X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Nintendo gør det umulige


Svar
dRxLdRxLSkrevet 23/09-05 10:03 
Hvilket vil sige genopliver min interesse for nye konsoller.
Umuligheden består selvfølgelig i at det er Nintendo der gør det. Et firma hvis profil jeg aldrig har brudt mig om.

Jeg må indrømme at jeg indtil nu har været rimeligt ligeglad med visse andre bud på næste generation af konsoller. Det lignede bare mere af det samme gamle, og ikke en gang overvældende mere af det.

Men hvis vi nu siger at revolution controlleren problemfrit kan overføre mine rumlige bevægelser af den i real-time og uden nogen som helst form for bøvl, så er jeg lige pludselig meget, meget interesseret.

Det kræver dog at kontrolleren er præcis, lag-fri (for så vidt som mit menneskelige sanseapperat oplever det) og at alle nødvendige oplysninger om kontrollerens rumlige orientering er tilgængelige for spilprogrammørerne.

Hvilket vil sige X,Y og Z koordinater for kontrollerens placering i rummet og tilt og yaw for den vinkel jeg holder den i.

Lad os ikke fortabe os i en diskussion af hvordan det ville kunne lade sig gøre, men hvis den kan det på den måde som jeg har beskrevet ovenfor, så synes jeg at Nintendo har leveret varen som de havde lovet ved at kalde deres næste konsol for "Revolution".

Hvis ikke, så er det stadig lidt af en bedrift at jeg nu glæder mig til at opleve en næste generations-konsol.

Er der andre der har det lidt på samme måde?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JAAJAASkrevet 23/09-05 10:26, rettet 25/09-05 13:54 
Jeg har det på stort set præcis samme måde, men ser nok også lidt mere frem til de andre konsoller, end du gør. Jeg glæder mig f.eks. til at se, hvad japanerne kan få ud af PS3.

Nintendo er dog dem, der har fået mig til at vågne op. Jeg er ellers heller ikke nogen Nintendo fan.
PalleJensenPalleJensenSkrevet 23/09-05 12:57 
dRxL>
Er der andre der har det lidt på samme måde?

Næeh... ;-)
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
Zzap!Zzap!Skrevet 23/09-05 13:11, rettet 23/09-05 13:13 
Lige bortset fra at det er ufatteligt for mig, at man ikke kan være Nintendo fan, på bare eet eller andet plan, hvis man kan lide videospil; så ja, Revolution er også helt klart den konsol jeg ser mest frem til.

Nintendo har løst en bunke problemer med deres nye controller metode, nogle af dem oven i købet problemer vi ikke viste vi havde.
Ud fra topstakken i mit hoved er nogle af dem:

- Man kan nu betjene, det der før var venstre analog, *samtidig* med at man trykker på knapperne.

- Nintendo har opfundet en simpel, men ikke forsimplet, metode for videospil noops, der før ikke har haft tålmodigheden til lære knapperne at kende.

- De har opfundet en reel erstatning for musen, som måske ovenikøbet er bedre end sit forbillede.
En erstatning som ikke kræver en plan flade i umiddelbar nærhed af brugeren, og som tillader at man sidder lænet tilbage i sin lænestol.

- De har opfundet den ultimative (I hvert fald indtil VR briller bliver populære) måde at styre alt der har med virtuelle kameraer at gøre. Det være sig i kameraret i et platformspil, strategi eller FPS spil.
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 23/09-05 13:12, rettet 23/09-05 13:17 
Hvis Revolution er så alsidig, som jeg håber, vil jeg også sige, at Nintendo har levet op til forventningerne. Og jeg kan mærke, at den barnlige, eksalterede spilleglæde bobler lidt. Det er lidt vildt, for det sker meget sjældent efterhånden, hvis det da overhovedet er sket siden, jeg var barn. De seneste mange år har jeg i vid udstrækning været mere begejstret for at følge spilmediets historie og udvikling end at spille. Ikke at jeg ikke holder af at spille, men følelsen er anderledes i dag.

Mht. X360 og PS3, så er jeg både positivt og negativt overrasket. Det tyder på, at den, teknisk, forbedrede grafik vil gøre en hel del for oplevelsen i mange spil. Bl.a. ser animationerne i spillene generelt ud til at være forbedrede.

Når det så er sagt, så er jeg heller ikke vild med, at spillene til X360 og PS3, indtil nu, ser ud til at være en forlængelse af denne generation, som igen var en forlængelse af sidste generation - men jeg er ikke det mindste overrasket over denne udvikling, det er vel naturligt indtil vi får en radikalt anderledes måde at styre spillene på. Og det får vi så nu på den ene af de tre kommende next gen-konsoller... Måske ;)
HeroldHeroldSkrevet 23/09-05 13:29 
Det er ihvertfald tydeligt for enhver, der ikke er kørt fast i "Åh, min Xbox/PSP er så dejlig" at innovationen i næste generation ligger hos Nintendo ;D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
PalleJensenPalleJensenSkrevet 23/09-05 13:48 
Det er vi slet ikke uenige i. Men Nintendo har ikke leveret et eneste spil i denne generation (eller de forrige for den sags skyld), som jeg har haft den mindste interesse i (jo, Advance Wars 2 til GBA) og har der været interessante spil på en Nintendo maskine, kunne jeg kunnet få dem i bedre udgaver på Xbox/PS2. Derfor har jeg ikke nogen interesse i Nintendos spil eller maskiner og det kan den nye Revolution kontroller, på nuværende tidspunkt, ikke lave om på - men hvem ved hvad fremtiden byder på fra Nintendo, man har jo lov at håbe.

Men vi er helt enige i, at Revolution er den af de tre nye konsoller, som har mest nyt at byde på hardware-mæssigt - det burde være indlysende for enhver.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
King ChaosKing ChaosSkrevet 23/09-05 14:14 
PalleJensen>
Men Nintendo har ikke leveret et eneste spil i denne generation (eller de forrige for den sags skyld), som jeg har haft den mindste interesse i

Hold da fest! Nu behøver vi jo ikke kunne li' de samme spil, men at du ikke kan finde et eneste GameCube eller N64-spil som du synes var fedt? Bare en lille smule Ocarina? Mario 64? Wario Ware? Animal Crossing? Metroid? Jeg kan heller ikke forstå at du har kunne holde ud at vente på at Viewtiful Joe, Super Monkey Ball og RE4 skulle dukke op på en anden platform. Jeg er ret imponeret!
dRxLdRxLSkrevet 23/09-05 14:35, rettet 23/09-05 14:38 
Lad nu ikke dette blive til en Nintendo lovprisningstråd. Som Palle er jeg ret ligeglad med hvad Nintendo tidligere har lavet.

Det er perspektivet ved den her helt nye kontroller og hvad et firma som Sega kan få ud af den, der pirrer mig ;-)

Nej spøg til side, lad os ikke fortabe os i firmaer, men snarere det perspektiv som en ny tilgang til konsol-spil åbner op for.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RonaldoRonaldoSkrevet 23/09-05 14:53 
Jeg har hænderne oppe i vejret. Det indrømmer jeg gerne.

Næste generation har hidtil kun handlet om teraflops, high-definiton og sofistikerede grafiske features. Der er ingen tvivl at der vil blive leveret en ordentlig gang porno for øjnene, men det bliver desværre i den samme gamle missionærstilling vi er vant til. Størstedelen af titler som er blevet fremvist er efterfølgere med grafiske opdatering.

Nintendo vil have mest nyt at byde på software-mæssigt. Der har Nintendo sat deres fokus, og hvis det ikke kan vække interesse, så er der ikke meget håb forude.
King ChaosKing ChaosSkrevet 23/09-05 15:12 
Ronaldo>
Jeg har hænderne oppe i vejret. Det indrømmer jeg gerne.


Det er godt. For som det ser ud nu, er det der de skal være for at bruge den nye controller :D
dRxLdRxLSkrevet 23/09-05 15:15 
Ronaldo>
Nintendo vil have mest nyt at byde på software-mæssigt. Der har Nintendo sat deres fokus, og hvis det ikke kan vække interesse, så er der ikke meget håb forude.

Det er hvis ikke helt rigtig det du skriver der. Nyheden i Revolution er jo netop i hardwaren. Tilmed en mindre abstrakt del af hardwaren end vi normalt ser forbedringer (grafik-chips og processorer).
Den software vi kommer til at se vil i højere grad end på de 2 andre konsoller tage form efter denne specielle hardware.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RonaldoRonaldoSkrevet 23/09-05 17:37 
Den nye controller er Nintendo's trumfkort. Det er nøglen til alt det de gerne vil.

Nintendo har snakket om simplere spil før denne controller var på tegnebrættet. Deres fokus har altid været på softwaren. Nintendo ville opnå nye ting med deres software, og det krævede ændringer i hardwaren. Controlleren er så et resultat af dette.
Zzap!Zzap!Skrevet 23/09-05 18:05, rettet 23/09-05 18:06 
Lad mig citere een af mine personlige helte, Alan Kay (http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Kay): “People who are really serious about software should make their own hardware.”
Born to kill space
ChronoChronoSkrevet 23/09-05 18:21 
Ja, det var da et meget passende citat.

Nintendo er klar over at spiludviklerne alene ikke kan (eller har svært ved) at levere det næste nyskabende spil, men sammen med hardwaredesignerne er chancerne større. De har givet os DS, og med Revolution ser de ud til at gøre det igen - skridtet (revolutionen) virker umiddelbart bare lidt større denne gang.

Jeg ser bestemt også frem til at se hvor godt teknikken fungerer i praksis.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 23/09-05 18:33 
I har lidt høje tanker om Nintendos mål, synes jeg nok. Hvis man ser tilbage i tiden (NES, SNES, GB), så har Nintendo vel været temmelig konservative. Så længe de sad på tronen, så var der ingen grund til at ændre noget som helst.

Jeg vil godt vove den påstand at sige, at den eneste grund til at Nintendo pludselig mener innovation er så afgørende nødvendig, er at de er kørt bagest i feltet. Sad Nintendo stadig dominerende på konsolmarkedet, så havde de gjort præcis det samme som Sony: mere af det samme. Det kan de ikke gøre nu, fordi de er i en nedadgående kurve, så derfor er de tvunget til at prøve noget "desperat" for at vinde markedet tilbage og overleve på sigt.

Ikke at der er noget galt i det, det er en naturlig konsekvens, og det er vel også en ganske udmærket udvikling, der automatisk sker i alle aspekter af samfundet. Men meget andet er der formentligt ikke i det...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 23/09-05 18:43 
Præcist, og det er der intet galt i. Det herligt at nogle rusker lidt op i mediet - så er det da ligegyldigt om de kun gør det fordi det er nødvendigt for at overleve. De ved stadig hvordan det skal gøres bedst muligt - nemlig ved ikke blot at love bedre (altså mere innovativ) software, men ved også at lave hardwaren der gør det lettere for udviklerne at lave kvalitet (innovation = kvalitet).
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RonaldoRonaldoSkrevet 23/09-05 18:55 
Der handler selvfølgelig altid i bund og grund om penge. Jeg køber ikke din overlevelse på sigt påstand. Sony satser stort næste generation og de har langt mere at tabe end Nintendo har. Nintendo's økonomi er meget sund. Det er Sony's ikke. http://news.bbc.co.uk/nolpda/ukfs_news/hi/newsid_4270000/4270302.stm

Det er da indlysende for alle og Nintendo selv at ændringer skal til for at deres markedsandel på hjemmefronten skal blomstre. Det er også derfor de har andre mål nu.

Jeg mener stadigvæk at Nintendo vil gøre det gennem software. De har ikke snakket om andet.
RJKRJKSkrevet 23/09-05 18:58, rettet 23/09-05 18:58 
Chrono:

Innovation er bestemt ikke lig kvalitet, men ellers er vi da enige. Der er bare ret langt derfra og til at sige, at det her er "alt det Nintendo gerne vil." Nogle af jer får det til at lyde som om det her er én stor Nintendo-masterplan, hvor alt endelig er lykkedes for dem - når det i realiteten er nærmere det modsatte. Men lad os ikke skændes om det, og bare glæde os over det gode ved situationen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 23/09-05 19:00 
Ronaldo>
Nintendo's økonomi er meget sund. Det er Sony's ikke.

Spar os nu for det sædvanlige pjat. At det er en dårlig forretning at lave fjernsyn og musikanlæg gør ikke Nintendos position på det stationære konsolmarked bedre...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 23/09-05 19:02, rettet 23/09-05 19:03 
Ja, det er desværre ikke sikkert det lykkedes - måske har markedet alligevel slet ikke brug for innovation lige nu. Men de af os der har lyst til innovative spil får nok i det mindste et par gode spil så :)

(Og ja, det er nok en overdrivelse at sige at innovation er lig kvalitet. Men når mediet nu er så modent som det er, synes jeg innovation er en meget betydelig kvalitetsfaktor. Men det er vist off-topic så lad det bare ligge.)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RonaldoRonaldoSkrevet 23/09-05 19:05, rettet 23/09-05 19:08 
Det var ment sådan at Nintendo ville bruge controlleren til at skabe de spil og fange den målgruppe de skyder efter.

Jeg er sikker på at Nintendo får succes. De overtager selvfølgelig ikke markedet, men de vil ende med at stå bedre end hidtil.

Det gode er selvfølgelig at det kommer os til gode. Vi får leveret noget nyt og spændende.

RJK>
Spar os nu for det sædvanlige pjat. At det er en dårlig forretning at lave fjernsyn og musikanlæg gør ikke Nintendos position på det stationære konsolmarked bedre...

Det handler stadigvæk om penge i den lange ende. Sony satser i mindst lige så høj grad som Nintendo gør det. Du skriver det som om at overlevelse kun gælder for Nintendo.
RJKRJKSkrevet 23/09-05 19:09 
Nintendo skyder jo kun efter den målgruppe, fordi den succes-sikre målgruppe er tabt for dem ;)

Men så længe Nintendo ikke går under på det, så vinder vi jo uanset hvad, så det kan vel kun være positivt. Jeg ser intet godt i ensartede platforme med multiplatformudgivelser, så det er godt at det tal reduceres fra fire til tre i næste generation.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 23/09-05 19:11 
Ronaldo>
Du skriver det som om at overlevelse kun gælder for Nintendo.

Nej, jeg skriver at en bevarelse af nuværende situation og udvidelse af tendensen ville være klart mere kritisk for Nintendo end Sony, vurderet som konsoludgiver. Det vil du vel ikke nægte mig ret i...? :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RonaldoRonaldoSkrevet 23/09-05 19:15, rettet 23/09-05 19:30 
RJK>
Nintendo skyder jo kun efter den målgruppe, fordi den succes-sikre målgruppe er tabt for dem ;)

Det er jeg enig i. Men nu er dem som styrer pengene ikke de samme folk som designer spillene. Det var hele min pointe. Softwaren er Nintendo's våben og derfor deres fokus.

RJK>
Nej, jeg skriver at en bevarelse af nuværende situation og udvidelse af tendensen ville være klart mere kritisk for Nintendo end Sony, vurderet som konsoludgiver. Det vil du vel ikke nægte mig ret i...? :)

Som konsoludgiver er jeg enig. Jeg mente mere Sony som helhed. Pt. er markedet vigtigere for Sony end det er for Nintendo. Sony som helhed bliver holdt oppe af bl.a. dette marked, hvor Nintendo som helhed klarer den selvom de ikke klare sig godt på dette marked. Men du har da ret.
dRxLdRxLSkrevet 23/09-05 20:16 
Glem nu Nintendo som firma. De er ligegyldige i den sammenhæng som jeg ønskede at fokusere på med denne tråd.

Glem markedsinteresser og tænk i stedet på hvor fedt det ville være med et objekt hvis bevægelser i den virkelige 3D verden mapper 1:1 med bevægelser i den virtuelle verden på skærmen.

Så længe der ikke er lag, præcisionen er perfekt og det fungerer fuldstændig problemfrit så vil det være noget som vi aldrig har oplevet før.

Tillad mig at gentage: Glem Nintendo, de er ikke vigtige, men hvis deres nye produkt holder hvad de lover, så er det produkt i sig selv måske meget vigtigt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
flottenheimerflottenheimerSkrevet 23/09-05 21:25, rettet 23/09-05 21:28 
Jeg er helt enig med dRxL, hvis den nye Revolution controller virkelig tracker sin position og vinkel perfekt i et 3D rum (i realtime), så er perspektiverne fantastiske.

Jeg fatter bare ikke, at det kan lade sig gøre. Som jeg tidligere skrev det, i en anden tråd, så prøvede GameTrak at gøre det samme, men endte op med en meget klodset controller, der slet ikke kan det samme som Revolution controlleren. Og tænk bare på alle de problemer vi har med SEGAs maracas, der bare skal detektere én af 3 positioner i 2D - suk.

Findes der andre eksempler på noget positionstrackingshardware, der kan bare noget lignende det samme - Militærudstyr? Rumfartsudstyr? Forskningsudstyr?

Hvis R-controlleren virkelig kan, hvad vi alle håber, så tror jeg ikke, at der går længe før end vi har en ny type standard controller til alle de nye konsoller - og så må vi bare håbe, at Nintendo kommer til at tjene en kæmpe bunke penge på en masse Revolution patenter.
Det kan blive rigtig stort, det Nintendo har gang i.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 23/09-05 22:14 
Nu er det jo ikke ligefrem Første gang at en sådanne en 3d "Mus" har prøvet at komme på markedet...
Creative har også lavet en 3d mus engang i midt 90'erne...
Jeg kan ikke helt huske hvad den hed.. men et eller andet i retningen af 3D Blaster mouse.. eller noget..

Microsoft har også arbejdet med planen om et 3D Fjernbetjening.
http://research.microsoft.com/~awilson/wand/default.htm (Rimlig skæg video)

så i bund og grund..
har Nintendo ikke bare Genopfundet den dybe terlerken?
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 23/09-05 22:30 
jaes>
...Og jeg kan mærke, at den barnlige, eksalterede spilleglæde bobler lidt. Det er lidt vildt, for det sker meget sjældent efterhånden, hvis det da overhovedet er sket siden, jeg var barn...

Jeg har det på nøjagtig samme måde. Det er år og dag siden jeg har set så meget frem til noget spilrelateret, som jeg nu ser frem til hvad spiludviklerne får ud af Nintendos "revolution". Nintendos præsentationsvideo på 1UP (http://www.1up.com/do/download?cId=3141680) var absolut ikke medvirkende til at mindske forventningsglæden :)
元気ですか。
3of193of19Skrevet 23/09-05 23:24 
GrillBillerDK>

så i bund og grund..
har Nintendo ikke bare Genopfundet den dybe terlerken?


Mere som om at Nintendo kom på den smarte idé at lave en dyb tallerken ud af et vandtæt materiale fremfor ulamineret papir.
ValkyrieValkyrieSkrevet 24/09-05 00:44 
Er jeg den eneste der er bekymret for hvordan eksisterende genre ville kunne virke med den? F.eks. Et first person shooter, som Metroid Prime 3. Jeg kan godt se fidusen med at pege, men når det kommer til så også at skulle bevæge sig med en anden extern mini controller, der så tilmed sidder fast med en anden ledning, så virker det lidt forvirrende.

Jeg tror den vil være genial til bestemte Nintendo spil. Det virker som om at det er dem der kan udnytte deres hardware bedst. Jeg kunne let forstille mig at de fleste 3 Party firmaer ville prøve at overføre eksisterende koncepter og ports over til Rev med en ny interface.
Måske lidt ligesom da SEGA lavet den helt vildt seje Visual Memory og kun SEGA nærmest selv brugte den til noget(som Chao systemet).
Well crucify the insincere tonight...
Bede-xBede-xSkrevet 24/09-05 02:27 
Zzap!>
- Man kan nu betjene, det der før var venstre analog, *samtidig* med at man trykker på knapperne.

Det kan man jo allerede på visse joypads.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RuneSPRuneSPSkrevet 24/09-05 04:05 
Valkyrie>
Er jeg den eneste der er bekymret for hvordan eksisterende genre ville kunne virke med den? F.eks. Et first person shooter, som Metroid Prime 3. Jeg kan godt se fidusen med at pege, men når det kommer til så også at skulle bevæge sig med en anden extern mini controller, der så tilmed sidder fast med en anden ledning, så virker det lidt forvirrende.

Kan overhovedet ikke se noget problem der, tværtimod tror jeg FPS vil være dens styrke...
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 24/09-05 11:25 
GrillBillerDK>
så i bund og grund..
har Nintendo ikke bare Genopfundet den dybe terlerken?

Nintendo har altid sagt, at controlleren vil bygge på allerede eksisterende teknologi. De bruger det bare på en anden måde. Det er der ikke noget nyt i. Mht andres forsøg på at lave det samme, så synes jeg det er ret ligegyldigt. Nintendo har næsten altid lavet deres ting lidt senere end de egentlig burde være lavet, teknisk set. De laver deres ting, når de føler der kan komme noget godt ud af det. F.eks gameboy. De kunne da sikkert godt have givet den farveskærm og bagbelysning lissom Gamegear, men de gjorde det ikke da som vi alle ved, så var ulemperne for store til det på dette tidspunkt. Batterierne var simpelthen ikke gode nok. Samme gjorde de på Nintendo 64. De følte ikke cd-mediet var hurtigt nok, hvilket jeg giver dem ret i, som fmv generationen dog ikke gjorde. De gør samme trick med Nintendo DS, med dens "gamle" grafik for at spare strøm, og dens internet, da de føler at de kan lave en fornuftig service nu, og nu prøver de så med Revolution. Ja, teknologien er sikkert gammel, men efter min mening er det noget af det mest ligegyldige at bruge som nogen form for argument imod den, hvis det er nu at teknologien bliver brugbar.
dRxLdRxLSkrevet 24/09-05 11:30, rettet 24/09-05 11:32 
Jeg synes også det er fornuftigt at vente til teknologien er moden. Det skal bare fungere 100% intuitivt før jeg gidder. Hvis der er den mindste smule lag eller manglende præcision er jeg ikke længere interesseret.

Den "tryllestav" man ser på Microsoft forskningsvideoen kunne jeg f.eks. ikke holde ud at bruge.

Omvendt er mit indtryk af stylus'en i DS'en (baseret på begrænset erfaring med den og andres udtalelser) at den ikke er noget hit.

Men potentialet i det her, er noget helt andet!
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RonaldoRonaldoSkrevet 24/09-05 14:18 
Det er også totalt ligegyldig hvorvidt teknologien har været benyttet før. Nintendo er de første til at introducere det på spilmarked og gøre brug af det.

Vi er det seriøse og kritiske publikum. Hvis Nintendo vil fange os, så skal denne controller virkelig bare fungere.

Jeg har tillid til Nintendo. De er gode til at dække flere målgruppers behov uden at gå på kompromi med kvalitet.
Zzap!Zzap!Skrevet 24/09-05 14:35, rettet 24/09-05 14:49 
flottenheimer>
Findes der andre eksempler på noget positionstrackingshardware, der kan bare noget lignende det samme - Militærudstyr? Rumfartsudstyr? Forskningsudstyr?
Der er masser af eksemplet på lignende udstyr. Noget af det første er nok Sutherlands "magic wand" i forbindelse med det første VR/augmented reality system tilbage i 1968.

Senere er der VPLs Dataglove som brugte en Polhemus magnetisk sensor til at tracke tilt og position. Den slags magnetisk sensor er dog stadig meget dyr og virker kun inden for en begrænset radius.

Et af de seneste forsøg er P5 hansken som nok på mange måder er Revolutions controllerens underudviklede (og overudviklede) direkte forfader: http://www.mts.net/~kbagnall/p5/p5%20dissassembly.html

Bede-x>
Zzap!>
- Man kan nu betjene, det der før var venstre analog, *samtidig* med at man trykker på knapperne.

Det kan man jo allerede på visse joypads.

Trykke *face* knapper ned samtidig med at man bruger det venstre analog stick?
Born to kill space
flottenheimerflottenheimerSkrevet 24/09-05 23:38, rettet 24/09-05 23:39 
Hvis teknologien har været velkendt, veldokumenteret og gennemprøvet gennem længere tid, så fatter jeg endnu mindre af, hvad det er GameTrak har gang i.

GameTrak 3D controller
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
Bede-xBede-xSkrevet 25/09-05 00:06, rettet 25/09-05 00:07 
Zzap!>
Trykke *face* knapper ned samtidig med at man bruger det venstre analog stick?

Ja, fx ved FPS masteren:

http://www.gamesterusa.com/xboxfps.html

Der kan man snildt styre, mens man betjener face knapper. De sidder på undersiden af paddet.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
TweelTweelSkrevet 25/09-05 03:01 
RJK>
Jeg vil godt vove den påstand at sige, at den eneste grund til at Nintendo pludselig mener innovation er så afgørende nødvendig, er at de er kørt bagest i feltet. Sad Nintendo stadig dominerende på konsolmarkedet, så havde de gjort præcis det samme som Sony: mere af det samme. Det kan de ikke gøre nu, fordi de er i en nedadgående kurve, så derfor er de tvunget til at prøve noget "desperat" for at vinde markedet tilbage og overleve på sigt.

Stærkt uenig. Zapper til NES, skulderknapper på SNES gamepad, Virtual Boy samt analog stick på N64 var satsede "innovationer" fra før big N blev "desperate". Jeg har ikke nogen konkrete meninger om den nye "remote control" før jeg har prøvet den (omtalen fra dem der har prøvet det er meget rosende, men idéen virker syg, hvad skal man mene?), men det virker ikke som et desperat træk, snarere som en videreførsel af Nintendos "ånd": Satset "innovation", holdt i simpelt og "konservativt" design, rettet mod en bred målgruppe (inklusiv børn og deres forældre). Om det fungerer lige så godt som SNESens skulderknapper eller lige så skidt som Virtual Boy må tiden vise.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
SyrefoxSyrefoxSkrevet 25/09-05 07:30 
Jeg mener det er lidt svært og bedømme de nye konsoller når jeg ikke har prøvet nogle af dem.

Men mener dog at Nintendo´s ser mest spændende ud og er den jeg glæder mig mest til og prøve. For mig ser PS3 og 360 bare ud til og være mere at det samme som også RJK siger. Forstår ikke hvorfor så mange herinde skændes om hvad er bedst, for man bliver jo aldrig enige alligevel.

Jeg kigger på spillene ikke hvilket format de er til. F.eks. skal jeg spille et bil spil så er det Gran Tourismo 3 til PS2, FPS så er det Halo 2 på Xbox, er det Online RTCW på Xbox og er det Adventure Zelda TWW på cuben. Så jeg mener ikke man kan sige en maskine er bedre frem for en anden, da jeg mener det kommer an på hvilket spil man lige har lyst til og spille.

Jeg vil dog holde fast i at jeg synes N:revolution ser mest spændende ud og den jeg glæder mig mest til.
Zzap!Zzap!Skrevet 25/09-05 13:22 
Bede-x>
Der kan man snildt styre, mens man betjener face knapper. De sidder på undersiden af paddet.

<PEDANT>så er det jo strengt taget ikke *face* knapper mere ^_- </PEDANT>
Born to kill space
JAAJAASkrevet 25/09-05 14:03 
Øh, jeg kan da uden problemer trykke på L1 og L2 på en ganske almindelig Dual Shock samtidig med, at jeg betjener det venstre analoge stick. Det er da lige meget, hvor knapperne sidder. Her kan jeg simpelthen ikke få øje på, at Nintendo har indført noget nyt.
RJKRJKSkrevet 25/09-05 14:29, rettet 25/09-05 14:47 
Tweel>
Stærkt uenig. Zapper til NES, skulderknapper på SNES gamepad, Virtual Boy samt analog stick på N64 var satsede "innovationer" fra før big N blev "desperate".

Lad os lige tage dem...

Zapper. En lyspistol. De første lyspistoler blev opfundet i 1930'erne. Det har været brugt i pongspil og arcadespil længe før Nintendo introducerede dem til NES i midten af 80'erne. Det var endda standard på Colecos Telstar-konsol fra 1978. Foruden at nævnte at lyspistoler er en rimeligt kedelig udvikling, der kun har reducederet i et fåtal af rimelige spil. Nintendo fortjener absolut ingen innovationskredit for dette.

Skulderknapper. Var Nintendo de første der gjorde dette? Måske, jeg ved det faktisk ikke. Er det "satstet innovation"? Nej. Det er bare en naturlig udvikling. Det ville være sket uanset hvad.

Analogstick. Nintendo var bestemt ikke de første der introducerede analog kontrol. Det havde der været i mange år før Nintendo 64. De var heller ikke først med det analoge stick. Ja, det slog igennem her, og den controller var i det hele taget udtryk for gennemarbejdet og målbevidst design, som gjorde en forskel. Satset innovation? Det mener jeg bestemt ikke man kan kalde det. Igen er det mere en naturlig udvikling.

Virtual Boy. Ja, det var bestemt satset. Ekstremt satset, og også oversatset. Som jeg ser det er det Nintendos eneste reelle hardware-satsning (før nu), og det lærte de af. At det skal man ikke gøre. Desuden var det vel nærmere udtryk for én mands vision, end hele firmaets satsning. Det var jo ikke fordi den skulle afløse Game Boy, SNES og Nintendo 64. Det var et biprodukt.

De ting du nævner ændrer intet, på det jeg skrev tidligere.

Hvis Revolution skal sættes i bås med noget af ovennævnte, så er det da helt galt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Zzap!Zzap!Skrevet 25/09-05 14:32, rettet 25/09-05 14:33 
JAA>
Øh, jeg kan da uden problemer trykke på L1 og L2 på en ganske almindelig Dual Shock samtidig med, at jeg betjener det venstre analoge stick. Det er da lige meget, hvor knapperne sidder. Her kan jeg simpelthen ikke få øje på, at Nintendo har indført noget nyt.
Nu bliver face knapperne jo normalt brugt til vigtige funktioner, som hop eller skyd, så hvis man skal fjerne tommelfingeren for lige at rette kameraet ind, er det tit en ulempe i spillet. Både fordi det er et mindre kontekst skift (distraherende) og fordi det kan være skyld i at man ikke får trykket på en given knap i tide.
Born to kill space
RonaldoRonaldoSkrevet 25/09-05 16:36 
Nintendo har haft stor indflydelse på det bruger-interface vi ser i dag. Det tyder også på at de vil have det i fremtiden.

Det er ligegyldigt om teknologien har været benyttet i ukendte dimser før Nintendo gjorde det med deres controllere. Der er tonsvis af eksisterende ting som man kunne proppe i en controller i dag. Det er succes som er altafgørende.

Sony's controller er tungt inspireret af Nintendo's controllere. Microsoft's af Sony's.

Jeg siger ikke Nintendo opfandte alt og grundlagde designet for de moderne controllere, men de har haft en stor indflydelse. Det er muligt at deres nye controller også vil have det.
happyEDhappyEDSkrevet 25/09-05 17:07 
Og de har opfundet D-Pad som alle efterligner..

Gunpei yokoi var en stor mand!;)
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
TweelTweelSkrevet 26/09-05 00:15 
Altså: Der hvor Nintendos nyskabelser (om de så selv har opfundet dem eller ej) har været en succes er det naturlig udvikling, der hvor det ikke har været det er det idiotisk kopiering af noget andre havde forsøgt før.. Jaja...
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
Bede-xBede-xSkrevet 26/09-05 01:19 
Zzap!>
Nu bliver face knapperne jo normalt brugt til vigtige funktioner, som hop eller skyd, så hvis man skal fjerne tommelfingeren for lige at rette kameraet ind, er det tit en ulempe i spillet.

Hvilket det ikke er, i det joypad jeg linker til. Hvor knapperne sidder på paddet er vel underordnet, så længe det virker. Din pointe var, at man ikke tidligere kunne betjene både analog og knapper på samme tid. Det kan man sagtens.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig