X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Versioner af Super Nintendo spil


Svar
silverstarsilverstarSkrevet 11/10-05 16:59 
Min samling af Super Nintendo spil udbygges løbende og i den forbindelse er den en ting jeg har lagt mærke til: Selvom du sidder med to eksemplarer af det samme PAL spil, kan der godt være forskel på de to cartridges.

Et eksempel: Jeg har pt. to eksemplarer af Donkey Kong Country 1 i PAL. Hvis man sammenligner de to spillabels er der et serienummer påtrykt, som iflg et kvalificeret gæt angiver en region. I dette tilfælde har spillene koderne SNSP - 8X - SCN og SNSP - 8X - NOE. Der er flere forskelle, billedet på spillabelen er ikke fuldstændig det samme, labelen på bagsiden af spillet er på tysk på den med serienr NOE, mens den er på engelsk på SCN. Hvis man studerer printpladen/connectoren på cartridget er der også forskel, de har ikke samme farve (hhv. brun og grøn/hvid, og det er ikke bare alm misfarvning).
Jeg har så studeret resten af samlingen og fundet frem til at de sidste tre bogstaver i serienr angiver en region. Jeg har set eksempler på flg regionskoder:
SCN
UKV
EUR
NOE
FAH
HOL
AUS
NOE/SFRG
GPS
ESP

De fleste kan man gætte sig til, men er der nogen der kender historien bag? Det virker grotesk at der har været så mange regioner, og der er sikkert endnu flere.
P.S. Jeg skal ikke kunne sige, om der også kan forekomme forskelle i selve spillet, men jeg vil tro det. Jeg har ihvertfald eksemplarer med koden NOE hvor al tekst i spillet er på tysk uden mulighed for at skifte sprog (mest RPG-spil). De findes jo sikkert i andre versioner med andre sprog.
Jeg har ikke kigget på NTSC-udgaver, det er udelukkende koder fra PAL-spil.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SøgAArdSøgAArdSkrevet 11/10-05 17:17 
Det er ikke regioner, men 'landekoder'. Så vidt jeg ved findes der kun 3 regioner til SNES/SFC.
Home is where the hardware is..
silverstarsilverstarSkrevet 11/10-05 17:32, rettet 11/10-05 17:42 
Ja ok, måske kan det misforstået at kalde dem regionskoder, da det ikke betyder at spillene på nogen måde er låst til den specifikke kode. De er alle PAL-spil og kan spilles på en alm. europæisk SNES.
Koderne (hvad vi nu kalder dem) dækker dog ofte over større geografiske områder end blot specifikke lande. Uden at lægge hovedet på blokken vil jeg skyde på at:
SCN = Scandinavia
UKV = United Kingdom
EUR = Europe
NOE = North Europe/Nintendo of Europe (?)
FAH = France (+ noget mere?)
HOL = Holland
AUS = Australia (+omkringliggende øer?)
NOE/SFRG = North Europe/Nintendo of Europe, mere specifikt Tyskland?
GPS = ?
ESP = Spanien
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SøgAArdSøgAArdSkrevet 15/10-05 19:58, rettet 15/10-05 19:59 
1. United States of America (USA)
2. Canada (USA, CAN)
3. United Kingdom (GBR or UKV)
4. Ireland (GBR or UKV)
5. Germany (NOE)
6. France (FRA)
7. Netherlands (HOL)
8. Belgium (HOL)
9. Luxembourg (FRA)
10. Austria (FRG)
11. Switzerland (FRG)
12. Spain (ESP)
13. Portugal (ESP)
14. Sweden (SCN)
15. Norway (SCN)
16. Denmark (SCN)
17. Finland (SCN)
18. Iceland (SCN)
19. Australia (AUS)
20. New Zealand (AUS)
21. Hong Kong (HKV)

Ved ikke om denne liste er korrekt, men fandt den på http://www.nesplayer.com
Home is where the hardware is..
Bede-xBede-xSkrevet 19/10-05 13:44, rettet 19/10-05 13:47 
silverstar>
Jeg skal ikke kunne sige, om der også kan forekomme forskelle i selve spillet, men jeg vil tro det.

Der er nogle små forskelle på de forskellige versioner af DKC. Kan ikke lige huske dem nøjagtigt, men det er vist noget med en platform man kan hoppe på, som kun er i nogle versioner og andre ligende småting.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig