X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Åbne porte


Svar
quadquadSkrevet 26/08-05 14:51, rettet 26/08-05 14:54 
Jeg har ikke tidligere skulle åbne porte, for at kunne spille online over computeren - med CyM er dog blevet nødvendigt i denne ombæring.

Portene jeg skal åbne drejer sig om:
ports 17851 and 17853 in TCP
ports 17852, 17854 in UDP

Min router er en standard 4-ports noname. I manualen er der ikke meget hjælp at hente, og sproget i den online hjælpe-menu er drysset godt til med ukendte udtryk.

Jeg har vidst lokaliseret delen hvor jeg skal åbne portene:

Enable: Enabled ( ) Disabled ( )
Name:
Trigger protocol: TCP UDP ICMP * > Dropmenu
Port Range (_____-_____)
Incoming Protocol TCP UDP ICMP * > Dropmenu
Port (_______)

Hvis det ikke er forståeligt, modtages plads til upload af skærmbillede.

Forstår ikke helt konceptet i at skulle åbne portene, og slet ikke udgående kontra indgående. Ydermere, når jeg har valgt en port til at være enabled, skiftes den automatisk tilbage til disabled.

Hjælp modtages både her, og over mesenger: gwa@mail.tele.dk

----------------------------------------------------

For folk med lidt mere teknisk snilde, gengiver jeg hjælpesiden til denne menu:

This screen enables you to specify special applications, such as games, that require multiple connections that are inhibited by NAT.

The special applications profiles are listed in the table at the bottom of the page.

Note: When selecting items in the table at the bottom, click anywhere in the item. The line is selected, and the fields automatically load the item's parameters, which you can edit.

Enable: Click to enable or disable the application profile. When enabled, users will be able to connect to the application via the router WAN connection. Click Disabled on a profile to prevent users from accessing the application on the WAN.

Name: Type a descriptive name for the application.

Trigger: Defines the outgoing communication that determines whether the user has legitimate access to the application.

Protocol: Select the protocol (TCP, UDP, or ICMP) that can be used to access the application.

Port Range: Type the port range that can be used to access the application in the text boxes.

Incoming: Defines which incoming communications users are permitted to connect with.

Protocol: Select the protocol (TCP, UDP, or ICMP) that can be used by the incoming communication.

Port: Type the port number that can be used for the incoming communication.
SumezSumezSkrevet 26/08-05 17:17, rettet 26/08-05 17:18 
Aåbn både for indgående og udgående for god ordens skyld, men de er formentlig allerede åbne for udgående i forvejen.
Vælg/lav range 17851 - 17854, og enable den.

Om det er TCP eller UDP er formentlig kun relevant for din egen computer, routeren tillader formentlig begge dele på en normal åben port.

Btw, så er udgående når din computer forbinder til en server via pågældende port, indgående er når din computer lytter, og en computer udenfra forbinder til din.


En anden ting er, at siden du bruger router, kan det også være nødvendigt at specificere hvilken computer (lokal IP) på netværket (også selvom din er den eneste), der bruger porten, i din routers indstillinger.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
quadquadSkrevet 30/08-05 00:47 
Det er tilsyneladende hvad jeg har gjort lige fra starten af, alligevel opstår forbindelsesproblemerne alligevel.

Umiddelbart tilbagesættes indstillingerne for åbne porte, til disabled hver eneste gang man kigger på dem, om det udelukkende er en tolkningssag, skal jeg ikke kunne afsløre.
dRxLdRxLSkrevet 30/08-05 08:02, rettet 30/08-05 08:03 
Mit bedste råd er at få dig en bedre router. I udgangspunktet skulle der ikke være problemer med at spille på en nat'et forbindelse, medmindre spillet kræver at du gør dig tilgængelig for vilkårlige udefrakommende forbindelser. Når du åbner en forbindelse igennem en NAT router bliver den nemlig 2 vejs, og det med porte styres automagisk.
Kan så være at din router har dårlig "connection tracking".

edit: Hvad er CyM?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RonaldoRonaldoSkrevet 30/08-05 08:21 
Hvis din router ikke den mest avanceret på marked, så kan du bare hoppe i dmz og styre resten med software.
quadquadSkrevet 30/08-05 13:34 
Cycling Manager.

Med DMZ åbner jeg op for al forbindelse?
RonaldoRonaldoSkrevet 30/08-05 14:35 
Det er en neutral zone som er helt åben for både det private netværk og netværket udadtil (Internettet eks.).

Du kan derefter installere en software firewall og konfigurere den til at åbne de porte osv. som du skal bruge.
quadquadSkrevet 30/08-05 21:39 
Spil og programmer som automatisk ville åbne porte i min router, åbner dem også automatisk i den firewall jeg installerer?
RonaldoRonaldoSkrevet 31/08-05 07:24 
Det kommer vel an på hvilken firewall software du benytter.

Hvis det er den af slagsen til hjemmebrug, så burde den komme med en besked når en applikation prøver at benytte en port eller lign. Du har så muligheden for at tillade eller blokere.

Det ville være en god idé i første omgang at teste dmz'en med de applikationer du har problemer med. Hvis du så selv synts at du gerne vil have en mere sikker forbindelse, så kan du finde en gratis software firewall eller benytte den der følger med service pack 2, hvis du altså kører med windows xp.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig