X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad samler du egentlig på?


Svar
MadsMadsSkrevet 23/10-05 17:31 
Denne tråd henvender sig til alle samlere, skrevet i et sprog så alle burde kunne følge med, og skal ikke ses som et angreb, men skulle nærmere ende som en redegørelse.

Det her kan ikke koges ned til en diskussion på tværs af interesser, det er udelukkende en diskussion der tager udgangspunkt i menneskers sindstilstand, deres manglende sympati og manglende forståelse for værdier.
Se hele indlægget
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
66 emne(r).
1 2 > »

Svar
MadsMadsSkrevet 23/10-05 17:31 
Denne tråd henvender sig til alle samlere, skrevet i et sprog så alle burde kunne følge med, og skal ikke ses som et angreb, men skulle nærmere ende som en redegørelse.

Det her kan ikke koges ned til en diskussion på tværs af interesser, det er udelukkende en diskussion der tager udgangspunkt i menneskers sindstilstand, deres manglende sympati og manglende forståelse for værdier.

Hvad er meningen med dit samleri? Hvilke værdier ligger du i din samling, tror du ikke den økonomiske værdi efterhånden langt overskygger underholdningsværdien?
Det skal ikke ses som at jeg leder efter en mening, det ville være absurd at sige der var nogen og det behøver der heller ikke at være, det er hele essensen i menneskeheden.
Jeg tænker mere på det moralske aspekt. Det er dybt forrykt at man går i seng med en god smag i munden, fordi man samme dag har modtaget et sjældent japansk spil i mint condition (eller bedre), man har naturligvis brugt halvdelen af den månedtlige indtægt bare for at kunne tilføje den i sin samlerprofil. Men hvad? - Det skulle jo ind i samlingen på et eller andet tidspunkt, "en hver gamer med respekt for sig selv ejer jo dette spil". Og hvad så nu? Det var jo egentlig ikke et spil man havde forventet det store af rent underholdningsmæssigt, eller også var det slet ikke et spil man havde tænkt sig skulle i maskinen og hvis det var så var man i anskaffelsesprocessen ikke blevet stoppet af tanker som "okay det er sikkert et rigtig godt spil, men det er trods alt kun et spil, vil jeg give så mange penge for det?". Men nu har man det trods alt lidt bedre, nu hvor man ved det står på hylden. Nogle mennesker leder efter mad, hvis de er så heldige at finde noget har de sikkert fem andre det skal deles med, andre derimod leder efter sjældne videospil der skal stå på en hylde og tøver ikke med at købe dem, hvad er forskellen..? Nå ja, udover selvfølgelig grundlaget, altså hele nødvendigheden bag.

Hvis man da bare har lidt samvittighed, hvis man dog er i stand til at forlade sin position i denne diskussion og se på tingene udefra så kan konklusionen kun blive at samlermanien bygger på et usympatisk sind.
Der er selvfølgelig forskel på samlere, der er jo også dem som er ligeså interesseret som de hardcore samlere, men som dog er lidt mere i balance med sine omgivelser (og det kan være svært når ikke en gang samfundet man lever i er det). Forskellen ligger i at disse "samlere" egentlig ikke er samlere, men er fuldstændig ligeglad med om en instruktion mangler eller er krøllet, er ligeglad med om den film man køber er en Criterion-udgave så længe filmen kan ses. Derudover ligger de heller ikke inde med andet end det der virkelig er godt i deres øjne, her tænker jeg på det underholdningsmæssige, eller, nu hvor vi har draget film ind i diskussionen for det er jo ikke kun spil det skal handle om (også film, musik, bøger..), noget der inspirerer.

Nu indledte jeg jo denne tråd med at sige det ikke var en diskussion på tværs af interesser, men jeg vil dog alligevel komme lidt ind på dette punkt, her er i selvfølgelig velkomne til at være uenige, det er ikke sagens egentlige kerne. Men, i stedet for at bruge alle overskydende penge på spil hver måned, kunne man måske spare, eller samle (for at bruge et ord i kender), nogle penge sammen. Her kan jeg blandt mange andre ting anbefale at tage ud at rejse (uden en Gameboy), møde andre mennesker og få indblik i en anden kultur på tæt hold. Jeg kan med ret stor sikkerhed sige at det giver et større indtryk end første gang i spillede Final Fantasy, Radiant Silvergun eller noget tredje, og så er det endda livsvarigt. I vil kunne huske da i besøgte Chile selvom I har besøgt 100 andre lande efter det, hvorimod I sikkert ikke vil kunne huske anden level i et spil efter 100 andre spil.

Det giver også ret gode erfaringer at afprøve nogle ting selv, i stedet for at læse om det på Internettet. Hvis I får et adrenalin-kick ud af at læse om et nyt spil eller se screenshots, så mangler I virkelig oplevelser I kan trække på.

Jeg har selv været der hvor jeg synes det var fedt at købe sjældne spil, film, plader og havde en masse unødvendige titler, men blev heldigvis aldrig helt fanget og har for længst solgt alt uvæsentligt. Jeg prøver bare at åbne nogle øjne op, det er jo aldrig for sent at få nye livsanskuelser. Måske kommer man rent faktisk dertil at man kan sælge lidt ud af sin samling fra unødvendighederne?
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
MadsMadsSkrevet 23/10-05 17:44, rettet 23/10-05 17:44 
Nu hvor jeg læser mit indlæg igennem, kan jeg se at det for nogle måske virker som en gammel hippie der er kommet til et computertastatur. Det var ikke meningen. Men jeg synes dog at det ville være for latterligt at sige at hardcore samlere ikke har noget liv, om det så er sandt eller ej. Som sagt var det ikke en diskussion på tværs af interesser. Om man så synes det er latterligt med en moralsk diskussion om samlermanien, det er op til den enkelte.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
PalsgaardPalsgaardSkrevet 23/10-05 17:53 
Nørd eller ikke nørd... adrenalin kick fra spil eller bungiejump... Hardcore gamer, samler eller begge... Det er svært at diskutere ting der giver en individuel subjektiv tilfredstillelse, objektivt...
Quomodo ValesSpiller nu: Grand Theft Auto IV, Diablo II: Lord Of Dest..., Metal Gear Solid 4: Gun...
Alf81Alf81Skrevet 23/10-05 18:04 
For nu at feje for egen dør. Så har jeg selv i den seneste tid, afskaffet mig de platforme og titler der ikke betyder noget væsentligt for mig.

Mener spillet er essentiel og ikke æsken/manualen. Og isåfald at det hele ER mint-komplet-collectors-item-agtigt, vælger jeg bare at se det som en ekstra bonus.

Selvfølgelig er der noget lækkert ved at have et eksemplar af ChronoTrigger eller AlienSoldier til at stå, som knap er rørt. Men det fylder ikke megen i det store billede.

Tror nu også du skal passe på med undervurdere folk herinde. Folk rejser, folk samler, folk er til tider præcis som folk er...
Ting om dét og pis.
MarcusMarcusSkrevet 23/10-05 19:24, rettet 23/10-05 21:54 
Interessant emne, jeg har desværre ikke tid til at læse det nu, men der blev også kort snakket om noget lignende i denne tråd:

http://www.playright.dk/forumemne.php?id=18642&subid=218411
NaidNaidSkrevet 23/10-05 19:34, rettet 23/10-05 19:38 
okay, nu kommer mads´ tråd nok fordi at jeg havde en kort diskution med ham over PM funktionen her på siden, og han mente vist at jeg gik for meget op i om et spil var med manual eller ikke :). Det var fordi han ville bytte noget med mig.

Først vil jeg lige gøre opmærkson på at jeg personligt spiller mine retro spil!. Jeg spiller mere på fx min mega drive end jeg spiller på fx min dreamcast, som er af nyere dato. Så underholdningsværdien er stor i min samling!. Jeg ser en større spiloplevelse i gamle 2D spil end de nyere 3D. Jeg ved jeg ikke er ene om dette!

Dernæst vil jeg sige at der er en stor bunke samlere herinde på P:R som ikke spiller de gamle spil, men bare samler på dem. Jeg tror at du(mads) tror at hovedparten af brugerne herinde kun samler på retro spil for at have dem til pynt?.Hvis man har det sådan, så forstår jeg heller ikke helt hvorfor man betaler flere tusinde for et spil man aldrig spiller?. Men jo, det ser da flot ud i ens samlerprofil?

Sidst men ikke mindst vil jeg sige følgende: Nogen mennesker samler på kunstmalerier, andre på musik. At nogen så samler på videospil er vel ikke så meget anderledes?.
KTCKTCSkrevet 23/10-05 19:42 
Jeg vil også mene, at man bør passe på med at sætte folk i bås og generalisere. Man kan godt være en sammensat person af livets "ægte" oplevelser og underholdningsmediets virtuelle legepladser, hvor både de hardcore og almindelige samlere befinder sig.
Man kan faktisk også ændre sig, gribe sig selv i at lave et køb i hardcore-samlerens ånd én dag, og den næste dag køber man et klassisk brugt platformsspil uden manual og i en stand kilometer fra mint.

Jeg synes næsten det værste er dem, som køber en maskine, sælger den, og så igen køber den senere da de savner at spille visse spil. Dette kan i visse tilfælde gentages i en tilsyneladende uendelig løkke. Det er umiddelbart uøkonomisk og svagt, set fra den fødte samlers synspunkt. Jeg ved at flere brugere og tidligere brugere herinde har gjort dette, måske føler sig ramt og har modargumenter. Kom med dem, for jeg vil gerne forstå denne type samler.

Selv er jeg måske for meget ovre i den anden grøft, hvor jeg til sidst bør eje et slot, hvis jeg skal have plads til alle mine samleobjekter. Men jeg ville gå langt og tænke længe, før jeg går af med mine perler.

Til det med det økonomiske aspekt, så er jeg faktisk ret sparsommelig og går hellere efter det gode tilbud frem for at vinde en auktion på Ebay på et gammelt spil, som går for en langt højere pris end det nogensinde har været værd, rent udviklingsmæssigt. Så det med at spendere hele måneden på spil, kender jeg ikke rigtigt til. Selvfølgelig kan en måned godt blive dyr, men generelt er det andre poster i budgettet, som dominerer.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
MadsMadsSkrevet 23/10-05 19:54 
kobsie>
okay, nu kommer mads´ tråd nok fordi at jeg havde en kort diskution med ham over PM funktionen her på siden, og han mente vist at jeg gik for meget op i om et spil var med manual eller ikke :). Det var fordi han ville bytte noget med mig.

Selvfølgelig er det ikke en holdning jeg har fået af at diskutere om hvorvidt vi skal bytte et spil eller ej.

Først vil jeg lige gøre opmærkson på at jeg personligt spiller mine retro spil!. Jeg spiller mere på fx min mega drive end jeg spiller på fx min dreamcast, som er af nyere dato. Så underholdningsværdien er stor i min samling!. Jeg ser en større spiloplevelse i gamle 2D spil end de nyere 3D. Jeg ved jeg ikke er ene om dette!

Dette er slet ikke en diskussion der handler om hvilke spil man spiller mest.

Du lyder som om jeg ikke tror på I spiller jeres retro-spil, selvfølgelig gør jeg det. Jeg ejer personligt kun selv en Megadrive og deler spilglæden ved 2d-æraen sammen med jer andre.

Sidst men ikke mindst vil jeg sige følgende: Nogen mennesker samler på kunstmalerier, andre på musik. At nogen så samler på videospil er vel ikke så meget anderledes?.

Nu prøvede jeg også at generalisere tråden lidt, jeg har aldrig sagt det var bedre at samle på kunst.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
NaidNaidSkrevet 23/10-05 19:57 
Hvis du lige læser ordenligt efter mads, så modsiger du dig selv i øverste indlæg på alle 3 punkter!.
MadsMadsSkrevet 23/10-05 20:06 
KTC>
Jeg synes næsten det værste er dem, som køber en maskine, sælger den, og så igen køber den senere da de savner at spille visse spil. Dette kan i visse tilfælde gentages i en tilsyneladende uendelig løkke. Det er umiddelbart uøkonomisk og svagt, set fra den fødte samlers synspunkt. Jeg ved at flere brugere og tidligere brugere herinde har gjort dette, måske føler sig ramt og har modargumenter. Kom med dem, for jeg vil gerne forstå denne type samler.

Nu er selvmodsigelsen jo en naturlig faktor hos det intelligente menneske. Det vidner netop om en mere nysgerig og sanselig natur. Hos de gode forfattere der har skrevet i lange årrækker ser du jo også selvmodsigelser og nogle gange radikale ændringer i holdninger.
At skaffe sig af med en ting for enten at få fat i en anden eller opleve noget tredje, kan da umuligt være negativt. Det betyder jo ikke nødvendigvis at man ikke kan lide hvad man skaffer sig af med, og når det forholder sig sådan så vil der jo også, i mange tilfælde, komme et afsavn en dag.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
MadsMadsSkrevet 23/10-05 20:09 
kobsie>
Hvis du lige læser ordenligt efter mads, så modsiger du dig selv i øverste indlæg på alle 3 punkter!.

Jeg modsiger ikke mig selv, du må virkelig have misforstået noget, og det virker ikke som om du lige umiddelbart vil forstå det derfor undlader jeg i dette tilfælde at forsøge at få dig til det.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
NaidNaidSkrevet 23/10-05 20:37 
nej, jeg forstår det godt. Jeg tror bare ikke helt du læste mit indlæg igennem og samtidigt huskede hvad du skrev i øverste indlæg :).
KTCKTCSkrevet 23/10-05 21:06 
Mads>
At skaffe sig af med en ting for enten at få fat i en anden eller opleve noget tredje, kan da umuligt være negativt. Det betyder jo ikke nødvendigvis at man ikke kan lide hvad man skaffer sig af med, og når det forholder sig sådan så vil der jo også, i mange tilfælde, komme et afsavn en dag.
Hvorfor skaffe sig af med noget den ene dag, og så købe det igen den næste? Man risikerer da at miste penge eller få ting i værre stand end det man solgte, hvis man køber brugt.
Hvis formålet er at få råd til noget andet, så ville jeg personligt spare sammen i stedet for...
Det er ikke fordi jeg vil stemple dette som negativt, men rettere prøve at forstå rationaliteten i det.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
MarcusMarcusSkrevet 23/10-05 21:52 
Først og fremmest kan jeg godt se hvordan et spil(eller et album da det mere er det jeg kender til) komplethed og stand kan være vigtigt for et spil. For det første er der det rent visuelle, ligesom den kunstneriske del, at nyde at kigge på dem og undersøge dem. Der synes jeg nok at Plade covers/hæfter med billeder, lyrics etc. er noget mere interessante end spilæsker/manualer, dog. :)

Standen øger oplevelsen, det giver en mere præcis gengivelse af hvad tegneren/personen nu har lavet/vil "fortælle" hvis man kan sige det sådan. Selve pladens stand er selvfølgelig også vigtig da kvaliteten og derved en del af oplevelsen afhænger heraf. Innersleeve - Deri ligger det vel bare også at man gerne vil passe godt på sine ting og værdsætte dem. At købe noget i mint stand gør derved dette mere muligt. Hvis noget har en højere værdi, synes jeg generelt det bliver værdsat mere. Det er måske lidt for dårligt egentligt. Når folk har brændte CD'er ligger de efter min oplevelse ofte spredt lidt rundt omkring og om den lige ligger i et cover er af mindre betydning. Har man derimod købt et album passer man lidt ekstra på det, og er det et dyrt samlerobjekt endnu mere.

Anskaffelsen af et dyrt samler objekt synes jeg giver mening ved at det selvfølgelig kan være et fedt album for det første, og man gerne vil have så meget som muligt ud af et af de fedeste albums man kender. (Derfor vinyl og ikke CD) Derudover tænker jeg også ofte på det lidt som en investering, at det eventuelt kan stige i værdi eller blot holde sin værdi. Så gør det ikke så meget at det kostede fx. 700kr.. Så kan man måske endda tjene på det hvis man engang vil sælge det.

Mht. et album igen så synes jeg også det er interessant hvis det er særligt materiale, nogle gamle obskure optagelser. Det kunne jo lyde fedt og igen, hvis det holder sin værdi kan man sælge det hvis det ikke er fedt/beholde det i noget tid hvis man har penge nok, og satse på at det stiger i værdi.

Jeg ville aldrig eje noget blot fordi man "skal" eje det. Dog kan jeg godt købe albums på baggrund af anbefalinger(lidt som at 'skulle' eje noget, som vel bare er det samme som massevis af anbefalinger) fordi jeg ved at personen/personerne har lignende musiksmag eller måske er foran mig mht. musisk udvikling. Ofte vil jeg så senere kunne vende tilbage og høre samme album og denne gang synes det er virkeligt fedt.

Det kan altså opfattes som en form for investering. I stedet for at have pengene stående i banken eller "sæt pengene i fast ejendom", så har man nogle spil som man kan sælge igen til lignende pris. Modsat en rejse fx. hvor man ikke får pengene igen men derimod en oplevelse (som man sikkert får meget mere ud af, som du påpeger). Det kunne være man skulle droppe lidt af denne masseinvestering i musik.

Dog gør jeg det ofte for at få mere indsigt - konstant udvidelse af horisonten og et forsøg på at komme i dybden. Grunden til at jeg gerne vil i dybden, er at musik allerede betyder meget for mig og at jeg har det som mål at jeg selv skal lave musik som jeg vil kunne leve af. For at lave bedre musik som både ville kunne sælge(nok ikke i stort mainstream omfang) og give noget igen af alt det jeg har fået gennem anden musik tror jeg det hjælper at tjekke en hel masse andet ud og derved få mere indsigt. Målet er desuden også at der skal tjenes penge til at hyperstøtte vegetarisme/veganisme. Dette vil nok også blive støttet via
tekst i pladecovers/lyrics/min hjemmeside etc.
Altså har det et forholdsvist stort mål som ikke blot berører mig selv, det var mest pointen i at målet ikke er egoistisk (udover at det vel kan siges at det er egoistisk i den forstand at jeg gør det fordi jeg har det dårligt med den nuværende situation og vil få det godt med at hjælpe til at forbedre den.)

Diskussionen mht. konsoller er dog nok noget anderledes. Personligt får jeg ikke nær så meget ud af et spil som et album. Det virker meget mere som tidsfordriv/tidspilde for mig. Derfor sælger jeg også en masse ud men har dog på nuværende tidspunkt ladet være med at sælge ud af min hovedserie (Castlevania) pga.
a) Jeg kan godt lide musikken deri.
b) De kunne måske stige i værdi/holde deres værdi. Altså kan jeg godt vente hvis jeg ikke ligefrem er i pengemangel.

Jeg synes ikke det på nogen måde er 'dårligere' at have et spil og sælge det og så købe det. Det er da fint, i stedet for at sidde inde med noget man ikke får noget ud af/tror man vil få noget ud af i fremtiden (Det er dog begrænset hvor meget udvikling der er indenfor spilverdenen i forhold til at høre undergrundsmusik, forekommer det mig. Det er sikkert nogenlunde på samme måde med film) så sælger man det. Eventuelt kan man så fortryde det senere eller ville give det en chance til. Personligt vil jeg generelt ikke sidde inde med noget jeg ikke får noget ud af blot fordi det kunne stige i værdi. Jeg tænker ofte på at andre folk vil få mere glæde af det, jeg synes det er synd at eje ting man ikke bruger.

Generelt ser jeg det som mere værdifuldt ikke at eje end at eje. Ikke at eje kræver ingen begrundelse, det er blot den 'naturlige' position. Og også den mest optimale synes jeg. Man har mere frihed og har ikke ting man 'bør' bruge, så kan man mere tænke på andre ting. Hvis jeg skal eje noget skal jeg få noget ud af det.

Jeg beklager alle de mange grammatiske fejl, håber at det er forståeligt.
silverstarsilverstarSkrevet 23/10-05 22:06 
Mads>
Hvis man da bare har lidt samvittighed, hvis man dog er i stand til at forlade sin position i denne diskussion og se på tingene udefra så kan konklusionen kun blive at samlermanien bygger på et usympatisk sind.

Med mindre dit mål er at beskrive hele menneskeracen som havende et usympatisk sind kan jeg ikke følge dig her.
Mener du at man som samler har et usympatisk sind, fordi man er villig til at bruge penge/ressourcer på ting, som man sikkert kunne leve foruden? I så fald: Hvordan er det forskelligt fra det hav af andre ting som mennesker ellers bruger penge på?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
HeroldHeroldSkrevet 23/10-05 22:27 
Mads: Er dit synspunkt grundlæggende at det er et materialistisk udgangspunkt der gør at folk samler?

Nogen gør måske, men andre gør det fordi det er et vigtigt stykke kulturhistorie for dem, og andre igen, fordi det vækker minder. Jeg samler ikke rigtigt selv, pga. mangel på plads og ressourcer. Jeg kan godt se det fede i at eje en masse spil, men lige præcis spillene ejer jeg for at spille dem. Jeg har for længst indset at spil ikke har nogen egentlig personlig værdi for mig når jeg er færdig med dem, andet end det stykke historie jeg fik ud af det. Jeg har selv en periode lige efter, hvor jeg klynger mig til dem, men til sidst er det kun de bedste af dem der overlever på min hylde. Her snakker jeg dog også kun udelukkende nyere spil. Jeg har en SNES jeg aldrig nogensinde vil gå af med, men det er mest pga. Super Mario Allstars :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
CoreCoreSkrevet 23/10-05 22:37, rettet 23/10-05 22:40 
Jeg taler for mig selv...

Min samlermani er ikke som udgangspunkt fokuseret på dyre eller sjældne titler. Når jeg erhverver mig nye spil o.l. overvejer som regel altid grundigt om det nu også er noget jeg kommer til at spille. Med mindre de kommer i min besiddelse får latterlige lave beløber eller gratis.

De spil jeg beholder, beholder jeg for at spille dem, og ikke for at skrabe mig en mindre formue sammen i fremtiden. Jeg har (ifølge mig selv) relativt store samlinger af både spil, film, CD'er og tegneserier, og alt sammen har jeg for at få glæde af det, da hver objekt i samlingerne enten har været, eller vil blive en positiv oplevelse. Så jeg samler ikke på sjældne antikvariater, men på oplevelser.

Udover alt det elektroniske, har jeg stadig (selvom det åbenbart for nogen ikke kan lade sig gøre), ret meget andet i mit liv at bruge tid på. Jeg har to sønner og en kone som jeg til hver en tid vil prioritere højere end nogen som helst samling, og jeg har en meget stor musikinteresse som jeg meget gerne dyrker til koncerter. Jeg har rimelig store vennekredse både på den Københavnske vestegn (hvor jeg kommer fra), og her i Hørning (Østjylland, hvor jeg bor), og sidst har jeg også et arbejde jeg er meget begejstret for at stå op til hver morgen. Alt dette er måske også den største grund til at jeg ikke har særlig meget tid til at få spillet mine spil, hvilket gør at de kan stå på hylden længe før folien ryger.

At nogle mennesker mener, at disse ting åbenbart ikke giver et liv mening på samme måde som måneskinsture i vandkanten, indsamling for røde kors, gedepetting på tibetanske bjergsider og mudderbrydning med kendisser til fordel for Projekt Armløs, ser jeg som deres problem, og egentlig vil jeg også mene at det er dem der tager fejl af noget.

Selvfølgelig har jeg flere titler i samlingerne der mere eller mindre bare er der, uden at blive sat pris på. Men de er ikke groet mere fast end at de røg hvis nogen for eksempel sagde "Hey, stik mig dit Banjo Kazooie, og du får det her spil som du vil spille til dine fingre går i stykker".

Det eneste økonomiske aspekt jeg ser i mine samlinger er, at når jeg engang stiller træskoene, så kan mine unger forhåbentlig tjene en slat på at skille sig af med alt fars gamle crap.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
RJKRJKSkrevet 23/10-05 22:40, rettet 23/10-05 22:46 
Selvom jeg vist har den mest ekstreme samling herinde, så kan jeg ikke rigtigt genkende det, Mads omtaler. Jeg mener ikke jeg nogensinde har købt spil, film eller musik uden den bestemte mening, at det skulle bruges af jeg selv eller andre. Det kan så vise sig, at tingene ikke var værd at bruge tid på, eller måske er noget skrammel fulgt med i andre køb. At jeg skulle have en eller anden moralsk forpligtigelse til at skille mig af med de ting igen, kan jeg nu ikke se. Jeg tror heller ikke andre gider spille et crappy basketballspil til Master System ;p

Jeg tror mange af os, der er endt som samlere i en eller anden forstand, har oplevet at fortryde, at man har skilt sig af med noget. Det har jeg da haft det væsentligt dårligere over, end at have "for meget". Så det har jeg ikke tænkt mig at ville genopleve. Derfor skiller jeg mig ikke af med noget, jeg forventer at skulle bruge igen.

Med hensyn til at spare op til et eller andet obskurt, som man alligevel ikke vil bruge, så vil jeg da give Mads ret i, at det er fjollet. Men jeg tror faktisk heller ikke der er ret mange, der gør den slags. Jeg erindrer selv kun at have købt ét dyrt spil, og det var alligevel billigere end et normalt fuldprisspil (som jeg, som mange andre samlere, aldrig køber). Og det er ikke købt til hylden, men fordi jeg vil spille det. Det skal nok ske - for mange af os er det jo ligemeget om spillene er gamle, når vi spiller dem.

Kort sagt er det ikke min opfattelse, at disse samlere primært handler om at "eje" ting, men langt mere om at få oplevelserne. Dertil har jeg da bemærket, at mange af dem, der ikke har meget til overs for film/spil/musik-samlere og såkaldt materielle værdier, i stedet tilfredsstiller deres behov for de præcis samme film-, spil- og musikoplevelser med piratkopier - ja, wauv, det er da _virkelig_ meget bedre...

Det er da fint nok at sætte spørgsmålstegn ved, hvad man gør og bruger sin tid på, men skal man opdele alt så simpelt, så gør vi jo masser af ting, der ikke har nogen fantastisk god grund eller dybere mening. I mellem disse er spilsamleri vist en af de mest milde synder i forhold til at være et godt menneske ;)

EDIT: Faktisk har jeg også købt en del produkter med det primære formål, at støtte folkene bag, fordi jeg har fundet dem eller deres produkter sympatisk. Det ryger så uden for hvad jeg tidligere har sagt, omend jeg altså heller ikke kan se, at det så skulle være direkte usympatisk ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
TLTLSkrevet 23/10-05 22:41 
Jeg spiller spil fordi jeg kan lide det. Jeg har aldrig gjordt det fordi at spillene var/er penge værd. Hvis man samler på noget og samtidig er glad for at spille spil, er det logiske jo at samle på spil... At det så måske flyder lidt sammen er der jo ikke noget at gøre ved.

Jeg har aldrig fundet glæde i at samle på noget, men er glad for at eje en serie, så jeg kan få det hele med (F.eks Resident Evil, MGS eller Elfen Lied (Anime)). Men jeg kan godt forstå dem der syntes det er sjovt/spændende at samle, bytte og sælge ting. Så får man set og følt hvordan det er at eje mange ting.

Men som sagt er det ikke noget jeg går op i. Så længe spillet er som det skal være, dvs. at man kan spille det uden der mangler noget af selve spillet, er jeg glad :-)
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
MadsMadsSkrevet 23/10-05 23:07 
silverstar>
Med mindre dit mål er at beskrive hele menneskeracen som havende et usympatisk sind kan jeg ikke følge dig her.
Mener du at man som samler har et usympatisk sind, fordi man er villig til at bruge penge/ressourcer på ting, som man sikkert kunne leve foruden? I så fald: Hvordan er det forskelligt fra det hav af andre ting som mennesker ellers bruger penge på?

Nej det mener jeg ikke. Jeg har ikke tænkt mig at sælge alt hvad jeg ejer og flytte op i en hytte i bjergene. Jeg bruger da selv penge på ting som jeg kunne leve foruden, mennesker bruger jo faktisk flest penge på ting de kunne leve foruden end ting de ikke kunne. Hvis du læser det og forstår det korrekt, så mener jeg at købe ting i ren og skær forfængelighed der ikke tjener noget formål, udover at det ser godt ud i en samlerprofil. Jeg har ikke det store imod at folk køber et dyrt spil hvis ikke det findes i andre udgaver, fordi de rent faktisk har tænkt sig at udnytte spillets formål; at blive underholdt.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
MadsMadsSkrevet 23/10-05 23:12 
Herold>
Mads: Er dit synspunkt grundlæggende at det er et materialistisk udgangspunkt der gør at folk samler?

Nej det er ikke mit grundlæggende synspunkt, som jeg vist også gør rede for i mit forrige svar. Jeg er selv i besiddelse af en relativ stor samling af film og musik, men jeg køber ikke film fordi der er to på tilbud for én, når jeg ved det er noget jeg ikke normalt ville bruge penge på. Jeg køber heller ikke en Criterion-udgave når jeg kan få en fin udgave for 1/3 af prisen. Jeg køber heller ikke samtlige film af en instruktør når halvdelen af dem ikke er værd at eje.

Men så igen, så ved jeg heller ikke hvorvidt man kan kalde mig samler. Men den slags samler som jeg har beskrevet i mit første indlæg, selvfølgelig er det i et materialistisk og forfængeligt henseende at de ting bliver anskaffet.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
MadsMadsSkrevet 23/10-05 23:32 
RJK>
Selvom jeg vist har den mest ekstreme samling herinde, så kan jeg ikke rigtigt genkende det, Mads omtaler. Jeg mener ikke jeg nogensinde har købt spil, film eller musik uden den bestemte mening, at det skulle bruges af jeg selv eller andre.

Det virker måske underligt nu hvor du har den mest værdifulde samling herinde, men rent faktisk havde jeg overhovedet ikke dig i tankerne da jeg skrev dette indlæg. Af flere årsager. Jeg synes du er et ekstremt sympatisk menneske, og jeg har aldrig rigtig følt nogen forfængelighed over dine køb (som jeg kender til). Derimod står du bag vel noget der bliver tæt på verdens største arcademuseum, jeg ved du mere er for at "sprede ordet" så om sige, og så har jeg også det indtryk at du rent faktisk virkelig spiller dine spil. En episode jeg husker hvor du rent faktisk siger om ét eller nogle spil du har modtaget, har været i pinlig god stand bekræfter også det syn jeg havde på dig.

Whoa, nu skal jeg vist ikke sige flere gode ting om Rune inden han bliver forfængelig, eller pinligt berørt.. eller der bliver sået tvivl om mine intentioner ;)


Med hensyn til at spare op til et eller andet obskurt, som man alligevel ikke vil bruge, så vil jeg da give Mads ret i, at det er fjollet. Men jeg tror faktisk heller ikke der er ret mange, der gør den slags.

Jeg havde ellers den tro at netop de fleste gjorde sådan, her mener jeg altså ikke kun PR's brugere, selvom jeg dog har oplevet eksempler herinde, jeg gider ikke nævne navne jeg har ikke lavet denne tråd for at hænge nogen ud, lad os få det på det rene.

Kort sagt er det ikke min opfattelse, at disse samlere primært handler om at "eje" ting, men langt mere om at få oplevelserne. Dertil har jeg da bemærket, at mange af dem, der ikke har meget til overs for film/spil/musik-samlere og såkaldt materielle værdier, i stedet tilfredsstiller deres behov for de præcis samme film-, spil- og musikoplevelser med piratkopier - ja, wauv, det er da _virkelig_ meget bedre...

Igen, jeg har været vidne til flere af disse episoder hvor det ikke virkede som om den nye ejer var glad for andet end at eje.

Så skal det lige siges jeg ikke har en eneste piratkopi liggende hos mig, og det er bestemt ikke bedre, selvfølgelig skal man støtte dem der har lavet det.


Det er da fint nok at sætte spørgsmålstegn ved, hvad man gør og bruger sin tid på, men skal man opdele alt så simpelt, så gør vi jo masser af ting, der ikke har nogen fantastisk god grund eller dybere mening. I mellem disse er spilsamleri vist en af de mest milde synder i forhold til at være et godt menneske ;)

Som sagt så var det ikke så meget for at finde en mening, så kunne jeg gå i gang med mange flere emner. Jeg prøver ikke at finde en mening med noget som helst, jeg prøver bare at konfrontere samlerne moralsk.

EDIT: Faktisk har jeg også købt en del produkter med det primære formål, at støtte folkene bag, fordi jeg har fundet dem eller deres produkter sympatisk. Det ryger så uden for hvad jeg tidligere har sagt, omend jeg altså heller ikke kan se, at det så skulle være direkte usympatisk ;)

Jeg ved ikke hvordan jeg skal forholde mig til dette, nej jeg finder det ikke usympatisk (selvfølgelig). Jeg har selv en rigtig god ven der samler på hip hop-vinyl, han køber alt hvad der bliver udgivet fra danske hænder for at støtte den danske scene, og nej det kan der selvfølgelig ikke være noget galt i når man er integreret i en kultur og ønsker at se den fortsætte.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
DeluxScanDeluxScanSkrevet 23/10-05 23:33, rettet 23/10-05 23:33 
KTC>
Jeg synes næsten det værste er dem, som køber en maskine, sælger den, og så igen køber den senere da de savner at spille visse spil. Dette kan i visse tilfælde gentages i en tilsyneladende uendelig løkke. Det er umiddelbart uøkonomisk og svagt, set fra den fødte samlers synspunkt. Jeg ved at flere brugere og tidligere brugere herinde har gjort dette, måske føler sig ramt og har modargumenter. Kom med dem, for jeg vil gerne forstå denne type samler.

Jeg vil da gerne indrømme, at jeg har ejet 3 forskellige Dreamcasts, og hver gang jeg havde solgt den, så måtte jeg havde maskinen igen. Totalt dumt og åndssvagt, og nu er det da også et godt stykke tid siden Naiera fik min sidste DC - og lysten til at eje en ny har ikke meldt sig - endnu :-)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
RJKRJKSkrevet 24/10-05 00:13 
Nej, nu tør jeg sgu aldrig skrive noget mere... ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 24/10-05 04:06 
DeluxScan>
Jeg vil da gerne indrømme, at jeg har ejet 3 forskellige Dreamcasts, og hver gang jeg havde solgt den, så måtte jeg havde maskinen igen. Totalt dumt og åndssvagt, og nu er det da også et godt stykke tid siden Naiera fik min sidste DC - og lysten til at eje en ny har ikke meldt sig - endnu :-)
Øv, nu melder der sig endeligt én på banen, som køber og sælger den samme vare i en uendelighed, og så indrømmer han at det er dumt og åndssvagt. Og nej, det gør det ikke bedre at du ikke har købt en DC efter den sidste du solgte, for det ved vi jo alle at du gør, for det er immervæk Dreamcast vi snakker om.
Så vil jeg hellere diskutere dine Unreal fanboy-tendenser, men det hører jo en anden tråd til ;)

Hvis vi nu ser bort fra det rationelle, handler det så om at du sælger maskinen af pladshensyn eller det umiddelbare økonomiske boost, i stedet for at sætte den til fjensynet en sidste gang før du sætter den til salg?

Personligt oplever jeg tit, at når jeg overvejer at skaffe mig af med noget, så skal det lige have en chance for at charmere sig ind på mig, før det ryger til salg. I de fleste tilfælde oplever jeg nydelse og bliver mindet om genstandens appeal, og vil ikke risikere potientielt at måtte leve foruden den resten af livet.
Er det dette, som adskiller mine permanent-samler mønstre så markant fra ovennævnte fænomen?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ChronoChronoSkrevet 24/10-05 08:11 
Mads>
I vil kunne huske da i besøgte Chile selvom I har besøgt 100 andre lande efter det, hvorimod I sikkert ikke vil kunne huske anden level i et spil efter 100 andre spil.

Jeg har ikke engang besøgt ret mange byer og lande, og jeg kan alligevel bedre huske Midgar, Guardia, Hyrule, Azeroth og The Mushroom Kingdom! Spil giver da også store opleveler.

Samler? Det gør jeg ikke rigtigt, men jeg sælger helst ikke de spil jeg har... mine mareridt om alle de SNES-spil jeg solgte engang er stadig onde.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
DeluxScanDeluxScanSkrevet 24/10-05 08:25 
KTC>
Øv, nu melder der sig endeligt én på banen, som køber og sælger den samme vare i en uendelighed, og så indrømmer han at det er dumt og åndssvagt. Og nej, det gør det ikke bedre at du ikke har købt en DC efter den sidste du solgte, for det ved vi jo alle at du gør, for det er immervæk Dreamcast vi snakker om.

Ja, jeg var godt klar over, at du ikke kunen uge mine indrømmelser til så meget ;-)
Så vil jeg hellere diskutere dine Unreal fanboy-tendenser, men det hører jo en anden tråd til ;)

Du kommer bare an ;-)

Hvis vi nu ser bort fra det rationelle, handler det så om at du sælger maskinen af pladshensyn eller det umiddelbare økonomiske boost, i stedet for at sætte den til fjensynet en sidste gang før du sætter den til salg?

Det har altid været i økonomisk trængte tider, hvor en DC blidselig bliver til nogle hundrede kroner, der bare ligger i skabet og keder sig...
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
SumezSumezSkrevet 24/10-05 10:18 
Jeg har aldrig set mig selv som en samler. Jeg vil nok ikke benægte at jeg er det, men jeg samler ikke for at samle. Jeg har ikke et mål med min samling. Jeg ser bare et spil og bedømmer at "jeg MÅ have det". F.eks. hvis det er et fedt spil, som jeg aldrig har fået erhvervet førhen, som Sonic, Mario Kart eller Castlevania 3. Eller måske bare hvis det er en klassiker, som jeg har fået en eller anden idé om er et must, det kunne være Street Fighter II, Shinobi III eller måske bare småting som House of the Dead og Nights. En tredje grund kan være at der er en særhed ved spillet, der gør det interessant. Måske er det bare en overset perle, måske er det ekstremt underligt og japansk, eller også har det en eller anden gimmick som jeg synes gør det specielt. Jeg køber ikke nogen spil, fordi jeg synes der er status i at eje dem, men fordi jeg er interesseret i selve spillet. Med undtagelse af min kæmpepakke med Famicom-spil, og de spil der er kommet med køb af evt. maskiner, har jeg købt alle mine spil individuelt, fordi jeg har været interesseret i det specifikke spil. Fordi jeg har et behov for at eje dem. Det er faktisk en smule manisk. Alle nyere spil køber jeg, fordi de ser interessante ud, i forhold til prisen.

Det samme gælder i mindre grad for musik. Med klassiske kunstnere som Joy Division, Einstürzende Neubauten, Pink Floyd, David Bowie, Ultravox und so weiter køber jeg LP'en fordi jeg synes at det er en jeg bør eje, før jeg kan tillade mig at holde af deres musik. Alt hvad der er udgivet originalt som LP køber jeg således helst på LP, ellers foretrækker jeg naturligvis cd. Jeg synes det er hyklerisk at købe vinyl for the sake of vinyl.

Derudover køber jeg en hel del elektronisk dansemusik på cd. Her er der tale om en helt anden, mindre kunstnerisk, form for musik, og derfor også en helt anden indgangsvinkel. Her skyldes det ikke på samme måde en affektion for kunsnteren eller pladen, men fordi jeg kan lide at have et godt udvalg af fest-cd'er som jeg kan have med overalt, og eventuelt smide på dj-pulten, hvis lejligheden byder sig. Nogle gange kan jeg finde på at købe et dyrt limited edition dobbeltalbum for et enkelt nummer alene.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 24/10-05 12:21 
Mads>
Hvis man da bare har lidt samvittighed, hvis man dog er i stand til at forlade sin position i denne diskussion og se på tingene udefra så kan konklusionen kun blive at samlermanien bygger på et usympatisk sind.

Jeg tror ikke du ser bredt nok på det du egentlig lægger op til, hvilket ovenstående generalisering vidner lidt om.
Der kan sagtens tænkes at være andre motiver bag et ønske om at erhverve sig de mere sjældne titler end blot "samlermani" som du så pænt omtaler det.
MadsMadsSkrevet 24/10-05 17:37 
Palmer Eldritch>
Der kan sagtens tænkes at være andre motiver bag et ønske om at erhverve sig de mere sjældne titler end blot "samlermani" som du så pænt omtaler det.

Ja, det har jeg heller aldrig sagt der ikke kunne, for at citere mig selv: "Jeg har ikke det store imod at folk køber et dyrt spil hvis ikke det findes i andre udgaver, fordi de rent faktisk har tænkt sig at udnytte spillets formål; at blive underholdt."
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
Michael_Michael_Skrevet 24/10-05 17:56 
Men jeg forstår slet ikke hvorfor du kan have noget imod folk der køber dyre spil...? Det er da vel deres egen sag, og det skal da også gerne kunne foregå uden man risikerer at blive kaldt usympatisk etc.
MadsMadsSkrevet 24/10-05 18:04 
Hvad er det i virkeligheden du ikke forstår/ikke vil forstå?

Ja, jeg kunne sagtens være ligeglad, der er så mange ting man kunne være ligeglad med (hvis du forstår hvor jeg vil hen). Det er min mening og den skulle jeg da være i min fulde ret til at argumentere for, du skal være velkommen til at være uenig, men jeg kan ikke rigtig bruge udtalelser uden argumentation til noget.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
KeenKeenSkrevet 24/10-05 18:13, rettet 24/10-05 18:14 
Hvad nu hvis man f.eks. godt kan lide malerier?! er det anderledes end at købe et spil for kun at have det på en hylde så det kan stå og se pænt ud?!
Michael_Michael_Skrevet 24/10-05 18:25, rettet 24/10-05 18:29 
Mads>
Hvad er det i virkeligheden du ikke forstår/ikke vil forstå?

Det kan meget vel være jeg er usympatisk, men der er intet jeg ikke forstår.

Men lad gå.

Bl.a. at du føler dig berettiget til at stille spørgsmålstegn ved andres valg og derefter nedgøre dem.
Hvor vil du egentlig hen med tråden?
Hvis det så bare var et ærligt spørgsmål om hvad der motiverer andre til at samle, men det er det jo ikke.
Det virker mere som et belærende indlæg fra din side, om at der er andre ting i verden end computerspil etc. og, med al respekt, det er jeg sikker på 98% af de registrerede brugere på P:R er klar over i forvejen.
MadsMadsSkrevet 24/10-05 18:25, rettet 24/10-05 18:26 
Knight Keen:
Det var da utroligt så mange gange jeg skal gentage mig selv: "Nu prøvede jeg også at generalisere tråden lidt, jeg har aldrig sagt det var bedre at samle på kunst."
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
MadsMadsSkrevet 24/10-05 18:32 
Palmer Eldritch>
Bl.a. at du føler dig berettiget til at stille spørgsmålstegn ved andres valg og derefter nedgøre dem.
Hvor vil du egentlig hen med tråden?
Hvis det så bare var et ærligt spørgsmål om hvad der motiverer andre til at samle, men det er det jo ikke.
Det virker mere som et belærende indlæg fra din side, om at der er andre ting i verden end computerspil etc. og, med al respekt, det er jeg sikker på 98% af de registrerede brugere på P:R er klar over i forvejen.

Selvfølgelig føler jeg mig berettiget til at stille spørgsmålstegn ved andres valg, det er vel en naturlig, logisk tankegang at man stiller spørgsmålstegn ved ting man umiddelbart finder forkert. Jeg kan virkelig ikke se at jeg direkte har nedgjort nogen i denne tråd.

Hvis du føler at jeg kun prøver at åbne folks øjne op for andre ting, så har du misforstået min pointe, jeg skriver netop det ikke skal være ment som en diskussion på tværs af interesser.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
KeenKeenSkrevet 24/10-05 18:46, rettet 24/10-05 18:52 
Jeg vil give Palmer Eldritch ret i at jeg egentlig heller ikke umidelbart kan se formålet ved tråden her, og at det lyder som om du førsøger at "omvende" os til at lave noget mere fornuftigt...

Det lyder også som om at du vil kun dele din mening med os andre, men ikke vil høre på kritik af den...
Hvis dette er tilfældet, tror jeg du er havnet i det forkerte forum.

Mads>
Knight Keen:
Det var da utroligt så mange gange jeg skal gentage mig selv: "Nu prøvede jeg også at generalisere tråden lidt, jeg har aldrig sagt det var bedre at samle på kunst."

Det jeg skrev, skrev jeg fordi at, det lyder som om du ikke bryder dig om, at der er nogle som kan lide at "samle" i stedet for at f.eks. rejse...
Michael_Michael_Skrevet 24/10-05 19:26, rettet 24/10-05 19:26 
Mads>
Selvfølgelig føler jeg mig berettiget til at stille spørgsmålstegn ved andres valg

Det er meget muligt, men det gør det mere ikke rigtigt.

Jeg kan virkelig ikke se at jeg direkte har nedgjort nogen i denne tråd.

Det er jo så ærgerligt for dig, men jeg mener du lagde ud med at fastslå, at "samlermani" i forbindelse bl.a. med computerspil ikke kunne være andet end et tegn på et usympatisk sind.
Hvis du ikke mener det kan træde folk over tæerne, så er du ikke blot i det forkerte forum, men på den helt forkerte hjemmeside.

Hvis du føler at jeg kun prøver at åbne folks øjne op for andre ting, så har du misforstået min pointe

Hvad er så din pointe?
MadsMadsSkrevet 24/10-05 20:02 
Palmer Eldritch>
Det er meget muligt, men det gør det mere ikke rigtigt.

Hvad er der forkert ved at stille spørgsmålstegn ved folks valg?

Det er jo så ærgerligt for dig, men jeg mener du lagde ud med at fastslå, at "samlermani" i forbindelse bl.a. med computerspil ikke kunne være andet end et tegn på et usympatisk sind.
Hvis du ikke mener det kan træde folk over tæerne, så er du ikke blot i det forkerte forum, men på den helt forkerte hjemmeside.

Samlermani mht. ikke at drage formål af produktets værdi, ja, det virker usympatisk i mine øjne. Så kan produktet kun være anskaffet af forfængelige årsager.

Jeg føler ikke jeg er på den forkerte hjemmeside, jeg er her for at diskutere spil og hvad der ellers der hører til, bl.a. en samlermani.

Hvad er så din pointe?

Ja, det har jeg jo så lige svaret på igen.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
Michael_Michael_Skrevet 24/10-05 20:36 
Mads>
Ja, det har jeg jo så lige svaret på igen.

Nej, det mener jeg ikke du har, hvilket sikkert også er en af grundene til at du hele tiden skal gentage dig selv.

Det er ikke forkert at stille spørgsmålstegn ved andre folks valg, sålænge man fra sidelinien respekterer dem, uanset om man er enig i dem eller ej. Alt andet er dømmende og nedgørende.

Du er ikke i en position til at bedømme hvorvidt den enkelte drager formål af produktets værdi, baseret udelukkende på hvor meget den enkelte spiller spillet. Som jeg lagde ud med at sige, kan der være flere årsager til ønsket om at erhverve sig sjældne/dyre spil.
Noget så banalt som nysgerrighed bl.a.
Lad os sige, teoretisk set, at jeg køber Radiant Silvergun fordi jeg er nysgerrig efter at opleve et spil der bliver omtalt ufatteligt meget mange steder, og som åbenbart ikke er særligt let tilgængeligt.
Det er mit valg, velovervejet efter min egen situation i købsøjeblikket.
Gør det mig usympatisk eller til et dårligt menneske?
Nej.

Derimod virker det uhyre usympatisk at kommentere handlinger af den slags, som det er blevet gjort i tråden her.
SumezSumezSkrevet 24/10-05 21:15, rettet 24/10-05 21:16 
Altså, det er jo klart at visse spil er dyre, når de er meget eftertragtede. Det er et simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Og jeg har ikke noget problem med at folk giver mange penge for ekstremt sjældne promoer, osv.

Men når spillenes værdi stiger pga. nogle excentriske hoveder, der har for mange penge, synes jeg også det er latterligt, og hvis man vil, kan man da også godt tolke det, som at jeg "har noget imod dem". Det er fuldstændig til grin at nogle Neo Geo AES-spil, der ikke engang er særlig gode, når skyhøje værdier. Måske er de sjældne, men de priser er at gå for langt. Visse cd'er, med god musik, der kun har været solgt i 200 eksemplarer, kan ikke nå mere end $50 på eBay.
Chrono Trigger koster "mange" (i grunden ikke meget mere end SNES-spil gjorde fra nye i Danmark) penge, fordi det er et godt spil. Og det samme gør Radiant Silvergun. Men når priserne presses kunstigt i vejret, vil jeg heller ikke være med.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/10-05 21:18, rettet 01/04-12 17:41 
Mads>
Det her kan ikke koges ned til en diskussion på tværs af interesser, det er udelukkende en diskussion der tager udgangspunkt i menneskers sindstilstand, deres manglende sympati og manglende forståelse for værdier.

Jeg har selv været der hvor jeg synes det var fedt at købe sjældne spil, film, plader og havde en masse unødvendige titler, men blev heldigvis aldrig helt fanget og har for længst solgt alt uvæsentligt.

Som jeg ser det, er der ikke tale om en manglende forståelse for værdier, men derimod blot en differentiering af, hvilke besidelser/oplevelser den enkelte person tillægger mest værdi.
Det er netop forskelligt fra person til person, hvilke ting vedkommende finder væsentlige eller uvæsentlige.

Hvis man finder en type genstand som værende væsentlig, kan man tillægge den værdi i kraft af, at man kan samle på den. Men hvis man derimod kun køber en genstand pga. dens værdi(som andre samlere har lagt i den), så samler man vel ikke, så investerer man? :/
AV Intelligent Terminal
Michael_Michael_Skrevet 24/10-05 21:23 
Sumez>
Det er fuldstændig til grin at nogle Neo Geo AES-spil, der ikke engang er særlig gode, når skyhøje værdier. Måske er de sjældne, men de priser er at gå for langt.

Helt enig. AES er i en boldgade for sig selv. Hvorvidt spillenes skyhøje priser er pga "excentriske hoveders" investeringer eller blot små printruns har jeg endnu ikke fundet ud af. Nok lidt af hvert.
NaieraNaieraSkrevet 24/10-05 21:28, rettet 24/10-05 21:29 
En stor del af skylden ligger hos idioterne ovre på Neo-geo.com og selvfølgelig eBay.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Michael_Michael_Skrevet 24/10-05 21:33 
Christ! Jeg glemte lige de bonderøve. Nok det mest absurde forum jeg nogensinde har været en del af.
silverstarsilverstarSkrevet 24/10-05 22:05, rettet 24/10-05 22:46 
Mads>
Samlermani mht. ikke at drage formål af produktets værdi, ja, det virker usympatisk i mine øjne. Så kan produktet kun være anskaffet af forfængelige årsager.

For mit vedkommende er det her din argumentation halter. I forlængelse af Killer Bean's indlæg:
Hvem vurderer hvorvidt en samler "drager formål af produktets værdi"? Og hvordan vurderes det?
Er du i stand til at vurdere andres udbytte af et givent samlerobjekt? Hvordan vil du gøre det objektivt, når værdigrundlaget fra person til person er vidt forskelligt?

Eksempel: Hvis du ingen interesse har for f.eks. frimærker eller mønter, vil du så karakterisere alle frimærke- og møntsamlere over én kam som værende "usympatiske"? Hvordan kan de i dine øjne "drage formål af produktets værdi" hvis jeres værdigrundlag ikke er det samme? Hvordan "drager man overhovedet formål med produktets værdi" ifølge din terminologi, når der er tale om frimærker eller mønter?

Jeg synes du prøver at presse din definition af hvad du karakteriserer som "samlermani" ned over andre mennesker, og dem der ikke ikke deler dit værdigrundlag stempler du så som værende usympatiske.
Man kan sige, for at bruge dine egne ord, at jeg finder den slags fordømmelse af andres syn "usympatisk" :P
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KillercowKillercowSkrevet 24/10-05 23:54 
@Sumez

Damn you. Nu kom jeg i tanker om, at jeg kun havde fortsættelsen til Chrono Trigger. En hurtig søgning på ebay afslørede dog, at billigste løsning var Final Fantasy Chronicles (psx), så nu har jeg også et spil mere i FF-serien.

@Mads

Se... dét var samler-genet i effekt.

Nu mangler jeg bare et halvt års arbejdsløshed, så jeg kan nå at spille alle de spil, som jeg gerne vil.

FWIW har jeg kun to af de tunge drenge stående i stalden (Panzer Dragoon Saga + Shining Force III), som begge blev købt fordi det var spil, som jeg følte var indsatsen værd - man gambler jo altid lidt, når man lægger en masse penge for ældre varer.
MadsMadsSkrevet 25/10-05 01:33 
Vi kommer vist ikke meget længere i denne situation, hvilket, som jeg kunne have sagt mig selv, udspringer af forskellige holdninger til emnet. I mange tilfælde af "samlerkøb" finder jeg disse køb usympatiske.

Jeg mener også, for at holde os indenfor foraets emne, at samlermanien mht. videospil i dag er langt mere forfængelighedspræget end hvad jeg har haft fornemmelse af den var førhen. Hvad, som Sumez og I andre også selv kommer ind på, skyldes Internettet og især eBay.

Det er ærgeligt at en af mine personlige venner og nok Danmarks største samler af japansk import, helt forlader scenen af grunde som denne. Mange af jeg ved nok hvem jeg hentyder til, det er dog underordnet.

Jeg synes ikke jeg kan forklare det meget bedre end hvad jeg har gjort i denne tråd, så kan I forholde jer til det som I vil.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
TurricanTurricanSkrevet 25/10-05 11:34 
Jeg skal lige starte med at sige at jeg selvfølgelig synes at du er i din gode ret til at mene som du gør, og selvfølgelig skal du også udtrykke dig som du lyster.

Der er forskellige måder at leve livet på, og mennesker har forskellige værdigrundlag. Ligeså ønsker de fleste at påvirke sine medmennesker til at træffe valg, som man mener vil være gode for den pågældende person. Men at bruge et ord som usympatisk?

Hvor er din tolerance egentlig henne?

Flere giver i denne tråd deres mening til kende, ved at sige at de synes at det er fjollet at give 2000,- for noget der står og samler støv, og det er selvfølgelig fint. Du tager så skridtet videre og kalder folk for usympatiske.

Jeg kunne egentlig godt forstå din holdning til det du kalder forfængelighedskøb, hvis du altså var fuldblods hippie der ikke brugte en krone på noget som helst andet end livets opretholdelse. Men det er jo ikke tilfældet, såvidt jeg har forstået? Nu forholder jeg mig meget simpelt til dine indlæg, og til det du helt konkret skriver, og det er altså bare en omgang intolerent smagsdommeri.

Jeg tager det skam med ophøjet ro at du kalder mig usympatisk, men helt ærligt, synes du så ikke at det er et postulat der kræver at du ser mig i øjnene og får et reelt indblik i hvordan jeg lever mit liv?

Jeg kan udemærket forudse at flere sidder og gnækker lidt i skægget over at jeg tilsyneladende tager dit indlæg en tand for personligt, men du viser altså en intolerence som JEG gerne så at de fleste mennesker var foruden.

Nu vil jeg tage mit ret gennemsnitlige intellekt, og mine praktiske evner som det hedder, og gå hjem og overveje om der er noget i dit indlæg jeg kan bruge i mit liv, og om jeg er ude på et sidespor fordi jeg har en masse spil og maskiner jeg aldrig har brugt. Jeg ved det ikke, men jeg tror at min konklusion bliver at der skal være plads til både typer som dig og mig, og så fortsætte med at handle som jeg lyster.

Du kunne så gå hjem og overveje om du i fremtiden ønsker at påvirke folk på en proaktiv facon, til at leve et liv som du synes passer bedst muligt ind efter dine moralske værdier, eller om du blot ønsker at gribe det an på den nemme måde og kalde folk for usympatiske.
The Gods pause for a moment...
KillercowKillercowSkrevet 25/10-05 12:11 
Mads>
Vi kommer vist ikke meget længere i denne situation, hvilket, som jeg kunne have sagt mig selv, udspringer af forskellige holdninger til emnet. I mange tilfælde af "samlerkøb" finder jeg disse køb usympatiske.

Jeg mener også, for at holde os indenfor foraets emne, at samlermanien mht. videospil i dag er langt mere forfængelighedspræget end hvad jeg har haft fornemmelse af den var førhen. Hvad, som Sumez og I andre også selv kommer ind på, skyldes Internettet og især eBay.

Det er ærgeligt at en af mine personlige venner og nok Danmarks største samler af japansk import, helt forlader scenen af grunde som denne. Mange af jeg ved nok hvem jeg hentyder til, det er dog underordnet.

Jeg synes ikke jeg kan forklare det meget bedre end hvad jeg har gjort i denne tråd, så kan I forholde jer til det som I vil.

Et køb af noget skader ikke nogen. Det er hvordan vores økonomi virker. Du foretrækker måske planøkonomi?

Folk, der spiller/køber spil, er ikke nogen scene. De er forbrugere. Hvis man holder op med at være forbruger, fordi andre er forbrugere og udbud/efterspørgsel skaber en situation, hvor man ikke har lyst til at være med, så må man jo bare se sig i spejlet og spørge sig om hvorfor. Om ikke andet er det en indstilling jeg sagtens kan relatere til og holder i hævd på andre områder.

Til at starte med syntes jeg dit indlæg var interessant, fordi det virkede som om, du var interesseret i en dialog om det. Men Du har ret tydeligt vist, at du kun gør det her af egocentriske (og dermed usympatiske - for at bruge dit yndlingsord) årsager. Jeg kan ikke helt gennemskue, om det er fordi, du får det bedre med din egen samling, eller om du er vred på din kammerats skæve indstilling, men lad være med at tørre det af på andre. Det er, ja, usympatisk. Lidt ligesom dine hentydninger om, at fordi man har spil som hobby, så kan man ikke komme ud at se verden. I min bog er det en 70er-hellig-pædagog-holdning - eller værre: en selvfed holdning.

Nu vil du sikkert mene, at jeg har misforstået dig, ligesom du mener andre har. Men jeg tror såmænd kun, at der er en enkelt her i tråden, som har misforstået noget. Dit anlæg skulle ikke ses som et angreb, men dine efterfølgende har om ikke andet vendt det til at være det.
66 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig