X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Famicom klon fra Føtex


Svar
SumezSumezSkrevet 12/10-05 12:29, rettet 12/10-05 12:40 
Det er virkelig fantastisk hvad man kan finde nogen gange. Jeg bringer her en lille præsentation af den Famicom klon, der bliver omtalt i en anden tråd, og som Elgen vist også købte:

Famicom klon fra Føtex
Æsken. Udover at udstille maskinens horrible design, er det så ekstremt firserpræget, at det overrasker mig at de forsøger at sælge den i en moderne legetøjsafdeling.
På bagsiden er der en præsentation af de indbyggede spil, samt maskinens features: "Tænd/Sluk-knap" og "Genstart-knap". Jeg er imponeret over at nogen har gide producere en dansk version af det her. Screenshots på bagsiden burde advare ungerne om at "Det her er IKKE en PlayStation!".

Famicom klon fra Føtex
Det er åbenbart "time4toys", der står bag maskinen. Deres hjemmeside har mange åndsvage ting, men så vidt jeg kan se, er det ikke muligt at finde noget om maskinen her. Måske har de fået sagsanlæg fra Nintendo og trukket den tilbage?
Der står desuden også at den er importeret af Dansk Supermarked. Det er vel også dem, der står for den danske pakning og "brugsvejledning" så. Måske er det der, jeg skal finde min praktikplads? :)

Famicom klon fra Føtex
Maskinen, som den ser ud. Når der på billedet er en finger, der holder låget nede, skyldes det at når først man har åbnet det er det tilsyneladende ikke muligt at lukke det igen. Måske er der en eller anden smart mekanisme, jeg har overset.
Designet ser ud til at være inspireret af MegaDriven, bare mindre og betydeligt grimmere. Omend betydeligt større end den behøver være jf. hardwaren. Knapperne er så store, at man ikke kan se dem og minder meget om dem på den gamle PlayStation, bare grimmere (igen). Om det er et tilfælde at farverne er næsten identiske med dem på den amerikanske SNES ved jeg ikke, men det er i hvert fald et ualmindeligt dårligt valg!
Et andet tåbeligt valg er at der ikke følger nogen strømforsyning med. Man kan kun køre maskinen på fire D-batterier, som iøvrigt ikke medfølger og skal isættes med skruetrækker. Det er dog ret praktisk ikke at skulle rode med flere strømforsyninger når først batterierne er sat i. Gad vide hvor længe sådan en svend lever på fire batterier købt til en samlet pris af 20kr i Tiger?
Værd at bemærke er iøvrigt at de har flottet sig og lavet en diode, der lyser når maskinen er tændt. Det var der ikke engang på den gamle Famicom, eller den amerikanske SNES 2 for den sags skyld, og det er altså ret rart at have.

Famicom klon fra Føtex
For at sætte en kassette i maskinen, skal man åbne låget. Det ser dumt ud, men i det mindste virker det. Det er fjollet overhovedet at have muligheden for at sætte spil i, da maskinen alligevel kun kommer med én kassette, der ligeså godt kunne være indbygget.

Famicom klon fra Føtex
Men hvad den almindelige forbruger ikke ved er, at der er tale om tyvstjålet hardware, og connectoren virker perfekt med japanske Famicom-spil. Spillene kører perfekt, og der har hidtil ikke være nogen problemer med løse forbindelser eller støv. Maskinen er altså en temmelig god substitut for en Famicom, hvis man kan leve med det horrible design.
Som man svagt kan se på billedet, ser connectoren temmelig gammel og ramponeret ud. Kan det tænkes at maskinen er sat sammen af kasseret hardware? Sært.

Famicom klon fra Føtex
Controlleren er ved første øjekast det værste juks, jeg har set. Den ligner en smagløs hybrid mellem en PlayStation- og en Saturn-controller. Knapperne virker lidt tilfældigt placeret, og har hver deres individuelle trykmodstand (i mangel af bedre ord?). D-pad'et sidder løst på og føles nærmest mere som en stick end et D-pad. På den dårlige måde. Fanden tage Nintendo for at tage patent på krydset! Logoet i toppen er et sløset påsat klistermærke, og hele herligheden lader til at være lavet i ekstremt billig plastic, og besidder en kraftig lugt der bedst kan beskrives som "formningslokale".
Den sættes til maskinen via et standard 9-pin stik som vi kender dem fra Mega Drive, Amiga, Atari, osv. Så hvis man ikke kan lide controlleren kan man heldigvis benytte en af de utallige andre, en videospilsaficionado som jeg selv besidder. Men mod al forventning, fungerer controlleren faktisk ret godt. Der er ingen problemer med D-pad'et, og knapperne virker fint. Eneste betydningsfulde indvending er at den vejer for lidt. Det er til gengæld fuldstændig åndsvagt at der er seks knapper på controlleren. Du kan godt glemme alt om at bruge den her til at spille Street Fighter II på din MegaDrive, for der er nemlig bare tale om fire knapper, der fungerer som A-knap, og to der fungerer som B. Hvorfor de har valgt at placere seks knapper på en controller, der skal bruges til spil, der kun bruger to knapper, vil for evigt stå hen i det uvisse. Måske var det et ynkeligt sidste forsøg på at få maskinen til at fremstå mere moderne?
Jeg ville nok have foretrukket hvis de havde byttet om på deres A og B-knapper, men man kan altid bruge de knapper yderst til højre, hvis man savner at knapperne sidder i den "rigtige" rækkefølge.
Som en sidste indskydelse vil jeg rose dem for at have inkluderet to controllers. Det kunne resten af videospilsbranchen godt lære lidt af!

Famicom klon fra Føtex
Der følger en SCART adapter med, hvilket i sig selv er temmelig flot. Godt nok har jeg et utal af disse i forvejen, men sådan nogle er faktisk relativt dyre i de fleste elektronikbutikker. Husk på at hele den her pakke kun har kostet 100 kr ialt.

Famicom klon fra Føtex
Den her er interessant. Der medfølger en lyspistol, og modsat alt andet i pakken ser den gennemført og professionel ud. Den ligger godt i hånden og fungerer upåklageligt. Igen, det er en pakke til samlet 100kr, og jeg formoder at pistolen også virker til andre maskiner.

Famicom klon fra Føtex
Men hov - Hvad er det? På pistolens side, står der indprintet "Lethal Enforcers". Kan det tænkes at de bare har taget en gammel lyspistol fra MegaDrive-udgaven af Lethal Enforcers og smidt i pakken? Det ville faktisk være ret fedt. Original Konami-hardware er til enhver tid bedre end grimme, farverige controllers fra "time4toys".
Men så vidt jeg ved, er Lethal Enforcers-pistolerne udformet som revolvere, og den her ligner mest en efterligning af pistolen fra Virtua Cop.
Nogen der ved noget, der kan kaste lidt lys over denne sag?


Ang. spillene er de uden undtagelse eksisterende NES-spil, der har fået ændret grafikken og i de fleste tilfælde også musikken. Og næsten uden undtagelse til det værre. Selvfølgelig. Men utroligt nok er der faktisk en del kvalitetsspil iblandt, og kun to gentagelser af samme spil.
Jeg vil vende tilbage senere med en gennemgang af spillene..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 12/10-05 13:03 
- Den virker altså med Famicom spil, har du prøvet med NES?
Den kunne være rammen om en casemod, så man kunne lave en slags 'PocketNES'.
Al 'hardware' (eller hvad vi nu skal kalde det, hehe) indeni ville snildt kunne proppes ind i en kasse der ikke var stort større end en NES-kassette eller deromkring. Så skulle man jo selvfølgelig lige finde på en løsning omkring skærm og batterier!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
BeanoBeanoSkrevet 12/10-05 13:11, rettet 12/10-05 13:17 
Elgen>
- Den virker altså med Famicom spil, har du prøvet med NES?

Er det ikke det samme?
RJKRJKSkrevet 12/10-05 13:31 
Arcadeversionen af Lethal Enforcers har i hvert fald revolvere. Og det er jo også revolvere man har (som default) i spillet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ElgenElgenSkrevet 12/10-05 13:37 
Beano>
Er det ikke det samme?

Ved det ikke. Har desværre hverken det ene eller det andet }:-(.
Lagde bare mærke til at Sumez i sit indlæg eksplicit skriver 'japanske Famicom-spil'
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/10-05 13:44 
Svjh så er connectoren til en NES noget større end den til en Famicom.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 12/10-05 13:45 
Famicom- (japanske) og NES-spil (europæiske og amerikanske) har helt anderledes cartridge-pinout.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KamekKamekSkrevet 12/10-05 15:07 
Gad vide om man kan tilslutte et Disk System til den... :)
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
BeanoBeanoSkrevet 12/10-05 15:24 
RJK>
Famicom- (japanske) og NES-spil (europæiske og amerikanske) har helt anderledes cartridge-pinout.

Ok - så ved jeg også det ;)
SumezSumezSkrevet 12/10-05 18:19 
Skrev også i den anden tråd at den ikke virker med NES-spil. Burde måske også have nævnt det her.

Kamek>
Gad vide om man kan tilslutte et Disk System til den... :)

Er disk system ikke teknisk set bare en kasse, med et output i form af en connector, som man sætter i en Famicom spilport? Hvis ja, må man vel formode at den virker. Disk system er smådyre (ikke vildt, men koster i hvert fald et par hundreder), så jeg har aldrig selv haft et.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KamekKamekSkrevet 12/10-05 18:55 
Jeg har et - men jeg har ikke en Famicom :)
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
Zzap!Zzap!Skrevet 12/10-05 20:51 
Kamek>
Gad vide om man kan tilslutte et Disk System til den... :)
Du er højst sandsynligt nødt nødt til at laven en ny kasse til klonen da disc systemet er beregnet til den org. Famicoms form.

OT: Disc-systemet var i øvrigt en genial ide IMO. Nintendo skulle have lanceret N64eren med disk DDen som standard, så havde Nintendo haft en helt anden position på markedet i dag.
Born to kill space
SøgAArdSøgAArdSkrevet 12/10-05 22:42 
Zzap!>
...så havde Nintendo haft en helt anden position på markedet i dag.

Det var ellers noget af en påstand.
Home is where the hardware is..
Zzap!Zzap!Skrevet 12/10-05 23:32, rettet 12/10-05 23:34 
Prøv at tænke efter over alle fordelene:

- 64Mb fra dag ét. I stedet for i slutningen af konsollens levetid i to spil. Plus at FMV havde være muligt i større skala, evt. med mere end een disk.
- Langt billigere medie.
- Mulighed for download kiosks, hvor man kan genbruge sin disk, hvis man er blevet træt af et spil, og dermed spare penge.
- Kæmpestore savefiler, eller mange af dem.
- Download af div. software fra optionelt modem.

Hvis Nintendo havde lanceret en konsol i 1996 med alle de features, havde de ryddet bordet, eller i hvert fald givet Sony kamp til stregen.
Born to kill space
BaggyBaggySkrevet 12/10-05 23:37 
Som Kun en ægte Nintendo Fanboy kan komme med.
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
BaggyBaggySkrevet 12/10-05 23:40 
Zapp: Sådan kan man sige om så meget.. det bare fanboy "crap".. :)
Den der ler sidst.. tænker.. langsomst
SumezSumezSkrevet 13/10-05 09:30 
Det ville ikke være et spørgsmål om at "tage" markedet, men beholde det.
Det, der primært gik imod dem var at de mistede stort set alle deres tredjepartsudviklere pga. Sony's "smartere" cd-format, der i hvert fald var hot pga. FMV-mulighederne lige i den periode. En lidt tidligere lancering havde nok også hjulpet lidt.

Zzap!>
Du er højst sandsynligt nødt nødt til at laven en ny kasse til klonen da disc systemet er beregnet til den org. Famicoms form.

Man kan vel bare stille disk systemet ved siden af maskinen?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GreaseballGreaseballSkrevet 13/03-06 22:10 
Hvis der er nogen der stadig er nysgerige efter at få fat i denne lidt underlige "klon". Så har Føtex på Fisketorvet en lille stak til salg for 50,- stk.

Famicom klon fra Føtex
NeonodeNeonodeSkrevet 13/03-06 23:24, rettet 14/03-06 00:27 
Det kunne da godt være, man lige skulle derind og kigge. Købte du selv en? tak for tippet ;)

EDIT: En der kan svare på hvor langtid den kører på de batterier?
GreaseballGreaseballSkrevet 14/03-06 01:36 
Nej jeg købte ikke nogen. Det eneste jeg ville være interessert i var pistolen. Hvis den da virker på MegaDrive spil.
TurricanTurricanSkrevet 14/03-06 10:32 
Neonode>
Det kunne da godt være, man lige skulle derind og kigge. Købte du selv en? tak for tippet ;)

EDIT: En der kan svare på hvor langtid den kører på de batterier?

Indtil videre har min kørt mindst 10 timer. Generelt er jeg meget imponeret over disse dimsers strømforbrug, specielt min Street Fighter 2/Ghouls 'n Ghosts dims nægter simpelthen at give op.

Generelt er jeg gået hen og blevet ret vild med disse små gadgets. Specielt de licencerede er tit af en god nok kvalitet, og i disse dage går de for en slik rundt omkring da de slet, slet ikke var den succes i julesalget som legetøjsbranchen havde satset på (sagde de i Toys 'r us). De er fede til lange ture hvis man har skærm i bilen, og min 6 årige papsøn lader alt mit "rigtige" grej være i fred :-)
The Gods pause for a moment...
QQSkrevet 15/03-06 16:59 
Greaseball>
Hvis der er nogen der stadig er nysgerige efter at få fat i denne lidt underlige "klon". Så har Føtex på Fisketorvet en lille stak til salg for 50,- stk.

Den koster også 50,- i Føtex Haderslev, så jeg vil gætte på at nedsætningen er landsdækkende...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
00Void00VoidSkrevet 01/04-06 18:40 
med en highscore på 863 point i funclick er jeg sikkert P:R's bedste fun click spiller. haha!

Jeg synes det er en sjov nok maskine.. spil som x-war er faktisk ret udfordrende.. Desværre er det noget billigt juks som du siger.

Men.. 100 kr. er ikke galt for de par timers morskab..

Desuden holder batterierne til en del. Min er et halvt år gammel og de er endnu ikke skiftet.. Den er ikke blevet slidt. Men med mit behov, er det en fin løsning med batterier..

Jeg er trist over jeg ikke købte den anden legetøjskonsol føtex havde for 3-4 måneder siden.. Den var sort. Der medfølgte ca samme hardware.. Men den var der vist strømforsyning på. Den kostede dog 200.
Jeg håber de får den igen så jeg kan kigge lidt på den :)
Space is the place!!Spiller nu: Tekken 5
SumezSumezSkrevet 30/09-10 17:32, rettet 30/09-10 17:35 
Jeg fik endnu en af disse ind ad døren forleden dag, og besluttede mig for at skille den ad.

Famicom klon fra Føtex
Som ventet var indmaden utroligt sparsom i forhold til kassen der fylder mere end en PS1.

Famicom klon fra Føtex
A/V output-boardet. Den hvide connector er hvor den får strøm fra (er forbundet til fire D-batterier, dvs. den kører på 6 volt).
Jeg formoder at den bruger "NES on a chip" konceptet, men kan faktisk ikke se chippen på boardet under connectoren. Der er dog to sorte blobs som jeg formoder mere eller mindre udgør/skjuler nogle meget "hjemmelavede" Hong Kong-chips.
Det ville være superlækkert hvis man kunne hive et RGB-signal ud fra chippen, men hvis det overhovedet er muligt, skal man vist være mere end almindeligt ferm. Der går fire kabler frem og tilbage mellem A/V-boardet og connectorens board, hvor af to må formodes at levere strømmen, så de to andre må være hhv. composite video og stereo(?) audio.

Famicom klon fra Føtex
Controller-boardet, som før nævnt er det wiret til at bruge standard Amiga/MegaDrive/osv. controllers. De to kabler ud mod højre går til hhv. power og reset knapperne, og det røde og sorte i bunden går ud til den røde diode, der angiver om konsollen er tændt, denne virker noget mere "hjemmelavet" end resten af indmaden.

Famicom klon fra Føtex
Resten af maskinen. Som med dioden, formoder jeg at dette (strømforsyning, case, knapper, osv.) stammer fra en anden "fabrikant" end dem der laver selve indmaden (og som sikkert leverer til tusind forskellige fabrikanter af NES-kloner)

Famicom klon fra Føtex
Selve indmaden, alt hvad der ses på dette billede udgør potentielt verdens mindste Famicom/NES - var der nogen der sagde case mod? :)
Jeg skal bare have fat i et kompakt 6 volts batteri (nogen med forstand på den slags?) og et eller andet jeg kan lave om til casing, så er den hjemme. Jeg har set nogen på nettet lave dem af gamle NES-cartridges, og er nysgerrig efter om nogen har nogle tilsvarende sjove idéer?

Delene kan sikkert også købes billigt på eBay, men for 50kr for det hele samlet (inkl. tre controllers hvoraf den ene som nævnt formodes at være en Leathal Enforcers pistol til MegaDrive, og de fire D-batterier som formentlig er mere end 50kr værd alene) kan jeg ikke klage. :)

Famicom klon fra Føtex
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Lim3HeroLim3HeroSkrevet 01/10-10 14:38 
Købte sådan en for nogle år siden i Bilka. Har dog fået gjort cartridge slottet løst, efter arrigt at have kastet en controller mod den.

@Sumez: Hvis du har et gammelt billedrørs tv, så prøv at implementere det der :) Det ville være nice :D
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/10-10 15:32, rettet 01/10-10 15:41 
Sumez>
Jeg formoder at den bruger "NES on a chip" konceptet, men kan faktisk ikke se chippen på boardet under connectoren. Der er dog to sorte blobs som jeg formoder mere eller mindre udgør/skjuler nogle meget "hjemmelavede" Hong Kong-chips.
Det ville være superlækkert hvis man kunne hive et RGB-signal ud fra chippen, men hvis det overhovedet er muligt, skal man vist være mere end almindeligt ferm.

Kan du ikke. "NES on a chip" er composite only.


Delene kan sikkert også købes billigt på eBay, men for 50kr for det hele samlet (inkl. tre controllers hvoraf den ene som nævnt formodes at være en Leathal Enforcers pistol til MegaDrive, og de fire D-batterier som formentlig er mere end 50kr værd alene) kan jeg ikke klage. :)

En Lethal Enforcers pistol aka The Justifier har aldrig set sådan ud :)

Famicom klon fra Føtex

EDIT: I forbindelse med google søgningen efter en Justifier fandt jeg også dette billede:
http://archiv.rhein-zeitung.de/on/03/04/23/topnews/foto_.jpg

Shit en dårlig dag.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 02/10-10 11:14 
Lim3Hero>
@Sumez: Hvis du har et gammelt billedrørs tv, så prøv at implementere det der :) Det ville være nice :D

Ret fed idé!
Jeg kunne dog godt tænke mig at udnytte hardwarens kompakte natur til at lave en "lomme-famicom" man kan have med alle steder. :) (tænker ikke på en håndholdt, det er for avanceret for mig)


Konsolkongen>
En Lethal Enforcers pistol aka The Justifier har aldrig set sådan ud :)

Det nævner jeg også selv i det øverste indlæg ved billedet af pistolen. Har desværre endnu ikke været i stand til at opspore dens oprindelse, men det er i hvert fald ikke "Time4toys" der har lavet den, og nu har jeg TO sega-kompatible lyspistoler :) (men ingen spil...)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 02/10-10 11:23 
Fandt denne tråd om en meget lignende klon, med ens controllers:

http://www.nesplayer.com/pirates/polystation.htm]http://www.nesplayer.com/pirates/polystation.htm[/LINK]" target="">http://www.nesplayer.com/pirates/polystation.htm

Der er nogle sjove forskelle som at hans ikke kører Famicom-spil, har RF output, og kører på en 9V strømforsyning, ellers lyder hans gennemgang af systemet uhyggeligt meget som min ovenfor.
Desværre kan han heller ikke kaste mere lys på mysteriet om lyspistolen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig