X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

F.E.A.R. - det færdige produkt


Svar Sortering
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 25/10-05 19:58, rettet 25/10-05 20:10 
Hvad siger folket til det, nu hvor spillet er kommet på gaden? Jeg gennemførte det igår og mit indtryk er overvejende positivt, selvom der er visse kritikpunkter. Jeg har ikke fået prøvet multiplayer endnu. Man skal naturligvis ikke læse videre, hvis man vil undgå spoilers.

På plussiden:

-Spillets ildkampe, som jo ligger til grund for hele spillet og udgør dets primære appeal, fungerer fremragende. Slow-mo er blevet gjort til døde i spil, men det er stadig et effektfuldt gameplay element, hvis gjort rigtigt, der øger intensiteten i hvert møde med fjenden og cementerer den filmiske stemning. Dette er tilfældet i FEAR.
-Imponerende AI, der tilpasser sig situationen og hele tiden holder spilleren på tæerne.
-Grafisk i top, som demoen da også demonstrede for noget tid siden. Især partikel-effekterne er jo værd at nævne, da alt skyderiet virkelig kommer til live pga. gnisterne, murbrokkerne, støvskyerne m.m. der fylder rummet under og efter en voldsom kamp. Figurerne virker dog ikke ligeså levende som i HL2.
-Lydmæssigt er der heller ikke meget at kritisere. Musik bruges sparsomt men effektfuldt, stemmeskuespillet er ganske fint for et spil i denne genre og utallige stemningsskabende effekter høres i baggrunden og danner et gennemført lydbillede.
-God, dyster stemning, der momentvis kulminerer i Alma's mange tilsynekomster under spillet.

Kritik:

-Manglende variation i spillets omgivelser og de omgivelser der faktisk er i spillet, er ofte ikke sønderligt spændende. Her er et spil som eksempelvis HL2 væsentligt mere spændende, æstetisk set.
-Historien bliver aldrig specielt vedkommende og bunder i en traditionel "et skummelt eksperiment er gået frygteligt galt" skabelon. Uforløsende slutning.
- Replica ninjaer burde optræde lidt oftere.
- Nogle af våbenlydene mangler punch.
- Irriterende og lidt platte "spøgelsesfjender" sent i spillet.
- Bliver aldrig rigtig uhyggeligt som f.eks. Fatal Frame 2 gjorde for mig (Jeg spillede ikke FEAR udelukkende i nattetimerne, så dette udsagn skal tages med et gran salt)

Desuden er det sjovt at observere, hvordan der er blevet ændret lidt i spillet, set i forhold til de videoer der tidligere er blevet offentliggjort. F.eks. er det nu den kvindelige retsmediciner, der ankommer i elevator til "massakreområdet" i kontorbygningen, hvor det tidligere var den sorte Special Forces fyr. Øv, han havde ellers nogle sjove replikker.

Set i relation til andre FPS'er fra de seneste år så ligger FEAR i min bog under Half Life 2, over Riddick, klart over Doom 3 og næsten på højde med Far Cry.
(...)
RaGeRaGeSkrevet 25/10-05 22:53, rettet 26/10-05 00:13 
Jeg er allerede parat til at udråbe FEAR til GOTY i hvert fald singleplayer delen.

Har hovedsagligt spillet det om natten med hørebøffer på og fuld knald på lyden, og ja, jeg blev fandme skræmt en del gange.

Grafisk elsker jeg det også, selvom diverse områder kan virke lidt monotone og som gentagelser, men det retter de intense ildkampe mod ai'en op igen, og man ligger ikke så meget mærke til det alligevel.

Men damn hvor er det dog fedt, så jeg håber det bedste for det kommende Condemned, som ligeledes er Monolith.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
DarkenDarkenSkrevet 26/10-05 03:30, rettet 30/10-05 00:35 
Jeg er ikke færdig med SP endnu, men indtil videre lever det mere end op til forventningen jeg havde.
Synes det allerbedste er AI'en, de grafiske effekter og den måde som der bliver skruet op og ned for uhyggen så man ikke bare vender sig til det.

Er ret enig med hoved posten, dog synes jeg at det med variationen i level designet på sin vis også kan ses som en positiv faktor, feks synes jeg at kontor bygningen "banen" gav i den grad det indtryk af at være logisk opbygget(arbejdspladser, lokaler m.m. virker naturligt placeret), hvor sikkerheds gitter og blokkader ikke virker alt for meget som om de er placeret for spilmæssigt at stoppe/tvinge spilleren en anden vej (det er det selvfølgelig, men det er lavet på en god måde), hvor jeg blev irreteret over hl2's måde at gøre det på.

Har det også sådane at med det level designet + det primært er samme fjender, er faren for at gøre det for kedeligt ret stor, men spillet lykkes, efter min mening, at hindre at dette sker. (indtil videre)

Jeg sætter det også som en af de bedste (fps) spil i år.

Hvad angår multiplayer delen, synes jeg pacet er for langsomt(men ok det var også kun 2v2 jeg prøvede), slowmo poweruppen og melee/kicks gør dog en del til opveje det.

EDIT:
Trækker det tilbage, efter at have spillet det færdigt, må jeg konkludere at de glippede lidt med slutningen, men det er dog stadig et af de fedeste spil iår.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
HeroldHeroldSkrevet 26/10-05 11:34 
Jeg må indrømme at det ikke gør det store for mig. Det er en generisk shooter, der bruger de ældste tricks i bogen, og låner fra stort set alle pop-kulturrelle fænomener i nyere tid. AI'en virker bedre end i de fleste spil, det er rigtigt, men det er sådan set også det.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
TLTLSkrevet 26/10-05 13:18 
>Vil lige bringe noget andet på banen mht. spillet. Kan i bare køre spillet flydende uden videre? Jeg kan i hvert fald ikke køre det uden det bare hakker en lille smule nogle gange. Hvordan har i sat jeres indstillinger i setup inde i spillet og hvilket grafikkort har i??
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
DarkenDarkenSkrevet 26/10-05 16:38 
Jeg har også de hersens små lags en gang imellem, som jeg kan læse neonwolf på boomtown også har, jeg prøvede at sætte ALT til minimum, og problemet fremkommer stadig, så tænkte jeg at jeg lige så godt kan kører med fulde hammer.
ati x800, 1gb ram, 3ghz cpu... det skal lige siges at det ikke er noget som gør andet end at irretere mig en smule.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
RaGeRaGeSkrevet 26/10-05 16:45, rettet 26/10-05 16:46 
Har slet ingen problemer med noget hakken, kører det i en blanding af medium og maximum i 1024x768 opløsning.

Spillet kører på en:

P4 3.2 Ghz
1gb ram
ATI X800XL
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 26/10-05 17:29 
Her hakkede det også en smule. Efter jeg satte de fleste ting ned på medium forekom det dog ret sjældent og spillet så stadig fint ud.

Athlon 3500+
1GB RAM
Geforce 6800 Ultra
(...)
TLTLSkrevet 26/10-05 20:28 
Underligt. Det hjalp at jeg satte opløsningen op fra 1024x768 til 1600x1200?

Har en P4 2.8 ghz, 1048 mb RAM, Radeon x800 (256 RAM)
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
KalicolaKalicolaSkrevet 31/10-05 12:07 
Fantastisk spil. En fornøjelse at spille. Har umiddelbart ingen kritik.
For The Love Of The Game
TLTLSkrevet 31/10-05 13:33 
Vil da også lige sige at det er den bedste FPS i singleplayer IMO. Det er vildt flot og det er fedt at spille det, når det kører som det skal :D
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
OmenOmenSkrevet 01/11-05 00:14 
7800 kortene klarer F.E.A.R. som var det ingenting ;)
Vote Ficus!
RooneyRooneySkrevet 07/05-07 15:56 
Hey, der var jo en F.E.A.R tråd herinde...how nice :-)

Nå, men jeg fik PS3 udgaven i dag, og den fik jo en hård medfart på IGN - hvad grafikken angik. Den kritik holder så ikke meget vand, IMO. Godtnok er 360 udgaven lidt pænere, men et eller andet sted er det alligevel forkert at sige at det er pænere, siden spillet aldrig har været et fuldblods next-gen spil, sådan rent grafisk. Men 360 versionen har dog et lidt mere "sprødt" look...i mangel af andre og bedre ord.

Men til gengæld er PS3 versionen mere gory og blodig! Det har folk på Gamefaqs også bemærket, så det var ikke kun mig der så syner; Der er væsentligt mere blod når man rammer fjenderne, og bl.a arme har det med at blive revet af, og kastet rundt i slowmotion (det så jeg sgu aldrig på 360 udgaven). Lyden synes jeg også er dybere og mere punchy på PS3, og det store kritikpunkt ved 360 udgaven var, at stemmerne var samplet ved en noget lav bitrate, og det gjorde det tit svært at høre hvad folk egentligt sagde + at høre de beskeder man samler op ved telefonsvarene (både hos Gamespot og IGN mener jeg at have læst, at de kritiserede dette). Men ingen lave stemmer på PS3 versionen længere, og det skyldes vel at man har haft mere disc plads at boltre sig på.

Kontrollen synes jeg også er bedre på PS3; Man kan sigte mere præcist nu, uden at zoome, fordi kontrollen er mere blød i det. Bemærkede hurtigt at styringen ikke virkede så ryk-vis, som da jeg spillede det på 360'eren.

Jeg synes at spillet er fantastisk, og der skal sgu noget til førend jeg køber et spil igen, som jeg allerede har gennemført én gang, på en anden platform.

PS3 udgaven fik en - ufortjent - hård medfart rundt omkring, så jeg syntes lige jeg ville remse op, hvad der faktisk gør denne version bedre.

Og så har denne version også et nyt eksklusivt våben, i form af en slags rapid fire shotgun. Da den originale shotgun var et af mine favorit våben i 360 versionen, er det et stort plus i min bog.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
CronossCronossSkrevet 07/05-07 16:31 
Det næste bliver vel at du postulerer Splinter Cell's kvaliteter på PS3 over Xbox 360 - begge argumenter er totalt grundløse.

F.E.A.R er på PS3 spilbart, men det er ligesom Splinter Cell en elendig port. Frameraten er forfærdelig, især i Splinter Cell, men PS3-udgaven af F.E.A.R er grafisk under al kritik!

Det er ingen kritik af PS3 - jeg mener at dette hovedsageligt er et udvikler-problem - men det er irriterende at spille så dårlige konverteringer af gode spil.
RooneyRooneySkrevet 07/05-07 16:44 
SC: DA er en notorisk dårlig port på PS3.

Det er F.E.A.R ikke, og mht. framerate, så dykker den kun en smule af og til - li'som i 360 udgaven. Det er ikke verdens undergang. Jeg har ikke spillet det igennem endnu på PS3, så skal ikke kunne sige noget om frameraten længere inde i spillet. Ingen steder har jeg læst noget om, at frameraten giver alvorlige problemer.

På PS3 har F.E.A.R et lidt mere grynet look, men at grafikken er forfærdelig er helt ude i skoven.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
WehnerWehnerSkrevet 13/05-07 22:54 
Cronoss>
F.E.A.R er på PS3 spilbart, men det er ligesom Splinter Cell en elendig port.

Vi havde en lille gamerdag heroppe i Aalborg i dag, og sad en lille tid med F.E.A.R. på PS3 og der er virkelig en svag konvertering. Lidt grimmere grafik og rigtig dårlig framerate. At styringen skulle være bedre end på Xbox 360 er naturligvis også helt i skoven.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RooneyRooneySkrevet 13/05-07 23:06 
Flere indlæg på Gamefaqs vidner om, at jeg langt fra er den eneste som har opdaget, at PS3 versionen har en lidt bedre styring; Det er (underligt nok, for det plejer at være anderledes, ja) analog pindende, som denne gang har fået en bedre kalibrering i PS3 versionen; Sammenlignet, er styringen en anelse mere rykvis i 360 udgaven. Selv på laveste sensitivity kan man mærke det. Jeg lod mærke til det med det samme, på default settings.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
Bede-xBede-xSkrevet 13/05-07 23:23, rettet 13/05-07 23:24 
Det der virkelig irriterer ved PS3 udgaven af Fear er frameraten. Jo jo, der er da andre små grafikforskelle, men så svingende en framerate forstyrrer spillet. Det er jo svært nok at sigte med de løse Sixaxis i forvejen...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RooneyRooneySkrevet 13/05-07 23:30 
Jeg er spændt på hvornår jeg møder de vilde framerate problemer; Er pt i ca. midten af Interval 2, og det er et pænt stykke efter begyndelsen af spillet.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
Bede-xBede-xSkrevet 13/05-07 23:32, rettet 13/05-07 23:33 
Der var ikke ret mange steder, hvor vi kunne snurre 360 grader rundt om os selv uden framerateproblemer.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig