X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Favorit Amiga spil


Svar
cosmos_dkcosmos_dkSkrevet 14/05-03 00:35 
Hva var jeres favorit Amigaspil?

Mit var sq helt klart Hired Guns! Damn jeg brugte meget tid på det sammen med mine venner - kan slet ikke beskrive hvor fedt det var!

Af andre kan nævnes Turrican, Giana Sisters, Boulderdash, Rainbow Island, Firepower, Bubble Bobble ...

damn jeg ku' jo blive ved!
Spiller nu: Battlefield 2142, Shadowrun
SumezSumezSkrevet 14/05-03 00:38 
The Secret of Monkey Island. Ingen tvivl der.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 14/05-03 00:46 
Puha, den er svær, men det bliver nok Speedball 2 eller Slamtilt.
Turrican serien, Pinball serien og andre klassikere er dog meget tæt på!
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Dr. MogensenDr. MogensenSkrevet 14/05-03 00:56 
Det må blive Pirates... Jeg har simpelthen brugt min ungdom på det spil, det fangede mig med det samme, og har stadigvæk en drøm om, at sejle rundt i caribien i min egen Fregat:o). Men Wings er nu også tæt på favorit spillet, det spil betagede mig dybt, specielt den dagbog der bliver ført over krigen og mine egne frem(tilbage)skridt.

Hmmm tror jeg vil ind og tænde for det nu:-)
"Det eneste anstændige menneske i Real Madrids præsidentloge er hende der gør rent på toiletterne" - Joan Gaspart, tidligere præsident for BarcelonaSpiller nu: Mario Kart Wii, Gran Turismo 5: Prologue
JuggernautJuggernautSkrevet 14/05-03 08:44 
Uhada der kan nævnes en del...
- Elite
- Wings
- Gods
- Hired Guns (fedt soundtrack)
- Full Throttle
- Rick Dangerous
- Pirates
- Defender of The Crown
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
JuggernautJuggernautSkrevet 14/05-03 08:47 
Og ved godt det ikke er et spil men fed demo fra Jesper Kyd.
BUDBRAIN!!! *LOL* med de 3 kyllinger Weeeeeee.....Damn det var fedt. Og Global Trash. Nuuj et soundtrack og det visuelle..Man smelter helt. Tror sku jeg vil lure den ud.

-Juggernaut
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
BatemanBatemanSkrevet 14/05-03 09:49 
Secret of the Monkey Island 2 var rigtig fedt, selvom det var på 10 disketter, Goal, Cannon Fodder og Grand Prix.
Bateman - PesCup Champion 2002 - 2005
KTCKTCSkrevet 14/05-03 09:54 
Puha, alle de perler, der bliver nævnt. Kniber jo helt en tåre over, at folk stadig kan huske den gamle tøs :D
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
TLTLSkrevet 14/05-03 09:58 
Chaos Engine Alien Breed 1-3 og Goal, må være mine favoritter :]
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
NaieraNaieraSkrevet 14/05-03 10:09 
Skid Marks!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BatemanBatemanSkrevet 14/05-03 10:17 
Lotus Turbo Challenge 2 var fantatisk i splitscreen. F-18 Interceptor spillede jeg også rigtig meget. :)
Bateman - PesCup Champion 2002 - 2005
dRxLdRxLSkrevet 14/05-03 10:30 
Hehe jeg kender en konsol der kan emulere en amiga 500 perfekt =)

Civilization, Lost Vikings, Pang var gode, men ikke Amiga eksklusive.

Wings spillede jeg meget, men jeg kan i bagklogskabens uendeligt klare blændende lys godt se at gameplayet i det spil ikke være særligt godt eller varieret.

Nuclear War var godt, men en gimmick forklædt som spil.

Pinball Dreams og Fanatasies var også rigtig gode, men begrænsede i deres gameplay.

Moonstone er et indtil videre enestående spil, der desværre kun er noget værd i multiplayer (lidt ligesom ludo).

Det spil jeg husker tilbage på med størst glæde er nok James Pond II: Robocod. Et gennemført godt platformspil med stor spillefrihed. Det er heller ikke Amiga eksklusivt, men MegaDrive versionen er bare så meget dårligere at den ikke tæller.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KTCKTCSkrevet 14/05-03 11:03 
Hvilken konsol er det?
Hvis du tænker på Xboxen, så er den langt fra perfekt til det endnu!
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
dRxLdRxLSkrevet 14/05-03 11:06 
Nogen spil er perfekt emulerede, andre fungerer dårligt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 14/05-03 11:08, rettet 14/05-03 11:08 
KTC:
Enig! Jeg tror du har brug for at opleve de rigtige konsoller og computere igen, dRxL, så vi kan slippe for at høre om alle disse "perfekte" emuleringer...

Men til sagen.

Eksklusivitet var noget andet dengang. Et Amiga-spil var kun eksklusivt, hvis det var umuligt at lave på en anden platform eller der ikke blev vurderet penge i det. Ingen betalte folk for at lave noget eksklusivt. Så lad os ikke tænke på det.

Så kan jeg nemlig også tillade mig at sige Civilization, selvom det ligeså meget var et pc-spil. Civilization var forud for sin tid og vil for mig altid stå som et af mediets absolutte højdepunkter.

Ellers brugte jeg mest tid på adventures, arcadekonverteringer jeg i dag ved var underlegne og mere specifikke Amiga-ting som alt fra Team 17, Bitmap Brothers og Factor 5.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 14/05-03 11:17, rettet 14/05-03 11:17 
dRxL >
Nogen spil er perfekt emulerede, andre fungerer dårligt.

Enten er Amiga-emuleringen perfekt, ellers er den ikke. Det handler ikke om det enkelte spil, for hvis det ikke fungerer, så er emuleringen heller ikke god nok!

Jeg har fundet mange fejl og mangler i Amiga-emulatoren, men derfor kan den stadig bruges til mange titler, der ikke lige bruger den del af hardwaren, der ikke er emuleret godt nok...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
dRxLdRxLSkrevet 14/05-03 11:23 
Ja det har du sådan set ret i. Mit "perfekt" begreb går også mest af alt på gengivelsen af de enkelte titler. Det skyldes at jeg har oplevet emulatorer af især genesis der havde slowdown på de forkerte tidspunkter og især en unøjagtig lydgengivelse.

Så jeg burde måske nok snarere bruge udtrykket "eksakt" end "perfekt".
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 14/05-03 11:26 
Mon ikke denne oplevelse tildels skyldes, at du kender dine MegaDrive-spil udenad, mens det samme ikke kan siges om Amiga?

Jeg kan tilføje at MAME's emulering af Bubble Bobble er helt til rotterne. Det opfører sig på alle måder mærkeligt og jeg kan slet ikke finde ud af det. Den ville sikkert også stå som "perfekt" eller "eksakt" i din bog, men den er bestemt ikke nogen af delene :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/05-03 11:30 
Jeg spillede det ellers på MAME med en ven en gang, som kendte det i detaljer, fra den mindre perfekte C64 konvertering, dog/tilmed, og han forbløffede mig helt ind på de meget sene baner med at kende fjendernes mønstre og de rigtige strategier uhyggeligt præcist. Du må meget gerne underholde mig med hvilke afvigelser det lige præcis er der forekommer i MAME emuleringeringen en dag, måske til PR3.1.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 14/05-03 11:34 
Måske. Men jeg holder nu på at en del spil (Rick Dangerous 1 og 2, Robocod, Wings of Fury, Prince of Percia og mange flere) er præcis som jeg husker dem. Der er dog andre spil der udviser mistænkelig afvigende adfærd.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KTCKTCSkrevet 14/05-03 11:39 
Nu plejer fejlene også at vise sig allerede før spillet booter, og hvis et spil starter på Amiga-emulatoren, så virker det også ret meget som det rigtige spil. Så du oplever ret sikkert ikke Bubble Bobble-tendenser ;)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 14/05-03 11:40 
Mht. Bubble Bobble er det ikke ret taknemmeligt. Alting bliver udregnet udfra en lang række faktorer (antal gange man har boblet, antal skridt man har taget, antal gange man er faldet igennem gulvet etc.) der giver en fornemmelse af random-elementer, som man kan mere eller mindre udenad, når man har spillet arcadeversionen rigtig meget. Når så lige det stykke tyggegummi ikke kommer det rigtige sted på bane to, så starter det en kæmpelang kædereaktion af ændringer i forhold til, hvad der skulle være sket (for man får ikke lavet så mange bobler, gennemført så hurtigt og så sker der flere nye ting etc.).

Det skal dog siges at der findes flere forskellige versioner af Bubble Bobble og måske skyldes det bare, at MAME dumpen er én, jeg er ubekendt med.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 14/05-03 11:47 
Det er meget sandsynligt, tror jeg. Mame har dog tit mange forskellige rom-sets, som man kan vælge imellem:
Der er Bubble Bobble, Bubble Bobble (US with mode select), Bubble Bobble (US), Bobble Bobble og Super Bobble Bobble.

Ved du hvilken version du har?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 14/05-03 11:51 
Jeg har prøvet de forskellige versioner :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 14/05-03 11:57, rettet 14/05-03 11:57 
Jeg satte mig lige og prøvede et spil Super Bobble Bobble (som er den "normalt" udbredte arcadeversion) i MAME.

Det gik allerede galt på bane 2, hvor en af fjenderne hoppede op på første platform fra gulvet (de skal kun hoppe op på den anden) og tyggegummiet manglede (jeg ved dog ikke helt, hvad der trigger dette, men jeg får det 90% i arcaden). Bane tre gik udmærket, men igen gik det helt galt i bane fire, hvor jeg så ingen powerups fik (der skal også komme tyggegummi) og hvor den desuden fuckede op i monstercomboen og kun gav mig 2.000 point, selvom jeg tydeligvis ramte hele flokken på en gang (hvilket skulle give 32.000 point og "sjældne" frugter).

In short: ikke perfekt :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/05-03 12:01, rettet 14/05-03 12:02 
Det undrer mig dog meget. Lyder som meget obskure emuleringsfejl, da spillet jo ellers lader til at køre perfekt. Men ok. Har også været ude for at Bubble Bobble 3 kørte perfekt indtil en af bosserne bare fløj sin vej ud af skærmen.
Jeg synes dog især det med fjenderne der hopper op på den forkerte platform lyder underligt. Men MAME ROMs er temmelig avancerede, og der er garanteret et par fejl visse steder i den.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/05-03 12:03, rettet 14/05-03 12:04 
Det skyldes sikkert bare, at programmørerne af de enkelte emulatorer har taget sig lidt friheder undervejs...

Så vidt jeg ved spiller det "ikke-tilfældige-tilfældigheds-system" også ind på fjendernes baner. De kører ikke i 100% låste baner. Men når man har spillet arcadeversionen 500 gange og en fjende aldrig er hoppet op på en bestemt platform, som de så gør i første emuleringsforsøg, så er der jo nok noget galt... :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DeluxScanDeluxScanSkrevet 14/05-03 12:03 
Wings of Fury (Japser-spillet) og Rainbow Island.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
SumezSumezSkrevet 14/05-03 12:06 
Jeg vil, på trods af min begrænsede viden omkring MAME, vove at påstå at fejlen ligger i ROM'en og ikke emulatoren. Den slags fejl vil næsten udelukkende forekomme i arkadeemuleringer pga. den store mængde hardware der skal emuleres. Der kommer jo også tit nyere versioner af MAME ROMs.
Af samme grund vil jeg også påstå at når et Amiga spil ser UD til at være perfekt emuleret, så kan man godt regne med at det er det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/05-03 12:12, rettet 14/05-03 12:14 
ROM'erne er jo som udgangspunkt* et dump af arcade ROM'erne. Det er bare de rå data. Programmet, grafikken og musikken.

Alt arbejdet med at emulere det forskellige hardware ligger i emulatoren, i MAME. Det er derfor det fylder så sygeligt meget. Det er fordi der ligger emulatorer for alt muligt og umuligt deri.

Arcadespil er selvfølgelig sværere at emulere af de grunde du nævner. Men Amiga-spil har et tilsvarende problem. Det er jo ikke "pæne" ting kodet i C, der virker på dit og dat. Nej, det er oftest hardcore assembler, som udnytter de mindste detaljer og endda fejl i Amigaens hardware. Det er på den måde de seje har presset så meget ud af maskinen og det er det, der gør det svært at emulere (vil jeg gætte på).

* Faktisk er det ikke rene dumps, men modererede dumps. Måske for at få dem til at køre, hvor emuleringen ikke er perfekt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/05-03 12:16 
RJK >
* Faktisk er det ikke rene dumps, men modererede dumps. Måske for at få dem til at køre, hvor emuleringen ikke er perfekt.

Det er jo netop det ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarklynoonDarklynoonSkrevet 14/05-03 12:35 
lazer squad
james pond 2+3
swiv
moonstone
skidmarks
turrican
projekt-x
xenon
the chaos engine
Alien Breed
IK+
og sikkert en masse andre jeg ikke lige kan komme i tanke om
Mortal Kombat the mother of all fighting games
OmenOmenSkrevet 14/05-03 12:36 
Perfekt eller ej nyder jeg nu at kunne spille et godt spil Chaos Engine (små fejl i lyd og framerate), Speedball 2 (små fejl i lyd) og Ruff'n'Tumble på fjernsynet igen =)
Vote Ficus!
RJKRJKSkrevet 14/05-03 13:13 
Sumez >
Det er jo netop det ;)

Men dermed ligger den grundlæggende fejl jo også i emulatoren og ikke i ROM'en... Måske ordkløveri, men bare vi ved, hvad vi mener... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
cosmos_dkcosmos_dkSkrevet 15/05-03 00:12 
lidt flere:

-James Pond
-Robocod
-Superfrog
-Lotus spillene
-Super Hang On
-Fire and Forget
-Garfield spillet (var totalt fascineret af det ^_^)
-Skidmarks
-Silkworm (SAVNER SILKWORM!)
-SWIW!
-Robot Wars

Agrh!! Jeg ku blive ved jo!!!!!!!
Spiller nu: Battlefield 2142, Shadowrun
RJKRJKSkrevet 15/05-03 00:25, rettet 15/05-03 00:27 
Arh, jeg glemte min (potentielle) farvorit :(

David Joiners The Faery Tale Adventure.

I dag måske forældet, men dengang enestående. Et action RPG i en enorm verden, med relativt flot grafik, god musik og mange gode detaljer.

Måske er det i bund og grund et Zelda ripoff, men det virker mange år nyere, på trods af at de faktisk udkom samme år (1986).

Der var også en pc- og MegaDrive-konvertering, som vanen tro var dårligere end originaludgaen. I 1997 kom der en 2'en til pc kaldet Halls Of Death, som jeg ikke har prøvet.

En sørgelig ting omkring Faery Tales skæbne var, at det havde en debugfunktion, som var meget nem at aktivere. Faktisk så nem, at den var aktiveret på samtlige piratkopier der var i omløb :( Med enkle tastetryk kunne man få alle de ting og stats man ville, og bevæge sig rundt overalt, hvor man ikke skulle. Paradoksalt nok kunne man bare ikke spillet spillet rigtigt, fordi alting var aktiveret og man således intet af historien fik med.

Jeg husker at det tog mig år at finde originalversionen af det spil og da det endelig lykkes, var interessen ikke helt den samme længere. Til min store fortrydelse i dag, solgte jeg det igen... ;( Desværre, desværre - endnu en potentielt fantastiske oplevelse gået tabt...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
cosmos_dkcosmos_dkSkrevet 15/05-03 00:34 
JA RJK! Jeg husker den så tydeligt!!! Den med svanen! Fuck hvor var det et fedt spil! Fairy Tale Adventure-- hvor man kunne være 3 brødre!! DAMN det var fedt!
Spiller nu: Battlefield 2142, Shadowrun
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig