X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

NES spil mister værdi?


Svar
NaidNaidSkrevet 30/09-05 19:47 
Nintendo har jo udtalt at det vil være muligt at downloade de gamle NES spil via revolution konsollen. Nogen der har et bud på om det så betyder at de org NES spil falder i værdi?.

Nogen der ved om det bliver alle spil man kan downloade, eller kun dem nintendo udgav og har rettigheder til?
FourDFourDSkrevet 30/09-05 20:06, rettet 30/09-05 20:09 
http://gc.advancedmn.com/article.php?artid=5174

The company talked about downloadable NES, SNES and Nintendo 64 games, saying that that their will in fact be a fee to purchase games over Revolution’s downloadable game service. However, Nintendo did say that some games would appear as free for a limited time only. The company didn’t give any clues as to how many of the hundreds of NES, SNES and N64 games would be available through the service.

NES spil falder da helt sikkert i værdi, men hvor meget er ikke til at sige. Kommer jo også an på hvad prisen for downloads er.
Yeah, well, you know, that's just like, your opinion, manSpiller nu: World Of Goo, Grand Theft Auto: The B..., Final Fantasy Tactics A...
silverstarsilverstarSkrevet 30/09-05 21:12, rettet 30/09-05 22:16 
Digi-Lsd>
NES spil falder da helt sikkert i værdi, men hvor meget er ikke til at sige. Kommer jo også an på hvad prisen for downloads er.

Det er jeg ikke sikker på at du har ret i. Der har altid eksisteret emulatorer hvor man kan spille diverse ældre konsolspil i mere eller mindre perfekt gengivelse. Det er bare ikke det samme (det er det ihvertfald ikke for mig) som at eje de originale udgaver. Jeg tror det kommer lidt an på, om man både samler/spiller eller man kun spiller.
For mig er "indpakningen" ikke helt ligegyldig, jeg synes der er meget lidt retro-charme ved at have samtlige NES-spil klemt ned på en CD eller HD.
Dermed ikke sagt at Revolution ikke bliver et hit med hele det gamle Nintendo spilbibliotek i ryggen. Jeg er da også meget interesseret i at se den idé ført ud i livet (og ender nok også med at købe en når den tid kommer).
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
NaidNaidSkrevet 30/09-05 23:51 
Kan nu heller ikke se det fede i at benytte emulator, men for folk der ikke samler på org kopier så er det jo fint nok. Problemet er jo bare hvis nintendo spil der nu koster 100kr i erhvervelse, ikke er mere end 20-30kr værd når revolution udkommer. Der er helt sikkert nogen herinde der vil brænde nallerne hvis udviklingen går sådan :(.
BobbeBobbeSkrevet 01/10-05 01:57 
Jeg vil da tro at de bibeholder deres værdi. Det er da ikke for at spille dem, at man køber gamle NES-klassikere. Men derimod for at have dem.

Et Chrono Trigger i perfekt stand (dette må vel også inkludere SNES-spil) vil da ikke falde i værdi. Bare fordi alle kan spille det på Revolution.
Det virker i al fald meget usandsynligt.
Spiller nu: Wii
NaidNaidSkrevet 01/10-05 02:18 
Nu spiller jeg altså mere på mine ældste retro konsoller, end de nyeste jeg har. Jeg ville ikke bruge så mange penge på det hvis jeg ikke spillede dem:D. Ligeldes lyder det meget sansynligt at en del spil vil miste deres værdi. Konsol samlere vil selvfølgelig stadig give det samme beløb for et spil. Men kigger vi på den almindelige forbruger der lige køber en NES og så et mario spil, for lige at føle lidt nostalgi. Disse tvivler jeg på vil købe org spil, hvis de kan downloade dem til revolution. Altså er der mindre købere om en enkelt vare, fordi en de nuværende købere falder fra i fremtiden. Så rent teoretisk set burte enkelte spil miste deres værdi, men det er jo ikke altid at en teori kan bruges til noget i virkeligheden :).
FourDFourDSkrevet 01/10-05 13:36, rettet 01/10-05 13:39 
Kunne ikke have sagt det bedre selv Kobsie :)
Yeah, well, you know, that's just like, your opinion, manSpiller nu: World Of Goo, Grand Theft Auto: The B..., Final Fantasy Tactics A...
King ChaosKing ChaosSkrevet 01/10-05 14:10 
Det er jo fantastisk! Så bliver det billigere for os som stadig render rundt og leder efter de originale. :)
MarcusMarcusSkrevet 01/10-05 14:34, rettet 01/10-05 14:35 
Jeg kan nu heller ikke se nogen fornuftig idé bag at have noget bare for at have det. Det lyder ret pjattet.

Jeg tror også prisene falder (dog lidt). Mange potentielle kunder vil gå denne nye og lovlige vej i stedet.
FourDFourDSkrevet 01/10-05 17:21 
Har du nogen anelse om hvor mange af P:R's brugere du lige ramte der Markus? :D
Yeah, well, you know, that's just like, your opinion, manSpiller nu: World Of Goo, Grand Theft Auto: The B..., Final Fantasy Tactics A...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/10-05 19:28 
Jeg føler mig i hvert fald ramt, "snøft"... ;)

Jeg kunne nu godt forestille mig at originale NES-spil tværtimod ville stige i pris, nu hvor der kommer endnu et "billigt alternativ"(et lovligt ét endda).

I første omgang vil efterspørgelsen blive lavere, og priserne vil falde. Men så tænker de folk, som har noget NES-halløj stående på loftet,: "Ud med lortet!" og smider hele baduljen på lossepladsen. Udbudet bliver derefter uhyggeligt lavt, og så ryger priserne på NES-ting, som samlerobjekter, i vejret med raketfart(eller måske ikke helt så hurtigt ;)

Men det er så nok bare min lidt alternative teori :)
AV Intelligent Terminal
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 02/10-05 22:37 
Marcus F.M>
Jeg kan nu heller ikke se nogen fornuftig idé bag at have noget bare for at have det.

Hele idéen med decideret samleobjekter er vel at have dem, bare for at have dem.. Ellers kunne man jo lige så godt købe f.eks SNES spil uden manual og æske, og få dem langt billigere end hvis de var med manual og æske.
NaidNaidSkrevet 02/10-05 22:59 
Jeg køber udelukkende kun komplette spil da der som du også selv siger går lidt "samler" i det. Men at stå og sige at samlere ikke spiller sine spil syntes jeg er en stor udtalelse i tågen. Jeg er godt klar over at der en en del herinde der aldrig tænder for deres retro maskiner, men tror også der er en del der gør. Personligt spiller jeg kun selv 20% af de spil jeg ejer, da resten er skod spil. De sidste 80% kan vi godt snakke om er samler objekter :). Men udelukkende at købe retro spil fordi at det ser godt ud at have dem på en hylde, ja det er altså ikke noget jeg gør i ;).
silverstarsilverstarSkrevet 02/10-05 23:58, rettet 03/10-05 00:16 
Personligt spiller jeg også på mine retro-konsoller (det er sådan set dem jeg spiller mest).
For mig at se er det vanskeligt at forklare det at være samler, især hvis dem man taler med ikke deler samlerinteressen. Det at samle på noget er sjældent rationelt, hvilket gør det uhyre vanskeligt at forklare for andre :)
Som samler af retrospil og maskiner har jeg ingen problemer med at acceptere hvorfor der betales store summer for sjældne spil i god stand, selvom disse er 10+ år gamle og teknisk ser er overgået med mange længder i de nye konsoller.
Jeg kunne aldrig finde på at give tusindvis at kroner for et gammelt frimærke eller en mønt, men jeg genkender samlerfænomenet og forstår at det ikke giver mening at forsøge at rationalisere over det. Sådan er det bare at være samler :)
Jeg tror derfor stadig ikke, at download af gamle Nintendospil vil få væsentlig indflydelse på priserne på det gamle originalspil. Set med samler-øjne er der mere i de originale spil end blot den minimale stump kode, som ligger på cartridget og udgør spillet. Det vil ikke kunne erstattes ved blot at downloade en fil der sikkert fylder mindre end 1 MB (i NES'ens tilfælde) og så køre den over et stykke heftigt hardware som Revolution.
P.S. Hvis ovenstående absolut ikke giver mening for den der læser dette, som er det måske fordi du ikke er retrosamler ;)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 03/10-05 11:46 
kobsie>
Men at stå og sige at samlere ikke spiller sine spil syntes jeg er en stor udtalelse i tågen.

Det er jo så heller ikke hvad jeg siger :)
Bede-xBede-xSkrevet 03/10-05 12:39, rettet 03/10-05 12:39 
silverstar>
Der har altid eksisteret emulatorer hvor man kan spille diverse ældre konsolspil i mere eller mindre perfekt gengivelse. Det er bare ikke det samme

Hvis Revolution tilbyder perfekte emuleringer og har en egnet kontroller til formålet, så vil det være det samme for mig.

Objektet betyder ikke noget. Det er spillet jeg vil have.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
NaidNaidSkrevet 03/10-05 16:13 
Svovlmunk: sorry, blandede vist noget af mit indlæg ind i en udtalelse fra en anden person længere oppe :).
MarcusMarcusSkrevet 03/10-05 18:04 
Jeg køber også helst komplette spil når jeg en sjælden gang i mellem køber et spil. Dog skyldes det mere at de er mere værd og derfor nok kan sælges videre til samme pris, altså er det ligegyldigt hvad jeg vælger. Derudover går jeg også op i indpakningen, det kan være en flot kasse, manualen kan indeholde interessante ting som ikke er med i spillet osv.
Derudover er der det aspekt at det måske en gang kunne blive sjældent, og så har en del folk smidt kassen væk eller ødelagt den og så er det lige pludselig noget mere værd.
Men det er vel også samme grunde hos jer antager jeg?

Generelt vil jeg gerne eje få ting, og sørge for det jeg ikke bruger til noget/realistisk set ikke regner med at komme til at bruge, bliver solgt eller givet væk, så andre kan få glæde af det.
bootsbootsSkrevet 03/10-05 21:46 
Nu eksisterer der jo også den mulighed, at interessen for de gamle spil (og konsoller) blusser op ved gensynet af spillene. Det kunne tænkes, at det ville få folk til at kigge efter deres gamle NES, og finder de den ikke, så skal de jo ud og lede efter én.... ;o) - og naturligvis spil til den....

Jeg ved ikke hvordan I har det med dét; men gamle, originale, antikke spil skal da spilles på en gammel, original og antik konsol....
SyrefoxSyrefoxSkrevet 09/10-05 01:22 
Jeg købte en nes for ca 2 år siden fordi jeg havde tænkt mig at gennemføre hele zelda serien, eller dem til konsoller. Siden har det bare taget fart, så skulle man også lige prøve gunsmoke igen og ghost n goblins. Lige pluslig fandt jeg så ud af at jeg nok er bleven en samler. Jeg har det sådan jeg køber spil for at spille dem, men fortrækker også at mine spil er komplette, men er der et spil jeg skal have, så kan jeg nok nøjes med kasetten i første omgang. Jeg har dog en lille torn i øjet, jeg har ikke fået fat i Iceclimber endnu, håber det snart kommer.

Jeg tror dog ligesom Boots at vi vil se at flere vil begynde og samle efter de har prøvet de gamle spil på Revolution, derfor tror jeg priserne vil stige lidt, tror på ingen måde de vil falde.
lightyear dklightyear dkSkrevet 09/10-05 10:20 
kobsie>
Personligt spiller jeg kun selv 20% af de spil jeg ejer, da resten er skod spil. De sidste 80% kan vi godt snakke om er samler objekter :). Men udelukkende at købe retro spil fordi at det ser godt ud at have dem på en hylde, ja det er altså ikke noget jeg gør i ;).

Er det ikke en modsigelse?
are you CHICKEN?
NaidNaidSkrevet 09/10-05 12:52 
næææ?
HeroldHeroldSkrevet 09/10-05 13:03 
Han køber dem for at have dem - ikke for at det skal se pænt ud :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
MarcusMarcusSkrevet 23/10-05 21:57 
Eller han køber dem i håb om at de er gode og finder ud af de er noget !!!"¤ og lader så være med at sælge dem bagefter.

Hvad er grunden til at du ikke sælger de 80%?
NaidNaidSkrevet 23/10-05 23:31, rettet 23/10-05 23:32 
De sidste 80% er samler objekter :). Jeg har sat mig det mål at jeg vil eje samtlige udgivle spil (i EU) til en bestemt konsol. Jeg har da nogle konsoller som jeg kun samler på det jeg gider spille, fx PS1. Men jeg ejer dem ikke udelukkende fordi de ser flotte ud på en hylde ;).
WikzoWikzoSkrevet 25/10-05 12:11 
Hm... svært at sige :/
00Void00VoidSkrevet 28/03-06 12:15, rettet 28/03-06 12:15 
Gammelt emne at tage op. Men..

De gamle NES spil vil ikke falde i værdi pga. revolution funktionen. pga. de folk der stadig køber de gamle spil, er ofte entusiaster. Folk der deler den opfattelse at det er en bedre oplevelse at sidde og spille 8 og 16 bits. på en atmosfærisk gammel konsol fremfor en fesen nymodens emulator :P
Space is the place!!Spiller nu: Tekken 5
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig