til at man skal have sådan noget her i stedet :
http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Apple-iMac-2012-Drive-Internal-Flash
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 09/09-15 10:09 
SÅ starter Apple-oddset....

Hvad er Apple's announcements i dag?

Spil på AppleTV?
Noget sammen med Nintendo?
iPhone .... 7?
iPad dual screen?
AppleWatch med indbygget laserstråle?
The medium is the message.
la0sla0sSkrevet 09/09-15 10:46 
ATV
iPhone 6s
Nye apple watch bands
Måske iPad Pro og ny Mini.
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 09/09-15 11:43 
Konservative announcements. :)

Der har været masser af gaming-rygter op til dagen, men for h.... jeg kan ikke døje mere casual gaming.
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/09-15 12:02 
Jeg følger ikke med i Apples udmelder generelt, men er der chance for at de lancerer nye 15" macbook pro? De har ikke været ude ret længe dem der er på markedet nu.
Planlægger at købe i morgen hvis alt går vel, men hvis der kommer nye i næste uge kan det måske ikke svare sig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 09/09-15 13:14 
Jeg tror de kommer med en "stille" opdatering her til oktober. Det er mit gæt.

Ja det er ret konservativt :) Men det bliver det jo fordi rygtemøllen har kørt sig varm på de nyheder. Jeg tror dog AppleTVet bliver ret spændende.
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 09/09-15 13:24 
Hvad med en faktisk APP store til ATV?? Det er latterligt at jeg skal have alle de RedBull og TED talks app som krav, når jeg aldrig bruger dem. Og at jeg ikke kan hente en bloody DR app til ATV.

Længe ventet ønske fra min side.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 09/09-15 13:31 
Du kan heldigvis nemt fjerne de ikoner du ikke gider se på.

På nedenstående link kan man se, hvor lang tid deres forskellige modeller og apparater har været ude, så man kan få en fornemmelse af, hvornår man kan forvente nye modeller.

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
la0sla0sSkrevet 09/09-15 13:39 
Jeg tror den store ting er en App Store til Apple TVet
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/09-15 15:15 
Naiera>
Du kan heldigvis nemt fjerne de ikoner du ikke gider se på.

På nedenstående link kan man se, hvor lang tid deres forskellige modeller og apparater har været ude, så man kan få en fornemmelse af, hvornår man kan forvente nye modeller.

Tak for det :)

Hvornår offentliggør de, de nye ting?
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 09/09-15 15:38 
I dag? Mere præcist aner jeg ikke noget :p

Den der køber-guide er uundværlig. Jeg vil MÆGTIG gerne have ny 13" MacBook Pro, men jeg kan nok godt vente til tidligt næste år. Hvis jeg altså have 15k liggende ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Bede-xBede-xSkrevet 09/09-15 19:04 
Konferencen starter nu: http://www.apple.com/apple-events/september-2015/
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
enfenenfenSkrevet 09/09-15 19:14 
Der kommer ikke nye Macbooks i dag. Det ville ikke ligne dem. Du skal tidligst regne med efter release af El Capitan.

Men vi kan jo blive overrasket. Jeg venter selv på, at en ny Macbook Pro 13" Retina annonceres.
What is the Matrix?
NaieraNaieraSkrevet 09/09-15 19:31 
Nu skrev jeg jo også næste år :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/09-15 19:33, rettet 09/09-15 19:33 
Jeg håber ikke der kommer nogen, nu har jeg lige brugt uger på at beslutte mig hvilken en jeg skal have ;)

Men 15"'erne udkom svjh. senere end 13"-modellerne. Så den udskifter de næppe. Den eneste grund skulle være at de har fået most de nye intel CPU'er ind i dem nu :) 15" modellerne har jo præcis de samme som sidste års modeller.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 09/09-15 20:05 
Apple TV med apps og ny remote controller annonceret. Ligner en crap controller til spil, men der kan vel købes andre.

Game on.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/09-15 20:31 
Tja, det de viste af spil var meget forudsigeligt. Intet jeg personligt ville bruge tid på. Ellers så den ud til at få mange forbedringer. Men ingen Ultra HD? Det er godt nok underligt hvis tilfældet :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 09/09-15 20:39, rettet 09/09-15 20:39 
Hvordan med pris på og udgivelse (i Danmark!) af Æble-TV?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 09/09-15 21:46 
Med 200 dollars for den med 64GB, så bliver det nok 1500kr herhjemme.
Bede-xBede-xSkrevet 09/09-15 21:56, rettet 09/09-15 22:04 
Udmærket oversigtstråd om Apple TV med fokus på gaming delen:

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1109468
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 09/09-15 22:26 
Jeg glæder mig til at læse anmeldelser af iPhone 6S. Og jeg er spændt på, om jeg bliver for nærig, når det kommer til stykket.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 09/09-15 22:41 
IPad Pro imponerer. Og AppleTV app store er tiltrængt. Men fuck hvor er det ligegyldige casual games de starter ud med. Jeg orker ikke mere endless running/jumping lort, om det så er i 42" og multiplayer.

Dybde, tak. Og kant.
The medium is the message.
la0sla0sSkrevet 10/09-15 13:43 
Det er vel op til udviklerne og har vel intet med Apple at gøre? Selvfølgelig fremviser de noget mere tandløst og bredt i deres præsentation.

De viste jo også Transistor i et screenshot, og selvom det er på andre platforme er det jo interessant.
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 10/09-15 15:16 
Et second party wireless Wico joystick og en C64 app til AppleTV ... jooooo så kan jeg overtales. :-P
The medium is the message.
la0sla0sSkrevet 10/09-15 17:03 
Mon ikke det sagtens kan ske?
Hvad sker der?
3of193of19Skrevet 10/09-15 20:58 
Spil til AppleTV blir en joke. App størrelse er begrænset til 200MB, så det blir kun casual crap som Crossy Road.
NaieraNaieraSkrevet 10/09-15 21:19 
Resten skal lagres i skyen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
3of193of19Skrevet 10/09-15 21:42 
Ja, det kommer jo til at give load tider der får PS1 til at ligne en PC med SSD.
JmogJmogSkrevet 11/09-15 04:17 
Hvorfor i alverden dog lave sådan en begrænsning på et stationært device, når iPhone og iPad ikke har nogen øvre grænse? Giver ingen mening.
NaieraNaieraSkrevet 11/09-15 04:39 
Det kommer også til iOS-apparater.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
3of193of19Skrevet 11/09-15 06:17 
Apple conspiracy for at ødelægge folks batterier hurtigere for at få folk til at købe en ny telefon hurtigere?
Bede-xBede-xSkrevet 11/09-15 07:42 
Naiera>
Det kommer også til iOS-apparater.

Så er jeg vist ved at være færdig med iOS gaming, specielt spil over 200MB.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 11/09-15 08:07 
Naiera>
Det kommer også til iOS-apparater.

Så de har annonceret at de indfører den grænse? Øhh, og det hav af apps der ligger i gigabyte størrelsen får lov at fortsætte eller...?
la0sla0sSkrevet 11/09-15 08:51 
Det bliver ikke et krav til deres iOS devices, men det er allerede en API der kan benyttes i iOS 9. Der er det blandt andet en måde at hjælpe folk med 16Gb devices.

Hvorfor på TVet? Jeg tror de gør det, fordi de ikke vil rende ind i, at folk ikke kan streame content pga Apple TVet er fyldt op. Selvfølgelig kan et spil eller noget andet fylde mere, men det kan blive flushed fra AppleTVet hvis der er behov for det.

Jeg tror sagtens det kan gøres forholdsvis fornuftigt, hvis man streamer contentet klogt og strukturerer sine programmer fornuftigt. Selvfølgelig skal der nok opstå edge cases, men tror nu det nok skal gå. Det er jo heller ikke en konsol.
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 11/09-15 08:56, rettet 11/09-15 08:56 
3of19>
Spil til AppleTV blir en joke. App størrelse er begrænset til 200MB, så det blir kun casual crap som Crossy Road.

Måtte lige vende den med nærmeste udvikler i netværket... :)

Apple har indført resource tech der gør at den henter assets løbende. F.eks. så downloader den ikke level 10 før de tidligere (medmindre hele lortet er mindre end 200mb).
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/09-15 09:03 
la0s>
Det bliver ikke et krav til deres iOS devices, men det er allerede en API der kan benyttes i iOS 9. Der er det blandt andet en måde at hjælpe folk med 16Gb devices.

Hvorfor på TVet? Jeg tror de gør det, fordi de ikke vil rende ind i, at folk ikke kan streame content pga Apple TVet er fyldt op. Selvfølgelig kan et spil eller noget andet fylde mere, men det kan blive flushed fra AppleTVet hvis der er behov for det.

Det kunne jo meget nemt løses ved at sætte en grænse for at Apps måske kun måtte fylde op til 90% af pladsen. Så kunne de sidste 10% stadig være tilgængeligt til streaming :)

Igen forbløffes jeg over at mobile gaming er så stort, at der opstår jubelskrig og en stemning af festivitas, da en skamløs Frogger-klon kommer på scenen :)

Det er såmænd fint for mig at det findes. Men hold kæft hvor er det bare ærgerligt når man hører om gode gamle firmaer der dropper rigtige spil, for i stedet at kaste sig over sådan noget halvhjertet toilet-underholdning :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 11/09-15 09:35 
Ja. Jeg downloadede Crossy Roads, og indgår derved i deres download-stats.

Men hvis de tjekkede actual play-time, vil de se at jeg har brugt omtrent 3 minutter på det ... "spil".
The medium is the message.
la0sla0sSkrevet 11/09-15 11:17 
Konsolkongen>

Det kunne jo meget nemt løses ved at sætte en grænse for at Apps måske kun måtte fylde op til 90% af pladsen. Så kunne de sidste 10% stadig være tilgængeligt til streaming :)


Det kunne man, men jeg gætter på at hvis du eksempelvis er i gang med at streame fra iTunes og den henter den film, og så midtvejs skifter til en anden service, eksempelvis Amazon, så vil det være træls at den dropper ens film fra iTunes? Andre scenarier kan nok også forekomme.

Plus jeg forestiller mig, at de ikke er interesserede i at folk skal holde styr på deres storage alt for meget på den, den skal vel på sin vis være endnu nemmere at bruge end en iPhone. Den skal altid-altid kunne streame eller køre et program.

Det er mit gæt.
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/09-15 11:48 
Er der ikke mulighed for at man kan få den til at gemme hentede film og serier, på en NAS?
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 11/09-15 12:40 
På en ... hvaffornået? Det er Apple, det her! Kan du holde din ulækre, almennyttige techløsninger for dig selv!
la0sla0sSkrevet 11/09-15 13:06 
Synology (den jeg har) vil nok ret sikkert lave en app, der gør at du kan streame dine ting direkte til Apple TVet, ligesom Plex da helt sikkert også kommer med en app, hvor den funktionalitet er indbygget.

Hvis din NAS har det der iTunes homesharing indbygget, burde du være good to go.
Hvad sker der?
3of193of19Skrevet 11/09-15 14:55 
millennium>
3of19>
Spil til AppleTV blir en joke. App størrelse er begrænset til 200MB, så det blir kun casual crap som Crossy Road.

Måtte lige vende den med nærmeste udvikler i netværket... :)

Apple har indført resource tech der gør at den henter assets løbende. F.eks. så downloader den ikke level 10 før de tidligere (medmindre hele lortet er mindre end 200mb).

Ja, men det betyder så stadig at man ikke kan lave spil med større verdener, eller bare spilæ der bruger mange assets løbende. Hearthstone til iOS fylder allerede knap 900 MB.
BeanoBeanoSkrevet 12/09-15 07:48 
Nogen info om den nye Apple TV stadig kan anvendes med alm. IR remote med hardbuttons for at slippe for det skrækkelige touch? Siri vil man naturligvis "gå glip af".
2'159 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig