X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spørgsmål angående LCD TV


Svar
NSNSSkrevet 04/10-05 17:51 
Håber der er nogen der kan hjælpe mig med et par spørgsmål ang. et LCD tv. Hvis tvét har en opløsning på 1366 x 768, svarer det så til 720p? Bliver opløsningen 768 dermed "nedskaleret"?
Vil et sådan tv også kunne køre 1080i?
JmogJmogSkrevet 04/10-05 18:53 
Lemon Squeezer>
ang. et LCD tv. Hvis tvét har en opløsning på 1366 x 768, svarer det så til 720p? Bliver opløsningen 768 dermed "nedskaleret"?

Det er ikke det samme som 720p, nej. Hvis du sender en 720p-kilde (faktisk enhver kilde) til TV'et vil den blive opskaleret til 1366*768.

Vil et sådan tv også kunne køre 1080i?

Som regel, men tjek specifikationerne først. Har du et link til TV'et?
NSNSSkrevet 04/10-05 19:08 
Det var det tv fra Bilka (host host ;) ) til 7499, jeg har lidt kig på. Umiddelbart lyder det jo rimeligt billigt, vil du mene det er et ok køb?

Bilka
JmogJmogSkrevet 04/10-05 20:40, rettet 04/10-05 20:49 
Måske. Det kommer an på flere ting. Tilslutningerne bag på er nok det vigtigste.

Der bør mindst være 1xHDMI og 1xcomponent. Især HDMI (eller HDCP-kompatibelt DVI) er vigtigt, da det er den eneste måde at få HD-opløsninger fra Blu-ray og HD-DVD afspillere. De er godtnok ikke på markedet endnu, men det ville jo være brandærgerligt ikke at kunne udnytte de nye HD-film, når du på et tidspunkt skal have en afspiller.

Component eller VGA vil være nødvendigt, hvis du vil køre Xbox 360-spil i HD-opløsninger.

Hvilke opløsninger den modtager er også ret vigtigt. Den bør kunne klare dem her:
480p (progressive NTSC, DVD/konsol)
576p (progressive PAL, DVD)
720p (HD, Xbox 360/PS3/opskalerende DVD/PC-grafikkort)
1080i (HD, Xbox 360/PS3/opskalerende DVD/PC-graffikkort)

De to HD-opløsninger vil sikkert også kunne bruges, når HDTV bliver implementeret i Danmark. Det er dog ikke til at sige, hvornår det bliver, og om den samme standard som US vil blive brugt.

Lysstyrken og kontrasten lyder lidt lav, men det kan du selv bedømme, hvis de har et eksemplar kørende i forretningen. Spørg eventuelt om de har en manual, du kan kigge i, for at tjekke specifikationerne.
NSNSSkrevet 04/10-05 20:58, rettet 04/10-05 21:06 
Mange tak for hjælpen, det må jeg se at få undersøgt. Kan du (eller andre) evt. anbefale et tv der lever op til det hele, og som ligger i et rimeligt prisleje?
JmogJmogSkrevet 04/10-05 21:25 
Det vil jeg lade være op til andre. Jeg aner ikke, hvad der er på det danske marked af HDTV, da jeg kun kunne finde på at købe en HD-projektor.

Når først man har prøvet sådan en, virker alt andet bare for småt :-)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig