X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Så bliver det ikke meget bedre


Svar
Michael_Michael_Skrevet 21/09-05 16:40 
Har haft Rebelstar Tactical Command til min GBA i to dage, og bliver nu nødt til at delagtiggøre andre i dette lille mesterværk.
Det er under alle omstændigheder lang tid siden jeg har været så imponeret over et håndholdt spil og jeg har været fordybet i det næsten nonstop hver aften.
Selv perler som Advance Wars blegner lidt på det strategiske niveau, og når slet ikke i nærheden af RTC når det kommer til intens/skrækindjagende atmosfære.

Da det mere eller mindre er en håndholdt version af det første X-Com spil (alias UFO Enemy Unknown) vil jeg prøve at opdele førstehåndsindtrykket i ligheder og forskelle fra "storebroderen".
Lighederne er dog ikke nødvendigvis identiske.

Ligheder:

Historien
Strukturen (tur-baseret strategi med mulighed for at bryde ind - "overwatch")
Styringen af tropperne (APs)
Line-of-sight sighting (fantastisk effektivt)
Grafikken
Stemningen (RTC HAR faktisk samme atmosfære som X-Com)

Forskelle:

Ingen ressource-management-del
Ingen baser at bygge
Ingen observations/nedskydningsfase
Fjender kun i ét niveau (indtil videre)
RPG-elementer integreret i såvel historien som udviklingen af tropperne.
Ikke muligt at navngive egne tropper. Personerne er prædefineret med egne navne og baggrundshistorier.
Missionsbaseret, men med flere åbne forgreninger.

RTC er nok den mest positive overraskelse (jeg vidste ikke engang det var under udvikling) jeg på spilsiden har fået længe.
Bede-xBede-xSkrevet 21/09-05 17:15 
Tak for infoen Palmer. Du har givet mig lyst til og prøve spillet. Håber at det er let og simpelt og gå til ligesom Advance Wars.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
happyEDhappyEDSkrevet 21/09-05 17:50 
$19.95 hos eb games!
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
King ChaosKing ChaosSkrevet 21/09-05 18:11 
Palmer Eldritch>
Forskelle:

Ingen ressource-management-del
Ingen baser at bygge
Ingen observations/nedskydningsfase
Fjender kun i ét niveau (indtil videre)
RPG-elementer integreret i såvel historien som udviklingen af tropperne.
Ikke muligt at navngive egne tropper. Personerne er prædefineret med egne navne og baggrundshistorier.
Missionsbaseret, men med flere åbne forgreninger.


Så i virkeligheden er det mere som det oprindelige Laser Squad? :D
HeroldHeroldSkrevet 21/09-05 18:27 
Kun hvis der kan købes våben inden og der er ordentlig multiplayer ;D

Men så er jeg også solgt.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Michael_Michael_Skrevet 21/09-05 19:29 
Bede-x>
Tak for infoen Palmer. Du har givet mig lyst til og prøve spillet. Håber at det er let og simpelt og gå til ligesom Advance Wars.

Lettere faktisk. Man starter som rekrut i oprørsbevægelsen og gennemgår en ret intensiv træning som strækker sig over de første 6 missioner.
Michael_Michael_Skrevet 21/09-05 19:31 
King Chaos>
Så i virkeligheden er det mere som det oprindelige Laser Squad? :D

På en måde, ja. Såvidt jeg husker stod Codo Technologies bag såvel Laser Squad som X-Com også.

Game-enginen er dog klart X-Com.
HeroldHeroldSkrevet 21/09-05 19:49 
Egentlig var et Mythos, men ja, det er de samme mennesker i dag :)

Jeg tror at holdet nu er nede på fire mand - Brdr. Gollop og to mere.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Michael_Michael_Skrevet 21/09-05 19:54 
Herold>
Kun hvis der kan købes våben inden og der er ordentlig multiplayer ;D

Udover Campaign mode er der Skirmish mode for både 1 og 2 player, samt noget de kalder "Hotseat" multiplayer som jeg ikke har prøvet endnu.

I Skirmish mode vælger man selv sine squads, og udstyrer dem med våben efter eget valg.
Man kan ikke "købe" våben, men jf. X-Com tage våben fra faldne fjender.
I X-Com skulle man have researchet våbnene før man kunne bruge dem, men i RTC kan man samle dem op og skyde med dem med det samme.
Michael_Michael_Skrevet 21/09-05 19:56 
Herold>
Jeg tror at holdet nu er nede på fire mand - Brdr. Gollop og to mere.

Stephen Moorhouse og Gez Fry.
HeroldHeroldSkrevet 21/09-05 20:01 
Ah ja, jeg kiggede på LSN, men ham den fjerde var webdesigneren :) Det er rart at se at den turbaserede genre lever. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JAAJAASkrevet 22/09-05 00:52 
Nørder.

Nå, men jeg tror, at jeg skal have det her spil :)
Michael_Michael_Skrevet 22/09-05 09:10 
Det bliver bare bedre og bedre.
I en af missionerne starter man en patrulje og skal egentlig blot "rense" byområdet for aliens.
Halvvejs igennem finder jeg så ud af det er en fælde, hvorefter panikken totalt sætter ind, og overlevelse bliver det eneste jeg tænker på.

Netop den mission minder lidt om en blanding af de mere hektiske scener fra filmen Aliens og det bedste fra X-Com.
HeroldHeroldSkrevet 22/09-05 10:26 
Nu stopper du. Jeg er snart nødt til at købe det :(

Jeg tjekkede iøvrigt Codos historie, og det lader til at Rebelstar-navnet er gennemgående i Julian Gollops tidligere spil - er der nogen der har prøvet dem? Altså dem fra waaaay back før Laser Squad?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Michael_Michael_Skrevet 22/09-05 10:39 
Jeg har faktisk Rebelstar Raiders til Spectrum:)
Endda den "sjældne" Redshift udgave - ikke Firebirds genudgivelse.
HeroldHeroldSkrevet 22/09-05 11:09 
Er det godt? :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Michael_Michael_Skrevet 22/09-05 11:16 
Har ikke spillet det i 15 år, tror jeg.
Jeg kan huske at det skulle loade hver enkelt bane ind og at det tog en evighed.
Helt grundlæggende mener jeg dog at der lå samme tanker bagved som eks. X-Com.
Jeg var vist mere til actionprægede spil i 1984 og det røg derfor hurtigt hen på hylden.
Da jeg fik min C64 kom det vist sjældent frem overhovedet.
fumfumSkrevet 22/09-05 11:21 
Ser sjovt ud. Er der nogen steder man kan købe det fra?. Har prøvet ebay, men dem der viser sig, lugter langt væk af pirateri.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
HeroldHeroldSkrevet 22/09-05 11:23 
Jeg tjekkede filmen her

http://rebelstar.namco.com/screens.php

Og det er jo i det store hele X-Com om igen - selv måden de skyder på minder mig utroligt meget om at sende en byge bly ud i luften i X-Com.

Det er en køber. Ingen tvivl om det.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Michael_Michael_Skrevet 22/09-05 11:24 
Det er mærkeligt nok kun udkommet i USA og Canada.
Jeg købte mit på Amazon, og fik det shippet selvom der står de kun shipper til US.

Ingen EU el Japansk release i skrivende stund.
HeroldHeroldSkrevet 22/09-05 12:12 
Ifølge Gamespress er det den 6/9.

EA har godt nok Namco i Danmark, men ikke deres GBA-titler. Jeg tror at EB Games måske er et godt bud på det, da de hived dem hjem fra UK.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Michael_Michael_Skrevet 22/09-05 12:52 
Korrekt, men der er vist ikke UK release på den heller endnu...

Heh! En af fjenderne hedder "Klaatu".
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig