X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

DR-Licens


Svar
JimPPJimPPSkrevet 06/09-05 14:45 
Jeg vil lige understrege, jeg betale min skat med glæde, det genere mig bestemt ikke at bidrage til samfundet som en helhed, men at betale for et produkt jeg ikke bruger, af tvang, det irritere mig grænseløst. Jeg har netop nu betalt min Licens, da jeg noget tungnem måtte indse at den eneste måde jeg kunne komme uden om var at smide samtlige fjernsyn og radioer i min hustand af ht.

S... Se hele indlægget
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
142 emne(r).
« < 1 2 3

Svar
QQSkrevet 27/05-18 00:52 
Dunwich>
Jeg medgiver at det kan være svært at forstå.

Det er skam ganske let at forstå. Jeg er bare ikke enig i, at det er i orden snyde.
Tro mig, der er mange ting som mine skattekroner går til, som jeg gerne havde set brugt anderledes. Men det får mig ikke til at snyde i SKAT.

Dunwich>
De har ingen beføjelser af nogen art, ift at håndhæve betaling af medielicens.

Et fremragende argument for at finansieringen fremover sker via skattebilletten.

Dunwich>
Så jeg har det fint med at jeg betaler for min TV pakke, og ikke betaler dobbelt pris...

Dobbelt pris? Du betaler ikke for DR i din TV-pakke. Det er din udbyders eget valg, at de distribuerer DR.
DR får ikke en krone af de penge, du betaler din udbyder.

Jeg fryder mig over, at sortseere fremover ikke kan sidde og bestemme deres eget moralkodeks.
De har råbt "Afskaf licensen!" i årtier. Nu er det sket, men det var vist ikke lige den løsning, de havde forestillet sig.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
DunwichDunwichSkrevet 27/05-18 11:07 
Hvis man er afmeldt medielicens, betaler man selvfølgelig ikke når de nye regler træder i kraft. Af den simple årsag, at man er afmeldt.

Betaler man derimod ikke medielicens, men IKKE er afmeldt, og bare ignorerer girokort fra DR osv, så kommer man selvfølgelig til at betale, når de nye regler træder i kraft, og det betales over skatten.

Skulle det endelig ske, at ALLE skal betale over skatten, så bliver beløbet så lavt, at det kan være ligemeget, når det kommer til stykket.

Med medieforliget, er det netop den forhadte Medielicens der bliver afskaffet, og ikke licensen, så i min optik er det, uanset hvad, en win-win.

https://finans.dk/politik/ECE10421755/licensen-forsvinder-slut-med-sortseere-nu-skal-alle-betale-over-skatten/?ctxref=ext

Det er dog lidt en bet for de som har betalt 2500 kr hvert år, for ingenting, men man kan måske tilgengæld kræve lidt penge retur fra DR.

https://finans.dk/erhverv/ECE10629059/nu-kan-du-kraeve-penge-tilbage-fra-dr-staten-betaler-advokatregningen/?ctxref=ext
QQSkrevet 27/05-18 15:24 
Dunwich>
Hvis man er afmeldt medielicens, betaler man selvfølgelig ikke når de nye regler træder i kraft. Af den simple årsag, at man er afmeldt.

Næh. Det står i første linie i den første artikel, du linker til. Alle betaler. Og beløbet er allerede besluttet. Kort sagt betyder det, at husstande med to voksne kommer til at betale det samme som i idag. Husstande med én voksen slipper med det halve.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
slk486slk486Skrevet 28/05-18 11:58, rettet 28/05-18 11:59 
Q>
Jeg fryder mig over, at sortseere fremover ikke kan sidde og bestemme deres eget moralkodeks.

Tjah, hvis man bruger det bør man selvfølgelig betale for det. Jeg ville foretrække brugerbetaling og personlig frihed til at vælge, men jeg må nøjes med at betale mere i skat i stedet.
j/k
spectrespectreSkrevet 28/05-18 14:23 
Jeg kan ikke se ideen i at jeg skal betale for noget jeg ikke bruger. Undskyldningen med at jeg har et apparat der gør mig istand til at bruge deres service er ikke god nok.

Også derfor at jeg meldte mig ud af folkekirken, da den religion ikke giver mening for mig, så hvorfor bidrage med ca. 1% af min årsindkomst til noget jeg ikke er en del af?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
BeanoBeanoSkrevet 28/05-18 14:36 
Nu må du huske på at DR er garantien for at du får hele sandheden, alle facts 100% uden politisk bias. De ved hvad der er bedst for dig så derfor er valgfrihed farlig.
WehnerWehnerSkrevet 28/05-18 14:56 
DR bliver skiftevis styret af S og V, så resultatet er, at de ligger dejligt omkring midten. Hvis nyheder fra DR ikke er nogenlunde spiselige for en, så skal man ligge ret langt ude på en af fløjene. Det, synes jeg, er en stor kvalitet i et nyhedsmedie.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 28/05-18 15:09 
Der er andre og vigtigere fortællinger end højre<->venstre (ie fordelingspolitik), som en institution som DR ikke kan magte, fordi journalisterne der er lige så visionsløst fedtet ind i øvre middelklasse åndelig fattigdom og åndelig indsnævring som størstedelen af den kornfede befolkning i øvrigt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
fumfumSkrevet 28/05-18 18:44 
Har du skrevet det fra din Tesla?
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
dRxLdRxLSkrevet 28/05-18 19:03, rettet 28/05-18 19:20 
Nej, fra vores 85kvm andelsrækkehus i bofællesskabet...
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DunwichDunwichSkrevet 28/05-18 19:13 
Q>
Dunwich>
Hvis man er afmeldt medielicens, betaler man selvfølgelig ikke når de nye regler træder i kraft. Af den simple årsag, at man er afmeldt.

Næh. Det står i første linie i den første artikel, du linker til. Alle betaler. Og beløbet er allerede besluttet. Kort sagt betyder det, at husstande med to voksne kommer til at betale det samme som i idag. Husstande med én voksen slipper med det halve.

Betalt over skatten bliver det så lidt, at du aldrig mærker det. Modsat Brian Mikkelsens dødssejler Medielicens, så holder jeg rigtig meget af at betale min skat, så det nye medieforlig hilser jeg selvfølgelig velkomment.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/05-18 19:38 
De siger da ellers at det bliver dyrere for to voksne der bor sammen, end én licens for hustanden var før.

Har du et link på noget der bekræfter andet?
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 28/05-18 19:50, rettet 28/05-18 19:50 
Den bliver en smule billigere for et par også når licensen er udfaset i 2022.

http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-04-05-overblik-her-er-hovedpunkterne-i-regeringens-medieudspil
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/05-18 20:10 
Tak :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 28/05-18 20:11 
slk486>
Tjah, hvis man bruger det bør man selvfølgelig betale for det. Jeg ville foretrække brugerbetaling og personlig frihed til at vælge, men jeg må nøjes med at betale mere i skat i stedet.

Brugerbetaling er altid godt, men lige med DR knap så godt. For hvis der er brugerbetaling skal tilgangen til programmer og information gemmes bag en mur, men kvaliteten ved DR er også tilgængelighed af information. At en knastør skipper på Rørvig havn kan tænde en FM radio i sin kutter og høre P4, fremfor at skulle logge ind via en betalingsportal som ni ud af ti gange ikke virker. DR og public service rimer bare ikke med den administration og håndtering som brugerbetaling kræver.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 28/05-18 20:27, rettet 28/05-18 20:39 
DR og public service rimer bare ikke med den administration og håndtering som brugerbetaling kræver.

Nej, men nu er jeg heller ikke så vild med public service konceptet ;)
j/k
--Skrevet 28/05-18 21:11 
Hos os betaler vi licens og har gjort det lige så længe jeg kan huske, men det er udelukkende fordi min hustru ikke har nerver til hvis "licensmanden kommer". Stod det til mig alene ville jeg egentlig foretrække at være sortseer, samtidig med at jeg ville have det fint med at bede kontrolløren om at forlade min matrikel.
For mig er det en principsag, som primært omhandler det forholdsvis store beløb (ca 200 kr. pr. mdr.), som jeg ikke mener er rimelig. Min datter så en overgang Ramasjang, hvilket jeg egentlig ville have det okay men at betale for, men samtidig ikke savne hvis muligheden ikke var til stede. Her hjemme ser vi nærmest aldrig TV længere. Vi taler noget i retning af <5 timer pr. år, hvilket jeg på ingen måde mener står mål med beløbet.
Spiller nu: Animal Soccer World
NaieraNaieraSkrevet 28/05-18 23:50 
Lytter I til radio?

Jeg kan ikke selv huske hvornår jeg sidst så noget som helst på DR, da det eneste flow-TV jeg ser kommer direkte fra USA, men jeg lytter til P6 Beat mindst to timer om dagen. Jeg brækker mig ved tanken om 24/7 eller kommerciel radio. Fy for faen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 28/05-18 23:56 
Ja, internet "radio", som jeg betaler for på månedsbasis.
j/k
WehnerWehnerSkrevet 29/05-18 00:24 
Radio + dr.dk er også DR for mig. Tv er for mig uvæsentligt.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
--Skrevet 29/05-18 08:31 
Jeg lytter til radio på arbejdet når jeg kører, dog går jeg ikke op i hvilken station jeg lytter til. For mig er det rart med noget musik, hvortil jeg skifter station så snart musikken bliver afbrudt af enten reklamer, eller radioværter som tror at de er mega underholdende at høre på, samt elsker at høre sig selv snakke. Om jeg skal høre på reklamer eller en radiovært der ævler om ingenting er for mig underordnet.

Når jeg kører privat bruger jeg stort set aldrig radioen. Her foretrækker jeg en USB / CD med musik jeg bryder mig om. Dette omhandler primært at jeg ikke magter at høre afbrudt musik (radioværter / reklamer) og at jeg slipper for dette gøgl ved at smide en CD / USB på.
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/05-18 09:00 
Hvad radio angår synes jeg det er fuldstændig absurd at de har en dedikeret Jazz-kanal, P2 har stor fokus på opera, samt at de har flere der spiller det nyeste pop, men ikke en eneste hvor rock er i fokus.
Det er jo ikke fordi rock er en niche-genre, så det må være en bevidst beslutning at sortere det fra. Jeg har aldrig fattet logikken :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 29/05-18 09:22, rettet 29/05-18 09:23 
Der er Sort Søndag med Martin Hall på P6 Beat + Podcasts.

Radio ... er det egentlig ikke noget for gamle mennesker? ;D Måske derfor.
The medium is the message.
QQSkrevet 29/05-18 09:45, rettet 29/05-18 19:29 
Konsolkongen>
Hvad radio angår synes jeg det er fuldstændig absurd at de har en dedikeret Jazz-kanal, P2 har stor fokus på opera, samt at de har flere der spiller det nyeste pop, men ikke en eneste hvor rock er i fokus.
Det er jo ikke fordi rock er en niche-genre, så det må være en bevidst beslutning at sortere det fra. Jeg har aldrig fattet logikken :(

Måske netop fordi rock er så satans bred en genre. P6 Beat er jo det nærmeste vi kommer en rock-kanal. Men de spiller så også alt fra metal til "elektropoprock" og det bliver den sgu lidt skizofren af. MyRock er noget mere niche med stramt fokus på hår(d)rock, men synes tit den kammer lidt over og bliver decideret kitsch. P8 Jazz synes meget strømlinet for en jazz-noob som mig, men jeg vil tro at kendere synes at den også favner temmelig bredt i alle jazzens variationer. Måske for bredt. P3 og P7 er til gengæld noget bavl, men lyttertal alene siger nok noget andet.

Jeg er selv blevet storforbruger af P8 Jazz og P6 Beat efter at have fået en DAB radio i køkkenet, uvurderligt når man har en lille knægt på armen.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 29/05-18 09:57 
Konsolkongen>
Hvad radio angår synes jeg det er fuldstændig absurd at de har en dedikeret Jazz-kanal, P2 har stor fokus på opera, samt at de har flere der spiller det nyeste pop, men ikke en eneste hvor rock er i fokus.
Det er jo ikke fordi rock er en niche-genre, så det må være en bevidst beslutning at sortere det fra. Jeg har aldrig fattet logikken :(

Der er selvfølgelig MyRock (som så alligevel er tæt på umulig at fange, selv når man er i deres såkaldte sendeområder)... Men det er selvfølgelig ikke DR der driver den.

Og så er lydkvaliteten på de fleste stationer alligevel så elendig, at Spotify spillet via Bluetooth gennem min Parrots (håndfri mobiltingeling) lille 20w forstærker lyder mindre forfærdeligt. :/


@mille:
Jeps! Ligesom vinylplader!

(Siger han og kigger mod sin reol med plader)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/05-18 09:58 
Jeg er godt nok aldrig stødt på noget af det, men jeg hører så også primært radio når jeg kører bil, hvilket heller ikke er så tit :)

Men når rock netop er en genre der favner så bredt, så mener jeg især der er god grund til at have en dedikeret radiokanel, i stedet for at det gemmes væk til obskure tidspunkter på de andre kanaler.
Det er selvfølgelig subjektivt, men når DR bestræber sig på at lave noget for alle synes jeg godt nok de rammer ved siden af målet her :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 06/07-18 15:14 
Beano>
Der er nu en (lille?) mulighed for at man kan få sin ulovligt indkrævet licensmoms retur for de sidste 10 år.

Sagen kan sagtens tage flere år men fristen for at deltage i gruppesøgsmålet via advokatfirmaet DLA Piper, udløber d. 13. juni.

Mere info her:
https://finans.dk/erhverv/ECE10629059/nu-kan-du-kraeve-penge-tilbage-fra-dr-staten-betaler-advokatregningen/

Tilmeldingsfristen er forlænget til d. 1 oktober.

https://www.recordere.dk/2018/07/kraev-licensmomsen-tilbage-fristen-for-tilmelding-er-forlaenget/
KillerBean2KillerBean2Skrevet 06/07-18 19:56 
Radioen i min bil har ikke stået på andet end MyRock, siden jeg købte den for et års tid siden. Det er en af de kanaler, der føles som om, den består af ca. 70% nedladende og borderline kriminelle reklamer, men musikken gør alligevel op for det i sidste ende.
AV Intelligent Terminal
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 07/07-18 01:37, rettet 07/07-18 01:38 
My rock...
Jeg har Aldrig fanget hvorfor på en rock kanal at der er reklamer for den københavner caffe måtte og metrosexuelle mænd på den kanal...
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
FancyPantsFancyPantsSkrevet 07/07-18 05:49 
Hvis man ikke lige er i en position til blot at indkræve penge fra den almene befolkning, så er man muligvis mindre skeptisk med sine reklamer, så længe de giver penge i kassen til at fortsætte radiokanalen. :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
NaieraNaieraSkrevet 07/07-18 06:48, rettet 07/07-18 06:49 
Jeg har endnu ikke tydet hvad det er GrilBiller snakker om. Altså, jeg forstår at det er noget med reklamerne på kanalen som han ikke mener hører hjemme der, men det resterende...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/07-18 09:45 
Det er også skrevet en fredag nat, så der er nok en risiko for, at det ikke er helt appelsinfrit :D

FancyPants rammer sømmet ret præcist på hovedet mht. årsagen, men det giver alligevel et ret uheldigt indtryk, når man konstant bliver overdynget med reklamer for forbrugslån, hasardspil og ang andet fis, som satser på, at man har samme IQ som en bagt kartoffel. Det er også til fare for trafikken, når jeg hele tiden per refleks skal gribe ud og skrue ned for volumen :P
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 07/07-18 10:37 
Naiera>
Jeg har endnu ikke tydet hvad det er GrilBiller snakker om. Altså, jeg forstår at det er noget med reklamerne på kanalen som han ikke mener hører hjemme der, men det resterende...

Jeg tænker at det er noget med at hvis man hører herrerå rock, så er man en rigtig mand, og ikke sådan en homo der går på cafeer i københavn?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/07-18 11:13 
Jeg tolker det mere som en lidt uheldigt formuleret og smådeprimeret fuldemandskommentar til, at kanalen lefler for det kommercielle for at holde sig oven vande. Det er vist ikke nogen hemmelighed, at mange af de største rock- og metal-legender er fløjtende homo.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 07/07-18 11:19 
Jeg vil ikke sige at den "lefler" - hele den radiokanal er jo ultra-kommerciel? Det er sådan en kanal hvor dem der kører den smider en playlist med 100 forskellige populære numre i rotation og 15 minutters reklamepause hvert 10. minut, og så passer den ellers sig selv, mens den hiver penge ind til investorerne.

Da jeg arbejdede for en radiokanal (en rigtig en med programmer, værter osv. men stadig hamrende kommerciel), havde vi en række andre kanaler der kørte sideløbende med et lignende præmis. Det er basically gratis penge.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/07-18 11:33, rettet 07/07-18 11:33 
Det spørgsmålstegn er vist ret overflødigt. Jeg har også tit oplevet, at der bliver spillet det samme nummer på det samme tidspunkt en håndfuld dage i træk. Det siger lidt om, hvor meget udskiftning der er i playlisten :D

MyRock er en lortestation. Uden tvivl. Men der er ikke noget bedre alternativ.

Hvis DR tilbød en tilsvarende kanal uden reklamer, og hvor alt det Lukas Graham -agtige "rock" var skåret væk, ville jeg have det væsentligt bedre med at skulle betale licens.
AV Intelligent Terminal
GreaseballGreaseballSkrevet 07/07-18 12:20 
KillerBean2>
Hvis DR tilbød en tilsvarende kanal uden reklamer, og hvor alt det Lukas Graham -agtige "rock" var skåret væk, ville jeg have det væsentligt bedre med at skulle betale licens.

Ja tak! Det ville være rart. Plus nogle gode værter der kender til musikken og samtidig ikke er bange for at blande gamle rock nr. med nogle nye og måske lidt udkendte som de føler skal havde en tur frem i rampelyset.
SumezSumezSkrevet 07/07-18 12:30, rettet 07/07-18 12:31 
KillerBean2>
Hvis DR tilbød en tilsvarende kanal uden reklamer, og hvor alt det Lukas Graham -agtige "rock" var skåret væk, ville jeg have det væsentligt bedre med at skulle betale licens.

Jeg kan anbefale P4 Bornholm. Har hørt overraskende meget rigtig god musik (blandet sammen med en del pop, men som regel pop af den bedre skuffe end det de andre spiller), og værter der faktisk lyder som om de har noget både i hovedet og på hjerte.
edit: Passer faktisk ret godt på det Greaseball efterspurgte.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 07/07-18 13:01, rettet 07/07-18 13:02 
Hvorfor bruger I ikke bare Spotify sammen med playlister? Specielt på farten er kvaliteten vel god nok?

P.t. er der fx ca. 100 "officielle" playlister inden for rock, og dertil sikkert 1000+ rock-playlister som brugere har lavet.

Så er det bare at abonnere på en håndfuld eller to, og så vælge den/de man har lyst til på dagen (mange er lavet ud fra et tema - fx ny eller ældre rock, hård/blød rock osv.).

Jeg synes i hvert fald de 100 kr. per måned er fint givet ud :)
NaieraNaieraSkrevet 07/07-18 14:53 
Sumez>
Jeg tænker at det er noget med at hvis man hører herrerå rock, så er man en rigtig mand, og ikke sådan en homo der går på cafeer i københavn?

Ja, det er nok noget i den retning, men rigtige mænd kan tydeligvis ikke sætte forståelige sætninger sammen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GGjohnsonGGjohnsonSkrevet 18/07-18 11:42, rettet 06/08-18 12:33 
Jeg kan hjerteligt anbefale at benytte en streaming-tjeneste som Apple Music Eller Spotify, hvor man kan lave sine egne, eller låne af andres spillelister. Så slipper man helt for at være bundet af radioen, deres musikønsker, og deres reklamer. Hvis i er flere der kan deles om et abonnement, så findes der family-abonnementsløsninger hvor man hurtigt kan barbere mere af de 100 kr som Jaes også nævner.
- GG Johnson fra https://xn--billigeforbrugsln-orb.dk/
Skriv pb for Steam, Xbox Live
millenniummillenniumSkrevet 18/07-18 16:32 
Jeg følger en Spotify-liste som har alle P3s Ugens Uundgåelige. :D Det er et godt kompromis med en masse blandet musik efter min smag.
The medium is the message.
142 emne(r).
« < 1 2 3

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig